Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afgelopen vrijdag een tweede auto gekocht bij een dealer, een Citroen C3. Deze zou volgens de verkoper (dealer) goed onderhouden zijn.

Ik controleer de auto, en zie op het oog weinig gekke dingen. Proefritje gemaakt. De tweede versnelling voelt als een vier aan. Maargoed kan ook zo zijn omdat ik een 107 gewent ben. Iedere auto is anders.

Werd ook niet als bijzonder aangemerkt door de monteur/verkoper.

APK tot 10-2024, ik vroeg de verkoper of ik nog verassingen kon verwachten en of er punten van aandacht zijn bij deze auto.
Antwoord: Nee. Misschien een dimlichtje maar verder gewoon helemaal goed onderhouden.

Hij wilde me tegemoet komen met de APK, en heeft mij wat korting gegeven. Fijn.

Ik rijdt op de snelweg en na 20 minuten komt er een oranje motorlampje permanent op het dashboard.

Gelijk gebeld en verkoper komt met voorstel om deze bij eigen garage te laten checken en offerte naar hun op te sturen.

Wel fijn dat er goed wordt gereageerd maar de volgende dag krijg ik een oranje olie lampje op het dashboard te zien…

Ik heb eerlijk gezegd spijt van deze aankoop en heb geen vertrouwen meer in deze auto.

Ik vraag me af of ik met deze gebreken eigenlijk al de koopovereenkomst kan ontbinden.

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Met BOVAG Omruilgarantie kun je jouw voertuig omruilen als je er niet tevreden mee bent. De BOVAG Omruilgarantie geeft je het recht om jouw voertuig eenmalig binnen twee weken na aflevering, en na maximaal 750 gereden kilometers, om te ruilen
Heb je bovag omruil garantie erbij genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:21
Op basis van welke gebreken zou je de overeenkomst willen ontbinden dan?

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41
Dit is toch een heel simpel verhaal?

Op alle tweedehands auto’s van een autohandelaar heb je sinds 2022 ALTIJD standaard een jaar garantie, ongeacht wat je zelf al dan niet aan garantie afgesproken hebt.
Gewoon terug naar de garage waar je hem gekocht hebt, en laten repareren onder garantie dus.
Zeker als ie van een officiele dealer af komt.

https://www.autovisie.nl/...arantie-op-een-occasion/#

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En als je er geen verstand van hebt, neem dan iemand mee die dat wel heeft ;)

Zeker bij oudere auto’s

En verder wat hierboven gezegd wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Falcon op 11-08-2024 09:13 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Blommie01 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:56:
Op basis van welke gebreken zou je de overeenkomst willen ontbinden dan?
Die oranje lampjes op het dashboard gelijk al bij dag 1 van de koop geven mij niet zoveel hoop op wat er in de toekomst staat te wachten.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:22
Zakkenwasser schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:49:
[...]

Die oranje lampjes op het dashboard gelijk al bij dag 1 van de koop geven mij niet zoveel hoop op wat er in de toekomst staat te wachten.
Als de oorzaak van die oranje lampjes wordt opgelost, wat is dan het probleem?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:15
Of dit een goede of slechte auto is heeft vooral te maken met de oorzaak van dat motorlampje. Er zijn werkelijk honderden codes die kunnen zorgen voor zo'n oranje lampje.

Tip: koop zo'n ding als dit of vergelijkbaar en zoek even op waar de ODB2 poort op je Citroen te vinden is.

Heb je te maken met meerdere codes of een code die iets ingewikkelds doet veronderstellen dan maak je de koop ongedaan (mits je goede afspraken hebt gemaakt), is het iets simpels dan laat je het repareren of vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
delpit schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:00:

Tip: koop zo'n ding als dit of vergelijkbaar en zoek even op waar de ODB2 poort op je Citroen te vinden is.

Heb je te maken met meerdere codes of een code die iets ingewikkelds doet veronderstellen dan maak je de koop ongedaan (mits je goede afspraken hebt gemaakt), is het iets simpels dan laat je het repareren of vervangen.
Toevallig heb ik zo’n apparaatje hier liggen. Ooit eens gekocht voor mijn 107. Ik zal eens kijken of deze op de C3 past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:45
Gewoon teruggaan naar de garage waar je hem hebt gekocht en de garantie claimen. Wat vervelend om dit te lezen. Je kan de overeenkomst annuleren en ik zou dat zeggen als ze het niet fiksen

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33
aljooge schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:55:
[...]Als de oorzaak van die oranje lampjes wordt opgelost, wat is dan het probleem?
Áls ze het inderdaad oplossen. Je hebt er genoeg die de foutcodes wissen en je weer op pad sturen, hopend dat de boel pas stuk draait na de garantieperiode. Wat dat betreft wel een goede suggestie hierboven om zelf of bij een andere garage de boel eerst uit te laten lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb ik inderdaad keer gehad. Maar niet geheel verrassend gingen ze weer branden lang voor die voorbij was. En daarna kon ik bij lokale garage langs op hun kosten. Opgelost, nog tijd genoten van de auto. En in dit geval mag TS direct langs bij zijn lokale garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:56
Zakkenwasser schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:44:
Afgelopen vrijdag een tweede auto gekocht bij een dealer, een Citroen C3. Deze zou volgens de verkoper (dealer) goed onderhouden zijn.

Ik controleer de auto, en zie op het oog weinig gekke dingen. Proefritje gemaakt. De tweede versnelling voelt als een vier aan. Maargoed kan ook zo zijn omdat ik een 107 gewent ben. Iedere auto is anders.

Werd ook niet als bijzonder aangemerkt door de monteur/verkoper.

APK tot 10-2024, ik vroeg de verkoper of ik nog verassingen kon verwachten en of er punten van aandacht zijn bij deze auto.
Antwoord: Nee. Misschien een dimlichtje maar verder gewoon helemaal goed onderhouden.

Hij wilde me tegemoet komen met de APK, en heeft mij wat korting gegeven. Fijn.

Ik rijdt op de snelweg en na 20 minuten komt er een oranje motorlampje permanent op het dashboard.

Gelijk gebeld en verkoper komt met voorstel om deze bij eigen garage te laten checken en offerte naar hun op te sturen.

Wel fijn dat er goed wordt gereageerd maar de volgende dag krijg ik een oranje olie lampje op het dashboard te zien…

Ik heb eerlijk gezegd spijt van deze aankoop en heb geen vertrouwen meer in deze auto.

Ik vraag me af of ik met deze gebreken eigenlijk al de koopovereenkomst kan ontbinden.
Het stukje over eigen garage enzo vind ik dubieus:
Ten eerste omdat je het niet zwart-op-wit hebt, dus als je garage het oplost kunnen ze moeilijk doen. Ten tweede, zoals je het schrijft mag je eigen garage onderzoek doen en een offerte doen voor een mogelijke reparatie en wil de verkoper die offerte. Ik lees het in elk geval niet als "eigen garage mag repareren en stuur de rekening maar naar ons".

Ofwel, veiliger om de auto naar de verkoper terug te brengen.

En dan zou ik, afhankelijk van wat ze doen en zeggen, de auto daarna alsnog bij je eigen garage (of ANWB, die doen dacht ik ook aankoopkeuringen) goed laten onderzoeken, zodat je zeker weet dat er geen grote problemen onder het tapijt geveegd zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 22:51
aljooge schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:55:
[...]

Als de oorzaak van die oranje lampjes wordt opgelost, wat is dan het probleem?
Imo beetje een simpele benadering. Koper heeft onderzoeksplicht, verkoper heeft mededelingsplicht. TS vraagt expliciet of hij verrassingen kan verwachten of er punten van aandacht zijn. Het antwoord daarop is nee. Is er tijdens die eerste ritjes iets stuk gegaan dat tijdens de aankoop niet stuk was, dan valt het onder garantie en moet het niet per se een probleem zijn. Heeft de verkoper foutmeldingen gewist en gebreken verzwegen, dan is de auto simpelweg niet conform en zou ik ook zeker de aankoop ongedaan willen maken. Je weet dan simpelweg niet of er nog meer verborgen verbreken zijn die wel bekend waren maar niet gemeld zijn door de verkoper. Plus, stel dat de verkoper wel gebreken heeft verzwegen ondanks dat er expliciet naar is gevraagd, waarom zou je 'm er dan wel op vertrouwen dat hij ze écht opgelost heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Maak je niet te druk om zo'n lampje. De bougies kunnen bijvoorbeeld wat slecht zijn, verkoper hoopt dat op te lossen met een busje injectiereiniger in de benzine, auto resetten, klaar, de proefrit ging immers ook goed. Helaas voor de verkoper komt het probleem toch weer naar voren, dus even nieuwe bougies erin.

(Als koper is het super vervelend, als verkoper is het slechts een telefoontje "oh stuur maar offerte", klik klak klaar, maar wel met minder winst, ze nemen gewoon dat risico)

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:54
Let er op dat ze het niet laten fixen bij garage beun die het motorstoringslampje er uit haalt. Controleer dus of het lampje wel brandt bij ingeschakeld contact zonder draaiende motor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Mis wat context; Merk eigen dealer? Aanschafprijs? Bouwjaar auto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

jnr24 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:44:
Maak je niet te druk om zo'n lampje. De bougies kunnen bijvoorbeeld wat slecht zijn, verkoper hoopt dat op te lossen met een busje injectiereiniger in de benzine, auto resetten, klaar, de proefrit ging immers ook goed.
Dit vind ik wel heel erg simpel als ik eerlijk ben. Doorgaans brand een motormanagement lampje niet voor niets. Koper heeft gevraagd of hij verrassingen / punten van aandacht kon verwachten, daar werd ontkennend op gereageerd. Slechte bougies horen echter wel bij verrassingen / punten van aandacht wat mij betreft.Of koper heeft heel erg pech en we hebben het mogelijk over overmacht of die auto is gewoon niet goed geïnspecteerd / gecontroleerd voor deze in de verkoop te zetten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:17
Recrush schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Imo beetje een simpele benadering. Koper heeft onderzoeksplicht, verkoper heeft mededelingsplicht. TS vraagt expliciet of hij verrassingen kan verwachten of er punten van aandacht zijn. Het antwoord daarop is nee. Is er tijdens die eerste ritjes iets stuk gegaan dat tijdens de aankoop niet stuk was, dan valt het onder garantie en moet het niet per se een probleem zijn. Heeft de verkoper foutmeldingen gewist en gebreken verzwegen, dan is de auto simpelweg niet conform en zou ik ook zeker de aankoop ongedaan willen maken. Je weet dan simpelweg niet of er nog meer verborgen verbreken zijn die wel bekend waren maar niet gemeld zijn door de verkoper. Plus, stel dat de verkoper wel gebreken heeft verzwegen ondanks dat er expliciet naar is gevraagd, waarom zou je 'm er dan wel op vertrouwen dat hij ze écht opgelost heeft?
Gelijk beginnen, ondanks de stel, over dat een verkoper bewust gebreken heeft verzwegen vind ik op dit moment raar om aan te halen. Hij had het ook daadwerkelijk niet kunnen weten.

De auto geeft storingen, de garage biedt de mogelijkheid naar deze storingen te laten kijken. Dat lijkt me op dit moment vrij netjes. Wel zou ik, zoals hierboven vermeldt, goed afspreken wat die controle inhoudt bij een eigen garage. Is dit enkel vaststellen van storingen of mogen zij deze ook herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Twee verschillende lampjes op dag 1 en 2 dat je de auto in bezit hebt, dan snap ik dat je daar niet blij van wordt.

Verder vind ik reactie van de dealer tot nu toe netjes. Dus ik zou de auto door een goede onafhankelijke garage in de buurt laten nakijken op olielampje en motorstoringslampje en vanaf daar verder kijken. Vooral het olielampje vind ik bijzonder. Heb je oliepeil al gecheckt? Als ze dat al niet eens op orde zouden hebben bij verkoop..

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:26
Kijk eerst eens wat de foutcode is achter het lampje. Misschien is het gewoon een onderdeel van 10€ wat vervangen moet worden en rijd ie gewoon weer 15000KM tot de volgende onderhoudsbeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:49
Koop een uitleesapparaat en koop de de app Torque om uit te lezen, zo kun je ook zelf codes uitlezen, bij een proefrit (intermittent of historie, en mag dat niet: bye bye) en tevens als er iets optreedt als je de auto al hebt. Als het een bobine is (grote kans) koop je die op Autodoc en vervang je hem zelf.

Kijk ook op Youtube als je er achter bent wat het is.

Voor nu: welke codes zijn het.

Wb olielampje, dit kan ook een oliedruksensor zijn die gaar is. Oliepeil al gecheckt?

Als het zo'n 4 in 1 bobine is vervang dan gelijk ook alle 4 bougies, ben je een paar tientjes meer kwijt, maar dat loont zich wel.

Maar goed eerst kijken wat het is met de daadwerkelijk optredende codes.

[ Voor 20% gewijzigd door pennywiser op 11-08-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Kom er net achter dat de accu leeg is. Gelukkig heb ik startkabels en krijg ik hem weer gestart.

Foutcode die wordt aangegeven via ODB is P0420

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
Zakkenwasser schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:58:
Kom er net achter dat de accu leeg is. Gelukkig heb ik startkabels en krijg ik hem weer gestart.

Foutcode die wordt aangegeven via ODB is P0420
o2 (Lambda) sensor aan vervanging toe, ook niet heel spannend en is een verslijtdeel (160 dkm). Of het is de kat of een lekke uitlaat.

Heb je voldoende oliepeil? Laat meteen de oliedruksensor (10 euro) meteen ook vervangen.

Hoeveel km heeft de auto nu? Indien > 160 dkm eerst sws o2 sonde vervangen.

Waarom was de accu leeg? Heb je voldoende laadspanning? Of ook even nieuw accutje ? Accu valt onder aanloopkosten wmb. Deze vervang ik gewoon zelf altijd indien nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 11-08-2024 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
offtopic

[ Voor 107% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2024 20:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
@pennywiser Je praat er wel erg makkelijk over.
We zijn nog geen 2 dagen onderweg en die zakkenwasser heeft al een lamba sensor (of 2), een oliedruksensor en een nieuwe accu nodig. Daarnaast weet je dat een nieuwe accu doorgaans ook ingeleerd moet worden? Ik zou de auto gewoon weer terugbrengen naar de verkoper en @Zakkenwasser er zijn hier ook wat vragen gesteld over de BOVAG garantie, heb je afstand gedaan van de garantie?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Zakkenwasser om een beetje een beeld te krijgen, wil je het bouwjaar, de kilometerstand en de prijs delen? Je mag gerust afronden als je het wat privacygevoelig vindt.
Gezien je zegt dealerverkoop lijkt het mij (gebaseerd op wat ik aan occasions bij dealers zie staan tegenwoordig) dat het minimaal een auto is van €6.000. En daar mag je inderdaad echt wel wat verwachtingen bij hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Doet er niet toe, want hij heeft gewoon recht op een deugdelijk product, en je kan niet afstand doen van de jaar garantie die je wettelijk iig hebt. En ik vermoed dat bij zijn auto heel weinig ingeleerd hoeft te worden qua accus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
Jim423 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:24:
We zijn nog geen 2 dagen onderweg en die zakkenwasser heeft al een lamba sensor (of 2), een oliedruksensor en een nieuwe accu nodig. Daarnaast weet je dat een nieuwe accu doorgaans ook ingeleerd moet worden? Ik zou de auto gewoon weer terugbrengen naar de verkoper en @Zakkenwasser er zijn hier ook wat vragen gesteld over de BOVAG garantie, heb je afstand gedaan van de garantie?
Lambda is een slijt onderdeel net als bougies. En accu ook. Accu's hoeven bijna nooit ingeleerd te worden, misschien op nieuwere auto's welke dit niet is volgens mij. Makkelijk? Oplossingsgericht noem ik het liever, dat klinkt wat aardiger.

Verder zorg ik altijd voor aanloopbudget bij aanschaf nieuwe auto ipv tevergeefs garantie te moeten claimen. Leer sleutelen, daar spaar je hele vakanties mee uit per jaar. Je bent dan ook niet zo bang meer dat er iets is. Oh remmen bijna versleten zie ik, ok dat fix ik dus later zelf wel. Biedt ook onderhandelingsruimte.

Iedereen verwacht altijd dat een gebruikt auto niets mankeert, wees liever reëel, weet welke punten er aankomen bij welke km stand.

[ Voor 21% gewijzigd door pennywiser op 11-08-2024 13:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
We zijn nog geen 2 dagen onderweg en (die)zakkenwasser heeft al een lamba sensor (of 2), een oliedruksensor en een nieuwe accu nodig?
Ik zou DIE weg halen :P

En verder gewoon terug gaan naar de garage laten ze het maar oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
bie100 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

En verder gewoon terug gaan naar de garage laten ze het maar oplossen
Als je zelf weet wat er gedaan moet worden, kan je uiteraard nog steeds de garage vragen de kosten te dragen. Maar je hebt wat meer overzicht voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 22:51
morritz34 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Gelijk beginnen, ondanks de stel, over dat een verkoper bewust gebreken heeft verzwegen vind ik op dit moment raar om aan te halen. Hij had het ook daadwerkelijk niet kunnen weten.

De auto geeft storingen, de garage biedt de mogelijkheid naar deze storingen te laten kijken. Dat lijkt me op dit moment vrij netjes. Wel zou ik, zoals hierboven vermeldt, goed afspreken wat die controle inhoudt bij een eigen garage. Is dit enkel vaststellen van storingen of mogen zij deze ook herstellen.
Waar zeg ik dat de verkoper gebreken heeft verzwegen? Je kunt niet zelf mijn 'stel' weghalen en er dan op reageren alsof dat mijn bewering is.

Iemand vraagt wat het probleem is als de oorzaak van de storingslampjes opgelost wordt, en ik beantwoord dit met een situatie waarin dit wel een probleem kán zijn. Dat is een antwoord op de gestelde vraag en daarmee niet raar om aan te halen.,Het is puur bedoeld als nuance en in alle realiteit gewoon een scenario dat plausibel is en voor kan komen, en waar ook zonder de verkoper te beschuldigen rekening mee gehouden kan worden. Nergens beschuldig ik de verkoper dat deze iets verzwegen heeft, ik benoem zelfs dat er wel degelijk iets stuk kan zijn gegaan tussen de aankoop en het moment dat de TS de lampjes constateert, waarmee ik ook insinueer dat de verkoper van niets kan weten omdat er op moment van aankoop niets mee aan de hand was. Niet bijzonder netjes dat je een zin van mij pakt, daar woorden uit haalt, dat uitvergroot en mij op basis daarvan woorden in de mond legt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij wil TS/die zakkenwasser ;) de auto inleveren en geld terug omdat het gevoel niet meer goed zit.
Echter krijgt hij alleen maar technische reparatie en onderhoudsadviezen en garantie berichten.

Mijn advies: geef het eerlijk aan bij de verkoper dat je de koop wilt ontbinden vanwege tegenvallende eerste rijervaringen. Wie weet wat er mogelijk is.

~

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:56
P0420 is katalysator efficiëntie, dat wordt geconstateerd door de lambda sensors.
Dit is een van de weinige fouten die een duidelijke oorzaak aanwijzen, namelijk de katalysator.
Na wissen kan deze zomaar weer 500km weg blijven, maar hij komt onheroepelijk weer terug.

Oranje olielampje duid op laag oliepijl, weet niet welke motor deze mooie C3 heeft maar de EB en de prince motoren van PSA hebben nogal een probleem met olieverbruik als ze slecht onderhouden worden.

En als een motor veel olie verbrand, dan zet er residu af op de katalysator en gaat de efficiëntie omlaag.

Dus je katalysator is kapot, dit kan komen door overmatig olieverbruik, of door dat deze gewoon versleten is, laat dit onderzoeken voordat je laat vervangen.

Beter stuur je aan op terugname door de dealer, want je gaat nooit geen vrienden worden met deze auto.

[ Voor 6% gewijzigd door Mielemuis op 11-08-2024 14:59 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-06 11:12
De C3 heeft ook een Puretech motor. Dat is de meest onbetrouwbare motor die er is.
Daar zijn veel problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:44

Compizfox

Bait for wenchmarks

Daarnaast weet je dat een nieuwe accu doorgaans ook ingeleerd moet worden?
Wat bedoel je precies met "inleren" van een nieuwe accu?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
off-topic

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2024 20:55 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 05:46
off-topic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Mielemuis schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:57:
P0420 is katalysator efficiëntie, dat wordt geconstateerd door de lambda sensors.
Dit is een van de weinige fouten die een duidelijke oorzaak aanwijzen, namelijk de katalysator.
Na wissen kan deze zomaar weer 500km weg blijven, maar hij komt onheroepelijk weer terug.

Oranje olielampje duid op laag oliepijl, weet niet welke motor deze mooie C3 heeft maar de EB en de prince motoren van PSA hebben nogal een probleem met olieverbruik als ze slecht onderhouden worden.

En als een motor veel olie verbrand, dan zet er residu af op de katalysator en gaat de efficiëntie omlaag.

Dus je katalysator is kapot, dit kan komen door overmatig olieverbruik, of door dat deze gewoon versleten is, laat dit onderzoeken voordat je laat vervangen.

Beter stuur je aan op terugname door de dealer, want je gaat nooit geen vrienden worden met deze auto.
De Prince motoren (is trouwens een BMW-Peugeot motor die ook in Mini's en BMW's ligt, en overal inderdaad bekend staat als een olieverbruiker) hebben wel een olieniveausensor. Dus die geven met contact al aan als het olieniveau op het minimum staat, niet pas als de druk daalt.

Het kan overigens een hele andere oorzaak hebben, de Puretech motoren hebben een (distributie) tandriem in de olie. Deze riemen willen wel eens uiteenvallen door de olie en benzine blootstelling waarbij rubbergruis de olieaanzuigzeef blokkeert waardoor de pomp te weinig kan aanzuigen en de druksensor gaat branden.

Dus onafhankelijk van het olieniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-06 11:12
off-topic

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Van der Berg schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:30:
Gewoon teruggaan naar de garage waar je hem hebt gekocht en de garantie claimen. Wat vervelend om dit te lezen. Je kan de overeenkomst annuleren en ik zou dat zeggen als ze het niet fiksen
Persoonlijk zou ik wel eerst zelf willen zien welke error code dat lampje geeft.

Pas daarna naar de garage (en dom spelen), eens kijken of ze niet een lulverhaal ophangen en de kabel van het lampje lostrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkillZ4LollZ V2
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-06 22:04
off-topic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2024 20:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:16
off-topic

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2024 20:57 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
off-topic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 15:33

Agent47

I always close my contracts.

off-topic

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2024 20:57 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 16:11
Ik heb een Peugeot 208 uit 2015, zelfde motor waarschijnlijk. Toevallig een paar weken terug dezelfde foutmelding. Uit laten lezen bij de dealer, resultaat: katalysator lek. Schijnt een kwaaltje te zijn bij die auto's, dat de katalysator scheurt en daardoor valse lucht trekt en daarmee klopt de gemeten waarde niet meer en krijg je een melding. Ik heb de katalysator laten vervangen bij de lokale garage voor net geen 600 piek incl. arbeid.

Ik zou gezien het een net aangeschafte auto is, teruggaan naar de verkoper en laat die het maar oplossen. De billy beunhaas oplossing is (als dit de oorzaak is) de scheur dichtlassen, anders vervangen.

Mocht je een oliedruk waarschuwing (oliekannetje in kleur rood ipv oranje motorlampje), dan is mogelijk je distributieriem eindig (lost op in verkeerde olie en verstopt daarmee de oliecirculatie). In dat geval moet je riem vervangen worden en moet je carterpan er onderuit om een en ander schoon te maken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 18:36
off-topic

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Ik merk trouwens ook dat ik bijna niet vooruit kom met de auto onder de 50km. Als de katalysator defect is kan dit natuurlijk ook de motor prestaties beperken. Maar zo ernstig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
NoepZor schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:29:
Mocht je een oliedruk waarschuwing (oliekannetje in kleur rood ipv oranje motorlampje), dan is mogelijk je distributieriem eindig (lost op in verkeerde olie en verstopt daarmee de oliecirculatie). In dat geval moet je riem vervangen worden en moet je carterpan er onderuit om een en ander schoon te maken.
De db-riem ziet er nog zeer netjes uit. Als ik olie ga bijvullen, welke is goed voor dit type Puretech motoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
Zakkenwasser schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:55:
[...]

De db-riem ziet er nog zeer netjes uit. Als ik olie ga bijvullen, welke is goed voor dit type Puretech motoren?
Kun je niet beter gewoon direct naar die verkoper gaan? Je heb nu wel voldoende munitie om heen pittig gesprek te voeren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45

4x2

lộn xộn quá

[...]
De db-riem ziet er nog zeer netjes uit.
Dat is de multiriem, de distributieriem kun je niet zien zonder onderdelen te verwijderen ;)

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:07

-tom-562

Oliesjeik

Je katalysator hoeft niet kapot te zijn. Het kan ook zijn dat de marge om een trigger te geven door de ECU erg krap is, en dan is er uiteindelijk weinig aan de hand.
Er zijn zeer veel auto's waarbij dit voorkomt. Als de auto gewoon nog door de APK komt met de uitlastgasmeting is de foutcode voor een paar euro op te lossen door een lambda spacer tussen de 2e lambdasensor (dus na de katalysator) te plaatsen.
https://www.amazon.nl/Lam...17b03b81aa5f&gad_source=1

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
-tom-562 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Je katalysator hoeft niet kapot te zijn. Het kan ook zijn dat de marge om een trigger te geven door de ECU erg krap is, en dan is er uiteindelijk weinig aan de hand.
Er zijn zeer veel auto's waarbij dit voorkomt. Als de auto gewoon nog door de APK komt met de uitlastgasmeting is de foutcode voor een paar euro op te lossen door een lambda spacer tussen de 2e lambdasensor (dus na de katalysator) te plaatsen.
https://www.amazon.nl/Lam...17b03b81aa5f&gad_source=1
Als je de auto net gekocht hebt en je krijgt deze foutcode is de katalysator kapot, punt.
Ik zou er nooit mee akkoord gaan als het bedrijf dan aanbied om maar zulke adapters te plaatsen.

Zal me ook verbazen als deze adapters langer mee gaan als een jaar, €10 daar moet het van gemaakt worden en dan ook nog Palladium en Platina en Rhodium op gedampt worden 8)7 ze blinken wel mooi aan de buitenkant. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
[...]

https://www.anwb.nl/exper...elke-olie-om-te-vervangen

De olie die voorgeschreven is moet voldoen aan de PSA specificatie PSA B71 2312. Er zijn verschillende olieproducenten die olie leveren met deze specificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
[...]

Gezien je reacties en vragen vraag ik me af in hoeverre je in staat bent dit te beoordelen (niet vervelend bedoeld overigens). De PureTech motoren hebben een riem die door de olie loopt (natte riem, dus die kun je niet zo maar zien zitten als je de motorkap omhoog gooit :+ ) en waarvan de interval om de distributieriem te vervangen gehalveerd is door Stellantis na de nodige klachten.

Stellantis heeft door de jaren heen wat verbeteringen aan de riem zijn doorgevoerd (naja ze zijn andere riemen gaan gebruiken met een betere coating welke beter bestand is tegen olie) is het nog altijd een puntje van aandacht en kun je hem maar beter iets te vroeg dan te laat vervangen, geloof dat men inmiddels ook de riem weer vaarwel heeft gezegd en sinds afgelopen jaar weer over is op een ketting bij de 1.2 PureTech motoren.

Maar in jouw geval zou ik hier dus even een onafhankelijk iemand naar laten kijken, want als die riem al over zijn datum heen is en of recentelijk vervangen is maar men de filters e.d. voor het gemak maar even vergeten zijn ga je onherroepelijk tegen problemen aan lopen. Brandende olie lampjes zijn vaak al een voorteken, zeker als het om een auto gaat met een sluitende onderhoudshistorie hoort die gewoon niet te gaan branden.

Overigens is bouwjaar wel een dingetje, want heb je een C3 van voor 2016 zit er geen PureTech motor in maar een TU of ET motor (en laten die nou ook issues gehad hebben met filters die vol liepen ;) )

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossinkje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06-06 14:25
4x2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:34:
[...]

Dat is de multiriem, de distributieriem kun je niet zien zonder onderdelen te verwijderen ;)
Bij de Puretech motoren kijk je direct op de distributieriem als je de olievuldop los draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Bossinkje schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Bij de Puretech motoren kijk je direct op de distributieriem als je de olievuldop los draait.
Maar hem dan beoordelen is met het blote oog door een leek niet zo maar te doen. Bij de garage zal men hem waarschijnlijk ook even na meten e.d. Niet iets wat onder de vaardigheden van de gemiddelde consument valt ;)

YouTube: Wet Timing Belt Wear Check on 1.2 PureTech Engine - Peugeout, Citroe...
BrainCrash schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:53:
[...]

Geldt dat niet in het algemeen voor het overgrote deel van Franse auto's? :P
Die reputatie hebben ze immers niet voor niks.
Beetje kort door de bocht natuurlijk, ken ook genoeg mensen die het nodige gedonder hebben gehad met een tweedehands Aziaat. Zeker bij een occasion moet je altijd een klein beetje geluk hebben dat de vorige eigenaar er goed voor gezorgd heeft ;)

[ Voor 11% gewijzigd door R2D2 op 12-08-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
R2D2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:07:
[...]
Overigens is bouwjaar wel een dingetje, want heb je een C3 van voor 2016 zit er geen PureTech motor in maar een TU of ET motor (en laten die nou ook issues gehad hebben met filters die vol liepen ;) )
Volgens mij is het een naamswijziging geweest en is in basis het dezelfde motor. Tussen 2012-2015 was het de 1.2 VTi en vanaf 2015 (denk facelift 208) 1.2 puretech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossinkje
NoepZor schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Volgens mij is het een naamswijziging geweest en is in basis het dezelfde motor. Tussen 2012-2015 was het de 1.2 VTi en vanaf 2015 (denk facelift 208) 1.2 puretech.
Klopt. Onze 208 is uit 2012 en heeft als officiële benaming de 1.2 VTi, maar is inderdaad hetzelfde als de Puretech (natte riem).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pieler
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 10:12
pennywiser schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:39:
Koop een uitleesapparaat en koop de de app Torque om uit te lezen, zo kun je ook zelf codes uitlezen, bij een proefrit (intermittent of historie, en mag dat niet: bye bye) en tevens als er iets optreedt als je de auto al hebt. Als het een bobine is (grote kans) koop je die op Autodoc en vervang je hem zelf.

Kijk ook op Youtube als je er achter bent wat het is.

Voor nu: welke codes zijn het.

Wb olielampje, dit kan ook een oliedruksensor zijn die gaar is. Oliepeil al gecheckt?

Als het zo'n 4 in 1 bobine is vervang dan gelijk ook alle 4 bougies, ben je een paar tientjes meer kwijt, maar dat loont zich wel.

Maar goed eerst kijken wat het is met de daadwerkelijk optredende codes.
De vraag is waarom je kosten moet maken nadat je net kosten hebt gemaakt. Ik zou nooit kosten maken op iets wat ik net heb aangeschaft en zonder problemen moet zijn. Je koopt toch ook geen moederbord en direct een voltmeter als die niet lekker werkt? Dat ding gaat in de doos en direct terug naar de leverancier voor garantie.

De auto moet gratis gerepareerd worden, desnoods eerst controle bij een andere garage op kosten van de verkoper en daarna naar de verkoper voor reparatie of annuleren aankoop.

Ik zou het niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Pieler schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

De vraag is waarom je kosten moet maken nadat je net kosten hebt gemaakt. Ik zou nooit kosten maken op iets wat ik net heb aangeschaft en zonder problemen moet zijn. Je koopt toch ook geen moederbord en direct een voltmeter als die niet lekker werkt? Dat ding gaat in de doos en direct terug naar de leverancier voor garantie.

De auto moet gratis gerepareerd worden, desnoods eerst controle bij een andere garage op kosten van de verkoper en daarna naar de verkoper voor reparatie of annuleren aankoop.

Ik zou het niet accepteren.
Zo denk ik er nu ook over wetende dat dit zo'n natte riem motor is. Welke ik zelf nooit zou kopen. Ik nam aan dat deze auto wat ouder zou zijn en gewoon wat gebruikelijke aandacht behoefde. Echter blijf ik bij mijn punt dat je aanloopkosten moet inberekenen bij aanschaf van een gebruikte wagen.

Dit was bij een Citroën dealer of een handelaar @Zakkenwasser ? Mensen halen die termen nog weleens door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
4x2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:34:
[...]

De D-riem is bij deze motoren zichtbaar door de olievuldop en is op die manier wel enigszins te inspecteren.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• morritz34
Helaas moet dit topic ook weer verzanden in allemaal technisch geleuter over auto's, eigen (oninteressante) ervaringen, uitlezen etc.

De vraag is welke rechten TS heeft en/of hoe hij dit moet aanpakken. Niet het bovenstaande.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:54
Ga nou niet zelf allerlei dingen doen maar ga eerst gewoon terug naar de verkoper.

Als ik het verhaal goed begrijp weet de verkoper zelf ook nog niet beter dan dat er 1 lampje ging branden (want daarna had je gebeld en kreeg je te horen "ga maar naar je eigen garage en laat ze een offerte opsturen"), en weet de verkoper nog niet van het 2e lampje en het amper vooruitkomen.

Een bonafide verkoper (zeker als het een dealer is) zal dit gewoon oplossen.

Komt die oplossing niet, dan is het dán vroeg genoeg om de zaak door een juridisch oog te gaan bekijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Glenfiddich op 12-08-2024 11:00 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Brazos schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

De D-riem is bij deze motoren zichtbaar door de olievuldop en is op die manier wel enigszins te inspecteren.
Niet door een leek.
NoepZor schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Net even opgezocht maar je hebt inderdaad gelijk wat betreft de 1.2VTi in de Peugeot 208 maar (even niet de tijd het op te zoeken) had de C3 niet een 1.4?

[ Voor 47% gewijzigd door R2D2 op 12-08-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkillZ4LollZ V2
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-06 22:04
BrainCrash schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 00:54:
[...]

Fijn voor je. ;)
What’s your point?
Dat je vanwege jouw n=1 ervaring bedoelt te zeggen dat alle Franse auto’s dus goed zijn?
Dan zet ik mijn eigen n=1 ertegenover waar dat niet zo is. In beide gevallen even irrelevant ;)

Tip: lees even de statistieken en grootschalige onderzoeken van autosites en consumentenorganisaties, daar komen de Franse auto’s over het algemeen wel degelijk als minst betrouwbaar uit. (Vandaar die reputatie dus)
Ligt er geheel aan welke lijste je erbij pakt. Volgens de DriverPower charts staat Citroën gewoon in de top 4, met onderdaan VW, Ford,MG en Fiat. Citroën C4 meest betrouwbare auto in 2023, volgens de Engelsen. https://www.carwow.co.uk/...iable-car-brands-revealed. Pak je er een andere lijst bij, zijn het de Duitse "premiums" die bovenaan staan qua onbetrouwbaarheid. Praktisch iedereen die verkondigd dat Franse auto's onbetrouwbaar zijn, baseert dit of op de Renault Laguna, of op hearsay zonder eigen ervaringen. Onderhoud is natuurlijk ook finest, iets waar de zuinige Hollander niet altijd als een prio ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

morritz34 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:55:
Helaas moet dit topic ook weer verzanden in allemaal technisch geleuter over auto's, eigen (oninteressante) ervaringen, uitlezen etc.

De vraag is welke rechten TS heeft en/of hoe hij dit moet aanpakken. Niet het bovenstaande.
Precies. Dus dames en heren, die distributieriem die boeit niet. Als je een auto koopt dan mag je er van uit gaan dat het ding op moment van verkoop geïnspecteerd is en technisch in orde is bevonden. Daar lijkt het niet op, waarschijnlijk zijn er wat foutcodes gereset en is er een prijskaartje op geplakt. TS moet terug naar de garage met z'n verhaal en pas als de garage niet mee wil in een oplossing dan horen we wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser

Ben het er deels mee eens in de zin dat mensen die wat meer ervaring hebben ook andere oplossingen kunnen zien, en willen helpen, waar een TS die niet direct ziet of een garage die niet geeft of wil geven.

In dit geval als TS alle gegevens over de auto en handelaar of dealer had gepost meteen, was de conclusie wat sneller te trekken geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
TheBorg schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

Precies. Dus dames en heren, die distributieriem die boeit niet. Als je een auto koopt dan mag je er van uit gaan dat het ding op moment van verkoop geïnspecteerd is en technisch in orde is bevonden. Daar lijkt het niet op, waarschijnlijk zijn er wat foutcodes gereset en is er een prijskaartje op geplakt. TS moet terug naar de garage met z'n verhaal en pas als de garage niet mee wil in een oplossing dan horen we wel weer verder.
Nou die boeit wel degelijk bij deze motoren, een olie lampje wat begint te branden is vaak het begin van het einde bij deze motoren (als er daadwerkelijk een 1.2 PureTech in ligt). In dat geval zou ik wanneer de klachten hun intrede doen eerder proberen de koop te laten ontbinden dan overgaan tot reparatie als die mogelijkheid er is.

En "ergens vanuit gaan" bij aankoop van een occasion moet je mijn inziens nooit doen. Dat kun je misschien doen bij een nieuwe of hele jongen occasion maar een dealer, garage of handelaar vertrouwen op zijn blauwe ogen dat bij eventuele problemen de beste in plaats van de goedkoopste oplossing wordt gekozen is misschien wat naïef, daar moet uiteindelijk gewoon geld verdiend worden en als een auto een redelijk sluitende historie heeft wordt er op een snelle visuele inspectie vaak helemaal niets gedaan aan een auto, hooguit wat vloeistoffen bijvullen, lappie er overheen en doorschuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Laatst online: 06-06 12:27
Je hebt zoals @Blommie01 aangeeft genoeg munitie verzamelt om een stevig gesprek te voeren met de verkopende partij. Bereid het gesprek voor, zet je munitie onder elkaar en probeer te bedenken wat voor eerste weerwoord er gegeven zou kunnen worden. Het is belangrijk dat je op dat weerwoord een goed antwoord bedenkt.

Het is goed dat je zelf op onderzoek gaat naar wat de oorzaken kunnen zijn, maar laat dat in dit geval over aan de dealer, deze heeft aangegeven dat die goed onderhouden is. Alleen alle snippers die je hier plaatst laten zien dat dit helemaal niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:16
[...]

Ik heb twee jaar geleden een vergelijkbare ervaring. Een occasion gekocht bij de dealer en op de terugweg (50 km) begon het spanningslampje te branden. Ik heb de banden gepompt bij de benzinepomp om de hoek waar ik woon en het lampje bleef branden ondanks reset. Ik had een mailtje gestuurd naar de verkoper en hij adviseerde om bij de lokale dealer langs te gaan. Dat heb ik gedaan en binnen kwartiertje was het opgelost. Ik weet niet of het ligt aan de bandenspanning of resetten, de lokale dealer had beide gedaan en het probleem was opgelost.

Het lampje dat bij mij brandde is natuurlijk een andere dan bij TS en de oplossing zal anders zijn.

De verkoper zal het oplossen of de kosten van de oplossing vergoeden. De oplossing is wel afhankelijk van het probleem, de aanschafprijs en het type afgesproken garantie (met of zonder pechhulp, ophalen en brengen etc.). Als je zelf het gaat proberen op te lossen en het lukt niet, dan kan de verkoper straks misschien aangeven dat de juiste diagnose\oplossing niet kon worden aangeboden omdat aan de auto was gesleuteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mielemuis schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Als je de auto net gekocht hebt en je krijgt deze foutcode is de katalysator kapot, punt.
Ik zou er nooit mee akkoord gaan als het bedrijf dan aanbied om maar zulke adapters te plaatsen.

Zal me ook verbazen als deze adapters langer mee gaan als een jaar, €10 daar moet het van gemaakt worden en dan ook nog Palladium en Platina en Rhodium op gedampt worden 8)7 ze blinken wel mooi aan de buitenkant. :P
Nee, niet punt. Je snapt duidelijk de werking niet van die spacer en waarom die fout gegenereerd wordt.
Bij bepaalde modellen Toyota is b.v. de enige oplossing. Zelfs een nieuwe (in het geval van een Avensis zelfs 2 stuks) katalysator biedt geen oplossing.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor

Eens met het punt dat het juridisch gezien gewoon een gevalletje is wat mag je verwachten vs. wat heb je gekregen. Wel zijn er een aantal problemen met de 1.2 motor (die dus veel toegepast is in de C3) wat verder gaat dan klein zeer. Het zijn vaak kostbare reparaties. Dan wil je natuurlijk wel dat het goed wordt opgelost en niet met een lapmiddeltje. En als de garage daar niet in mee wil, het kunnen ontbinden van de koop.

Volgens mij lees ik in de TS dat hij bij z'n eigen garage een offerte mag laten opmaken. Wellicht dat de verkoper welwillend is, maar dat moeten we dan even afwachten van de ts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossinkje
NoepZor schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:16:
[...]
.

Volgens mij lees ik in de TS dat hij bij z'n eigen garage een offerte mag laten opmaken. Wellicht dat de verkoper welwillend is, maar dat moeten we dan even afwachten van de ts.
En misschien wel de beste oplossing. Je kunt de gebreken laten repareren op kosten van de verkoper. Je weet daarna dat de auto op zich goed is omdat in ieder geval de bekende problemen (met de aanname dat de riem ook inderdaad het probleem is) zijn opgelost. Andere optie is deze auto terugbrengen, iets anders zoeken met het risico dat je weer verborgen gebreken hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bossinkje op 12-08-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
-tom-562 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:02:
[...]

Nee, niet punt. Je snapt duidelijk de werking niet van die spacer en waarom die fout gegenereerd wordt.
Bij bepaalde modellen Toyota is b.v. de enige oplossing. Zelfs een nieuwe (in het geval van een Avensis zelfs 2 stuks) katalysator biedt geen oplossing.
In de spacer zit een mini katalysator, deze schroef je tussen de 2de lambda sonde en de uitlaat, als deze warm is zal deze de 2de lambda sonde vertellen dat de katalysator goed zijn werk doet.

Buitenom dat het extra brandstof verbruik geeft, het duurt namelijk langer voordat de 2de lambda sonde gaat reageren, en dus denkt de motor dat de uitlaat nog niet op bedrijfs temperatuur is, is dit een tijdelijke oplossing.

Dat ze bij Toyota hun software niet in orde hebben en het aandeel getroffen auto's in Nederland zodanig klein is dat er bij Denso niemand is die hier iets aan wil veranderen doet niks af aan het feit dat het een kul oplossing is.
(Mogelijk geeft het tanken van E5 al betere resultaten.)

Maar met deze discussie gaan we TS niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Die spacer is letterlijk wat het woord zegt, een spacer. Een bus, een verlengstuk, meer niet. Het haalt de lambdasensor uit de directe uitlaatgasstroom.
De ECU regelt helemaal niks op de 2e lambdasensor, die zit er puur en alleen om te checken of waarde X hoger of lager is dan variabele Y.
Een prima oplossing voor het probleem van de TS.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
R2D2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Niet door een leek.

[...]

Net even opgezocht maar je hebt inderdaad gelijk wat betreft de 1.2VTi in de Peugeot 208 maar (even niet de tijd het op te zoeken) had de C3 niet een 1.4?
Ook, zowel een Tu (75pk) als een 1.4 Prince (95pk), maar sinds 2012 ook de 1.2 vti/Puretech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:09

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Zakkenwasser schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:44:

Dat oranje olie lampje betekend dat het oliepijl te laag is, en hij gaat vaak ook aan als je te hard door een bocht gaat, of te hard optrekt.
ff olie peilen dus, en ja de C3tjes lusten wel wat olie.

[ Voor 55% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-08-2024 13:56 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Zakkenwasser schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:52:
Ik merk trouwens ook dat ik bijna niet vooruit kom met de auto onder de 50km. Als de katalysator defect is kan dit natuurlijk ook de motor prestaties beperken. Maar zo ernstig?
Nee de C3tjes zijn gewoon niet rap, had je de airco aan? want dan hou je helemaal niets meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 20:09
CrankyGamerOG schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Nee de C3tjes zijn gewoon niet rap, had je de airco aan? want dan hou je helemaal niets meer over.
Kan zijn dat de motor in een veiligheidsmodus gaat bij een motorstoring, waarbij je veel minder vermogen hebt dan normaal. "Toevallig" hier hetzelfde op de terugweg van vakantie, ding is niet vooruit te branden. "Toevallig" ook een 1.2 Puretech motor. Maar in april gekocht met een jaar Bovag garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

Dat oranje olie lampje betekend dat het oliepijl te laag is, en hij gaat vaak ook aan als je te hard door een bocht gaat, of te hard optrekt.
ff olie peilen dus, en ja de C3tjes lusten wel wat olie.
Niet helemaal, het kan zijn dat het peil laag is MAAR het kan ook een te lage oliedruk zijn. Dat laatste is vaak het eerste symptoom van een distributieriem die aan het verteren is en waarvan de resten het filter en de pomp dicht laten slibben met als gevolg een slechte olie aanvoer in het blok met alle gevolgen van dien. Aangezien de auto net bij de dealer vandaan komt mag je verwachten dat alle vloeistof niveaus op peil zijn en je niet binnen de eerste paar honderd kilometer al olie bij moet gaan vullen (my 2 cents).

Edit: @Brazos haalde het eerder ook al aan, Brazos in "Spijt van aankoop auto"

Maar volgens mij is nog steeds niet bekend om welk jaartal, huidige km stand en uitvoering het precies gaat dus het is allemaal een beetje koffiedik kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door R2D2 op 12-08-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Wat ik zo gek vind met die accu is dat na veel rijden hij goed opgeladen zou moeten zijn. Toch is hij weer leeg na 1 dag.

Dealer moet hem dan ook hebben gekickstart lijkt mij. Dan zou die ook moeten weten dat die accu rot is.

Dan moet dealer ook afweten van al die andere gebreken? Of is dat dan weer iets te ver gezocht?

[ Voor 31% gewijzigd door Zakkenwasser op 12-08-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:06
Zakkenwasser schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:01:
Wat ik zo gek vind met die accu is dat na veel rijden hij goed opgeladen zou moeten zijn. Toch is hij weer leeg na 1 dag.

Dealer moet hem dan ook hebben gekickstart lijkt mij. Dan zou die ook moeten weten dat die accu rot is.

Dan moet dealer ook afweten van al die andere gebreken? Of is dat dan weer iets te ver gezocht?
Beginnen wel verdacht veel issues te zijn, als je een multimeter hebt dan kan je makkelijk checken of het aan je dynamo ligt of aan de accu. Dit moet allemaal onder normale garantie gefixt worden.

Wat is het bouwjaar en de km stand eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

off-topic

[ Voor 124% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:56
Tip ga niet in 1 keer met alle gebreken heen maar per punt appart naar de garage. Je moet de verkoper namelijk kans geven het probleem te herstellen en hebt pas na 3 pogingen recht om de koop te ontbinden. Heb je er geen goed gevoel meer bij dan zou ik het op die manier aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Prutsertje13 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:03:
Je moet de verkoper namelijk kans geven het probleem te herstellen en hebt pas na 3 pogingen recht om de koop te ontbinden.
Heb je hier toevallig een bron voor? Dit klopt volgens mij nl. niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Blommie01 op 12-08-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:51

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Jouw persoonlijke ervaring met auto's, dit merk in het algemeen, etc zijn allemaal offtopic. Het gaat hier om de casus van de TS. Graag weer ontopic verder :)

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:56
Blommie01 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:43:
[...]

Heb je hier toevallig een bron voor? Dit klopt volgens mij nl. niet.
(maar schrijf dan ook hoe het volgens jou wel zit...)

Ben geen advocaat of juridisch onderlegd, maar lijkt mij dat je bij een rechtbank wel aannemelijk kan maken dat een produkt niet-conform is en het onwaarschijnlijk is dat verkoper het kan oplossen, als je meermaals de kans hebt gegeven het op te lossen. In de wet zal niet 'drie keer' staan, maar drie keer lijkt mij op zich wel voldoende keren de kans op iets op te lossen.

Al weet ik dan niet of het ook drie verschillende problemen mogen zijn die elk na 1 keer opgelost werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016

Als ik vroeger een tweedehands bakkie kocht ging er gelijk een nieuwe accu in

En of de dealer af weet van die andere gebreken geloof ik niet die poetsen de auto gooien er een nieuwe apk erop en hopen dat die het 12 maanden volhoud :+

Die gaan er echt voor die tijd geen geld aan uit geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser

Ja als ze nog een twijfelachtige accu hebben staan geven ze die liefst aan iemand mee ipv betalen voor de afvoer. Even keer goed aan de boost lader en succes.

Heb je een multimeter, hoe hoog is de laadspanning? Meten aan de accupolen bij lopende motor en alles uit, airco radio lampen.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:34
Wat een kansloos topic is dit zeg manmanman. Er worden links en rechts alleen maar aannames gedaan, suggesties om zelf maar aan de sleutel te gaan met spacers en EGR's en alles. NIET DOEN.

Iemand koopt een C3, noemt geen bouwjaar, geen motortype en er wordt al geroeptoeterd dat het een Puretech motor is en dat die ruk zijn.... Niemand die ff 2 seconden nadenkt en dat dit ook gewoon een oudere C3 kan zijn met een TU5 motor, die praktisch onverwoestbaar zijn? Dan weer iemand die zegt die foutcode duid op lambdasensor en dus is je katalysator slecht. Dat ligt er helemaal aan van welke lambda sensor die fout komt.

Het enige juiste antwoord is: met een auto waarbij na 3 (!!!) dagen het olielampje en motorlampje zijn gaan branden, geen vermogen heeft en een brakke accu, daar ga je mee terug naar de verkoper. Je gaat niet zelf lopen pielen en zoeken. Terug ermee.

Als de monteur/verkoper zegt dat het een prima auto is en jij hebt een bedrag betaald dat conform de staat van de auto is, dan mag je verwachten dat die auto gewoon normaal functioneert. Dit is basis consumenten recht sinds juni 2022.

-----------

Wat betreft de storingen en symptomen, wat ik eruit opmaak is dat de motor geen vermogen heeft, dat kan komen door een verkeerd lucht/benzine mengsel, de motor regelt dat mengsel aan de hand van verschillende factoren: gaspedaal positie, motortemperatuur, buiten temperatuur, toerental én: de samenstelling van de uitlaatgassen. Die samenstelling wordt gemeten door de lambda sensor. De meeste auto's hebben 2 van die sensoren.
  1. 1 zit er vóór de katalysator, die controleert of de verbranding juist is. Als de P0420 van deze sensor komt dan klopt je verbranding niet, zwakke vonk, brakke verstuiver etc. Dit kán je te kort aan vermogen verklaren.
  2. De 2e lambda sensor zit ná de katalysator en checked de werking van de katalysator. Als de P0420 van deze sensor komt kan dit duiden op een verstopte en/of niet goed werkende katalysator. Dit verklaart ook je te kort aan vermogen.
Het olielampje duid op laag olieniveau en/of te weinig oliedruk. Hier moet je absoluut niet mee door blijven rijden. Als je inderdaad de 1.2 liter Puretech motor hebt (geleverd in de C3 vanaf 2016) dan de auto af laten slepen naar de verkoper en laat ze de distributieriem en alles eromheen vervangen, motor intern geheel reinigen en alleen de door Citroën aangeraden motorolie erin.

Maar goed, met zoveel gebreken zo kort na aanschaf met een auto waarvan beweerd wordt dat die gewoon goed moet zijn, ga je terug naar de verkoper en dan gaan zij dit oplossen, dat zijn ze wettelijk verplicht tenzij je schriftelijk afstand gedaan hebt van garantie bij de aankoop.

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 13-08-2024 14:11 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• morritz34
FastFred schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:30:
Wat een kansloos topic is dit zeg manmanman. Er worden links en rechts alleen maar aannames gedaan, suggesties om zelf maar aan de sleutel te gaan met spacers en EGR's en alles. NIET DOEN.

Iemand koopt een C3, noemt geen bouwjaar, geen motortype en er wordt al geroeptoeterd dat het een Puretech motor is en dat die ruk zijn.... Niemand die ff 2 seconden nadenkt en dat dit ook gewoon een oudere C3 kan zijn met een TU5 motor, die praktisch onverwoestbaar zijn? Dan weer iemand die zegt die foutcode duid op lambdasensor en dus is je katalysator slecht. Dat ligt er helemaal aan van welke lambda sensor die fout komt.

Het enige juiste antwoord is: met een auto waarbij na 3 (!!!) dagen het olielampje en motorlampje zijn gaan branden, geen vermogen heeft en een brakke accu, daar ga je mee terug naar de verkoper. Je gaat niet zelf lopen pielen en zoeken. Terug ermee.

Als de monteur/verkoper zegt dat het een prima auto is en jij hebt een bedrag betaald dat conform de staat van de auto is, dan mag je verwachten dat die auto gewoon normaal functioneert. Dit is basis consumenten recht sinds juni 2022.

-----------

Wat betreft de storingen en symptomen, wat ik eruit opmaak is dat de motor geen vermogen heeft, dat kan komen door een verkeerd lucht/benzine mengsel, de motor regelt dat mengsel aan de hand van verschillende factoren: gaspedaal positie, motortemperatuur, buiten temperatuur, toerental én: de samenstelling van de uitlaatgassen. Die samenstelling wordt gemeten door de lambda sensor. De meeste auto's hebben 2 van die sensoren.
  1. 1 zit er vóór de katalysator, die controleert of de verbranding juist is. Als de P0420 van deze sensor komt dan klopt je verbranding niet, zwakke vonk, brakke verstuiver etc. Dit kán je te kort aan vermogen verklaren.
  2. De 2e lambda sensor zit ná de katalysator en checked de werking van de katalysator. Als de P0420 van deze sensor komt kan dit duiden op een verstopte en/of niet goed werkende katalysator. Dit verklaart ook je te kort aan vermogen.
Het olielampje duid op laag olieniveau en/of te weinig oliedruk. Hier moet je absoluut niet mee door blijven rijden. Als je inderdaad de 1.2 liter Puretech motor hebt (geleverd in de C3 vanaf 2016) dan de auto af laten slepen naar de verkoper en laat ze de distributieriem en alles eromheen vervangen, motor intern geheel reinigen en alleen de door Citroën aangeraden motorolie erin.

Maar goed, met zoveel gebreken zo kort na aanschaf met een auto waarvan beweerd wordt dat die gewoon goed moet zijn, ga je terug naar de verkoper en dan gaan zij dit oplossen, dat zijn ze wettelijk verplicht tenzij je schriftelijk afstand gedaan hebt van garantie bij de aankoop.
100% eens met je eerste gedeelte. Jammer dat je daarna toch in de verleiding bent gekomen om een technische analyse te geven ;)

Maar goed. Er is al meerdere keren aan @Zakkenwasser gevraagd meer info te delen maar op een of andere manier wordt deze niet (volledig) gedeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:55
Prutsertje13 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:03:
Tip ga niet in 1 keer met alle gebreken heen maar per punt appart naar de garage. Je moet de verkoper namelijk kans geven het probleem te herstellen en hebt pas na 3 pogingen recht om de koop te ontbinden. Heb je er geen goed gevoel meer bij dan zou ik het op die manier aanpakken.
Ga juist wel alle problemen tegelijk melden.
Die 3 pogingen gaat over dezelfde klacht.
Veel verschillende meldingen kan ook op problemen met de massaverbinding/zekeringenkast/kabelboom wijnzen (algemeen gesproken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammerd21
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-06 16:41
Lees als autoleek graag mee. In mijn omgeving al een paar verhalen gehoord van problemen na aankoop. Liefst wil ik een toekomstig nieuwe auto gelijk bij een andere garage laten checken. Mocht er iets naar voren komen, wil ik gewoon mijn geld terug. Hoe weet ik tenslotte hoe verkoper de euvels goed oplost? (zeker in het geval dat de verkoper oneerlijk is geweest).

Ik zou dus mijn geld willen terug zien. Genoeg C3's zonder gezeur.

[ Voor 8% gewijzigd door brammerd21 op 13-08-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 20:36
brammerd21 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:35:
Lees als autoleek graag mee. In mijn omgeving al een paar verhalen gehoord van problemen na aankoop. Liefst wil ik een toekomstig nieuwe auto gelijk bij een andere garage laten checken. Mocht er iets naar voren komen, wil ik gewoon mijn geld terug. Hoe weet ik tenslotte hoe verkoper de euvels goed oplost? (zeker in het geval dat de verkoper oneerlijk is geweest).

Ik zou dus mijn geld willen terug zien. Genoeg C3's zonder gezeur.
Ik neem aan dat je een nieuwe gebruikte auto bedoelt. Want splinternieuw mag geen probleem geven.
ANWB heeft wel wat informatie over hoe je een gebruikte auto koopt:
https://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands-auto
Zal ook niet altijd 100% succes opleveren, maar je hebt dan wat houvast.

Scroll eerst even naar beneden voor de tips. Zoeken staat prominent bovenaan, maar dat kan later nog.

[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 13-08-2024 16:50 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-06 14:00

Dutchredgaming

ICT Beheerder

[...]

Na het lezen van alle berichten weet ik nog steeds niet welke C3 van bouwjaar x hebt gekocht.

Ik heb zelf Citroen C3 uit 2021 en ik moet 0w20 gebruiken als er olie bijgevuld moet worden.
Voor aanschaf was ik al bekend van de bijzonderheid van de distributieriem en die werd voor mijn vervangen (top garage!). Ook werden remmen die rare piepen maakten vervangen zonder extra kosten.
Indien je het niet week kan je via autoweek op kenteken alle gegevens opzoeken van de auto.
Het belangrijkste is welke bouwjaar en welke motor (en pk's) de auto heeft.

Indien er toch specificaties genoemd zijn, verwijderd ik mijn bericht.

edit: typo's

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online

Ze hebben vandaag de bougies vervangen en de accu. Kort ritje gemaakt. Trekt nog steeds langzaam op tot ongeveer 60km per uur. Auto daar gelaten voor verder onderzoek.

Ik vermoed ook inderdaad de katalysator oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-06 18:17
pennywiser schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

o2 (Lambda) sensor aan vervanging toe, ook niet heel spannend en is een verslijtdeel (160 dkm). Of het is de kat of een lekke uitlaat.

Heb je voldoende oliepeil? Laat meteen de oliedruksensor (10 euro) meteen ook vervangen.

Hoeveel km heeft de auto nu? Indien > 160 dkm eerst sws o2 sonde vervangen.

Waarom was de accu leeg? Heb je voldoende laadspanning? Of ook even nieuw accutje ? Accu valt onder aanloopkosten wmb. Deze vervang ik gewoon zelf altijd indien nodig.
Ja joh vervang meteen alles maar , LOL een echte monteur zou eerst de accu opladen , vervolgens de accu testen is deze slecht? vervangen is deze goed? dan is er een lekstroom en moet dat eerst opgelost worden , alle overige storingen kun je herleiden aan een lage spanning dus die zijn nu irrelevant storingen wissen na reparatie stroomvoorziening en dan weer een nieuwe diagnose stellen .

En ja lambda sensoren zijn erg gevoelig voor een te lage spanning , dus begin maar met die accu en de laadstroom te meten ( meest logische )

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Zakkenwasser schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:14:
[...]

Ze hebben vandaag de bougies vervangen en de accu. Kort ritje gemaakt. Trekt nog steeds langzaam op tot ongeveer 60km per uur. Auto daar gelaten voor verder onderzoek.

Ik vermoed ook inderdaad de katalysator oid.
Maar wat is nu het bouwjaar, km stand en welke motor ligt er precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18
Eens met @R2D2 : In welke categorie valt deze auto eigenlijk? Is het een auto van 5 jaar oud met 50K op de teller? Of een 20 jaar oud inruilertje wat bij die dealer terecht is gekomen met 300K op de teller? En is het stukje "Dealeronderhouden" ook terug te zien in de boekjes, en gaat het dan om onderhoud bij deze zelfde dealer waar jij hem gekocht hebt? Gezien de hoeveelheid gebreken zou het mij zeer verbazen als deze auto echt elke grote en kleine beurt gehad heeft afgelopen jaren...
Pagina: 1 2 Laatste