Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PakjeDrum
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-08 00:04
Mijn vraag
Nav van mijn vraag op de frontpage bij de AMD adrenalin software update, wil ik graag hierbij even een topic openen om het wat overzichtelijker te maken, gezien er vele antwoorden zijn wat ik graag wil uitproberen.

Hierbij de vraag gekopieerd:

Sinds aantal weekjes flinke problemen met mn Ryzen 5 7700 (niet de X) Zie nu dat ik toch echt de 7600X versie heb.

Deze wordt ontzettend warm/heet wanneer deze in bijna idle modes staat. Had al de bios geupdate na de nieuwste versie, settings aangepast nav dit YouTube filmpje: YouTube: How To Tune AM5 Ryzen 7000 Series Wattage & Reduce Temps With Curve ... want google gaf aan dat hoge temps bij de 7000 serie normaal zou zijn?

Maar hij blijft hangen tussen de 80 en 85 graden, soms ff weer terug richting de 65graden maar direct wanneer ik bijv. Youtube open naar de 80+ graden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Eigenlijk mbt dit probleem alleen HWinfo om te temps te controleren.

Mijn PC componenten zijn (tevens met hulp van jullie samengesteld :)) Hier staat niet de
PowerColor Radeon RX 7900 XTX HellHound 24GB Videokaart bij :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0)€ 229,90€ 229,90
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139,90€ 139,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 58,90€ 58,90
1VentilatorenArctic F14 PWM PST (5-pack) Zwart, 140mm€ 33,69€ 33,69
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-64€ 267,93€ 267,93
1VoedingenEVGA SuperNova 750 GT€ 109,-€ 109,-
Totaal€ 1.088,32

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Eerste wat ik gedaan heb is de koelpasta vervangen op de CPU (echter bij vervangen viel mij op dat het niet echt nodig was, maar alsnog nieuwe opgedaan)
- Controle van alle ventilatoren of deze nog goed werken, en dat doen ze.
- Bios geupdate naar de nieuwste beschikbare versie van de site Gigabyte
- Youtube filmpje gevolgd mbt bios aanpassingen.

Wat wil ik nog testen en/of ga ik uitvoeren: < Dit zijn de antwoorden van de frontpage.
- In windows hardware acceleration aanzetten?
- Controle of deze nieuwste chipset driver erop staat: https://www.amd.com/en/su...ml/chipsets/am5/b650.html
- Printscreen van de Frequentie load, naar mijn mening zat deze constant op 5200mhz.
- antwoord van user: Windows power settings niet toevallig op maximum performance staan in plaats van "balanced". Bij maximum performance klokt de CPU namelijk ook in deellast of wanneer idle niet terug naar z'n laagste clocks, wat natuurlijk niet best is voor de warmte.

Mis ik nog iemand zijn antwoord? :)

Hopelijk heb ik zo de topic goed opgemaakt volgens de regels, zoniet hoor ik dit graag.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:34

RvL

Heb je tijdens de installatie van je koeler ook de plastic folie van de het koelblok verwijderd? Deze zit er op om het deel wat je op de processor zet te beschermen maar moet wel verwijderd worden voordat je het koelblok op je processor monteert

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
RvL schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:41:
Heb je tijdens de installatie van je koeler ook de plastic folie van de het koelblok verwijderd? Deze zit er op om het deel wat je op de processor zet te beschermen maar moet wel verwijderd worden voordat je het koelblok op je processor monteert
Haha, ik zag deze veel op reddit voorbij komen. Maar yes. Hij heeft anderhalf jaar goed gedraaid. Zie de topic mbt samenstellen PC :)

Upgraden of toch geheel nieuwe PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Niet een of ander (malware) proces draaien op de achtergrond wat je cpu bezig houd?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
RvL schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:48:
Niet een of ander (malware) proces draaien op de achtergrond wat je cpu bezig houd?
Ik heb geen hoge load mbt CPU wanneer ik de taakbeheer en HWinfo erbij pak. Of wil dit niks zeggen?
Wil eigenlijk, nog niet, een clean install van windows doen. Maar wanneer we alles uitgesloten hebben zal dit wel mijn laatste optie zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door PakjeDrum op 20-08-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Geen idee hoe slim malware tegenwoordig is. Misschien een optie om een Linux live ISO te booten vanaf USB en daar de idle temperatuur te controleren.

Geen idee overigens hoe eenvoudig het is om tegenwoordig een Linux live ISO te laten starten op een Windows 11 machine, met zaken als fast boot, bitlocker en weet ik wat nog meer. Mijn ervaring op dat vlak is van vele jaren terug.

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 20-08-2024 13:59 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 07:57
De CPU is wel een heethoofd en wordt dus warm. check je fan speed, niet dat je op silent mode draait. je kan dat instellen in de bios of met software. (niet in windows instellingen)

check wel dat je de curve adjustment op negative zet anders gaat de spanning juist omhoog, dus warmer.
PBO uit anders pushed je CPU tot de MAX weer warmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Idle hoort hij niet veel hoger te draaien dan 45-50 graden. Ik heb hem zelf met een Mugen 5 PCGH. Deze heeft twee low speed fans en is dus stiller maar koelt ook net wat minder goed.

Eenmaal juist getuned (curve optimizer, diverse spanningen afstellen e.d.) draait hij bij mij op normale load niet hoger dan 80-83 graden afhankelijk van de load. In veel games niet hoger dan 75-80. In benchmarks als Cinebench is dat hoger (88 graden) en past als je hem echt op z'n donder geeft (Prime95, OCCT) gaat ie over de 90 graden.

Het kost inderdaad wel wat moeite en testen om daar te komen. Stock draait hij een stukje warmer, maar niet bij idle

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
Master_duck schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:01:
De CPU is wel een heethoofd en wordt dus warm. check je fan speed, niet dat je op silent mode draait. je kan dat instellen in de bios of met software. (niet in windows instellingen)

check wel dat je de curve adjustment op negative zet anders gaat de spanning juist omhoog, dus warmer.
Okay danku, zet ik op mijn ToDo lijstje mbt de adjustment op negative en PBO uit in de bios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Let wel, zomaar de curve optimizer op een negatieve waarde zetten (-30 hoor je nogal vaak...) kan instabiliteit veroorzaken. Er kan flink wat verschil zitten tussen cores: mijn 'beste' doet -30 waar mijn 'slechtste' niet verder komt dan -7.

Een tool als OCCT kan je helpen met dat testen, maar dat is veel werk. Per core instellen, testen. Crashende core? Terug naar BIOS en waarde voor die core verhogen. Opnieuw testen. Herhaal tot OCCT meerdere uren stabiel kan draaien. En ja, dan kan uren zoniet dagen tijd kosten voor je alle 6 cores stabiel hebt. Daarna niet de low load test (idle) vergeten :)

Edit:
Zit me zomaar te bedenken, heb je niet een of andere fancontrol software draaien die voorkomt dat je fans opspinnen? B.v. Fan Control op een vaste PWM snelheid?

Edit:
Wat doet de temperatuur in de BIOS? Als de temperatuur daar goed blijft, is het waarschijnlijk toch iets softwarematigs

[ Voor 26% gewijzigd door RvL op 20-08-2024 14:19 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
RvL schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:12:
Let wel, zomaar de curve optimizer op een negatieve waarde zetten (-30 hoor je nogal vaak...) kan instabiliteit veroorzaken. Er kan flink wat verschil zitten tussen cores: mijn 'beste' doet -30 waar mijn 'slechtste' niet verder komt dan -7.
Had het eerst op -30 staat, maar toen kreeg ik vrij snel een BSOD, hij staat nu op -15.
Een tool als OCCT kan je helpen met dat testen, maar dat is veel werk. Per core instellen, testen. Crashende core? Terug naar BIOS en waarde voor die core verhogen. Opnieuw testen. Herhaal tot OCCT meerdere uren stabiel kan draaien. En ja, dan kan uren zoniet dagen tijd kosten voor je alle 6 cores stabiel hebt. Daarna niet de low load test (idle) vergeten :)
Ik denk dat dit iets te hoog gegrepen voor mij is :) En ik heb daar vaak niet het geduld voor. Dan kies ik eerder voor een clean install :)
Edit:
Zit me zomaar te bedenken, heb je niet een of andere fancontrol software draaien die voorkomt dat je fans opspinnen? B.v. Fan Control op een vaste PWM snelheid?
Nee, nooit een tool gebruikt voor fans, enkel die van AMD voor mijn GPU maar dat staat er los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
Master_duck schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:01:

Zo wat ik hoor staat hij op volle snelheid op moment dat het vrij warm wordt. En dan blijft de temp rond de 80 a 85 ook al vliegt hij bijna weg :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Wat doet de temp in BIOS? Loopt ie dan ook zo snel/hoog op?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
RvL schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:34:
Wat doet de temp in BIOS? Loopt ie dan ook zo snel/hoog op?
Ben nu net klein uurtje thuis. En PC aan geslingerd, gelijk de optie mbt windows hardware acceleration, waar iemand op de frontpage mee kwam, weer aan gezet. Tevens een Twitch stream en Youtube video opgezet en dit zijn nu de waardes. (Verder niet op de PC geweest, puur aangezet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiTaSkNrfv4sE8O35en2lRGYfJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AhXxPZATC1Ys6ndyQNr21uXP.png?f=user_large

Op de achtergrond draait wel: Steam/Discord/Razer Central (voor de muis)/ Logitech Ghub (voor de toetsenbord)

Naar mijn mening nog te hoog, maar flink lager dan de afgelopen dagen. En ik hoor nu niet hele tijd de fans volop draaien.

Na morgen heb ik weekend en zal ik de rest even nakijken. Zal zodadelijk na mn eten ook ff de BIOS temp bekijken.

Maar lijkt wel of mijn CPU weet dat ik de topic geopend heb :o

/edit
Wat betekend de CCD#0 temp? Deze stond afgelopen dagen ook vrij hoog met max tot wel 95c

[ Voor 4% gewijzigd door PakjeDrum op 20-08-2024 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De Ryzen processors hebben een chiplet design. CCD#0 betekend de eerste chip met cores. De 7600, 7700 en 7800 series hebben 1 CCD, de 7900 en 7950 hebben er twee.

Het is zeker goed dat je kijkt hoe het gedraagt in het BIOS. Ik heb zelf een 7700X en met een Twitch stream open en dit forum is m'n CPU nog geen 50°C. Ventilator van m'n Dark Rock 4 Pro draait lekker stilletjes de warmte af te voeren. Weet helaas niet hoe snel de fans draaien, die sensor heb ik (nog) niet beschikbaar.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 07:57
ik vind wel dat je CPU klok vrij hoog gaat, komt ook door de curve offset die negatief is. ik zou de multiplier 1 of 2 naar beneden zetten en kijken dat de power draw beperkt. de 7600x heeft namelijk een max van 5.3Ghz en dat is meestal op 1 core.

de 5% meer performance geeft meestal meer dan 20% meer energie gebruik wat gelijk weer vertaalt in warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
Hero of Time schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:14:
De Ryzen processors hebben een chiplet design. CCD#0 betekend de eerste chip met cores. De 7600, 7700 en 7800 series hebben 1 CCD, de 7900 en 7950 hebben er twee.
Ah okay, wordt mij iets te technisch, zal vanavond eens induiken :)
Het is zeker goed dat je kijkt hoe het gedraagt in het BIOS. Ik heb zelf een 7700X en met een Twitch stream open en dit forum is m'n CPU nog geen 50°C. Ventilator van m'n Dark Rock 4 Pro draait lekker stilletjes de warmte af te voeren. Weet helaas niet hoe snel de fans draaien, die sensor heb ik (nog) niet beschikbaar.
50°C heb ik naar mijn weten nooit gezien, ja heel eventjes bij het opstarten :) Mijn CPU koeler heeft 1 ventilator. Maar volgens de Tweakers nav samenstellen nieuwe PC zal deze voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Volgens mij is meer de vraag waarom die core tot 5GHz aan het klokken is bij lage belasting. Wat hebben je stappen van gisteren uitgehaald?

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PakjeDrum
Master_duck schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:11:
ik vind wel dat je CPU klok vrij hoog gaat, komt ook door de curve offset die negatief is. ik zou de multiplier 1 of 2 naar beneden zetten en kijken dat de power draw beperkt. de 7600x heeft namelijk een max van 5.3Ghz en dat is meestal op 1 core.

de 5% meer performance geeft meestal meer dan 20% meer energie gebruik wat gelijk weer vertaalt in warmte.
Ja nav van dat filmpje zo ingesteld, dus soort van "overclock" gedaan, maar is dat echt nodig? Voor mij hoef het niet perse.

Want die 5% heb ik volgens mij niet echt nodig, bepaalde games wat ik voorheen speelde zag er al perfect uit. Beter om dit uit te zetten?

Zal vanavond/morgen ff foto maken van mn BIOS settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PakjeDrum
Anonymoussaurus schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:38:
Volgens mij is meer de vraag waarom die core tot 5GHz aan het klokken is bij lage belasting. Wat hebben je stappen van gisteren uitgehaald?
Het weer aanzetten van de hardwareacceleration in windows lijkt de temps heel iets lager te zijn. Hij knalde heel ff naar de 78graden en niet meer tussen de 80 en 85 graden.

Daarnaast om eerlijk te zijn nog geen verdere aanpassing gedaan, was lange dag en was moe :P

Maar na vanmiddag vroeg weekend dus komende dagen wil ik er mee bezig.

Wil ook de nieuwe Black Myth game uitproberen :) Maar eerst de temps omlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Anonymoussaurus schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:38:
Kan dit niet te maken hebben met de gebruikte tool?

Als ik bij mij in HWInfo64 dan zie ik de core clocks bij idle eigenlijk altijd op 5250MHz staan. Soms daalt er een naar 3500MHz maar dat is dan ook wel alles. Dat heeft volgens mij alles te maken met de standaard polling interval van HWInfo64, 2000ms. Verlaag ik deze naar 100ms dan zie ik de clock wel verder dalen naar 3114MHz. Maar nooit zo laag als in Ryzen Master, waar ik de clock juist heel sterk zie variëren. Daarbij tikt hij ook regelmatig slechts 755MHz of lager aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOLtg_A0p8rDtB27tj7qSJcV-W4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GqjYeHjZQeTV1q9OUD7Xt7Oc.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur is idle, slechts een browser die open staat met dit topic en wat andere tabs en het Windows knipprogramma om de screenshot te maken

[ Voor 9% gewijzigd door RvL op 21-08-2024 09:22 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@PakjeDrum
In het kader van alle beetjes helpen: als je een dedicated GPU hebt kan je de iGPU van de 7600x uitschakelen in BIOS. Zal niet veel schelen qua temperatuur, bij mij is het verschil verwaarloosbaar maar in jouw geval kunnen alle kleine beetjes helpen.

Hoe zit het met de airflow in je kast? Alle fans en roosters nog schoon? CPU koeler niet vol met stof of zo?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PakjeDrum
RvL schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:48:
@PakjeDrum
In het kader van alle beetjes helpen: als je een dedicated GPU hebt kan je de iGPU van de 7600x uitschakelen in BIOS. Zal niet veel schelen qua temperatuur, bij mij is het verschil verwaarloosbaar maar in jouw geval kunnen alle kleine beetjes helpen.

Hoe zit het met de airflow in je kast? Alle fans en roosters nog schoon? CPU koeler niet vol met stof of zo?
Check, zal dit op de lijst zetten om dat in de BIOS uit te zetten.

Qua airflow, 3x fans aan de voorkant(Flow in), en 1x aan de achterkant(Flow uit)

Afgelopen vrijdag de PC "schoongemaakt" incl dus de koelpasta vervangen. Deze kast is echt super qua stof vermijden, had na ongeveer een jaar zeer weinig stof erin (vergeleken met mijn oude PC), en wat erop zat inderdaad allemaal schoongemaakt. Dit was trouwens stap 1 :) De jaarlijkse schoonmaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
PakjeDrum schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:55:
[...]

Ben nu net klein uurtje thuis. En PC aan geslingerd, gelijk de optie mbt windows hardware acceleration, waar iemand op de frontpage mee kwam, weer aan gezet. Tevens een Twitch stream en Youtube video opgezet en dit zijn nu de waardes. (Verder niet op de PC geweest, puur aangezet)

[Afbeelding]

Op de achtergrond draait wel: Steam/Discord/Razer Central (voor de muis)/ Logitech Ghub (voor de toetsenbord)

Naar mijn mening nog te hoog, maar flink lager dan de afgelopen dagen. En ik hoor nu niet hele tijd de fans volop draaien.

Na morgen heb ik weekend en zal ik de rest even nakijken. Zal zodadelijk na mn eten ook ff de BIOS temp bekijken.

Maar lijkt wel of mijn CPU weet dat ik de topic geopend heb :o

/edit
Wat betekend de CCD#0 temp? Deze stond afgelopen dagen ook vrij hoog met max tot wel 95c
Je doet er goed aan om je hardware met HWiNFO64 uit te lezen. Deze is veel nauwkeuriger dan wat je nu gebruikt.

HWiNFO64 opstarten met optie "Sensors Only" of als hij in het Nederlands staat 'Alleen sensoren".

Kloksnelheid kan je eventueel uitlezen bij "effective clockspeed".

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
ECP0WERS schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Je doet er goed aan om je hardware met HWiNFO64 uit te lezen. Deze is veel nauwkeuriger dan wat je nu gebruikt.

HWiNFO64 opstarten met optie "Sensors Only" of als hij in het Nederlands staat 'Alleen sensoren".

Kloksnelheid kan je eventueel uitlezen bij "effective clockspeed".
Oh? Ik meende toch HWinfo te gebruiken? Heb alleen de darkmodus ingesteld? Echter nu ik zoek op HWinfo64 zie ik dat dit een blauw icoontje is, en welke ik gebruik is een rood icoon

Ben nu niet thuis dus vanavond direct even bekijken. En eventueel dan de HWiNFO64 downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
PakjeDrum schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Oh? Ik meende toch HWinfo te gebruiken? Heb alleen de darkmodus ingesteld? Echter nu ik zoek op HWinfo64 zie ik dat dit een blauw icoontje is, en welke ik gebruik is een rood icoon

Ben nu niet thuis dus vanavond direct even bekijken. En eventueel dan de HWiNFO64 downloaden.
Je gebruikt nu HWmonitor. Soortgelijke software, maar had destijds al problemen met het accuraat uitlezen van Ryzen 5000 CPUs. Dat is wellicht al opgelost, maar de problemen die ze ondervinden met AM5 hebben ze zeer zeker nog niets aan gedaan :)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb in m'n System Monitor van KDE ook maar even de frequentie toegevoegd voor m'n CPU. Gebruik over alle threads varieert van 0 tot ongeveer 6%, enkele keer boven de 10% want streams open. De clocksnelheid zie ik pieken naar 5,3 GHz, maar er duiken er ook veel naar 400 MHz voor eventjes.

Het uitschakelen van je iGPU zou ik persoonlijk niet doen. Het heeft geen toegevoegde waarde voor de temperatuur. Als je videokaart ooit stuk gaat of je hebt er een probleem mee, heb je niks om beeld te krijgen voor troubleshooting. Beetje als een raam laten plaatsen om naar buiten te kunnen kijken, maar er wat voor het raam zetten waardoor je niks ziet. Waarom dan een raam plaatsen? ;)

Ik heb zelf PBO aan staan, zonder offset (want met zelfs -10 lijkt m'n systeem soms iets geks te doen wat zonder offset niet gebeurt) en m'n max temp iets verlaagt naar 85°C ipv 95°C. Niet dat ik ook maar in de buurt van 80°C kom zonder te gamen (en niet elke game belast de CPU even hard).

Je koeler zou niet al te veel moeite moeten hebben om de temperatuur onder de 60°C te houden wanneer je systeem idle is (niet het idle dat je weg bent, want Windows schijnt dan te denken dat het ergens heul druk mee moet zijn en staat de cpu flink te stampen met iets).

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 21-08-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
ECP0WERS schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

Je gebruikt nu HWmonitor. Soortgelijke software, maar had destijds al problemen met het accuraat uitlezen van Ryzen 5000 CPUs. Dat is wellicht al opgelost, maar de problemen die ze ondervinden met AM5 hebben ze zeer zeker nog niets aan gedaan :)
Ah kijk, dat wist ik dus ook niet :D Gelijk HWinfo gedownload. Veel meer info nu. Zal zo de printscreen sturen want gevoelsmatig is het nu weer slecht. Fans draaien weer continu. Wat mij ook opvalt is dat het de fans aan de voorkant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
Hero of Time schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:23:
Ik heb in m'n System Monitor van KDE ook maar even de frequentie toegevoegd voor m'n CPU. Gebruik over alle threads varieert van 0 tot ongeveer 6%, enkele keer boven de 10% want streams open. De clocksnelheid zie ik pieken naar 5,3 GHz, maar er duiken er ook veel naar 400 MHz voor eventjes.
Met HWinfo zie ik ook constant hoge CPU verbruik, zie printscreen hieronder.
Het uitschakelen van je iGPU zou ik persoonlijk niet doen. Het heeft geen toegevoegde waarde voor de temperatuur. Als je videokaart ooit stuk gaat of je hebt er een probleem mee, heb je niks om beeld te krijgen voor troubleshooting. Beetje als een raam laten plaatsen om naar buiten te kunnen kijken, maar er wat voor het raam zetten waardoor je niks ziet. Waarom dan een raam plaatsen? ;)
Haha, mooi verwoord. Zal hem niet uitzetten :) verbruik de iGPU uberhaupt iets wanneer deze verder niet aangesloten is dan?
Ik heb zelf PBO aan staan, zonder offset (want met zelfs -10 lijkt m'n systeem soms iets geks te doen wat zonder offset niet gebeurt) en m'n max temp iets verlaagt naar 85°C ipv 95°C. Niet dat ik ook maar in de buurt van 80°C kom zonder te gamen (en niet elke game belast de CPU even hard).
Morgen ga ik er goed voor zitten mbt de bios instellingen (heb weekend:P). Zal dit even nakijken wat ik nu ingesteld heb. Want had alles nav de YT tutorial gedaan. Dus weet niet meer exact.
Je koeler zou niet al te veel moeite moeten hebben om de temperatuur onder de 60°C te houden wanneer je systeem idle is (niet het idle dat je weg bent, want Windows schijnt dan te denken dat het ergens heul druk mee moet zijn en staat de cpu flink te stampen met iets).
Bij deze de printscreen vanuit HWinfo, wat ik hier ook zie toch een hoge CPU load. Heb nu een twitchstream op achtergrond, en Youtube voor wat muziek. verder niks bijzonders (ja dit forum :) )

Ook zijn de temps weer iets hoger gemiddeld dan gisteren, terwijl ik in principe zelfde doe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0YFQ_tJx21Y-udgahGZUyhA8FQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IKb5fO7RgZ7go92WjBsbjYcX.png?f=fotoalbum_large

Is de hoge verbruik cpu niet goed? Aangezien jij het hebt over 400mhz. Hij gaat niet lager dan de 3108mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
Ondertussen ook even Ryzen Master geïnstalleerd en daar de stats even bekeken, en nog steeds met stream/YouTube en internet browser, draaiend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upthEyMirLngcPYArqdFlKuqdpw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0TQPJ9RFBcpFQRq8Tn3OBS2I.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
Net even 5min ongeveer alles afgesloten en in "idle stand"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHDxE80Q4OrT_XT7nR-ruw9g8t4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gkMSX8NSVlwy7PpAJdFlbFo0.png?f=fotoalbum_large

Wat mij wel opvalt, elke keer wanneer ik een browser open, of een nieuw venster begint het direct te loeien voor aantal secondes.

[ Voor 14% gewijzigd door PakjeDrum op 21-08-2024 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat de software in het Nederlands staat, is best irritant eigenlijk. Vertalingen van termen haalt in sommige gevallen, zoals nu, de werkelijke functie weg. Zo staat er 2x 'Totaal CPU-gebruik' met verschillende waardes (ene 14%, andere 17% in je laatste screenshot).

Er is daarvan best veel in kernel tijd. Bij je eerdere screenshot was je gebruik boven de 30%. Terwijl je naar het lijkt niet echt wat speciaals of zwaars open hebt.

Het zal ook wel het OS verschil zijn, maar ik heb 2 schermen aangesloten, FHD tv en een 4k monitor, met op de tv een twitch stream actief, op de 4k monitor nog twee Firefox vensters met Discord en het forum. Totale cpu gebruik heb ik niet boven de 5% zien komen. Terwijl het bij jou dus 34% is. Of 39%, afhankelijk wat de twee waardes nou echt betekenen ipv dezelfde vertaling voor eigenlijk een net iets ander ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Omzetten naar Engels is eenvoudig. Even op het tandwieltje klikken en volgens mij zit je dan direct in het juiste scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:11
Ik zie geen taakbeheer van alle processen. Je zegt dat je zo'n hoge load hebt met youtube/twitch, heb je wel encoding/hardware versnelling aan staan? Anders moet dat allemaal via de CPU gebeuren en kun je hogere load hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
Allen, sorry voor mijn afwezigheid, helaas door prive omstandigheden afgelopen dagen weinig in huis geweest.

Ik probeer aankomende weekend weer er voor te zitten. Maar ik denk dat een herinstallatie sneller is om uit te sluiten. Ik had bijvoorbeeld vorige week, voor het gebeuren, dat alles voor een aantal seconde heel traag werd, dit merkte ik voornamelijk aan stream die begon te happeren, en tegelijk ook een YouTube video. Na paar seconde weer goed, en dan 20min a 30minuten later weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
Majestici schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:32:
Ik zie geen taakbeheer van alle processen. Je zegt dat je zo'n hoge load hebt met youtube/twitch, heb je wel encoding/hardware versnelling aan staan? Anders moet dat allemaal via de CPU gebeuren en kun je hogere load hebben.
Zal deze er volgende keer bij doen, maar juist in taakbeheer geen hoge verbruik te zien.

Ik heb inderdaad de hardware versnelling aan staan, dit nog extra gecontrolleerd (Deze stond wel uit ivm advies vanuit de game community van GreyZone warfare).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakjeDrum
Hero of Time schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:14:
Dat de software in het Nederlands staat, is best irritant eigenlijk. Vertalingen van termen haalt in sommige gevallen, zoals nu, de werkelijke functie weg. Zo staat er 2x 'Totaal CPU-gebruik' met verschillende waardes (ene 14%, andere 17% in je laatste screenshot).

Er is daarvan best veel in kernel tijd. Bij je eerdere screenshot was je gebruik boven de 30%. Terwijl je naar het lijkt niet echt wat speciaals of zwaars open hebt.

Het zal ook wel het OS verschil zijn, maar ik heb 2 schermen aangesloten, FHD tv en een 4k monitor, met op de tv een twitch stream actief, op de 4k monitor nog twee Firefox vensters met Discord en het forum. Totale cpu gebruik heb ik niet boven de 5% zien komen. Terwijl het bij jou dus 34% is. Of 39%, afhankelijk wat de twee waardes nou echt betekenen ipv dezelfde vertaling voor eigenlijk een net iets ander ding.
Had hem al in engels gezet, maarja toen dus niet meer voor gezeten ivm priveomstanigheden.

Ik heb trouwens ook 2 schermen, een 1x 2k monitor en 1x1080monitor beide op 27inch. Heb trouwens ook geprobeerd 1 scherm, de 1080p uit te zetten en daar paar uur mee getest, met exact zelfde resultaten.

Ik denk toch dat ik een herinstallatie doe. Op zich snel gedaan, enkel m'n outlook backuppen rest van de bestanden staan allemaal op mn andere schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom een herinstallatie? Er is meerdere keren gevraagd om te kijken wat het doet wanneer je idle in het BIOS bent. Doe dat even eerst, dan weten we of het door het OS komt, of dat er iets mis is met het systeem mbt koeling.

Een andere suggestie was om een live omgeving van Linux te pakken. Ubuntu bijvoorbeeld kan prima overweg met Secure Boot, dus je hoeft die niet uit te zetten om deze te starten. Hierin kan je dan ook naar je temperaturen kijken. Deze check is mooi te combineren met wat er in het BIOS gebeurt, via 'boot override' kan je direct van de USB stick booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triple728
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-09 18:20
Je hebt de max temp op 85 ingesteld, dat is niet zoals AMD het wil. De cpu wil naar 95 graden voor de beste prestaties. Is die niet constant bezig om op 85 graden te blijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

triple728 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:11:
Je hebt de max temp op 85 ingesteld, dat is niet zoals AMD het wil. De cpu wil naar 95 graden voor de beste prestaties. Is die niet constant bezig om op 85 graden te blijven ?
Nee, wat in het BIOS bij AM5 mogelijk is, is de Tjmax op te geven. Die is zoals je al zegt standaard 95°C. Maar je kan ook opgeven dat de CPU boost tot een andere temperatuur is bereikt, zoals dus 85°C of 75°C. Dat wil dus niet zeggen dat het alles op alles zet om die temperatuur te behouden. Dat zou wel heel erg idioot zijn zeg! Niet beperken en idle zal zo'n 45-50°C zijn, beperk 't en het komt niet lager dan opgegeven. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Ik weet dat het iets aan de late kant is, maar ik denk niet dat er uberhaubt een probleem is. Lees dit artikel van AMD maar eens.

https://community.amd.com...r-temperature/ba-p/554629
Pagina: 1