modem wijst het juiste ip-adres niet altijd toe

Pagina: 1
Acties:

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik heb een kabelmodem zo ingesteld dat hij sommige apparaten een vast ip-adres toewijst op basis van het MAC van het apparaat. De apparaten zijn verbonden via access points en het ip-adres wordt toegewezen via HDCP. Hierbij zou de modem dus altijd hetzelfde ip-adres moeten geven aan hetzelfde MAC-adres lijkt me.

Echter gebeurt dit niet altijd, geregeld krijgt het apparaat een random IP-adres toegewezen en klopt het ip-adres van de gateway (de kabelmodem) ook niet. Na een paar keer disconnecten en weer connecten klopt het weer wel.

De range van de random ip-adressen die de modem uitdeelt gaat van 2 tot een random nummer (bijv 100), daarboven komen de statische ip-adressen die worden toegewezen via hdcp.

Waarom gebeurt dit en krijgt het apparaat niet altijd het ingestelde IP-adres toegewezen?

Ik neem aan dat dit probleem op te lossen is door een statisch ip-adres toe te wijzen aan het apparaat in het apparaat zelf en DHCP in het apparaat uit te schakelen. Dit is mogelijk bij computers maar waarschijnlijk niet bij smarthome apparaten.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een beetje smartphone heeft een randomized Mac adres als de default instelling. Zou het eerder op je devices zoeken.

Verder handig als je even meldt in wat voor devices het gaat en welk kabelmodem je hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Salvatron schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:47:
De range van de random ip-adressen die de modem uitdeelt gaat van 2 tot een random nummer (bijv 100), daarboven komen de statische ip-adressen die worden toegewezen via hdcp.
Een random IP-adres = DHCP. Dat zijn dynamische IP-adressen, die kunnen dus variëren per apparaat per keer dat je verbinding maakt. Jij hebt kennelijk ingesteld dat je DHCP scope (=bereik) van 2 tot en met 100 gaat en daarna jouw eigen vaste IP-adressen komen. Dat is op zich prima. (persoonlijk doe ik het andersom, makkelijker onthouden
Salvatron schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:47:
Waarom gebeurt dit en krijgt het apparaat niet altijd het ingestelde IP-adres toegewezen?
Computers... Daarom. Sommige apparaten, zoals mobiele telefoons kunnen ook MAC-adressen wisselen zodat ze minder tot niet te tracken zijn. Iets met privacy enzo.

[/quote]
Ik neem aan dat dit probleem op te lossen is door een statisch ip-adres toe te wijzen aan het apparaat in het apparaat zelf en DHCP in het apparaat uit te schakelen. Dit is mogelijk bij computers maar waarschijnlijk niet bij smarthome apparaten.
[/quote]Het lijkt me heel gek dat je van smarthome apparaten geen vast IP-adres in kunt stellen. Misschien vergt het voor sommige apparaten iets meer moeite maar het meerendeel is vast prima te doen. Vaste IP-adressen instellen is wel een kwestie van administratie bijhouden, anders heb je twee keer hetzelfde IP-adres en kun je problemen met verbindingen ervaren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:33
Zit er misschien nog een toestel in je netwerk dat via DHCP adressen uitdeelt?
Kan verklaren waarom het soms werkt. Dan hangt het af welk toestel het snelste reageert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23

Felyrion

goodgoan!

Mschamp schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:02:
Zit er misschien nog een toestel in je netwerk dat via DHCP adressen uitdeelt?
Kan verklaren waarom het soms werkt. Dan hangt het af welk toestel het snelste reageert.
Inderdaad, als je gateway adres ook niet klopt bij een "verkeerde" toewijzing dan lijkt het er haast op dat het niet de juiste DHCP server is die reageert.

Heb je niet toevallig ook in je wifi apparatuur DHCP actief of iets dergelijks?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:59
Maak je gebruik van homeplugs? Deze kunnen, als je ze niet voorziet van een unieke sleutel, ook verbinding maken met dergelijke sets bij buren (mits deze ook de defaults gebruiken),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Felyrion schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

Inderdaad, als je gateway adres ook niet klopt bij een "verkeerde" toewijzing dan lijkt het er haast op dat het niet de juiste DHCP server is die reageert.

Heb je niet toevallig ook in je wifi apparatuur DHCP actief of iets dergelijks?
Het bleek dat een extender ook een dhcp-server bevat, die heb ik nu uit gezet, eens kijken of er nog fouten gaan optreden. Het foute gateway-adres bleek het adres van de extender te zijn dus dit zou inderdaad het probleem wel eens kunnen zijn.
sypie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:00:
Een random IP-adres = DHCP. Dat zijn dynamische IP-adressen, die kunnen dus variëren per apparaat per keer dat je verbinding maakt.
Een adres dat via DHCP wordt toegewezen hoeft volgens mij niet perse random te zijn, je kunt ook een MAC-adres aan een IP-adres koppelen in de router die vervolgens via DHCP altijd hetzelfde IP-adres aan het MAC-adres koppelt.

[ Voor 28% gewijzigd door Salvatron op 15-08-2024 22:07 ]

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Salvatron schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:05:

Een adres dat via DHCP wordt toegewezen hoeft volgens mij niet perse random te zijn, je kunt ook een MAC-adres aan een IP-adres koppelen in de router die vervolgens via DHCP altijd hetzelfde IP-adres aan het MAC-adres koppelt.
Je hebt meerdere dingen, beknopt, zonder veel nuance:

DHCP scope
bijvoorbeeld 10.0.0.10 t/m 10.0.0.100
Apparaten die ingesteld staan op DHCP krijgen een adres uit deze reeks toegewezen. DHCP zal nooit adressen buiten dit bereik (kunnen) toewijzen.

DHCP reservering
Op basis van MAC adres kun je een uitgegeven IP adres binnen bovenstaande scope reserveren voor dat specifieke apparaat. Dat MAC adres zal altijd hetzelfde IP adres (uit de scope) toegewezen krijgen.

Overigens werken DHCP servers met een zogenaamde lease tijd, binnen deze tijd zal dit IP adres sowieso toebehoren aan het MAC adres waar hij in eerste instantie aan toegekend is. Verloopt de lease en is het apparaat niet actief wordt het adres weer opgenomen in de "vrije pool" adressen.
Je zult dan ook zien dat bijvoorbeeld je PC de volgende dag meestal gewoon hetzelfde adres weer zal krijgen als de dag ervoor. Ook al is er geen reservering. Deze tijd kan (meestal) zelf ingesteld worden.
Zet je hem te hoog dan heb je kans dat je geen vrije adressen meer hebt omdat alles nog een actieve lease heeft. Zet je het te laag dan kan het zijn dat je veel vaker van IP adres wisselt per apparaat als ze eens uit gaan.
Een reservering is dan eigenlijk ook een oneindige lease tijd voor dat adres.

Statische adressen
Deze adressen zet je vast op het client apparaat. Deze adressen moeten eigenlijk altijd buiten de DHCP scope vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Felyrion op 15-08-2024 22:22 ]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Als de extender geen dhcp-server meer is, hoe krijgt een computer die aangesloten is op die extender dan een ip-adres? Ik heb nu een statisch ip-adres ingesteld omdat er geen dynamisch meer wordt toegekend.

De extender werkt als volgt: mijn computer heeft een draad die in de extender gaat, en de extender zendt en ontvangt dan van het modem. Dus de extender functioneert als een draadloos internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 00:34
Wat is het merk+type van die extender? Ik heb wel een beeld van extenders, maar deze bevatten nooit een dhcp server, omdat dit niet een functie hiervan is.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Keiichi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:48:
Wat is het merk+type van die extender? Ik heb wel een beeld van extenders, maar deze bevatten nooit een dhcp server, omdat dit niet een functie hiervan is.
tp-link re590t
https://www.tp-link.com/n...ng/range-extender/re590t/

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 10:38
Als je de tp-link dhcp server nu uit hebt gezet en alleen die van je modem aan hebt staan zou je gateway ip ook niet meer veranderen.

De apparaten met een dynamisch mac adres kunnen nog steeds geen vast ip toegewezen krijgen op je huidige manier, maar wil je dit ook echt voor elk apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Nachoman schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:23:
De apparaten met een dynamisch mac adres kunnen nog steeds geen vast ip toegewezen krijgen op je huidige manier, maar wil je dit ook echt voor elk apparaat?
ik neem aan dat de instabiliteit van het netwerk opgelost is door die dhcp-server uit te zetten, dus vaste ip's zijn niet meer nodig, behalve als een apparaat de dhcp niet pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 12:34
Salvatron schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:44:
Als de extender geen dhcp-server meer is, hoe krijgt een computer die aangesloten is op die extender dan een ip-adres? Ik heb nu een statisch ip-adres ingesteld omdat er geen dynamisch meer wordt toegekend.
Blijkbaar maakt die extender niet één netwerk op layer-2.

Ik noem de wifi even MIJNWIFI en MIJNWIFI_EXTENDED, al zal je vast dezelfde SSID hebben ingevuld.

Als je apparaat verbind mijn MIJNWIFI dan werkt je MAC reservering prima. Als je apparaat verbind met MIJNWIFI_EXTENDED dan kreeg je eerst ineens een ander IP adres en nu krijg je niks meer.

Ik heb online handleiding bekeken, maar ik zie daar niet iets van een "bridge" optie ofzo, dus ik vrees dat je die functionaliteit ook niet kan aanpassen.

Je bent blijkbaar ook niet de enigste hier:
[TP-Link Archer AX50] met TP-Link RE590T
Dat bevestigt mijn vermoeden.

Dus als je één DHCP wil gebruiken dan moet je op zoek naar een beter apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:37
Een extender die een dhcp server heeft draaien maakt geen nieuwe netwerk dus als je die dhcp server uitzet zal alles werken zoals je wilt en is het nergens voor nodig dat je vaste ip adressen in je devices gaat instellen.
Het feit dat je soms wel het goede ip adres kreeg bewijst dat.

Wat er gebeurde is dat soms de dhcp server van die exender sneller was om een ipadres uit te geven dan je router, maar dat is nu opgelost door die dhcp server uit te zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor de duidelijkheid maak eens een tekening van je netwerk. Ik gok dat je de extender gebruikt om je computer met een kabel aan de extender via wifi aan de rest van het netwerk te koppelen. Dan werkt de extender in een bridge modus.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Frogmen schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:06:
Voor de duidelijkheid maak eens een tekening van je netwerk. Ik gok dat je de extender gebruikt om je computer met een kabel aan de extender via wifi aan de rest van het netwerk te koppelen. Dan werkt de extender in een bridge modus.
Dat klopt, de computer is met een netwerkkabel verbonden aan de extender zodat ik draadloos internet heb en geen lange kabel hoef te trekken van de ene naar de andere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:37
Salvatron schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:44:
Stel je deze vraag omdat je geen IP-adres meer hebt. Of omdat je het je gewoon afvraagt?
Je zou gewoon een IP-adres van je modem/router moeten krijgen.

Als een computer verbinding maakt gooit die er een bericht uit naar alle apparaten in het netwerk met het verzoek om een IP-adres. Dit is een broadcast pakket. De extender zou dit aan alle verbonden apparaten moeten moeten doorgeven. En dus ook aan je router. Dit is DHCP-Discover

De meeste apparaten (zoals je telefoon en laptops) zullen dit packet negeren. Maar DHCP-servers zouden moeten reageren. Met een DHCP-offer packet.

De computer accepteert het offer met een DHCP-Request van de snelste DHCP-server.
En de server bevestigd het met DHCP-ack.

Belangrijk is dus wel dat de extender verbonden is met de router. Anders kan DHCP zijn werk niet doen.
(Voor de mierenneukers, ja ik ken dhcp relay, maar dat is nier niet van toepassing)
Zover ik weet hebben vaste netwerk kaarten nog geen variabel mac-adres.

Als ik het zo lees heb je geen last van APIPA adressen (169.254.x.x). Als je die ziet heeft computer geen IP-adres gekregen. Kan je dit bevestigen?

[ Voor 1% gewijzigd door ewoutw op 17-08-2024 04:38 . Reden: Typos, was laat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
ewoutw schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 04:34:
[...]

Stel je deze vraag omdat je geen IP-adres meer hebt. Of omdat je het je gewoon afvraagt?
Je zou gewoon een IP-adres van je modem/router moeten krijgen.
Hij krijgt geen ip adres, dit moet ik zelf instellen. Echter als ik hdcp instel op de extender krijgt hij wel automatisch een ip-adres als ik hdcp instel op de computer.
Belangrijk is dus wel dat de extender verbonden is met de router. Anders kan DHCP zijn werk niet doen.
(Voor de mierenneukers, ja ik ken dhcp relay, maar dat is nier niet van toepassing)
Zover ik weet hebben vaste netwerk kaarten nog geen variabel mac-adres.
De extender is verbonden met de router via wifi. Echter geeft de extender het MAC adres niet door aan de router. Hij verandert de eerste 3 bytes, de laatste 3 bytes kloppen wel.
Als ik het zo lees heb je geen last van APIPA adressen (169.254.x.x). Als je die ziet heeft computer geen IP-adres gekregen. Kan je dit bevestigen?
1. de computer heeft helemaal geen ip-adres
2. of ik stel er zelf eentje in
3. of hij krijgt het via DHCP.

Verder kan ik er inmiddels geen touw meer aan vastknopen. De extender is met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen dus die heb ik tijdelijk vervangen door een router met dd-wrt erop die als extender functioneert (of een bridge oid) en die doet het wel, ook als de computer ingesteld is op dhcp.

Iets anders wat me opvalt is dat op dit moment (dus met het dd-wrt apparaat) mijn computer volgens de instellingen op de computer een bepaald ip-adres heeft en een mac-adres. Maar als ik kijk in de arp-tabel van de modem zie ik bij hetzelfde ip-adres een heel ander mac-adres staan. Toch functioneert internet op mijn computer. Hoe kan dit?
Misschien dat de bridge/extender dit MAC-adres gebruikt om met de router te communiceren?

computer <-> extender <-> router

Heeft het daarom geen zin om het MAC-adres in de router te zoeken? Omdat de router het MAC adres van de extender gebruikt en niet die van de computer?

===============

Nu heb ik de re590t extender weer aan de gang gekregen door een statisch ip-adres in te typen in de computer en de dns-adressen ook handmatig toe te wijzen. De extender vervangt de eerste 3 bytes van het MAC-adres, de tijdelijke extender vervangt het MAC-adres volledig. Lijkt dus geen zin te hebben om via DHCP ip-adressen toe te wijzen op basis van de MAC, dit kan alleen als het apparaat direct op de router wordt aangesloten, weer wat geleerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Salvatron op 17-08-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een extender hoort helemaal niets met een macadres te doen.
Ik denk ook niet dat hij dat doet.

Dit klinkt meer als dat er mac randomization optreed en dat moet je op de client uitzetten.

Zie:
https://eyenetworks.no/en/mac-randomization/

[ Voor 55% gewijzigd door Ben(V) op 17-08-2024 09:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
Als het klopt wat je zegt is de extender echt een vreemd apparaat.
Devices mogen nooit het Mac-adres veranderen halverwege het verkeer.
Deze zou extender zou OSI model technisch op laag 2 moeten werken en als een switch moeten functioneren.

Waarom denk dat de extender bytes veranderd. Dat mag echt niet.

Heb je mogelijk iets raars ingesteld? Al een keer een reset naar fabrieksinstellingen gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik heb zonet gereset naar de fabrieksinstellingen en het apparaat weer opnieuw ingesteld. Standaard staat de leasetime voor dhcp op 1 minuut, is dit normaal? Ik heb het nu verzet naar 10 uur.
ewoutw schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:07:
Als het klopt wat je zegt is de extender echt een vreemd apparaat.
Devices mogen nooit het Mac-adres veranderen halverwege het verkeer.
Deze zou extender zou OSI model technisch op laag 2 moeten werken en als een switch moeten functioneren.

Waarom denk dat de extender bytes veranderd. Dat mag echt niet.
Omdat ik in de arp-tabel van de kabelmodem zie dat de eerste 3 bytes van de computer veranderd zijn.

edit:
overigens neem ik aan dat het apparaat de MAC adressen niet echt verandert, maar gewoon zijn eigen MAC adressen toevoegt die het apparaat zelf verzint op basis van het oorspronkelijke MAC-adres. Ik gok dat de ARP-tabel in de kabelmodem deze MAC-adressen laat zien, en dat de extender bij ontvangst van een pakket het originele MAC-adres weer gebruikt om het pakket naar de computer te sturen.

[ Voor 79% gewijzigd door Salvatron op 18-08-2024 05:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
Even kijken dit is echt rare shit. Mac-adressen mogen echt niet aangepast worden!!!
Een Mac adres bestaat uit 48 bit (6 byte) de eerst helft is het fabrikant (vendoor) deel. De 2e helft het unique id.
Dus een nic gemaakt door merk A heeft volgens de ARP-tabel als fabrikant B maar met het zelfde unique id.
Ik ga bijna denken dat je naar een ander devices zit te kijken met het zelfde id.

De computer heeft Mac aa:aa:aa:aa:aa:aa en geen IP-adres
In de ARP-tabel zie je Mac bb:bb:bb:aa:aa:aa met IP x.x.x.x
Hoe weet je dan zo zeker dat deze ARP regen van deze PC is? Er is niets wat overeenkomt van de computer. En niet een ander apparaat.
Kan je deze dan pingen?

Wat voor os gebruik je dat APIPA/link-local/zero-config ook niet werkt? Of heb je zitten kloten met de instellingen van je nic?
Staat deze wel echt op DHCP?

Router vervangen een Mac-adres. Maar eigenlijk word er een heel nieuw laag2 frame opgebouwd door routers. Maar dan zullen alle 6 de bytes aangepast moeten zijn.

En ja 1 min lease is super kort. Is niet raar als leasetijd in dagen wordt gemeten.
Maar het kan wel eens expres zijn gedaan.
Om met de extender te kunnen verbinden voor configuratie via de app of webgui heb je wel een IP-adres nodig. Zodra je hem met je wifi verbind moet die een adres van je modem/router krijgen volgend de handleiding. Op deze manier hoef je maximaal 1 min te wachten tot je cliënt ook weer een nieuw ip gaat opvragen. Maar dan moet de extender wel de DHCP-server uitzetten na dat hij verbonden is.

[ Voor 28% gewijzigd door ewoutw op 18-08-2024 05:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
ewoutw schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 05:25:
De computer heeft Mac aa:aa:aa:aa:aa:aa en geen IP-adres
In de ARP-tabel zie je Mac bb:bb:bb:aa:aa:aa met IP x.x.x.x
Hoe weet je dan zo zeker dat deze ARP regen van deze PC is? Er is niets wat overeenkomt van de computer. En niet een ander apparaat.
Kan je deze dan pingen?
De computer heeft wel een ip-adres.
Wat voor os gebruik je dat APIPA/link-local/zero-config ook niet werkt? Of heb je zitten kloten met de instellingen van je nic?
Staat deze wel echt op DHCP?
Ik gebruik Linux.
Maar dan moet de extender wel de DHCP-server uitzetten na dat hij verbonden is.
Waarom moet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:07
ewoutw schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 05:25:
Even kijken dit is echt rare shit. Mac-adressen mogen echt niet aangepast worden!!!
Een Mac adres bestaat uit 48 bit (6 byte) de eerst helft is het fabrikant (vendoor) deel. De 2e helft het unique id.
Dus een nic gemaakt door merk A heeft volgens de ARP-tabel als fabrikant B maar met het zelfde unique id.
Zo vast hoeft een MAC adres niet te zijn:
https://support.apple.com...security/secb9cb3140c/web

(Maar ben geen netwerkexpert - wellicht dat ik het niet goed begrijp)

[ Voor 6% gewijzigd door vanaalten op 18-08-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:48
Een extender met DHCP server is geen bridge (wat je wilt) maar een router met wireless uplink die dan ook zijn eigen subnet aan de lan kant heeft. Misschien dat dit subnet nu conflicteert met je huidige subnet. Tenzij je exact weet hoe de apparaten werken zorgen ze eigenlijk alleen maar voor ellede. :P De DD-WRT optie die je tijdelijk had neergezet werkt waarschijnlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik zie dat de extender het volgende doet:

als ik de computer op dhcp zet, en de dhcp op de extender aanzet (met de lease tijd op 1 minuute) geeft de extender een ip-adres aan de computer. Maar na 1 minuut wordt de lease vernieuwd en valt de internetverbinding weg.

Maar als de computer een nieuw random MAC adres krijgt toegewezen (wat gebeurt als ik de kabelverbinding even softwarematig onderbreek), dan geeft de dhcp server op de extender een nieuw ip-adres aan de computer en doet de internetverbinding het weer.

kortom:
- na de lease van 1 minuut valt de internetverbinding weg als het MAC adres hetzelfde blijft.
- na het veranderen van het MAC adres krijgt de computer een nieuw IP-adres en doet de internetverbinding het weer.

Is dit een bug in de extender?
jadjong schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:51:
Een extender met DHCP server is geen bridge (wat je wilt) maar een router met wireless uplink die dan ook zijn eigen subnet aan de lan kant heeft. Misschien dat dit subnet nu conflicteert met je huidige subnet. Tenzij je exact weet hoe de apparaten werken zorgen ze eigenlijk alleen maar voor ellede. :P De DD-WRT optie die je tijdelijk had neergezet werkt waarschijnlijk beter.
als de extender een eigen subnet aan de lan kant heeft, kun je dan het probleem oplossen door aan de ene kant van de extender een ander subnet te plaatsen dan aan de andere kant?

Ik bedoel:

aan de lan-kant van de extender gebruik je 192.168.1.x als subnet, en aan de andere kant 192.168.0.x?

[ Voor 33% gewijzigd door Salvatron op 18-08-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Bijvoorbeeld.

Wanneer je echter de wifi ook extend met hetzelfde SSID zorgt dit er voor dat wireless apparaten die eerst op de router verbonden waren en dan overstappen naar de extender ook een IP adres moeten wisselen, en dat verwacht een wireless apparaat niet als die tussen accespoints met dezelfde naam wisselen.

Het probleem is dat je niet weet hoe dit ding werkt en dat ook niet uit de handleiding duidelijk wordt. Misschien is die DHCP server er wel enkel om de eerste keer setup makkelijk te maken en zou de extender zich bij een succesvolle setup om moeten zetten van router naar bridge. Als dat bij jou niet lukt omdat de cleint die de setup uitvoert een random mac genereert dan kan je lang wachten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
jadjong schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:07:
Bijvoorbeeld.

Wanneer je echter de wifi ook extend met hetzelfde SSID zorgt dit er voor dat wireless apparaten die eerst op de router verbonden waren en dan overstappen naar de extender ook een IP adres moeten wisselen, en dat verwacht een wireless apparaat niet als die tussen accespoints met dezelfde naam wisselen.
Ik gebruik deze extender alleen op een bedrade computer. Eventuele SSID's hebben een andere naam.
Het probleem is dat je niet weet hoe dit ding werkt en dat ook niet uit de handleiding duidelijk wordt. Misschien is die DHCP server er wel enkel om de eerste keer setup makkelijk te maken en zou de extender zich bij een succesvolle setup om moeten zetten van router naar bridge. Als dat bij jou niet lukt omdat de cleint die de setup uitvoert een random mac genereert dan kan je lang wachten. :+
Uit de handleiding:

Gigabit Ethernet ports act as a wireless adapter to connect a wired device to your
network at gigabit speeds.

2. 5.
Entertainment Adapter
The extender can also be used as a wireless adapter that connects up to 4 Ethernet-
only devices to your Wi-Fi network, such as a Blu-ray player, game console, DVR, smart
TV, etc.

1. Connect to your extender to your Wi-Fi network by using either way introduced
above.

2. Connect your Ethernet-only device to one of the extender’s Ethernet ports via an
Ethernet cable.

Je zou gewoon een ethernetkabel erin moeten kunnen steken en direct internet moeten hebben als de extender contact heeft met de kabelmodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien gewoon eens lezen!!!!

Het heeft niets met die extender te maken maar je hebt gewoon mac randomization in je client aan staan,.
Daardoor verandert het mac address.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Vertel ook eens welke IP-adressen alle apparaten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
jadjong schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:57:
Vertel ook eens welke IP-adressen alle apparaten hebben.
De membersonly tag doet het niet hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDSGTt3Ny4WZqk1a8-gHVfjm6WE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/flFvg2gQE7JvK0UA4oEyeg0J.jpg?f=user_large
Ben(V) schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:52:
Misschien gewoon eens lezen!!!!

Het heeft niets met die extender te maken maar je hebt gewoon mac randomization in je client aan staan,.
Daardoor verandert het mac address.
Ik heb geen randomizatie in de client aanstaan, deze staat in de computer gewoon op statisch, maar de extender geeft zelf ook andere mac-adressen aan dan die in de arp-tabel van de router staan. De telefoon bijv. gebruikt randomisatie maar het ip-adres dat de telefoon aangeeft zie je terug in de dhcp-clients-tabel van de extender, maar in de kabelmodem zie je op hetzelfde ip-adres een mac-adres waarvan de eerste 3 bytes veranderd zijn en de laatste 3 bytes kloppen. Dus zelfs als de client (in dit geval de telefoon) randomisatie gebruikt wordt het mac-adres nog steeds veranderd:

telefoon (gebruikt mac-randomisatie) -> extender (zelfde mac als de telefoon) -> access point+kabelmodem (mac adres waarvan de eerste 3 bytes veranderd zijn)

[ Voor 118% gewijzigd door Salvatron op 18-08-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
En wat is wat in bovenstaande lijst? Als je de mac's zwart maakt kan ik er weinig van bakken. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
jadjong schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:51:
En wat is wat in bovenstaande lijst? Als je de mac's zwart maakt kan ik er weinig van bakken. :?
kan ik zomaar de macs plaatsen? ivm met hackers? Als een hacker de mac heeft kan ie dan niet hacken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
De enige mac die een hacker op internet kan herleiden is de mac van je router. De rest zit immers verstopt achter de router.

Maar een tekstuele omschrijving mag ook hoor, zoals 'printer', 'router', 'tv', extender, 'telefoon1', 'telefoon2'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Salvatron schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:58:

Ik heb geen randomizatie in de client aanstaan, deze staat in de computer gewoon op statisch, maar de extender geeft zelf ook andere mac-adressen aan dan die in de arp-tabel van de router staan. De telefoon bijv. gebruikt randomisatie maar het ip-adres dat de telefoon aangeeft zie je terug in de dhcp-clients-tabel van de extender, maar in de kabelmodem zie je op hetzelfde ip-adres een mac-adres waarvan de eerste 3 bytes veranderd zijn en de laatste 3 bytes kloppen. Dus zelfs als de client (in dit geval de telefoon) randomisatie gebruikt wordt het mac-adres nog steeds veranderd:

telefoon (gebruikt mac-randomisatie) -> extender (zelfde mac als de telefoon) -> access point+kabelmodem (mac adres waarvan de eerste 3 bytes veranderd zijn)
In de FAQ staat dat een extender kan werken in veschillende modes (afhankelijkj van het type).

1) Proxy mode:
1. The specialness of Proxy Mode:

In Proxy Mode, Range Extender will replace each of its clients’ MAC address with a virtual MAC address generated automatically by Range Extender. Thus the router will take the virtual MAC address of the clients as their real MAC address, so that we need type the virtual MAC addresses of these clients in the MAC Filtering of the router instead of their real MAC addresses.
2) Universal mode:
If Range Extender is working in Universal Mode

In this mode, Range Extender will replace all its clients’ MAC addresses with RE’s own MAC address!
3) WDS mode:
If Range Extender is working in WDS Mode

If your Ranger Extender is working in WDS Mode, Range Extender won’t replace clients’ MAC address with either a virtual MAC or RE’s own MAC address while it will use the real MAC address of these clients.
Uit je verhaal blijkt dat je draait in Proxy mode. Dat geeft dus inderdaad mogelijk de nodige issues bij DHCP reserveringen.
Als dit aanpaspaar is, wellicht eens proberen dit in WDS mode te zetten, al vraag ik me af of dat met dat type wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Felyrion schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:52:
[...]

In de FAQ staat dat een extender kan werken in veschillende modes (afhankelijkj van het type).

1) Proxy mode:

[...]

2) Universal mode:

[...]

3) WDS mode:

[...]

Uit je verhaal blijkt dat je draait in Proxy mode. Dat geeft dus inderdaad mogelijk de nodige issues bij DHCP reserveringen.
Als dit aanpaspaar is, wellicht eens proberen dit in WDS mode te zetten, al vraag ik me af of dat met dat type wel kan.
Het lijkt inderdaad op proxy mode, ik kan nergens de mode aanpassen helaas. Waarom geeft proxy mode problemen met DHCP ?

Mogelijke oplossingen? Of moet ik een nieuw apparaat kopen en deze weggooien?
jadjong schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:57:
De enige mac die een hacker op internet kan herleiden is de mac van je router. De rest zit immers verstopt achter de router.

Maar een tekstuele omschrijving mag ook hoor, zoals 'printer', 'router', 'tv', extender, 'telefoon1', 'telefoon2'.
ik denk dat inmiddels duidelijk is dat de extender in proxy mode draait

[ Voor 22% gewijzigd door Salvatron op 18-08-2024 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Salvatron schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:36:
[...]

Het lijkt inderdaad op proxy mode, ik kan nergens de mode aanpassen helaas. Waarom geeft proxy mode problemen met DHCP ?

Mogelijke oplossingen? Of moet ik een nieuw apparaat kopen en deze weggooien?
mogelijk problemen. Het maakt het in elk geval complexer.

Vanwege de werking van DHCP. Dat heeft te maken met de verschillende lagen waarop een netwerk opereert.

Laag 2 en laag 3 zijn in dit geval van belang.
Laag 2 is de data link laag. Hier communiceert alles op MAC adressen met elkaar. Vaak unicast (berichten worden zonder specifieke bestemming verzonden). Zolang een apparaat geen IP adres heeft moet alles dus nog hier plaatsvinden.

Laag 3 is netwerk laag, hier communiceert alles op IP adressen met elkaaar. Dit is geaddresseerd verkeer, dit kan ook gerouteerd worden.

Wat er normaal in een plat netwerk gebeurt als je een nieuw apparaat aansluit is dat dit apparaat op laag 2 een bericht de deur uit doet naar iedereen die het maar wil horen "Hoi ik ben apparaat met MAC xxx en ik wil graag een IP".
DHCP servers luisteren naar dit soort berichten en geven antwoord in de vorm van "hoi MAC xxx, ik kan je IP adres yyy geven (met bijbehorend subnet, gateway), is dat ok?". Na nog een bevestigende ronde van deze berichten neemt je PC dat IP aan en legt de DHCP dit vast voor het bewuste MAC adres. (tot de lease verloopt, dan volgt een hernieuwings ronde).

Nu is er in jouw geval een complicatie. Je extender lijkt niet transparant (of in WDS mode blijkbaar) te kunnen werken. Laag 2 verkeer moet dus altijd "doorgestuurd" worden.
De "hey, mag ik een IP" pakketjes worden dus altijd onderschept door je extender die dit verzoek met een aangepast MAC doorstuurt naar zijn achterliggende netwerk. De DHCP reageert vervolgens op dat aangepaste MAC. De extender moet dat bericht dan weer doorsturen naar de PC.
Er wordt dus op twee plekken een "boekhouding" bijgehouden van corresponderende adressen.

Maar eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik niet zo goed weet hoe en of andere extenders/repeaters dat doen.
Ik heb zelf nog nooit vergelijkbare issues gehad (meest Ubiquiti spul). Interessant fenomeen, dat wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik heb de extender weggehaald, een nieuwe router gekocht en de oude vervangen, en toen bleek dat het netwerk nog steeds instabiel was. Uiteindelijk heb ik de dhcp-server van de kabelmodem uitgeschakeld en die van de nieuwe router ingeschakeld en nu lijkt het netwerk redelijk stabiel te zijn (alleen een google scherm doet het niet goed). De extender weer aangesloten en nu doet hij het stabiel.

Het lijkt dus aan de dhcp server op het kabelmodem te liggen en niet aan de extender.

Ik dacht dat een dhcp server alleen ip-adressen uitdeelt en verder niets? Of houdt het ook een tabel bij van ip-adressen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Voor de helderheid... je hebt het nu over een modem, een router en een extender. Alle drie kunnen router/DNS/DHCP functies hebben. Dat maakt het verhaal niet helderder :P

Dus je had eerder ook nog een extra router in je netwerk? Meestal doet je kabelmodem dit, tenzij hij in bridge staat, maar dan doet hij ook geen DHCP.

En ja, een DHCP server houdt een tabel bij (eigenlijjk voornamelijk voor zichzelf) o.a. om overlappende IP adressen te voorkomen. Of gereserveerde adressen bij te houden. Ook lease tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Felyrion schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 00:42:
Voor de helderheid... je hebt het nu over een modem, een router en een extender. Alle drie kunnen router/DNS/DHCP functies hebben. Dat maakt het verhaal niet helderder :P

Dus je had eerder ook nog een extra router in je netwerk? Meestal doet je kabelmodem dit, tenzij hij in bridge staat, maar dan doet hij ook geen DHCP.

En ja, een DHCP server houdt een tabel bij (eigenlijjk voornamelijk voor zichzelf) o.a. om overlappende IP adressen te voorkomen. Of gereserveerde adressen bij te houden. Ook lease tijden.
Die oude stond op Access Point mode, dus een router als access point, de nieuwe router heb ik wel als router ingesteld, als volgt:

Van de kabelmodem gaat een netwerkkabel naar een router-LAN-connectie (dus niet de WAN-ingang, maar een van de vier LAN-connecties.) Hierdoor functioneert de router als een switch. Je kunt met de router ook draadloos verbinden en dan komt die verbinding op hetzelfde netwerk terecht (192.168.0.0). Blijkbaar hoef je zo'n router niet als access point in te stellen om hem wel zo te gebruiken. Omdat het de router-mode is heb ik de DHCP-server ingesteld op de router in plaats van het kabelmodem (en de DHCP-server op het kabelmodem dus uitgezet). Hierdoor werkt het netwerk weer stabiel en doet de extender het vooralsnog weer zonder problemen.

Blijkbaar kun je zo'n router dus ook als een soort access point gebruiken zonder hem op de access-point-mode in te stellen. Hierbij steek je dus het kabelmodem niet in de WAN van de router maar in een van de vier LAN-poorten.

En daarnaast is het blijkbaar ook zo dat er iets mis is met de dhcp-server op het kabelmodem, misschien houdt hij de tabellen niet correct bij oid, of misschien zijn er inmiddels teveel apparaten op de wifi aangesloten (al die smart-home stekkers en lampen).

- een router kan als een soort access point fungeren zonder hem als access point in te stellen, wat handig is als je de DHCP-server van die router wil gebruiken.
- als een netwerk instabiel is zou het aan de dhcp-server kunnen liggen.

Pagina: 1