Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tostyijzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-04 13:48
Ik ben een warmtepomp aan het overwegen én ik mis overzicht. Op de site is er voor veel pompen een draadje en een goed overzicht ontbreekt. Ik doe een poging en wordt hierbij graag door jullie geholpen. Zijn er belangrijke pompen die ik mis? Ik mis soms de (s)COP. Weten jullie waar die wel te vinden is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvBWbCY27jVDdXje4sftxiphPLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BOZxR8RHZFlPXQXl6v9SDJTm.png?f=fotoalbum_large

Mochten jullie relevante l/w-warmptepompen weten die zowel kunnen koelen als warmen én een groot bereik hebben, dan hoor ik het graag.

Bronnen:
WeHeat
DeWarmte
HouseHeating
Vaillant
IthoDaalderop Amber

[ Voor 4% gewijzigd door tostyijzer op 16-08-2024 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spierie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32
Hoi Tostyijzer,

Zag dat je Househeating had meegenomen in je overzicht, heb je daar ook ervaring mee?

Kwam ze van de week tegen in mijn zoektocht en zijn prijstechnisch wel interessant, maar krijg er nog geen warm gevoel van......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tostyijzer
Nee, ik heb met geen enkele warmtepomp ervaring. Ik was voor mezelf een overzicht aan het maken omdat ik in het proces van kiezen zit. Ik heb wel hetzelfde gevoel als jij, vooral omdat ze zo ver onder de prijzen van de concurrentie zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou eerst een goede installateur zoeken en vervolgens kijken welke pompen hij aanbiedt.
Dus offertes opvragen..

Belangrijk is dat ze goed terug kunnen moduleren (dus niet 8kw of uit, maar 1,2,3kw etc) bijv de Toshiba Estia kan dat heel goed, maar er zijn er vast meer.

Toshiba Estia warmtepompen topic - Deel 1

[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2024 18:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tostyijzer
@Sport_Life De eerste twee pompen worden door de ontwikkelaar/fabrikant zelf gemonteerd. De gerenommeerde merken hebben een dealerconstructie. Je tip is goed én ik vind het wel fijn om van te voren te oriënteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spierie
Mijn probleem is dat de gemiddelde installateur of nog niet heel goed zijn in de installatie van warmtepompen, of maar 1/2 merken aanbieden en dan roepen dat de rest niets is.

De gemiddelde kennis van warmtepompen is op tweakers groter dan de bij de installateurs, gewoon omdat we de tijd nemen om ons erin te verdiepen.

Kijk momenteel naar 3 warmtepompen:
Itho Amber, omdat de ondersteuning vanuit Itho goed lijkt te zijn
Vaillant Arotherm, gerenomeerd merk en wordt geleverd door mijn eigen installateur
HouseHeating, hier liep ik tegenaan en is erg goedkoop en dus misschien leuk om helemaal zelf te doen

Maar ze hebben ieder hun eigen voor en nadelen natuurlijk....

Ben nog veel aan het inlezen op de diverse draadjes hier op tweakers, maar de info is wel erg veel om allemaal te volgen🫤🫤

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spierie
PS: allen R290 Monoblock en ga voor volledig elektrisch verwarmen, dus geen hybride opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

tostyijzer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:57:
Ik ben een warmtepomp aan het overwegen én ik mis overzicht. Op de site is er voor veel pompen een draadje en een goed overzicht ontbreekt. Ik doe een poging en wordt hierbij graag door jullie geholpen. Zijn er belangrijke pompen die ik mis? Ik mis soms de (s)COP. Weten jullie waar die wel te vinden is?
[Afbeelding]

Mochten jullie relevante l/w-warmptepompen weten die zowel kunnen koelen als warmen én een groot bereik hebben, dan hoor ik het graag.

Bronnen:
WeHeat
DeWarmte
HouseHeating
Vaillant
IthoDaalderop Amber
Je zou nog Mitsubishi Electric en Panasonic kunnen toevoegen aan het rijtje.

Belangrijker is wat je prioriteiten zijn:
- Geluid, afhankelijk van de WPAC berekening.
- Design
- Minimaal vermogen
- COP
- Prijs
- R290 of R32
- Monoblock of Split
- Ondersteuning vanuit de leverancier
- Garantie dat onderdelen minimaal x aantal jaar leverbaar blijven

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

spierie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:59:
Mijn probleem is dat de gemiddelde installateur of nog niet heel goed zijn in de installatie van warmtepompen, of maar 1/2 merken aanbieden en dan roepen dat de rest niets is.
Dat een installateur zich wilt houden tot 1-2 merken is niet vreemd. Je kan niet van elk merk alle ins en outs weten.
Zelf werk ik met Mitsubishi, Panasonic en Vaillant omdat deze de kwaliteit, support en garantie bieden die ik als installateur zoek.
Kijk momenteel naar 3 warmtepompen:
Itho Amber, omdat de ondersteuning vanuit Itho goed lijkt te zijn
Vaillant Arotherm, gerenomeerd merk en wordt geleverd door mijn eigen installateur
HouseHeating, hier liep ik tegenaan en is erg goedkoop en dus misschien leuk om helemaal zelf te doen
Je zou nog de Panasonic J serie kunnen proberen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spierie
Hoi Dutchwing, ben het met je eens hoor. Snap heel goed dat installateurs beperkt zijn tot een paar merken, ze kunnen niet alles leveren en weten, tijd en kennis is dan gewoon de beperking.

Wat je prio lijstje betreft, die zou ik zelf iets aanpassen in mijn geval
- geluid, absoluut belangrijk dus zo laag mogelijk
- design vind ik persoonlijk niet zo'n issue
- minimaal vermogen inderdaad belangrijk, willen met een wat grotere pomp wel kunnen terug regelen indien nodig
- COP, altijd zo hoog mogelijk, maar in combinatie met geluid en vermogen.
- Prijs, zeker belangrijk en daarom vind ik de installateurs (die ik ken) wat lastiger
- R290, (geen R32) milieu en toekomst gericht
- Monoblock, vanwege de eenvoud en binnen minder ruimte benodigd
- Ondersteuning vanuit leverancier, in ieder geval met goede documentatie!!
- Garantie en support mbt onderdelen ook belangrijk, maar ga er beetje vanuit dat dit bij de meeste wel op orde is, behalve dan Househeating. Dit is volgens mij gewoon één of ander Chinees OEM model. Dus daar kan dan wel eens een probleem ontstaan. Maar gezien de prijs zou dat ook nog wel overheen te komen zijn.

Persoonlijk zou ik als tweaker daar bij willen voegen, Smartgrid en interface mogelijkheden. Wil niet volledig afhankelijk zijn van een app van de leverancier en dan ook nog eens cloud afhankelijk. Dus of Modbus of andere interfacing zou zeer welkom zijn.

Zal ook eens naar Panasonic en Mitsubishi kijken👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

spierie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:13:
Wat je prio lijstje betreft, die zou ik zelf iets aanpassen in mijn geval
Dit was even in willekeurige volgorde wat gebruikers belangrijk vinden.
- geluid, absoluut belangrijk dus zo laag mogelijk
Dan zou ik voor Vaillant gaan, zeker de aroTHERM 55/6 is gewoon stiller als alle andere merken is mijn ervaring.
- design vind ik persoonlijk niet zo'n issue
Ik heb nog een paar oude Nefit warmtepompen staan, die wil je echt niet in je voor of achtertuin hebben staan :P
- minimaal vermogen inderdaad belangrijk, willen met een wat grotere pomp wel kunnen terug regelen indien nodig
Hoe groter de woning en hoe meer afgifte hoe minder het minimaal vermogen belangrijk is.
Ik heb diverse klanten waar het met een hogere minimaal vermogen gewoon prima gaat.
- COP, altijd zo hoog mogelijk, maar in combinatie met geluid en vermogen.
Qua A merken maakt het weinig verschil, dan zitten ze allemaal sowieso boven de 4,0 qua SCOP.
- Prijs, zeker belangrijk en daarom vind ik de installateurs (die ik ken) wat lastiger
Kun je eventueel diverse dingen zelf? Dan hoef je alleen maar iemand voor de inbedrijfstelling.
- R290, (geen R32) milieu en toekomst gericht
R32 blijft voorlopig nog wel bestaan.
Particulieren vergeten dat reparatie aan R290 prijziger is als R32.
Over ongeveer 5 á 10 jaar is het beter in te schatten...
Sommige merken geven split nog niet op, dus ook hierin zullen ontwikkelingen gaan plaatsvinden.
Beide merken zijn nog vollop toekomst gericht.
- Monoblock, vanwege de eenvoud en binnen minder ruimte benodigd
Minder ruimte is afhankelijk per merk en type.
Mitsubishi heeft gewoon een split binnenunit met een 300 liter rvs boiler ingebouwd. (incl. magneet filter etc. E-generatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qua3
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-04 17:17
Ik wil een warmtepomp aanschaffen en kwam de HouseHeating 6 kw op internet tegen. Heeft iemand ervaring met dit apparaat?
Pagina: 1