Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-05 22:08
Beste tweakers,

Graag jullie hulp om de juiste keuze te maken mbt zonnepanelen, ik heb me erg al over in gelezen maar ik ben nog lang geen expert. Zouden jullie mij kunnen helpen? Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Foto's
Tuin = zuid-westen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCd9xE1_YjPTkWyoePNysvCTYZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILeWGvAI5SucOlMekSbolc8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrmQ8Yv05Cq5WdqbBJ8KUM37y2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMJG9I5WPiSgGJ22ekMwMBg1.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak achtergevel op zuid-west (boven de dakkapel), op de dakkapel aan de achterkant, en het dak aan de zijkant van het huis (zuid-oost).
Schaduw
Geen enkele schaduw.
Jaarverbruik
3.000kWh naar verwachting.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase x 25amp (nieuwbouw 2024), komt ook een laadpaal bij.
Budget en doel
Ik zou graag de zonnepanelen willen voorbereiden op een mogelijke thuisaccu in de toekomst. Gezien het salderen zal verdwijnen en de teruglever-vergoeding erg laag is heeft het volgens mij weinig zin om je hele dag vol te leggen met panelen (aanname). Daarom denk ik dat het beste is om je huidige verbruik + iets extra's ivm mogelijk elektrische auto in de toekomst.

Ik heb ook laadpaaloffertes aangevraagd bij dezelfde partijen, zou een pré zijn als ik de elektrische auto op zou kunnen laden alleen met mijn zonnepanelen.

Panelen op de uitbouw (zoals de buren) of de schuur vind ik geen gezicht.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zou het graag door een professionele partij willen laten uitvoeren volgens alle regels. Ik heb geen zin in Beun de Haas met dit soort installaties.
Bijhouden van data
Graag koppeling met Home Assistant, dit heb ik nog niet gecheckt. Ik heb ook een p1 meter op HA dus eventueel zou ik het ook daarmee kunnen doen als omvormer niet op HA kan.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 5 offertes opgevraagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btaDrb0K7SCU0b19KXe2svMFl0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CzO2udb5K1BwQtvvddEDIJVO.png?f=fotoalbum_large

- De 4 panelen van offerte 2 op de dakkapel passen niet, maar mogelijk wel op de uitbouw (geen voorkeur);
- De drie 370Wp panelen bij offerte 5 zijn panelen die op de dakkapel geplaatst worden, deze zijn wat kleiner waardoor er 3 panelen passen ipv 2.
Regio
Zuid-Holland

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door Frietkot op 08-08-2024 19:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
Offerte 1, verkeerde micro, de plus levert slechts 290 Watt.
Offerte 2, Jinko, voor mij een No-Go, wel iets betere micro met 330 Watt uitgangsvermogen
Offerte 3 JA Solar, ook een No-Go voor mij, en waarom maar 7 stuks? Of hebben de andere installateurs zich verkeken op de ruimte op het dak?
Offerte 4 Dmeg, ook rommel.
Offerte 5 klopt in zijn geheel niet. 11 panelen en 12 optimizers??

Pas op met panelen op een dakkapel plaatsen, vaak is de constructie niet geschikt en kunnen ramen gaan kieren omdat de kozijnen door de dak last door kunnen buigen.

De Aiko panelen zijn wat mij betreft de beste keus uit dit rijtje, er zijn uiteraard nog betere panelen te krijgen, maar Aiko is zeker geen rommel. Ik zou een offerte vragen met Aiko en IQ8AC of IQ8HC. kost iets meer maar houd je ook meer vermogen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
Als je met batterijen wil spelen en geen schaduw hebt zijn micro omvormers de verkeerde keus. Dan heb je veel meer aan een string omvormer die DC spreekt of een hybride all-in-one oplossing.
Daarnaast dak helemaal vol leggen want dan heb je over een grotere periode in het jaar nog een nuttige opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:13
Even als eerste, wat een waanzinnige gave woning zeg!

Als ik naar jou jaarverbruik kijk zou een paneeltje of 14 een mooi jaar opbrengst geven. Zal ongeveer 5000kwh opwekken.

In jou geval zou ik dak zuid west en dak zuid oost de panelen op verdelen met een omvormer met 2 ingangen (MPPT heet dit). Dit geeft ietsje meer spreiding opbrengst over de dag.

Aangezien er geen schaduw is of veel verschillende orientaties (meer dan 3) is micro omvormers of een hybride systeem zoals solaredge echt veel te overkill en onnodig duur. Daarbij vallen dus alle huidige offertes af. Ik zal je een suggestie persoonlijk naar je sturen.

Voor batterij staar je hier niet blind op. De technologie begint nu pas op gang te komen. Buiten dat zou ik persoonlijk altijd voor een los systeem kijken zodat wanneer 1 van de 2 stuk gaat je niet alles verliest. Kort door de bocht wacht nog even 1 a 2 jaar met onderzoeken naar opties. Meterkast groep mee laten nemen kan nooit kwaad!

Extra vraag:
- nagedacht over airco's? Niet alleen om te koelen maar ook verwarmen?
- aangezien het nieuwbouw is zit er een warmtepomp in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
RobertV70 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:18:
Offerte 2, Jinko, voor mij een No-Go, wel iets betere micro met 330 Watt uitgangsvermogen
Offerte 3 JA Solar, ook een No-Go voor mij, en waarom maar 7 stuks? Of hebben de andere installateurs zich verkeken op de ruimte op het dak?

Pas op met panelen op een dakkapel plaatsen, vaak is de constructie niet geschikt en kunnen ramen gaan kieren omdat de kozijnen door de dak last door kunnen buigen.

De Aiko panelen zijn wat mij betreft de beste keus uit dit rijtje, er zijn uiteraard nog betere panelen te krijgen, maar Aiko is zeker geen rommel. Ik zou een offerte vragen met Aiko en IQ8AC of IQ8HC. kost iets meer maar houd je ook meer vermogen over.
Dank voor de info! Dit helpt enorm. Als ik de website van Enphase - https://enphase.com/nl-nl...microinverters/comparison volg, zou ik het beste voor de AC kunnen gaan (480W vermogen) aangezien de HC (560W vermogen) wat overkill lijkt. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Frietkot schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:56:
[...]

Dank voor de info! Dit helpt enorm. Als ik de website van Enphase - https://enphase.com/nl-nl...microinverters/comparison volg, zou ik het beste voor de AC kunnen gaan (480W vermogen) aangezien de HC (560W vermogen) wat overkill lijkt. Of zie ik dat verkeerd?
Ja, dat zie je verkeerd. Jij kijkt naar het ingangsvermogen, maar daar draait het niet om. Je moet in de datasheet kijken naar het uitgangsvermogen. Dan zul je zie dat de plus 290 Watt, de MC 330 Watt, de AC 360 Watt en de HC 380 Watt uitgangsvermogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
jadjong schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:23:
Als je met batterijen wil spelen en geen schaduw hebt zijn micro omvormers de verkeerde keus. Dan heb je veel meer aan een string omvormer die DC spreekt of een hybride all-in-one oplossing.
Daarnaast dak helemaal vol leggen want dan heb je over een grotere periode in het jaar nog een nuttige opbrengst.
Dank! Als ik je goed begrijp zou offerte 5 dan de beste keus zijn? Wat vind je van de prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Frietkot schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:04:
[...]

Dank! Als ik je goed begrijp zou offerte 5 dan de beste keus zijn? Wat vind je van de prijs?
Nee, offerte 5 klopt weinig van en is wellicht niet duur maar het kan vele honderden euro's voordeliger.

Een 1 fase string omvormer zou de beste keuze zijn. Aan elke string minimaal 4 panelen, maar dat moet wel lukken denk ik zo.
Daarbij, een accu, heel mooi maar ga dan voor een Sessy of iets dergelijks, geen gedoe met merkgebonden accu's, dat is naar verhouding duur en niet echt interessant. Vooral de plaatsing van de accu is dan het probleem, die moet binnen een korte afstand van de omvormer komen te hangen/staan, en dat terwijl ik die juist in de garage zou willen hebben en niet in de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Begrijp me niet verkeerd, maar een systeem met 10 panelen en een seriële omvormer zit tussen de 3200 en 3700 euro, afhankelijk van een Chinees of Duits merk omvormer. Dat scheelt bijna 2000 euro. En ik begrijp dat je graag een luxe systeem wil, maar waar doe je het voor, milieu?, besparen?, beide?, kies dan een string omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
Dank, dat geeft me een betere richting. En dan nog optimizers nodig ? Hellingshoek van zuid-oost dak is 55 graden. Hoek van zuid-west dak (achtertuin) is 34 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
RobertV70 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:14:
[...]

Nee, offerte 5 klopt weinig van en is wellicht niet duur maar het kan vele honderden euro's voordeliger.

Een 1 fase string omvormer zou de beste keuze zijn. Aan elke string minimaal 4 panelen, maar dat moet wel lukken denk ik zo.
Daarbij, een accu, heel mooi maar ga dan voor een Sessy of iets dergelijks, geen gedoe met merkgebonden accu's, dat is naar verhouding duur en niet echt interessant. Vooral de plaatsing van de accu is dan het probleem, die moet binnen een korte afstand van de omvormer komen te hangen/staan, en dat terwijl ik die juist in de garage zou willen hebben en niet in de woning.
Offerte 5 is toch een string omvormer? Ik ben het met je eens dat een accu nu nog niet interessant is en ik deze liever niet op zolder zou willen. Voorlopig maar even op de lange baan schuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat gedachten van mijn kant:
1. Je huis is nieuw, maar komen er tzt bomen? Zo ja, hoe hoog denk je dat die worden cq schaduw gaan geven?

Overigens zal het dakkapel ook schaduw kunnen geven als je de panelen op de dakpannen legt.

Pannen gaan lang mee (kan 50 jaar zijn), dakbedekking op een dakkapel (nog afgezien of de constructie geschikt is) max ca 20-30 jaar.

Ik heb zelf voor micro-omvormers gekozen, omdat 230V AC veiliger is dan een string van veel meer volt DC. En de flexibiliteit van het systeem voor later uitbreiden, al dan niet zelf (zie ook het grote Enphase topic, deel 2). Maar qua prijs zijn micros duurder.

Besef trouwens dat pv boeren vlug en voordelig willen werken en perfecte afwerking niet direct vanzelfsprekend is. Een kabel door een regenpijp en zo buitenom langs etc heb ik al wel gezien. Bij ons huis (al langer geleden nieuwbouw) wilde ik perse geen zichtbare kabels. Die heb ik zelf binnenshuis (lepe hoek trap voor de dakpanelen en in een muur gevreesd voor een andere set panelen) weggewerkt. Je offerte is 1 ding, de uitvoering minstens net zo belangrijk. En juist bij de landelijk opererende clubs, is dat soort flexibiliteit waarschijnlijk afwezig. In die zin zou ik een lokale club bevragen (en het prijsverschil zie je hopelijk terug als extra service of flexibiliteit).

Succes ermee in je mooie huis.

[ Voor 0% gewijzigd door kdekker op 09-08-2024 21:42 . Reden: Typefout ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 00:26
RobertV70 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:18:

Dus heel Nederland (en ver er buiten) ligt vol met rommel panelen?

Ik zou me niet druk maken op het verschil tussen genoemde panelen, in het beste geval is het ergens ver achter de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Frietkot schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:49:
[...]

Offerte 5 is toch een string omvormer? Ik ben het met je eens dat een accu nu nog niet interessant is en ik deze liever niet op zolder zou willen. Voorlopig maar even op de lange baan schuiven.
Offerte 3 is het meest interessant mits ze veel meer panelen willen plaatsen. Laadpaal zou ik achterwegen laten, wat ga je daarmee doen als je geen EV hebt? Kan je beter wachten tot de EV er daadwerkelijk komt en t.z.t. kijken wat het beste aansluit op je behoefte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor de laadpaal kun je terecht in het thuisladen topic. Ik zou ook naar Zappi kijken, die maakt handig gebruik van direct verbruik van je panelen.
Thuisladen van je EV deel 2

Verder zou ik persoonlijk ook nagaan of geen panelen icm dynamisch tarief iets is.. Ik denk dat het elkaar financieel niet heel veel ontloopt, met als voordeel dat je die investering niet hoeft te doen. Panelen maken je woning er ook niet fraaier op.. Met een bodem warmtepomp koel je ook nog eens best aardig zonder hoog verbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2024 23:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-05 10:33
Qua panelen zit je wel goed met alle 5 de opties. Zijn allemaal relatief grote fabrikanten.

Ik denk eigenlijk dat optie 5 ook geen slechte is, gezien de Solar Edge wel voorbereid is op een accu, daarnaast weet ik vanuit onze leverancier dat hun 22KW laadpaal nu een actie heeft alsmede hun omvormers. Dit werkt allemaal smart met elkaar.

Ik ben geen pro Enphase of Solar Edge maar zou wel een voorkeur hebben voor een goed energiemanagement systeem voor in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
kdekker schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:25:

Ik heb zelf voor micro-omvormers gekozen, omdat 230V AC veiliger is dan een string van veel meer volt DC. En de flexibiliteit van het systeem voor later uitbreiden, al dan niet zelf (zie ook het grote Enphase topic, deel 2). Maar qua prijs zijn micros duurder.
Je gedachten zijn geheel fout in deze. 230AC is ook gewoon gevaarlijk als het niet goed aangelegd is. Op dezelfde manier is DC ook gewoon veilig.

Wil je het elektrisch veiligste systeem? Dan heeft alleen het dure solaredge een voordeel: monitoring van de gevoeligste delen van de installatie bij de optimizer connecties op temperatuur.

Meer uitgeven aan hypothetisch uitbreidbaar systeem: én installateurs willen er meestal niet aan, én Enphase heeft al minimaal 2 keer incompatibele nieuwe series uitgebracht in de tijd dat ik PV heb liggen. En dat terwijl er een string systeem naast gooien minder kost in totaal…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03:33

timpel_800

Amber 65

Dat hele DC verhaal dat het onveilig is dat is toch ook wel een deel bangmakerij door het Enphase kamp imo. Ik geloof dat 80 of 90 % van alle systemen string omvormers zijn dus zou mij daar niet door bang laten maken.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:59:
[...]

Je gedachten zijn geheel fout in deze. 230AC is ook gewoon gevaarlijk als het niet goed aangelegd is. Op dezelfde manier is DC ook gewoon veilig.
Dat klopt, maar bij goed aangelegde situaties is een veel hogere DC spanning veel dodelijker. Een brandweer weet om te gaan met 230AC, want dat zit overal in je huis. Die hogere DC spanningen leveren risico's op vlambogen en daarom hebben string omvormers een aparte schakelaar in de meterkast. Staat die niet uit, dan blust een brandweer niet.
Wil je het elektrisch veiligste systeem? Dan heeft alleen het dure solaredge een voordeel: monitoring van de gevoeligste delen van de installatie bij de optimizer connecties op temperatuur.
Dat heeft Enphase volgens mij ook. Qua techniek zit zo'n optimizer van Solar Edge op dezelfde plek als een micro-omvormer en kan dus hetzelfde meten.
Meer uitgeven aan hypothetisch uitbreidbaar systeem: én installateurs willen er meestal niet aan, én Enphase heeft al minimaal 2 keer incompatibele nieuwe series uitgebracht in de tijd dat ik PV heb liggen. En dat terwijl er een string systeem naast gooien minder kost in totaal…
Ik ken maar 1 breuk: IQ7 en ervoor en IQ8. Voor een string systeem moet of je omvormer het aankunnen of het aantal panelen passen bij een omvormer. Is er geen minimum aantal panelen voor een string omvormer (ook voor Solar Edge).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:31
Als is met de buren gepraat? Die rits panelen op de uitbouw doortrekken over de gehele breedte zou er ook wel strak uit zien denk ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
Probeer nieuwe aanvragen te doen met een traditionele string omvormer met 2x mppt zoals Growatt of SMA.

Systemen zoals Enphase en Solaredge zijn echt overkill hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
kdekker schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:01:
[...]

Dat klopt, maar bij goed aangelegde situaties is een veel hogere DC spanning veel dodelijker. Een brandweer weet om te gaan met 230AC, want dat zit overal in je huis. Die hogere DC spanningen leveren risico's op vlambogen en daarom hebben string omvormers een aparte schakelaar in de meterkast. Staat die niet uit, dan blust een brandweer niet.
Mooie broodje aap. Iedere opwekker dient op een aparte groep aangesloten te worden, maar dat is om te voorkomen dat je de bedrading kunt overbelasten. Immers als de automaat 16A door laat en de PV-omvormer levert bijv ook 10A, dan zou de situatie ontstaan de 26A uit een WCD kunt trekken. Daar is de bekabeling en het WCD niet op berekend met als gevolg dat er brand kan ontstaan.

De enige eis voor de meterkast is dat er een sticker op zit om aan te geven dat je PV hebt. Als het huis in brand gaat zet de brandweer gewoon de hoofdschakelaar uit als ze er bij kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@kdekker iq6 en 7 niet compatibel
Iq6 en m-serie ook niet…

Uitbreidbaarheid Enphase is een leugen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:45:
@kdekker iq6 en 7 niet compatibel
Iq6 en m-serie ook niet…

Uitbreidbaarheid Enphase is een leugen
Ik miste inderdaad 1 compatibiliteitsbreuk, maar binnen een serie kun je gewoon uitbreiden en zowel de IQ7 als 8 serie is nog te koop. Er zijn voorwaarden, maar een leugen is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Mooie broodje aap. Iedere opwekker dient op een aparte groep aangesloten te worden, maar dat is om te voorkomen dat je de bedrading kunt overbelasten. Immers als de automaat 16A door laat en de PV-omvormer levert bijv ook 10A, dan zou de situatie ontstaan de 26A uit een WCD kunt trekken. Daar is de bekabeling en het WCD niet op berekend met als gevolg dat er brand kan ontstaan.
Op dak staan panelen in een string in serie en blijft daar gewoon spanning op staan, ook als je een schakelaar uitzet. Ik weet niet precies hoe het bij SolarEdge werkt, maar zodra panelen dom aan elkaar met draad verbonden zijn (serie) is de spanning cumulatief. Hoewel mogelijk 1 paneel al een dodelijke DC spanning kan geven, kom je daar normaal niet bij en is na een micro-omvormer de spanning 230V AC. Bij een string heb je veel langere stukken kabel waar die hoge (tot 100den V) DC spanning op staat. Dat is gewoon natuurkunde.
De enige eis voor de meterkast is dat er een sticker op zit om aan te geven dat je PV hebt. Als het huis in brand gaat zet de brandweer gewoon de hoofdschakelaar uit als ze er bij kunnen komen.
Bij micro-omvormers is die eis er niet. Er is wel een aparte groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
kdekker schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:01:
[...]

Vlambogen trek je ook bij 30V, zoals de vrienden van Enphase zelf laten zien. Een vlamboog is ook bij 30V niet zelf zelfdovend. Ook dat laten de ze bij Enphase keurig zien. Goed kijken naar de video. Ze sluiten de brug.

Spanning ga je niet dood aan. Stroom wel… ook bij 30V.

De stroom die een individueel paneel kan leveren is identiek aan die van een string.

PV systemen dienen kundig aangelegd te worden om veilig te zijn. Onafhankelijk van omvormer systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
Dank voor de reacties allemaal, wordt zeer gewaardeerd. Helaas ben ik lang niet zo technisch onderbouwd als de meeste van jullie, ik kan maar de helft volgen ;).
Als ik zo alles bij elkaar op tel kom ik uit bij offerte 3 of 5.

Ik ga twee nieuwe offertes opvragen:
- Offerte 3 met Aiko 455Wp panelen + wat meer panelen en een string omvormer (bijv. Growatt)
- Offerte 5 zonder optimizers (als ik het goed heb gelezen voegen deze weinig toe) en normale Growatt omvormer ipv Solaredge (overkill).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Vlambogen trek je ook bij 30V, zoals de vrienden van Enphase zelf laten zien. Een vlamboog is ook bij 30V niet zelf zelfdovend. Ook dat laten de ze bij Enphase keurig zien. Goed kijken naar de video. Ze sluiten de brug.
Ik weet niet naar welke info je verwijst.
Spanning ga je niet dood aan. Stroom wel… ook bij 30V.
Een ander woord voor spanning is potentiaal(verschil). Het is inderdaad niet alleen de spanning (van schrikdraad krijg je een rot schok, meer niet), maar bij gelijke spanningen AC en DC is DC gevaarlijker. Maar dat stukje natuurkunde hoort niet hier thuis.
De stroom die een individueel paneel kan leveren is identiek aan die van een string.
Klopt. Maar 800V DC en 50V DC met dezelfde stroom, is de eerste veel dodelijker (p=u*I).
PV systemen dienen kundig aangelegd te worden om veilig te zijn. Onafhankelijk van omvormer systeem.
Dat klopt wel.

Begrijp me goed: welk systeem voor de topic starter het beste is hangt af van budget (string het goedkoopste, daarna SolarEdge, dan micro als duurste) en functie (schaduwvorming kan een string het slechtst mee omgaan en optimizers en micro's hebben daar dingen voor). Bij seriële systemen (string, SolarEdge) zal 1 slechter presterend of defect paneel alles meetrekken, bij een micro beïnvloeden de systemen elkaar niet. Last but not least: een omvormer gaat 10-15 jaar mee, en micro ongeveer de levensduur van een paneel (25 jaar).

De persoon die bij mij de installatie deed, gebruikte voorheen SolarEdge, en nu Enphase, en zei dat hij minder last had van defecte exemplaren. Kijk vooral rond om Internet, o.a. milieu centraal (waar ook de verschillende systemen uitgelegd worden, dacht ik) en maak de keuze die bij je budget en eisen past.

[ Voor 28% gewijzigd door kdekker op 09-08-2024 18:59 . Reden: Beetje meer info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
Frietkot schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:42:
Dank voor de reacties allemaal, wordt zeer gewaardeerd. Helaas ben ik lang niet zo technisch onderbouwd als de meeste van jullie, ik kan maar de helft volgen ;).
Als ik zo alles bij elkaar op tel kom ik uit bij offerte 3 of 5.

Ik ga twee nieuwe offertes opvragen:
- Offerte 3 met Aiko 455Wp panelen + wat meer panelen en een string omvormer (bijv. Growatt)
- Offerte 5 zonder optimizers (als ik het goed heb gelezen voegen deze weinig toe) en normale Growatt omvormer ipv Solaredge (overkill).
Ja zo ongeveer, let wel op de meerdere MPPT in geval van meerdere orientaties. Meeste zonnepaneel installateurs komen hier ook zelf mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
kdekker schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:45:

Een ander woord voor spanning is potentiaal(verschil). Het is inderdaad niet alleen de spanning (van schrikdraad krijg je een rot schok, meer niet), maar bij gelijke spanningen AC en DC is DC gevaarlijker. Maar dat stukje natuurkunde hoort niet hier thuis.
Biologie.

DC verkram je van, AC niet doordat de richting steeds veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:04:
[...]

Biologie.

DC verkram je van, AC niet doordat de richting steeds veranderd.
Ik moest een beetje grinniken, maar goed, jij hebt gelijk, met een aanvulling: biologie voor wat er in je lijf gebeurt en natuurkunde voor de heren Volt en Ampère. En zodra er een stroom loopt, zakt de weerstand in je lijf. Die waarschuwing voor het meer gevaarlijk zijn van dc dateert uit het electro practicum, 3 decennia geleden of zo....dus dat is wat roestige kennis voor mij.

Overigens verkramp je ook echt van 380V AC, gelukkig voor degene die het overkwam, de handen van de pompkast af. Als 230V AC door het verkeerde deel van je lijf loopt (hart), leef je ook niet meer. Maar goed, een brandweer loopt op geïsoleerde schoenen en heeft waarschijnlijk ook handschoenen aan bij blussen.

[ Voor 21% gewijzigd door kdekker op 09-08-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
Gelukkig al vandaag direct nieuwe offertes van beide partijen ontvangen, graag deel ik deze onderstaand.

Daarbij nog een paar opmerkingen/vragen:
- Aan de zijkant van ons dak (zie lange kant van het dak waar geen dakkapel is) zit een WTW lucht ingang waarbij een dakpan is vervangen door een luchtingang. Er steekt dus niets omhoog (zie ook fotos van het huis). Partij 1 legt hier liever geen paneel overheen, voor Partij 2 is dit geen probleem. Via google like het mogelijk (weinig info over trouwens). Iemand hier ervaring mee?
- Ik heb thuis nog 2x 405 Wp panelen liggen die Partij 2 kan installeren boven de dakkapel. Eigenlijk zijn ze dus iets duurder (want ze hoeven 2 panelen minder te leveren);
- Wat zijn de ervaringen van Hoymiles omvormers vs Goodwe? Goodwe lijkt ieder geval makkelijker te integreren in Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5pjCoZi5q2RCKvv5pjnvoWcGp0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f8WMJI0NXF27hfJIxPbNKzI2.png?f=user_large

Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
Frietkot schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:23:
Gelukkig al vandaag direct nieuwe offertes van beide partijen ontvangen, graag deel ik deze onderstaand.

Daarbij nog een paar opmerkingen/vragen:
- Aan de zijkant van ons dak (zie lange kant van het dak waar geen dakkapel is) zit een WTW lucht ingang waarbij een dakpan is vervangen door een luchtingang. Er steekt dus niets omhoog (zie ook fotos van het huis). Partij 1 legt hier liever geen paneel overheen, voor Partij 2 is dit geen probleem. Via google like het mogelijk (weinig info over trouwens). Iemand hier ervaring mee?
- Ik heb thuis nog 2x 405 Wp panelen liggen die Partij 2 kan installeren boven de dakkapel. Eigenlijk zijn ze dus iets duurder (want ze hoeven 2 panelen minder te leveren);
- Wat zijn de ervaringen van Hoymiles omvormers vs Goodwe? Goodwe lijkt ieder geval makkelijker te integreren in Home Assistant.

[Afbeelding]

Dank alvast!
Voor de MV uitlaat zou ik mij niet zo zorgen maken als er een paneeltje overheen ligt, zou in principe voldoende lucht nog langs moeten kunnen. mooi beetje paneel koeling in de zomer ;)

Mijn mening, wegblijven bij Hoymiles, als je persee micro's wilt pak dan APsystems of Enphase. nogmaals overkill in jou situatie.

Voor de Goodwe offerte, het zijn wel echt weinig panelen ten opzichte van het MPPT voltage van de omvormer. net kantje boord. weet niet of anderen hier meer ervaring mee hebben met zo laag string voltage, zeker als ze hem over 2x mppt gaan verdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
kdekker schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:45:
Bij seriële systemen (string, SolarEdge) zal 1 slechter presterend of defect paneel alles meetrekken, bij een micro beïnvloeden de systemen elkaar niet. Last but not least: een omvormer gaat 10-15 jaar mee, en micro ongeveer de levensduur van een paneel (25 jaar).
Beide zaken kloppen als je een Enphase verkoper bent, maar voor de rest van de wereld niet. Ieder modern paneel heeft bypass diodes, zodat niet 1 paneel de hele string naar beneden trekt. Iedere dag bewijst de boel hier wat de meerwaarde van bypass diodes is als de schaduw van een 130 jaar oude beuk over de rij panelen begint te trekken in de 2e helft van de middag.

Wat betreft dit laatste zin, levensduur is iets anders als garantie (op hardware). Je hoeft geen raket geleerde te zijn om te snappen dat een omvormer aan weer en wind, maar vooral hele hoge temperaturen blootstellen niet per se de beste omstandigheden zijn om de levensduur te optimaliseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:59

FreakNL

Well do ya punk?

Chrisverst schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:10:
Probeer nieuwe aanvragen te doen met een traditionele string omvormer met 2x mppt zoals Growatt of SMA.

Systemen zoals Enphase en Solaredge zijn echt overkill hier.
Eens. Leg zoveel wat kan op 1 oriëntatie. En dan gewoon een simpele string. En vergeet niet te onderhandelen. Scheelt bakken met geld.

Die ingewikkelde systemen met micro’s en optimisers ga je niet terugverdienen als de spelregels zo blijven als nu…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:59

FreakNL

Well do ya punk?

Oilman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Beide zaken kloppen als je een Enphase verkoper bent, maar voor de rest van de wereld niet. Ieder modern paneel heeft bypass diodes, zodat niet 1 paneel de hele string naar beneden trekt. Iedere dag bewijst de boel hier wat de meerwaarde van bypass diodes is als de schaduw van een 130 jaar oude beuk over de rij panelen begint te trekken in de 2e helft van de middag.

Wat betreft dit laatste zin, levensduur is iets anders als garantie (op hardware). Je hoeft geen raket geleerde te zijn om te snappen dat een omvormer aan weer en wind, maar vooral hele hoge temperaturen blootstellen niet per se de beste omstandigheden zijn om de levensduur te optimaliseren.
Daarbij;
Een centrale string omvormer kun je zelf vervangen. Maar ik ga no way mijn dak op om een micro of optimizer te vervangen. Blij met mijn simpele systeem.

Ik kreeg (8x zuid zonder schaduw, zelfde helling) ook micro’s en optimisers geoffreerd. Blij dat ik eigenwijs was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
FreakNL schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:27:
[...]

Daarbij;
Een centrale string omvormer kun je zelf vervangen. Maar ik ga no way mijn dak op om een micro of optimizer te vervangen. Blij met mijn simpele systeem.

Ik kreeg (8x zuid zonder schaduw, zelfde helling) ook micro’s en optimisers geoffreerd. Blij dat ik eigenwijs was.
Dank voor je bijdrage! Als ik het goed lees is in mijn geval optimizers wel handig ivm verschillende daken (orientatie) en hellingshoek (34 & 55 graden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
Chrisverst schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:00:
[...]

Voor de MV uitlaat zou ik mij niet zo zorgen maken als er een paneeltje overheen ligt, zou in principe voldoende lucht nog langs moeten kunnen. mooi beetje paneel koeling in de zomer ;)

Mijn mening, wegblijven bij Hoymiles, als je persee micro's wilt pak dan APsystems of Enphase. nogmaals overkill in jou situatie.

Voor de Goodwe offerte, het zijn wel echt weinig panelen ten opzichte van het MPPT voltage van de omvormer. net kantje boord. weet niet of anderen hier meer ervaring mee hebben met zo laag string voltage, zeker als ze hem over 2x mppt gaan verdelen.
Ik kan je vinden in Hoymiles, niet al te beste dingen over gelezen op tweakers. Het schijnt ook drama te zijn met Home Assistant...
Wat nebdoel je precies met "het zijn wel echt weinig panelen te opzichte van het MPPT voltage van de omvormer"? Ik ben echt een leek op dit gebied :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Frietkot schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:45:
Wat nebdoel je precies met "het zijn wel echt weinig panelen te opzichte van het MPPT voltage van de omvormer"? Ik ben echt een leek op dit gebied :+
Een paneel levert ongeveer 35V. Een random omvormer heeft een bereik van 80V tot 600V. Wat betekend dat je minimaal drie (3x35V) panelen zonder schaduw op dezelfde oriëntatie moet hebben en er maximaal 17 (17x35V) panelen aangesloten kunnen worden. Daar zitten nog wel wat haken en ogen aan maar dit is de basis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietkot
Chrisverst schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:00:
[...]

jadjong schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:50:
[...]

Een paneel levert ongeveer 35V. Een random omvormer heeft een bereik van 80V tot 600V. Wat betekend dat je minimaal drie (3x35V) panelen zonder schaduw op dezelfde oriëntatie moet hebben en er maximaal 17 (17x35V) panelen aangesloten kunnen worden. Daar zitten nog wel wat haken en ogen aan maar dit is de basis.
Ik denk dat er twee MPPT strings komen, 1 op zuid-west met 6 panelen (op dakkapel & boven dakkapel) en 1 op zuid-ooost met 6 panelen. Dan zou het toch goed moeten komen?
Ik zal dit voor de zekerheid ook nog even navragen bij Partij 2 (offerte nr 5) hoe ze dit zien.

Overigens is geen sprake van enige schaduw of vervachting van schaduw in de toekomst dus dat zou ook moeten helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Frietkot op 09-08-2024 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
Frietkot schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:03:
[...]

[...]

Ik denk dat er twee MPPT strings komen, 1 op zuid-west met 6 panelen (op dakkapel & boven dakkapel) en 1 op zuid-ooost met 6 panelen. Dan zou het toch goed moeten komen?
Ik zal dit voor de zekerheid ook nog even navragen bij Partij 2 (offerte nr 5) hoe ze dit zien.

Overigens is geen sprake van enige schaduw of vervachting van schaduw in de toekomst dus dat zou ook moeten helpen.
Vraag sowieso nog paar extra offertes aan ter second opinion altijd handig.

Volgens datasheet van de goodwe 4k heeft deze een mppt bereik starten bij 180v en wil hij eigenlijk 210v zien om te beginnen met productie. 1 paneel geeft 34v (volgens datasheet van aiko 450wp) dat betekent dat alle 6 de panelen moeten werken om de mppt op te starten. Dat is wat ik bedoel met hakken over de sloot. Je hebt wel 2x mppt maar weet niet wat intern de omvormer nog ergens mee goochelt. Deze 3 fase omvormer is eigenlijk te groot voor het aantal panelen. 8 panelen per mppt zou beter zijn...

Volgens mij heeft growatt wel een paar 3 fase omvormers met lager mppt range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Als een (deel) van een zonnepaneel kapot is, en de bypass diodes gaan werken, zakt de totale spanning van je paneel en daarmee je string. Als daardoor de omvormer niet genoeg spanning binnenkrijgt doet je string gewoon niets meer. In het voorbeeld van TS noemde al iemand dat je met 6 panelen in string al krap zit (waar veroudering van de panelen meegeteld moet worden). Ik ben niet anti-string, maar dit probleem heb je simpelweg bij Enphase niet.
Een leverancier geeft geen 25 jaar garantie als hij weet dat zijn spullen eerder kapot gaan. Ik heb van Enphase een studie gezien uit Australië, waar de uitval minimaal was. Dus temperatuur zal wel meevallen. Weer en wind: dat vangt je paneel grotendeels op.

Nogmaals: omdat ik tevreden ben met mijn eigen Enphase systeem, wil niet zeggen dat TS dat ook moet doen. Ik noemde slechts enkele argumenten die het bestaansrecht van micro omvormers rechtvaardigen, net zoals ik ook de voordelen (prijs) van een string noemde.

Het zelf vervangen van een omvormer, waar de panelen gewoon aangesloten zijn, zou ik wel aan een expert overlaten. Als de zon schijnt, dan kietelen de uiteinden van de draden van de string behoorlijk (dodelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
Chrisverst schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:18:
[...]

Vraag sowieso nog paar extra offertes aan ter second opinion altijd handig.

Volgens datasheet van de goodwe 4k heeft deze een mppt bereik starten bij 180v en wil hij eigenlijk 210v zien om te beginnen met productie. 1 paneel geeft 34v (volgens datasheet van aiko 450wp) dat betekent dat alle 6 de panelen moeten werken om de mppt op te starten. Dat is wat ik bedoel met hakken over de sloot. Je hebt wel 2x mppt maar weet niet wat intern de omvormer nog ergens mee goochelt. Deze 3 fase omvormer is eigenlijk te groot voor het aantal panelen. 8 panelen per mppt zou beter zijn...

Volgens mij heeft growatt wel een paar 3 fase omvormers met lager mppt range.
Dank voor de uitleg, een andere omvormer zou ik eigenlijk willen dan. Waarschijnlijk zal deze wel wat duurder worden, en dan kom je weer dichterbij een Solaredge systeem (verschil is EUR 1.000 vs Goodwe alternatief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
Frietkot schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:45:
[...]

Dank voor de uitleg, een andere omvormer zou ik eigenlijk willen dan. Waarschijnlijk zal deze wel wat duurder worden, en dan kom je weer dichterbij een Solaredge systeem (verschil is EUR 1.000 vs Goodwe alternatief).
Growatt valt wel mee, is vergelijkbaar met Goodwe voor prijs. Wel beetje knullig van de installateur om dit aan te bieden.

• RobertV70
Oilman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Dus heel Nederland (en ver er buiten) ligt vol met rommel panelen?

Ik zou me niet druk maken op het verschil tussen genoemde panelen, in het beste geval is het ergens ver achter de komma.
Ik ben installateur, heb panelen van 6 jaar oud gezien waar jullie van zullen schrikken. Delamineren, oxiderende frames, junctionboxen die door de hitte niet meer vochtdicht zijn, noem het maar op.

En het ergste is, na een jaar of 10 staat er een andere naam op de fabriek en is je garantie weg. De installateur is ook failliet, dus wat kun je doen. Kwaliteit kiezen of opnieuw investeren. Uiteraard zullen de modernste panelen veel meer opbrengen dan panelen van vijf jaar geleden, maar dat ook niet meer zeuren over terugverdientijd, want dat is dan opeens geen factor meer.

• RobertV70
kdekker schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

Als een (deel) van een zonnepaneel kapot is, en de bypass diodes gaan werken, zakt de totale spanning van je paneel en daarmee je string. Als daardoor de omvormer niet genoeg spanning binnenkrijgt doet je string gewoon niets meer. In het voorbeeld van TS noemde al iemand dat je met 6 panelen in string al krap zit (waar veroudering van de panelen meegeteld moet worden). Ik ben niet anti-string, maar dit probleem heb je simpelweg bij Enphase niet.

[...]

Het zelf vervangen van een omvormer, waar de panelen gewoon aangesloten zijn, zou ik wel aan een expert overlaten. Als de zon schijnt, dan kietelen de uiteinden van de draden van de string behoorlijk (dodelijk).
En wat doe je als de string uitvalt omdat een paneel defect is?? Dan bel je de installateur (die failliet is, koop daarom kwaliteit) en regel dat deze langskomt om het paneel te vervangen. Dat is meestal binnen een week geregeld. Daarvoor hoef je het dus niet te doen.

En een omvormer vervangen doe je in de avond, als je panelen uit staan, dat is iets logisch toch? Groep uit in de groepenkast, werkschakelaar uit, schakelaar op de omvormer uit en AC en DC afkoppelen. Zo moeilijk is het niet. Maar als je een installateur hebt die er is voor zijn klanten, dan vervangt hij deze kosteloos voor je, ook na de garantietermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
kdekker schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:40:
99% is voorzien van stekkers en zolang je daar je tong niet in steekt gaat er niemand dood.

• kdekker
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

99% is voorzien van stekkers en zolang je daar je tong niet in steekt gaat er niemand dood.
In de omvormer? Als dat zo is, heb ik niets gezegd. Ik heb zelf geen omvormer (maar micros) en dacht bij een SolarEdge omvormer gezien te hebben dat dd kabels geschroefd waren. Maar ik kan het mis hebben.

Het ging over het zelf vervangen van de omvormer. En dat dat wel iets is waar je verstand moet hebben of een professional moet laten doen.
Pagina: 1