Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zanderman82
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-04 21:11
Beste tweakers, ook ik ben verzand in de zonnepanelen offertes, waardoor je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. Ik heb een ruim aantal offertes opgevraagd, met dankzij jullie informatie in andere topics heb ik al wat partijen kunnen bedanken. Nu loop ik alleen tegen het volgende aan, waar verschillende leveranciers/ installateurs anders mee omgaan: het BTW tarief op hybride omvormers.

Ik heb nu een partij gevonden die voor mij een acceptabel aanbod qua setup/ systeem biedt, waarbij ik de bewuste keuze heb genomen voor een hybride omvormer, zodat ik later kan uitbreiden met een thuisbatterij.

Nu geeft deze leverancier aan dat zij 21% BTW moeten rekenen over deze omvormer, omdat deze hybride is. Met een prijs van ca 2000 euro is deze al kostbaar, dan komt er nog eens 420 euro BTW overheen. Dat maakt toch net het verschil in prijs, de BTW is daarmee 6% van het geheel.

Als ik dan rondkijk bij andere partijen, dan gaan zij hier veel flexibeler mee om. Sommige partijen bieden zelfs een nieuwe groepenkast aan zonder BTW, dat is echter niet toegestaan volgens de website van de Belastingdienst.

Op de website van de Belastingdienst lees ik verder dat alle werkzaamheden en goederen die direct noodzakelijk zijn voor het aanbrengen en functioneren van de zonnepanelen binnen de regeling passen. Als voorbeeld nomen ze ook specifiek de omvormer. Er wordt verder niet gesproken over het soort omvormer.

Nu kan je natuurlijk stellen dat een hybride omvormer niet direct noodzakelijk is, omdat een standaard omvormer het systeem ook werkend krijgt. Aan de andere kant mag het niet uitmaken lijkt me, er wordt ook geen onderscheid gemaakt in een 1-fase of 3-fase omvormer, want een 1-fase zou dan ook al volstaan.

Er zijn zelfs webwinkels, waaronder de warmteservice, die online losse omvormers aanbieden zonder BTW, je moet dan wel akkoord geven op de voorwaarden (enkel voor particulier, eerste en volledige installatie van PV panelen, etc). Maar blijkbaar kan je dus overal zonder BTW deze dingen aanschaffen, het lijkt me dat deze leverancier er dan ook naast zit. Ik ben benieuwd of er hier iemand is die hier meer van weet, of tegen hetzelfde aanloopt.

Dank alvast voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:19
lol, de BTW en zijn dingen, jep lastig allemaal.

1. zonnepanelen + omvormer = BTW vrij. (hybride omvormer maakt niet uit, gewoon BTW vrij)
2. zonnepanelen + hybride omvormer + accu = niet BTW vrij of moet je uitsplitsen in meerder bonnen dan gedeelte BTW vrij.
3. hybride omvormer + accu = BTW vrij.

grof gesteld is dit nu de situatie.
dan is er veel grijs gebied er tussen in, de belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, makkelijker eigenlijk ook niet. ;)

systeem 1: een gedeelte van je stroom gaat het huis uit en is salderen en is dus handelen met stroom.
verschil tussen 2 en 3 is eigenlijk: je eigen stroom opslaan in de accu voor later gebruik is niet handelen met stroom, maar stroom kopen en later verkopen is weer wel handelen met stroom en dat doe je met systeem 3.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
een ander ding: 2000€ voor een hybride omvormer?
pfff, ik zie hybride omvormers voor 500€ en die zijn goed voor 2x12x440Wp
dan wil je wel een heel heftig apparaat, wil je misschien 2x18x440Wp(of nog meer) gaan leggen op dak of zo? :?
(of heb je een helemaal verkeerde setup voor je neus?
hybride werken is zo anders als gewoon zonnepanelen, veel installateurs hebben dat nog niet door. ;)
laat staan beginners met zonnepanelen, die weten nog niet wat ze gaan doen en hebben nog niet de ervaring. )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 21-08-2024 11:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:13
migjes schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:32:
dan wil je wel een heel heftig apparaat, wil je misschien 2x18x440Wp(of nog meer) gaan leggen op dak of zo? :?
hybride werken is zo anders als gewoon zonnepanelen, veel installateurs hebben dat nog niet door. ;)
laat staan beginners met zonnepanelen, die weten nog niet wat ze gaan doen en hebben nog niet de ervaring. )
Bij hybdride bepaalt batterij laad/ontlaad capaciteit meestal de prijs. Wil je 10kW laden dan heb je een 3fase 15kWp ding nodig. Dat je daar maar 5kWp aan knoopt is bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zanderman82
migjes schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:26:
lol, de BTW en zijn dingen, jep lastig allemaal.

1. zonnepanelen + omvormer = BTW vrij. (hybride omvormer maakt niet uit, gewoon BTW vrij)
2. zonnepanelen + hybride omvormer + accu = niet BTW vrij of moet je uitsplitsen in meerder bonnen dan gedeelte BTW vrij.
3. hybride omvormer + accu = BTW vrij.

grof gesteld is dit nu de situatie.
dan is er veel grijs gebied er tussen in, de belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, makkelijker eigenlijk ook niet. ;)

systeem 1: een gedeelte van je stroom gaat het huis uit en is salderen en is dus handelen met stroom.
verschil tussen 2 en 3 is eigenlijk: je eigen stroom opslaan in de accu voor later gebruik is niet handelen met stroom, maar stroom kopen en later verkopen is weer wel handelen met stroom en dat doe je met systeem 3.
Het is inderdaad een grijs gebied waar de belastingdienst ook geen antwoord op heeft. Maar zoals jij het stelt klopt het. Gelukkig heb ik de leverancier ook weten te overtuigen, de BTW komt dus te vervallen. Scheelt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zanderman82
migjes schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:32:
Voorlopig komen er 18 panelen op, over een poosje komt er een laadpaal bij en een warmtepomp, dan even kijken of ik meer nodig heb. Ik kan dan in ieder geval uitbreiden, wil graag wat overcapaciteit dus nu (bewuste keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zanderman82 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:37:
[...]

Voorlopig komen er 18 panelen op, over een poosje komt er een laadpaal bij en een warmtepomp, dan even kijken of ik meer nodig heb. Ik kan dan in ieder geval uitbreiden, wil graag wat overcapaciteit dus nu (bewuste keuze).
er is een groot verschil in hybride willen werken en gewoon zonnepanelen.
hybride wil zo veel mogenlijk de accu kunnen legen en niet te veel over capaciteit daar te hebben, en het meeste gebruik in je huis is niet de hoge W, maar veel meer de lage W.
laag een 400W per dag geeft je al snel 24x400W= 9,6kWh.
met 5000W een half uur koken = 5000/2=2,5kWh.
wil je de grootste bang voor je buck, dan ga dus voor dat laag vermogen, en vergeet de grote korte piekjes.

een omvormer van 3kW en 3 fase of een omvormer van 15kW en 3 fase.
die hebben 2x een mpp en per mpp kun je vrij makkelijk 18 panelen aansluiten.
en nee het maakt niet uit of je 3kW omvormer hebt of een 15kW omvormer je blijft 2x18X430Wp kunnen aansluiten.

verder kun je rekenen op grofweg 70-100% van de Wp als de zon er recht op de panelen schijnt.
(recht op de panelen is maar een uurtje per dag.)
en als het bewolkt is dan zit je op ongeveer 10-20% van de Wp.
wil je op bewolkte dagen ook je accu kunnen vullen, dan heb je gewoon veel Wp nodig.

accu is duur en Wp is goedkoop.
verschil is heel groot, ongeveer 400€ per kWh accu en 0,30€ per Wp.
dus vol uit gaan op de Wp is verstandiger als vol uit gaan op de accu.

met deze losse gegevens moet je een set samen stellen, maar helaas het 1 bijt het ander een beetje.
het blijft een verhaal waar je compromissen in moet nemen en zwaarte punten wil leggen.

de omvomer type waar je nu naar kijkt hebben vaak 2x een mpp.
per mpp kun je verschillende soorten panelen aan.
na een maand of 2 a 3, dan kun je de panelen die je nu op dak legt niet meer krijgen. (ja het gaat nog steeds rap in zonnepanelen land)
dus verstandig is 1 mpp gewoon tot het randje te vullen. (dit kunnen soms zelfs 22 panelen zijn, afhankelijk van een aantal precieze factoren)
probeer dat ook (18 is geen slecht getal, 20 of 22 is leuker). ;)
de omvormer kan heel goed hinkelen op maar 1 mpp. (heeft hij geen problemen mee.)
heb je mpp 2 over voor nog een string later te vullen.
(per mpp moeten de panelen wel de zelfde kant op kunnen kijken, en daar hebben de meeste mensen te weinig plek voor op dak, vaak is dak ruimte zo op.)

panelen oost-west dat geeft een beter verdeling over de dag, dus ook meer tijd dat je stroom zelf kunt gebruiken en niet hoeft op te slaan. en langer de tijd om een accu te vullen.
zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
maar ook:
plater(richting maakt nu minder uit) is beter in de zomer, en steiler(graag zuid) staande panelen beter in de lente/herfst.
hier mijn opbrengst over het jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
probeer dus de 2 mpp een andere richting of hoek te geven, daar is veel te winnen.

rechtstreeks gebruik, je omvormer levert aan je huis, maar dat is achter de meter.
dus de stroom gaat eerst naar je huis en als er dan nog over is gaat het pas langst de meter naar buiten.
een voorbeeld dag van mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyQTqdM6rBS7LhHjXhr3rnsqsAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqGsnYD7bsEV9ppDHutixXQY.jpg?f=fotoalbum_large
het gele gedeelte dat is dus rechtstreeks gebruik, dat bespaart een aardige slok op de accu kosten.
(in cijfers geen 11.5kWh accu nodig maar een 5,1kWh accu voor die dag.)

(er is ook nog iets mogenlijk in paralel stringen op 1 mpp.
2x serieel van de zelfde aantal panelen, parallel op 1 mpp.
dan kun je ook 2 richtingen aan op 1 mpp. maar met de beperking zelfde type/aantal panelen.
oost-west en platter-steiler is zo te combineren in 1 systeem.
meer Wp en richtingen is goedkoper als meer accu. maak er gebruik van.
en plan nu goed voor straks. ;) )

Pagina: 1