Mechanisch ventilatiesysteem aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhr_sam
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-08 19:26
(Excuses, titel moet natuurlijk zijn; Mechanisch ventilatiesysteem aanschaffen)

Hallo allemaal,

Een jaar geleden heb ik mijn eerste huis gekocht, een mooi hoekhuis uit de jaren 70. Helaas had het huis weinig tot geen isolatie. Ik heb al het een en ander aangepakt, maar er is nog werk aan de winkel. Hier een korte samenvatting:

Het huis heeft een begane grond, een eerste verdieping en een zolder. De huidige isolatiestatus is als volgt:
  • Vloerisolatie is niet aanwezig (dit wil ik in de toekomst nog aanpakken)
  • Spouwmuurisolatie is niet aanwezig (ook dit staat op de planning)
  • Dakisolatie heb ik vorig jaar zelf gedaan met 16 cm PIR-platen
  • De kozijnen en ramen zijn afgelopen week vervangen, van houten kozijnen met enkel glas naar kunststof kozijnen met HR++
Er was al een mechanisch ventilatiesysteem aanwezig, maar dat was behoorlijk verouderd en is vorige week kapotgegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RNbU5MJkAQktnnY2YUI0X2FxIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgkaJhegnsitQxhOJiDGtmlH.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn twee kanalen beschikbaar vanuit de zolder: één naar de badkamer op de eerste verdieping en één naar het toilet op de begane grond. De kanalen hebben een diameter van ongeveer 73 mm, dus ze zijn niet heel groot.

Ik zou graag de buis die naar de begane grond gaat willen splitsen, zodat ik ook een buis naar de woonkamer kan laten lopen. Maar ik weet niet of dat zomaar kan. Misschien kan één kanaal harder werken om dit voor elkaar te krijgen? Helaas lopen de kanalen via een koof midden in het huis en kan ik deze niet gemakkelijk even aanpassen of een kanaal erbij zetten.

Ik heb wat rondgezocht op internet naar een goed mechanisch ventilatiesysteem, maar er zijn zoveel opties en dingen waar je rekening mee moet houden. Daarom dacht ik: ik vraag het eens aan mijn mede Tweakers. Er zijn hier vast mensen met meer kennis en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 15:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

73mm gaat niet genoeg debiet geven om (zonder lawaai) fatsoenlijk af te zuigen. Gebruikelijk is 100 of 125mm. Als je de kans hebt nieuwe buizen te plaatsen, zou ik dat zeker doen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:57
Als je een mechanisch ventilatie systeem met alleen afzuiging (systeem C) plaatst, zal deze ergens verse lucht vandaan moeten trekken. Tenzij je je huis vacuüm wil trekken. Hebben je nieuwe ramen daarvoor ventilatieroosters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-08 19:26
Dat klopt helemaal. De ramen hebben ventilatieroosters. Dus daar wou ik inderdaad de verse lucht uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:00
@dhr_sam Je hebt dan type C ventilatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWhUtwI5LPshVC8O01lcdy3sStA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7BLFuNzaMISDFcQT1k8fQUKM.png?f=user_large
(afbeelding schaamteloos gekopieerd uit centrale balansventilatie topic).

Je wilt de ventilatie het liefst vraag gestuurd maken, dan ben je niet meer aan het ventileren dan nodig is, want je blaast telkens een hoop warme lucht naar buiten en haalt koude lucht naar binnen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Bijvoorbeeld van Itho daalderop (budget vriendelijk), Duco, Zehnder etc.

FYI:
Bij type D maak je meestal gebruik van warmteterugwinning, al dan niet decentraal. Daarmee bespaar je een hoop energie, maar het is ook veel werk om aan te leggen.
topic Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
Hier laatst de wtw voor ventilatie type d vervangen. Dit scheelt vooral kouval bij je ramen. Dit is erg comfortabel. Mocht je toch willen breken en hakken neem een centraal wtw systeem. Of juist niet, overweeg een decentrale wtw te plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door DrSpixel op 29-01-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bij een ventilatiesysteem C wil je tenminste afzuigen in alle natte ruimtes (keuken, badkamer, wc) en verse lucht binnenlaten in de droge ruimtes (slaapkamers, woonkamer). Als je ook raamroosters hebt in die natte ruimtes, ga je gewoon daar lucht aanzuigen en ventileer je je droge ruimtes niet meer.

Dus teken eerst eens uit hoe je in het ideale geval je ventilatie wil laten verlopen. Je bestaande kanalen vergroten als dat mogelijk is, is zeker nuttig. Vergeet ook niet ruimte te voorzien voor dempers tussen de ventilatie-unit en de kanalen, dat scheelt echt enorm in het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 07:33
Als je de ruimte hebt voor nieuwe buizen is het mogelijk om een extra afzuigpunt te creëren. Maar hou wel rekening met geluid en gehorigheid van ruimtes die zijn aangesloten op hetzelfde kanaal. Zeker geluidsoverdracht tussen WC en woonkamer lijkt mij niet prettig.
Goede ventielen (met schuim in de kap) dempen wel iets maar natuurlijk niet alles. Maar voor jouw maat zal waarschijnlijk weinig te vinden zijn, en zullen het wel roosters zijn.
Verder zou ik me over aanvoer niet al te druk maken in een jaren 70 woning zonder isolatie in kruipruimte of spouw, misschien is er al genoeg ventilatielucht zonder een rooster in je raam open te zetten. Een huis vacuum trekken gaat sowieso niet. Voor de ventilatiebox wil je natuurlijk een stille werking. Bijvoorbeeld de Duco Silentbox, lekker stil en te combineren met een vochtsensor voor je badkamer. De aansluiting op de box met flex buizen met geluidsdemping uitvoeren en de 125mm buizen kun je makkelijk vastzetten met klemmen/tape op een kleinere aanzuigbuis.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 15:18
in mijn appartementen complex hebben we een mechanische afzuiging type c en hebben we afvoerpunten in de natte ruimtes en aanvoer via de ventilatieroosters in de woonkamer en slaapkamer.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1