2de hands of nieuw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:11

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic
ik probeer uit te zoeken of het slimmer is om een 2021 systeem aan te schaffen of toch voor een nieuw 13de gen te gaan.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen
kan komt dan als ik voor nieuw ga
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
vooral (zware) video/photobewerking(raw) gamen is niet mijn goal al denk ik dat mn zoon daar anders overdenkt ;-)
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Zie boven DxOPLv7 is wat nu mn pc nekt
huidige setup ( niet lachen... :$ ) een dell XPS uit eh 2011 hé deed wat ie moest doen tot 1/2 jaar terug in covid tijdperk wegens de mining prijs opdrijvingen van videokaarten een 750Ti op te kop getikt om te zien of de prijzen wat zouden zakken en nu is het echt op. elke raw bewerking in DxO Plv7.8 doet mn geduld beproeven tot het moment dat ik denk lamaar. v5 deed redelijk v6 was al oeps dit gaat pijn doen voor mn setup, 4k video was al meteen blokvorm belasting overload in vidcoder en davinci revolve maar met renderen was t set and forget (lamaar draaien kom starks wel kijken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrYaDW7kGv8DwVJ8tWScI77sVEI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0D4VAUMOXSyTH2BW6QeW3Zom.jpg?f=user_large
doet het maar och och ik heb mn pcu al op 90% staan om oververhitting met renderen te voorkomen
Wat mag het systeem gaan kosten?
ik koop voor een langer termijn dus een glijdend verval van snelheids beleving.( ik haat elke keer mn pc software technisch op bouwen. al die settings/ handy apps die je in de loop vd tijd hebt geinstallerd die je ooit uitgevogeld heb weer op nieuw op snorren/uitvogelen. erg tijd rovend. ja lui en incompetent in de software instellen wereld;-)

Tja ik zie dat 1700-1800 al snel gebeurd als je wat aanklikt highend i7 13gen en een 4060Ti goed matching mbo 32 gb ddr5 5600. als t moet moet t maar liever vriendelijkere prijzing 1100-1500 zeg maar
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
goed gereedschap kost geld dus als het het echt waard is en uiteindelijk zn gebruik weer oplevert dan is het ok.
1800 is toch wel mn uiterste denk ik.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
nog niet over nagedacht ( alleen een 2Tb nieuwe dataschijf sowieso.)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
nieuw toetsenbord, schermen heb ik al of koop ik later een nieuwe bij , audio is default boeit niet echt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
stil moet hij zijn. en lang aan kunnen staan zonder meteen je zonnepaneel opbrengst op te zuigen
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
betrouwbaar, geen zelf bouw hotroad flashing leds gaming shit met glazen panelen en uiterlijke disco meuk en "spoilers en skirts" vertoon. gewoon een betrouwbaar werkpaard.

zoiets in V&A https://superworkstations...-z2-g9-tower-workstation/
of indien ik gewoon klik op wat vermoedelijk weer tig jaar mee kan
https://pc-samenstellen.nl/s/220661

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
nee
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
zou handig zijn als in de toekomst upgraden mogelijk is. dus geen cpufixed mbo combi of ockward setup die later niet compatibel is met nieuwere kaarten of geheugen

Wat verwacht je van ons?[i]
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen? [/i]
dit dus ;-)
vraag 1:
is de 2021 videokaart een probleem? (jaja ik draai op een 750TI maar mn mbo kan niet meer aan.)
een nividea a4000 in dit geval vs een rtx 4060ti loop ik meteen achter of is de prijs zodanig dat ik wel een tijdje er mee kan draaien zonder koffie te moeten drinken bij elke bewerking. ( toekomstige software zou zwaarder kunnen leunen op de GPU)

vraag 2 is er veel verschil in 12gen en 13 gen cpu's?
Intel Core i7-12700 | 12 cores, 2.1GHz base, 4.9GHz turbo vs
Intel® Core™ i7-14700KF - 20 Cores
of eerlijker
Intel® Core™ i7-13700KF - 16 Cores

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:53
Geen 13e of 14e generatie kopen tot er meer duidelijk is over de problemen die er momenteel gaande zijn.
nieuws: Intel verlengt garantie voor 13e en 14e generatie Core-cpu's met twee...
review: Hoeveel trager worden Intel-processors door de nieuwe 'Default Settin...
nieuws: Microcodepatch gaat crashes bij al getroffen Intel-processors niet op...
nieuws: Gamers Nexus: stabiliteitsprobleem Intel-cpu’s komt mogelijk door pro...

Ik zou mikken op een tweedehands 12th gen of AMD Ryzen 5000 systeem of een nieuw Ryzen 7000 of 9000 systeem

[ Voor 118% gewijzigd door youridv1 op 10-08-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Waarom AMD ? Goedkoper en beter dan de intel compare?
Ik meen gelezen te hebben ergens dat ADM grafisch sterk is. Maar geen plus zonder min.
Dus zijn ze minder zuinig met energie of zo? (zal ff googlen zo.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
AMD is momenteel eigenlijk de beste optie. De 7950X is een van de snelste fotoshop cpu's die er is. Is ook veel zuiniger dan de 13700K, 13900K, 14700K en 14900K die momenteel allemaal getroffen zijn door stabiliteits problemen.
Maar geen plus zonder min.
Momenteel valt dat best mee bij AMD CPU's.
De R9 7950X zit in de top voor creative taken als foto en video
de R7 7800X3D is de snelste gaming cpu ter wereld
voor bang for buck zijn de R5 7600 en R7 7700 uitstekende opties.
De pas gereleaste R7 9700X is (zodra de intiele launch price een beetje zakt) een hele goede optie voor power efficiency. De power efficiency van 7000 is ook erg sterk.
Als je veel performance wil in creative taken, maar goedkoper dan de 7950X en lekker efficient, dan is de product: AMD Ryzen 9 7900 een erg sterke

[ Voor 66% gewijzigd door youridv1 op 10-08-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
https://nanoreview.net/en...12700-vs-amd-ryzen-7-5800

Dit laat eigenlijk zien dat die i7 12700 best compatatief is.

https://technical.city/en...12700K-vs-Ryzen-7-7800X3D

Deze is inderdaad poef auch.

https://technical.city/en...7-12700K-vs-Ryzen-9-7950X

Vast ook stuk duurder.

Las ik nou hier

video: AMD Ryzen 7000 vs. Intel 13th Gen Core: De definitieve conclusie

Dat de amd's platform mbo makkelijker zijn met upgraden cpu?
Dus de moederboarden hebben geen moeite met een latere en snellere cpu?
In tegenstelling tot intel? Of is dat met intel ook zo als je maar in je generatie blijft?

Edit had je wijziging gemist zal die 7900 eens bekijken.

Even quick en dirty search
https://www.computergigant.nl/7900/32D5/1TM2/DT
Komt op 1043 inclusief win 11.
32gb ddr vermoedelijk 5 met 4800.
700 voeding en los een videokaart kopen.
uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB

Of iet milder
uitvoering: Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6650 XT 8GB GDDR6

uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7600 8GB GDDR6

[ Voor 32% gewijzigd door copykat op 10-08-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
youridv1 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:16:

voor bang for buck zijn de R5 7600 en R7 7700 uitstekende opties.
De pas gereleaste R7 9700X is (zodra de intiele launch price een beetje zakt) een hele goede optie voor power efficiency. De power efficiency van 7000 is ook erg sterk.
Als je veel performance wil in creative taken, maar goedkoper dan de 7950X en lekker efficient, dan is de product: AMD Ryzen 9 7900 een erg sterke
Die 7900 lijkt me wel wat als startingpoint. Kan altijd lager gaan als de prijs te hoog word. De r7 7700 bijvoorbeeld.
Ik kom eigenlijk nergens behalve bij die ene een desktop tegen met deze set er in. En die heeft niet zo'n beste videokaart in hun lijstje. (ik heb liever iets meer gpu power.) 8gb is denk ik een minimum vereiste liever 12gb of 16gb. Om een jaar of 5 geen upgrade nodig te hebben.
Zijn er website's die kies je systeem en wij bouwen hem voor je met de ryzen 9 7900 AMD?
I

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:45

SpamLame

niks

Zeker;
Azerty
Informatique
Alternate
Megekko

Zijn shops waar je een systeem zelf kan samenstellen en laten bouwen, om er 4 bekende te noemen.
Er zijn er veel meer, wellicht ook bij jouw in de buurt als je persoonlijk wilt halen bv.
Meeste verkopen ook hun eigen builds of upgradekits welke je als vertrekpunt kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09 21:12

M2M

medicijnman

Intel gaat ongeveer 2 generaties mee per socket. AMD heeft recentelijk nog nieuwe processoren toegevoegd aan het AM4 socket dat inmiddels 8 jaar oud is.

Nu een AM4 bord kopen met bijbehorende AMD processor is misschien niet het meest handige. Het platform is aan het eind en er komt niks nieuws meer voor.

Je kunt dan gaan voor een AMD7000 serie, of AMD 9000 serie processor, waarbij die laatste eigenlijk wat lage procentuele performance winst heeft, maar het vooral moet hebben van lager energieverbruik. Kosten zijn ook iets hoger.

Binnen AMD heb je dan de x3d variant, die is speciaal gebakken voor gamen. Voor productiewerk heb je beter een ander exeplaar. En dan kun je kiezen uit 8, 12 of 16 processorcores. 7800, 7900 of 7950.

Intel heeft sinds de 12e generatie een hybride structuur. Processorcores zijn er in tweevoud, trage efficiency cores en snellere performance cores. Een hoger getal betekent soms meer performance cores, maar meestal ook een zwik extra efficiency cores. Die laatste zijn wat traag en eigenlijk meer bedoeld voor achtergrond processen.

Zo zie je dat de 14900 en 14700 processor van Intel eigenlijk dezelfde hoeveelheid performance cores heeft, maar de hoger geplaatste wat meer efficiency cores heeft. En die efficiency cores zitten voornamelijk uit hun neus te eten, maar doen het wel goed om die laatste paar procent op een benchmark erbij te halen.

De 14600 en 14500 hebben beide 6 performance cores.

Intel heeft er ook een handje van gehad om sinds de laatste paar generaties eigenlijk de processoren tegen hun limiet aan af-fabriek over te klokken. Die dingen trekken tegenwoordig 350W uit het socket en zijn dus ook niet meer in praktische zin koelbaar. De Thermische massa wordt dan ingezet als buffer om het ding zo hard mogelijk in zijn temperatuurslimiet te laten schieten, waarna performance flink terugzakt. Nu blijkt recentelijk dat die 'default instellingen' wat te agressief zijn waardoor processoren van 13 en 14e generatie nogal snel fysiek kapot gaan.

AMD's strategie met een flink lager energieverbruik is dan toch een stuk beter.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Ik zou inderdaad gewoon door een van de genoemde nederlandse webshops een systeem laten assembleren. kant en klare desktops in dit segment (meer dan huis tuin en keuken) hebben vaak een hoop marge in de prijs.

Bijvoorbeeld zoiets als startpunt bij azerty. Videokaart en extra storage voor video projecten niet ingevuld

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900 Boxed€ 353,99€ 353,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 84,30€ 84,30
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 180,99€ 180,99
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 95,38€ 95,38
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 132,99€ 132,99
Totaal€ 1.076,55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@M2M dank voor je achtergrond info.
Ik had al een beetje de amd 7900 gekozen als cpu.
Altijd intels gehad maar gezien de laatste berichten dat ze ze iets te "zuinig" gecontrueerd hebben en dus snel in de hogere temperaturen schiet en dan dus eerder kapot gaat. Los van de wattage die ze zuigen. (zonnepanelen maar toch elke euro paar jaar minder aan stroom met zelfde preformens is winst.)
Pure gaming zal mn zoon vast willen en misschien zet ik zn account er op als ie zich gedraagt.
De 7950 is niet nodig die 7900 is precies mooi.

Zit er nog veel technisch verschil in gigabyte mbo, asus mbo, MSI mbo?
Waar moet ik op letten met keuze? Behalve de offious zoals usb 3 type en aansluit mogelijkheden van hdd/ssd enz. Audio mag simpel zijn komt geen surrouns set op.

@youridv1 bedankt voor je lijstje zitten er nog onderdelen in die je specifiek voor hun kwaliteiten gekozen hebt over andere van de zelfde prijs? (ga straks nog even bij azerty kijken.)

Ik was bij computerbestel.nl een lijst samen aan t stellen uit hun keuzes. Kwam hier op maar ik moet bekennen dat ik soms gewoon dacht iets meer dan standaard is goed/beter. Dus geen idee of ik er echt op vooruit ga.
7900
- Be Quiet Pure Base 500 - Window desktop case. Ding staat naast mn knie dus stil is fijn.
- mbo MSI B650 GAMING PLUS WIFI (omdat ik denk dat gigabyte lager in de kwaliteits lijst staat) wifi is niet nodig ( kabels gelegd) maar bluetooth kan handig zijn
- Corsair Vengeance 32GB (5600Mhz)
- Samsung 970 EVO Plus 500GB (M.2) systemschijf. (ik heb een 2TB hdd als data.)
(heeft t zin om die toch naar 1 TB te doen? Databus vertraging met bewerken kan ik begrijpen als reden dus je werk data op de system zetten en dan later verplaatsen naar "opslag".)

-video kaart, ik denk AMD ipv nividia's (zijn duurder denk ik gebaseerd op geheugen specs vergelijk) want op elkaar afgestemd. AMD RADEON RX 7600XT 16GB
(Overkill? Verkeerde? )

Cpu koeling - Be quiet! Dark Rock 4 (gekozen op geluid en iets meer dan hun standaard aanbieding.)
Geen idee of t overkill of niet is. Koeling is key heb ik altijd begrepen met cpu preformenses.

Case koeling standaard gehouden, geen idee of noodzaak is betere/upgrade te nemen en ik hoef geen ledshow aan de buiten kant of binnenzijde wat veel upgrade koeling heeft dus maar gelaten.

Sytem voeding Be Quiet! System Power 10 550W deze set up zonder tweede 2tb is 408watt minimum, (Als dit betekend als alle componenten op 99% belast worden zuigt t 408watt dan zou 550 zat zijn. Anders een 600watt denk ik. Veel meer schroef ik er niet in. Misschien als mn ene oude nass er mee op houd een extra dataschijf om wat te kunnen opslaan maar ik heb een 416play ook draaien als media ondersteuning en een 8TB extern als backup hdd. Die los gekoppeld is tussen door. En extra backup in transip. Cloud.

En win 11 home. (heeft pro nog toegevoegde waarde voor het bedrag?
(ik kan natuurlijk ergens een "leentje buur" doen maar ik vind als je lange termijn denkt is een eigendom licentie niet veel geld.)

Kom ik op 1572,00
(ik denk dat er nog wat lucht in zit in specs en prijs.)
Maar al een stuk vriendelijker dan de intel i7 versie.

@SpamLame ik zag vooral intel keuzes in mn snelle zoektocht bij hun.
Ik had google "amd 7900 desktop" gedaan kijken wat opkwam.
Zal straks azerty vergelijk met tweakers lijsten doen.
Of heb je een voorkeur in die webshops uit ervaring?

Iedereen bedankt voor jullie expertise dit soort keuzes zijn door de frequentie van aanschaf (1x in de 5-10 jaar) lastig op kennis van zaken te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-09 12:00
Azerty, alternate en informatique zijn de shops waar ik zou laten bouwen, waarbij informatique wel wat aan de dure kant is.
Alternate heeft een handige tool waarbij automatisch de onderdelen tevoorschijnkomen die ook daadwerkelijk passen. Dus kies een 7900X cpu en alleen de bijbehorende moederborden en RAM worden getoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:17

Thomg

Aww yiss

Je kan het beste wat bij elkaar klikken bij iets als Azerty.
https://azerty.nl/pc-samenstellen

Die aggregeersites (nanoreview, technical city) zijn niet al te best om een vergelijking te krijgen van performance.
Passmark is adequaat als je een idee wilt krijgen van performance voor productiviteit.
https://www.cpubenchmark....i7-12700-vs-Intel-i7-4770
Voor gaming moet je reviews erbij pakken (zoals tweakers, of iets als TPU).

Eerlijk gezegd, kijkende naar je eisen en waar je vandaan komt denk ik dat je makkelijk weg kan komen van een 7700 build.

Even paar korte opmerkingen:
- Nee, je hebt geen Dark Rock Pro 4 nodig. Deze koeler is ongelooflijk overkill en ook vrij slechte value.
- Als je van een 2TB HDD af komt overweeg dan een 2TB SSD te installeren. Voor productiviteit is het wenselijk om alles op lekker snelle flash te hebbem. Voor de prijs hoef je niet wakker te liggen.
- Je hebt geen 7600XT nodig. Voor basale productiviteit kan je kiezen door te blijven op de iGPU of voor een goedkope GPU te gaan. Opties waar ik naar zou kijken zijn dan de 6600, 3060 of 4060. Maar ik zou beginnen met niets tenzij je een GPU plaatsen heel erg eng vind.
- Bronze 550W voeding in 2024 is wel een beetje karig, je kan vrij eenvoudig een Gold voeding krijgen rond die prijs. De GC550 word vaak aangeraden als no-nonsense voeding. uitvoering: Seasonic G12 GM 550 watt (Niet bij Azerty)
- Moederbord merk staat niet in relatie tot kwaliteit. De B650 Gaming Plus WIFI is "fine".

En nee, je hebt geen extra koeling nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@Thomg thanks.

Ik heb even op t forum gezocht naar benchmarks en specs voor mijn meest heavy programma door users.

[/quote]
Keep in mind that 95% of the AI used in the world is based on Nvidia cards. Even if AMD offer something interesting, I will stick to Nvidia (IMHO).
[quote]
Dit zou betekenen dat ik beter af ben met een nvidia chipset.

Ok dus een snelle flash 1 of 2 TB er in en de 2TB er in hangen als instand backup schijf.( heb ik toch al.)

Videokaart, recomendatie For DeepPRIME and DeepPRIME XD: NVIDIA RTX™ 2060, AMD Radeon™ RX 6600 with latest drivers. Voor nu dus met de oploop van gpu gebruik zou ik liever wat hoger zitten.
Iets achteraf er inzetten lukt me wel. Cpu met pasta en zo lijkt me ook niet moeilijk maar wel secur werkje, tis allemaal zo klein die contactjes dat een foutje zo gemaakt is.
Dan is de NVIDIA RTX 4060 8GB voorlopig strak zat.

Voeding en cpu koeling, ah duidelijk.

Vanavond even bij Alternate en Azerty een lijstje invullen met mn nieuwe kennis kijken wat daar uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

@SpamLame ik zag vooral intel keuzes in mn snelle zoektocht bij hun.
Ik had google "amd 7900 desktop" gedaan kijken wat opkwam.
Zal straks azerty vergelijk met tweakers lijsten doen.
Of heb je een voorkeur in die webshops uit ervaring?
Ik meen dat ze allen ook hun eigen amd builds hebben, maar heb daar niet specifiek naar gekeken. Allen bieden een bouw dienst voor een door je geselecteerde lijst van componenten.
Ik heb opzich geen voorkeur anders dan dat ik die 4 ken en af en toe bestel en jouw gevonden toko niet.
Van alle 4 ben ik niet op de hoogte van hun bouw dienst. Ik bouw zelf en meestal tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:17

Thomg

Aww yiss

copykat schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:17:
@Thomg thanks.

Ik heb even op t forum gezocht naar benchmarks en specs voor mijn meest heavy programma door users.

[/quote]
Keep in mind that 95% of the AI used in the world is based on Nvidia cards. Even if AMD offer something interesting, I will stick to Nvidia (IMHO).
[quote]
Dit zou betekenen dat ik beter af ben met een nvidia chipset.

Ok dus een snelle flash 1 of 2 TB er in en de 2TB er in hangen als instand backup schijf.( heb ik toch al.)

Videokaart, recomendatie For DeepPRIME and DeepPRIME XD: NVIDIA RTX™ 2060, AMD Radeon™ RX 6600 with latest drivers. Voor nu dus met de oploop van gpu gebruik zou ik liever wat hoger zitten.
Iets achteraf er inzetten lukt me wel. Cpu met pasta en zo lijkt me ook niet moeilijk maar wel secur werkje, tis allemaal zo klein die contactjes dat een foutje zo gemaakt is.
Dan is de NVIDIA RTX 4060 8GB voorlopig strak zat.

Voeding en cpu koeling, ah duidelijk.

Vanavond even bij Alternate en Azerty een lijstje invullen met mn nieuwe kennis kijken wat daar uit komt.
Met AI wil je misschien wel wat meer geheugen, dat maakt de 3060 12GB soms wat interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Azerty lijstje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gcAIm9ozYRXVUjNfl7M-0nvxBs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3nzk5dl02ACcLoDYFBo4Dzco.jpg?f=user_large

geheugen zou ook eerst 32 GB kunnen zijn: is 188 tegen 116 euro.
SSD naar 1TB gebracht is zat. opslag is 2TB er naast.
Videokaart op basis van de software die mij een nieuwe pc doet kopen. ( er word veel gevraagd van de GPU)
en is op 2euro na de goedkoopste rtx 4060 in hun arsortiment

Case: als in ik wil liefst wel wat meer dan 2 USB poorten bereikbaar hebben. 2 snelle 3.0 is prima maar liefst ook nog 2 minder snelle bereikbaar zonder aan de achterkant te moeten zijn. en het liefst niet opening naar boven ivm stof en zo. kwam er een tegen met 2x usb en 1xusb-c maar alles boven op.
stil als in weinig geluid tijdens aanstaan.
- be quiet pure base 600 miditower mooi design.
maar wat zijn dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oNpLpPgiy0h9nzoL1lr0uycqqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQdwattHrbSiNcb3tnqNZ7tR.jpg?f=fotoalbum_large

- Fractal Design Pop Air Black Solid
- https://azerty.nl/product/silvstone-sst-se
heeft als een van de weinige usb aan de vertikale zijde: en 3! USB
Aantal USB 2.0-poorten 1
Aantal poorten USB 3.2 Gen 1 (3.1 Gen 1) Type A 2 h1b-g-atx-bk/4975144

Kom alleen geen enkele review of mening tegen over deze case wat dan weer mn enthousiasme tempert.
En hier kom ik hem ook niet tegen.
Met AI wil je misschien wel wat meer geheugen, dat maakt de 3060 12GB soms wat interessanter.
https://azerty.nl/product...dition-videokaart/4528297
even duur als de 4060.
https://www.gpu-monkey.co...tx_3060_v2_oc_edition_lhr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

copykat schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:13:

- be quiet pure base 600 miditower mooi design.
maar wat zijn dit?
Kijk eens in de manual wat de fabrikant daarover geschreven heeft
https://www.bequiet.com/a...oad=true&omitPreview=true

Case zijn imo hoogst persoonlijk, size, plaatsing, kleuren, wel/geen windows/rgb.
Voor mij is het een box die de componenten vasthoud, weggestopt onder het buro.
Een beetje airflow is belangrijk en daarna boeit het me weinig, gebruik dan ook vaak 2dehands kasten of schuif ze zelf door.
Reviews zijn niet echt relevant voor mij.

Jij wilt kennelijk een ATX sized case, zwart, windowless, 2*USBA (4 als het kan).
Persoonlijk vind ik het te duur, maar mss is de uitvoering: Fractal Design Define 7 Compact Zwart iets voor jou.

[ Voor 43% gewijzigd door SpamLame op 14-08-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
SpamLame schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

Kijk eens in de manual wat de fabrikant daarover geschreven heeft
https://www.bequiet.com/a...oad=true&omitPreview=true

Case zijn imo hoogst persoonlijk, size, plaatsing, kleuren, wel/geen windows/rgb.
Voor mij is het een box die de componenten vasthoud, weggestopt onder het buro.
Ik heb vroeger gewoon fabrieks modellen gekocht op specs en dan kreeg je een kast er bij die er bij zat. Omdat de zelfbouw vaak teveel een hassle (risico op niet met elkaar passende componenten bijv. ) was ten opzichte van de besparing. Nu kan je opties klikken en deze setup oplaten sturen door mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Dus nu moet ik een beetje bedenken wat belangrijk is voor een kast.
Openingen waar stof in kan komen lieftst vertikaal, stof valt er dan hopelijk meer langs...😉
Een airflow die goed genoeg is om niet met temperatuurs issues te zitten maar ook niet klinkt als je dochters föhn als je maar iets doet. Dus een beetje stil is fijn ik hoef geen ultra fit gaming system te hebben die is prima als je altijd met een headset op zit en toch niet hoort dat hij loopt te blazen als een intercooler van een V8. :+
Liefst geen lichtreclame en frutsels
Een beetje airflow is belangrijk en daarna boeit het me weinig, gebruik dan ook vaak 2dehands kasten of schuif ze zelf door.
Reviews zijn niet echt relevant voor mij.

Jij wilt kennelijk een ATX sized case, zwart, windowless, 2*USBA (4 als het kan).
Persoonlijk vind ik het te duur, maar mss is de uitvoering: Fractal Design Define 7 Compact Zwart iets voor jou.
Ik vermoed dat deze kast die ik nu koop ook een jaar of 10 mee gaat.
Nooit mee bezig gehouden welke kasten goed/populair zijn :)
ATX? Ja vermoedelijk omdat het moederbord ATX is. Mijn huidige kast is 40x40x16cm groter hoeft niet als t kan.
Zwart? Nouja liefst geen "zie wat ik allemaal er in geschroeft heb!" Kijkkast of "design" met meer prijs.
Gewoon functioneel, goede airflow(en stil) met voldoende interface's om niet met losse hubs te moeten kloten als je wat wilt heen en weer copieren.

Ja die Define 7 had ik ook gezien mooie kast, maar inderdaad best prijzig. Vond 100 euro wel de max eigenlijk voor een stuk blik met pwb framing.

Vandaar dat ik op die SilvStone SST-SEH1B-G ATX bk uit kwam. Die is 80 euro en heeft vertikale poorten.
Moet alleen nog controleren of die rtx3060(ti) er in past enzo.
Indien mn 3 usb(a of c) echt een belemmering is dan is 2 ook goed.
Dan moet ik de sata/usb kabels van mn externe hdd's maar achterin laten zitten om de voorzijde vrij te houden...
En anders koop ik gewoon die fractal define 7 en slik de extra kosten als in betalen doet 1x keer pijn gebruiken van het verkeerde product elke keer.
(gewoon 2x na sporten meteen naar huis inplaats van na zitten en ik heb t prijsverschil er weer uit... :+ )

Overigens beetje browsen op de alternatieven van de Define 7 kwam deze ook boven. Net ff vriendelijker in prijs.
uitvoering: Antec P101 Silent
Slick design. Geen glaswerk 😉
Filterschermen tegen extern stof. ( had ik in mijn huidige met horrengaas gemaakt.) maar dit is fijn scheelt een hoop ontstoffen, pc's zuigen een hoop airborn stof aan als ze een tijd aanstaan.
(die top openingen kan ik altijd nog afdekken met een zelfgemaakt klepje die er op ligt als er niks in zit.)
Wel een beetje overdreven veel hdd/ssd slots als ik het zo zie.
Voeding onder op.
Toevoegen aan t lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Weer eens wat tijd besteed aan mn lijstje.
Doel is nu januari 2025 te kopen. (13de maand )
wenslijst: pc bouwen
Main prio:
Pci-e 5 slot.
Een 7900x in plaats van de 7900. 3xd is te op gamen en 3d rendering gebaseerd heb ik begrepen.
Snelle m2 systeem sd.
Snel geheugen. (weet niet of virtueel geheugen op een snelle m2 versus extra ram in snelle vorm iets uit maakt.) eerst 32Gb 64/6800 cl32 en dan zijn er nog 2 slots vrij om een tweede set te plaatsen in dien wenselijk.
Video kaart, gelezen dat nieuwe uit komen in 2025 dus misschien dat dan de 4060ti en de 4070 genoeg zakken om wel te kopen. Anders denk ik de 4060.
Kast.
Fractals zijn mooi en goed. Iets duurder maar nog binnen mijn max voor een kast.
P101 silence is een mooie kast maar pfff wat een rek sd slots..... Volgens mij moet je die voor de helft wrg halen om ruimte te creëren.
Zit er nog kabelwerk voor of nadelen verschillen in die kasten? Airflow/ fan locatie? Voeding locatie?
Liefst redelijk stil, efficiënt, stof wering bij intake. En minimaal 3 usb-a aan de voorzijde en een usb-c indien mogelijk mooie extra. Moet de kasten nog tegen elkaar vergelijken.
Voeding 750w gold moet genoeg zijn. A3 schijnt nieuwe norm te zijn. Kan blijkbaar oa de videokaart vermogen gestuurd worden. Vraag me af of de meer prijs het waard is.

Ander dingetje is toch of laten bouwen en garantie hebben op de bouw of de goedkoopste prijs halen bij diverse sites en zelf in elkaar zetten.
Heb wel wat electronica ervaring in plaatsen en monteren maar pc's demonteren en monteren niet echt.
Weet dus niet of alles mee geleverd word aan kabels en pasta en guidestrips en kabel houders en zo.
En of mijn overal vandaan bestellingen compatible zijn in specs en kabel connecties.

Naja heb nog wat weken omdat uit te zoeken.😁

Pagina: 1