Kan elke platte kast een scherm torsen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VP
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-06 21:30
Inleiding:
Mijn vader (bijna 79, wow) gebruikt een 24"-scherm en is niet direct van plan daar een 27" van te maken. De pc zelf (oude Intel, 2 cores, misschien HT) wil hij wel graag vervangen.
Zijn huidige werkplek is wat benepen (toetsenbord staat vrij laag, scherm rechts daarvan ipv recht ervoor), dus stelde ik voor die opstelling te veranderen.

Vraag:
Kan elke moderne kast die bedoeld is te "liggen" (zoals een oude Dell of HP, 20-25 jaar geleden) een scherm dragen? LCD's wegen toch minder dan CRT's uit die tijd? Kan je zo'n kast ook verticaal plaatsen of is dat (bv voor warmte) echt niet de bedoeling?
Heet die form factor nu "HTPC"? Op het werk hebben we: uitvoering: HP ProDesk 600 G4 SFF 5ZR82EA

Meer kadering:
Ik ben van plan daar mijn huidige (mATX-)combo voor te gebruiken:
uitvoering: ASRock B450M Pro4
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600G Boxed

-Is dat een zinvol idee? Wat voor kast, voeding en koeler bestaan er hiervoor?
-Mijn huidige koeler (uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B) best niet overzetten wegens veel te hoog? Kan die op AM5 wel nog verder gebruikt worden of beter afdanken en vervangen?
-In deze fase zoek ik wat algemene info. Eens op weg, kan ik verder specs en prijzen vergelijken.

Thx!

[ Voor 6% gewijzigd door Jan VP op 16-08-2024 17:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:37
Nee, niet elke kast kan dat, maar veel kasten wel.
Is het niet makkelijker dat jij zegt hoe je de kast wilt, en dat wij er een kast bij zoeken?

je kan tegenwoordig zelfs kasten achter het scherm, aan het scherm hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VP
(Dank voor je supersnelle reactie!)

Achterop het scherm lijkt me niet nodig, maar het zou kunnen dat hij verticaal verkiest ipv "scherm bovenop kast". Ik zou al blij zijn als de kast van de vloer (met laagpolig vasttapijt, beetje zoals kantoortegels) naar het bureau komt.

Zijn huidig scherm is in de hoogte verstelbaar en staat nu maximaal omhoog. Bijgevolg kan het een stuk zakken mocht de kast eronder komen.
Welke koeler(-hoogte) heeft een 5600G al snel nodig? Gewone voeding of kleiner model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:54
uitvoering: Silverstone Grandia GD09 met uitvoering: Thermalright AXP90-X47 gaat prima werken met een monitor er bovenop. Kan een normale ATX voeding in en uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W is daar zeer geschikt voor.

[ Voor 24% gewijzigd door Uszka op 16-08-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VP
Oei, die Grandia is - euh - groot. Er hoeven immers geen uitbreidingskaarten in, hooguit een optische drive (weet niet of hij nu eentje heeft) en een HDD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:28
Ff iets heel anders, haal een HP prodesk 400/600 G5 mini (geen sff waar jij naar verwijst), dat is een zogenaamde 1 liter pc met een 9e gen Intel. Die haal je voor 120 euro, gebruikt en is helemaal compleet. Geen geknutsel, geen gezoek naar de juiste onderdelen en klaar is Kees. Draait Windows 11, is superstabiel, en kan alles behalve gamen en video-editten. Heeft DP en ook vaak HDMI uitgang. Nooit meer een vraag van je vader dat iets niet werkt. Just a thought.
Ding kan je zowat achter de monitor verbergen als dat moet. Monitor kan er ook bovenop, de hele kast is van ijzer en heel stevig.

[ Voor 15% gewijzigd door Skynett op 16-08-2024 18:48 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:08
Skynett schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:46:
Ff iets heel anders, haal een HP prodesk 400/600 G5 mini (geen sff waar jij naar verwijst), dat is een zogenaamde 1 liter pc met een 9e gen Intel. Die haal je voor 120 euro, gebruikt en is helemaal compleet. Geen geknutsel, geen gezoek naar de juiste onderdelen en klaar is Kees. Draait Windows 11, is superstabiel, en kan alles behalve gamen en video-editten. Heeft DP en ook vaak HDMI uitgang. Nooit meer een vraag van je vader dat iets niet werkt. Just a thought.
Ding kan je zowat achter de monitor verbergen als dat moet. Monitor kan er ook bovenop, de hele kast is van ijzer en heel stevig.
Dit inderdaad, V/A staat vol met nette (business) PC systeemjes.
Maar persoonlijk vind ik SFF ook prima/makkelijk, kunnen meestal zowel verticaal als horizontaal gebruikt worden.

Zie ook dit topic:
Advies over simpele desktop pc voor schoonouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Al die ruimteverspilling met een PC-kast. (80% lucht?) In plaats daarvan een Intel/ASUS NUC of een MSI Cubi geval. Dingen doen hun werk meer dan prima, zeker voor iemand op leeftijd die over het algemeen de computer toch niet bij kan houden. Met dat volume houd je ruimte over voor de plaatsing van de monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:08
sypie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:21:
Al die ruimteverspilling met een PC-kast. (80% lucht?) In plaats daarvan een Intel/ASUS NUC of een MSI Cubi geval. Dingen doen hun werk meer dan prima, zeker voor iemand op leeftijd die over het algemeen de computer toch niet bij kan houden. Met dat volume houd je ruimte over voor de plaatsing van de monitor.
Prima natuurlijk, maar soms is een wat grotere behuizing met genoeg makkelijk bereikbare extra (USB) aansluitingen wat prettiger voor (niet alleen) oudere gebruikers dan zo'n mini PC/NUC is mijn ervaring.
Ook afhankelijk of je nog oudere/legacy apparaten (DVD?) wilt blijven gebruiken.
Pagina: 1