Op zoek naar een woonruimte maar hoe?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmiesje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-12-2024
Beste forumleden,

Dit is de eerste keer dat ik wat post dus als ik het niet goed heb gedaan qua topic etc., sorry daarvoor.

Ik zou graag wat feedback, ervaringen, tips etc., ontvangen, omdat ik zelf niet meer weet hoe/wat, en ik hoop dat jullie eventueel mee kunnen denken.

Dit is onze situatie:

Mijn verloofde en ik (21 jaar en 22) wonen sinds januari in een huurhuis waar we 1370 euro voor betalen. Doordat we uit ons vorige huurhuis moesten, hebben we dus met teveel enthousiasme en te weinig ervaring ons huurcontract getekend voor ons huidige huis, waardoor we onszelf in het nauw hebben gezet. We hebben getekend voor een contract van een jaar, met uitzicht op onbeperkte tijd. Nu is het zo dat onze huurbaas ons eruit wilt zetten in januari zodat ze studenten hier in kan zetten om hen weer een jaarcontract te geven. (per 1 juli mag het namelijk niet meer, alleen nog bij studenten).
Het vervelende is, is dat we niet eerder dan januari eruit kunnen zonder de huur te moeten betalen, dus als we nu iets zouden vinden, moeten we dubbele huur betalen, wat voor ons niet haalbaar is.

Wij moeten dus per 1 januari hier uit, en een nieuw huisje vinden, wat helaas niet zo makkelijk is. Ik ben net afgestudeerd en ik werk fulltime bij een speelgoed winkel omdat ik tot op heden nog geen baan kan vinden in de zorg waar ik in afgestudeerd ben, en mijn vriend werkt fulltime bij de jumbo, omdat hij geen baan kan vinden in de meubelmakers sector.

Wij zitten nogal met onze handen in het haar, omdat wij ontzettend lang hebben gezocht naar dit huis, en met veel geluk dit hebben gekregen, maar het nu nog niet lukt om te kijken qua aanbod omdat dat er nog niet is.

We hebben ook gebeld met een financieel adviseur wat betreft een koop woning, aangezien we beide werken, maar goed, zonder spaargeld is dat niet makkelijk.

We proberen uiteraard te sparen, maar doordat onze huur duur is en onze inkomsten minimum zijn, houden we niet gek veel over per maand om zoveel duizend te kunnen overbieden over een aantal maanden.

helaas kunnen we door omstandigheden niet terug naar onze ouders en vinden we het natuurlijk vervelend om apart een kamer te zoeken, want we wonen inmiddels bijna 3 jaar samen, en hebben 7 jaar een relatie. Het zou voor ons dan niet geweldig zijn om weer zo'n stap terug te doen.

Heeft iemand misschien tips etc.? we krijgen niet veel positief nieuws om eerlijk te zijn. Alvast bedankt en groetjes, Michelle :)

[ Voor 6% gewijzigd door xmiesje op 13-08-2024 23:19 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou ook eens bij de woonbond.nl kijken of alles was je nu huurt wel rechtmatig is. Ze kunnen je waarschijnlijk ook helpen met tips over hoe nu verder.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
Geen idee in welke regio je nu woont, maar durf buiten de grenzen van de regio te kijken.
Werk in de zorg lijkt me niet zo moeilijk te vinden zijn? Misschien niet helemaal waarvoor je gestudeerd hebt, maar iets in de richting lijkt me wel te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 14:50
Wat een vervelend situatie voor jullie! Het lijkt mij niet makkelijk in deze markt om iets betaalbaars te vinden, of dat nou koop of huur is.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat jullie oplossing ligt in het vinden van een vaste baan in jullie sectoren. Naar mijn beleving is er meer dan genoeg vraag naar mensen in de zorg en mensen die goed zijn met hun handen (meubelmaker). Waar lopen jullie tegenaan bij het vinden van werk in deze sectoren?

Een fulltime baan in jullie sector gaat jullie waarschijnlijk een hoger inkomen opleveren en een vast contract (op termijn). Dst vergroot jullie kansen op een betaalbare koop- of huurwoning.

En daarnaast: ga het gesprek aan met jullie huurbaas. Kun je echt niet langer blijven? Zo nee, is er dan iets te regelen met eerder opzeggen van het contract als jullie iets anders vinden voor januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:23
Er bestaat zoiets als wettelijke huurbescherming,
https://www.rijksoverheid...-recht-op-huurbescherming
maar of je daarvoor in aanmerking komt zou ik niet durven zeggen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmiesje
dankjewel voor jullie berichten,

Ik zal nog wat extra informatie toevoegen.

We wonen nu in Arnhem, en willen daar graag weg. (in principe willen we overal heen behalve de randstad en Arnhem dan).

Mijn vriend is nu een jaar op zoek naar een baan, maar doordat hij geen werk ervaring heeft/rijbewijs willen ze hem niet aannemen. Ook zijn er hier in de buurt niet veel meubelmakers, (vaak zijn het 2 mans bedrijven). Hij is nu ongeveer een jaar op zoek en heeft meerdere meeloopdagen etc., gehad, maar tot nu toe alleen maar afgewezen.

Ik ben nét afgestudeerd, en tot op heden krijg ik ook vaak het antwoord dat ik geen werk ervaring heb of dat ze iemand met een hbo diploma willen en geen mbo. Ik zoek uiteraard verder en ik ben hard aan het solliciteren, dus ik hoop dat ik binnen een paar maanden toch wel een andere baan vind.

het plan was inderdaad dat mijn vriend voor een rijbewijs ging om zijn kansen te vergroten, maar tot op heden hebben we nu constant het gedoe van een nieuwe woning moeten vinden, waardoor er financieel niet echt ruimte is om een rijbewijs te betalen.

in ieder geval al bedankt voor de reacties want hier hebben we wat aan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
De huurder mag altijd de huur opzeggen, behoudens de opzegtermijn. Een maand dubbele huur betalen voor de verhuizing is gebruikelijk.
https://www.rijksoverheid...oord/huur-opzeggen-woning

Maar verder een hele lastige situatie, terug in de jaren '50 kwam het vaak voor dat pasgetrouwde stellen nog bij hun ouders moesten blijven inwonen door de woningnood. Misschien dat verdere familie nog van dienst kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
J_C_W schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:05:
De huurder mag altijd de huur opzeggen, behoudens de opzegtermijn. Een maand dubbele huur betalen voor de verhuizing is gebruikelijk.
https://www.rijksoverheid...oord/huur-opzeggen-woning
Hah, dat wist ik ook niet! Nog iets concreter:
Tijdelijk huurcontract

Een tijdelijk huurcontract is een huurcontract met een begin- en einddatum. Staat in uw tijdelijk huurcontract dat de huurder niet kan opzeggen? Dan geldt dit niet voor u, maar voor de verhuurder. Tussendoor opzeggen door de verhuurder mag niet bij een tijdelijk huurcontract.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
xmiesje schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:44:
[...]
Ik ben nét afgestudeerd, en tot op heden krijg ik ook vaak het antwoord dat ik geen werk ervaring heb of dat ze iemand met een hbo diploma willen en geen mbo. Ik zoek uiteraard verder en ik ben hard aan het solliciteren, dus ik hoop dat ik binnen een paar maanden toch wel een andere baan vind. [...]
Dat is frustrerend maar geef niet op. Het is vakantieperiode en in die tijd gaat het sowieso vaak moeizamer. Sterkte. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmiesje
Dit is het stuk wat in ons huurcontract staat, met andere woorden, ik heb er geen vertrouwen in dat het eerder opgezegd kan worden helaas. Maar het is best onmenselijk om dit op te stellen zou je zeggen, eigenlijk zijn we nu een soort van ‘gevangen’ in deze woning dan… ik ga het in ieder geval nog eens extra navragen!

Deze huurovereenkomst is aangegaan voor de bepaalde tijd, te weten voor één jaar, ingaande op 1 februari
2024 en eindigt derhalve automatisch op 31 januari 2025 .
Tijdens deze periode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindigen. Verhuurder
zal het gehuurde op de ingangsdatum van de huur aan huurder ter beschikking stellen, tenzij dit geen werkdag is,
althans als huurder heeft voldaan aan alle op dat moment bestaande verplichtingen jegens verhuurder.
Indien in 3.1 een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de overeenkomst
voor onbepaalde tijd door. Beëindiging van de overeenkomst door opzegging dient te geschieden
overeenkomstig artikel 18 van de algemene
bepalingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Nou ik denk dat als je wat anders kan vinden je verhuurder heus wel mee wil werken.

Ik kan me voorstellen dat door deze situatie je stress hebt, maar zou ook proberen te focussen op je carrière en die van je vriend.

Want zorg voor een rijbewijs voor je vriend en kijk even breder dan meubelmaker. Mensen die wat met hun handen kunnen zoeken ze overal. Zelfs buiten de randstad. En jij zal toch ook uit de speelgoed moeten om vooruit te kunnen komen in de richting van je opleiding.

Te lang weg in de zorg en je zit voor altijd bij de Intertoys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:50
Persoonlijk zou ik denk ik toch proberen om een rijbewijs te bemachtigen. Dat is welliswaar een flinke kostenpost, maar dat zorgt er dan wel voor dat je vriend niet meer alleen lokaal hoeft te zoeken.

Buiten werk in de meubelsector kan hij dan ook (bijvoorbeeld) aan de slag als post/boodschappen bezorger of iets dergelijks.

Grote kans dat jullie ook nog een maand extra huur moeten overbruggen, tenzij jullie geluk hebben en een dag of wat eerder in jullie nieuwe huis kunnen.

Wellicht ook iets wat je niet graag wil horen, maar er is (bijna) altijd werk te vinden bij de lokale horeca (McDonalds, Domino's, New York Pizza etc. etc.). Aangezien deze bedrijven zo'n beetje overal zitten kant dat wellicht jullie zoekgebied ook nog wat uitbreiden.

Hebben jullie ook al eens de huidige huisbaas gevraagt of hij eventueel flexibel kan zijn? Wellicht gaat hij er wel akkoord mee dat jullie eerder verhuizen (zodra jullie wat gevonden hebben) en hij er eerder studenten in kan zetten?

--edit-- @Room42
Het bovenstaande stukje is niet denigrerend bedoeld, op geen enkele wijze. De reden waarom ik het zo opschreef is dat als je meubelmaker bent of een studie in de zorg hebt afgerond je wellicht niet zit te wachten op werken bij de McDonalds / Domino's. Dat doet niks af aan werken voor dit soort bedrijven (heb er zelf jarenlang gewerkt).

[ Voor 15% gewijzigd door Providentia op 14-08-2024 00:58 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Providentia schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:47:
Wellicht ook iets wat je niet graag wil horen, maar [...]
offtopic:
Dit stukje zou ik even weghalen want het staat gewoon in de OP dat ze beiden werken, dus dan hoef je niet zo denigrerend/belerend te klinken.

[ Voor 42% gewijzigd door Room42 op 14-08-2024 08:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
xmiesje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:36:
Dit is het stuk wat in ons huurcontract staat, met andere woorden, ik heb er geen vertrouwen in dat het eerder opgezegd kan worden helaas. Maar het is best onmenselijk om dit op te stellen zou je zeggen, eigenlijk zijn we nu een soort van ‘gevangen’ in deze woning dan… ik ga het in ieder geval nog eens extra navragen!

Deze huurovereenkomst is aangegaan voor de bepaalde tijd, te weten voor één jaar, ingaande op 1 februari
2024 en eindigt derhalve automatisch op 31 januari 2025 .
Tijdens deze periode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindigen. Verhuurder
zal het gehuurde op de ingangsdatum van de huur aan huurder ter beschikking stellen, tenzij dit geen werkdag is,
althans als huurder heeft voldaan aan alle op dat moment bestaande verplichtingen jegens verhuurder.
Indien in 3.1 een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de overeenkomst
voor onbepaalde tijd door. Beëindiging van de overeenkomst door opzegging dient te geschieden
overeenkomstig artikel 18 van de algemene
bepalingen.
Het is allemaal leuk wat een verhuurder in een contract zet, maar die gaat nooit boven de wet.
Zal ongetwijfeld moeite kosten, en ze zullen vast beginnen te dreigen maar dat is niet jou probleem.

Sterkte met zoeken! Maar zorg en een vriend die handig is dan zou je toch binnen no time een goede baan gevonden kunnen hebben. Gezien je MBO gedaan hebt, probeer eens een oud stage bedrijf?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:19

inXs

known as inXs

Hier nog even de bron: https://www.rijksoverheid...%20huurcontract%20afloopt.

En: https://www.das.nl/wonen/huurwoning/huurcontract-opzeggen

Als verhuurder mag je niet onder het jaar uit, als huurder mag je altijd eerder opzeggen, wat het contract ook aangeeft! Zoals @TerminalNL zegt, contract gaat niet boven wet, dus je kan er gewoon onderuit!

Niet dat het je probleem verder direct oplost, maar het lijkt me dat je in de zorg in Arnhem toch wel iets moet kunnen vinden? Er is een ziekenhuis, veel zorginstellingen en andere zaken? Anders kan je ook nog de kinderopvang in ;) . Wellicht dat je dan wel net even wat meer hypotheek kunt krijgen, want niet alles is heel duur in Arnhem, maar je moet er maar net willen wonen natuurlijk.

Qua huur, tja lastig. Sociale huur ga je niet vinden op deze termijn, misschien wat facebookgroepen afstruinen?

[ Voor 3% gewijzigd door inXs op 14-08-2024 08:48 ]

superB

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Providentia schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:47:
[...]

--edit-- @Room42
Het bovenstaande stukje is niet denigrerend bedoeld, op geen enkele wijze. De reden waarom ik het zo opschreef is dat als je meubelmaker bent of een studie in de zorg hebt afgerond je wellicht niet zit te wachten op werken bij de McDonalds / Domino's. Dat doet niks af aan werken voor dit soort bedrijven (heb er zelf jarenlang gewerkt).
Maar ze werken dus al in een speelgoedwinkel en de Jumbo. Dus ze hoeven het niet te horen want ze werken al keihard voor hun geld. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:57
Tja meubelmakers, erg jammer, we hadden een grote en goede! in Harderwijk, maar helaas gestopt.
Ik zou wat meer naar het oosten zoeken (achterhoek) daar heb je mogelijk meer kans, en woon je rustiger als Ernhem. Je zou ook net over de grens kunnen kijken, maar dat is niet echt goedkoper meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:47
Ik weet niet hoe de familiesituatie is op dit moment. Maar gezien het punt in jullie leven lijkt het mij het allerbelangrijkste dat je een aantal jaar rust en stabiliteit vindt zodat jullie beide kunnen werken aan een carriere.

In de huidige markt geef ik de meeste kans om toch in je eigen netwerk te kijken. Zijn er in beide families geen oma's/opa's, ooms en tantes waar jullie tijdelijk onderdak kunnen krijgen (evt. gescheiden)? Op die manier heb je geen druk van een einddatum boven je hoofd hangen en kun je rustig je leven opbouwen. Rijbewijs halen, werk in jouw sector en dan kun je daarna gericht een huis zoeken in de buurt van dat werk.

Want stel je gaat nu op zoek naar een huis kom je waarschijnlijk toch weer in de tijdelijke verhuur, anti-kraak etc. uit. Dan heb je weer geen zekerheid en stabiliteit om rustig aan die nieuwe baan te kunnen werken.

Evt. als tip zoek alle woningbouwvereningen in de regio op die loting woningen aanbieden en ga meeloten. Wie weet heb je geluk en dan heb je toch een stabiel huis voor de langere termijn. Mocht dat niet lukken kun je hopelijk terugvallen op de optie hierboven.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 21:27
Probeer eens vakantieparken? Bij sommige mag je tijdelijk wonen en bij sommige zelfs voor een hele lange tijd en vaak tegen hele lage vaste lasten.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:36

-tom-562

Oliesjeik

Sta je ingeschreven bij een woningcorporatie (in jouw regio Entree?), reageer ander op zoveel mogelijk lotingwoningen.
Verder zou je idd wat oosterlijkers kunnen kijken (Liemers/Achterhoek). Qua werk is er genoeg te doen, als je van aanpakken houdt

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
xmiesje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:36:
Dit is het stuk wat in ons huurcontract staat, met andere woorden, ik heb er geen vertrouwen in dat het eerder opgezegd kan worden helaas.
De wet gaat voor je huurcontract. Desnoods even vragen bij rechtsbijstand of juridisch loket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het zal misschien erg weinig per direct toevoegen aan jullie situatie van ervaring krijgen & ander werk zoeken maar in de regio doet onder andere Rebo veel met verhuur. Nadeel; de prijzen zijn inderdaad wat fors afhankelijk van het huis wat je zoekt. Voordeel; ikzelf (en 3 anderen) konden vrij snel terecht voor een woning (van eerste contact naar toewijzen/bewonen in enkele maanden).

Daarnaast, omdat je in de startpost wel al subtiel hint naar misschien kopen; overweeg een het gesprek aan te gaan met een aankoopmakelaar. Hij/zij heeft vaker een breed netwerk van "wat komt er op de markt", "hoe snel moet iets weg" of "wat is eventueel onderhands te huren"; ik ken de actuele tarieven niet maar veel reguliere makelaars (voor koop) hebben ook een portfolio of goede contacten met verhuurders / corporaties.

En zoals @CryptoNL aangeeft; er zijn in de regio (en zeker noordelijk van Arnhem) regelmatig vakantiewoningen in de aanbieding. Ik ontrek me even van de wettelijke argumenten of & hoe lang je soms kan/mag verblijven in een dergelijke woning.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Barrycade schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:46:
Nou ik denk dat als je wat anders kan vinden je verhuurder heus wel mee wil werken.
Ik denk het niet, als hij werkt met jaarcontracten is dat omdat hij dan jaarlijks de huur kan verhogen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

offtopic:
Ik zou even wegstappen van de focus op wel of niet mogen opzeggen: De kans dat dit probleem zich voor 1 januari voordoet is niet zo heel groot aangezien we al halverwege augustus zitten en 1 maand dubbele huur sowieso wel gebruikelijk is en vaak ook noodzakelijk om normaal te kunnen verhuizen, en nieuwe woningen vaak niet per direct te betrekken zijn. Alle energie die gaat zitten in het juridisch uitzoeken hiervan kun je niet steken in het vinden van een nieuwe woning, iets wat me persoonlijk toch net wat urgenter lijkt.

Als je zegt "in principe willen we overal heen behalve de randstad en Arnhem dan", bedoel je dan ook dat je werkelijk voor elke regio open staat? Dan zou ik toch echt de minder populaire regio's opzoeken en via de bekende verzamelsites (zie google, eventueel grote lokale makelaars) kijken hoe ver je kunt komen. Nog altijd geldt: Hoe minder eisen je hebt, hoe makkelijker het vinden van een woning kan zijn. Ten oosten / noord-oosten van Arnhem, noordelijk van Zwolle, richting noord-limburg, etc.

[ Voor 42% gewijzigd door naitsoezn op 14-08-2024 09:17 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:17
https://nl.indeed.com/cmp.../jobs?jk=f286da775f3e7eb4 is dit iets? Scheepsinterieurbouwer in Arnhem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Kijk ook eens naar Nijmegen.

Drie ziekenhuizen*, twee enorme zorginstellingen** en een groot thuiszorgnetwerk.

Qua meubelmakers kan ik je helaas niet op weg helpen, maar ik weet dat ze een tijdje geleden bij de Karwei in Nijmegen een zaagmedewerker zochten. Ik weet niet of die vacature nog open staat. Blijkbaar mag niet iedereen zomaar zaagmedewerker worden, dus wellicht betaalt het erg goed.

* Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ), St. Maartenskliniek en natuurlijk UMC Radboud
** Joachim & Anna en Dekkerswald

[ Voor 9% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 14-08-2024 09:20 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:23

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

xmiesje schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:14:
Ik ben net afgestudeerd en ik werk fulltime bij een speelgoed winkel omdat ik tot op heden nog geen baan kan vinden in de zorg waar ik in afgestudeerd ben
Welke richting zorg/opleiding ben je in afgestudeerd? Iets noordelijker dan Arnhem/Nijmegen, in de driehoek Apeldoorn-Zutphen-Deventer heb je namelijk alle types zorginstellingen die Nederland rijk is.

Een woning zoeken aldaar zal niet gemakkelijker zijn, maar wel een veel grotere diversiteit aan woongebieden. Van stedelijk tot platteland.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik geloof niet dat als Arnhem niet lukt, Nijmegen wel makkelijk is, qua wonen. Wellicht dat er tijdens de zomer meer migratie is, door studenten die verhuizen, maar over het algemeen is dat ook een zeer gewilde (en dure) plek. Je zult dan genoegen moeten nemen met weinig ruimte en kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Dat is vaak wel gaaf werk (erg precies, en vaak mooi afwerken) Waarschijnlijk wel een steile leercurve maar als je een goede "meester timmerman" naast je hebt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:11

dragonhaertt

@_'.'

Ik zou, los van al het andere advies, sowieso zsm een nieuwe huurwoning zoeken.
Als je nu begint hebt je tegen december/januari misschien iets nieuws, met wat geluk.

Alle andere opties kan je parallel aan dit proces doorlopen.
Dus, budget vaststellen, voorkeurslocaties definiëren en op zoek op funda en woningcorporatie websites!
Die dubbele huur heb je met verhuizen toch, als dat ipv één maand misschien 2 of 3 maanden wordt is dat zuur, maar helaas wel een gevolg van een tijdelijk huurcontract.

Kopen gaat je niet lukken op deze termijn, zonder spaargeld, met 'laag' inkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 14-08-2024 09:38 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:17
HvdBent schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

Dat is vaak wel gaaf werk (erg precies, en vaak mooi afwerken) Waarschijnlijk wel een steile leercurve maar als je een goede "meester timmerman" naast je hebt.....
Ja, ziet er wel interessant uit.. en niet geschoten is altijd mis.
Mogelijk is het oud nieuws natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Room42 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

Ik geloof niet dat als Arnhem niet lukt, Nijmegen wel makkelijk is, qua wonen. Wellicht dat er tijdens de zomer meer migratie is, door studenten die verhuizen, maar over het algemeen is dat ook een zeer gewilde (en dure) plek. Je zult dan genoegen moeten nemen met weinig ruimte en kwaliteit.
Ik denk dat het vinden van woonruimte in Nijmegen even makkelijk/moeilijk is als in Arnhem, dus je hebt helemaal gelijk. Mijn reactie was meer omdat TS aangeeft weg te willen uit Arnhem.

Nijmegen is qua werkgelegenheid wel beter bedeeld als het gaat om zorg, door alle instellingen die hier op een paar vierkante kilometer zitten. In de overige Gelderse steden heb je wel streekziekenhuizen natuurlijk (zoals Rijnstate in Arnhem en Rivierenland in Tiel), maar het UMC in Nijmegen heeft een aanzuigende werking op zorginstellingen (denk ik - anders kan ik de hoge concentratie hier niet verklaren).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:23
Room42 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:51:
[...]

Maar ze werken dus al in een speelgoedwinkel en de Jumbo. Dus ze hoeven het niet te horen want ze werken al keihard voor hun geld. 8)7
(@xmiesje) Daarbij wordt door iedereen gezegd dat bedrijven (en instellingen, etc.) staan springen om mensen, en dat zeggen de bedrijven zelf ook. Totdat je zelf moet solliciteren en beseft dat het een grote leugen is. Ja, ze hebben vacatures en mensen nodig, maar ze willen nog altijd diegene van 18jr, met 3 universitaire opleidingen en 20 jaar werkervaring. En blijkbaar krijgen ze ze ook nog, want alle anderen worden gewoon van tafel geveegd.
Het is gewoon ontzettend lastig om een baan te vinden.

En dan nog waar je eigenlijk naar vraagt, woonruimte. Dat wordt alleen maar lastiger, nu voor veel huurbazen de lol eraf is met de nieuwe belasting- en verhuurregels.
Ik zou zelf in die situatie ook niet weten waar te beginnen. Ik denk inschrijven bij huurverenigingen in andere regio's.

Heel veel succes.

Oh en als je iets gevonden hebt, toeslaan. Die dubbele maand kom je wel overheen (desnoods met hulp van familie), het mislopen van woonruimte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Marzman schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:05:
[...]

Ik denk het niet, als hij werkt met jaarcontracten is dat omdat hij dan jaarlijks de huur kan verhogen.
Ik dacht dat bedoeld werd, dat de huurbaas snel van de contracten af wil, en dus misschien niet per se die 2 maanden op zal eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:26
Met twee inkomens (op minimumloon) kun je toch i.i.g. 225k financieren met iets van 1100 maandlasten, ik zie dat je daar in bijvoorbeeld Deventer een appartement voor hebt. Daarna opbouwen en doorgroeien in de huizenmarkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

HeldereM schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:56:
Met twee inkomens (op minimumloon) kun je toch i.i.g. 225k financieren met iets van 1100 maandlasten, ik zie dat je daar in bijvoorbeeld Deventer een appartement voor hebt. Daarna opbouwen en doorgroeien in de huizenmarkt?
225k financieren, maar de 10% eigen kosten* mag je niet financieren - die moet je handje-kontantje op tafel kunnen leggen.

Ook gaat die 225k uit van geen enkele schuld. Een telefoonabonnement, studieschuld** en andere leningen gaan daar nog wel van af.

*kosten koper, makelaarskosten
*studieschuld officieel niet, maar in de praktijk helaas wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

225k financieren, maar de 10% eigen kosten* mag je niet financieren - die moet je handje-kontantje op tafel kunnen leggen.

Ook gaat die 225k uit van geen enkele schuld. Een telefoonabonnement, studieschuld** en andere leningen gaan daar nog wel van af.

Dat is waar natuurlijk.

Maar ze zijn jong dus geen overdrachtsbelasting en aankoop makelaar is natuurlijk een keuze. K.k. moet toch voor 10k kunnen? Wellicht kunnen de ouders daar iets betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Gezien de leeftijd lijkt mij dat ze kosten koper kunnen laten varen: https://www.rijksoverheid...ling-overdrachtsbelasting makelaarskosten hoef je niet te hebben als koper. Dan zit je alleen met hypotheekkosten wat zo'n €2.000 zal zijn die deels weer aftrekbaar zijn. Notariskosten en eventueel een bouwkundige keuring.

Maar in de goedkopere oostelijke steden is nog wel her en der wat te vinden; Deventer, Almelo, Emmen. Als @xmiesje totaal niet plaatsgebonden is, zijn er echt wel wat mogelijkheden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
Er is al veel gezegd, voornamelijk over het zoeken van een andere baan. Maar zelfs als jullie die beiden een nieuwe baan vinden word het lastig om een huis te kopen in 4 maanden tijd.

Wat ook een mogelijkheid is dat jullie samen anti-kraak/ tijdelijk huur gaan wonen. De prijs van huur word dan iets meer dan gehalveerd, wel heb je het tijdelijke component. Bij tijdelijk huur kom je ook nog eens in aanmerking voor huurtoeslag. Het mindere is natuurlijk wel dat het tijdelijk huur is. Dus je zou ergens een halfjaar kunnen wonen, maar ook 3 jaar. Daar moet je wel mee willen leven.

De grootste aanbieders in nederland kwa antikraak/tijdelijk huur (antikraak is wel een stuk minder zeker dan tijdelijk huur)

https://www.gapph.nl/woonruimte#filter
https://alvast.nl/woonruimte-aanbod/
https://www.adhocbeheer.nl/

[ Voor 17% gewijzigd door grasmat0 op 14-08-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Hier in de buurt (Achterhoek) staan er veel vacatures open, ook voor een meubelmaker is hier werk te vinden. Zo zie ik in het dorp hier in Neede Meubelmonteur bij BCI. Het is geen meubelmaker, maar het is een eerste stap. Verder zit er ook in de buurt een timmerbedrijf gespecialiseerd in historische restauraties, waar ze misschien de kwaliteiten van een meubelmaker goed kunnen waarderen.

Het valt mij sowieso op dat er in de regio best nog wat vacatures te vinden zijn, die wat lastiger vervullen.

Ook zijn de woningen buiten de steden een stuk betaalbaarder. Voor het bedrag wat jij noemt huur je hier een redelijk huis.

Misschien is dat een kans?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Wat mij heeft geholpen was mij inschrijven voor (veel) nieuwbouwprojecten. Wel wat lastiger plannen qua exacte startdatum, dus het zou kunnen betekenen dat je tijdelijk iets anders moet huren. Voordeel is een nieuwe woning, oké huurprijs en onbepaalde tijd. Ook hoefde ik geen borg te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 16:23
HeldereM schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Dat is waar natuurlijk.

Maar ze zijn jong dus geen overdrachtsbelasting en aankoop makelaar is natuurlijk een keuze. K.k. moet toch voor 10k kunnen? Wellicht kunnen de ouders daar iets betekenen.
In febr. een huis gekocht, wij konden de k.k. meefinancieren in de hypotheek. Afgezien van hypotheek adviseur heeft het ons direct dus niks gekost. Maar kopen doe je natuurlijk als je zeker wilt zijn als je ergens voor langere tijd wilt gaan wonen. Beiden geen vaste baan dus wellicht niet de beste keus direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:13

Dennis1812

Amateur prutser

@xmiesje ben je afgestudeerd als MBO verpleegkundige of iets anders?
Als MBO verpleegkundige in Arnhem kan je morgen nog beginnen. Ik ken best wat instellingen en mensen in die regio. Je mag best een DM doen.

Tenzij je zeer specifieke eisen hebt rondom werktijden etc. Maar gewoon normaal onregelmatige tijden kan je echt zo snel starten. Gaat je salaris omhoog door ORT en ga je je ervaring opbouwen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
FlowChef schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

In febr. een huis gekocht, wij konden de k.k. meefinancieren in de hypotheek. Afgezien van hypotheek adviseur heeft het ons direct dus niks gekost. Maar kopen doe je natuurlijk als je zeker wilt zijn als je ergens voor langere tijd wilt gaan wonen. Beiden geen vaste baan dus wellicht niet de beste keus direct.
Aan de andere kant, je woont er zomaar weer 4-5 jaar en hebt dan misschien ineens 50k overwaarde en 15k afgelost i.p.v. huur betaald. Maar de keuze is natuurlijk persoonlijk. In 5,5 maanden iets kopen kan prima qua doorlooptijd, of de financiering ook lukt is inderdaad een tweede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

1350.. pfoe..

Met z'n 2en pas je in eigenlijk iedere woning zonder problemen, als je niet regiogebonden bent zou ik toch echt gaan zoeken naar iets onder de €1000/maand. Dan zul je niet in de randstad of in Arnhem wonen, maar er is genoeg te vinden.

En vwb de huur; ik zou het heel simpel maken. Ga in gesprek met de verhuurder, geef aan dat je wanneer jullie een woning gevonden hebben bereid bent de huur eerder te eindigen, dan hoef je geen dubbele huur te betalen. Kans is groot dat ze dat prima vinden want dan kunnen ze eerder absurd veel geld vragen aan studenten.
Marzman schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:05:
[...]

Huurbaas wil er studenten in hebben omdat die (blijkbaar) wél nog een jaarcontract mogen krijgen, als TS er niet uit gaat dan krijgt TS automatisch een huurcontract voor onbepaalde tijd.
Kan me niet anders voorstellen dan dat huurbaas graag eerder wil beginnen met studenten aftroggelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:40
xmiesje schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:44:
Mijn vriend is nu een jaar op zoek naar een baan, maar doordat hij geen werk ervaring heeft/rijbewijs willen ze hem niet aannemen. Ook zijn er hier in de buurt niet veel meubelmakers, (vaak zijn het 2 mans bedrijven). Hij is nu ongeveer een jaar op zoek en heeft meerdere meeloopdagen etc., gehad, maar tot nu toe alleen maar afgewezen.
Jullie zoeken dus niet alleen een woning maar ook een baan.
Dat is misschien een uitdaging maar je kan het ook als voordeel zien dat je dus aan geen enkele woonplaats vast zit.
Het is dan misschien verstandig om eerst naar een baan om te zien. Omdat je niet staat ingeschreven voor woningen is sociale huur misschien lastig of onmogelijk dus dan moet je kiezen voor een dure huurwoning of een goedkoop huisje dat nog binnen het budget valt.

Bij de meeste vacatures voor meubelmaker is ervaring vereist maar op LinkedIn bijv. kwam ik een vacature tegen voor een allround meubelmaker in Deventer. Daarbij werd nadrukkelijk aangegeven dat ervaring niet vereist is en dat starters werden uitgenodigd om te solliciteren.
Dat is ook vanuit Arnhem nog wel te doen met de trein zodat je wat tijd hebt om in de omgeving van Deventer naar een woning om te kijken.

Dat is maar een voorbeeld, maar ik zou gewoon landelijk en misschien zelfs net over de grens kijken naar banen. In de zorg heb je een voordeel dat je overal aan de slag kunt, maar waarschijnlijk niet onmiddelijk in een superfijne baan. Meubelmaker is wat lastiger denk ik, daarom zou ik daar op focussen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xmiesje
Ontzettend bedankt voor de reacties! Ik ga er meteen mee aan de slag zodra ik thuis ben :) ik ben afgestudeerd als sociaal werker mbo 4. We zijn inderdaad niet plaats gebonden, we houden niet van steden dus het liefst in een dorp haha

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

xmiesje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:42:
Ontzettend bedankt voor de reacties! Ik ga er meteen mee aan de slag zodra ik thuis ben :) ik ben afgestudeerd als sociaal werker mbo 4. We zijn inderdaad niet plaats gebonden, we houden niet van steden dus het liefst in een dorp haha
Social werk is inderdaad een erg lastige studie om daarna snel aan de bak te gaan.

Tip, ben specifieker daarin gelijk. Door te noemen "zorg" krijg je heel snel aannames dat je helpende, verzorgende IG of verpleegkundige of iets dergelijks doet. Met die opleidingen kan je echt binnen 1 telefoontje aan het werk.
De social works en alle gelijkwaardige opleidingen is het gewoon enorm lastig en soms niet eens haalbaar zonder omscholing.

Er zijn teveel mensen opgeleid in die richting en te breed ook waardoor je vaak specifieke kennis mist om op een specifiek werkveld aan de bak te gaan.
Is een tak die je het meest interessant vind? Verslavingszorg? Jeugdzorg? Of eerder WMO achtige zorg bij gemeenten? Dat kan helpen je zoekgebied te bepalen en sneller resultaat te vinden. Maar wellicht ook om je motivatiebrieven te verduidelijken.

Heb je in de tak waar je wil werken wel stages gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
naenee schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Ja, ziet er wel interessant uit.. en niet geschoten is altijd mis.
Mogelijk is het oud nieuws natuurlijk :)
kan ook een "hengelvacature zijn" die altijd open staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
xmiesje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:42:
Ik zou je adviseren kijk even waar je ega een kans maakt op een baan, en ga daar in een actieradius van pak hem beet 20 kilometer om heen zoeken.
Kijk vooral in welke van de 2 beroepsvelden het het lastigst is, en probeer eerst die te vinden.
Ik heb als jonge MBO afgestuudeerde door heel het land gewerkt, maar 3 a 4 uur reistijd op een dag brak me snel op, en helaas ben ik nooit in de echte bosbouw terecht gekomen (wat ik wilde destijds) Maar inmiddels zo'n 28 jaar werken verder in de GEO-ICT beland als manusje van alles. Veel verschillende banen en beroepen gezien voordat ik mijn daadwerkelijke kennis kunde en plezier in wat ik kan/doe heb gevonden.
Wat mij bij solliciteren altijd heeft geholpen was de instelling "ik ben nog jong en leergierig" en met mijn 49 jaartjes is dat nog steeds zo. Een van mijn eerste banen werd ik op de kamer van een oude rot gedropt, heel veel geleerd van die man. Ik denk dat dat voor meubelmaken wellicht meer opgaat dan voor sociale zorg, dat is voor zover ik dat zelf kan zien (met een patient in huis) nogal aan modegrillen onderhevig momenteel.
Ik zal in een buurgemeente van Arnhem even kijken als ik er morgen ben of er nog wat open staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 17:06
Ook als de vacature niet meer actueel is, in Nederland hebben we wereldwijd een goede naam als het gaat om het maken van luxe / mega jachten. Denk bijvoorbeeld aan FEADSHIP, AMELS, HEESEN , OCEANCO. Ik kan me niet voorstellen dat er bij deze bedrijven geen vraag is naar een enthousiaste leerling meubelmaker.

Voordeel is tevens ook dat het niet hebben van een rijbewijs in het begin ook niet altijd een probleem hoeft te zijn omdat je vaak maar op één locatie werk. Mogelijk dat je werkgever je zelfs wilt helpen met het halen van een rijbewijs omdat de kosten deels aftrekbaar zijn.

-----------------

Los van bovenstaande is het vinden van een nieuwe woning in deze tijd altijd lastig. Voordeel is wel dat je niet locatie gebonden en graag weg wilt. Het dilemma is echter dat een woning geld kost en je daarvoor inkomen/een baan nodig hebt. Maar als je nog geen woning in de regio hebt zijn werknemers ook niet happig om degene aan te nemen. Persoonlijk zou ik toch eerst kijken of je in een regio waar voldoende werkgelegenheid is zo goedkoop mogelijk huis kan huren of kopen. En dan zo snel mogelijk daar werk zoeken, ook al past het nog niet bij je opleiding, om je inkomen op peil te houden. Zeker wanneer je maken hebt met lange reistijden. Pas daarna kan je in alle rust op zoek gaan naar een betere baan die past bij jullie opleiding om vervolgens op zoek te gaan naar een huis dat past bij jullie toekomstplannen.

Of je zoekt beiden een baan met kost en inwoning in een hotel op één van de eilanden of gaat op een cruiseschip werken om te sparen voor jullie toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xmiesje
Beste iedereen, naar aanleiding van jullie advies zijn we naar het juridisch loket geweest, en de vier juristen die er waren snapten het niet, ze vonden het contract te tegenstrijdig en te onduidelijk, waardoor we waarschijnlijk contact moeten opnemen met een betaalde jurist of een advocaat :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Dan zou ik eerst je contract door een huurteam in je gemeente (gratis) of anders de Woonbond (je moet daar eerst lid van worden) laten checken.
In sommige gevallen is het zo dat een huurder voor een minimale periode huurt. In dat geval mag zowel de huurder als de verhuurder tijdens deze minimale periode niet opzeggen.

Een contract kan nooit zowel een minimale periode als een maximale periode hebben.

Dus:

Er zijn wettelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. De wet gaat boven de onderlinge afspraken tussen huurder en verhuurder
De verhuurder dient altijd schriftelijk op te zeggen.
De verhuurder dient een correcte opzegtermijn te hanteren.
De opzegtermijn voor een huurder is gelijk aan de betalingstermijn. Betaal je per maand dan is de opzegtermijn ook één maand. Let op! Dit geld niet bij een minimale contractduur.
https://www.huurteam-utrecht.nl/nl/diensten/huurcontract/
https://www.woonbond.nl/huurcontract-check/

[ Voor 80% gewijzigd door J_C_W op 16-08-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:26
Met jullie 900.000 andere stellen. Jullie zijn pas begin 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbofficial
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-08 10:35
Ik zou zoeken in het noorden (mits je er werk kunt vinden) de huizen zijn hier een stuk betaalbaarder. voor 2 ton kun je een leuke 1 gezinswoning vinden.

Maargoed, dan moet je dus wel naar het noorden willen. :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:10

SomerenV

It's something!

jellybrah schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:23:
Met jullie 900.000 andere stellen. Jullie zijn pas begin 20.
Dus zoek 't maar uit? :') Ik snap wel dat @xmiesje wat tips probeert te verzamelen, en dat ze dat nu al doet wetende dat ze mogelijk in januari hun huis uit moeten is alleen maar goed. Genoeg personen die tot het laatste moment wachten. Stellen zoals in dit geval zijn er echt heel veel. Jonge mensen, net afgestudeerd, nauwelijks spaargeld maar wel een baan. Sociale huur kom je zo goed als onmogelijk tussen, maar ze verdienen genoeg voor particuliere huur maar dan betaal je al snel de hoofdprijs. Vervolgens blijft er weer minder geld over om te sparen en blijf je langer in deze situatie zitten. Kopen is nauwelijks een optie want daar verdienen ze weer niet genoeg voor of er is niet voldoende eigen vermogen.

Wetende dat je over X maanden je huis uit moet kan echt bizar veel stress geven. Dat ze jong zijn en er nog een hoop andere stellen zijn met hetzelfde issue doet daar niks aan af. Ik heb verder geen tips, behalve overal lijntjes uitgooien en kijken naar regio's die wat minder in trek zijn, maar waar wel werkgelegenheid is.

[ Voor 4% gewijzigd door SomerenV op 18-08-2024 13:11 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal zeggen ga opzoek naar een particulieren bungalow park.
Hier wordt tegenwoordig zo 90% van de bungalows bewoond.
Eventueel wel bij je ouders inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sanderbofficial schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:57:
Ik zou zoeken in het noorden (mits je er werk kunt vinden) de huizen zijn hier een stuk betaalbaarder. voor 2 ton kun je een leuke 1 gezinswoning vinden.

Maak daar eerder 3,5ton van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:37
Op https://www.woonbond.nl/t...aanbodsites-sociale-huur/ kan je voor regio's in het hele land de websites vinden waar je op sociale huurwoningen kan reageren. In veel regio's wordt een gedeelte van de woningen via loting verhuurd. Op een individuele woning heb je heel weinig kans, maar als je heel veel reageert in meerdere regio's vind je uiteindelijk wel iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Een vast en goed inkomen lijkt het meest belangrijke om weer verder te komen.

Een hele andere regio kiezen lijkt me lastig, omdat je dan een kip/ei probleem krijgt met woonruimte/werk. Tenzij je spaargeld hebt om tijdelijk zonder inkomen een vakantie huisje te huren o.i.d.

Ik zou proberen werk te zoeken die ook vanuit je huidige woning bereikbaar is, maar meer richting een regio die je prettig lijkt. Lange reistijd zou ik voor nu accepteren. Hoe groter je actieradius hoe flexibeler je bent. Maar het reizen moet natuurlijk ook qua kosten haalbaar zijn.

Als dat lukt, zou ik voor nu elke woonruimte in die buurt omarmen. Dat mag tijdelijk best een flinke stap achteruit zijn. Maar dan zit je in ieder geval in de buurt van het werk en in een beter passend gebied.

Dan kan je uitbouwen. Bij een vast contract kan je gaan denken aan iets te kopen etc.

Dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, maar als niet-expert zie ik weinig andere opties. Waar je nu staat lijkt een doodlopend pad qua regio/woning/werk. In deze fase is jullie voordeel dat een stapje terug tijdelijk best acceptabel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
Ik lees hier twee dingen die los van elkaar niet zo veel betekenen, maar gecombineerd is het misschien een gouden combinatie:

1. Arnhem
2. Geen rijbewijs

Arnhem ligt toch aan de grens? Als je in Duitsland gaat wonen dan is er geen woningnood, kun je gemakkelijker je rijbewijs halen en ondanks dat een Duits rijbewijs niet reprociterend is naar een Nederlands rijbewijs mag je wel gewoon in Nederland rijden. Ik mag met mijn Amerikaanse rijbewijs ook gewoon in Nederland rijden, maar mijn rijbewijs is niet reprociterend naar een Nederland rijbewijs dus zodra ik er ga wonen moet ik wel opnieuw een rijbewijs halen. Je mag gewoon wonen in Duitsland en werken in Nederland, zolang je maar een sofinummer hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door ibmpc op 18-08-2024 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:32
Sanderbofficial schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:57:

Kom uit het noorden (friesland) en woon nu in het oosten(Twente), prijzen ontlopen elkaar nauwelijks en in de steden in Friesland liggen de prijzen naar mijn idee hoger dan in Twente.

Je moet denk ik echt naar noord oost Groningen of het oosten van Drenthe om echt lagere prijzen te hebben. Alles wat relatief dichtbij Leeuwarden of Groningen ligt is ook gewoon duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

franssie

Save the albatross

ibmpc schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:54:
Ik lees hier twee dingen die los van elkaar niet zo veel betekenen, maar gecombineerd is het misschien een gouden combinatie:

1. Arnhem
2. Geen rijbewijs

Arnhem ligt toch aan de grens? Als je in Duitsland gaat wonen dan is er geen woningnood, kun je gemakkelijker je rijbewijs halen en ondanks dat een Duits rijbewijs niet reprociterend is naar een Nederlands rijbewijs mag je wel gewoon in Nederland rijden. Ik mag met mijn Amerikaanse rijbewijs ook gewoon in Nederland rijden, maar mijn rijbewijs is niet reprociterend naar een Nederland rijbewijs dus zodra ik er ga wonen moet ik wel opnieuw een rijbewijs halen. Je mag gewoon wonen in Duitsland en werken in Nederland, zolang je maar een sofinummer hebt.
En eu rijbewijs is dacht ik later wel inwisselbaar bij verhuizing. Verder werk en goed voorstel om ook over de grens te zoeken, al zal dat wellicht gevolgen hebben voor de hypotheek rente aftrek etc. Maar als je een Duitse auto kan rijden is dat sowieso veel goedkoper.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58

1. Arnhem
2. Geen rijbewijs

Dat klinkt mooi maar zolang je nog géén rijbewijs hebt is net over de grens gaan wonen natuurlijk een drama, want belabberd openbaar vervoer. Tenzij je in een redelijk formaat stad gaat zitten, maar dit koppel wil juist niet in een stad wonen. Verder lijkt een rijbewijs halen in Duitsland niet perse makkelijker. Misschien wel voor Duitsers, maar als Nederlander zit je dan wel met een taalbarriere en de leeftijd + opleidingsniveau van dit stel doet mij vermoeden dat de kans aanzienlijk is dat hun Duits (en mogelijk ook Engels) beperkt is, ook al wonen ze in een grensregio. Zonder daar een waardeoordeel aan te koppelen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49

1. Arnhem
2. Geen rijbewijs

Duitsland geen woningnood? 20 jaar geleden misschien. Of als je ergens gaat wonen waar niemand wil wonen omdat er geen werk is en niks is. Maar dat kan in Nederland ook nog wel. Wil je in Duitsland momenteel iets fatsoenlijks kopen, dan verschilt dat niet meer met Nederlandse prijzen (op vergelijkbare plekken). Heb meerdere vrienden die in de steden waar ze werken ook niks betaalbaars kunnen vinden. En lonen liggen in NL ook niet noemenswaardig hoger, dus hier werken en en Duitsland werken haalt oom weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Valorian schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:34:
[...]

Dat klinkt mooi maar zolang je nog géén rijbewijs hebt is net over de grens gaan wonen natuurlijk een drama, want belabberd openbaar vervoer. Tenzij je in een redelijk formaat stad gaat zitten, maar dit koppel wil juist niet in een stad wonen. Verder lijkt een rijbewijs halen in Duitsland niet perse makkelijker. Misschien wel voor Duitsers, maar als Nederlander zit je dan wel met een taalbarriere en de leeftijd + opleidingsniveau van dit stel doet mij vermoeden dat de kans aanzienlijk is dat hun Duits (en mogelijk ook Engels) beperkt is, ook al wonen ze in een grensregio. Zonder daar een waardeoordeel aan te koppelen overigens.
Een kennis van mij werkt bij onze MVD. Er is een influx aan Oekrainers geweest die geen woord Engels spreken, die vrijwel allemaal direct geslaagd zijn voor hun rijbewijs. Verkeersborden in Europa zijn net stripboeken, bij ons is het voornamelijk tekst. Waar hier bijvoorbeeld staat "slower traffic keep right" heb je in Europa een verkeerdsbord met rood en wit autootje erop. En dat geldt voor veel verkeersborden. De taal lijkt mij geen barriere in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58
ibmpc schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:40:
[...]

Een kennis van mij werkt bij onze MVD. Er is een influx aan Oekrainers geweest die geen woord Engels spreken, die vrijwel allemaal direct geslaagd zijn voor hun rijbewijs. Verkeersborden in Europa zijn net stripboeken, bij ons is het voornamelijk tekst. Waar hier bijvoorbeeld staat "slower traffic keep right" heb je in Europa een verkeerdsbord met rood en wit autootje erop. En dat geldt voor veel verkeersborden. De taal lijkt mij geen barriere in Europa.
Ik bedoel niet de taal van de borden. Ik bedoel het nemen van lessen, communiceren met een instructeur, theorie-bewijs halen, etc. Het rijden zelf is niet veel anders dan in Nederland, maar ik kän mij voorstellen dat het hele “halen van je rijbewijs” gewoon best een drempel is voor een nederlander. Zou ik dan eerder gewoon hier in NL doen. Maar goed, ik heb er zo te lezen minder ervaring mee dan jij dus wellicht heb je een punt hoor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
barbarbar schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Duitsland geen woningnood? 20 jaar geleden misschien. Of als je ergens gaat wonen waar niemand wil wonen omdat er geen werk is en niks is. Maar dat kan in Nederland ook nog wel. Wil je in Duitsland momenteel iets fatsoenlijks kopen, dan verschilt dat niet meer met Nederlandse prijzen (op vergelijkbare plekken). Heb meerdere vrienden die in de steden waar ze werken ook niks betaalbaars kunnen vinden. En lonen liggen in NL ook niet noemenswaardig hoger, dus hier werken en en Duitsland werken haalt oom weinig uit.
Is het erger dan Nederland? Duitsland staat bekend als het land waar altijd technische wonders plaatsvinden. Is er ook een huurwoningennood?
Valorian schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:46:
[...]

Ik bedoel niet de taal van de borden. Ik bedoel het nemen van lessen, communiceren met een instructeur, theorie-bewijs halen, etc. Het rijden zelf is niet veel anders dan in Nederland, maar ik kän mij voorstellen dat het hele “halen van je rijbewijs” gewoon best een drempel is voor een nederlander. Zou ik dan eerder gewoon hier in NL doen. Maar goed, ik heb er zo te lezen minder ervaring mee dan jij dus wellicht heb je een punt hoor. ;)
Ik zou het overwegen, of minstens onderzoeken. Wellicht is Duitsland gewoon een veel beter idee. Ik zou persoonlijk niet in Nederland willen wonen, maar eerder in Belgie ofzo. Ik vind dat je in een dergelijke nood ook moet kijken of datgene wat een moeilijke weg lijkt, misschien wel de makkelijkste weg is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xmiesje
Yes duitsland lijkt ons ook top. Het is inderdaad een lastige situatie en daarom heb ik ook dit topic gemaakt. We zijn begin 20 en dat is jong inderdaad, maar wij hebben inmiddels 7 jaar een relatie, verloofd, en wonen ruim 2 jaar samen. (We woonden 4 uur van elkaar vandaan dus ja 😅), hiervoor woonde we ‘samen’ door dat hij een kamer naast die van mij kon huren. Maar goed, daar moesten we uit ivm verkoop van het huis, mn vriend kon niet terug naar zijn ouders en ik kom van kamertraining af, waardoor we hier in zijn beland na een overhaaste zoektocht. En nu inderdaad dit verhaal. 🫠 januari klinkt ver weg, maar dat is het niet. Vooral niet nu zoveel mensen een huis zoeken, Ik begrijp dan inderdaad dat er veel mensen wat zoeken, maar dat maakt het voor ons niet duidelijker ofzo haha. Het geeft ontzettend veel stress en we hebben ook erg het gevoel alsof we er alleen voor staan helaas. Dit forum helpt dan wel enorm. Dank jullie wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
xmiesje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:10:
Yes duitsland lijkt ons ook top.
Ik las hier compleet overheen:
Nog een reden om naar Duitsland te verhuizen. In Nederland verdien je zes cijfers als je consultant bent, in Duitsland is het andersom heb ik begrepen. Vast iemand die in Duitsland en Nederland heeft gewoond die dit wellicht kan bevestigen, toelichten of tegenspreken. Bij ons kun je als UPS pakketbezorger zes cijfers verdienen en krijg je een 100/50 zorgverzekering (100% voor jou, 50% per gezinslid). Weliswaar moet je hiervoor lang in dienst zijn en je zit dan in de lagere zes cijfers, maar toch. Ik zou dus zeker over de grens kijken en je niet laten beperken tot alleen Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
ibmpc schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:48:
[...]

Is het erger dan Nederland? Duitsland staat bekend als het land waar altijd technische wonders plaatsvinden. Is er ook een huurwoningennood?

[...]
Vergelijkbaar. Zowel huren als kopen. De beeldvorming is wst anders, want vaak kun je een heel eind buiten de gewilde plaatsen nog wel wat vinden, en dan 1,5 à 2 uur reizen. Maar met zo'n reistijd kun je in NL ook wel wat vinden.

Ga maar eens zoeken wat er te koop of te huur is in buurten waar je wilt wonen, dan kom je er al snel achter dat dat vies tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technewbie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03 00:38
Geen vermogende Tweakers hier met meerdere huizen die ze ook verhuren ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Vooral goed en alternatief zoeken. Hierboven staan wat bungalowparktips, maar die weten inmiddels ook dat 4 tot 6 gastarbeiders best €500 per persoon willen betalen.
https://www.koornmolen.nl...lijstlangverblijf2024.pdf
https://www.duinrell.nl/vakantiepark/tijdelijke-woonruimte

Je moet eigenlijk via via iemand vinden die het jullie wel gunt (nette jonge lieve mensen) omdat het pand/logeerschuurtje/boothuis toch een half jaartje niet wordt gebruikt. Hopelijk voor wat minder dan €2000/maand.

Caravan, boot of camper kan ook nog, dat is zeker wel voordeliger dan een echt huis, maar eist natuurlijk wel een bepaalde mindset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:41
Als eerste: sterkte en succes met de zoektocht. Ik begrijp dat er veel op je af komt en je iedere strohalm wil aangrijpen.

Veel is al gezegd, maar probeer ten aanzien van het huurcontract professioneel advies in te winnen. Juist in jullie situatie zou het Juridisch Loket toch eea voor jullie moeten kunnen betekenen. Jammer dat ze wijzen naar een betaalde jurist. Maar als die er een zaak in ziet, hoeft het jullie geen geld te kosten. Ik ben alleen bang dat met een tijdelijk contract, dat netjes aan het einde van de termijn zal verlopen en inmiddels is opgezegd, de verhuurder redelijk sterk staat.

Jullie hebben beiden nog geen vaste baan en ook qua locatie zijn jullie er nog lang niet uit. Huren lijkt mij de slimste optie. Met kopen ben je wat minder flexibel en heb je voor de overdracht wat meer kosten. Mocht één jullie beider droombaan zich aandienen, kun je wat makkelijker meeverhuizen als je huurt. Bovendien zul je voor de meeste hypotheken (zeker die met lagere rentes), een flink aantal loonstroken en intentieverklaring of zelfs vaste aanstelling moeten overleggen. Probeer - met het oog op jullie beroepsgroepen - je niet te laten verleiden tot zzp. Dat maakt het financieren van een woning zeker niet makkelijker.

Tip die ik kan geven is toch zo veel mogelijk sites van woningcorporaties afstruinen. Dat is misschien niet de goedkoopste optie, maar voor het bedrag wat jullie nu betalen moet je zeker iets anders kunnen vinden. Je moet proberen er héél kort op te zitten. Wat namelijk regelmatig gebeurt, is dat ze woningen eerst op hun eigen site aanbieden voordat het op Funda wordt gezet. En dat laatste wil je voorkomen, want dan komt half Nederland erop af. In mijn geval heeft mij dat ook geholpen en heb ik slechts met 1 andere kandidaat hoeven loten. En dat zegt wat in de regio Haarlem. Check ook goed wat de inkomenseisen zijn voordat je ergens op inschrijft. Dat is namelijk niet overal hetzelfde en zeker corporaties zijn nogal kritisch op wat ze binnen laten. Maar áls dat lukt, is het over het algemeen best goed geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanderbofficial
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Maak daar eerder 3,5ton van.
Wat een onzin, alleen in veendam en omgeving al staat er genoeg voor 2, tot 2,5. In de straat een woning: 129 m2, energielabel c, aan het water, nieuwe bitumen dak. Staat er op voor 249. Onlangs ging eenzelfde soort woning weg voor 199, stond niet aan het water.

Gewoon goed zoeken, en niet teveel eisen willen stellen (Vissengraat vloertje, stalen deuren en al die andere vt wonen ongein)

[ Voor 9% gewijzigd door Sanderbofficial op 21-08-2024 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanderbofficial
indifined1 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

Kom uit het noorden (friesland) en woon nu in het oosten(Twente), prijzen ontlopen elkaar nauwelijks en in de steden in Friesland liggen de prijzen naar mijn idee hoger dan in Twente.

Je moet denk ik echt naar noord oost Groningen of het oosten van Drenthe om echt lagere prijzen te hebben. Alles wat relatief dichtbij Leeuwarden of Groningen ligt is ook gewoon duur
Noord en oost groningen staat inderdaad zat te koop, en is prima wonen. Loopt hier van 175K tot 1.2 mil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 03:17
xmiesje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:10:
Het geeft ontzettend veel stress en we hebben ook erg het gevoel alsof we er alleen voor staan helaas. Dit forum helpt dan wel enorm. Dank jullie wel.
Het voelt niet alleen zo, maar het is ook zo. Jullie staan er 100% helemaal alleen voor als je geen familieleden hebt om op terug te vallen.

Ik zat in een soortgelijke situatie; op jonge leeftijd (begin 20) geen huis kunnen vinden en niet terug kunnen vallen op ouders.

Tja, wat doe je dan. Vergeet hulp van de overheid maar, die boeien het echt geen hol als eigen burger dakloos dreigt te worden. De gemeentes en stichtingen helpen alleen als je alles al hebt verloren. Die hulp komt in de vorm van crisisopvang (begeleid wonen), of het leger des heils. Beiden zijn geen pretje. Jullie zijn immers normale, werkende personen met een eigen toekomstvisie, passies, geen verslavingen, etc.

Mijn tip is ga op alles reageren, en dus ook kamers of woningen bestemd voor 1 persoon. Dan maar even niet meer bij elkaar wonen. Daarna kan je weer verder zoeken naar gezamenlijk wonen. Beter dan dakloos zijn.

Begrijp dat je woonwensen in combinatie met het inkomen niet passen bij de woonmarkt in Nederland. Het is makkelijker als je deze aanpast, zodat je wel mee kan doen met het wonen.

PS: Mocht het tot het uiterste komen en je wel willen aanmelden voor begeleid wonen / crisisopvang, dan krijg je na een jaar of twee wel urgentie voor sociale huur. Ik ken meerdere mensen die zo een woningen hebben kunnen bemachtigen op die leeftijd.

[ Voor 16% gewijzigd door Stronk op 21-08-2024 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Is zo'n leegloop dorp in Italië niets voor jullie? Vespa voor de deur, een baantje kan 30km verderop zijn maar goed.

Ze zijn ernstig opzoek naar nieuwe bewoners. Je krijgt dan geld toe om het huis op te knappen en de aankoop zal vast met een vriendelijk hypotheekje rond te maken zijn. Je moet er dan wel 5 jaar blijven wonen, maar daar zal wel een mouw aan te passen zijn.

Als je zo jong bent en wil werken zijn vast legio mogelijkheden in die richting, helpen op de boerderij of bed & breakfast, badmeester op een vakantiepark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sanderbofficial schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Wat een onzin, alleen in veendam en omgeving al staat er genoeg voor 2, tot 2,5. In de straat een woning: 129 m2, energielabel c, aan het water, nieuwe bitumen dak. Staat er op voor 249. Onlangs ging eenzelfde soort woning weg voor 199, stond niet aan het water.

Gewoon goed zoeken, en niet teveel eisen willen stellen (Vissengraat vloertje, stalen deuren en al die andere vt wonen ongein)
Naast de Duitse grens wel. Maar midden in het noorden ken ik genoeg dorpen waar je onder de 3,5 ton niet in komt. Dit was 10 jaar geleden anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-07 23:32

SPT

De echt perifere regio's zou ik vermijden, omdat die lastiger liggen qua baankansen. Plaatsen als Apeldoorn, Zwolle, Apeldoorn, Ede zijn ideaal omdat je dan ook in de Randstad kunt werken. Voor het vinden van een woning zie ik geen oplossing: jullie behoren tot de groepen die het meest in de knel zitten op de woningmarkt. Wordt door het beleid van De Jonge alleen nog maar erger. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Naast de Duitse grens wel. Maar midden in het noorden ken ik genoeg dorpen waar je onder de 3,5 ton niet in komt. Dit was 10 jaar geleden anders.
Duh! Natuurlijk was dat 10 jaar geleden anders. Toen was mijn woning ook de helft van wat die nu op zou brengen.
SPT schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:21:
Wordt door het beleid van De Jonge alleen nog maar erger. Sorry.
Uhhh... Die zit niet meer in de politiek en maakt geen beleid meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Truus01 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:45:
Uhhh... Die zit niet meer in de politiek en maakt geen beleid meer.
Nee, maar het beleid dat onder zijn ministerschap tot stand is gekomen is er helaas nog wel... Door de Wet betaalbare huur en de Wet vaste huurcontracten komen mensen als @xmiesje in de knel. Overigens heel apart dat voor studenten aparte regels gelden (die de problemen voor niet-studenten verergeren). Ik dacht dat de standenmaatschappij bij de Grondwetsherziening van 1848 was afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:37
SPT schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Door de Wet betaalbare huur en de Wet vaste huurcontracten komen mensen als @xmiesje in de knel.
Als de Wet vaste huurcontracten een half jaar eerder in was gegaan had @xmiesje juist geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Eärendil schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:12:
[...]
Als de Wet vaste huurcontracten een half jaar eerder in was gegaan had @xmiesje juist geen probleem.
Dan was dit huis toch al bij voorbaat niet naar haar gegaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BTS
  • Laatst online: 07-09 22:05

BTS

Ik zie leuke ideeën, ook Duitsland kan interessant zijn.
Sinds halverwege vorig jaar woon ik gehuurd in Emmerich. Er is een treinstation maar de verbinding naar Nederland is onbetrouwbaar. Wel is er industrie rondom 's-Heerenberg en Emmerich, Arnhem is 30 minuten autorijden, Doetinchem 20 minuten.
Ik zelf heb ondertussen gekocht, plaats wat verderop in Duitsland, 40 minuten autorijden naar Arnhem.

Je komt hier pareltjes tegen, ik heb nu vrijstaand met bijna 800m² grond in een fijne buurt voor 130.000 + 15.000 eigen kosten. Financieren doe je met een Duitse bank. (Een opknappertje dus)

Huren gaat makkelijk, sommige verhuurders ervaren het prettig om aan Nederlanders te verhuren.
Op het moment dat je ingeschreven staat kan je een Duitse bankrekening open. Duitse zorgverzekering neem je ook af maar betaal je niks voor zolang je vanwege werk in Nederland ook je Nederlandse zorgverzekering aan houdt.

Nieuwbouw project met appartementen in nabijgelegen dorp gaat voor 180.000 met 1 kamer tot 270.000 voor 3 kamer appartement.

Opknappertjes zijn in Emmerich te vinden voor rond de 140.000 tot 200.000.

Let ook op het volgende, vele huizen hebben erfpacht. Staat altijd netjes omschreven en de meeste hebben geen hoog bedrag (bijvoorbeeld 1500,- per jaar) maar fijner is natuurlijk het niet te hebben.

Zolang je volledig inkomen uit Nederland hebt kan je onder de 90% regeling vallen, dan betaal je in principe enkel aan Nederland belasting.

Wel is het handig om je rijbewijs in Nederland te behalen, die is dan geldig voor 10 jaar en je gaat pas over op een Duits rijbewijs als die verloopt.

Succes met je zoektocht.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:33
ik heb niet alles gelezen in het topic maar als meubelmaker, kan je dan niet ook eenvoudig (wellicht met wat scholing on the job) als timmerman aan de slag in de bouw?

Ik ken ook wel iemand die in de zorg werkt maar dan in Zwitserland. Werken in Zwitserland, wonen in Duitsland. Gouden combi ivm hoge salarissen in Zwitserland. In het Duitse grensgebied met Zwitserland zie je ook veel Zwitsers winkelen ivm het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Als je echt niet eens landgebonden bent, zou ik bv ook eens kijken naar Scandinavië. Je moet er natuurlijk van houden, maar oa in Zweden staan ze echt te springen om mensen in de zorg.
Je zou wat dat betreft eens naar de emigratiebeurs gaan. Daar staan vertegenwoordigers van steden in het buitenland die graag Nederlanders willen hebben en helpen met emigreren. (Ik zie alleen dat de volgende beurs pas eind maart 2025 is.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Truus01 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:42:
Als je echt niet eens landgebonden bent, zou ik bv ook eens kijken naar Scandinavië. Je moet er natuurlijk van houden, maar oa in Zweden staan ze echt te springen om mensen in de zorg.
Je zou wat dat betreft eens naar de emigratiebeurs gaan. Daar staan vertegenwoordigers van steden in het buitenland die graag Nederlanders willen hebben en helpen met emigreren. (Ik zie alleen dat de volgende beurs pas eind maart 2025 is.)
Ja, probleem is dat zorg breed is.
Verpleegkundigen kunnen daar direct aan de bak, zeker gespecialiseerd. Verzorgenden ook nog wel.

Maar geen enkel land zit te springen om social works en afgeleiden. Daar hadden ze jaren geleden een studente stop op moeten zetten. Die mensen lopen nu allemaal tegen hetzelfde probleem aan.

Te generiek en teveel mensen opgeleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibmpc
jnr24 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:17:
Is zo'n leegloop dorp in Italië niets voor jullie? Vespa voor de deur, een baantje kan 30km verderop zijn maar goed.

Ze zijn ernstig opzoek naar nieuwe bewoners. Je krijgt dan geld toe om het huis op te knappen en de aankoop zal vast met een vriendelijk hypotheekje rond te maken zijn. Je moet er dan wel 5 jaar blijven wonen, maar daar zal wel een mouw aan te passen zijn.

Als je zo jong bent en wil werken zijn vast legio mogelijkheden in die richting, helpen op de boerderij of bed & breakfast, badmeester op een vakantiepark.
Gezien de werkervaring van TS en werkervaring van partner is dit misschien wel het beste advies. In de TS post ruik ik een beetje problemen, maar als je er wat langer naar kijkt zie je eigenlijk alleen maar kansen. Geen kinderen, geen koopwoning, geen vinexwijk, geen hypotheek en dus alle kansen om ergens anders dan Nederland te wonen. Advies aan TS, laat je niet in de greep houden door de problemen in Nederland. Nederland is eindelijk op het niveau gekomen dat men inziet dat de overheid er niet is om je woningprobleem op te lossen want dat is hun taak niet. Er zijn zo veel kansen waar je met je Nederlandse paspoort terecht kunt. En dan zit je "maar" 5 jaar in Italie en kom je daarna terug. Laat de woningnood in Nederland lekker exploderen als je ver weg zit en als je terug komt ben je de meest geweldige ervaring rijker. Misschien blijf je er wel voorgoed. Ik wil ook nooit meer terug naar Nederland. Nooit meer. Uitzondering als toerist. Een weekje genieten van prachtig Nederland en een bezoekje aan de Febo is voldoende voor mij en dan kan ik met een big smile weer weg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stronk
SPT schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Nee, maar het beleid dat onder zijn ministerschap tot stand is gekomen is er helaas nog wel... Door de Wet betaalbare huur en de Wet vaste huurcontracten komen mensen als @xmiesje in de knel. Overigens heel apart dat voor studenten aparte regels gelden (die de problemen voor niet-studenten verergeren). Ik dacht dat de standenmaatschappij bij de Grondwetsherziening van 1848 was afgeschaft.
De wet betaalbare huur en vaste huurtcontracten zijn ook niet bedoeld om het aanbod woningen te verhogen. Ze beschermen huurders tegen slecht verhuurderschap. Het is namelijk niet de bedoeling dat tussenpersonen winst maken door een eerste levensbehoefte te "leveren", waarvan de kwaliteit onvoldoende is (kleine woonruimte zonder luxe, maar wel exorbitante prijzen vragen). Dat vinden we niet menselijk in Nederland.

Het aanbod kan alleen verhoogd worden door meer te bouwen, en dat gebeurd nu volop (70.000 - 100.000 woningen per jaar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:58
Hoi, ik ken jullie situatie natuurlijk niet helemaal, maar als ik zo een bierviltjes berekening doe en zoveel mogelijk rekening probeer te houden met de gegevens die hier beschikbaar zijn (waarschijnlijk 1 auto, en ander dan met ov of carpoolen), en jullie huur, dan zou ik denken dat bij huidige minimumlonen deze jaarlijkse spaarbedragen mogelijk moeten zijn:

64 uur p.wk. (32u p.wk. p.p.): € 912.00
80 uur p.wk. (40u p.wk. p.p.): € 8,556.00

Dit is allemaal rekening houdend met zo'n beetje alle kosten (zorg, gemeentelijke belastingen, boodschappen, auto, vakanties, gas/water/electra/internet/mobiel abbo's, onderhoud klusjes huurpand, vervangen apparatuur etc) die een gemiddeld mens kan hebben vs verdiensten, maar wel frugaal leven (niet uit eten, zelf koken, goedkope vakanties, goedkope mobiele abo's enz).

In 3 jaar zou de teller dan ongeveer €2,500 - €26,000 spaargeld kunnen staan.
En qua maximale hypotheek:
64 uur p.wk. (32u p.wk. p.p.): € 203,000
80 uur p.wk. (40u p.wk. p.p.): € 274,000

Als ik dan een wooningkje in de buurt op zoek, https://www.funda.nl/deta...mbachtstraat-43/43606984/
Of apartementje: https://www.funda.nl/deta...rwerthlaan-35-2/43689046/
Mijn zoekopdracht: Zoekopdracht Funda

Misschien mis ik iets.. maar ik ben benieuwd of er al niet genoeg mogelijkheden zijn in deze situatie?
Of komt het misschien doordat de werkgevers geen werkgeversverklaring willen geven, of de hypotheek lager uitvalt door tijdelijke arbeidscontracten, of heb ik de uren die jullie samen maken helemaal verkeerd ingeschat (lager dan 32u per week per persoon)?

Verder zijn er in veel gemeenten startershypotheken, en dan kun je tot €50,000 extra lenen en over 3 jaar beginnen met afbetalen -- kan je gebruiken wanneer de bank een niet hoog genoege hypotheek geeft en dus de SVn via de gemeente jullie een hypotheek verstrekt om het gat aan te vullen tot de aanschafwaarde van de woning. Stel jullie mogen maar €200,000 hypotheek, dan kan met €50,000 extra starterslening een huis van €250,000 gekocht worden.

Ja jullie moeten iets snel op korte termijn regelen, en misschien denk ik er te makkelijk over, maar mijn 1e indruk is dat dit een prima te redden situatie is?

[ Voor 35% gewijzigd door grasmanek94 op 26-08-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar met wat zoeken zie ik in de omgeving Doetinchem meerdere vacatures meubelmaker/standbouw. Bij zorgcentrum Den Ooiman zoeken ze een helpende/helpende plus met MBO diploma en een flatappartementje in Doetinchem zie ik op Funda voor 170.000 euro.

Misschien is de prachtige Achterhoek iets om naar te kijken? Vanuit Arnhem maar een klein eindje rijden. Dat is helemaal mooi, want zolang je nog vastzit aan je huurwoning in Arnhem, kun je al wel werk zoeken/werken in omgeving Doetinchem en zodra je van je huidige huis af kunt, kun je dan ook misschien wel makkelijker lenen, omdat je dan al een mooie baan hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door wolly_a op 26-08-2024 11:01 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
De Italianen uit zo'n leegloopdorp komen juist massaal naar Nederland omdat hier nog kansen zijn, maar hier adviseren we jonge mensen om daar dan maar te gaan wonen? :P
Los van alle privé-gerelateerde zaken die bij emigratie horen (familie, vrienden) heb ik zo'n vermoeden dat het daar geen '30km met de Vespa' is naar werkgelegenheid. De vraag is of er uberhaupt vraag is naar geschoolde werkgelegenheid en of je dan daarmee je bestaan kan financieren. Kijk dan iets verder: hoe zit het qua aanbod van scholen daar bijvoorbeeld?

En dan het afgeven op Hugo de Jonge... dat is een populaire bezigheid onder de verhuurders. Want oh jee, het wordt aan banden gelegd hoever je jonge mensen kan uitknijpen :P Onder het nieuwe beleid zullen er minder huurwoningen zijn, en gaan die huizen de koopmarkt op (wat alleen al fiscaal gezien véél aantrekkelijker is voord de bewoner) in plaats van dat ze voor onbetaalbare woekerprijzen worden verhuurd.
Ja: op korte termijn daalt het aanbod van huurwoningen en dat maakt het lastiger als je wilt huren.
Ja: TS zit hierdoor op korte termijn in een nare situatie, maar als het op lange termijn betekent dat er straks mogelijk überhaupt een woning voor TS te koop zal zijn, dan is het defacto gewoon voordelig voor de jonge starter. In het overbiedingsfiasco zijn er namelijk minder vermogende huisjesmelkers die meebieden.

Het is voor jonge mensen heel lastig, maar voor stellen niet onmogelijk. En hoewel het duurder is dan 2-3 jaar geleden, is het nu wel makkelijker, zolang je samen bent en samen een inkomen hebt.

Wellicht komt 1 van 2en nog in aanmerking voor sociale huur, er zijn regio's in Nederland (vooral het oosten) waar de wachtlijsten niet extreem lang zijn.
Er zijn vrije sector woningen die heel duur zijn, maar het kan goedkoper dan 1370/maand, mits je maar wat wil inleveren op woonoppervlakte. Kijk naar appartementjes van de grotere verhuurorganisaties ipv particulieren. Dan houd je misschien wat over om te sparen.
En kopen hoeft niet veel spaargeld te kosten, maar als je koopt, is zekerheid mbt je woonregio op langere termijn wel een vereiste :)

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 26-08-2024 10:45 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
ibmpc schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 01:19:
[...]

... Advies aan TS, laat je niet in de greep houden door de problemen in Nederland. Nederland is eindelijk op het niveau gekomen dat men inziet dat de overheid er niet is om je woningprobleem op te lossen want dat is hun taak niet. Er zijn zo veel kansen waar je met je Nederlandse paspoort terecht kunt. En dan zit je "maar" 5 jaar in Italie en kom je daarna terug. ..
Absoluut hoor, ik ben zelf niet zo avontuurlijk geweest (onterecht/helaas) maar zonder kinderen (en hypotheek, die had ik al vroeg) kan je echt alle kanten op. Het hoeft niet in het buitenland te zijn, in Nederland kan je vast ook terecht..

Volgens mij zijn ze in Noorwegen ook dolblij als je de supermarkt/postkantoor/koffiehuis combinatie wil overnemen inclusief huis met salaris inbegrepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ibmpc
Richh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:39:
De Italianen uit zo'n leegloopdorp komen juist massaal naar Nederland omdat hier nog kansen zijn, maar hier adviseren we jonge mensen om daar dan maar te gaan wonen? :P
Duitsland is voorbij gekomen omdat Nederland een handels- en consultancyland is. Je moet precies de hoogte van het maaiveld zijn met je bijtellingbak, vienexwoning, 3 kinderen, golden retriever en 80k km per jaar rijden voor de zaak. Nederland is veruit het beste land van de wereld om te wonen met de hoogste quality of life. Als je aan die standaard voldoet. Als meubelmaker wil je niet de consultancy in vermoed ik zo, dan is een land waar je werk meer wordt gewaardeerd een grote plus. Duitsland, of misschien verder weg Italie. Plus van Duitsland is dat je niet ver weg woont van je familie. Plus van Italie is dat ieder bezoek aan Nederland als vakantie voelt, en dat iedere dag in Italie als vakantie voelt. Dat EU paspoort opent zo veel mogelijkheden, je moet je niet laten beperken door Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmiesje
Dank jullie wel voor alle reacties! we hebben alles doorgenomen en besproken en alles ligt ook nog open in principe. Ook de vacatures zijn we langs gegaan maar helaas had mn vriend bij de meeste al gesolliciteerd en werd afgewezen.

Verder hebben we niet stil gezeten en heeft mijn vriend heeft een vast contract en ik ben nog hard op zoek naar wat anders.

Ook reageren we veel op huurhuizen, en hebben we contact gehad met een financieel adviseur betreft kopen. Mits we allebei fulltime werken kunnen we kijken naar een hypotheek van ongeveer 220.000 euro. Daarvoor moeten we ongeveer 10 duizend euro eigen spaargeld hebben en dan hebben we een neutrale kans op een huis. Hoe kijken jullie hier naar? is dat realistisch? wij hebben geen idee haha

die 10k sparen wordt lastig maar we doen ons best en hopen in ieder geval 6000 te hebben in december.

[ Voor 20% gewijzigd door xmiesje op 04-09-2024 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Ik vind het qua prijzen wel meevallen op Funda. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r55GCwLVg7zUp3VLuExPLW9Xq8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GiBpICBbfQMT6OOdorkwt3po.png?f=user_large
(dit is tot 2 ton, alleen woonhuizen en appartementen)

Natuurlijk wordt er overboden en zijn het soms ook woningbouwobjecten, maar als je niet teveel eisen hebt moet je toch wel wat kunnen vinden. Ik zou gewoon knalhard 'extreem' sparen. Krantenwijk, oppassen, hondenuitlaatservice, dealtjes op marktplaats maken en ook al gewoon gaan kijken bij woningen van 160.000 en misschien zelfs bieden onder voorbehoud van financiëring en bouwtechnische keuring.

Zelfs het grootste achterstallig onderhoud en ongeisoleerde rampenpand zal waarschijnljik in waarde blijven stijgen en daar kan je niet tegenop sparen.

Als je ook maar iets kan kopen en de eerste jaren een beetje 'kampeert' omdat de badkamer of keuken uitelkaar valt dan kan je dat zelf de komende jaren rustig aanpakken. Hetzelfde geldt voor slechte isolatie, komende 4 winters met 2 truien en een elektrisch dekentje op de bank, maar uiteindelijk kan dat soort dingen aanpakken.

Je kan een goed flatje zoeken dat voordelig is door de afmeting, saaie ligging en enkele slaapkamer etc, maar daar zal je dan uiteindelijk weer uit willen en waarschijnlijk minder winst op maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stronk
jnr24 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:18:
Ik vind het qua prijzen wel meevallen op Funda.

Je kan een goed flatje zoeken dat voordelig is door de afmeting, saaie ligging en enkele slaapkamer etc, maar daar zal je dan uiteindelijk weer uit willen en waarschijnlijk minder winst op maken.
Huizen in die prijscategorie krijgen 100 reacties, en worden met 50 tot 100k overboden. Mensen moeten jaren op dergelijke huizen reageren voordat ze eindelijk de kans krijgen om te kopen. Als iedereen echt zo makkelijk een woning van 200k kon kopen dan zat niemand te klagen over de wooncrisis. We hebben een tekort van 400.000 woningen op dit moment dus zo makkelijk zoals jij het beschrijft gaat het niet.

Een dergelijke kaart tonen is niet realistisch. Als je recentelijk naar een woning hebt gezocht in deze prijs categorie dan weet je dat de meeste huizen op Funda al verkocht zijn voordat ze erop staan, of dat deze binnen enkele uren al vele reacties krijgt (in principe doe je mee aan een loting, goodluck!).

[ Voor 17% gewijzigd door Stronk op 05-09-2024 12:15 ]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 12:46
Als jullie nu samen bijna 1400 euro kunnen betalen voor een huurwoning, kan ik niet geloven dat je buiten de grote steden geen huurwoning kan vinden.

Qua werk, wat je nu doet: speelgoedwinkel en jumbo kan je overal wel werk vinden.

• xmiesje
We reageren op verschillende websites waar je een abonnement voor moet hebben, dat is momenteel bijna 90 euro per maand. We reageren elke dag tussen alles door, maar helaas is het echt heel moeilijk om wat te vinden. Of je moet 3.5 keer de kale maandhuur verdienen waarbij de partner voor de helft meetelt, of ontzettend veel geluk hebben. Er zijn zoveel mensen aan het aassen op een woning zoals hier ook vaak in is gezegd, dat het echt moeilijk is. Tuurlijk, je hebt veel mensen er tussen zitten die binnen 2 maanden wat vinden, maar dat geluk heeft niet iedereen :) vandaar dat ik dit topic heb geopend, om te vragen of mensen advies etc hebben ivm de stress haha
Pagina: 1 2 Laatste