Greenchoice mails over terugleverkosten niet ontvangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-12-2024
Begin augustus bleek het maandtermijnbedrag van Greenchoice zonder nader bericht ineens omhoog bij te zijn gesteld. Ik heb een variabel contract, en tariefaanpassingen (en ook andere berichten) zijn altijd via de mail ontvangen. Nooit iets gemist. Via MijnGreenchoice kwam ik erachter dat per 1 augustus er terugleverkosten ingevoerd zijn, onder MijnBerichten stond een vooraankondiging van 21 juni en een tariefwijziging van 28 juni. Beide berichten heb ik niet in mijn mailbox ontvangen, en zijn ook niet in spambox verdwenen. Op jaarbasis zouden de terugleverkosten circa 500 euro gaan bedragen, geen klein bier dus. Ik ben vervolgens met spoed naar een andere energieleverancier (met dynamische tarieven) overgestapt. Recent heb ik de eindafrekening van Greenchoice ontvangen, inclusief terugleverkosten over 1 t/m 11 augustus. Bezwaar aangetekend bij Greenchoice tegen de terugleverkosten: bij tariefwijzigingen moet een energieleverancier de klant minimaal 30 dagen vooraf hierover ACTIEF informeren, feitelijk is dit niet gebeurd. Bezwaar is afgewezen met als reactie: “Als ik in ons interne systeem kijk zie ik dat beide mails, zowel van 21 als van 28 juni, wel op een correcte manier zijn verzonden. Daarnaast zie ik geen berichten over een "gebounced" bericht, dus vanuit Greenchoice is er geen reden om te twijfelen of de berichten zijn aangekomen. Er heeft dus wel degelijk een actieve informatieverstrekking plaatsgevonden.”

Of bovenstaande info klopt kan ik uiteraard niet controleren, ik heb geen toegang tot de systemen van Greenchoice. Maar het is m.i. wel erg opvallend dat beide relevante berichten van 21 en 28 juni niet via de mail zijn ontvangen. Dit kan wellicht een technisch probleem zijn geweest, mogelijk een menselijke fout, maar ik sluit opzettelijk handelen van Greenchoice overigens ook niet uit. Greenchoice heeft er aanzienlijk financieel belang bij dat klanten als ik niet, danwel niet tijdig, over terugleverkosten worden geïnformeerd.

Mijn vraag is of er eventueel andere Tweakergebruikers zijn met een variabel Greenchoicecontract die de berichten van 21 en 28 juni niet hebben ontvangen.
Verder vroeg ik me af of via de mailprovider het mailverkeer van 21 of 28 juni nog opgevraagd zou kunnen worden, om te controleren of Greenchoice in de afzenderlijst voorkomt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bij de mailprovider logs opvragen kun je proberen, maar kleine kans dat die gaan meewerken.
Waarom zouden zij gaan meewerken, dit is niet zomaar iets wat een helpdeskmedewerker oid kan ophalen uit de systemen.

Enige kans is blijven pushen righting Greenchoice, en als ze voet bij stuk blijven houden dan kun je naar de Geschillencommissie Energie.

https://www.rijksoverheid...ie%20Energie%20en%20Water.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:30
Het is niet helemaal vergelijkbaar, maar ter input/info maar even:

Mijn contract loopt per 01-09 af waardoor ik in variabele tarieven terecht zou komen. Op 23 juni heb ik een mail gehad waar ik informatie heb gekregen over terugleverkosten.

In deze mail stond dat de tarieven tot die tijd niet zouden veranderen voor mij (want contract) maar dat ik daarna terugleverkosten zou gaan betalen.

Situatie is dus iets anders, maar ik heb in juni inderdaad wel een mail gehad met informatie en als onderwerp "Zonnepanelen en terugleveren".

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-04 13:52
Over wat voor bedrag hebben we het van 1 tot 11 augustus? En dan bedoel ik het netto verschil wat je duurder uit bent dan voor de wijziging (terugleververgoeding is ook hoger geworden dacht ik). Kan nooit heel veel zijn toch lijkt me?

Ik vermoed dat dit heel veel moeite gaat kosten met een kleine kans op succes, waardoor het misschien beter is om dit maar te laten zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Hugo__Boss op 19-08-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
Hugo__Boss schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:20:
Over wat voor bedrag hebben we het van 1 tot 11 augustus? En dan bedoel ik het netto verschil wat je duurder uit bent dan voor de wijziging (terugleververgoeding is ook hoger geworden dacht ik). Kan nooit heel veel zijn toch lijkt me?

Ik vermoed dat dit heel veel moeite gaat kosten met een kleine kans op succes, waardoor het misschien beter is om dit maar te laten zitten.
Het betreft een bedrag van 30 euro, heb schade beperkt gehouden door e-auto direct op te laden met opbrengst zonnepanelen en door snel over te stappen naar andere energieleverancier. Zonder de e-auto zou overigens de terugleverboete circa 800 euro p/j gaan bedragen. Mij gaat het minder om de 30 euro, meer om het feit dat Greenchoice hier mee weg kan komen. En om andere klanten van Greenchoice attent erop te maken dat mailverzending Greenchoice niet altijd goed verloopt.

[ Voor 6% gewijzigd door stratenmaker op 20-08-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratenmaker
ZeRoC00L schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:08:
Bij de mailprovider logs opvragen kun je proberen, maar kleine kans dat die gaan meewerken.
Waarom zouden zij gaan meewerken, dit is niet zomaar iets wat een helpdeskmedewerker oid kan ophalen uit de systemen.

Enige kans is blijven pushen righting Greenchoice, en als ze voet bij stuk blijven houden dan kun je naar de Geschillencommissie Energie.

https://www.rijksoverheid...ie%20Energie%20en%20Water.
Klachtengeld GeschillenCie is 55 euro, schade is 30 euro. Het is lastig bewijzen dat ik de 2 berichten/mails niet heb ontvangen. Normaliter ontvang ik elk mailbericht op 3 verschillende devices (phone, tablet, desktop), er over heen lezen kan gewoonweg niet. Als ik het bericht wel via mail had ontvangen was ik in juli al overgestapt. Opvallend is verder dat onder Berichten in MijnGreenchoice 2x dezelfde betalingsherinnering staat (ik had de incasso termijnbedrag namelijk geweigerd), en idem 2x hetzelfde verrekeningsbericht van dit termijnbedrag op de eindafrekening. Ik heb zowel van de herinnering als van de afrekening slechts 1x mail ontvangen. Dubbele berichten, het lijkt dat Greenchoice zelf twijfelt of hun berichten via de mail aankomen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
Korvaag schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:24:
Het is niet helemaal vergelijkbaar, maar ter input/info maar even:

Mijn contract loopt per 01-09 af waardoor ik in variabele tarieven terecht zou komen. Op 23 juni heb ik een mail gehad waar ik informatie heb gekregen over terugleverkosten.

In deze mail stond dat de tarieven tot die tijd niet zouden veranderen voor mij (want contract) maar dat ik daarna terugleverkosten zou gaan betalen.

Situatie is dus iets anders, maar ik heb in juni inderdaad wel een mail gehad met informatie en als onderwerp "Zonnepanelen en terugleveren".
Idem op 24 juni (en contract tot 2027).

Ergens een storing is veel logischer dan opzet. En die storing kan net zo goed aan de kant van de ontvanger en diens provider liggen.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
stratenmaker schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:58:
Dit kan wellicht een technisch probleem zijn geweest, mogelijk een menselijke fout, maar ik sluit opzettelijk handelen van Greenchoice overigens ook niet uit. Greenchoice heeft er aanzienlijk financieel belang bij dat klanten als ik niet, danwel niet tijdig, over terugleverkosten worden geïnformeerd.
Beetje triest als je dat (opzettelijk) echt denkt. GC is geen HEM oid. GC kan zich dat echt niet veroorloven.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 22-08-2024 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jobr schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:23:
[...]

Beetje triest als je dat (opzettelijk) echt denkt. GC is geen HEM oid. GC kan zich dat echt niet veroorloven.
Greenchoice is groot geworden met dit soort praktijken.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:37
Op 26 juni hier een mail met de titel: Zonnepanelen en terugleveren

Het is uiteraard mogelijk dat er ergens iets is fout gegaan, maar dat lijkt mij stug.

Los daarvan begrijp ik je hele verbazing niet aangezien hier in de media toch ook echt wel over geschreven is.

Overigens staan de berichten in je berichtenbox in de Greenchoice app? Dan heb je de informatie toch ontvangen?

[ Voor 17% gewijzigd door President op 01-09-2024 06:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-05 10:21
Wolly schreef op zondag 1 september 2024 @ 01:36:
[...]

Greenchoice is groot geworden met dit soort praktijken.
Bron
Heel die (opinie)blog is niet van toepassing.
twee voormalig directeuren van het energiebedrijf Greenchoice. Die hadden gefraudeerd.
vrij simpele fraudepatroon: klanten die hun contract opzegden bij Greenchoice en die reeds een termijn hadden betaald, hadden uiteraard nog recht op terugbetaling van een deel van die termijn. Maar als zij daar niet om vroegen, kregen zij niets terug en kwam het terug te vorderen bedrag als reservering in de boeken en zou dit op termijn ten gunste van de bedrijfswinst van Greenchoice komen.
Denk zelfs dat zoiets ze allemaal wel deden/doen. Als je niet reclameert, krijg je niet waar je recht op hebt.
Denk momenteel bv aan de energiebelastingfout bij Engie...

Ik denk oprecht dat GC een van de betere energieleveranciers is. Ze maken fouten, maar lossen het over het algemeen netjes op. Hun prijzen zijn redelijk (een van de laagste). En hun service is meestal zelfs goed te noemen. (Uitzonderingen van enkele specifieke gevallen daargelaten.)
Velen doen het echt veel slechter.

[ Voor 12% gewijzigd door Truus01 op 01-09-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:57
ik heb die mail wel ontvangen, gelijk met een nieuwe voorschot van €42 naar €96. gelijk overgestapt naar een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Truus01 schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:51:
[...]

Heel die (opinie)blog is niet van toepassing.

[...]

[...]

Denk zelfs dat zoiets ze allemaal wel deden/doen. Als je niet reclameert, krijg je niet waar je recht op hebt.
Denk momenteel bv aan de energiebelastingfout bij Engie...

Ik denk oprecht dat GC een van de betere energieleveranciers is. Ze maken fouten, maar lossen het over het algemeen netjes op. Hun prijzen zijn redelijk (een van de laagste). En hun service is meestal zelfs goed te noemen. (Uitzonderingen van enkele specifieke gevallen daargelaten.)
Velen doen het echt veel slechter.
Misschien heb je het niet begrepen, ik zal een stuk plaatsen waar het simpeler wordt uitgelegd:
https://www.ad.nl/nieuws/...oor-greenchoice~a47883e6/
Pagina: 1