Overvloed aan 120mm fans koelen kamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:56
Hallo,

Ik wil een manier vinden om mijn zolder gameroom af te koelen wanneer de airco uitstaat. De afgelopen dagen was de zolder 5-10 graden warmer dan de rest van het huis, zelfs als ik een tafelventilator in het raam zet. Het lijkt erop dat er geen goede luchtcirculatie is, ondanks dat het buiten al koeler is.

Ik heb ongeveer 20 120mm fans liggen en wil overwegen om deze als een soort ventilatiewand in mijn open raam te plaatsen, met sommige fans die lucht inblazen en anderen die lucht uitblazen om voor betere airflow te zorgen.

Echter, ik heb geen extra PSU beschikbaar en deze zou ook te veel ruimte innemen. Elke keer een PSU kortsluiten om deze aan te zetten is niet praktisch, dus ik zoek naar alternatieven.

Wat ik tot nu toe heb gevonden is deze usb c voeding of via molex en vervolgens verder via deze adapter, maar ik twijfel of dit voldoende vermogen heeft voor minimaal 9 fans op een redelijke snelheid.

Heeft iemand suggesties voor een betere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:09
een losse 12v voeding en daar de fans op aansluiten.
https://www.amazon.nl/RUI...+piwe%2Caps%2C131&sr=8-10

Alle fans aansluiten met fan splitters en die op de voeding aansluiten.
Of het helpt tegen de warmte weet ik niet.
Wellicht is een simpele staande ventilator of boxfan voor het raam beter en goedkoper.
Laat deze dan naar buiten blazen.

[ Voor 18% gewijzigd door 3dmazter op 12-08-2024 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een simpele tafelfan kost 2 tot 3 tientjes maar uit ervaring kan ik je zeggen dat een goede grote plafond ventilator heerlijk is op een kamer. Lekker stil en veel luchtverplaatsing.

Wil je doorgaan met je 12v fans, dan zou ik ook voor een simpele 12v voeding gaan

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:08
Hou er rekening mee dat 12 cm fans heel veel harder moeten draaien dan een 50 cm fan.
Daardoor zullen ze veel meer geluid maken dan een normale ventilator.

Koop liever een stille ventilator van 50 cm, je oren gaan je dankbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar 20 12cm fans hoeven niet harder te draaien dan een enkele 50cm fan.

Denk dat je wel beter af bent niet naar binnen en naar buiten te laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
Ik heb dus al een fan die in het raam staat en naar binnen blaast, maar omdat er dus geen circulatie is de kamer gebeurt er weinig,

en ik heb ook nog een plafond fan inderdaad, maar de kamer Will gewoon niet afkoelen,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:30
De warmte zit in je muren, vloeren en meubels. Daar zit zoveel energie in opgeslagen. Daarvoor is heel veel koelere lucht nodig om af te koelen. Al die opgeslagen warmte moet via de lucht naar buiten worden getransporteerd. Anders is het gelijk weer warm als je de ventilatoren uitzet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:35
Ventilator moet je niet in het raam maar ongeveer anderhalve meter ervoor plaatsen voor betere circulatie door het Bernoulli-effect.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
LordSinclair schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:56:
De warmte zit in je muren, vloeren en meubels. Daar zit zoveel energie in opgeslagen. Daarvoor is heel veel koelere lucht nodig om af te koelen. Al die opgeslagen warmte moet via de lucht naar buiten worden getransporteerd. Anders is het gelijk weer warm als je de ventilatoren uitzet.
ja alleen koelt de rest van het huis wel netjes af met een paar ramen open, alleen de zolder wil dit niet doen,
ik kan om 12 uur snachts 1 verdieping naar beneden gaan en het verschil is zeker gewoon 5c+ ik weet dat hitte stijgt, er is alleen geen verschil tussen deur op zolder open en dicht het blijft hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bumtroll schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:00:
ja alleen koelt de rest van het huis wel netjes af met een paar ramen open, alleen de zolder wil dit niet doen,
ik kan om 12 uur snachts 1 verdieping naar beneden gaan en het verschil is zeker gewoon 5c+ ik weet dat hitte stijgt, er is alleen geen verschil tussen deur op zolder open en dicht het blijft hangen
De zolder doet dit ook, alleen de zolder zit op de warmste plek. Warmte stijgt op, dus het duurt even eer al die warmte ook weg is. Het duurt bij mij (appartement) ook dagen vooraleer de warmte door een warme dag uit mijn huis verdwenen is.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 12-08-2024 15:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 09:50
chaoscontrol schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:58:
Ventilator moet je niet in het raam maar ongeveer anderhalve meter ervoor plaatsen voor betere circulatie door het Bernoulli-effect.
Hier een video over fan placements!
YouTube: Best fan placement to move air through the house

Maar om TS te beantwoorden, je hebt stroom nodig, dus een voeding en eventueel een regelaar.
Je vraagt je af of wat je al hebt gevonden voldoende vermogen geeft, dat zal liggen aan hoeveel je fans vebruiken, en hoe hard je deze dus zet.
Ik heb ongeveer 20 120mm fans liggen en wil overwegen om deze als een soort ventilatiewand in mijn open raam te plaatsen, met sommige fans die lucht inblazen en anderen die lucht uitblazen om voor betere airflow te zorgen.
Dit zou ik niet doen, want je kan een loop krijgen waarbij er weinig warmte van binnen ontsnapt.

Je gaf zelf al aan dat het huis al koeler is, dus het zou logischer zijn om lucht aan te zuigen van beneden, en die dan via je raam te laten ontsnappen.

[ Voor 27% gewijzigd door Christoxz op 12-08-2024 15:06 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
Christoxz schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Hier een video over fan placements!
YouTube: Best fan placement to move air through the house

Maar om TS te beantwoorden, je hebt stroom nodig, dus een voeding en eventueel een regelaar.
Je vraagt je af of wat je al hebt gevonden voldoende vermogen geeft, dat zal liggen aan hoeveel je fans vebruiken, en hoe hard je deze dus zet.

[...]

Dit zou ik niet doen, want je kan een loop krijgen waarbij er weinig warmte van binnen ontsnapt.

Je gaf zelf al aan dat het huis al koeler is, dus het zou logischer zijn om lucht aan te zuigen van beneden, en die dan via je raam te laten ontsnappen.
Ow die video zier er goed uit inderdaad dat ga ik even proberen vanavond,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 10:02
Een hele hoop goede reacties al in het topic. Belangrijke tips zijn dus inderdaad dat een ventilator het best kan worden gebruikt om naar buiten te blazen (zorg er dan wel voor dat er elders in het huis frisse lucht kan worden aangezogen, door een openstaand raam of ventilatieroosters. Met name van belang in moderne huizen met balansventilatie, die hebben namelijk nauwelijks kieren en openingen waar frisse lucht door kan worden aangezogen), en dat warmte in muren, vloeren en spullen zit. Dat is ook waarom je het in een kamer met airconditioning snel koud kunt krijgen, maar zodra de airco uit wordt gezet de lucht in de ruimte ook weer heel snel opwarmt. De spullen, muren en vloeren staan dan hun warmte weer af aan de lucht, waardoor de lucht in de ruimte weer opwarmt. Eer je die warmte eruit hebt, ben je wel even bezig.

Belangrijk om die warmte kwijt te raken is om ervoor te zorgen dat er altijd bewegende lucht in de ruimte is, zodat een 'bel' verwarmde lucht ook snel wordt verplaatst richting het raam om te worden weggevoerd. Stilstaande lucht in een warme hoek zal de warmte heel lang vasthouden. Ervoor zorgen dat er altijd koelere lucht langs deze plekken stroomt zal het afkoelen van een ruimte enorm versnellen.

En: hoe minder spullen, hoe minder spullen warmte kunnen vasthouden, dus hoe sneller je je huis afkoelt. Goede reden voor een grote schoonmaak. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door naarden 4ever op 12-08-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
bumtroll schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:17:
[...]Ow die video zier er goed uit inderdaad dat ga ik even proberen vanavond,
Om 23.00 uur is het nog 25 graden buiten.
Waarom denk je dat een ventilator gaat helpen om het koeler (lagere temperatuur) te krijgen door warme binnenlucht naar buiten te blazen? Ik vermoed dat je alleen maar warme lucht aan het verplaatsen bent.
En vergeet niet; die ventilator produceert ook warmte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Yaksa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:03:
[...]

Om 23.00 uur is het nog 25 graden buiten.
Waarom denk je dat een ventilator gaat helpen om het koeler (lagere temperatuur) te krijgen door warme binnenlucht naar buiten te blazen? Ik vermoed dat je alleen maar warme lucht aan het verplaatsen bent.
En vergeet niet; die ventilator produceert ook warmte.
Omdat het lichaam zweet en dat deels verdampt heb je een afkoelend effect, het effect wordt sterker als je ook de damp afvoert middels bv een luchtstroming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
memphis schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:18:
[...]Omdat het lichaam zweet en dat deels verdampt heb je een afkoelend effect, het effect wordt sterker als je ook de damp afvoert middels bv een luchtstroming.
TS wil zijn fysieke zolderkamer boven in het huis afkoelen, niet de ventilator op zijn voorhoofd richten >:)
En met deze temperaturen heb je ongeveer windkracht 4 en een buitentemperatuur van 15 graden nodig om een luchtstroom te krijgen die enigszins effectief is om een kamer wat koeler te krijgen. Dat effect ga je met een simpele ventilator niet bereiken, alles in de kamer is warm, voordat dat zodanig is afgekoeld dat het geen warmte weer afstaat ben je wel even (paar dagen met temperaturen onder de 20 graden) verder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ook dat werkt op dit moment niet, de buitentemperatuur is op dit moment gewoon te hoog.
Met ventilatie afkoelen gaat heel langzaam omdat de warmtecapaciteit van lucht nihiel is.
Je kan wel denken dat het koeler is doordat er een luchtstroming is, maar dat is de gevoelstemperatuur in de luchtstroming. Wanneer het in een kamer 28 graden is en je brengt een luchtstroming op gang met lucht (van buiten) die een temperatuur van 25 graden heeft dan lijkt het misschien 20 graden. En dat met een stalventilator. Maar wanneer je die uitzet als je wilt gaan slapen (want met het lawaai van dat ding slaap je niet) dan is het binnen een uur weer 28 graden binnen omdat je hele huis (muren, vloeren, plafonds en de hele inrichting) nog warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nogmaals, er gebeurd meer dan alleen maar luchtverplaatsing zonder een directe meetbare afkoeling, het gaat om het effect samen met de zweet dat het lichaam produceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
memphis schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:53:
Nogmaals, er gebeurd meer dan alleen maar luchtverplaatsing zonder een directe meetbare afkoeling, het gaat om het effect samen met de zweet dat het lichaam produceert.
Heb je de openingspost wel (goed) gelezen?
Om het effect te reproduceren wat jij bedoeld heb je wel iets meer nodig dan een 10tal 120mm fans, dat kun je alleen met iets van de grootte van een stalventilator op krachtstroom. Maar die past waarschijnlijk niet in het zolderraam van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Yaksa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:10:
[...]

Heb je de openingspost wel (goed) gelezen?
Om het effect te reproduceren wat jij bedoeld heb je wel iets meer nodig dan een 10tal 120mm fans, dat kun je alleen met iets van de grootte van een stalventilator op krachtstroom. Maar die past waarschijnlijk niet in het zolderraam van TS.
Ja en? Gedurende het topic zijn ook de nodige andere opties en tips aangedragen waar de topicstarter in zal duiken. Overigens in de tijd dat ik bij een PC bouwer werkte hielden we de nodige fans over en een muurtje van 3x3 met 80mm fans kan al heel wat lucht verplaatsen kan ik je uit ervaring zeggen. Ik geloof wel dat 20x 120mm fans best wel wat kunnen betekenen, de topicstarter heeft ze dus laat hem lekker knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bekijk deze ook eens: Koelen door onderdruk

Deze fans verplaatsen flink veel lucht. Dan boven warme lucht uit het huis zuigen waardoor koele lucht de warme lucht vervangt. Ik denk niet dat wat 120mm fans ook maar in de buurt komen van de fans in dit topic. Wil je het goed, dan zou ik toch eens kijken naar zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
PilatuS schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:16:
Bekijk deze ook eens: Koelen door onderdruk
Deze fans verplaatsen flink veel lucht. Dan boven warme lucht uit het huis zuigen waardoor koele lucht de warme lucht vervangt. Ik denk niet dat wat 120mm fans ook maar in de buurt komen van de fans in dit topic. Wil je het goed, dan zou ik toch eens kijken naar zoiets.
Maar dan moet het buiten natuurlijk wel aanzienlijk koeler zijn dan binnen, dat wordt in dat topic ook benadrukt. Met deze buitentemperaturen schiet je er niks mee op. Eerlijk gezegd denk ik dat TS beter een airco in zijn zolderkamer kan installeren. Overigens blijft het dan ook lastig om een kamer waar een deftige gamePC staat te stampen koel te houden. Een zware PC slingert zo'n 600 watt aan warme lucht de ruimte in. Wanneer die 2 uur staat te werken dan warmt de zolderkamer al zo'n 10 graden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:25:
[...]

Maar dan moet het buiten natuurlijk wel aanzienlijk koeler zijn dan binnen, dat wordt in dat topic ook benadrukt. Met deze buitentemperaturen schiet je er niks mee op.
Da's nu de 4e keer dat je dit zegt. Ik denk dat het wel over is gekomen hoor. Niet alle nachten zijn zoals afgelopen nacht. Voor nachten dat het zakt naar 17 graden of lager heeft het nut en daar hebben we het over. Niet iedereen kan een airco plaatsen of wil zonder zonnepanelen veel stroom verbruiken. Een fan die misschien 200W doet kan flink helpen voor 95% van alle nachten. Als ik moet kiezen tussen een mobiele airco of een flinke fan, dan liever de fan. Een split unit is natuurlijk de beste oplossing, maar niet iedereen wil of kan dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 00:42
Familie van mij heeft in hun werkplaats een dergelijk ventilatiesysteem laten plaatsen. De installateur adviseerde een ventilatiecapaciteit per uur van 10x de inhoud van de ruimte. En dat is een zelfstandig systeem van buizen en een joekel van een ventilator, geen ventilatortje voor een raam geplaatst met weinig luchtverplaatsingsrendement.

Op dagen waarbij het 's nachts buiten langdurig afkoelt tot onder 15 graden werkt het prima, maar dat is nu ook niet het geval. Met geluk raakt het net de 15 graden om direct weer te gaan stijgen.

Nu is dat een ruimte waar machines draaien, maar in verhouding zal dat hetzelfde zijn als een zolderkamer met een spelcomputer.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
Dank voor jullie antwoorden,

ik heb zelf al een andere oplossing gevonden voor het poweren van die fans daar ga ik gewoon lekker mee knutselen, wie weet werkt het en mogelijk niet, maar dat is het leuke van iets aparts doen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Als knutselproject is het wel leuk. Ik heb zelf een overtollige badkamer ventilator (300 m3/u) in de wand van mijn werkplaats (80 m3) gezet en een rooster voor aanvoer in de deur.
De bediening heb ik geautomatiseerd met Home Assistant.

Kan niet merken dat het veel helpt, alhoewel het koeler is dan in huis. Maar dat is vermoedelijk vooral te danken aan de veel betere isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:54:
Als knutselproject is het wel leuk. Ik heb zelf een overtollige badkamer ventilator (300 m3/u) in de wand van mijn werkplaats (80 m3) gezet en een rooster voor aanvoer in de deur.
De bediening heb ik geautomatiseerd met Home Assistant.

Kan niet merken dat het veel helpt, alhoewel het koeler is dan in huis. Maar dat is vermoedelijk vooral te danken aan de veel betere isolatie.
De persoon in het topic dat ik heb gepost heeft 2 fans die samen 3000 m3/u doen. Geen idee waar de grens ligt tot waar meer verplaatsen nog nuttig is, maar kan mijn voorstellen dat 10 keer zoveel een stuk beter gaat werken. 300 m3/u lijkt mij vrij weinig. Vraag mij ook af hoe nuttig het gaat zijn met wat PC fans die niet gemaakt zijn om heel veel te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 13:16

chromeeh

the Gnome

Ik gebruik al tijden 3x 120mm Noctua 5V (USB) fans welke ik in de vensterbank zet :)

Dit gaat prima mits het uiteraard niet zo idioot warm is als vandaag, maar juist om dat kleine beetje trek te creëren wat soms nodig is.
En minstens zo belangrijk; redelijk stil :D
Dus experimenteer zeker met voltage om de airflow <> geluid goed te balanceren.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Één grote ventilator is veel efficiënter en stiller dan hetzelfde oppervlak in kleine ventilatoren (en veel goedkoper!)

Dat is ook een van de reden ndat windmolens zo groot gemaakt worden, ipv op elk dak tientallen kleine windmolentjes.

Koop gewoon een ventilator voor een paar tientjes.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
PilatuS schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

De persoon in het topic dat ik heb gepost heeft 2 fans die samen 3000 m3/u doen. Geen idee waar de grens ligt tot waar meer verplaatsen nog nuttig is, maar kan mijn voorstellen dat 10 keer zoveel een stuk beter gaat werken. 300 m3/u lijkt mij vrij weinig. Vraag mij ook af hoe nuttig het gaat zijn met wat PC fans die niet gemaakt zijn om heel veel te verplaatsen.
Ja, leuk project in die link. Geloof dat ik dat ook wel eens heb gezien.

Voor een gemiddelde woning zit je met een debiet van 3000 m3/uur wel aardig in de buurt van die factor 10. Maar als je de lucht van onder naar boven door deurroosters en kieren moet trekken dan kan je dat beter met een centrifugaal- of radiaal ventilator doen. Die zijn veel efficiënter als weerstand moet worden overwonnen.
Als je een axiaal ventilator voor een raam zet, zoals in dit topic, dan zal je in dezelfde ruimte een raam open moeten kunnen zetten dat minstens zo groot is.

Pagina: 1