Ubiquiti Lite haalt snelheid niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:26
Ik heb zelf 4 Ubiquiti Lite access points, 1 in de meterkast voor de woonkamer, 1 op de slaapkamer voor de 1e etage, 1 op zolder voor ... de zolder en 1 in de garage voor garage+achtertuin. Ik zit nu op m'n MacBook op 3 meter afstand van de AP die in de meterkast hangt, er zit een MDF paneeltje tussen en een glazen deur, meer niet.

Het abonnement bij Ziggo is 400Mbit/s down en 40Mbit/s up. Bij de draadloze speedtest haal ik niet hoger dan 86.4Mbps down en 63.5Mbps up.

Ik heb van alles geprobeerd, ChatGPT geraadpleegd, forums afgestruind, maar het lukt me niet om een hogere snelheid te behalen terwijl ik dat volgens mij direct na de aankoop enkele jaren geleden wel makkelijk haalde. Ook heb ik voorkeur ingesteld op 5Ghz en diverse transmit powers geprobeerd.

Mocht iemand een idee hebben wat ik nog kan proberen, dan hoor ik dat graag. Zoveel verlies vind ik niet prettig.

¯\_(ツ)_/¯

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 14:47
Eskimoo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:01:
Beste leden, hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem:

De acces points halen hun snelheid niet, namelijk rond de 120 mbps.
Er ligt 1gbps, en bedraad haal ik z'n 930mbps. er hangen in het gebouw 6 acces points, allemaal hetzelfde van aruba. deze haalt dus max 120, daarnaast heb ik andere acces points gebruikt van asus, dlink, ubiquiti, en ook deze komen niet veel verder.

Deze zijn gewoon bekabeld aansloten.

Het volgende is aansloten:
glasvezel - media converter van cisco, glas naar utp.
cisco utp -> fortigate firewall -> core switch -> switch 2 ->

Nu kan ik helaas van de cisco niet direct een acces point aansluiten, aangezien maar 1 utp output werkt, en die dus naar de firewall gaat.

Als ik de acces points inprik vanuit de switch met 3meter kabel krijg ik dezelfde snelheid.
Nu lijkt mij het dat er in de fortigate ergens een vlan of rule in zit die de speed tegen houden van de acces points.
Inmiddels na laten kijken door een externe it partij, en geven aan dat er niets mis is.
Kortom. hoe kan het nou dat ik maar 120mbps haal op de acces points met 1 gigabit lijn? dat had toch minstens wel 400mbps moeten zijn? alle kabels zijn trouwens cat 6a s/ftp
Ik heb inmiddels de draad kwijt... waar kan dit nou aan liggen? mis ik iets? 8)7

Switch: aruba 1930 Acces point: aruba ap305c fortigate: FGT60E
Weet je zeker dat je met het dichtsbijzijnde ap verbindt? Dat kan je in de Unifi interface bekijkem. Heb je met wifiman oid al eens gekeken hoe het 5g spectrum eruit ziet?

Gek trouwens dat je met de speedtest 50% meer upload snelheid haalt dan wat je verbinding zou moeten zijn. Is dat normaal bij Ziggo?

[ Voor 70% gewijzigd door T_knoop op 18-08-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 09:58

lier

MikroTik nerd

Met welke snelheid en signaal is de client verbonden met het accespoint?
Kan je testen met iperf in plaats van Speedtest (dan kan je alleen de wifi snelheid testen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

@M.v.Veelen ik heb je vraag afgesplitst vanaf Acces points halen snelheid niet. Een los topic heeft over het algemeen de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk ook in je controller dat je AP niet gemesht is (dus draadloze uplink) en dat de bekabelde uplink 1Gbit (GbE) is en niet 100M (FE).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:55
@M.v.Veelen Lijkt een beetje op een 100 Mbit verbinding via de kabel. Check eens even in de controller of de AP's en eventuele switch(es) of ze een gigabit verbinding hebben met de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-05 08:34
Masimo schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:06:
@M.v.Veelen Lijkt een beetje op een 100 Mbit verbinding via de kabel. Check eens even in de controller of de AP's en eventuele switch(es) of ze een gigabit verbinding hebben met de modem.
Lijkt inderdaad heel erg op een kabel die niet goed is. Wel apart dat dit op meerdere AP's het geval is. Alle aansluitingen verkeerd? of alle kabels niet goed? Kan de switch die er tussen zit meer dan 100mbit leveren?

[ Voor 5% gewijzigd door stef243 op 18-08-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:55
stef243 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:18:
[...]

Lijkt inderdaad heel erg op een kabel die niet goed is. Wel apart dat dit op meerdere AP's het geval is. Alle aansluitingen verkeerd? of alle kabels niet goed? Kan de switch die er tussen zit meer dan 100mbit leveren?
De bekabeling van de AP's komt ergens bij elkaar. Of in een switch of in de modem. Dus mogelijk de kabel van switch naar modem. Switch kan natuurlijk kapot zijn of in een uiterst geval modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Aantal troubleshooting stappen:

- Hoe is je macbook verbonden met het AP? Dit zie je door op Option + wifi icoontje te klikken. De waardes makkelijkste hier even posten. Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2011/06/extended-wifi-data.jpg

En/Of

- Wat zegt de unifi controller?
- Hoe is het AP verbonden. 100, 1000 of wireless mesh?
- Hoe is de client verbonden? 2.4 of 5ghz?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:04
ik zou eerst eens bij het begin beginnen: krijg je met een bekabelde laptop direct op de router van ziggo wel de volledige snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:12
Een AP plaats je gewoon niet in de meterkast. Haal dat ding naar de woonkamer en je zult zien dat de snelheid beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Masimo schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:06:
nelizmastr schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:06:
Kijk ook in je controller dat je AP niet gemesht is (dus draadloze uplink) en dat de bekabelde uplink 1Gbit (GbE) is en niet 100M (FE).
stef243 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:18:
[...]

Guys, ik heb dat nog niet eerder bekeken en zie inderdaad bij 2 van de AP's "FE" staan en bij de andere 2 "GbE" dus nu weet ik waar ik naar moet kijken. Heb nieuwe Cat7 kabels liggen en ga eens kijken of ik daarmee het probleem oplos, bedankt voor deze duw in de juiste richting want ik was al aan het kijken naar (dure) oplossingen zoals andere AP's ofzo

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:12
Welke kabel heb je nu liggen dan? CAT7 gaat je probleem niet oplossen, het probleem zit in de stekkers die je hebt aangeknepen (en met CAT7 gaat dat zeker niet beter worden, eerder moeilijker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Sorry, het zijn gegoten kabels. De kabels die erin zaten waren overigens ook CAT6 kabels, gegoten. Heb ze nu vervangen en bij de eerste test zie ik al 379Mbps down en ook GbE bij het AP. Ik zal de andere nog even nalopen, al is dat het AP in de garage en zit daar aan 1 kant ook een aangeknepen stekker in de CAT7 kabel die daarheen loopt. Misschien is het wel het kabeltje tussen de PoE injector en het AP, maar dat doe ik morgen even testen. Ben al blij dat het AP in de woonkamer nu een nette snelheid haalt. Gouden tip om te kijken naar die verbinding van de AP's, nogmaals bedankt!

Edit: net kabeltje vanaf de PoE injector naar het AP vervangen en daar nu ook weer GbE, dus helemaal blij met jullie hulp (en dat ik niet een andere connector hoef te knijpen aan de kabel die van de meterkast naar de garage loopt).

[ Voor 16% gewijzigd door M.v.Veelen op 21-08-2024 17:36 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-05 08:34
M.v.Veelen schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:12:
Sorry, het zijn gegoten kabels. De kabels die erin zaten waren overigens ook CAT6 kabels, gegoten. Heb ze nu vervangen en bij de eerste test zie ik al 379Mbps down en ook GbE bij het AP. Ik zal de andere nog even nalopen, al is dat het AP in de garage en zit daar aan 1 kant ook een aangeknepen stekker in de CAT7 kabel die daarheen loopt. Misschien is het wel het kabeltje tussen de PoE injector en het AP, maar dat doe ik morgen even testen. Ben al blij dat het AP in de woonkamer nu een nette snelheid haalt. Gouden tip om te kijken naar die verbinding van de AP's, nogmaals bedankt!
Bij een kabel van 100mbit altijd kijken naar de aansluiting. Bij het niet goed monteren valt de snelheid terug naar 100mbit, dit gebeurt al als een ader niet goed aangesloten/gemonteerd is ;)
Pagina: 1