Iemand al ervaring met Nederlandse thuisbatterij Qurmit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-05 16:48
In een artikel las ik over een in Nederland gemaakte thuisbatterij.
Deze wordt blijkbaar gemaakt door ESS4U in Eindhoven.
De batterijserie heet 'Qurmit' en maakt blijkbaar gebruik van in gel ingepakt loodzuur i.p.v. LiPo cellen.

Ik kan hierover nog niet echt informatie over vinden. Daarom hier de vraag wie deze batterij kent of er meer over weet.

De info wat ik zo verzameld heb:

- Een capaciteit van 17 kilowattuur en kan tot 14 kilowattuur elektriciteit opslaan.

- De thuisbatterij krijgt een prijs mee van 'minder dan 10.000 euro, inclusief installatie'.

- We garanderen afhankelijk van het dagelijks gebruik, tot 9.000 laadcycli, wat zich laat vertalen naar een levensduur van maximaal 20 jaar.
=> Dit lijkt me vergelijkbaar met andere type's thuisbatterijen

- De Qurmit is eenvoudig koppelbaar met andere Energie Management Systemen en de slimme meter.
=> ik zag dat deze gekoppeld kan worden met de P1 aansluiting van m'n 'slimme' meter. (Qurmit Link)(Scheelt weer een vermogenmeter in de meterkast)

=> Zelf gebruik ik Home Assistant thuis. Ik kan echter nog geen 'integration' vinden voor de Qurmit. Is daar toevallig al iemand mee bezig? Geen home motion koppeling zou voor mij een showstopper zijn.

- Nominale gelijkspanning 24 Vdc.
=> Op de foto's lijkt het me dat er 12 cellen van 2V zijn dus. (SONNENSCHEIN A602/750 Cel 2V GEL)
=> Het gewicht per cel is 49kg. Het totaal gewicht zou 550kg zijn.

- Met een laadcontroller van Victon energy (Type Multiplus-II GC)
=> Simpel en effectief?
=> Las in de manual dat deze unit ook als eiland/UPS bedrijf kan werken. Is dat hier ook gebruikt? Wel fijn voor mijn PC's die ik thuis heb bij stroomuitval.

- De batterijcel van de Qurmit heeft géén actieve koeling of opwarming nodig. Dat kost dus ook geen energie én hierdoor heb je ook geen last van een brommende ventilator.
=> Er wordt op de site nergens gesproken over rendement. Dit zou een voordeel zijn, maar wat is het laad- en ontlaad rendement van deze batterij?

bronnen:
ess4u.nl (fabrikant)
Technisch Weekblad
solarmagazine.nl
De ondernemer

[ Voor 30% gewijzigd door cruysen op 17-08-2024 01:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:13
24 Volt = enorme hoge stromen...
550 KG !! in een kast van een kast: 128cm x 48cm x 73cm!
Met de nadelen van lood/ gel...

Vergelijk: Sessy van 15KWh totaal: 3 kasten van 44 x 50 x 20 cm á 46 kg; 3x 5 KWh; 3 fase; ingebouwde brandbeveiliging systeem, ingebouwde lader en inverter...

Qurmit de frog?? snel vergeten.

En Sessy is ook Nederlands: Het Sessy thuisaccu verzameltopic

[ Voor 11% gewijzigd door natural colour op 19-08-2024 09:06 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

natural colour schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:04:
24 Volt = enorme hoge stromen...
550 KG !! in een kast van een kast: 128cm x 48cm x 73cm!
Bij mij thuis geen enkel probleem. Ik zie hier geen issue in.
Met de nadelen van lood/ gel...
Wat zijn die nadelen dan?
Vergelijk: Sessy van 15KWh totaal: 3 kasten van 44 x 50 x 20 cm á 46 kg; 3x 5 KWh; 3 fase; ingebouwde brandbeveiliging systeem, ingebouwde lader en inverter...
Het feit dat de Sessy geen 3-phase systeem is maar 3 1-phase systemen zorgt er voor dat ik hem niet overweeg. Wij hebben een behoorlijke onbalans op de fasen, mede omdat er een behoorlijke onbalans is op de fasen in de straat met als gevolg een verschil in voltage van 10+ volt. Ergo: Ik moet op de eerste fase meer load zetten om de uitval van m'n panelen te minimaliseren. Het resultaat zou zijn dat de Sessy op één fase continue aan het laden/ontladen is terwijl de andere fasen nauwelijks gebruikt worden. Niet zinnig dus. Dit element maar de Sessy voor mij een doodgeboren kindje; onze situatie is niet uniek, de meeste mensen zullen daar mee te maken hebben en dus heel snel leren dat Sessy voor hen slecht bruikbaar is.

Ofwel: Wat zijn nou je echte argumenten tegen de Qurmit? Want alleen "met de nadelen....." is mij te vaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:36
Croga schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:15:
[...]

Bij mij thuis geen enkel probleem. Ik zie hier geen issue in.

[...]

Wat zijn die nadelen dan?

[...]

Het feit dat de Sessy geen 3-phase systeem is maar 3 1-phase systemen zorgt er voor dat ik hem niet overweeg. Wij hebben een behoorlijke onbalans op de fasen, mede omdat er een behoorlijke onbalans is op de fasen in de straat met als gevolg een verschil in voltage van 10+ volt. Ergo: Ik moet op de eerste fase meer load zetten om de uitval van m'n panelen te minimaliseren. Het resultaat zou zijn dat de Sessy op één fase continue aan het laden/ontladen is terwijl de andere fasen nauwelijks gebruikt worden. Niet zinnig dus. Dit element maar de Sessy voor mij een doodgeboren kindje; onze situatie is niet uniek, de meeste mensen zullen daar mee te maken hebben en dus heel snel leren dat Sessy voor hen slecht bruikbaar is.

Ofwel: Wat zijn nou je echte argumenten tegen de Qurmit? Want alleen "met de nadelen....." is mij te vaag.
En een 3 fase accusysteem lost die 10 volt op 1 fase dan wel op ?

Overigens lijkt mij de Qurmit ook een 1 fase ESS.
De unieke punten voor dit ESS zijn mij nog niet opgevallen, anders dan het verzekerings dingetje wat wel erg benadrukt is.

Mijn ervaring om met een ESS je netspanning omlaag te brengen is dat het effect redelijk beperkt en vooral situatie afhankelijk is. Ja het werkt maar verwacht geen wonderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Simpel360 op 20-08-2024 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Simpel360 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 06:23:
En een 3 fase accusysteem lost die 10 volt op 1 fase dan wel op ?
Met een 3 fase systeem kan ik kiezen om die fase zwaarder te belasten terwijl de opwek alsnog via de andere 2 fasen de accu kan laden. En als de zon vervolgens weg is kan de accu die extra load op de eerste fase opvangen.
Overigens lijkt mij de Qurmit ook een 1 fase ESS.
De unieke punten voor dit ESS zijn mij nog niet opgevallen, anders dan het verzekerings dingetje wat wel erg benadrukt is.
Welk verzekerings dingetje heb je het dan over? Ik kan het zo snel niet zien.
En ja, als de Qurmit ook 1 fase is dan houdt het heel erg op.
Mijn ervaring om met een ESS je netspanning omlaag te brengen is dat het effect redelijk beperkt en vooral situatie afhankelijk is. Ja het werkt maar verwacht geen wonderen.
De batterij is dan ook niet de manier om de spanning omlaag te brengen. De airco en/of de auto laden zijn daar beter geschikt voor. Er zit hier op een gunstige dag een verschil van enkele kWh tussen wel of niet die eerste fase (redelijk zwaar) belasten. Op de piek hebben we zelfs een verschil van 10kWh gemeten. Da's best fors. (Het gaat dan ook over een set panelen van zo'n beetje 10kW op een 8kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Croga schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:04:
[...]

Met een 3 fase systeem kan ik kiezen om die fase zwaarder te belasten terwijl de opwek alsnog via de andere 2 fasen de accu kan laden. En als de zon vervolgens weg is kan de accu die extra load op de eerste fase opvangen.

[...]

Welk verzekerings dingetje heb je het dan over? Ik kan het zo snel niet zien.
En ja, als de Qurmit ook 1 fase is dan houdt het heel erg op.

[...]

De batterij is dan ook niet de manier om de spanning omlaag te brengen. De airco en/of de auto laden zijn daar beter geschikt voor. Er zit hier op een gunstige dag een verschil van enkele kWh tussen wel of niet die eerste fase (redelijk zwaar) belasten. Op de piek hebben we zelfs een verschil van 10kWh gemeten. Da's best fors. (Het gaat dan ook over een set panelen van zo'n beetje 10kW op een 8kW omvormer)
Zo werkt 1 3fase systeem niet, je raad het al, dit lukt je wel met 3 1fase systemen :+

Gewoon op de site van deze accu en bouwer gekeken :*)

Ben wel benieuwd hoe je tot deze conclusie ben gekomen en wat en waar je gemeten hebt.
Het is niet zo dat als je de spanning op 1fase verlaagd je PV ineens meer gaat opbengen.
Je hebt nu eenmaal een bepaald opgewekt DC vermogen welke verdeeld wordt over je 3fasen AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:13
Het feit dat ze loodbatterijen gebruiken betekent dat je deze in principe wel gewoon in huis kan plaatsen.
Je hebt geen garage of schuur nodig met alle bijkomende nadelen. Wel voldoende ventilatie, want loodbatterijen produceren waterstofgas. Maar daar zijn wettelijke regels voor.

Sonnenschein is een goed merk, worden in railway ook veel toegepast.
Ja er zijn nadelen, met name de energiedichtheid is laag, het gewicht is hoog en het aantal cycles is minder.
Ze zijn wel erg simpel in gebruik. Bovendien recyclebaar. En zo te zien zijn deze ook nog eens made-in-europe.

van sonnenshein datasheet: 20 jaar ontwerplevensduur bij 20 °C omgevingstemperatuur.
Ik kan alleen niet vinden hoeveel cycles ze specificeren, meestal is dit bij 1000 wel op. Dus als ze 9000 specificeren zal er aanzienlijke overcapaciteit in zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 20-08-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Simpel360 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:20:
Zo werkt 1 3fase systeem niet, je raad het al, dit lukt je wel met 3 1fase systemen
Dus als je aan iedere fase een aparte batterij hangt dan kan die batterij ook op andere fasen laden en ontladen? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Ben wel benieuwd hoe je tot deze conclusie ben gekomen en wat en waar je gemeten hebt.
Het is niet zo dat als je de spanning op 1fase verlaagd je PV ineens meer gaat opbengen.
Je hebt nu eenmaal een bepaald opgewekt DC vermogen welke verdeeld wordt over je 3fasen AC.
Het issue zit hem in het te hoge voltage. 1 fase heeft een basis voltage van 240v, de rest zit rond de 230v, en als de panelen vol opbrengen loopt dit te ver op met uitval van de omvormer tot gevolg. Zet je meer verbruik op die fase dan daalt het voltage weer en schakelt de omvormer dus niet uit. Gevolg: Meer opbrengst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-05 23:20
cruysen schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:03:
- Met een laadcontroller van Victon energy (Type Multiplus-II GC)
=> Simpel en effectief?
=> Las in de manual dat deze unit ook als eiland/UPS bedrijf kan werken. Is dat hier ook gebruikt? Wel fijn voor mijn PC's die ik thuis heb bij stroomuitval.
Als eiland/UPS laten werken kan niet zonder meer, dan moet je daar ook de nodige voorzieningen voor installeren in je meterkast. Anders zou je bij stroomuitval met je accu de hele wijk (proberen te) voeden, inclusief eventuele monteurs die daarop aan het werk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Croga schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:06:
[...]

Dus als je aan iedere fase een aparte batterij hangt dan kan die batterij ook op andere fasen laden en ontladen? Lijkt me onwaarschijnlijk.

[...]

Het issue zit hem in het te hoge voltage. 1 fase heeft een basis voltage van 240v, de rest zit rond de 230v, en als de panelen vol opbrengen loopt dit te ver op met uitval van de omvormer tot gevolg. Zet je meer verbruik op die fase dan daalt het voltage weer en schakelt de omvormer dus niet uit. Gevolg: Meer opbrengst.
Idd kan dit niet. Maar je kan dan wel op 1 fase laden en op 2 fases ontladen wat een voorwaarde is van jou. Wat voor jou in deze dan een betere oplossing is is 1 accu batterij met 3 omvormers.
Naar jouw rendement moet je dan alleen niet kijken :+ Hier zijn al hele topics over vol geschreven.

Jouw issue heb ik ook, snap dus wat je wil bereiken.
Ik heb gekeken hoeveel KWh (globaal) mij zo'n uitschakeling met de tlv van dat moment kost, verdere investering is dan gelijk niet rendabel.
Maar zoals eerder gemeld kan het voor jou wat anders zijn helemaal als geld & ROI geel rol speelt.

De laatste 1,5 jaar hebben mijn buren ook panelen gelegd en ik ben niet meer in staat om de spanning significant te drukken, ondanks de airco, ESS en oven op die fase. Wat wel kan is mijn eigen PV productie op 25% zetten, dat gaan we niet doen natuurlijk >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Simpel360 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:20:
Idd kan dit niet. Maar je kan dan wel op 1 fase laden en op 2 fases ontladen wat een voorwaarde is van jou.Wat voor jou in deze dan een betere oplossing is is 1 accu batterij met 3 omvormers.
Naar jouw rendement moet je dan alleen niet kijken :+ Hier zijn al hele topics over vol geschreven.
Ik denk dat ik die topics eens door zal moeten gaan nemen...
Jouw issue heb ik ook, snap dus wat je wil bereiken.
Ik heb gekeken hoeveel KWh (globaal) mij zo'n uitschakeling met de tlv van dat moment kost, verdere investering is dan gelijk niet rendabel.
Ik denk dat je daar wel eens gelijk zou kunnen hebben. Ik gok dat het zo eens in de paar dagen een paar kWh (en dus wellicht 1 of 2 euro) op zal leveren. Totale verschil op het jaar zal single-digit tientjes werk zijn. Twijfelachtig of dat ooit terug verdient gaat worden.Welicht is het dan beter om een betere balans te zoeken in de verdeling over fasen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 14:13
Een drie-fase omvormer (6 igbt's) zal gebalanceerd werken. Daar kun je weinig mee. Meestal leveren die ook in driehoek en zijn die elektrisch helemaal niet in staat om tussen 1-fase-nul assymetry te kunnen maken.

Als je systeem bestaat uit 3x1-fase (3x4 igbt's) dan kun je wel ongebalanceerd werken. Dat kan voordelen hebben
Maar het heeft zo zijn nadelen.... bovendien is het niet nodig in nederland (de meter someert) behalve wellicht met peak-shaven.
https://www.victronenergy...-further-information.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gac
  • Nu online

gac

Ze garanderen een levensduur van maximaal 20 jaar.
Dat lees ik als dat ze garanderen dat hij na 20 jaar in ieder geval stuk is, eerder mag ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-05 16:48
Hagdos schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

Als eiland/UPS laten werken kan niet zonder meer, dan moet je daar ook de nodige voorzieningen voor installeren in je meterkast. Anders zou je bij stroomuitval met je accu de hele wijk (proberen te) voeden, inclusief eventuele monteurs die daarop aan het werk zijn.
Dit zit al in de module opgenomen als ik het goed lees:
bron: PMP242306000 Manual NL.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/350br7dNV46H-JJ1f98zfNOKARE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xnb9djQxwHmcP8nmAfVS2olY.png?f=user_large
4.1.5. Twee AC-uitgangen
Naast de gebruikelijke onderbrekingsvrije uitgang (AC-out-1) is er een hulpuitgang (AC-out-2) beschikbaar die de belasting loskoppelt in geval van een accu only-werking. Voorbeeld: een elektrische boiler die alleen werkt als de AC-ingang beschikbaar is. Er zijn verschillende toepassingen voor de AC-out-2.
En zie nu ook dat er een relaiscontact zit om een TN-S stelsel te creëren. (= de Nul verbonden aan de aarde.)

[ Voor 34% gewijzigd door cruysen op 21-08-2024 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-05 20:19
In de datasheet van die Gel Accus kom ik deze grafiek tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xwfp6kKzpfadpTArzF0vjNgaITM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qD5c3P87xZyrmekH2PA233Ql.png?f=fotoalbum_large

Na 1200 cycli nog 60%, na 3500 cycli nog maar 20% capaciteit over.

Hoe kunnen ze dan 9000 cycli garanderen? Dat is dan door de kleine lettertjes van de Qurmit specsheet. Er staat 9000 cycli, ''afhankelijk van dagelijks gebruik''.

Jammer, ik vond het wel een aardig product verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:54
Ik mis wel wat context bij deze grafiek. Kun je er ook zo één vinden van een LFP accu ter vergelijk? Met name zou ik die “C10” verklaard zien op de y-as. Lijkt dat deze grafiek extreem zware omstandigheden zijn. Ik zou als Qurmit hier niet m’n garantie op durven geven.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-05 20:19
rijssel schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:45:
Ik mis wel wat context bij deze grafiek. Kun je er ook zo één vinden van een LFP accu ter vergelijk? Met name zou ik die “C10” verklaard zien op de y-as. Lijkt dat deze grafiek extreem zware omstandigheden zijn. Ik zou als Qurmit hier niet m’n garantie op durven geven.
Ik weet het ook niet precies. Wat zoeken op de termen DOD %C10 en IEC 60 896-2 levert wel wat info op:
https://www.pveducation.o...nd-discharging-parameters
https://www.baebatteriesu...quirements-Rusch-2009.pdf

C10 is kennelijk de capaciteit van de batterij als die in 10 uur ontladen wordt. Dat is een soort standaard. Geen extreem zware omstandigheid dus.

IEC 60 896-2 beschrijft de test methode. Zie de tweede link.

Wat ik verder uit het artikel haal is dat gel-accus inderdaad 20 jaar levensduur kunnen hebben als je ze niet gebruikt. Dus puur als backup voor stroomstoringen die sporadisch voorkomen.

In het artikel staat ook een scenario dat je in de winter alleen cycles hebt tussen 10% en 40% SOC en in de zomer tussen 75% en 100%SOC.

In dat scenario komen ze uit tussen 2250 en 9000 cycles, afhankelijk van temperatuur en type batterij.

Om je eigen zonneenergie te maximaliseren zouden deze accus dus best een optie kunnen zijn. Maar voor scenarios waar je 1-2x per dag grotere cycles maakt (dynamische prijzen of onbalansmarkt) heb ik mijn bedenkingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qurmit
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-04 12:57
Interessante discussie hier over de Qurmit thuisbatterij en loodgel-opslag in het algemeen. Aangezien er in deze thread een aantal aannames en verouderde gegevens circuleren, wil ik graag een aantal recente inzichten delen – puur ter aanvulling en verheldering.

Nieuwste informatie (begin 2025):
Recent heeft Exide Technologies, de leverancier van de Loodgel-accu’s in de Qurmit thuisbatterij, bevestigd dat het aangepaste laadregime dat door Qurmit wordt toegepast – in combinatie met de zogeheten Qurmit Booster – leidt tot een significant langere levensduur van de gelbatterijen. We hebben het hier over een verdubbeling van het aantal cycli ten opzichte van het gangbare IUI-laadregime dat Exide zelf aanbeveelt.

De bijgevoegde grafiek is gebaseerd op testen bij 20°C met een end-of-life-criterium van 60% restcapaciteit (zoals ook vaak gehanteerd bij Li-ion systemen):

DOD (%) Cycli
100% ±3.600*
80% ±4.500
60% ±6.000
40% ±9.000
20% ±18.000

Let op: in de praktijk wordt 100% DOD zelden gehaald vanwege een minimale SOC van 20% ter bescherming van de accu.

Deze waarden zijn gemeten zowel in huis als in het veld (zelfs bij temperaturen boven 50°C), en bieden een realistischer beeld dan veel generieke datasheets of marketingclaims. Ook willen we juist bewustzijn creëren rond hoe cycli geteld worden (welke DOD, EOL-criteria, temperatuur enz.).

NB. de door "fabudop" getoonde grafiek is van de Sonnenschein A600 accucellen. Dit is een UPS accu. De Qurmit gebruikt de A600 Solar accucellen. Deze hebben in de basis al veel betere cycli, die de Qurmit met haar laadregime nog eens verdubbeld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tbam0y42YuxSKoJcokSuO-G56DM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYakPL5T9eiEfql8Jv1kutVO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrolijken
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-05 19:30
Fijn om ook van Qutmit zelf hier te horen. Het statistieken dat ik nog mis is de rounttrip efficiency. Is daar iets over te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qurmit
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-04 12:57
Goed dat je hiernaar vraagt. De Roundtrip Efficiency (RTE) van de Qurmit thuisbatterij - dus de verhouding tussen energie-invoer en -uitvoer inclusief alle verliezen - komt uit op circa 83%.

Dit is gebaseerd op:
- Omvormer-efficiëntie: 95%
- Batterij-efficiëntie: 92%
- En opnieuw 95% bij het terugleveren via de omvormer
(95% x 92% x 95% = ~83%)

Let op: bij veel andere systemen wordt vaak alleen de efficiëntie van de omvormer genoemd, waardoor de vergelijking tussen systemen soms scheef kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:53
Qurmit schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:57:
Goed dat je hiernaar vraagt. De Roundtrip Efficiency (RTE) van de Qurmit thuisbatterij - dus de verhouding tussen energie-invoer en -uitvoer inclusief alle verliezen - komt uit op circa 83%.

Dit is gebaseerd op:
- Omvormer-efficiëntie: 95%
- Batterij-efficiëntie: 92%
- En opnieuw 95% bij het terugleveren via de omvormer
(95% x 92% x 95% = ~83%)

Let op: bij veel andere systemen wordt vaak alleen de efficiëntie van de omvormer genoemd, waardoor de vergelijking tussen systemen soms scheef kan zijn.
Ik zie meerdere keren die ‘booster’ voorbij komen, wat is dat precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:03
"Cycles vs dod" is niet interessant. Je wil full charge equivalent cycles zien. Uiteraard mag ik hopen als je de batterij minder gebruikt, dat hij ook langer meegaat. Is dit wat die "booster" betekent: op 50% max vermogen laden?

Verder is 95% piekrendement van Victron bij laaglast. Typisch rendement bij vollast is net boven 90%.

Praktisch gezien zal Qurmit dus dalen onder 80% round trip bij vollast. Maar bij max 50% vermogen zoals ik hierboven suggereer is het beter. Hoe dan ook, LFP celrendement is alsnog beter dan deze accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De levensduur wordt gespecificeerd bij 20 graden. In een schuur is het in de zomer makkelijk 40 graden en in de winter onder het vriespunt. Wat doet dat met de levensduur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotjuh
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-04 11:19
Ik ben hier ook terecht gekomen omdat ik meer informatie zoek mbt de Qurmit batterijen. In de reacties van 2024 wordt nog geroepen dat ze alleen 1-fase zijn, echter is volgens de datasheet alleen de Qurmit 17-1 1-fase en alle andere modellen zijn 3-fase.

Wat ik jammer vind is dat ze overal op de site vergelijken met Lithium-ION terwijl tegenwoordig de meeste thuisbatterijen volgens mij gebaseerd zijn op LiFePO.
Hoe verhoudt de Lood-Gel batterij zich met LiFePO? Is het dan nog steeds goedkoper, veiliger en heeft het een langere levensduur?
Ik vind het lastig Qurmit te vergelijken met andere systemen ook mede omdat er nagenoeg geen prijzen staan vermeld op de site.
Pagina: 1