Mijn vraag
Nav van mijn vraag op de frontpage bij de AMD adrenalin software update, wil ik graag hierbij even een topic openen om het wat overzichtelijker te maken, gezien er vele antwoorden zijn wat ik graag wil uitproberen.
Hierbij de vraag gekopieerd:
Sinds aantal weekjes flinke problemen met mn Ryzen 5 7700 (niet de X) Zie nu dat ik toch echt de 7600X versie heb.
Deze wordt ontzettend warm/heet wanneer deze in bijna idle modes staat. Had al de bios geupdate na de nieuwste versie, settings aangepast nav dit YouTube filmpje: YouTube: How To Tune AM5 Ryzen 7000 Series Wattage & Reduce Temps With Curve ... want google gaf aan dat hoge temps bij de 7000 serie normaal zou zijn?
Maar hij blijft hangen tussen de 80 en 85 graden, soms ff weer terug richting de 65graden maar direct wanneer ik bijv. Youtube open naar de 80+ graden.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Eigenlijk mbt dit probleem alleen HWinfo om te temps te controleren.
Mijn PC componenten zijn (tevens met hulp van jullie samengesteld
) Hier staat niet de
PowerColor Radeon RX 7900 XTX HellHound 24GB Videokaart bij
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Eerste wat ik gedaan heb is de koelpasta vervangen op de CPU (echter bij vervangen viel mij op dat het niet echt nodig was, maar alsnog nieuwe opgedaan)
- Controle van alle ventilatoren of deze nog goed werken, en dat doen ze.
- Bios geupdate naar de nieuwste beschikbare versie van de site Gigabyte
- Youtube filmpje gevolgd mbt bios aanpassingen.
Wat wil ik nog testen en/of ga ik uitvoeren: < Dit zijn de antwoorden van de frontpage.
- In windows hardware acceleration aanzetten?
- Controle of deze nieuwste chipset driver erop staat: https://www.amd.com/en/su...ml/chipsets/am5/b650.html
- Printscreen van de Frequentie load, naar mijn mening zat deze constant op 5200mhz.
- antwoord van user: Windows power settings niet toevallig op maximum performance staan in plaats van "balanced". Bij maximum performance klokt de CPU namelijk ook in deellast of wanneer idle niet terug naar z'n laagste clocks, wat natuurlijk niet best is voor de warmte.
Mis ik nog iemand zijn antwoord?
Hopelijk heb ik zo de topic goed opgemaakt volgens de regels, zoniet hoor ik dit graag.
Nav van mijn vraag op de frontpage bij de AMD adrenalin software update, wil ik graag hierbij even een topic openen om het wat overzichtelijker te maken, gezien er vele antwoorden zijn wat ik graag wil uitproberen.
Hierbij de vraag gekopieerd:
Sinds aantal weekjes flinke problemen met mn Ryzen 5 7700 (niet de X) Zie nu dat ik toch echt de 7600X versie heb.
Deze wordt ontzettend warm/heet wanneer deze in bijna idle modes staat. Had al de bios geupdate na de nieuwste versie, settings aangepast nav dit YouTube filmpje: YouTube: How To Tune AM5 Ryzen 7000 Series Wattage & Reduce Temps With Curve ... want google gaf aan dat hoge temps bij de 7000 serie normaal zou zijn?
Maar hij blijft hangen tussen de 80 en 85 graden, soms ff weer terug richting de 65graden maar direct wanneer ik bijv. Youtube open naar de 80+ graden.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Eigenlijk mbt dit probleem alleen HWinfo om te temps te controleren.
Mijn PC componenten zijn (tevens met hulp van jullie samengesteld
PowerColor Radeon RX 7900 XTX HellHound 24GB Videokaart bij
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 249,- | € 249,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0) | € 229,90 | € 229,90 |
1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 58,90 | € 58,90 |
1 | Ventilatoren | Arctic F14 PWM PST (5-pack) Zwart, 140mm | € 33,69 | € 33,69 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-64 | € 267,93 | € 267,93 |
1 | Voedingen | EVGA SuperNova 750 GT | € 109,- | € 109,- |
Totaal | € 1.088,32 |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Eerste wat ik gedaan heb is de koelpasta vervangen op de CPU (echter bij vervangen viel mij op dat het niet echt nodig was, maar alsnog nieuwe opgedaan)
- Controle van alle ventilatoren of deze nog goed werken, en dat doen ze.
- Bios geupdate naar de nieuwste beschikbare versie van de site Gigabyte
- Youtube filmpje gevolgd mbt bios aanpassingen.
Wat wil ik nog testen en/of ga ik uitvoeren: < Dit zijn de antwoorden van de frontpage.
- In windows hardware acceleration aanzetten?
- Controle of deze nieuwste chipset driver erop staat: https://www.amd.com/en/su...ml/chipsets/am5/b650.html
- Printscreen van de Frequentie load, naar mijn mening zat deze constant op 5200mhz.
- antwoord van user: Windows power settings niet toevallig op maximum performance staan in plaats van "balanced". Bij maximum performance klokt de CPU namelijk ook in deellast of wanneer idle niet terug naar z'n laagste clocks, wat natuurlijk niet best is voor de warmte.
Mis ik nog iemand zijn antwoord?
Hopelijk heb ik zo de topic goed opgemaakt volgens de regels, zoniet hoor ik dit graag.