Begin augustus bleek het maandtermijnbedrag van Greenchoice zonder nader bericht ineens omhoog bij te zijn gesteld. Ik heb een variabel contract, en tariefaanpassingen (en ook andere berichten) zijn altijd via de mail ontvangen. Nooit iets gemist. Via MijnGreenchoice kwam ik erachter dat per 1 augustus er terugleverkosten ingevoerd zijn, onder MijnBerichten stond een vooraankondiging van 21 juni en een tariefwijziging van 28 juni. Beide berichten heb ik niet in mijn mailbox ontvangen, en zijn ook niet in spambox verdwenen. Op jaarbasis zouden de terugleverkosten circa 500 euro gaan bedragen, geen klein bier dus. Ik ben vervolgens met spoed naar een andere energieleverancier (met dynamische tarieven) overgestapt. Recent heb ik de eindafrekening van Greenchoice ontvangen, inclusief terugleverkosten over 1 t/m 11 augustus. Bezwaar aangetekend bij Greenchoice tegen de terugleverkosten: bij tariefwijzigingen moet een energieleverancier de klant minimaal 30 dagen vooraf hierover ACTIEF informeren, feitelijk is dit niet gebeurd. Bezwaar is afgewezen met als reactie: “Als ik in ons interne systeem kijk zie ik dat beide mails, zowel van 21 als van 28 juni, wel op een correcte manier zijn verzonden. Daarnaast zie ik geen berichten over een "gebounced" bericht, dus vanuit Greenchoice is er geen reden om te twijfelen of de berichten zijn aangekomen. Er heeft dus wel degelijk een actieve informatieverstrekking plaatsgevonden.”
Of bovenstaande info klopt kan ik uiteraard niet controleren, ik heb geen toegang tot de systemen van Greenchoice. Maar het is m.i. wel erg opvallend dat beide relevante berichten van 21 en 28 juni niet via de mail zijn ontvangen. Dit kan wellicht een technisch probleem zijn geweest, mogelijk een menselijke fout, maar ik sluit opzettelijk handelen van Greenchoice overigens ook niet uit. Greenchoice heeft er aanzienlijk financieel belang bij dat klanten als ik niet, danwel niet tijdig, over terugleverkosten worden geïnformeerd.
Mijn vraag is of er eventueel andere Tweakergebruikers zijn met een variabel Greenchoicecontract die de berichten van 21 en 28 juni niet hebben ontvangen.
Verder vroeg ik me af of via de mailprovider het mailverkeer van 21 of 28 juni nog opgevraagd zou kunnen worden, om te controleren of Greenchoice in de afzenderlijst voorkomt.
Of bovenstaande info klopt kan ik uiteraard niet controleren, ik heb geen toegang tot de systemen van Greenchoice. Maar het is m.i. wel erg opvallend dat beide relevante berichten van 21 en 28 juni niet via de mail zijn ontvangen. Dit kan wellicht een technisch probleem zijn geweest, mogelijk een menselijke fout, maar ik sluit opzettelijk handelen van Greenchoice overigens ook niet uit. Greenchoice heeft er aanzienlijk financieel belang bij dat klanten als ik niet, danwel niet tijdig, over terugleverkosten worden geïnformeerd.
Mijn vraag is of er eventueel andere Tweakergebruikers zijn met een variabel Greenchoicecontract die de berichten van 21 en 28 juni niet hebben ontvangen.
Verder vroeg ik me af of via de mailprovider het mailverkeer van 21 of 28 juni nog opgevraagd zou kunnen worden, om te controleren of Greenchoice in de afzenderlijst voorkomt.