Desktop in andere kamer als entertainment center?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.S.
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-10 22:50
Hoi allen,

Ik wil graag mijn desktop verplaatsen naar de werkkamer, maar wel gebruiken om mijn media af te spelen op een scherm(tv?) in de woonkamer. Ik kijk voornamelijk streams (NPO, F1TV), en videobestanden van de harde schijf (mkv) en luister wat spotify.

Verder gebruik ik in de woonkamer een Atmos soundbar.

Momenteel kijk ik alles op een monitor in de woonkamer met de desktop ernaast.
Ik heb al vele jaren geen TV meer en loop achter in wat er mogelijk is :?

Kan ik een TV kopen en media streamen via mijn wifi netwerk? Verlies ik daarmee kwaliteit?
Heb ik een aparte ontvanger nodig, of kunnen TV's dit zelf?

Ik lees over Plex, zou dat een goede optie zijn?
Moet ik op specifieke zaken letten bij de aanschaf van de TV?

Mocht ik in het verkeerde topic zitten hoor ik het graag.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken, hoop dat ik een beetje de goede richting in geduwd wordt :)

[ Voor 3% gewijzigd door I.S. op 11-08-2024 19:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

* knip *
Nee, dit gaan we zo niet doen.

[ Voor 74% gewijzigd door S1NN3D op 12-08-2024 08:18 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.S.
Jawel, maar weet niet goed welke zoektermen ik moet gebruiken, is dit een TV vraag, een netwerk vraag, een desktop vraag? Als er goede topics zijn waar deze informatie in staat dan zou dat zeker fijn zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, als de werkkamer en de woonkamer naast elkaar zitten, dan kun je toch een of meerdere kabels trekken wellicht. Dat is dan de simpelste optie. Wil je wat meer, dan zou ik denk ik een TV gaan scoren, met eventueel een nVidia Shield of zo erbij. Vervolgens kun je met de Shield alles afspelen dat je wilt, je kunt zelfs de ingebouwde Plex Media Server dan gebruiken*, of eventueel Plex Media Server op de PC draaien, wat je het fijnste vindt. Enige wat je dan hoeft te trekken is een netwerkkabel naar de Shield. Ik zou die dan wel een wired netwerk verbinding geven (die in het apparaatje aanwezig is).

* Je beschikt dan in principe ook over hardwarematige transcoding, if need be. Al blijf ik van mening dat je net zo goed beter de content in de juiste codec kunt hebben. Dan hou je een betere kwaliteit stream over en kost het minder resources. Gelukkig speelt de Shield echt een hoop gewoon native af. In combinatie met Kodi en de PlexKodi plugin ga je echt helemaal los en kun je net wat meer afspelen zonder gedoe.

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.S.
CH4OS schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:13:
Tja, als de werkkamer en de woonkamer naast elkaar zitten, dan kun je toch een of meerdere kabels trekken wellicht. Dat is dan de simpelste optie. Wil je wat meer, dan zou ik denk ik een TV gaan scoren, met eventueel een nVidia Shield of zo erbij. Vervolgens kun je met de Shield alles afspelen dat je wilt, je kunt zelfs de ingebouwde Plex Media Server dan gebruiken*, of eventueel Plex Media Server op de PC draaien, wat je het fijnste vindt. Enige wat je dan hoeft te trekken is een netwerkkabel naar de Shield. Ik zou die dan wel een wired netwerk verbinding geven (die in het apparaatje aanwezig is).

* Je beschikt dan in principe ook over hardwarematige transcoding, if need be. Al blijf ik van mening dat je net zo goed beter de content in de juiste codec kunt hebben. Dan hou je een betere kwaliteit stream over en kost het minder resources. Gelukkig speelt de Shield echt een hoop gewoon native af. In combinatie met Kodi en de PlexKodi plugin ga je echt helemaal los en kun je net wat meer afspelen zonder gedoe.
Dank! Helaas is een kabel lastig te trekken, had anders zeker de voorkeur.
Ik ga eens lezen over Nvidea Shield

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:15

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

I.S. schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

Dank! Helaas is een kabel lastig te trekken, had anders zeker de voorkeur.
Ik ga eens lezen over Nvidea Shield
Is je media gewoon via het netwerk benaderbaar? Op die desktop, of eventueel via een NAS bijv?

Op beide plekken heb je neem ik aan al bekabeld internet. Dan zou je dus ook je videobestanden moeten kunnen benaderen over datzelfde netwerk.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.S.
Jorgen schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:49:
[...]

Is je media gewoon via het netwerk benaderbaar? Op die desktop, of eventueel via een NAS bijv?

Op beide plekken heb je neem ik aan al bekabeld internet. Dan zou je dus ook je videobestanden moeten kunnen benaderen over datzelfde netwerk.
Dank, tja hier is mijn kennis niet voldoende. desktop is verbonden met wifi, maar of mijn media benaderbaar is weet ik niet, ik heb daar niks voor ingesteld en heb zeker geen NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

I.S. schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:00:
[...]

Dank, tja hier is mijn kennis niet voldoende. desktop is verbonden met wifi, maar of mijn media benaderbaar is weet ik niet, ik heb daar niks voor ingesteld en heb zeker geen NAS
Er zijn allemaal opties te bedenken om je media bij je tv te krijgen.

Zoals eerder gezegd je desktop benaderbaar laten zijn via het netwerk. Of een NAS aanschaffen.
Je kunt ook een externe harde schijf op je router aansluiten; of gewoon direct op de Nvidia Shield of zelfs direct op de TV.

Het voordeel van een Nvidia Shield of andere mediaspeler is dat je deze veel makkelijker vervangt dan een desktop of tv en dat ze een kleine vormfactor hebben. Een Shield, ook al is hij wat ouder, is nog steeds 1 vd beste mediaspelers die je kunt kopen.

Als je weinig 'hassle' / gedoe wilt, kies dan voor een Shield en zet je films op een externe harde schijf die je direct op de Shield aansluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op zich hoeft een mediaspeler niet zozeer een ander apparaat te vervangen (dat doet het bij mij in elk geval niet, ik gebruik de nVidia Shield enkel als client). Wat je er wel mee voorkomt is dat je afhankelijk blijft van de apps van bijvoorbeeld de TV fabrikant. Die stoppen op den duur met de support voor de app van een streamingdienst die je misschien gebruikt. Bij een nVidia Shield, dat Android TV draait, is dat een heel stuk minder het geval. De eerdere modellen van de Shield doen het nu an sich ook nog prima.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.S.
Jorgen schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:12:
[...]

Er zijn allemaal opties te bedenken om je media bij je tv te krijgen.

Zoals eerder gezegd je desktop benaderbaar laten zijn via het netwerk. Of een NAS aanschaffen.
Je kunt ook een externe harde schijf op je router aansluiten; of gewoon direct op de Nvidia Shield of zelfs direct op de TV.

Het voordeel van een Nvidia Shield of andere mediaspeler is dat je deze veel makkelijker vervangt dan een desktop of tv en dat ze een kleine vormfactor hebben. Een Shield, ook al is hij wat ouder, is nog steeds 1 vd beste mediaspelers die je kunt kopen.

Als je weinig 'hassle' / gedoe wilt, kies dan voor een Shield en zet je films op een externe harde schijf die je direct op de Shield aansluit.
Dank voor het uitleggen!
Ik zie dat een chromecast (4k) een stuk goedkoper is, maar dat jullie dit beide niet noemen. Is daar een specifieke reden voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-10 22:03

Barrycade

Through the...

Zou gewoon zoeken op een TV met AndroidTV in jouw geval. Chromecast is voor TV's die geen Chromecast ingebouwd hebben.

Maar wat je wil kan met Android TV prima.

Qua kwaliteit: HBO, Netflix, Disney etc doen allemaal 4K HDR.

Streamen vanaf je PC ik neem aan torrent stuff als je Wifi5 of hoger hebt zou dat geen probleem hoeven zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Barrycade op 11-08-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.S.
Barrycade schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:08:
Zou gewoon zoeken op een TV met AndroidTV in jouw geval. Chromecast is voor TV's die geen Chromecast ingebouwd hebben.

Maar wat je wil kan met Android TV prima.
Dat klinkt simpel haha, dank ik ga kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

I.S. schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:05:
[...]

Dank voor het uitleggen!
Ik zie dat een chromecast (4k) een stuk goedkoper is, maar dat jullie dit beide niet noemen. Is daar een specifieke reden voor?
Nee hoor, geen specifieke reden. Ik heb die Chromecast met Google TV zelf ook ;)
Ik wilde het niet te ingewikkeld maken door allerlei mediaspelers te benoemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:29
Om films/video te streamen van je PC naar TV kan je ook de Windows DLNA server gebruiken.
HottoGeek: How to Turn Your Computer Into a DLNA Media Server

Een hele andere insteek:
HDMI extender met UTP via TP-Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.S.
Jorgen schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 00:17:
[...]

Nee hoor, geen specifieke reden. Ik heb die Chromecast met Google TV zelf ook ;)
Ik wilde het niet te ingewikkeld maken door allerlei mediaspelers te benoemen.
Helder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.S.
Dank voor de link!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• I.S.
@Jorgen @CH4OS @Barrycade @The_Doman

Dank allen voor het meedenken. Ik heb het werkend staan!

Voor eventuele toekomstige bezoekers:

Setup:

Woonkamer:

Chromecast 4K in Soundbar HDMI IN
HDMI kabel van Soundbar HDMI OUT (earc) naar TV HDMI IN

Slaapkamer:
Computer met plex server

TV apps:
Plex
NPO/F1TV/Youtube/Spotify
  • Atmos functionaliteit werkt
  • 4K lijkt te werken, al weet ik niet of er enige compressie is
  • Soundbar reageert op Chromecast afstandbediening
  • Andere apparaten zoals mobiel kan ik ook casten naar de TV
  • Internet overal draadloos uit noodzaak, werkt gelukkig prima. Kabels altijd beter natuurlijk
  • ChromeCast werkt zeer soepel, heldere interface, intuitief in te stellen
  • Plex was ook zeer eenvoudig in te stellen
  • Grootste uitdaging was dat ik de Chromecast eerst op de TV aansgesloten had, ik kreeg de soundbar in die opzet niet werkend met alles. Mijn advies, ChromeCast in Soundbar!
Heerlijk dat de PC uit de woonkamer is,
nu op zoek naar een nieuwe TV !

Nogmaal dank allen, fijn dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

I.S. schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:58:
@Jorgen @CH4OS @Barrycade @The_Doman

Dank allen voor het meedenken. Ik heb het werkend staan!

Voor eventuele toekomstige bezoekers:

Setup:

Woonkamer:

Chromecast 4K in Soundbar HDMI IN
HDMI kabel van Soundbar HDMI OUT (earc) naar TV HDMI IN

Slaapkamer:
Computer met plex server

TV apps:
Plex
NPO/F1TV/Youtube/Spotify
  • Atmos functionaliteit werkt
  • 4K lijkt te werken, al weet ik niet of er enige compressie is
  • Soundbar reageert op Chromecast afstandbediening
  • Andere apparaten zoals mobiel kan ik ook casten naar de TV
  • Internet overal draadloos uit noodzaak, werkt gelukkig prima. Kabels altijd beter natuurlijk
  • ChromeCast werkt zeer soepel, heldere interface, intuitief in te stellen
  • Plex was ook zeer eenvoudig in te stellen
  • Grootste uitdaging was dat ik de Chromecast eerst op de TV aansgesloten had, ik kreeg de soundbar in die opzet niet werkend met alles. Mijn advies, ChromeCast in Soundbar!
Heerlijk dat de PC uit de woonkamer is,
nu op zoek naar een nieuwe TV !

Nogmaal dank allen, fijn dag
Mooi om te lezen dat je alles naar je zin hebt. Geniet ervan!

Pagina: 1