Ik ben op zoek naar een nieuwe workstation desktop naast mijn huidige laptop. Op dit moment werk ik op een HP ZBook Firefly G9 mobiele workstation met NVIDIA® T500, 12th Gen Intel(R) Core(TM) i7-1255U 1.70 GHz en 32GB geheugen. Mijn werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het gebruik van MS Office, AutoCAD LT en simulatiesoftware. Voor MS Office en AutoCAD LT werkt mijn huidige laptop prima. Voor zware simulatieprojecten kom ik CPU-kracht tekort. Dit uit zich in lange rekentijden.
Naast deze workstation ben ik ook op zoek naar twee nieuwe 27" monitoren op 4K. Mijn huidige 27" beeldscherm met 4K, 60 Hz, 157 ppi en 350 cd/m2 + in hoogte verstelbaar/kantelbaar voldoet prima, maar is niet meer leverbaar. Vanwege esthetische redenen wil ik graag twee gelijke schermen. Ik wil graag separate speakers voor het luisteren van muziek/Teams-en. Deze hoeven niet high-end te zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
MS Office, AutoCAD LT en simulatiesoftware.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ca. 1.500 - 2.000 euro excl. BTW, maar aangezien ik voor de komende 3-5 jaar klaar wil zijn kan dit budget indien nodig opgerekt worden. De assemblage zal ik laten doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige toetsenbord en muis zal ik blijven gebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Deze workstation moet geoptimaliseerd zijn voor CPU-kracht en tegelijkertijd voldoende grafisch vermogen hebben om AutoCAD LT te draaien. Ook gelden de specificaties van mijn huidige laptop als ondergrens, dus minimaal 32 GB geheugen en 1TB SSD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Deze workstation zal 40+ uren/week gebruikt worden, dus naast performance is energiegebruik en geluidsproductie ook belangrijk. Voor de beeldvorming: deze PC zal enkele meters van mijn bed staan en ik laat de simulatiesoftware af en toe 's nachts rekenen.
Ga je overklokken?
Nee
Hoe ben je tot je samenstelling gekomen?
Als basis heb ik de huidige beste 4k-game-pc genomen.
• Processor (AMD Ryzen 9 7900X): op basis van dit advies.
• Processorkoeling (Scythe Mugen 6): overgenomen uit de beste 4k game PC.
• Moederbord (ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI): overgenomen uit de beste 4k game PC.
• Videokaart (AMD Radeon Pro WX 3200): Een betaalbare videokaart voor professioneel gebruik die (als het goed is) twee monitoren op 4K @60Hz kan aansturen.
• Behuizing (Fractal Design Define 7 Compact Zwart): de stilste kast uit deze test.
• Monitoren (AOC U27V4EA Zwart): deze monitoren hebben dezelfde specs als mijn huidige monitor (die voldoet) en zijn gunstig geprijst.
• Geheugen intern (G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5): overgenomen uit de beste 4k game PC. De 32GB in mijn huidige laptop vormt geen belemmering waardoor een upgrade naar 64GB overbodig lijkt.
• Voeding (Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition): overgenomen uit de beste 1440p-game-pc.
• SSD (Lexar NM790 (zonderheatsink) 2TB): overgenomen uit de beste 4k game PC.
• Speakers (Edifier R1380T Zwart): Op basis van dit topic.
Wat verwacht je van ons?
1. Zijn de gekozen componenten compatibel met elkaar? Ik twijfel namelijk over de combinatie videokaart en moederbord.
2. Meekijken op het gebied van performance in relatie tot budget. Let op: budget kan opgerekt worden indien dit te verantwoorden is. Het doel is zo veel mogelijk bang-for-buck.
3. Meekijken op het gebied van energiezuinigheid/geluid. Zoals omschreven laat ik de simulatiesoftware wel eens 's nachts rekenen waardoor deze onderwerpen naast performance ook belangrijk zijn.
Naast deze workstation ben ik ook op zoek naar twee nieuwe 27" monitoren op 4K. Mijn huidige 27" beeldscherm met 4K, 60 Hz, 157 ppi en 350 cd/m2 + in hoogte verstelbaar/kantelbaar voldoet prima, maar is niet meer leverbaar. Vanwege esthetische redenen wil ik graag twee gelijke schermen. Ik wil graag separate speakers voor het luisteren van muziek/Teams-en. Deze hoeven niet high-end te zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
MS Office, AutoCAD LT en simulatiesoftware.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ca. 1.500 - 2.000 euro excl. BTW, maar aangezien ik voor de komende 3-5 jaar klaar wil zijn kan dit budget indien nodig opgerekt worden. De assemblage zal ik laten doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige toetsenbord en muis zal ik blijven gebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Deze workstation moet geoptimaliseerd zijn voor CPU-kracht en tegelijkertijd voldoende grafisch vermogen hebben om AutoCAD LT te draaien. Ook gelden de specificaties van mijn huidige laptop als ondergrens, dus minimaal 32 GB geheugen en 1TB SSD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Deze workstation zal 40+ uren/week gebruikt worden, dus naast performance is energiegebruik en geluidsproductie ook belangrijk. Voor de beeldvorming: deze PC zal enkele meters van mijn bed staan en ik laat de simulatiesoftware af en toe 's nachts rekenen.
Ga je overklokken?
Nee
Hoe ben je tot je samenstelling gekomen?
Als basis heb ik de huidige beste 4k-game-pc genomen.
• Processor (AMD Ryzen 9 7900X): op basis van dit advies.
• Processorkoeling (Scythe Mugen 6): overgenomen uit de beste 4k game PC.
• Moederbord (ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI): overgenomen uit de beste 4k game PC.
• Videokaart (AMD Radeon Pro WX 3200): Een betaalbare videokaart voor professioneel gebruik die (als het goed is) twee monitoren op 4K @60Hz kan aansturen.
• Behuizing (Fractal Design Define 7 Compact Zwart): de stilste kast uit deze test.
• Monitoren (AOC U27V4EA Zwart): deze monitoren hebben dezelfde specs als mijn huidige monitor (die voldoet) en zijn gunstig geprijst.
• Geheugen intern (G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5): overgenomen uit de beste 4k game PC. De 32GB in mijn huidige laptop vormt geen belemmering waardoor een upgrade naar 64GB overbodig lijkt.
• Voeding (Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition): overgenomen uit de beste 1440p-game-pc.
• SSD (Lexar NM790 (zonderheatsink) 2TB): overgenomen uit de beste 4k game PC.
• Speakers (Edifier R1380T Zwart): Op basis van dit topic.
Wat verwacht je van ons?
1. Zijn de gekozen componenten compatibel met elkaar? Ik twijfel namelijk over de combinatie videokaart en moederbord.
2. Meekijken op het gebied van performance in relatie tot budget. Let op: budget kan opgerekt worden indien dit te verantwoorden is. Het doel is zo veel mogelijk bang-for-buck.
3. Meekijken op het gebied van energiezuinigheid/geluid. Zoals omschreven laat ik de simulatiesoftware wel eens 's nachts rekenen waardoor deze onderwerpen naast performance ook belangrijk zijn.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7900X Boxed | € 361,22 | € 361,22 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 179,- | € 179,- |
1 | Videokaarten | AMD Radeon Pro WX 3200 | € 126,09 | € 126,09 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact Zwart | € 113,41 | € 113,41 |
2 | Monitors | AOC U27V4EA Zwart | € 189,99 | € 379,98 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 6 | € 49,90 | € 49,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 111,59 | € 111,59 |
1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition | € 95,38 | € 95,38 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Speakers | Edifier R1380T Zwart | € 99,- | € 99,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.645,47 |
[ Voor 27% gewijzigd door masterchief90 op 15-08-2024 16:05 ]