Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-05 22:29
Context:
Wij zijn klaar met het verbeteren van de isolatie in ons jaren 70 huis en willen op termijn op lage temperatuur gaan verwarmen (ws met een lucht-water warmtepomp). We hebben nu een groot overschot aan zonne-energie (ruim 4 MW per jaar).
Als eerste wil ik centrale balansventilatie met wtw om warmteverlies te mininaliseren. Verder wil ik ook een douche-wtw.
Ik ben me nu aan het oriënteren op de beste optie voor de verwarming van het douchewater (onze keuken is al elektrisch vanwege een quooker). Ik twijfel tussen een e-boiler met COP1 en een warmtepompboiler.

Mijn overwegingen:
Een e-boiler is kleiner en stiller. Bovendien kan ik die waarschijnlijk een groot deel van het jaar puur op mijn eigen zonne energie draaien. Dus is de COP van 1 alleen een echt nadeel in de winter.

Een warmtepompboiler is zuiniger. Maar groter en maakt meer geluid. Bovendien is de COP alleen hoog wanneer de aanvoerlucht warm. Wanneer ik hem draai op buitenlucht is dat in de winter relatief ongunstig. Ik kan hem draaien op binnenlucht maar dan moet de verwarming harder werken (en mogelijk nog meer geluid binnen). Alternatief is draaien op ventilatielucht maar dat heeft mijns inziens weinig zin bij balansventilatie met wtw.

Bovendien zorgt de douche-wtw voor een hogere aanvoer temperatuur richting de boiler. Dat zorgt natuurlijk voor minder energieverbruik maar vermoed (but correct me if I'm wrong) dat de COP daardoor wel lager wordt.

Mijn vragen:
  • Heeft een warmtepompboiler in het algemeen zin in combinatie met een douche wtw en balansventilatie met wtw?
  • Meer specifiek: wat voor COP kan ik in de winter verwachten van een warmtepompboiler wanneer de watertemperatuur reeds 20 graden is?
Een mogelijk alternatief waar ik me nog niet in verdiept heb is 1 warmtepomp voor zowel verwarming als douchewater. Maar die hebben vaak een nogal grote binnen unit waar ik geen plek voor heb.

Ik hoopdat jullie ideeën, suggesties (of correcties?) hebben.

Bedankt

Beste antwoord (via RvV1979 op 10-08-2024 23:43)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik woon in een woning uit 1978 en heb nagenoeg dezelfde situatie als jou. Ik verwarm mijn woning intussen met een warmtepomp en ben van het aardgas af. ( Remeha ELGA ACE, officieel hybride, bij mij hangt er geen ketel meer aan dus ). In 2010 is er bij ons een doucheWTW pijp geinstalleerd.

Tapwater komt van een aparte warmtepompboiler van 200 liter (Daikin), deze hangt er sinds oktober 2023. Warmtepompboiler zuigt lucht af uit mijn woning en blaast naar buiten toe.

Geluid
Dit valt echt enorm mee. Zeker als je wat voorzorgsmaatregelen neemt. In mijn geval staat de warmtepompboiler op zolder, in de slaapkamer van mijn zoon. Ik heb er een ombouw omheen gemaakt. Als deze nu draait is hij nagenoeg niet meer te horen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxyx370zae8YZC8OD_8IqQNvM9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAhs49BTMEYVN7qwoO8VCsgy.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik
Ik zuig dus lucht af vanuit mijn woning. Verbruik ligt in de wintermaanden rond de 70kWh per maand en nu in de zomer rond de 50kWh per maand.

Het meest opvallende is dat ik geen merkbare verhoging in het verbruik zie van mijn warmtepomp zelf. Mijn zolder en eerste verdieping worden er ook niet kouder op in de winter. Hier heb ik nog geen verklaring voor.

DoucheWTW
Meteen meenemen. Het scheelt je 40 tot 60% in je verbruik van je warmtepompboiler waardoor het verbruik lager blijft maar je dus ook langer kan douchen!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:23
Is dit niet de ideale situatie voor een monoblock warmtepomp voor de verwarming gecombineerd met een boilervat voor warm water. (de laatste laat je ook door je warmtepomp op temperatuur houden)

Balansventilatie en douche wtw klinkt mooi.
Maar al dat geld, moeite en kosten kan je ook investeren in een iets zwaardere warmtepomp.
Dat is verhoudingsgewijs de meerprijs niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Bedankt voor de tip. Dat is inderdaad het alternatief waar ik me nog niet had verdiept. Kan iedere monoblock dat?
Sowieso wil ik de douche WTW (want relatief goedkoop) en de balansventilatie (want ventilatie is nu niet op orde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:44
De douche wtw zit al op 500 euro, + installatie materiaal +uren (?)...
Leuk mss voor als je langdurig de heetwaterkraan open laat staan, en zelden een bad neemt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV1979
natural colour schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:07:
De douche wtw zit al op 500 euro, + installatie materiaal +uren (?)...
Leuk mss voor als je langdurig de heetwaterkraan open laat staan, en zelden een bad neemt.
Klopt. Wij hebben geen bad dus douchen veel. Als ik andere tweakers mag geloven scheelt het al snel de helft in warm water. Dan kan dus bijvoorbeeld de boiler kleiner. Dat scheelt zowel geld als ruimte.
Ik kan 'm zelf installeren; zo ingewikkeld is dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
RvV1979 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:06:
Bedankt voor de tip. Dat is inderdaad het alternatief waar ik me nog niet had verdiept. Kan iedere monoblock dat?
Sowieso wil ik de douche WTW (want relatief goedkoop) en de balansventilatie (want ventilatie is nu niet op orde).
Begin eens in het volgende topic
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Kan je de douche WTW zonder alteveel moeite installeren, dan waarom niet.
Al zijn de verticale modellen aan te raden.
Houd er wel rekening mee dat vooral het werk gedaan wordt bij langdurige douchebeurten.

Voor de balansventilatie moet je bedenken dat het een oude woning is.
Is er al mechanische afzuiging dan kan het simpeler zijn om die te upgraden en vervangen met een moderne gelijkstroom doos. Moet je alles vanaf de grond opnieuw aanleggen dan is balans een optie. Maar verwacht er geen wonderen van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
D-dark schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:48:
[...]

Houd er wel rekening mee dat vooral het werk gedaan wordt bij langdurige douchebeurten.

Is er al mechanische afzuiging dan kan het simpeler zijn om die te upgraden en vervangen met een moderne gelijkstroom doos. Moet je alles vanaf de grond opnieuw aanleggen dan is balans een optie. Maar verwacht er geen wonderen van.
Verwacht er geen wonderen van? Juist wel.
Geen koude lucht naar binnen halen, geen warmte wegzuigen en dus continue bijstoken, etc. Dat is toch wonderlijk allemaal? Dat het huis oud is maakt niet uit als de naad en kierdichting maar goed is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
D-dark schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:48:
[...]

Goede tip, bedankt. Het wordt inderdaad een verticale douche wtw. We zijn met zn vieren en twee kinderen waarvan ik verwacht dat ze in de toekomst lang willen douchen.

Er is geen mechanishe ventilatie aanwezig. Er was “natuurlijke” ventilate (type A) maar inmiddels hebben we alle roosters in de ramen laten vervallen voor betere isolatie. Het schip van balansventilatie is dus eigenlijk al vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
ik heb het zo. monoblock doet de verwarming (staat de zomer dus uit en hoeft niet hard te werken en boven ipv de cv een kleine WP-boiler en doucheWTW. voldoende om 30min te kunnen douchen of een bad te vullen. Bij mij werkt het prima en ben heel flexibel met weing wat stuk kan

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
technopeuter schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:28:
ik heb het zo. monoblock doet de verwarming (staat de zomer dus uit en hoeft niet hard te werken en boven ipv de cv een kleine WP-boiler en doucheWTW. voldoende om 30min te kunnen douchen of een bad te vullen. Bij mij werkt het prima en ben heel flexibel met weing wat stuk kan
Ja dat is ongeveer wat ik nu overweeg. Ik ben heel benieuwd naar je overwegingen en ervaringen:
  • Waarom heb je voor een WP-boiler gekozen en niet voor sanitair water verwarming met je monoblock?
  • Gebruik je binnen- of buitenlucht voor je WP-boiler?
  • Heb je ooit de COP gemeten?
Veel dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
RvV1979 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:19:
[...]

Er is geen mechanishe ventilatie aanwezig. Er was “natuurlijke” ventilate (type A) maar inmiddels hebben we alle roosters in de ramen laten vervallen voor betere isolatie. Het schip van balansventilatie is dus eigenlijk al vertrokken.
Dan snap ik dat je voor balansventilatie gaat.
Bij van de grond af aan opnieuw opbouwen is dat dan de betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
RvV1979 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Ja dat is ongeveer wat ik nu overweeg. Ik ben heel benieuwd naar je overwegingen en ervaringen:
  • Waarom heb je voor een WP-boiler gekozen en niet voor sanitair water verwarming met je monoblock?
  • Gebruik je binnen- of buitenlucht voor je WP-boiler?
  • Heb je ooit de COP gemeten?
Veel dank
Boiler staat 14 meter van de WP. Geen zin in driewegkleppen en nog een watercircuit.
Boiler is relatief klein en draait in een washok van 2x2 er zit niet eens een aansluiting op voor buiten. Werk verder met WTW dus naar buiten is niet handig.

Heb afgelopen jaar het verbruik gigantisch omlaag gehaald door het vat extra te isoleren en het el. element bijna niet meer te gebruiken.

COP zal laag zijn, oude verbruik was 625kwh over 2023, zit nu voor 2024 nog maar op 271, dus verwacht op 465kwh uit te komen… dat is byzar zuinig…

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8QpwQShZ4bbj8fdHsHFOS_JFQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/669fd8LDL5rxUB63ywh5ehlQ.png?f=fotoalbum_large

Ook wifi geplaatst, hier zie je ook mooi de besparing.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Dat de WP-boiler zuinig is op binnenlucht komt neem ik aan ook omdat die dan de warmte gebruikt die door de monoblock wordt gegenereerd. Dus het werkelijke verbruik voor warmwater is dan eigenlijk hoger.

Ik lees niemand die de e-boiler adviseert. Was misschien ook wel te verwachten in het duurzame energie en installaties forum.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik woon in een woning uit 1978 en heb nagenoeg dezelfde situatie als jou. Ik verwarm mijn woning intussen met een warmtepomp en ben van het aardgas af. ( Remeha ELGA ACE, officieel hybride, bij mij hangt er geen ketel meer aan dus ). In 2010 is er bij ons een doucheWTW pijp geinstalleerd.

Tapwater komt van een aparte warmtepompboiler van 200 liter (Daikin), deze hangt er sinds oktober 2023. Warmtepompboiler zuigt lucht af uit mijn woning en blaast naar buiten toe.

Geluid
Dit valt echt enorm mee. Zeker als je wat voorzorgsmaatregelen neemt. In mijn geval staat de warmtepompboiler op zolder, in de slaapkamer van mijn zoon. Ik heb er een ombouw omheen gemaakt. Als deze nu draait is hij nagenoeg niet meer te horen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxyx370zae8YZC8OD_8IqQNvM9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAhs49BTMEYVN7qwoO8VCsgy.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik
Ik zuig dus lucht af vanuit mijn woning. Verbruik ligt in de wintermaanden rond de 70kWh per maand en nu in de zomer rond de 50kWh per maand.

Het meest opvallende is dat ik geen merkbare verhoging in het verbruik zie van mijn warmtepomp zelf. Mijn zolder en eerste verdieping worden er ook niet kouder op in de winter. Hier heb ik nog geen verklaring voor.

DoucheWTW
Meteen meenemen. Het scheelt je 40 tot 60% in je verbruik van je warmtepompboiler waardoor het verbruik lager blijft maar je dus ook langer kan douchen!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
mkleinman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:25:
Ik woon in een woning uit 1978 en heb nagenoeg dezelfde situatie als jou.
Bedankt voor het delen. Goed om te weten dat het gebruik van een WP-boiler niet leidde tot hoger verbruik van de Elga.
Ik neem aan dat je geen balansventilatie hebt? Want aanvoer van binnen en afvoer naar buiten verstoort die balans neem ik aan. In mijn geval (balans ventilatie) zou ik dus kiezen voor alles binnen of alles buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

RvV1979 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:42:
[...]

Bedankt voor het delen. Goed om te weten dat het gebruik van een WP-boiler niet leidde tot hoger verbruik van de Elga.
Ik neem aan dat je geen balansventilatie hebt? Want aanvoer van binnen en afvoer naar buiten verstoort die balans neem ik aan. In mijn geval (balans ventilatie) zou ik dus kiezen voor alles binnen of alles buiten.
Ik heb inderdaad geen balansventilatie, alleen mechanische afzuiging met roosters.

Pagina: 1