Advies nodig bij Desktop upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzone_agent
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-10-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het systeem upgraden zodat ik de nieuwste games op High of Epic kan spelen, de games die ik speel: Squad, Gray Zone Warfare, Call of Duty en binnenkort Delta Force

Call of Duty ziet er prima uit, Gray Zone geeft mij rare visual bugs en kan ik sowieso niet op Epic spelen, Squad ziet er gewoon niet uit waardoor ik een nadeel heb als ik in het bos loopt haha

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dit zijn de huidige specs:
OS
Windows 11 Pro 64-bits

Moederbord
Microstar MS-7C56

Beeldscherm
Type/Merk: LG Curved
Resolutie: 2560x1080 144Hz

Processor
Type/Merk: AMD Razen 5800X 8-Core
Snelheid:16 CPUs 3.6GHz

Videokaart
AMD Radeon RX 6700 XT EAGLE

Geheugen
2x G.Skill Aegis F4-3200C16S-8GIS
16GB

DirectX 12

Ik heb een budget van ongeveer 750 euro om te PC te upgraden, ik kan eventueel de kaart tweedehands verkopen en daar een betere voor terugkopen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In principe hetgeen dat ik niet hoef te veranderen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht dat de Videokaart de bottleneck is?

Ga je overklokken?
Is volgens mij niet nodig

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop advies te krijgen zodat ik weet welk onderdeel van de PC vervangen moet worden om de genoemde games en hopelijk toekomstige games op een hoge kwaliteit te kunnen spelen.

Alvast dank! 8)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

de gtx4060 scoort een fractie beter dan je huidige kaart maar niet genoeg om een investering te rechtvaardigen lijkt mij:
https://gpu.userbenchmark...AMD-RX-6700-XT/4150vs4109

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je PC is meer dan prima om de genoemde spellen te te maxen zover ik weet.
Ik raad aan om eerst echt te onderzoeken wat je bottleneck is, dan om te kijken welke onderdelen er dan vervangen moeten worden aan de hand van de bottleneck en ik zou dan eerst nog kijken welke performance je mag verwachten NA de upgrade, zodat je allicht niet teleurgesteld word of onnodig geld uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzone_agent
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:30:
Je PC is meer dan prima om de genoemde spellen te te maxen zover ik weet.
Ik raad aan om eerst echt te onderzoeken wat je bottleneck is, dan om te kijken welke onderdelen er dan vervangen moeten worden aan de hand van de bottleneck en ik zou dan eerst nog kijken welke performance je mag verwachten NA de upgrade, zodat je allicht niet teleurgesteld word of onnodig geld uitgeeft.
Thanks, hoe kan ik dit het beste onderzoeken? Is er software die ik kan draaien tijdens het spelen van een game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:07
warzone_agent schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:37:
[...]

Thanks, hoe kan ik dit het beste onderzoeken? Is er software die ik kan draaien tijdens het spelen van een game?
Je kan taskmanager open hebben tijdens het gamen en dan kan je zien hoeveel % van je CPU, GPU, en geheugen gebruikt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:04
JJ Le Funk schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:20:
de gtx4060 scoort een fractie beter dan je huidige kaart maar niet genoeg om een investering te rechtvaardigen lijkt mij:
https://gpu.userbenchmark...AMD-RX-6700-XT/4150vs4109
Ten eerst is het een RTX en ten tweede is je bewering niet waar https://www.techpowerup.c...ual-with-m-2-slot/31.html

@warzone_agent De hoeveelheid werkgeheugen gaat als eerste een beperking zijn. 16GB is immers niet bijster veel vandaag de dag. Staat XMP aan en draait het RAM daadwerkelijk op 3200 MT/s?

• warzone_agent
Uszka schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Ten eerst is het een RTX en ten tweede is je bewering niet waar https://www.techpowerup.c...ual-with-m-2-slot/31.html

@warzone_agent De hoeveelheid werkgeheugen gaat als eerste een beperking zijn. 16GB is immers niet bijster veel vandaag de dag. Staat XMP aan en draait het RAM daadwerkelijk op 3200 MT/s?
Thanks, ik ga dat vanavond checken via het moederbord. Is dit ook softwarematig te checken? Ik ben ook benieuwd welke videokaart ik het beste kan nemen om in iedergeval deze games op EPIC te kunnen spelen.

[ Voor 9% gewijzigd door warzone_agent op 15-08-2024 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Uszka schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

De benchmark die ik heb gedeeld toont aan dat een dergelijke upgrade niets oplevert:
  • Effectieve 3D Speed: geen verschil met de RTX 4060 (betreft 3D Gaming GPU)
  • Gemiddelde score: +3% beter in voordeel van de RX 6700 XT.
Dus wat er 'niet waar' zou zijn aan mijn informatie moet je even toelichten.

Je eigen suggestie dat 16GB RAM als eerste bottle neck'd, daar zou ik wel sterk aan twijfelen.
Welke games hebben daar exact zoveel last van?

d:)b

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:41
warzone_agent schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:37:
[...]

Gebruik een programma als msi afterburner, oid, https://www.guru3d.com/do...fterburner-beta-download/
zit je gpu op 97-100% usage, dan ligt daar idd de bottleneck, met huidige settings.
(Jayz2cents heeft redelijke videos op youtube over hoe je dat programma in kan stellen om alles uit te lezen
YouTube: MSI Afterburner Settings Explained / AMD and NVIDIA!)

16Gb ram zit voor sommige games (bijv flight sim) wel op t randje, met n hoop onnodige programmas op de achtergrond. maar vaak zit je daar toch prima mee.. kan je ook uitlezen met onder andere afterburner.
Als je t aandurft naast XMP , kan je het geheugen zelf ook nog proberen verder te clocken.
(kost je niks, behalve tijd om te testen :P )

Makkelijkste upgrade die je kan doen binnen budget (uitgaande van GPU bottleneck) is wss een 7900GRE,
en je oude kaartje mogelijk nog verkopen op V&A.

Nog makkelijker (lees goedkoper), ipv Epic of high preset, terug gaan naar High of medium :+ (of enkele graphic settings tweaken, Hardware Unboxed YouTube: Cyberpunk 2077 Phantom Liberty Optimization, The Best Settings to Ch... en Digital Foundry hebben hier wel wat redelijke guides voor)

[ Voor 21% gewijzigd door JWL92 op 15-08-2024 17:10 . Reden: linkjes toegevoegd ]

• Uszka
JJ Le Funk schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

De benchmark die ik heb gedeeld toont aan dat een dergelijke upgrade niets oplevert:
  • Effectieve 3D Speed: geen verschil met de RTX 4060 (betreft 3D Gaming GPU)
  • Gemiddelde score: +3% beter in voordeel van de RX 6700 XT.
Dus wat er 'niet waar' zou zijn aan mijn informatie moet je even toelichten.
Userbenchmark is niet representatief. Die zijn erg pro Intel en nVidia. Beter kijk je naar onafhankelijke reviews van bijvoorbeeld ons eigen Tweakers en TPU.
Je eigen suggestie dat 16GB RAM als eerste bottle neck'd, daar zou ik wel sterk aan twijfelen.
Welke games hebben daar exact zoveel last van?
Genoeg games die >16GB aanbevelen. Grey Zone Warfare bijvoorbeeld en dat is nu net een game die TS noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzone_agent
Bedankt allemaal! Ik heb 2x 16GB RAM besteld en zit nu ook naar een betere kaart te kijken. Welke zouden jullie adviseren icm de processor en mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Welk RAM heb je gekocht?

Wat betreft Squad zit je met het systeem ruim boven de aanbevolen systeemeisen. De videokaart lijkt mij bij die game niet het probleem dus zal je verder moeten trouble shooten om het lek boven te krijgen.

Voor GZW zit een 6700XT onder de aanbevolen eisen. Je zou kunnen kijken naar een 7800XT of 4070 Super.

Welk merk en type voeding zit in het systeem?

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 16-08-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzone_agent
Uszka schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:43:
Welk RAM heb je gekocht?

Wat betreft Squad zit je met het systeem ruim boven de aanbevolen systeemeisen. De videokaart lijkt mij bij die game niet het probleem dus zal je verder moeten trouble shooten om het lek boven te krijgen.

Voor GZW zit een 6700XT onder de aanbevolen eisen. Je zou kunnen kijken naar een 7800XT of 4070 Super.

Welk merk en type voeding zit in het systeem?
Ik heb RAM van het zelfde merk gekocht, in dit geval 32gb.

Bedoel je deze kaart? https://www.megekko.nl/pr...MzzlHFJh8uCsaApzQEALw_wcB
Pagina: 1