Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:09
Bij koffie zetten komt het regelmatig voor dat er na het malen geen koffie uitkomt meestal bij het tweede koffie bakje
Als ik dan de machine uitzet en weer aan geeft het meestal weer koffie
Dit doet hij alleen als hij bij het uitzetten gespoeld heeft en na het weer aanzetten van de machine eerst moet opwarmen
Als ik hem uitzet en weer aan zonder dat hij gepoeld heeft geeft hij geen koffie
Het lijkt er op dat hij na het spoelen de verstopping verwijderd

Machine is 4 jaar oud ...

..

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Tijdje geleden van iemand op het forum advies gekregen et de hand koffieresten te verwijderen
helaas geen verbetering
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:30
Kijk hier eens even of vraag daar om tips:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1

Hier zijn genoeg Tweakers die wel wat weten van de apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
@Hansw1 Ik verwacht dat een ENA 8 intern redelijk gelijk is aan de E4/E6. Maar dat is een aanname. Probeer eens het volgende:

1. Trek de volledige lek/koffie opvangbak uit de Jura.

2. Kijk nu 'in' de Jura, als het goed is kijk je tegen een soort zwart klepje aan. Hierachter zit een rond onderdeel met gaatjes erin: de koffiezeef. Je ziet deze niet omdat het klepje ervoor zit, maar kan hem wel voelen met je hand. Dit onderdeel heeft wat speling als je hem beweegt.

3. Pak een vochtige doek (geen keukenpapier).

4. Poets nu dit onderdeel goed schoon met de vochtige doek, als het goed is wordt de doek erg vies (koffie residu). Dit poetsen is een beetje op gevoel omdat je dit onderdeel niet ziet en je achter een klepje moet klooien.

5. Zet de machine aan. Hopelijk komt er weer direct koffie uit en spoelt hij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Ik heb een E6 hier staan die die ook deed en nu dus staat te wachten totdat het revisiebedrijf terug van vakantie komt.

Je zetgroep moet vervangen/gereviseerd worden. Reken op 165-265 kosten beetje afhankelijk van je wens qua schoonmaak en nakijken.

Bij mij heeft ie in 3,5 jaar 12k bakjes gezet dus. Wat je vaak gebruikt slijt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor een paar tientjes koop je wat nieuwe afdichtringen en/of ventielonderdelen voor de zetgroep van een Jura machine.

Een complete zetgroep kost zo, afhankelijk van waar je 'm bestelt, 110-140€.

Is prima zelf te doen/te vervangen.

En idd, ENA4/ENA8 hebben dezelfde zetgroep.

Gereviseerde zetgroep is nog wat goedkoper, hier bijvoorbeeld:
https://www.jura-ersatzte...er-jura-ena-4-ena-8-41251

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Beste ehtweak ,

Je schreef Is prima zelf te doen/te vervangen.

Ik ben zelf erg onhandig maar ik kan het misschien aan iemand van een Repair centrum vragen
Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hansw1 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:12:
Beste ehtweak ,

Je schreef Is prima zelf te doen/te vervangen.

Ik ben zelf erg onhandig maar ik kan het misschien aan iemand van een Repair centrum vragen
Mvg Hans
Heb je mijn tip hierboven al geprobeerd? Veel Jura bezitters maken dit onderdeel namelijk nooit schoon omdat ze niet van het bestaan afweten. Als dit koffiezeefje helemaal volgekoekt raakt krijg je allerlei doorloop/spoelproblemen.

Als dat niet helpt zal je moeten kijken naar een waterkering en zetgroep vervanging/revisie.

• Hansw1
stin00 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

Heb je mijn tip hierboven al geprobeerd? Veel Jura bezitters maken dit onderdeel namelijk nooit schoon omdat ze niet van het bestaan afweten. Als dit koffiezeefje helemaal volgekoekt raakt krijg je allerlei doorloop/spoelproblemen.

Als dat niet helpt zal je moeten kijken naar een waterkering en zetgroep vervanging/revisie.
Beste, mijn vrouw reinigt de binnenkant altijd grondig dus ook onder het klepje Wat ik wel vreemd vindt is dat als je hem dan uitzet en hij gaat spoelen en weer aanzet het wel goed doet Als er een verstopping zou zijn dat zou hij helemaal geen koffie meer moeten geven , of zie ik dit verkeerd
Ik vraag mij af of het investeren in nieuwe onderdelen wel rendabel is en je hierna andere problemen krijgt .
Wij zetten maar 1 soort koffie ( gewone ) en ik zag nu een Philips Bar 300/00 die erg gebruiksvriendelijk is en betaalbaar . Geen gezeik meer met zetgroepen : Bij de Longhi liep hij vast na 2 jaar en bij Siemens na 4 jaar hierna een Krups maar die maakte enorm lawaai bij malen De Jura is onze vierde machine over een periode van ruim 10 jaar en eerlijk gezegd wij hebben ons buik er vol van
Ik denk dat ik hem maar naar de afval breng als de reparatie niet lukt bij het repair centrum .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Ik lees een bericht van iemand die al na 1 jaar het probleem kreeg dat hij niet door loopt
En iemand die reparaties verricht schrijft je weet niet wat je ziet als je de Jura open maakt een en al koffieresten en schimmel
Pagina: 1