Vraag

• fr3sc0
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 08:36
De omvormer van mijn ouders is er mee gestopt. Dit betreft een Stecagrid Steca 2010 DC M omvormer gekocht in 2012 en geïnstalleerd door mijn vader. Nu ben ik op zoek naar tips hoe ik deze installatie weer werkend krijg zonder al te ingrijpende veranderingen. Kan ik de omvormer zomaar wisselen met een ander type en zo ja welke is dan te adviseren? Ik heb niet eerder aan installaties gewerkt maar ben redelijk handig.

De zonnepanelen zijn van het volgende type: Canadian Solar 6P-245P. Zowel de omvormer als de panelen zijn gekocht bij opdezon welke sinds een tijd failliet is.
...

Waarom denk ik dat de omvormer stuk is? Lampje op de besturing bleef rood en na een power cycle van het systeem kwam deze niet meer up. De besturing zelf lijkt het wel te doen maar ontvangt geen informatie meer van de omvormer.
...

Beste antwoord (via fr3sc0 op 18-08-2024 15:06)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
fr3sc0 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:12:
[...]

Dat weet ik ook niet. Als het maar uitsluit dat het de panelen niet zijn maar de omvormer.
je hebt dus met een meter je V gemeten uit de + en de - van de panelen als ik het goed begrijp?
en dan heb je gemeten hoeveel Voc je panelen geven.

de Voc is afhankelijk van de temperatuur van de cellen in je panelen.
normaal reken je 10%+ en 10% min, om grofweg de min en max van je string te weten.
(een +/-37Voc met de huidige temperaturen is wel wat ik grofweg verwacht van een 6"cellen poly paneel zo als je omschrijft.)

je string aan panelen klinkt dus nog aardig werkend. geen problemen daar. ;)

de omvormer, repareren?
vaak is het alleen de relai die door trillen wat los is geraakt, en dan is repareren een mogelijkheid.
(geen idee wat je zelf durft, maar je meet al zekeringen door, dus wie weet.)

nieuwe omvormer: keuzen genoeg.
hele lijst: https://www.winkelman-zon...%5D=725451&min=0&max=3000
ze kunnen allemaal. ;)

keuze 2.
je omvormer zit nu al aan gesloten op een 16A groep (check voor zekerheid, maar zal vast wel zo zijn)
op die groep en de kabel, daar past ook een 3,6kW omvormer op, deze lijst:
https://www.winkelman-zon...%5D=720087&min=0&max=3000
dat is niet veel duurder als de vorige lijst, maar nu hebben alle omvormer 2x een mpp.
dus je kunt er 2 stringen aan hangen, leuk moment voor een update met extra panelen?

keuze 3.
een omvormer die ook hybride is, voor een extra accu.

denk er eens over na, nu kan het makkelijk. ;)

edit:
ik zelf vind het vaak tof, om oude panelen te verplaatsten naar noord dak.
vangen ze minder zon en kunnen ze hun oude dag rustig uitzingen.
dan 9 nieuwe op zuid van 440Wp en je hebt 9x440+9x245= +/- 6000Wp op een 16A omvormer.
en dat levert extra veel op, ondanks de noord panelen. ;)
het moet natuurlijk maar net kunnen, maar denk creatief en je kunt een hoop. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 18-08-2024 14:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-07 09:47

Emiel1984

Made in NL

Geen errors vermeld ergens in het menu van de omvormer ? Misschien corrosie op de connecties?

[LTS][MTS][HTS]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:25
Komt er nog spanning van de string?
En klopt dat met de hoeveelheid panelen in de string?

• fr3sc0
Emiel1984 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:41:
Geen errors vermeld ergens in het menu van de omvormer ? Misschien corrosie op de connecties?
Geen error vermeld in het menu na de power cycle. Om het moment dat de LED op rood ging was ik zelf niet aanwezig maar er blijkt dat er "Waarschuw service (monitor)" op het display heeft gestaan.
jeroen3 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:46:
Komt er nog spanning van de string?
En klopt dat met de hoeveelheid panelen in de string?
Dat zal ik moeten meten. Kan ik zonder issues de string (ik neem aan de zonnepanelen) van de omvormer afkoppelen?

[ Voor 28% gewijzigd door fr3sc0 op 15-08-2024 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:25
Je kunt de mc4 stekkers losmaken als er geen stroom loopt. Aangezien je zegt dat de omvormer niet werkt, ja dus.
Zou toch even ac kant uitzetten en eventueel dc schakelaar op de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fr3sc0
jeroen3 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:28:
Je kunt de mc4 stekkers losmaken als er geen stroom loopt. Aangezien je zegt dat de omvormer niet werkt, ja dus.
Zou toch even ac kant uitzetten en eventueel dc schakelaar op de omvormer.
Dus schakelaar omvormer omzetten (naar uit). Groep voor de zonnepanelen uitzetten in de stoppenkast en dan de stekkers van de zonnepanelen los? Daarna met de multimeter de spanning meten op diezelfde stekkers neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
Blijf ik eigenlijk nog zitten met mijn originele vraag. Dien ik de omvormer te vervangen met hetzelfde merk en type of kan ik hem uitwisselen voor een ander merk en type. Indien het laatste, waar dien ik dan op te letten.

[ Voor 4% gewijzigd door fr3sc0 op 17-08-2024 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-07 21:17
Je moet letten op de stroom en spanning van de string. Dit moet voldoen aan de specificaties van de nieuwe omvormer, kijk maar eens bij een specificatieblad van een willekeurige omvormer, dit is altijd vermeld.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je zou sunnydesignweb even kunnen gebruiken om te zien of alles klopt
Hoewel uiteraard alleen SMA omvormers getoont worden geldt dit vaak ook voor andere omvormers
Het grote SMA topic

Je meld geen hoeveelheid panelen, maar als dat onder de 14 in 1 string blijft kan ieder merk
Goodwe growatt SMA

Maar niet onbelangrijk is te meten welke stringspanning je hebt.
Anders zal de nieuwe ook niks doen als die 0V is.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-08-2024 08:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:51:
Je zou sunnydesignweb even kunnen gebruiken om te zien of alles klopt
Hoewel uiteraard alleen SMA omvormers getoont worden geldt dit vaak ook voor andere omvormers
Het grote SMA topic

Je meld geen hoeveelheid panelen, maar als dat onder de 14 in 1 string blijft kan ieder merk
Goodwe growatt SMA

Maar niet onbelangrijk is te meten welke stringspanning je hebt.
Anders zal de nieuwe ook niks doen als die 0V is.
Ik zie het inderdaad het zijn er 9. Zondag zal ik de spanning meten van de string. Ik verwacht dat deze goed is want de opbrengst van de panelen ging van rond de 1000 watt naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:30

JT

VETAK y0

Als dat in de volle zon was, dan vind ik dat nog vreemd aangezien de panelen 2205kwp zijn. Ietsje ouder zijn ze, maar >2000 moet zeker haalbaar zijn in goede omstandigheden. Maar goed, ook dat zou aan de huidige omvormer kunnen liggen. Let inderdaad op stroom en spanning van string en ook of de aansluiting aan de AC-zijde 1-fase of 3-fase is. Ik verwacht de eerste, maar ik zou het toch controleren.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
Ik heb de spanning op de string gemeten en kom op 300 V. Heb ik dat zo goed gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 21:42
Je panelen zouden 37,1 volt per stuk moeten afgeven. 9 x 37,1 is ongeveer 334 volt.

Je 300 volt is op zich meer dan genoeg om op te starten. Hier is slechts 80/ 132 volt voor nodig.

Ik weet niet of het verschil tussen 300 en 334 volt erg is. Maar ik denk dat je met een nieuwe 2000 watt omvormer een aardige kans maakt.

[ Voor 48% gewijzigd door BovenHond op 18-08-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
BovenHond schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:03:
Je panelen zouden 37,1 volt per stuk moeten afgeven. 9 x 37,1 is ongeveer 334 volt.

Ik weet niet of dit erg is.
Dat weet ik ook niet. Als het maar uitsluit dat het de panelen niet zijn maar de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
Nog even de zekeringen doorgemeten voor de zekerheid maar die meten goed. Ik ga op zoek naar een vervangende omvormer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• migjes
fr3sc0 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:12:
[...]

je hebt dus met een meter je V gemeten uit de + en de - van de panelen als ik het goed begrijp?
en dan heb je gemeten hoeveel Voc je panelen geven.

de Voc is afhankelijk van de temperatuur van de cellen in je panelen.
normaal reken je 10%+ en 10% min, om grofweg de min en max van je string te weten.
(een +/-37Voc met de huidige temperaturen is wel wat ik grofweg verwacht van een 6"cellen poly paneel zo als je omschrijft.)

je string aan panelen klinkt dus nog aardig werkend. geen problemen daar. ;)

de omvormer, repareren?
vaak is het alleen de relai die door trillen wat los is geraakt, en dan is repareren een mogelijkheid.
(geen idee wat je zelf durft, maar je meet al zekeringen door, dus wie weet.)

nieuwe omvormer: keuzen genoeg.
hele lijst: https://www.winkelman-zon...%5D=725451&min=0&max=3000
ze kunnen allemaal. ;)

keuze 2.
je omvormer zit nu al aan gesloten op een 16A groep (check voor zekerheid, maar zal vast wel zo zijn)
op die groep en de kabel, daar past ook een 3,6kW omvormer op, deze lijst:
https://www.winkelman-zon...%5D=720087&min=0&max=3000
dat is niet veel duurder als de vorige lijst, maar nu hebben alle omvormer 2x een mpp.
dus je kunt er 2 stringen aan hangen, leuk moment voor een update met extra panelen?

keuze 3.
een omvormer die ook hybride is, voor een extra accu.

denk er eens over na, nu kan het makkelijk. ;)

edit:
ik zelf vind het vaak tof, om oude panelen te verplaatsten naar noord dak.
vangen ze minder zon en kunnen ze hun oude dag rustig uitzingen.
dan 9 nieuwe op zuid van 440Wp en je hebt 9x440+9x245= +/- 6000Wp op een 16A omvormer.
en dat levert extra veel op, ondanks de noord panelen. ;)
het moet natuurlijk maar net kunnen, maar denk creatief en je kunt een hoop. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 18-08-2024 14:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fr3sc0
Dank voor de uitgebreide reactie. Als repareren een optie is dan wil ik dat best proberen. Zeker als het alleen een relais is die los is geraakt. Mocht dat niet lukken dan is vervangen altijd nog een optie.

Edit: Yes, ik heb de V gemeten op de + en - van de zonnepanelen. Pics or it didn’t happen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTsgcvCKmKbr7JddZ8rXk49I_ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAwWtfEj1H50zUi4X0GPOeOZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door fr3sc0 op 18-08-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
fr3sc0 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:14:
Dank voor de uitgebreide reactie. Als repareren een optie is dan wil ik dat best proberen. Zeker als het alleen een relais is die los is geraakt. Mocht dat niet lukken dan is vervangen altijd nog een optie.

Edit: Yes, ik heb de V gemeten op de + en - van de zonnepanelen. Pics or it didn’t happen:
[Afbeelding]
perfect. ;)

wat je daar doet is een Voc meting.
dit is de meting als de panelen niet in gebruik zijn.
zodra ze aan een omvormer hangen dan zakt de V en heb je een Vmpp.
de Vmpp moet in bereik van de omvormer zitten om te werken.
TL omvormers zoals ik aan gaf (je kunt bijna alleen maar TL omvormers krijgen tegenwoordig) die hebben een bereik van +/-100 tot 400Vmpp.
(officieel is het 600Voc, maar nog 10% voor de temperatuur aftrekken.)
en je zit daar grofweg wel met 300Voc ergens op +/-270Vmpp.

repareren, wil je zelf wat doen?
(ik ken de steca die je hebt totaal niet van binnen.
ik heb wel een steca500, maar die is zo anders niet te vergelijken.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fr3sc0
Goed om te weten! Als het zelf kan dan zelf inderdaad. Kwestie van omvormer van de muur en open schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-07 09:47

Emiel1984

Made in NL

Wat @fr3sc0 vermoed, doet mij denken aan de brandstofpomp welke ineens niet meer werkte in mijn eerste auto.

Dit kwam omdat de soldering zo verouderd was dat het contact tussen relais en de printplaat onvoldoende was geworden. Oude soldeer toen verwijderd en relais opnieuw erop vast gesoldeerd met nieuwe tin. Relais zijn meestal relatief groot dus makkelijk om te solderen. Wel oppassen dat je niet je het te heet maakt, dus met nieuwe tin erbij opwarmen als he het wilt verwijderen.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
We’re in like Flynn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-UwwyY4kDGyhpRGG7mStd8MT1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxJZd4zq8y6hsjkDwMKfYtlw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
Ik zie in eerste instantie niets wat er uit springt. Behalve wat zwart residu bij sommige componenten. Ik meet geen weerstand naar grond bij het meten van de condensators waar ik die wel verwacht. Zou dit een indicatie zijn van condensators die de geest hebben gegeven of meet ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzxReHSyM0wikKYGlIqQPKcQHdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIASH76j1e8LcbiJAsYjtcPI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

fr3sc0 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:39:
Blijf ik eigenlijk nog zitten met mijn originele vraag. Dien ik de omvormer te vervangen met hetzelfde merk en type of kan ik hem uitwisselen voor een ander merk en type. Indien het laatste, waar dien ik dan op te letten.
Mits de panelen nog goed werken kan je de omvormer vervangen voor een ander merk/type mits je rekening houdt met een aantal parameters. Alleen; Als je niet weet waar je exact naar moet kijken en waar je rekening mee moet houden kan dat best tricky zijn.

Je moet rekening houden met Voc ( open klemspanning ), deze is afhankelijk van de temperatuur buiten. Bij -10 mag deze de maximale open klemspanning van de omvormer niet overschrijden ).

Daarnaast hangt het er vanaf hoe de panelen op het dak liggen; Liggen ze in 1 string of liggen ze in 2 of meer parallele strings en zijn ze onderling verbonden? In dat geval gaat namelijk de stringspanning (Vmp) omlaag maar het stringvermogen (Imp) omhoog.

De stringspanning moet bij normaal gebruik vallen in het bereik van de omvormer ( Vmp bereik meestal iets van 100 - 500V bijvoorbeeld ). Liefst wil je dat de stringspanning valt onder de ideale stringspanning van de omvormer.

En uiteraard mag Imp ( stroom ) op een aansluiting de maximale toegestane waarde van de omvormer niet overschrijden.

Ik heb begin dit jaar precies hetzelfde gehad als wat jij beschrijft. Mijn omvormer is kapot gegaan (achteraf) maar gaf een isolatiefout aan die ook in de panelen kon zitten. Ik had een Solarmax 2000S omvormer met 10 panelen er op. Onder die panelen lagen nog 7 panelen die ik later heb geplaatst op 3 ( ja ) verschillende omvormers.

Ik heb uiteindelijk alle panelen van het dak af gehaald, gecontroleerd, nieuwe stekkers op gezet, en ze terug geplaatst op het dak met een nieuwe Goodwe D-NS 3600 omvormer. De panelen verdeeld over 2 strings.

Dus ja; Het kan :-).

Belangrijkste vraag voor nu is hoe de panelen op het dak liggen. Liggen die in serie in 1 grote string? Of liggen ze parallel in 2,3 of meer strings op het dak?

Mits je de openklemspanning weet van de panelen ( datasheet ) en de openstringspanning die je nu meet heb je een indicatie hoe ze liggen op het dak. Evt als je die data deelt kan ik of iemand anders hier op het forum bekijken welke omvormer als vervanging kan dienen.

Edit:

Ongeveer 300V openklemspanning, je panelen hebben een Voc rond de 37V. Dat zou betekenen dat het gaat om 8 panelen? klopt dat? Of zijn het er 16?

Een Goodwe XS-2000 zou in geval van 8 panelen dan een goede vervanging zijn. Opstartspanning van 50V, Mpp bereik tussen de 50 en 450V, maximale ingangsstroom van 12,5A

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 25-08-2024 12:47 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fr3sc0
Het zijn 9 panelen op 1 string.

Wat betreft de condensators mijn multimeter had even een error. Nu meet hij wel dingen die overeenkomen met wat ik verwacht. 😌

Update: bij het verifiëren van de relais (12V er op gezet) rook ik wat magic smoke. Het lijkt er op dat een A7W overleden is. Nou weet ik alleen niet of dat door mij kwam of al zo was hehe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Xf5UrwgkQFpqh_5s77UJceR7nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6UaCvOP7rUqDnrrwAmmTCBA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 131% gewijzigd door fr3sc0 op 25-08-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
Ik ben denk ik zover dat een nieuwe omvormer de beste oplossing is. De huidige bestempel ik beyond economical repair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
@migjes Op basis van de door jou gelinkte omvormers uitgekomen bij deze omvormer met WiFi optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrsfOEDAXz45fZHgOPL4GK75XgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Knuklqvlox26XWs7CzjoGRyk.png?f=fotoalbum_large

Doe ik daar goed aan?

Zover ik nu kan zien is het redelijk plug en play. Mogelijk dat ik nog een home assistent neerzet voor data verzameling. Reparatie van de oude omvormer is hem niet geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
fr3sc0 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:01:
@migjes Op basis van de door jou gelinkte omvormers uitgekomen bij deze omvormer met WiFi optie.

[Afbeelding]

Doe ik daar goed aan?

Zover ik nu kan zien is het redelijk plug en play. Mogelijk dat ik nog een home assistent neerzet voor data verzameling. Reparatie van de oude omvormer is hem niet geworden.
jep, dat is een mogelijkheid die kan.

alleen nu is wel even de tijd om na te denken.
ik geef een voorbeeld (waar veel in te schuiven is, is maar voorbeeld, denk ook zelf even na.)
je kunt ook deze omvormer scoren:
https://www.winkelman-zon...ase-omvormer-hybride.html

voordelen:
1. deze omvormer heeft 2x een mpp.
dus je kunt nog eens string van grofweg 6-12 panelen extra op dak hangen.
2. deze omvormer is 3600W.
dus kan gewoon op de 16A groep die er nu is, niks te veranderen in de meterkast of kabel.
3. omvormer is hybride.
dus daar kan een accu aan.
(reken het dag gebruik uit of log even de slimme meter.
grofweg 1/2 van het dag gebruik is dan de accu, vaak is 5kWh al meer als genoeg.)

oude panelen kunnen desnoods naar noord.
dat is niet zo mooit als zuid, maar daar mogen ze hun oude dag uitzingen.
nieuwe 9x430Wp's kunnen dan op zuid.

denk er over na, het is nu de fijne tijd om de set meteen te updaten naar moderne standaard.
nu is het goed te doen. ;)

edit:
ik kan je niet helpen met home assistent, dat is zo merk en dan ook nog type specifiek.
(mijn fronius is duur, maar wel heel prettig in HA. kan zelfs de accu aansturen als ik dat wil.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 28-08-2024 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fr3sc0
migjes schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:49:
[...]

jep, dat is een mogelijkheid die kan.

alleen nu is wel even de tijd om na te denken.
ik geef een voorbeeld (waar veel in te schuiven is, is maar voorbeeld, denk ook zelf even na.)
je kunt ook deze omvormer scoren:
https://www.winkelman-zon...ase-omvormer-hybride.html

voordelen:
1. deze omvormer heeft 2x een mpp.
dus je kunt nog eens string van grofweg 6-12 panelen extra op dak hangen.
2. deze omvormer is 3600W.
dus kan gewoon op de 16A groep die er nu is, niks te veranderen in de meterkast of kabel.
3. omvormer is hybride.
dus daar kan een accu aan.
(reken het dag gebruik uit of log even de slimme meter.
grofweg 1/2 van het dag gebruik is dan de accu, vaak is 5kWh al meer als genoeg.)

oude panelen kunnen desnoods naar noord.
dat is niet zo mooit als zuid, maar daar mogen ze hun oude dag uitzingen.
nieuwe 9x430Wp's kunnen dan op zuid.

denk er over na, het is nu de fijne tijd om de set meteen te updaten naar moderne standaard.
nu is het goed te doen. ;)

edit:
ik kan je niet helpen met home assistent, dat is zo merk en dan ook nog type specifiek.
(mijn fronius is duur, maar wel heel prettig in HA. kan zelfs de accu aansturen als ik dat wil.)
Ik zou er graag over nadenken maar aangezien het niet mijn installatie is en mijn ouders mogelijk niet heel lang nog in het huis blijven lijkt het mij het beste om like for like te vervangen. Stel nu dat het huis ooit mijn op kant op gaat weet ik wat ik doe haha.

Zelf heb ik ook een installatie maar dat is SolarEdge. Een accu staat daar wel op de planning. Enorm bedankt voor alle informatie!

[ Voor 6% gewijzigd door fr3sc0 op 28-08-2024 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fr3sc0
Nieuwe inverter hangt en we hebben weer zonnestroom! Hoezee!

Update: een mailtje gestuurd naar growatt en winkelman voor een installateurscode. Ben benieuwd.

Winkelman heeft een code gedeeld en we zijn live!

[ Voor 72% gewijzigd door fr3sc0 op 01-09-2024 15:53 ]

Pagina: 1