Dak (zolder) isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:33
Tijdens de verbouwing die ik aan het doen ben kwam ik erachter dat het dak van mijn zolder niet geisoleerd is. Dit dus ook maar aanpakken :)
Maar nu de vraag hoe het beste?
Het dak is van buiten naar binnen: dakpannen | platen van ongeveer 3 cm met wat strooachtigs erin. De balken waar het dak op rust zijn 20 cm en zijn niet echt mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B45LClp-NrP7Rct3Ca2oqQchJDI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lQFQjMMz1OdykEVHusGyYTOc.jpg?f=user_large
Ik ben nu van plan steenwol tussen de balken te doen en daarna weer gipskarton tegen de zoldering aan te werken.
Moet ik hierbij ook nog een folie toepassen? En zo ja hoe kan ik dat het beste doen?
Of zou ik sowieso beter voor pir kunnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:47
Hier is een compleet topic over. Heb je dat bekeken?
Je situatie is niet uniek.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Liepen er toevallig balken/latten hier? Als ik het stucwerk zo bekijk, lijkt het dat hier wat heeft gelopen. Knieschotten kunnen nog wel eens dragend zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxVpuRBuTgdfPyXxarZqvVteJYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Urg6BQUgMpEzgQ2u57kNCre2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:33
Dat topic heb ik inderdaad gevonden. Daarom heb ik al wat keuzes gemaakt maar het is voor mij ook een beetje to much info....

Die stonden er inderdaad, wel 1 balk verder. Het stucwerk is nieuw. De balken staan niet op de bouwtekeningen. En eerst zijn die latten met gipskarton afgewerkt en daartegen aan waren weer de balken omlaag gezet. Daarom denk ik niet dat ze dragend waren. Overigens zal ik er uiteindelijk wel weer balken terug gaan plaatsen om het af te werken. Sowieso staan de meeste er nu nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
DonChaot schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:58:
Dat topic heb ik inderdaad gevonden. Daarom heb ik al wat keuzes gemaakt maar het is voor mij ook een beetje to much info....

Die stonden er inderdaad, wel 1 balk verder. Het stucwerk is nieuw. De balken staan niet op de bouwtekeningen. En eerst zijn die latten met gipskarton afgewerkt en daartegen aan waren weer de balken omlaag gezet. Daarom denk ik niet dat ze dragend waren. Overigens zal ik er uiteindelijk wel weer balken terug gaan plaatsen om het af te werken. Sowieso staan de meeste er nu nog in.
Wat kon je daar niet vinden en welke vragen heb je nog ?
Je hebt een vrij standaard situatie die daar al heel vaak voorbij is gekomen. Filter anders eens op de afbeeldingen en check vanuit daar wat goed past.

Als je dakopbouw is zoals je beschrijft en er buiten die vezelplaten geen isolatie meer zit, dan is het gewoon een kwestie van isolatie naar keuze aanbrengen en aan de binnenzijde dampdicht afwerken. Dus een folie over de steenwol, of werken met PIR en de naden aftapen.
Je buitenzijde is momenteel dampopen.

Isoleren tussen de gordingen.
Het zijn idd lelijke grenen gordingen dus beste breng je daarna gewoon panlatten aan over de gordingen waar je gipsplaten tegenaan schroeft.

Alles wat ik hierboven vermeld staat ook wel in dat andere topic. Standaard jaren 60/70 dak dit.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 11-08-2024 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:25
DonChaot schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:58:

Kijk in de openingspost van dat topic eens naar de 2de afbeelding onder de regel “Voorbeelden Ubakus daksiolatie”, dat lijkt precies de situatie te zijn die jij beschrijft.

Werken met pir kan prima, mits je zeker weet dat je dakconstructie dampopen naar buiten toe is.

[ Voor 5% gewijzigd door svenk91 op 11-08-2024 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je hebt 3 keuzes
  1. je dak is zekerweten dampopen
  2. je dak is zekerweten dampdicht
  3. je weet het niet en je kan of wil het niet uitzoeken
optie 1 dampdicht isoleren bv met pir

optie 2 dampopen isoleren met een klimaatfolie

optie 3 dampopen isoleren met een klimaatfolie

optie 3 is in basis dus eigenlijk altijd goed, en dan hoor ik je nu vragen "maar waarom is dat dan niet de standaard oplossing?" Het antwoord daarop is dat klimaatfolie duurder is en je beperkt bent in welke materialen je veder gebruikt. Pir met aluminium is relatief goedkoop en heeft een relatief goede RC waarde voor zijn dikte en daarnaast ruim te krijgen als B keus op marktplaats en dat kan je bv niet gebruiken.

Is dat een probleem? naja als je budget aan het isoleren bent wel, als je toch al aan het kijken was naar isolatie die helpt tegen warmte in de zomer een stuk minder. dan zou je bv voor houtwol met klimaatfolie kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Als hij de keus voor steenwol al heeft gemaakt en het wil afwerken met gips vind ik het argument dat klimaatfolie duurder is wel een beetje wegvallen tegen het geheel. Vergeet niet dat een goede en duurzame oplossing weer voor minstens 25 jaar of langer wordt aangebracht en de besparing met stoken levert over die periode al een veelvoud op.

Bovendien zijn de extra’s die je nodig hebt voor zowel dampremmende als klimaatfolie hetzelfde, namelijk de tapes en kitten om het goed dicht te krijgen. Die tellen op zo’n klus veel harder op.
Maar het is ook hoe je ertegenaan kijkt, er zullen zat “niet” tweakers zijn die gerust de folie vast zetten met ductape, kost maar een paar euro per rol nietwaar, zeker die van de Action 8)7

@DonChaot het topic waarnaar wordt verwezen is hiervoor wel erg nuttig. Probeer toch je situatie in Ubakus te zetten, dat geeft ook rust dat je de goede keus maakt. Jou zolder is met steenwol en een klimaatfolie overigens uitstekend te isoleren, is ook de veiligste optie.

Met vriendelijke groet, William

Pagina: 1