HDMI extender met UTP via TP-Link

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis96
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-11-2024
Hoi,

Ik heb in mijn woning de router in de meterkast en gebruik TP-Link om het internet over het lichtnet naar bepaalde plekken in huis te krijgen.
Nu heb ik mijn desktop aan de ene kant in de kamer staan en een TV aan de andere kant, zo'n 15 meter verder, die ik graag aan elkaar wil verbinden met HDMI. Om te voorkomen dat is een kabel moet aanschaffen van 15 meter en die door de kamer moet leggen, dacht ik eraan om een HDMI converter naar UTP aan te schaffen, zodat alle beeldinformatie via een internetkabel kan gaan.

Ik zat te denken aan deze oplossing:
https://www.bol.com/nl/nl...HIaib5pPrUVxoCujoQAvD_BwE

Nu is mijn vraag: weet iemand of dit ook zal werken in combinatie met TP-Link? Zo niet, is er überhaupt een optie om die via TP-Link te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Het gaat over utp ethernet kabels, maar het is uiteraard geen ethernet. Dus nee, je PoE apparatuur, los van merk, kun je niet gebruiken. Als je je aan data wil beperken, ipv puur hdmi, is moonlight/sunshine misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
In plaats van een HDMI-kabel moet je dan een nieuwe netwerkkabel trekken.
edit:
Volgens https://www.allteq.net/p/?pid=2368346025.2103 is het wel mogelijk, zie plaatjes.

[ Voor 44% gewijzigd door Puch-Maxi op 08-08-2024 20:34 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Umbrah schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:11:
Het gaat over utp ethernet kabels, maar het is uiteraard geen ethernet. Dus nee, je PoE apparatuur, los van merk, kun je niet gebruiken. Als je je aan data wil beperken, ipv puur hdmi, is moonlight/sunshine misschien een optie?
Waarom is het uiteraard geen ethernet ?

ALs ik de omschrijving lees, is het dat wel:
Converteer een HDMI-signaal gemakkelijk met deze HDMI verlenger via UTP naar een standaard TCP / IP-signaal.

Ik betwijfel alleen of die tp link genoeg bandbreedte heeft voor zoiets

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis96
Als je je aan data wil beperken, ipv puur hdmi, is moonlight/sunshine misschien een optie?
Als ik het me goed kan herinneren is moonlight/sunshine alleen voor het streamen van games. Ik wil graag mijn scherm gewoon delen, zodat ik videos of presentaties kan laten zien. Kan zijn dat ik hierin fout zit overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 10:11
Dit setje lijkt daadwerkelijk IP pakketjes te versturen. Gezien de plaatjes op de website, met een enkele zender en meerdere ontvangers, is het multicast en kan het zonder verdere instellingen in je netwerk alles plat leggen. _O- In het slechtste geval is het 900Mbit aan data.

https://www.allteq.net/p/?pid=2368346025.2103

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:25
Dat soort setjes zijn bedoelt om rechtstreeks op elkaar aan te sluiten zonder tussenkomst van andere ethernet apparaten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Normaal gesproken wel. Volgens de specificaties en 1 van de reviews kan die op je bestaande netwerk aangesloten worden.

Meestal zijn deze setjes echt 1-op-1 verbonden, vandaar de verwarring hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de specificaties staat nergens dat dit werkt over Ethernet. Er staat dat het over UTP werkt (layer 1 - fysieke laag) en dat het met TCP/IP werkt (layer 3 en 4). Hoe de media access en logical link (layer 2) werkt wordt nergens genoemd. Dat is verdacht aangezien het nul moeite om te zeggen 'over Ethernet' als dat het geval is.

De genoemde afstanden (80m over CAT5, 120M over CAT6) komen niet overeen met maximumlengte van Ethernet (100m voor 100MbE, 1000MbE en 2.5GbE, 60m over CAT6 voor 10GbE). Ik heb er een hard hoofd in eerlijk gezegd.

Wat absoluut geen vertrouwen wekt is het ontbreken van enige vorm van datasheet of ook maar een handleiding of zelfs een modelnaam van dit apparaat. "Allteq" is geen fabrikant en staat geregistreerd op een loods in Brunssum. Best-case zijn ze zoals Target relabelaars die restpartijen in het Verre Oosten opkopen, hun stickers er (in deze loods...) op plakken en dan verkopen onder hun naam. Dit apparaat kan ik op hun site niet vinden, o.a. omdat de zoekfunctie het niet doet. Komt wmb uitermate louche over allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 09-08-2024 13:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
snap ik maar die splitter mode impliceert dat het ding toch over bestaande netwerk kan werken

ik ben ook sceptisch hoor maar zou wel tof zijn voor dat geld

Afbeeldingslocatie: https://image.allteq.net/m/hdmi-verlenger-via-utp?sid=3&pid=1196512&sort=4

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Ach zelfs als het zou werken vermoed ik dat de rest van zijn infrastructuur er niet voor geschikt is.
Hij schijft namelijk dat die gebaseerd is op powerline en ik vermoed dat video over powerline niet om aan te zien zal zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53
jadjong schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:45:
[...]

Dit setje lijkt daadwerkelijk IP pakketjes te versturen. Gezien de plaatjes op de website, met een enkele zender en meerdere ontvangers, is het multicast en kan het zonder verdere instellingen in je netwerk alles plat leggen. _O- In het slechtste geval is het 900Mbit aan data.

https://www.allteq.net/p/?pid=2368346025.2103
Ik heb deze ook, zijn Lenkeng LKV373 dingen. Heb je in V2 en V4 uitvoering, de V2 gaat als multicast over je switches heen, werkt prima. De V4 schijnt HDBT te zijn, heb ik geen ervaring mee.

Link naar Ali: https://nl.aliexpress.com/i/871843232.html

O ja ... Die V2 moet je even goed voor zoeken denk ik ...

[ Voor 8% gewijzigd door Houtenklaas op 09-08-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 23:52

casemodder

--->

Vis96 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:08:
Hoi,

Ik heb in mijn woning de router in de meterkast en gebruik TP-Link om het internet over het lichtnet naar bepaalde plekken in huis te krijgen.
Nu heb ik mijn desktop aan de ene kant in de kamer staan en een TV aan de andere kant, zo'n 15 meter verder, die ik graag aan elkaar wil verbinden met HDMI. Om te voorkomen dat is een kabel moet aanschaffen van 15 meter en die door de kamer moet leggen, dacht ik eraan om een HDMI converter naar UTP aan te schaffen, zodat alle beeldinformatie via een internetkabel kan gaan.

Ik zat te denken aan deze oplossing:
https://www.bol.com/nl/nl...HIaib5pPrUVxoCujoQAvD_BwE

Nu is mijn vraag: weet iemand of dit ook zal werken in combinatie met TP-Link? Zo niet, is er überhaupt een optie om die via TP-Link te gebruiken?
Ja dit setje maakt inderdaad TCP pakketjes van je HDMI signaal. Maar houd er rekening mee dat deze set bijna 500ms vertraging heeft. En let erop dat je ze in een appart Vlan zet want anders leggen ze heel je netwerk plat zoals hierboven al gezegd wordt.

Ik heb deze set ook gebruikt icm een tplink jetstream switch, dit werkte prima om in de woonkamer PC content te zien. Gamen was geen optie door de vertraging :+

https://www.biamp.com/pro...a-video-encoders-decoders
Hiermee kun je wel gamen, maar dit is enterprise level materiaal met dito prijzen en heeft ook een switch nodig die AVB verkeer aankan. Maar dan heb je een setje met maximaal 1,5 frame vertraging bij 4K 60Fps 8)

[ Voor 9% gewijzigd door casemodder op 09-08-2024 18:57 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis96
casemodder schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:51:
[...]

Ik heb deze set ook gebruikt icm een tplink jetstream switch, dit werkte prima om in de woonkamer PC content te zien.
En zonder switch? Dus als ze gewoon aan elkaar connect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 23:52

casemodder

--->

Vis96 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:30:
[...]

Dat werkt ook.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Vis96 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:30:
Youtuber Techmoan heeft ook eens zo'n extender getest.
Deze werkt dus niet via TCP/IP maar met een directe CAT verbinding.
Ook kan dat type extender met 4K overweg.
Ik neem aan dat er bij zulke systemen dan ook veel minder vertraging is.

YT Techmoan: HDMI via a Cat6 cable works surprisingly well

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis96
The_Doman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

Youtuber Techmoan heeft ook eens zo'n extender getest.
Deze werkt dus niet via TCP/IP maar met een directe CAT verbinding.
Ook kan dat type extender met 4K overweg.
Ik neem aan dat er bij zulke systemen dan ook veel minder vertraging is.
Oke dus twee opties als ik het goed heb:
- Een directe link maken tussen de twee met een CAT verbinding, waarbij het product in het filmpje beter zou zijn dan het product dat ik gevonden heb. Voordeel is minder vertraging, nadeel is alsnog een kabel door de kamer.
- Mijn gevonden product gebruiken en aansluiten op de powerline, wat alleen kan werken als ik een aparte Vlan hiervoor maak. Voordeel is geen kabel door de kamer, nadeel is de vertraging.

Mis ik nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 10:11
Ja. Powerline heeft mogelijk te weinig bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
jadjong schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 07:32:
Ja. Powerline heeft mogelijk te weinig bandbreedte.
Via power-line lijkt mij ook geen goed idee wat betreft bandbreedte als het al werkt.
Ik kwam dit topic tegen met verwijzing naar volgens mij exact hetzelfde apparaatje.
Er wordt daarbij gebruik gemaakt van MJPEG compressie.
AVForums: Using HDMI extender over Powerline adapters

Danman's Blog: Reverse engineering Lenkeng HDMI over IP extender
Transmitter was streaming 1080p@18fps with 90Mbps bitrate.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 11-08-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis96
Oke dus geen powerline, gewoon vergeten. Dan dus een directe lijn tussen de transmitter en receiver.

Voor 4K kan ik dus beter kiezen voor deze: https://www.orei.com/prod...lus-hdmi-extender-165feet, en wellicht is er dan ook minder vertraging. Anders dus wel gewoon het product kiezen dat ik heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:16
Vis96 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:08:
[...]

Als ik het me goed kan herinneren is moonlight/sunshine alleen voor het streamen van games. Ik wil graag mijn scherm gewoon delen, zodat ik videos of presentaties kan laten zien. Kan zijn dat ik hierin fout zit overigens.
Volgens mij kun je gewoon de desktop streamen. Maar waarom probeer je het niet eens, het is helemaal gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Als het inderdaad alleen maar om presentaties/videos gaat zonder hoge eisen kan je misschien ook nog direct naar je TV casten?

Casten en adblocker Android TV?
The_Doman schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:05:
Vrijwel alle beetje smart TV's ondersteunen wel draadloos verbinden via Miracast denk ik?
Alleen moet er een Miracast compatible (Wifi) adapter aanwezig zijn.
Maar aangezien het casten al werkt(e) via Chrome moet dat wel kunnen denk ik?
Probeer gewoon eens of je verbinding kan maken via je Windows beeldscherminstellingen of via de Windows+P/Windows+K toetsen.

Het werkt bij mij best nog wel goed op een SamsungTV uit 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Vis96 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 01:22:
[...]

Oke dus twee opties als ik het goed heb:
- Een directe link maken tussen de twee met een CAT verbinding, waarbij het product in het filmpje beter zou zijn dan het product dat ik gevonden heb. Voordeel is minder vertraging, nadeel is alsnog een kabel door de kamer.
- Mijn gevonden product gebruiken en aansluiten op de powerline, wat alleen kan werken als ik een aparte Vlan hiervoor maak. Voordeel is geen kabel door de kamer, nadeel is de vertraging.

Mis ik nu iets?
Ik heb hier nog een paar van die rechtstreekse dingen liggen die ik niet gebruik omdat de afstand hier te lang voor bleek. Als je die een keer wil vasthouden om te testen, stuur maar een DM, ben nu wel even op vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis96
hcQd schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Volgens mij kun je gewoon de desktop streamen. Maar waarom probeer je het niet eens, het is helemaal gratis.
Dit lijkt wel te kunnen, ik heb het nu getest op mijn telefoon. Om het op de TV te krijgen kan ik het via een Raspberry Pi doen, ik ga dat ergens deze dagen even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis96
Ik heb het op de Raspberry Pi 4 gezet en het werkt allemaal wel, maar mega lagging. Niet alleen bij het gamen, maar ook simpelweg als ik de desktop zichtbaar heb. Ik heb mijn GPU output lager gezet alleen dat hielp niet. Is de Pi 5 daar wel beter in? Of zijn er nog andere dingen die ik kan aanpassen? Of de boel nóg lager zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Aanbod van zondag 11 augustus 2024 21:03 staat nog. Let wel dat alles wat je ertussen plakt waar een stekker aan zit de boel vertraagt. Iets van 250ms of zo mag je zeker op rekenen. Maar dat is voor streaming spul absoluut niet storend. Als er interactie nodig is, dan is een driftaanval nooit ver weg ...
Pagina: 1