Extra expansievat? (Vaillant Arotherm plus + unitower)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goosters
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-03 20:57
Hoi!

Ik ben zo enthousiast geweest om de uitdaging aan te gaan om mijn eigen WP installatie te ontwerpen en te installeren. Hierbij kan ik wel wat spar-partners gebruiken.

Ik heb een all-electric Vaillant AroTherm Plus 7kW + Unitower 190/6 E installatie. Ik wil zeker weten of ik wel/geen extra expansievat nodig heb.
- de Unitower bevat een expansievat van 15L, deze staat altijd in een open verbinding met de retour van de WP
- ik voorzie 160 L water in mijn systeem (Buizen + buffervat + 3x convectoren + vloerverwarming)
- de maximale T van de WP is 75 °C
- Voordruk zal 0.5 of 1.5 bar zijn

D.m.v. bovenstaande gegevens kom ik uit dat ik in totaal een buffervat van minimaal 13 L nodig heb. Hiermee zou dus de 15L buffer in de Unitower voldoen. Klopt deze beredenering?

Als ik geen extra buffervat installeer, heb ik dus alleen een buffervat die altijd in open verbinding staat met de WP. Als de 3wegklep zo staat dat ik de boiler aan het opwarmen ben, staat de afgifte zijde (vloerverwarming + convectoren) niet in open verbinding met het expansie vat. Is dit een probleem?

Super bedankt als iemand mij hier zekerheid in kan bieden :)

Beste antwoord (via Goosters op 24-08-2024 15:51)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is maar 1 driewegklep, dus staat het circuit altijd via de retour (of aanvoer, daar wil ik vanaf zijn) in verbinding met het expansievat.

De 160 liter is vooral vloerverwarming en tikt dus nooit meer dan 40 graden aan.
Het stukje circuit dat 75 graden kan worden (SWW) is hooguit 10 liter.

Al met al is het ingebouwde expansievat ruim voldoende.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is maar 1 driewegklep, dus staat het circuit altijd via de retour (of aanvoer, daar wil ik vanaf zijn) in verbinding met het expansievat.

De 160 liter is vooral vloerverwarming en tikt dus nooit meer dan 40 graden aan.
Het stukje circuit dat 75 graden kan worden (SWW) is hooguit 10 liter.

Al met al is het ingebouwde expansievat ruim voldoende.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.