Gebruik van azijn in de tuin, schade?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:04
Met betrekking tot het gebruik van (schoonmaakazijn) in je tuin. Inmiddels is wel duidelijk dat het het niet meer mag. Maar wat moet je doen als je buren de nodige canisters RIO verbruiken tijdens de zomer? Ik bedoel, het gaat hier niet om een scheutje of drupje op de paardenbloem (ze bezitten ongeveer 1000m2 grond, waarvan de helft is bestraat). Ik heb ze er op aangesproken, maar het gebruik gaat door, al jaren. Ik heb de gemeente ook al gesproken, die kunnen hier niks in betekenen en verwijzen me naar het ILT, maar dat is nogal drastisch lijkt me. Iemand ervaring mee? Ander of eigen topic openen?

Hoe weet ik dat het om Canisters RIO gaat? Die staan de volgende ophaalbeurt (plastic) aan de straat. Zakken vol.
Hoe weet ik dat de het gebruiken in de tuin? Ik hoor de buren met de pompverstuiver aan de gang en vervolgens ruikt het de halve dag naar Azijn en dat is een pittige lucht kan ik je melden.

Ik heb om bemiddeling gevraagd door andere buren.
De wijkagent inschakelen is een volgende stap denk ik.

Waar verwijst de gemeente naar: Het ILT of de NVWA alwaar een melding te doen.

Wat verwacht ik van jullie? Ervaringen, tips en advies. En is er iemand bekend mee dat azijn funderingen kan aantasten?

Bericht gemeente Barendrecht
En het onderzoek zelf inclusief bronnen.

Schop naar WON Iets te snel, fundering/schade is het uitgangspunt, excuses!

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 07-08-2024 16:42 ]

Beste antwoord (via O085105116N op 08-08-2024 14:17)

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nopheros schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:02:
[...]

Welke wet hebben we het precies over dan?
De Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden, die op zijn beurt weer verwijst naar bijlage 1 van de biocidenverordening 528/2012 (de "BPR" waar het RIVM naar refereert) van de Europese Unie.

In het kort en gesimplificeerd:

Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden zegt: Je mag alleen middelen gebruiken die toegelaten zijn o.b.v. de EU biocidenverordening

EU gewasbeschermings/biocidenverordening: We hebben een lijst in bijlage 1 met zaken zoals azijnzuur en die zouden versneld toegelaten kunnen worden als iemand daar een verzoek voor indient.

Schoonmaakazijn is niet toegelaten als gewasbeschermingsmiddel, het is een schoonmaakmiddel. Dus is het niet toegestaan dit te gebruiken.

Dat zwak schoonmaakazijn met een concentratie van 5% azijnzuur misschien wel exact hetzelfde middel is als een wél toegelaten gewasbestrijdingsmiddel, is weer een andere zaak. RIO is niet verkocht als gewasbestrijdingsmiddel en mag dus - officieel - niet gebruikt worden.

Waar @O085105116N nog wel naar kan verwijzen, is de zorgplicht zoals gedefinieerd in artikel 2a van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden: die zegt namelijk dat je (ongeacht het soort middel) er zorgvuldig mee om moet springen. Dat zou een melding bij de NVWA kunnen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:01
Azijn op onkruid zorgt voor schade aan funderingen?

Het is inderdaad flink zuur en zou de toplaag van tegels e.d. kunnen aantasten, maar een fundering lijkt me sterk. Of pompen die lui er honderden liters in?

Welke hinder ervaar je, anders dan dat het niet mag, niet goed is voor de bodem en af en toe ruikt?
Er zijn veel mensen die af en toe wat azijn vernevelen over een oprit. Dat mag inderdaad al een tijdje niet meer, maar ik zou er geen burenruzie aan wagen om de moraalridder uit te hangen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:15
Ik ben ook benieuwd hoe je verwacht schade te ondervinden aan je fundering hierdoor?

[ Voor 123% gewijzigd door Nopheros op 07-08-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:03
O085105116N schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:56:

En is er iemand bekend met het feit dat azijn funderingen aantast?
Dat feit is onzin. Mogelijk dat je je vraag meer bedoelt als 'kan azijn schadelijk zijn voor de fundering?', maar zoals je vraag er nu staat insinueert het dat het een feit zou zijn, en vraag je of anderen er ook bekend mee zijn.

Maar hoe ik ook Google, ik kom niks tegen wat ook maar hint naar dat azijn schadelijk zou zijn voor je fundering.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Dank allen hierboven ik heb mijn bewoording aangepast en een linkje toegevoegd. Op tweakers zelf komt dit ook nog eens aan bod in de TS zelf.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
(Schoonmaak)azijn zal niet snel funderingen aantasten, daarvoor is het het niet sterk genoeg.
Gewoon de wijkagent inschakelen, maar dan moet deze wel kunnen komen op het moment dat ze met azijn aan het sproeien zijn, in ieder geval op dezelfde dag.
Je bent geen moraalridder, (schoonmaak)azijn maakt alles dood waarmee het in aanraking komt.
Ook het bodemleven en daarmee is het dus aantasting van de biodiversiteit.
Veel mensen hebben geen flauw idee hoe belangrijk het bodemleven is voor alle bomen en planten die op / in die bodem groeien. De film Onder het maaiveld geeft een fascinerende kijk op het leven onder de grond.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-05 22:15
Nopheros schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:13:
Ik ben ook benieuwd hoe je verwacht schade te ondervinden aan je fundering hierdoor?

Daarnaast zou ik graag een linkje hebben naar de bron/wet die aangeeft dat het verboden is om schoonmaakazijn te gebruiken?
Gebruik van schoonmaakazijn door particulieren (buiten) is vanuit de EU verboden.
Relevant onderzoek door RIVM:

https://www.rivm.nl/publi...anslag-door-particulieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
LTwinter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:21:
[...]

Gebruik van schoonmaakazijn door particulieren is vanuit de EU verboden.

Dat is een onderzoek, waar staat het in de wet verwerkt? Of een willekeurige APV?

Ik kan er niets over vinden.

Maar funderingen aantasten, nee, het is geen zoutzuur of afbijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
RIO zit met 7% azijnzuur net iets boven de toegelaten 6% (dwz, toegelaten als gewasbeschermingsmiddel). Er zijn véél hogere concentraties beschikbaar en dat is echt geen fijn spul.

[ Voor 14% gewijzigd door TMDC op 07-08-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Vorkie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:24:
[...]

Dat is een onderzoek, waar staat het in de wet verwerkt? Of een willekeurige APV?

Ik kan er niets over vinden.

Maar funderingen aantasten, nee, het is geen zoutzuur of afbijt.
Dat is dan wel weer humor. Ik wist zeker dat ik de vraag voorbij had zien komen.
Maar de pagina geeft nu een 404:

https://www.rijksoverheid...r-gebruiken-tegen-onkruid

Blijkbaar wist het RIVM het dan ook niet zo zeker.
Wel gelden bij bepaalde concentraties natuurlijk andere wetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 19:20

ViezeVis

Sample Text

[...]

Interessant. Deze site van het RIVM zegt wat anders.
https://www.rivm.nl/nieuw...iddel%20worden%20gebruikt.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
LTwinter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:29:
[...]

Dat is dan wel weer humor. Ik wist zeker dat ik de vraag voorbij had zien komen.
Maar de pagina geeft nu een 404:

https://www.rijksoverheid...r-gebruiken-tegen-onkruid

Blijkbaar wist het RIVM het dan ook niet zo zeker.
Wel gelden bij bepaalde concentraties natuurlijk andere wetten.
Ja ik vindt het lastig - ik denk dat ILM inderdaad de partij is die dit moet handhaven, maar die hebben nu al geen tijd voor het handhaven van bijvoorbeeld regels m.b.t. slachting....

Maar dan zou er wel een feitcode tegenover moeten staan, anders kan je niet beboeten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 19:20

ViezeVis

Sample Text

[...]

Interessant. Deze site van het RIVM zegt wat anders. Schoonmaken is niet gedefinieerd tot de binnen- of buitenhuis dus het lijkt mij dat schoonmaakazijn wél kan.

https://www.rivm.nl/nieuw...iddel%20worden%20gebruikt.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ja, nu ik verder lees, dus ook naar het onderzoek zelf en de bronnen begin ik nu ook te twijfelen. Schoonmakazijn mag dan wel, maar in hogere concentraties niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Er zijn in Nederland nog geen biociden op basis van azijn toegelaten, ook niet tegen groene aanslag. Azijn mag dan ook niet voor dit doel worden gebruikt.
Klikkie voor bron, pagina 16 helemaal onderaan.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen "azijn" en "azijnzuur", maar volgens mij zijn die cans RIO gewoon een oplossing van azijnzuur in water. Dus... Azijn? Verdund azijnzuur?

[ Voor 23% gewijzigd door TMDC op 07-08-2024 16:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LTwinter
Conclusie is dus dat het hoogstwaarschijnlijk wel mag, mits in niet te hoge concentraties.
Het complete bodemleven van jezelf en je naaste buren naar de getver helpen is gewoon een milieu delict.

Helaas ook mee te maken gehad met mijn vorige buren. In dat geval was het glyfosaat (Voordat het verboden werd voor particulieren).
Buurman was een oude agrariër, en had nog wat bussen liggen waarmee hij de buxusrups een halt probeerde toe te roepen. Gevolg was dat aan beide kanten zijn buren (Mede ik) alles dood zagen gaan.
Was wel degelijk een milieu delict en hij is hier ook voor beboet, naast het opdraaien voor de schade.

Het ergste was dat ik een jaar geen tuin had, maar een kerkhof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik gebruik normale azijn tegen onkruid. Alleen bij warm weer en met de hand besprenkelen.
Wat is het alternatief? Ik ben tegen glyfosaat en andere gifmiddeltjes.
De mieren roei je er niet mee uit, dus ik denk dat het een beter alternatief is.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:22

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]

Is dat zo? Volgens mij klopt dit niet. Je kan dit zo bij de lokale AH kopen immers: https://www.ah.nl/zoeken?query=schoonmaakazijn

0,69 euro per liter.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Bor schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

Is dat zo? Volgens mij klopt dit niet. Je kan dit zo bij de lokale AH kopen immers: https://www.ah.nl/zoeken?query=schoonmaakazijn

0,69 euro per liter.
Stond er niet duidelijk. Ik bedoelde voor buitengebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Bor schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

0,69 euro per liter.
Het is verboden voor gebruik tegen onkruid, maar niet om mee schoon te maken, aldus de eerste link van TS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Ik gebruik kokend water uit de Quooker in een thermosfles. Gebruik ik alleen als zijn zonnepanelen over productie hebben.

Azijn tot 6% is toegestaan dus als de buren dit doen met beetje water er bij is het als het te vaak gedaan wordt niet echt goed maar nu ook weer niet zo gek als glyfosaat als tegel reiniger ( en de buxusmot doet het niets tegen want glyfosaat is een herbicide en geen insecticide).

En azijnzuur 80% zoals in dat RIVM rapport moet ik eerst zien dan geloven. Dan zouden de buren geen tegel meer in de tuin hebben liggen.

Hele rapport leest wat knullig, want ze hebben internet tuin blogjes als basis gebruikt en hoop raden en assumpties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Besef je ook wat het alternatief voor de buren is, zeker met >500m2 aan bestrating:
-Machinaal borstelen. Geeft geluidsoverlast en moet vaker in het seizoen
-Wegbranden met propaan, stinkt en geeft ook geluidsoverlast

De vraag is dus of je daarmee beter af bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:52

Videopac

Rommelt wat aan.

pagani schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:08:
Besef je ook wat het alternatief voor de buren is, zeker met >500m2 aan bestrating:
-Machinaal borstelen. Geeft geluidsoverlast en moet vaker in het seizoen
-Wegbranden met propaan, stinkt en geeft ook geluidsoverlast

De vraag is dus of je daarmee beter af bent.
500m2 is idioot veel bestrating; is meer een luchtplaats dan een tuin. Het is ook slecht voor de afwatering en veroorzaakt hitte in de zomer. En als er niet schoongemaakt kan worden zonder het bodemleven om zeep te helpen maak je je tegels niet schoon.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Videopac schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

500m2 is idioot veel bestrating; is meer een luchtplaats dan een tuin. Het is ook slecht voor de afwatering en veroorzaakt hitte in de zomer. En als er niet schoongemaakt kan worden zonder het bodemleven om zeep te helpen maak je je tegels niet schoon.
50/50 bestraten versus beplanten, ik denk dat maar weinig tweakers aan die verhouding komen. En wie zegt dat ze geen correcte afwatering en infiltratie geregeld hebben?
(En we hebben geen beeld van de situatie. Om mijn auto onder de carport te zetten moet ik ook eerst 60 meter aan vijf meter brede oprit over bijvoorbeeld)

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 07-08-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:20:
(Schoonmaak)azijn zal niet snel funderingen aantasten, daarvoor is het het niet sterk genoeg.
Gewoon de wijkagent inschakelen, maar dan moet deze wel kunnen komen op het moment dat ze met azijn aan het sproeien zijn, in ieder geval op dezelfde dag.
Je bent geen moraalridder, (schoonmaak)azijn maakt alles dood waarmee het in aanraking komt.
Ook het bodemleven en daarmee is het dus aantasting van de biodiversiteit.
Veel mensen hebben geen flauw idee hoe belangrijk het bodemleven is voor alle bomen en planten die op / in die bodem groeien. De film Onder het maaiveld geeft een fascinerende kijk op het leven onder de grond.
Goede tip van die film. Ga ik eens bekijken.

Misschien toch te snel onderschat. Ik zie hier ook wel eens buren die echt wel moeite doen aan een goede tuin met veel groen, veel bloemen voor de insecten, soms zelfs kleine open vijvertjes, en gelukkig bijna nergens die openbare begraafplaatsen met kiezels of volledig bestraat.
Die mense spuiten soms ook wel eens wat azijn over hun oprit om het onkruid te verdelgen. Dat is een klein stukje van het totale oppervlak. Maar wellicht dus toch al wel erg schadelijk.

Het komt natuurlijk al snel bemoeizuchtig over om daar iets van te vinden. Laat staan de wijkagent in te schakelen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
pagani schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:19:
[...]

50/50 bestraten versus beplanten, ik denk dat maar weinig tweakers aan die verhouding komen. En wie zegt dat ze geen correcte afwatering en infiltratie geregeld hebben?
Dat kan ik je vertellen.

Het perceel is van 1820. De boerderij die er stond is gesloopt en onder de grond verdwenen. Het deel dat is overgebleven is oud. Een groot deel is dicht gelegd met klinkers en gezien de stavaza kan ik met zekerheid zeggen dat de enige " afwatering" richting straat is en de filtratie gedaan wordt door een gesloopte boerderij die onder 1 meter grond ligt. Bron: De buurman vertelde dit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
pentaw1nz schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:20:
[...]

Goede tip van die film. Ga ik eens bekijken.

Misschien toch te snel onderschat. Ik zie hier ook wel eens buren die echt wel moeite doen aan een goede tuin met veel groen, veel bloemen voor de insecten, soms zelfs kleine open vijvertjes, en gelukkig bijna nergens die openbare begraafplaatsen met kiezels of volledig bestraat.
Die mense spuiten soms ook wel eens wat azijn over hun oprit om het onkruid te verdelgen. Dat is een klein stukje van het totale oppervlak. Maar wellicht dus toch al wel erg schadelijk.

Het komt natuurlijk al snel bemoeizuchtig over om daar iets van te vinden. Laat staan de wijkagent in te schakelen.
Nou dat dus. De eerste keer dat ik het vroeg pakte niet goed uit. Ik heb hulp gezocht via gemeente en andere buren. Maar dat wil niet lukken/vlotten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
pentaw1nz schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:20:[...]Goede tip van die film. Ga ik eens bekijken.

Tsja, bemoeizuchtig, heel veel mensen hebben gewoon geen idee wat het gevolg is van de (verkeerde) handelingen die ze doen. Vaak hoor je dan: "Ja maar, dat deed mijn vader ook al". Men staat te ver van de natuur af. Gelukkig komen steeds meer mensen tot het besef dat de bodem (en het water) het allerbelangrijkste onderdeel is voor het behouden van biodiversiteit. Zonder een goede gezonde bodem en zonder schoon grond- en oppervlaktewater zal de biodiversiteit steeds verder afnemen. Dus je mag je buurman best uitleggen dat hij met een spuitbeurt met azijn miljoenen diertjes aan het vergiftigen is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:51
O085105116N schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Nou dat dus. De eerste keer dat ik het vroeg pakte niet goed uit. Ik heb hulp gezocht via gemeente en andere buren. Maar dat wil niet lukken/vlotten.
Maar, wat is nou persoonlijk jouw probleem dat ze het gebruiken om de tegels school te maken?

Ben je bezorgd om het leven in jouw tuin? Gaat het om de geur een paar dagen? Of gaat het erom dat ze iets doen wat misschien niet mag en daar moeten ze mee stoppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Mijn vraag is, wat voor overlast ervaar je er zelf van met uitzondering van die ene dag 1x in de zoveel tijd dat het "stinkt". Als mijn buurman gaat bbqen stinkt het ook de gehele avond. Als mijn buren een tuinfeestje hebben dan heb ik er ook een dagje last van.

Leven en laten leven zou ik zo zeggen, als je geen (over)last van anderen wil hebben moet je in een hutje op de wei gaan wonen.

Ps. Ik gebruik ook nog gewoon azijn/100% alcohol voor sommige buitenactiveiten, so shoot me.

-edit-
En ja ik woon ook in Barendrecht, misschien ben ik het wel >:)

[ Voor 29% gewijzigd door Enforcer op 07-08-2024 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
Enforcer schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:53:

Leven en laten leven zou ik zo zeggen, als je geen (over)last van anderen wil hebben moet je in een hutje op de wei gaan wonen.

Ps. Ik gebruik ook nog gewoon azijn/100% alcohol voor sommige buitenactiveiten, so shoot me.
Dat is dus het tegenovergestelde van leven, en laten leven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Enforcer schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:53:
Mijn vraag is, wat voor overlast ervaar je er zelf van met uitzondering van die ene dag 1x in de zoveel tijd dat het "stinkt". Als mijn buurman gaat bbqen stinkt het ook de gehele avond. Als mijn buren een tuinfeestje hebben dan heb ik er ook een dagje last van.

Tsja, wanneer je je er niet eens in wilt verdiepen wat bodemleven is en wat het doet dan snap ik jou reactie wel. Het besef dat onze (oppervlakte)waterkwaliteit dramatisch slecht is moet schijnbaar nog indalen bij een aantal mensen. En dat we in de toekomst ook nog een schone, gezonde wereld willen hebben is voor veel mensen niet van belang; 'Na mij de zondvloed'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:08:
[...]

Tsja, wanneer je je er niet eens in wilt verdiepen wat bodemleven is en wat het doet dan snap ik jou reactie wel. Het besef dat onze (oppervlakte)waterkwaliteit dramatisch slecht is moet schijnbaar nog indalen bij een aantal mensen. En dat we in de toekomst ook nog een schone, gezonde wereld willen hebben is voor veel
Ik snap je insteek wel, alleen met 19miljoen mensen op deze aardkloot ga je de oorlog niet winnen met het aanspreken van 1 buur in dit kikkerlandje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Enforcer schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:13:
[...]IAlleen met 19miljoen mensen op deze aardkloot ga je de oorlog niet winnen met het aanspreken van 1 buur in dit kikkerlandje.
En toch, wanneer er maar genoeg mensen zijn die de buurman wel aanspreken dan komen we waarschijnlijk dichter bij het winnen van die oorlog dan wanneer we alles maar laten gebeuren: "Want het maakt toch niet uit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:08:
[...]

Tsja, wanneer je je er niet eens in wilt verdiepen wat bodemleven is en wat het doet dan snap ik jou reactie wel. Het besef dat onze (oppervlakte)waterkwaliteit dramatisch slecht is moet schijnbaar nog indalen bij een aantal mensen. En dat we in de toekomst ook nog een schone, gezonde wereld willen hebben is voor veel mensen niet van belang; 'Na mij de zondvloed'.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, maar wel in de minderheid bent.
De meerderheid ervaart een "klimaatgekte" en steeds meer dingen die er doorheen worden gedrukt of niet meer mogen. Vaak ook te snel of met minimaal resultaat, zo blijkt achteraf.

Als er dan een buurman komt vragen of je geen schoonmaakazijn meer wilt spuiten op het onkruid op je eigen oprit, dan zal dat in veel plekken buiten Amsterdam niet zo positief worden opgevat.
Ookal heb je 100% gelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
pentaw1nz schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:48:Als er dan een buurman komt vragen of je geen schoonmaakazijn meer wilt spuiten op het onkruid op je eigen oprit, dan zal dat in veel plekken buiten Amsterdam niet zo positief worden opgevat.
Ookal heb je 100% gelijk :)
Je moet ook niet vragen of hij het niet wil doen, je moet uitleggen wat de gevolgen zijn van zijn handelen en wat dat voor schade aanricht aan het bodemleven (en de rest). Wat die buurman vervolgens met die info doet is aan hemzelf te bepalen, maar misschien heb je dan een zaadje geplant en gaat hij in het vervolg iets minder rigoureus te werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:21:
[...]

En toch, wanneer er maar genoeg mensen zijn die de buurman wel aanspreken dan komen we waarschijnlijk dichter bij het winnen van die oorlog dan wanneer we alles maar laten gebeuren: "Want het maakt toch niet uit".
Veel van dit soort maatschappelijke problemen kun je niet oplossen door iemand erop aan te spreken. Als de regering en alle instanties prijzen hanteren die voor iedereen toegankelijk zijn dan ga ik er misschien over nadenken maar als een biologisch afbreekbaar iets van 5liter 5x duurder is dan azijn, wie zorgt er dan voor een beter milieu?

Daarop volgend, als TS er zo mee zit geef je buurman 25l van dat biologisch afbreekbaar spul. Kan die ff vooruit...

[ Voor 8% gewijzigd door Enforcer op 07-08-2024 19:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Enforcer schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:12:
[...]Veel van dit soort maatschappelijke problemen kun je niet oplossen door iemand erop aan te spreken. Als de regering en alle instanties prijzen hanteren die voor iedereen toegankelijk zijn dan ga ik er misschien over nadenken maar als een biologisch afbreekbaar iets van 5liter 5x duurder is dan azijn, wie zorgt er dan voor een beter milieu?
Dan koop je een voegenkrabber van een paar euro, middagje op je knieën en dan ben je er ook.
Maar ja, het mag zeker weer niet een beetje moeite kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Verschillende gemeenten stappen ook over op een natuurvriendelijke manier van onkruidbestrijding door middel van kokend water. Hiervoor zijn ook machines beschikbaar. In alle deelnemende gemeenten is dit een groot succes.

Voor een oppervlakte van 500m² is een machine natuurlijk erg handig maar dat vergt ook een investering. Ik snap wel dat je dan flesjes haalt van 69 cent. Zoals @Yaksa aangeeft hebben mensen geen idee wat het met het bodemleven doet. Het is de basis van het leven. Ook die van ons en misschien wel juist van ons.

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 07-08-2024 19:24 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:15:
[...]

Dan koop je een voegenkrabber van een paar euro, middagje op je knieën en dan ben je er ook.
Zo haal ik het grote groen ertussenuit dat uiteindelijk in de weg gaat zitten (een kaardebol op je oprit is toch wat onhandiger dan een plukje klaverzuring), maar een mooi strookje mos mag gewoon blijven zitten. Je krijgt wel commentaar als voorbijgangers het je handmatig zien doen, maar na goedbedoelde adviezen om azijn of erger te gebruiken begin ik ook altijd graag een verhaal over het bodemleven. Wie weet blijft het bij de ander hangen, dan is er weer een kleine stap gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:33
Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:20:
Voor wat azijn van de supermarkt is het bellen van de politie niet goed voor de verstandhouding met de buren. Tenzij deze buurman met een giertank azijn over zijn perceel aan het spuiten is verwacht ik dat de wijkagent je sowieso niet serieus neemt.

Een beter alternatief adviseren lijkt me handiger, als dat er is natuurlijk (krabben tussen tegels helpt maar kort).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welk gevecht probeer je nou te winnen? Gebruik van azijn(zuur) in de tuin wat mogelijk illegaal zou kunnen zijn (let wel: is afhankelijk van het gebruik en het doel), of de overlast die je hebt van de lucht?

In het eerste geval: je weet niet eens waar ze het echt voor gebruiken, of hoe ze dan doen. Je hoort spray. Gebruiken ze het verdund? Je aanname is puur, en op de planten. Is dat wel zo dan?
Zonder echte feitenkennis tav het gebruik ben je imho gewoon een bemoeial die veel te snel aannames doet en conclusies trekt, en op basis daarvan al met zijn vingertje wijst en de andere buren als mediator inschakelt. Lijkt me wat overtrokken op dit moment, get your facts straight first zou ik zeggen :)

Heb je last van de lucht, vraag dan eens waar ze het voor gebruiken en of er geen andere manier / oplossing voor hun probleem is. Hogedrukreiniger met grote patioreininger bijvoorbeeld, ipv de vuilfrees. Als je 500m2 tegels met een vuilfrees moet doen ben je dagen bezig; met de juiste accessoire misschien twee uur.
Denk aan zoiets, ronddraaiende nozzles en 40cm doorsnee: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0D3DV52B5

Maar ga eerst maar eens met die mensen praten voor je verder gaat zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:17
[...]

Op de knieën hoeft allang niet meer. Deze staalborstel op stok werkt veel fijner en is de makkelijkste methode om onkruid tussen tegels op een milieuvriendelijke manier te verwijderen.

https://www.intratuin.nl/...JFj3BASgbFWAaAglGEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:36
Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:58:
[...]

Je moet ook niet vragen of hij het niet wil doen, je moet uitleggen wat de gevolgen zijn van zijn handelen en wat dat voor schade aanricht aan het bodemleven (en de rest). Wat die buurman vervolgens met die info doet is aan hemzelf te bepalen, maar misschien heb je dan een zaadje geplant en gaat hij in het vervolg iets minder rigoureus te werk.
Een andere buurman gaat jou vervolgens vertellen dat je telefoon uit kinderhanden komt, of je kleren, of je meubels niet van fsc hout zijn, of dat je geen vlees meer moet eten, of dat je wel wat minder vaak mag gaan vliegen. Iedereen heeft zo zijn beeldvorming en prioriteit van wat goed doen is, iemand informeren wanneer gevraagd is goed, ongevraagd de les wijzen werkt averrechts.

Conclusie, lekker laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Dat is dan aangenomen dat het om opkomend onkruid tussen de voegen gaat.

Alg op de stenen, zeker als het oude klinkers zijn dan ben je wel even bezig met 500m2 borstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Enforcer op 07-08-2024 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
aljooge schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

Op de knieën hoeft allang niet meer. Deze staalborstel op stok werkt veel fijner en is de makkelijkste methode om onkruid tussen tegels op een milieuvriendelijke manier te verwijderen.

https://www.intratuin.nl/...JFj3BASgbFWAaAglGEALw_wcB
Paar keer gebruikt en na enkele keren kwamen de "staalharen" er al uit en lagen die her en der verspreid over de tuin (en ja dat doet pijn aan de voetjes). Toen maar weer naar azijn gegaan, werkt een stuk effectiever...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
SCIxX schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:38:
[...]Een andere buurman gaat jou vervolgens vertellen dat je telefoon uit kinderhanden komt, of je kleren, of je meubels niet van fsc hout zijn, of dat je geen vlees meer moet eten, of dat je wel wat minder vaak mag gaan vliegen. Iedereen heeft zo zijn beeldvorming en prioriteit van wat goed doen is, iemand informeren wanneer gevraagd is goed, ongevraagd de les wijzen werkt averrechts.

Conclusie, lekker laten gaan.
Het gebruik van schoonmaakazijn op terrassen / tegels / opritten is (voor particulieren) gewoon wettelijk verboden, ondanks dat de canisters (jerrycans) nog gewoon bij tuincentra en supermarkten verkocht worden.
Dus niks lekker laten gaan, gewoon aanspreken op foutief gedrag.
Iets wat wettelijk verboden is iets totaal anders dan de voorbeelden die jij geeft en heeft niks met beeldvorming te maken of ongevraagd de les wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Enforcer schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:45:
[...]

Paar keer gebruikt en na enkele keren kwamen de "staalharen" er al uit en lagen die her en der verspreid over de tuin (en ja dat doet pijn aan de voetjes). Toen maar weer naar azijn gegaan...
Kan je ook lekke banden van krijgen.

https://www.fietsersbond....anden-door-veegwagentjes/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G43lfUyf6-h9KE0KL5t3emJ4VKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dW7Al3rKEzlLr7R0t6QVm6xQ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:17
Enforcer schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:45:
[...]

Paar keer gebruikt en na enkele keren kwamen de "staalharen" er al uit en lagen die her en der verspreid over de tuin (en ja dat doet pijn aan de voetjes). Toen maar weer naar azijn gegaan, werkt een stuk effectiever...
Dan zet je er een nieuw borsteltje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:47:
[...]

Het gebruik van schoonmaakazijn op terrassen / tegels / opritten is (voor particulieren) gewoon wettelijk verboden, ondanks dat de canisters (jerrycans) nog gewoon bij tuincentra en supermarkten verkocht worden.
Dus niks lekker laten gaan, gewoon aanspreken op foutief gedrag.
Iets wat wettelijk verboden is iets totaal anders dan de voorbeelden die jij geeft en heeft niks met beeldvorming te maken of ongevraagd de les wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Yaksa schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:47:
Je kunt diezelfde jerrycan ook voor groenweg gebruiken, genoeg toepassingen buiten azijn.

Los daarvan, azijn is pas verboden vanaf een bepaalde dosering. Hoe ga jij aantonen dat je buren azijn te weinig verdund hebben, andere manieren werken gewoon minder goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
[...]

500 m2 met een handkrabbertje op 1 middag?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Wij hebben ongeveer 500m2 met zo'n ding gedaan dit voorjaar. Is inderdaad eerder drie dagen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-05 23:41
Maarten69 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:45:
Ik gebruik normale azijn tegen onkruid. Alleen bij warm weer en met de hand besprenkelen.
De mieren roei je er niet mee uit, dus ik denk dat het een beter alternatief is.
Kokend water. Gebruikt men nu ook meer en meer bij gemeentediensten als milieuvriendelijke onkruidbestrijding.
Ik giet mijn kookvocht op het onkruid tussen mijn tegels, en 2 dagen later is het dood _/-\o_
JukeboxBill schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Met een schoffel

[ Voor 14% gewijzigd door nightgold op 07-08-2024 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Succes met tegels... ;)

Het hele idee van azijn of kokend heet water is dat je het gebruikt waar je geen groen wilt, waar je kunt schoffelen staan meestal planten die je niet dood wilt hebben. Het gaat om het terras, de oprit of het pad dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:35
hoevenpe schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

Succes met tegels... ;)

Het hele idee van azijn of kokend heet water is dat je het gebruikt waar je geen groen wilt, waar je kunt schoffelen staan meestal planten die je niet dood wilt hebben. Het gaat om het terras, de oprit of het pad dus.
Ja idd, en onder dat terras ligt ook alleen maar een dikke laag puin/geelzand dus veel leven zit daar toch al niet lijkt me. Ik gebruik tegenwoordig 'onkruidzout', 1 of 2 keer per jaar op het terras en oprit en blijft vrijwel het hele seizoen onkruid vrij. Schijnt trouwens ook al 'verboden' te zijn, is gelukkig nog gewoon te koop. Kun je in de winter ook gebruiken om de zaak sneeuwvrij te maken ;)

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
pagani schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

Wij hebben ongeveer 500m2 met zo'n ding gedaan dit voorjaar. Is inderdaad eerder drie dagen werk.
Dat is dan nog flink aanbeulen. Hangt er ook wel hoe groot de tegels zijn.

Ik doe de stoep van ca 60 m2 (nota bene van de gemeente, want die doen er niet veel aan) hier wel eens en heb dan 2 of 3 middagen nodig. Ben het meestal ook wel zat na een paar uur werken. Maar ik ben dan ook al in de 70.
Hier in het buitengebied ben je wel gekke henkie, want alles gaat hier met machines of de spuit.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:31

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik doe tegenwoordig hetzelfde wat mijn oma al deed. je zet gewoon altijd een volle waterkoker als je thee maakt. en je giet na je glas in gegoten hebben de rest over je onkruid heen en het gaat dood. als je dit bij houdt en gewoon de kleine stukjes bijhoudt heb je nooit onkruid en kan je het prima bijhouden.

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardovv
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-05 23:44
Maarten69 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:45:
Strooizout of veevoeder zout. Erg effectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Ricardovv schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:16:
[...]

Strooizout of veevoeder zout. Erg effectief
Lijkt me ook niet bepaald gezond voor het grondleven als je dat structureel doet?

Gebruik zelf schoonmaakazijn, 1 deel azijn 10 delen water en gaat dun over de tegels hier. Lijkt me niet zo problematisch als ik er direct naast nog wormen vind. Daarnaast ook maar een keer of 2 per jaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Nopheros op 07-08-2024 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:05

Punkrocker

Mostly harmless

The Eagle schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:11:
...

Hogedrukreiniger met grote patioreininger bijvoorbeeld, ipv de vuilfrees. Als je 500m2 tegels met een vuilfrees moet doen ben je dagen bezig; met de juiste accessoire misschien twee uur.
Denk aan zoiets, ronddraaiende nozzles en 40cm doorsnee: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0D3DV52B5
Lijkt mij niet zo slim. Zo worden de stenen steeds poreuze en krijgen de algen meer kans: groene stenen. Moeten de buren daar weer wat aan gaan doen. Hogedrukreiniger? Oh nee, dat maakt het nog erger....

(daarbij is het zonde om hier drinkwater voor te gebruiken)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:05
nightgold schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

Ik giet mijn kookvocht op het onkruid tussen mijn tegels, en 2 dagen later is het dood _/-\o_
Wat brouw je dan in je heksenketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
The Eagle schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:11:
Hogedrukreiniger met grote patioreininger bijvoorbeeld, ipv de vuilfrees.
Hogedrukreiniger dus niet doen, op termijn sloop je je tegels ermee. Voor groene aanslag zijn die flessen uit de bouwmarkt het beste, voor je portemonnee die van de Action. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:50
hoevenpe schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

Succes met tegels... ;)

Met een schoffel tussen tegels werkt beter dan met die staalborstel. Je moet de schoffel dan als een mesje gebruiken.

Maar een en ander is allemaal ook erg afhankelijk van wat voor soort onkruid er groeit.
Want het maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit hoe lang je er mee bezig bent, maar hoe snel/langzaam het weer terug is.

(Ik zit zelf met heermoes...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-05 23:41
bie100 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:05:
[...]

Wat brouw je dan in je heksenketel?
Eitjes koken en dergelijke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-05 12:12
Punkrocker schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 00:06:
[...]

Lijkt mij niet zo slim. Zo worden de stenen steeds poreuze en krijgen de algen meer kans: groene stenen. Moeten de buren daar weer wat aan gaan doen. Hogedrukreiniger? Oh nee, dat maakt het nog erger....

(daarbij is het zonde om hier drinkwater voor te gebruiken)
Precies toen ik mijn stenen ging uitzoeken is mij door de steenhandel nadrukkelijk afgeraden om geen hogedrukreiniger te gebruiken of zure middelen zoals, azijn of groene aanslag reiniger. je tast hiermee namelijk de toplaag van de tegels aan en zo worden ze poreuze en heeft het vuil een betere laag om aan te hechten.

Als tip gaven ze, warm water met wat groene zeep en even licht in borstelen, de zon en de regen doet de rest. Ik moet zeggen tegels zien er na 4 jaar nog als nieuw uit. Betreft gewone betontegels met een toplaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-05 12:12
hoevenpe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:09:
[...]

Hogedrukreiniger dus niet doen, op termijn sloop je je tegels ermee. Voor groene aanslag zijn die flessen uit de bouwmarkt het beste, voor je portemonnee die van de Action. :)
Ook dat is "troep" omdat het in je tegels kan vreten, blijft een chemisch middel. Daarnaast wordt er elk jaar wel weer gewaarschuwd dat bij de gebruik van zulke producten je huisdieren de eerste 24uur binnen te houden i.v.m. het verbanden van de pootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Laatst online: 16:01
[...]

Die is er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
targaryanwolf schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:14:
Ook dat is "troep" omdat het in je tegels kan vreten, blijft een chemisch middel.
Natuurlijk is het "troep", anders werkt het niet zo goed tegen groene aanslag. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
[...]

De Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden, die op zijn beurt weer verwijst naar bijlage 1 van de biocidenverordening 528/2012 (de "BPR" waar het RIVM naar refereert) van de Europese Unie.

In het kort en gesimplificeerd:

Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden zegt: Je mag alleen middelen gebruiken die toegelaten zijn o.b.v. de EU biocidenverordening

EU gewasbeschermings/biocidenverordening: We hebben een lijst in bijlage 1 met zaken zoals azijnzuur en die zouden versneld toegelaten kunnen worden als iemand daar een verzoek voor indient.

Schoonmaakazijn is niet toegelaten als gewasbeschermingsmiddel, het is een schoonmaakmiddel. Dus is het niet toegestaan dit te gebruiken.

Dat zwak schoonmaakazijn met een concentratie van 5% azijnzuur misschien wel exact hetzelfde middel is als een wél toegelaten gewasbestrijdingsmiddel, is weer een andere zaak. RIO is niet verkocht als gewasbestrijdingsmiddel en mag dus - officieel - niet gebruikt worden.

Waar @O085105116N nog wel naar kan verwijzen, is de zorgplicht zoals gedefinieerd in artikel 2a van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden: die zegt namelijk dat je (ongeacht het soort middel) er zorgvuldig mee om moet springen. Dat zou een melding bij de NVWA kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Laatst online: 16:01
Klagen bij de gemeente heeft geen nut weet ik uit ervaring. Het excuus van de gemeente was eerst dat er geen wettelijke basis voor zou zijn. Uiteindelijk werd het smoesje dat het niet op grond van de gemeente maar van een particulier was en ze daarom niet zouden kunnen handhaven. Uiteindelijk is de buurman er wel mee gestopt omdat hij ook wel zag dat het niet hielp.

[ Voor 13% gewijzigd door vj_slof op 08-08-2024 14:29 ]

Pagina: 1