Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oversidan
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08-05 14:38
Even een kleine crosspost van hier voor dit specifieke onderwerp, ge-end op de omvormer & netwerk/internetkoppeling.

Mijn woning heeft x aantal zonnepanelen, geschakeld achter een Huawei SUN2000 inverter, deze waren al geplaatst bij aanschaf van de woning. Bij het betrekken van de woning in 2022, heb ik geen moeite genomen om de inverter uit te lezen, of deze überhaupt (weer) aan een netwerk/het internet te hangen.

1 Juni 2023 werd ik gebeld door de installateur van mijn zonnepanelen over een storing aan mijn installatie. Over dat de inverter niet meer uit te lezen was, al wel meer dan een jaar niet. Mijn reactie hierop was dat dat een bewuste keuze was, waarop de installateur aangaf dat dat niet mocht, dus bood hij aan op locatie komen om de boel weer recht te breien.

Ik vroeg dus of zijn telefoontje iets te maken had met het RDI-rapport wat toevallig de dag ervoor gepubliceerd was, waarop hij snel begon te sputteren. Na mijn verzoek om samen met z'n tweetjes gezellig de RDI te bellen, met de vraag of ik wel of niet mijn inverter van het internet mocht trekken, trok hij helemaal zijn keutel in. Ik vond dit erg onprettig, omdat ik al snel de indruk had dat hij dit rapport als een verkoopkans zag. Als die netwerkverbinding zo kritisch was, dan bel je toch niet na een jaar pas, ik vond het allemaal wel heel toevallig precies één dag na dat rapport.

Wat moet ik weten over inverters en deze aan een netwerk of het internet hangen? Buiten de integratie met HomeAssistant of andere platforms om ten behoeve van verbruiksinzicht, logging & grafieken, zit hier nog een bepaald nut of bittere noodzaak aan? Voornamelijk op de toekomst gericht met eventuele dynamische opwekking/terugschakeling verken ik ook heel graag alvast de ins- en outs hierover.

Ik heb ook geen inloggegevens van de inverter, maar als ik de handleiding lees moet ik de hele boel naar fabriekinstellingen resetten om erin te komen. Kan dat zomaar, of verwijder je dan ook een bepaalde (kritische) config eruit die de installateur destijds erin heeft gezet adhv. de hier geldende netparameters en/of de zonnepaneel-configuratie?. Het ligt hopelijk voor de hand dat ik in ieder geval de originele installateur volledig uit mijn installatie wil hebben qua toegang & monitoring. Voor eventueel onderhoud & aanpassing zoek ik wel een andere installateur, maar deze partij heeft z'n eigen glazen ingegooid.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nee, er is geen technische noodzaak voor internetkoppeling.
De zakelijke oplossingen van netbeheerders om PV terug te regelen of uit te zetten bij congestie werken zover ik weet allemaal met een los kastje dat een eigen 5G internetverbinding heeft en lokale communicatie met de omvormer(s) doet, doorgaans modbus sunspec over rs485.

Langetermijnlogging is wel nuttig om ooit storingszoeken makkelijker te maken.
De meeste omvormers hebben alleen een landinstelling die kritisch is, dat is na een reset eenvoudig terug te zetten (als het al mee-gereset wordt).

Zonder inloggegevens kun je altijd nog met een kWh meter loggen naar domotica naar keuze, dan heb je al 80% van de informatie die je wil, je mist dan alleen wat er aan de DC kant gebeurt.

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 23-08-2024 10:17 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oversidan
Proton_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:15:
Nee, er is geen technische noodzaak voor internetkoppeling. De zakelijke oplossingen van netbeheerders om PV terug te regelen of uit te zetten bij congestie werken zover ik weet allemaal met een los kastje dat een eigen 5G internetverbinding heeft en lokale communicatie met de omvormer(s) doet, doorgaans modbus sunspec over rs485.
[...]
De meeste omvormers hebben alleen een landinstelling die kritisch is, dat is na een reset eenvoudig terug te zetten (als het al mee-gereset wordt).
Top, zolang ik de omvormer veilig kan resetten dan scheelt dat al de helft van mijn zorgen om er zelf mee aan de slag te gaan. Ik heb mij nog weer verder verdiept in mijn contract e.d. en dynamische uitschakeling is nog niet nodig, of gewenst. Ook vandebron raad het in de regel momenteel nog af voor particulieren, zeker als men een vast contact heeft. Dan ga ik op dat vlak nog even lekker de kat uit de boom kijken.

Momenteel heb ik inderdaad al wat netto kWh logging draaien via de P1-poort dmv. een ESPHome aan HomeAssistant. Voor mij is dat meer dan genoeg om te bepalen een wasje te draaien, of sluipverbruik in de miezen te houden. De kans is daarom erg groot dat ik de omvormer gewoon ga resetten om deze van eigen credentials te voorzien en om de installateurskoppeling eruit te gooien, om vervolgens de uitlees & koppel-mogelijkheden te verkennen binnen de omvormer, maar dat ik uiteindelijk besluit om de WLAN/Ethernet dongle los te koppelen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Hier ook de sun2000, de wifi koppeling is niet noodzakelijk, levert wel handiger integratie op met homewizard.

Maar als je komende jaren niets van plan bent mbt vraaggestuurd aftoppen van omvormer heb je het totaal niet nodig. (Toevallig maand geleden contact over opgenomen met fabrikant, in België bestaat salderen niet, dus moet je soms betalen om terug te leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oversidan
99ruud99 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:47:
Hier ook de sun2000, de wifi koppeling is niet noodzakelijk, levert wel handiger integratie op met homewizard.

Maar als je komende jaren niets van plan bent mbt vraaggestuurd aftoppen van omvormer heb je het totaal niet nodig. (Toevallig maand geleden contact over opgenomen met fabrikant, in België bestaat salderen niet, dus moet je soms betalen om terug te leveren).
Ik overweeg momenteel om mijn ESPHome P1-lezer te vervangen door een HomeWizard P1 lezer, zodat ik ook inzicht krijg in mijn gasverbruik, wat ook via de P1-poort gecommuniceerd wordt. Maar dit wordt momenteel niet begrepen door de ESP vanwege de formatting van de gasdata. Dan gooi ik ook maar eens hun watermeter er tegenaan, hebben we alles gehad zegmaar. Vooral dat laatste zal een heel klimaatpositief resultaat hebben op mijn douchetijden, ben ik bang :+

Is die Sun2000<>HomeWizard integratie alleen om data uit te lezen of ook om afschakeling aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Op dit moment enkel data uitlezen helaas. Ik kreeg wel van fabrikant te horen hoe je de aansturing zelf kan maken, en hij zou op de roadmap staan voor homewizard (omdat ze 100% integratie claimen).

Echter, ga altijd uit van informatie die homewizard zelf publiceert en dat is op dit moment dat ze een koppeling hebben ... Nog niets over wat toekomst gaat doen... Dus ik durf geen belofte te maken.
Pagina: 1