Dit was even in willekeurige volgorde wat gebruikers belangrijk vinden.
- geluid, absoluut belangrijk dus zo laag mogelijk
Dan zou ik voor Vaillant gaan, zeker de aroTHERM 55/6 is gewoon stiller als alle andere merken is mijn ervaring.
- design vind ik persoonlijk niet zo'n issue
Ik heb nog een paar oude Nefit warmtepompen staan, die wil je echt niet in je voor of achtertuin hebben staan

- minimaal vermogen inderdaad belangrijk, willen met een wat grotere pomp wel kunnen terug regelen indien nodig
Hoe groter de woning en hoe meer afgifte hoe minder het minimaal vermogen belangrijk is.
Ik heb diverse klanten waar het met een hogere minimaal vermogen gewoon prima gaat.
- COP, altijd zo hoog mogelijk, maar in combinatie met geluid en vermogen.
Qua A merken maakt het weinig verschil, dan zitten ze allemaal sowieso boven de 4,0 qua SCOP.
- Prijs, zeker belangrijk en daarom vind ik de installateurs (die ik ken) wat lastiger
Kun je eventueel diverse dingen zelf? Dan hoef je alleen maar iemand voor de inbedrijfstelling.
- R290, (geen R32) milieu en toekomst gericht
R32 blijft voorlopig nog wel bestaan.
Particulieren vergeten dat reparatie aan R290 prijziger is als R32.
Over ongeveer 5 á 10 jaar is het beter in te schatten...
Sommige merken geven split nog niet op, dus ook hierin zullen ontwikkelingen gaan plaatsvinden.
Beide merken zijn nog vollop toekomst gericht.
- Monoblock, vanwege de eenvoud en binnen minder ruimte benodigd
Minder ruimte is afhankelijk per merk en type.
Mitsubishi heeft gewoon een split binnenunit met een 300 liter rvs boiler ingebouwd. (incl. magneet filter etc. E-generatie)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu