Advies warmtepomp vrijstaande woning 1960

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04:02
Goedenavond,

Wij hebben een woning gekocht uit 1960 welke we volledig aan het renoveren zijn. Komend jaar zal deze nog uitgebouwd worden. In deze woning willen we graag de verwarming en SWW met een warmtepomp regelen.

Historisch gasverbruik: onbekend, de woning is de laatste 2 jaar niet bewoond en de gasmeter is in deze tijd vervangen.
Afgiftesysteem:
- 160 m² vloerverwarming, 16mm slangen 10 cm HoH, 19 groepen, 11 daarvan staan altijd open
- Geen radiatoren
SWW:
- Het boilervat komt in de bijkeuken op de begane grond, hier is meer dan voldoende ruimte
- 400 liter nodig voor Douche + bad
- Er wordt een DWTW gemonteerd
Warmtepompvoorkeur:
L/W stil, zuinig, verkrijgbaarheid, goedkoop, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf

Het boilervat en de verdeler komen op de begane grond in ruimte 0.3 (hierin staat nu kantoor maar dit wordt een bijkeuken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME-GaDgoQLS4_JCaiJWJUbZOReQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Okg1YiN95EhmmL3wbutol637.jpg?f=fotoalbum_large

Op de eerste verdieping komt de verdeler in ruimte 1.2, deze zit recht boven ruimte 0.3 en doordat de verdeler zo op de scheiding van de nieuwe aanbouw komt kunnen we alvast vloerverwarming aanleggen en aansluiten voordat de aanbouw volgend jaar wordt geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNSCGLMCWU8x4s-qlbxoq7TUeoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ysm5jQDzn3t4dLpePUcFUfp.jpg?f=fotoalbum_large

We zullen al in de woning gaan wonen voordat de aanbouw geplaatst wordt, omdat de huidige ketel/verwarming niet meer werkte is deze al verwijderd en omdat het zonde is om nu eerst een nieuwe gasketel te plaatsen zullen we direct een (tijdelijk overbemeten) warmtepomp installeren.

We hebben de volgende vragen:

Na vele topics gelezen te hebben ligt de voorkeur op dit moment bij een Panasonic J serie. Aangezien er geen historisch gasverbruik bekend is en we de woning gaan isoleren heb ik de warmteverliesberekening hier ingevuld: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening met deze berekening kom ik op ongeveer 8,5KW aan benodigd vermogen. Een 9KW Panasonic lijkt mij daarom een juiste keuze. Is deze warmtepomp een goede keuze?

We zijn op dit moment bezig met het leggen van de vloeren, de vloer op de eerste verdieping zal een Duofor zwaluwstaartplaten vloer worden met vloerverwarming. Als vloerverwarmingsbuis hebben we gekozen voor Uponor Comfortpipe 16x2mm. Op de eerste verdieping komen 8 groepen en op de begane grond komen 11 groepen, iedere verdieping krijgt een eigen verdeler, welke verdelers kunnen we hiervoor het beste kiezen?

Voor SWW willen we een RVS boilervat plaatsen van 400 liter, welk boilervat is hiervoor geschikt? Ik heb gekeken naar de vaten van DJG maar ik las in een ander topic dat het verwarmingselement hierin te hoog zit? We hebben in ieder geval voldoende ruimte om een boilervat kwijt te kunnen.

Ook andere adviezen of suggesties zijn van harte welkom, ik zie vast nog zaken over het hoofd die van belang zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een "9 kW" pana is een prima apparaat, maar als je in het oosten van het land zit zou ik overwegen iets anders te kiezen; de WH-MDC09J3E5 heeft bij -7 een verwarmingsvermogen van 7.5 kW dus als je wil ontwerpen op -10 ga je ca 1.5 kW tekort komen. Dat kan aangevuld worden met de backupheater, dus dat is een mogelijkheid, maar een (fysiek) grotere warmtepomp zal onder die omstandigheden ook een hogere COP hebben (met als nadeel minder laag moduleren).

Je geeft aan 'stil' belangrijk te vinden, dan is Panasonic een middenmoter. Kijk ook naar Mitsublshi (hun 8.5 kW unit levert dat bij -10) of Vaillant (de 75/6 levert 8 kW bij -7).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Met zoveel vloerverwarming is minimum vermogen niet eens zo heel belangrijk. De vloer neemt het gewoon op en buffert als een malle.

Plaats dus lekker een machine die het gewoon red zonder BUH.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:44:
Je geeft aan 'stil' belangrijk te vinden, dan is Panasonic een middenmoter. Kijk ook naar Mitsublshi (hun 8.5 kW unit levert dat bij -10) of Vaillant (de 75/6 levert 8 kW bij -7).
In aanvulling hierop:
Waar plaats je de buitenunit?
Houd met de keuze van de buitenunit ook rekening met de geluidseisen op de erfgrens. Daarnaast evt vergunningplicht of welstandseisen wat betreft locatie.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:53
Die warmteverliesberekening is wel een goede indicatie. Ik zou echt zorgen voor minimaal 8kw bij -7c en liefst meer.
Dat haalt de Pana 9J bij lange na niet.
Ook fijn als de pomp (echt) stil is dan raad ik Vaillant aan, ook omdat deze R290 draait, wat wellicht in de toekomst gunstig kan uitvallen.

Warm water heb je ook veel van nodig zie ik.
Ik raad een OSO hotwater geoDelta aan met vergrote spiraal en efficiëntere isolatie.

Aan budget vriendelijkere optie is een 3fasen versie van de Daikin monobloc, ook heel stil en alles ingebouwd in buitendeel, krijg je binnen alleen een tank met 3 wegklep.
Bv de EBLA09 met ingebouwde backup Heater 3KW
Deze heeft montage tijd voordeel en door intregatie van componenten een flink stuk goedkoper. En is ook mooi om te zien. Zilver/Antraciet. Wel R32.

[ Voor 30% gewijzigd door Technician- op 24-08-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
Bedankt voor alle reacties! We zitten in het zuidwesten maar de Panasonic gaat het na bovenstaande reacties in ieder geval niet worden.

Wat betreft de hoeveelheid geluid, de unit zal in de achtertuin komen te staan, de tuin is 13,5 meter breed en 9 meter diep dus deze kan ver genoeg van de erfgrens geplaatst worden om geluidsoverlast bij buren te voorkomen. Stil is dus vooral voor ons zelf en niet echt voor de buren.
Technician- schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:30:
Die warmteverliesberekening is wel een goede indicatie. Ik zou echt zorgen voor minimaal 8kw bij -7c en liefst meer.
Ook fijn als de pomp (echt) stil is dan raad ik Vaillant aan, ook omdat deze R290 draait, wat wellicht in de toekomst gunstig kan uitvallen.

Warm water heb je ook veel van nodig zie ik.
Ik raad een OSO hotwater geoDelta aan met vergrote spiraal en efficiëntere isolatie.

Aan budget vriendelijkere optie is een 3fasen versie van de Daikin monobloc, ook heel stil en alles ingebouwd in buitendeel, krijg je binnen alleen een tank met 3 wegklep.
Bv de EBLA09 met ingebouwde backup Heater 3KW
Deze heeft montage tijd voordeel en door intregatie van componenten een flink stuk goedkoper. En is ook mooi om te zien. Zilver/Antraciet. Wel R32.
De Daikin EBLA09DA3W1 ziet er inderdaad goed uit, dit lijkt ons een goede optie.

Van de OSO Delta Geocoil zie ik dat de grootste versie op hun website 300liter is, met 2 kinderen, een bad en een regendouche denken wij 400 liter nodig te hebben. De OSO lijkt wel efficiënter te zijn dan de DJG, bestaat er een soortgelijk vat als de OSO in 400 liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wisn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:07:
Bedankt voor alle reacties! We zitten in het zuidwesten maar de Panasonic gaat het na bovenstaande reacties in ieder geval niet worden.

Wat betreft de hoeveelheid geluid, de unit zal in de achtertuin komen te staan, de tuin is 13,5 meter breed en 9 meter diep dus deze kan ver genoeg van de erfgrens geplaatst worden om geluidsoverlast bij buren te voorkomen. Stil is dus vooral voor ons zelf en niet echt voor de buren.

[...]

De Daikin EBLA09DA3W1 ziet er inderdaad goed uit, dit lijkt ons een goede optie.

Van de OSO Delta Geocoil zie ik dat de grootste versie op hun website 300liter is, met 2 kinderen, een bad en een regendouche denken wij 400 liter nodig te hebben. De OSO lijkt wel efficiënter te zijn dan de DJG, bestaat er een soortgelijk vat als de OSO in 400 liter?
Jawel de OSO MAXI GEOCOIL 400L. Ook met grotere spiraal.

Gezien je zoveel warmwater luxe wil / hebt. Zou ik zelfs naar 11kw gaan met de EBLA11
Dan verkort je de opwarmtijden van SWW en subsidievoordeel bij gelijk minimaal vermogen.
3 fasen vlakt de stroom mooi uit en backup zal niet nodig zijn, alleen voor desinfectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
Dankjewel! De OSO MAXI GEOCOIL i.c.m. de Daikin EBLA11 lijkt voor ons inderdaad een goede combinatie te zijn.

Voor zover ik weet mag je voor de ISDE subsidie de warmtepomp niet zelf installeren of is dit wel mogelijk?

En welke verdelers voor de vloerverwarming worden aangeraden? Ik had de MAGNUM Premium RVS Open LT gevonden, is deze geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
In verband met een wijziging in de uitbouw-plannen zal de warmtepomp nu toch dichter op de erfgrens komen te staan dan vooraf bedacht. De afstand tussen warmtepomp en erfgrens zal circa 3 meter worden. De Vaillant lijkt dan toch de betere optie te zijn omdat deze (veel) stiller is (buiten dat deze een hogere WAF heeft doordat overburen een Daikin warmtepomp hebben en de installateur daar elke 2 weken een keer op het dak zit).

Welke Vaillant zou geschikt zijn voor de warmtevraag van ongeveer 8KW en 400 liter SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Wisn schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:03:
In verband met een wijziging in de uitbouw-plannen zal de warmtepomp nu toch dichter op de erfgrens komen te staan dan vooraf bedacht. De afstand tussen warmtepomp en erfgrens zal circa 3 meter worden. De Vaillant lijkt dan toch de betere optie te zijn omdat deze (veel) stiller is (buiten dat deze een hogere WAF heeft doordat overburen een Daikin warmtepomp hebben en de installateur daar elke 2 weken een keer op het dak zit).

Welke Vaillant zou geschikt zijn voor de warmtevraag van ongeveer 8KW en 400 liter SWW?
Neem het Vaillant topic eens door. Daar vind je vast een antwoord. En overweeg gerust een WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
Gramser schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:48:
[...]

Neem het Vaillant topic eens door. Daar vind je vast een antwoord. En overweeg gerust een WPB.
Bedankt voor je antwoord, kan je aangeven waarom je een WPB aanraad? Aangezien de afstand tussen warmtepomp en SWW vat circa 5 meter bedraagt verwacht ik een hoger rendement met een monoblock i.c.m. een SWW vat dan met een WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 18:46
Technician- schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:30:
Dit is niet waar, hier namelijk een 9J 9KW T-cap draaien en die levert bij -7 gewoon de volle 9KW. Ligt aan je gebruik of dat zinvol is of niet maar hoevaak is het in Nederland nu -7? Bijna nooit. Je huis bevriest niet ineens als je die volle 9KW niet haalt he.
Dus ik zou lekker een 9J 9KW (met of zonder T-cap, dan kun je zelfs nog hoger in vermogen) neerzetten: mega fijn DHZ apparaat om te hebben draaien, heishamon erop en je kunt je tweakers lol niet op. Ook super veel ervaring op het forum dus mensen kunnen je goed ondersteunen. Overigens; wij hebben het apparaat nog nooit echt horen werken. Dus met het geluid zit het wel snor (hij staat bij ons op een uitbouw).

Met de OSO kan ik het alleen maar eens zijn, goede vaten voor goede prijs.

Verdeler zou ik altijd kunstof en open nemen, dan kun je in de zomer ook nog wat koelen. Overweeg niet of je de 16mm naar iets groters kan doen als het nu past. (Hier ook 16mm liggen en dat is prima)

[ Voor 5% gewijzigd door Mauritio op 10-09-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Wisn schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:25:
[...]

Bedankt voor je antwoord, kan je aangeven waarom je een WPB aanraad? Aangezien de afstand tussen warmtepomp en SWW vat circa 5 meter bedraagt verwacht ik een hoger rendement met een monoblock i.c.m. een SWW vat dan met een WPB.
Ik raad het niet per se aan, maar ik geef het ter overweging. Argumenten kunnen zijn: onafhankelijkheid van de WP en een subsidie erop als je dat interessant vindt. Maar een simpel boilervat zal allicht goedkoper zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisn
Mauritio schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:57:
[...]

Dit is niet waar, hier namelijk een 9J 9KW T-cap draaien en die levert bij -7 gewoon de volle 9KW. Ligt aan je gebruik of dat zinvol is of niet maar hoevaak is het in Nederland nu -7? Bijna nooit. Je huis bevriest niet ineens als je die volle 9KW niet haalt he.
Dus ik zou lekker een 9J 9KW (met of zonder T-cap, dan kun je zelfs nog hoger in vermogen) neerzetten: mega fijn DHZ apparaat om te hebben draaien, heishamon erop en je kunt je tweakers lol niet op. Ook super veel ervaring op het forum dus mensen kunnen je goed ondersteunen. Overigens; wij hebben het apparaat nog nooit echt horen werken. Dus met het geluid zit het wel snor (hij staat bij ons op een uitbouw).

Verdeler zou ik altijd kunstof en open nemen, dan kun je in de zomer ook nog wat koelen. Overweeg niet of je de 16mm naar iets groters kan doen als het nu past. (Hier ook 16mm liggen en dat is prima)
Dankjewel voor je reactie, heb je jouw Panasonic ook zelf geïnstalleerd? Inmiddels heb ik een Robot Solid Composiet verdeler gemonteerd met 16mm Uponor comfort pipe in de vloer op de eerste verdieping. (De vloer op de begane grond ligt er nu uit en is een grote zandbak, volgende week ga ik die weer opbouwen :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
Wisn schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:11:
[...]

Dankjewel voor je reactie, heb je jouw Panasonic ook zelf geïnstalleerd? Inmiddels heb ik een Robot Solid Composiet verdeler gemonteerd met 16mm Uponor comfort pipe in de vloer op de eerste verdieping. (De vloer op de begane grond ligt er nu uit en is een grote zandbak, volgende week ga ik die weer opbouwen :) )
Zeker zelf gedaan! Met mijn twee linkerhanden, gewoon goed plannen en uittekenen. Als je een IKEA kast kunt monteren kun je dat met een pana ook (+tweakers + gezond verstand). Buizen halen via Heima24, perstang kopen of huren en gaan met die banaan.

Ik zou beneden dan gaan voor 18 of zelfs 20mm! Zijn de meerkosten niet en vind je WP erg prettig. Hier zat er een limiet op de opbouw hoogte dus kon niet hoger. :)) veel succes!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Mauritio op 10-09-2024 19:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Mauritio schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:57:
[...]

Nou het is wel 7kw bij -7C voor de gewone 9J
En de T-cap is een ander verhaal.
Het is natuurlijk een drogredenering te zeggen dat het nooit -7C is.
KNMI zei ook dat NL vanaf nu (was 2022) hele droge zomers zou krijgen, zou mij niet verbazen als er een keer weer een echte winter komt.

Weet je wat het grote issue is bij (te) kleine vermogens? De WP zal continue draaien en vaak ontdooien, tot een punt dat de aanvoertemp wegzakt, dan gaat het ontdooien ook minder goed en zal de verdamper uiteindelijk helemaal met ijs invriezen. Als het een tijdje goed koud is en je stookt continue met je E-element, daar wordt je niet blij van.
Ik wijk daarvan niet af. We gaan al rekenen met -7c ipv -10c . Dat is minder dan voorheen.
Dan ook nog 1 kw minder selecteren dan je minimaal nodig bent bij -7c is vragen om problemen als het nodig is.

• Wisn
Technician- schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:17:
[...]

Nou het is wel 7kw bij -7C voor de gewone 9J
En de T-cap is een ander verhaal.
Het is natuurlijk een drogredenering te zeggen dat het nooit -7C is.
KNMI zei ook dat NL vanaf nu (was 2022) hele droge zomers zou krijgen, zou mij niet verbazen als er een keer weer een echte winter komt.

Weet je wat het grote issue is bij (te) kleine vermogens? De WP zal continue draaien en vaak ontdooien, tot een punt dat de aanvoertemp wegzakt, dan gaat het ontdooien ook minder goed en zal de verdamper uiteindelijk helemaal met ijs invriezen. Als het een tijdje goed koud is en je stookt continue met je E-element, daar wordt je niet blij van.
Ik wijk daarvan niet af. We gaan al rekenen met -7c ipv -10c . Dat is minder dan voorheen.
Dan ook nog 1 kw minder selecteren dan je minimaal nodig bent bij -7c is vragen om problemen als het nodig is.
Zou voor mijn situatie de 9J T-cap wel een geschikte oplossing zijn of raad je dan toch eerder een Vaillant 105/6 aan? De 9J T-cap is zo te zien wel een stukje goedkoper dan de 105/6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Wisn schreef op woensdag 11 september 2024 @ 00:18:
[...]

Zou voor mijn situatie de 9J T-cap wel een geschikte oplossing zijn of raad je dan toch eerder een Vaillant 105/6 aan? De 9J T-cap is zo te zien wel een stukje goedkoper dan de 105/6.
Ben eerlijk geen fan van de T-cap wegens hoge minimum vermogens.

Ik zou kijken naar een Mitsubishi electric, een split of mono type 230V 8kw op papier die halen hele goede waardes bij -7C en passen bij vrijstaande woning van dit caliber.
Of een Vaillant VWL 75/6 of 105/6
Maar de 75/6 is ook ruimer in vermogen in de praktijk dan het type plaatje doet voorkomen. Zie de vermogenstabellen.

Je moet bij Vaillant wel goed kijken wat je nodig hebt, de materialen opbouwen naar jouw situatie.
Dus buitendeur. Binnendeel (geen-hydrobox-allinone)
Heb je geen binnenunit moet je een regelaar AI+ kopen.
Wat je altijd nodig bent zijn een systeemregelaar (thermostaat), gateway vf940f
Maar dan heb je wel propaan, zeer stil, hoogste COP, top of The bill systeem.
Dan zou ik eenmalig verlengende garantie bijkopen a 300. Dan heb je 10 jaar op alle onderdelen en kan je weinig gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Oh je wil 400L boiler. Dan zou ik sowieso naar een propaanpomp gaan ivm het uitvoeren van de legionellarun van deze flinke hoeveelheid met propaan bijna geheel met de WP kan.

Benodig:
VWL75/6 (of 105)
MEH97/6 (met booster 3-6kw)
VCR720
VF940F

OSO hotwatet maxi Geocoil 400L art nr 200704010

• Mauritio
Technician- schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:15:
[...]

Ben eerlijk geen fan van de T-cap wegens hoge minimum vermogens.

Ik zou kijken naar een Mitsubishi electric, een split of mono type 230V 8kw op papier die halen hele goede waardes bij -7C en passen bij vrijstaande woning van dit caliber.
Of een Vaillant VWL 75/6 of 105/6
Maar de 75/6 is ook ruimer in vermogen in de praktijk dan het type plaatje doet voorkomen. Zie de vermogenstabellen.

Je moet bij Vaillant wel goed kijken wat je nodig hebt, de materialen opbouwen naar jouw situatie.
Dus buitendeur. Binnendeel (geen-hydrobox-allinone)
Heb je geen binnenunit moet je een regelaar AI+ kopen.
Wat je altijd nodig bent zijn een systeemregelaar (thermostaat), gateway vf940f
Maar dan heb je wel propaan, zeer stil, hoogste COP, top of The bill systeem.
Dan zou ik eenmalig verlengende garantie bijkopen a 300. Dan heb je 10 jaar op alle onderdelen en kan je weinig gebeuren.
Naja dat ligt echt helemaal aan de minimale afgifte die je nodig gaat hebben. Als dat hoog genoeg is (uit mijn hoofd is minimum opgenomen vermogen 800W) dan kun je prima met een T-cap af. Er is een hoop 'angst' op Tweakers voor de T-cap (hier draait het echt als een zonnetje) gewoon een kwestie van de juiste keuze maken die bij het huis past. Als de warmteberekening klopt en je inderdaad 8.5KW nodig hebt dan is die T-cap prima.

COP van 3.5-4 (inclusief je SWW) en dan verbruik je (bij afgifte 8.5kW) 2000-2500W continue en krijg je geen gependel. Wel zal het in de tussen-maanden lastiger worden maar niet on overkomelijk. Juist wanneer het kouder word en je met -10 of kouder begint te rekenen loont de T-cap juist.

Overigens is het m.i. echt onzinnig om te rekenen op die 5 dagen dat het misschien -10 zou kunnen zijn. Kijkend naar de data halen we amper het vriespunt in Nederland. Zie ook de afgelopen jaar-trends bij het KNMI, de data liegt niet. Sinds 1996 is het wintergemiddelde niet eens onder het vriespunt geweest (zelfs binnen de 90% band). Ga je kijken naar de toekomst dan worden die temperaturen alleen maar hoger. (op wellicht een extreem jaar na; waar je WP dan volle bak moet draaien. Ga je daar dan zo voor overdimensioneren?) https://www.knmi.nl/klimaatdashboard

Neemt niet weg dat het Vaillant systeem echt top is dus daar val je ook echt geen buil aan! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mauritio op 11-09-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Mauritio schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:25:
[...]

Naja dat ligt echt helemaal aan de minimale afgifte die je nodig gaat hebben. Als dat hoog genoeg is (uit mijn hoofd is minimum opgenomen vermogen 800W) dan kun je prima met een T-cap af. Er is een hoop 'angst' op Tweakers voor de T-cap (hier draait het echt als een zonnetje) gewoon een kwestie van de juiste keuze maken die bij het huis past. Als de warmteberekening klopt en je inderdaad 8.5KW nodig hebt dan is die T-cap prima.

COP van 3.5-4 (inclusief je SWW) en dan verbruik je (bij afgifte 8.5kW) 2000-2500W continue en krijg je geen gependel. Wel zal het in de tussen-maanden lastiger worden maar niet on overkomelijk. Juist wanneer het kouder word en je met -10 of kouder begint te rekenen loont de T-cap juist.

Overigens is het m.i. echt onzinnig om te rekenen op die 5 dagen dat het misschien -10 zou kunnen zijn. Kijkend naar de data halen we amper het vriespunt in Nederland. Zie ook de afgelopen jaar-trends bij het KNMI, de data liegt niet. Sinds 1996 is het wintergemiddelde niet eens onder het vriespunt geweest (zelfs binnen de 90% band). Ga je kijken naar de toekomst dan worden die temperaturen alleen maar hoger. (op wellicht een extreem jaar na; waar je WP dan volle bak moet draaien. Ga je daar dan zo voor overdimensioneren?) https://www.knmi.nl/klimaatdashboard

Neemt niet weg dat het Vaillant systeem echt top is dus daar val je ook echt geen buil aan! :)
Nogmaals ik vind het heel link (zeker professioneel) om af te wijken van de WVB en -7C omdat er toevallig wat zachte winters zijn geweest, het kan ook zo omslaan.
En jij kijkt naar gemiddeldes, je moet kijken naar de koudste dagen/nachten, ook afgelopen winter toch weer wat streng vriezende nachten gehad.

Helemaal niet lang geleden, geloof 2012, was het dagen achter elkaar kouder dan -5C overdag en -10C snachts. Het is bizar wat er dan gebeurt. Ik werkte destijds als servicemonteur (hoofd) en stuurde jongens aan en ging zelf ook op pad, 16-18uur per dag, dagen lang gingen we met branders, ontdooitrafos enz naar onze klanten wegens bevroren leidingen. Schuurtjes, leidingen op zolder, alles bevroor.
TOen eigenlijk nog geen L/W warmtepompen, alle ketels bleven branden. Wel bodem warmtepompen, die deden ook gewoon.
Maar toen waren er ook gebouwen, scholen en dergelijke waar het soms binnen niet warmer werd dan 18-19C (oostenwind ook) terwijl de CV op 80C stond te stoken.

Zal mij benieuwen als dat nu weer gebeurd, hoe groot is de chaos nu dan? :+

• Mauritio
Technician- schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:43:
[...]

Nogmaals ik vind het heel link (zeker professioneel) om af te wijken van de WVB en -7C omdat er toevallig wat zachte winters zijn geweest, het kan ook zo omslaan.
En jij kijkt naar gemiddeldes, je moet kijken naar de koudste dagen/nachten, ook afgelopen winter toch weer wat streng vriezende nachten gehad.

Daar zijn we het dan niet over eens; het is niet zo dat wanneer het 3 dagen vriest je met 1KW tekort dan opeens in een steenkoud huis zit. Geleidelijk aan zul je dan wat temperatuur verliezen maar het vriest geen 24/7 op -10 in nederland voor meerdere dagen.

Dus nee overdreven dimensioneren om die paar koude nachten te overbruggen is echt mega onzinnig in Nederland, let wel: nachten. Er is in het afgelopen jaar niet eens een ijsdag geweest. (Gemiddeld is dat maar 6 dagen per heel seizoen(!). Ijsdagen: dagen waarop de temperatuur de gehele dag niet boven het vriespunt komt). Afgelopen winter zijn er zelfs maar 22 vriesdagen geweest. Kortom overdag kun je het meer dan prima warm krijgen.

Nogmaals; de data en statistiek liegen niet; over het algemeen word het warmer. Hier en daar een uitschieter is vervelend maar ga je daar zoveel extra geld/moeite tegenaan gooien? Lijkt mij zonde van het rendement (voor zover je daar over kunt spreken).

Dus chaos? Nee ik denk dat dat niet zal gebeuren bij de moderne installatie (waar goed over nagedacht is). Oude rommel in scholen e.t.c is natuurlijk een ander verhaal :+

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-10 22:07

Coffee

Coffee

Vergeet niet dat je het verwarmen van jouw SWW ook vermogen vraagt aan de WP. Ik heb wel eens gelezen dat je hier ongeveer 1-2kW aan energie voor moet rekenen. Ik ben zelf uitgegaan van 1kW.

[ Voor 11% gewijzigd door Coffee op 11-09-2024 22:16 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisn
Coffee schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:52:
Vergeet niet dat je het verwarmen van jouw SWW ook vermogen vraagt aan de WP. Ik heb wel eens gelezen dat je hier ongeveer 1-2kW aan energie voor moet rekenen. Ik ben zelf uitgegaan van 1kW.
Het verwarmen van het SWW gaat toch gewoon op vol vermogen van de warmtepomp tijdens de SWW run?

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-10 22:07

Coffee

Coffee

Wisn schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:16:
[...]

Het verwarmen van het SWW gaat toch gewoon op vol vermogen van de warmtepomp tijdens de SWW run?
Klopt inderdaad, de driewegklep herleid het circuit van CV naar SWW. Het volledige vermogen gaat dan naar SWW (door de klep is geen modulatie mogelijk). Omdat het CV-circuit hierdoor een deel van de tijd niet actief is, reken je een fractie van het totale vermogen als gereserveerd voor SWW. Ik begrijp dat de vuistregel hiervoor 1kW is, hoewel dit meer of minder kan zijn afhankelijk van het warmwaterverbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Coffee op 12-09-2024 14:38 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-10 18:40
Technician- schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:43:
[...]

Helemaal niet lang geleden, geloof 2012, was het dagen achter elkaar kouder dan -5C overdag en -10C snachts. Het is bizar wat er dan gebeurt. Ik werkte destijds als servicemonteur (hoofd) en stuurde jongens aan en ging zelf ook op pad, 16-18uur per dag, dagen lang gingen we met branders, ontdooitrafos enz naar onze klanten wegens bevroren leidingen. Schuurtjes, leidingen op zolder, alles bevroor.
TOen eigenlijk nog geen L/W warmtepompen, alle ketels bleven branden. Wel bodem warmtepompen, die deden ook gewoon.
Maar toen waren er ook gebouwen, scholen en dergelijke waar het soms binnen niet warmer werd dan 18-19C (oostenwind ook) terwijl de CV op 80C stond te stoken.

2012? ja toen was ook een aantal keren -20°C maar vrijwel iedereen vergeet de intens koude week in februari 2018!
https://www.meteolink.nl/...e-kou-eind-februari-2018/
Hier in het noorden stond er dagen achterelkaar een krachtige oostenwind, schaatsijs kwam er vrijwel niet vanwege de wind.
Wij weten amper hoe snel een vrijstaand huis uit de jaren zestig dán afkoelt.

Wat betreft T cap, zijn deze wel eens ge-upgrade in de afgelopen jaren?
Tegenwoordig moet je haast wel als fabrikant een wp serie eens in de 3 jaar up-graden, anders is een ander merk de betere keuze.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Mauritio de ontwerptemperatuur is erg plaatselijk - in Hoek van Holland is een ander klimaat dan in Arcen.
In de TS van het L/W topic staat daar wat over en vorig jaar kwam ook een Duitse rekenmethode voorbij die op basis van de historische gegevens (dacht ik) op de ene plek op een ontwerptemperatuur van -3 kwam en op andere plaatsen op -12.
Ik zal even zoeken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisn
Woensdrecht is dan het dichtstbijzijnde station waarmee ik dan op een ontwerptemperatuur van -8,6 kom. Ik zit dus dichter bij een ontwerptemperatuur van -10 dan van -7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
Inmiddels ligt het grootste gedeelte van de vloerverwarming en zijn de verdelers op de begane grond en de eerste verdieping opgehangen en aangesloten op de circuits. Ook de MEH 97/6 hangt op zijn plek.

Wat is de beste manier om de verdelers op de MEH aan te sluiten? Kan ik het beste met 32mm uponor naar een T-stuk 25x32x25 gaan en dan met 25mm naar de verdelers of is het beter om met 32 naar een T-stuk 32x32x32 te gaan en dan met 32 naar de verdelers?
Pagina: 1