Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-06 22:06
Dag allemaal,

Ik wil mijn set van 16 panelen uitbreiden naar 20 - 24 panelen. Dus 5 (die heb ik al) tot 8 panelen. Met 8 panelen is de rij vol. Dat worden dan 3 rijen op de schuur po het westen.
De sting van 16 uitbreiden gaat niet lukken, omdat het een fase 1 systeem is en ik heb wel een SE5000h omvormer liggen, maar dat gaat volgens problemen opleveren. (Meer dan 20A over 1 fase).
Met dank de mensen hier die mij dat uitgelegd hebben, zie ZwarteIJsvogel in "Het grote SolarEdge topic"

Mooiste oplossing is de nieuwe panelen apart te behandelen via 1 string -> nieuwe omvormer -> PV verdeler (beide in de schuur), verdeler aansluiten op aparte groep (reeds aanwezig). Alles 1 fase.
.
Ik heb een Homewizard abbo, er komen 2 Homewizard accu's in november.
De nieuwe omvormer (en deze 5 - 8 panelen) moeten passen in de opzet.

Ik zat te denken aan een SE 2200, maar die is wellicht al te zwaar? Minimaal aantal panelen?
Daar kom ik niet helemaal uit.
Ik wil graag een omvormer die ik net als de SE's kan koppelen met het Homewizard systeem en geen gedoe met extra meters. Zodat de waarden en grafieken in de app kloppen.

Penny for your thoughts.

gr Marten

PS: SE5000h is te koop. Halfjaar oud (garantiegeval), is door de vorige eigenaar vervangen omdat hij toch een 3-fase opzet wilde (meer panelen).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat is je huidige omvormer?
Als dat een 4 kW omvormer is, dat gaat het aftoppen wel meevallen (bereken met SE Designer) en is het aansluiten van een grotere of nieuwe omvormer de moeite nauwelijks waard.
Welke kabels liggen er al?

Verder, van https://www.homewizard.co...en-gemakkelijk-monitoren/
HomeWizard maakt het daarnaast mogelijk om je zonnepanelen te koppelen aan de Energy+ app. Omvormers van SolarEdge, Goodwe, Growatt, SMA of Enphase kunnen direct uitgelezen worden door de app.
Dat is dus het lijstje merken dat je op kunt zoeken.
Wat had je zelf al gevonden?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Aangezien je die SE5000h toch al hebt kun je die toch ook gebruiken? Desnoods zet je de vermogenslimiet wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
De huidige omvormer is een SE3500h uit 2019.
Ik vond dus de SE2200 maar of die geschikt is voor 5 panelen, 320 wp?
De 5000 mag ik volgens de voorschriften niet instaleren met 21 panelen. Zie boven: teveel A's door 1 fase.
Omdat de huidige installatie heel goed werkt, is de optie om de 5 (wellicht 8) apart te behandelen met een PV verdeler de beste oplossing. Hoef ik geen nieuwe kabels te trekken. Een nette oplossing toch?
Ik heb twee 3G kabels liggen: een voor de 230V in de schuur en een voor de huidige omvormer.
Ik moet alleen zorgen voor een goed verdeling in de meterkast, zodat beide niet op dezelfde fase uitkomen.

Met die 5 panelen gaat mijn saldering naar 100% (ik kom nu 'te kort') en alles wat over is gaat later dit jaar naar de accu's.
De panelen liggen op het westen.

Marten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Se2200h is minimaal 6 en je hebt er optimizers bij nodig.

Bij 6 heb je s500b nodig, of ergens p505/p404 vandaan halen.

De se3680h mag de 21 panelen waarschijnlijk gewoon hebben. (En de optimizers blijven nodig)

De se5000h zeker… en dat die 25A afgezekerd moet worden is geen kritiek probleem.

Solaredge is het meest technisch uitdagende systeem op de markt.
Je hebt solaredge designer natuurlijk gebruikt?
En je hebt het solaredge topic natuurlijk gezien?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 21-08-2024 08:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Dank je. Alle panelen hebben optimizers.
IK heb geen 3680, maar een 3500 en in het Solar Edge draadje werd sterk afgeraden om er 1 grote string van te maken.
De extra panelen los/separaat te behandelen lijkt de beste oplossing, dan geen risico.
Vraag blijft alleen welke omvormer voor 5 (max 8 ) panelen van 320 wp? Zonder dat ik met dimensionering (over of onder) in de knoei kom.

"Bij 6 heb je s500b nodig, of ergens p505/p404 vandaan halen"

Deze snap ik niet. Ik heb 5 nieuwe panelen liggen, en ik wil er wel drie bij (maakt de rij compleet (aanzicht)), als ik ze kan vinden. De panelen moeten kwa look en feel gelijk zijn.

gr Marten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mrenkema Een handige eerste stap is om je (1) huidige, (2) voorgenomen situatie met huidige omvormer en (3) voorgenomen situatie met 5 kW omvormer alledrie in Solaredge Designer in te vullen, dan weet je waar de verschillen in opbrengst in zitten en dus waar je de beslissing op gaat maken.
Heb je daar hulp bij nodig?
Een losse 2 kW omvormer erbij zal vrijwel gelijke opbrengst opleveren als de 5 kW omvormer voor alles.

Het gaat er dan om of de Designer het OK vindt en hoeveel kWh per jaar de drie scenario's schelen. Op dat verschil kun je je investeringsbeslissing nemen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Ja, dit snap ik niet helemaal. Ik lees in het andere draadje dat de 5 K omvormer niet kan, omdat het meer dan 25A uitgaat. OK, in theorie (panelen liggen ook nig eens op het westen), maar betekent wel dat het in principe verboden is,
Mijn huidige situatie: 16 panelen 320 wp -> 5120 max - 20% = 4000 W, min 30 % = 3500W
De omvormer is ook 3500 Watt. Dit systeem draait prima sinds aug. 2019
Men heeft onder dimensionering rustig op 30% gezet

Maar dit is 1 fase, het draait goed, ik denk: niet aanzitten, lekker laten draaien.
Maar ik kom voor 100% saldering tekort. Dus wil ik er een panelen bij. 3-4 zou genoeg zijn, maar ik heb 5 nieuwe (new old stock) kunnen kopen. Zelfde met 5 optimizers.

Ik zoek dus specifiek die lijken kwa 'look and feel' en maatvoering op de 320 wp Qcells die er nu liggen.
Als ik nog 3 vindt, dat is de rij vol en ziet het er naar onze mening netjes uit.

Ik heb er vijf, zoek nog drie, maar we gaan de 5 panelen morgen reeds leggen.

8 panelen = 2560 -> - 30% -> 1800 watt
5 panelen = 1600 -> + 20% -> 2000 watt, + 10 % 1800

Maw ik denk dat ik een omvormer moet zoeken met een cap. van 1800 Watt.
Dat heet AC Nominaal uitgangsvermogen als ik het goed heb.

Dan wordt het allemaal vrij simpel.
1 string van 16 panelen -> 3500 Watt AC uit -> 15A
1 string van 5 (later 8?) -> 1800 Watt AC uit -> 8 A

Omvormer -> PV-verdeler -> 230 kabel naar meterkast.

Zit ik er ver naast?

Marten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

mrenkema schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:36:
Ja, dit snap ik niet helemaal. Ik lees in het andere draadje dat de 5 K omvormer niet kan, omdat het meer dan 25A uitgaat.
Niet helemaal 25A en niet verboden, maar dat is de selectiviteitsdiscussie waar al te veel bytes aan verspild zijn. Het is alleszins redelijk om een andere oplossing te zoeken :)
Dan wordt het allemaal vrij simpel.
1 string van 16 panelen -> 3500 Watt AC uit -> 15A
1 string van 5 (later 8?) -> 1800 Watt AC uit -> 8 A

Omvormer -> PV-verdeler -> 230 kabel naar meterkast.

Zit ik er ver naast?
Controleer nog wel op welke fase de beoogde kabel zit, dit wil je een andere fase geven dan je huidige omvormer.
Verder is het inderdaad niet heel spannend, een omvormer ergens tussen de 1.8 en 2.5 kW gaat hier prima op werken.
Zie de merken uit mijn eerste reactie voor HW support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Dank, we gaan aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het enige negatieve in de SE draad was selectiviteit… en dat was nog enigszins met nuance.

Een 5kW enkelfase maakt 23A.

En ja een remautomaat is gewenst om je componenten binnen hun werkingsspecificaties te houden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Proton_ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:44:
....
Verder is het inderdaad niet heel spannend, een omvormer ergens tussen de 1.8 en 2.5 kW gaat hier prima op werken.
Zie de merken uit mijn eerste reactie voor HW support.
Mij lijkt dan een Goodwe gw2000-xs-11 wel wat. Ook HW compatible.

• mrenkema
Hmmm .. ik hoor net dat je bij Goodwe geen optimizers gebruikt?

• mrenkema
Ik heb dus P370 optimizers in de beide strings.
Ben ik nu gedoemd tot Solar Edge omvormers?

• Ronald
Een string met solaredge optimizers werkt alleen met solaredge omvormers.

Je kunt de nieuwe panelen prima als apart systeem aanleggen zonder optimizers maar dan ook geen solaredge omvormer

• mrenkema
Dank je, dan denk ik dat ik voor een SE2200h ga.
Ik zit ook met wat schaduw vroeg en later in het jaar.

[ Voor 36% gewijzigd door mrenkema op 22-08-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mrenkema maak het sommetje eens, wat optimizers + SE omvormer kosten en wat een 2 kW Goodwe zonder optimizers kost.
En nogmaals, oefen even met Designer, ik vermoed dat 5 panelen wel met een string omvormer kunnen maar niet met SE.
De beste oplossing met SE lijkt me dan om ze op de 3500 W omvormer erbij te hangen en het beetje aftoppen voor lief te nemen, dat wordt vaak overschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Dank je @Proton_ Ik heb de optimizers gemonteerd. (Nou ja, op 2)
Je bedoelt dat een SE een minimaal aantal panelen (vermogen) nodig heeft?
IK heb nog gekeken naar een Solar Edge 2000M, maar ik weet niet of die kan. Die heeft een grote optimizer ernaast als onderdeel van. Snap ik niet helemaal.

Iig liggen aan het eind van de dag 5 panelen in een eigen string op het dat, incl. optimizers.
Ik kan die string natuurlijk ook effe op de SE3500 aansluiten, zoals je aangeeft.

Wellicht dat eerst doen en kijken wat er gebeurd. En de SE 3500 wellicht inruilen voor een 4000??

Bedankt, Marten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mrenkema
Zie onder:
Ronald schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:06:
Se2200h is minimaal 6 en je hebt er optimizers bij nodig.

Bij 6 heb je s500b nodig, of ergens p505/p404 vandaan halen.

De se3680h mag de 21 panelen waarschijnlijk gewoon hebben. (En de optimizers blijven nodig)

De se5000h zeker… en dat die 25A afgezekerd moet worden is geen kritiek probleem.

Solaredge is het meest technisch uitdagende systeem op de markt.
Je hebt solaredge designer natuurlijk gebruikt?
En je hebt het solaredge topic natuurlijk gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
@Proton_ "Bij 6 heb je s500b nodig, of ergens p505/p404 vandaan halen."

Deze snap ik niet. Moet effe googlen naar s500b en p505 ....

Ik heb zometeen een string met 5 panelen liggen, totaal 1600 Watt max. (320 per stuk)
Kan ik die string gewoon inpluggen in het slot van mijn 3500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat laat ik aan mensen die daadwerkelijk SE ervaring hebben (@Ronald, @ZwarteIJsvogel etc).
Ik heb wat klokken horen luiden over optimizers pairen en er 1 lange string van maken, maar daar houdt het bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als TS gewoon een lange string maakt met de 21-24 panelen en dat op de SE3500 hangt gaat het gewoon…

Wil hij niet zoveel aftoppen dat moet de bedrading opgewaardeerd worden en hangt hij een SE5000H.

Alle andere opties zijn moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Dank je @Ronald
Wat gebeurt er als ik de 5 panelen string in de 3500 aansluit? Dat zal de omvormer dat niet accepteren?
Een 5000 heb ik liggen, maar dat betekent bedrading opwaarderen: van omvormer naar meterkast?
(Te maken met max aantal Amps?)
Of de PV DC kabels naar 6 mm? Dat is wel een issue, veel werk.

Alternatief:
1. Als 5 panelen te weinig is, kan ik ook er nog drie bij zoeken (doe ik zowiezo), dus string van 8 en die aansluiten op een aparte SE2200 + PV verdeler in de schuur.
2. Een Se 4000 nemen (en beide strings daarop aansluiten?)
3. ?

24 panelen 320 W op 1 string, betekent dat niet dat je altijd naar 6mm DC kabels moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Er gaat maximaal 13A over de string. Meer kan de omvormer niet. Optimizers mogen tot 15A gaan. De optimizers hebben 4mm2 kabels.

Een string van 5 kan niet. Heb ik eerder gezegd en de uitleg staat in SE topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mrenkema schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:22:
Ik wil graag een omvormer die ik net als de SE's kan koppelen met het Homewizard systeem en geen gedoe met extra meters. Zodat de waarden en grafieken in de app kloppen.
Dan wil je juist gewoon meters erbij hebben. De kWh-meter die ze zelf verkopen geeft je realtime inzicht en houdt ook offline z'n info bij, dat is veel betrouwbaarder dan de omvormer koppeling die via de online API van je omvormerfabrikant loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mrenkema waarom niet de 5 gewoon in serie met de huidige string?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Dat was een keuze vrijdagochtend.
En met een aparte string ben ik flexibeler.

Vandaag deze 5 panelen string aangesloten op de bestaande omvormer (SE4000 toch). We kunnen de optimizers niet koppelen (SE account nodig), dus weet niet of ze reeds stroom leveren.

Einddoel string naar 8 panelen en aparte omvormer + PV verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Even een update:
Ik heb de 5 extra panelen in 1 seperate string geplaatst.
Op advies van de installateur die de eerste 16 panelen + de SE4000 heeft geinstalleerd, heb ik de 5 extra panelen in serie gezet met (DC kabels door verbonden bij de omvormer) de 16 die er al lagen. Zij hebben ook de optimizers geactiveerd met hun SolarEdge account.21x320 = 6720 wp

Dat werkt al een dikke maand prima. De panelen liggen op het westen enz.

Eigenlijk wil ik er nog 3 panelen bij en dan met een SE2200 deze op een aparte groep aansluiten. Dat kan, in de schuur liggen 2 G3 kabels, eentje apart voor de SE4000 (aparte groep in de meterkast) en eentje voor de 220V van de schuur. Daarnaast ligt er nog een krachtstroom kabel.
Die 3 panelen erbij is een struikelblok: ik kan ze moeilijk vinden. Eis is nl dat de layout en look en feel hetzelfde blijft. Optimizers heb ik al liggen. En ook reeds de PV verdeler. Ik kan makkelijk een SE2200 op de kop tikken.

Ik heb ook nog een SE5000 liggen. 3 maanden gebruikt in een garantiegeval.

Ik neig erna om de SE5000 weer te koop aanbieden en die ene string separaat via de PV verdeler over de 220V G3 kabel te laten lopen. Met een Se2200. Maar, dan .... moet ik wel die 3 panelen vinden, want voor de SE2200 heb ik minimaal 8 panelen nodig met mijn type optimizers (geen S500B).

@Proton_ , dit klopt toch? 5 panelen op de SE gaat niet werken.

Ik ben op zoek naar:
QCells 320 Wp QPeak Duo-G5
of Longi LR6-60HPH-320M

Afmetingen(belangrijk dus):
Qcells: 100 x 168,5 cm
Longi: 99,1 x 167,2 cm

Dus als iemand iets weet, dan hoor ik het graag. Ik contact regelmatig aanbieders, maar tot nu geen succes.

Alvast goed weekend, Marten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

mrenkema schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:40:
Op advies van de installateur die de eerste 16 panelen + de SE4000 heeft geinstalleerd, heb ik de 5 extra panelen in serie gezet met (DC kabels door verbonden bij de omvormer) de 16 die er al lagen.
O-)
Proton_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:17:
@mrenkema waarom niet de 5 gewoon in serie met de huidige string?
Voor 5 panelen op een SE2200: check de SE Designer.
@Ronald zei alvast nee (en hij heeft wel ervaring met SE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
De SE Designer: heb ik geen toegang toe. Dat is blijkbaar veranderd. Heb zelfs als zzp-er een bedrijf, gegevens ingevuld, maar ik moet eerst training afnemen, etc, etc.
Ik weet dat het met 5 niet gaat, met 6 alleen als je de optimizers S500B gebruikt, anders dan 8 panelen. Ik heb de ouders optimizers.
De tweede string met 5 staat nu in serie met de 16 die er al liggen. Dus nu 21 op de SE4000.
Pagina: 1