Nieuw 4K gaming desktop (Futureproof/VR/Editing/Workstation)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xondox
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-08-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
4K Gaming max settings, Streaming, Video editting, Future proof VR en daarbuiten standaard workstation handelingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen specifiek budget. Het mag kost efficient zijn, maar prestaties gaan voor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor is een Alienware 4K - AW3225QF

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
4090 gpu lijkt mij een must, 64gig ram om futureproof te zijn en combinatie gaming 4K / edititing / streaming.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De behuizing in combinatie met de RGB + Waterkoeling trekken me wel aan. Ik heb dan ook alle hardware een beetje hierop afgestemd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet specifiek, wat nog niet eerder voornoemd is.

Ga je overklokken?
Zelf geen verstand van, maar waar ik de assemblage ga laten doen (Alternate) kan een OC service voorzien worden. Weet niet of dit nut heeft.

Wat verwacht je van ons?
Advies of deze samenstelling goed samenwerkt, de snelste onderdelen in hun domein heb genomen en/of bepaalde onderdelen totaal geen meerwaarde hebben ja of nee.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 550,57€ 550,57
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 248,95€ 248,95
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB GDDR6X OC Edition€ 2.069,-€ 2.069,-
1BehuizingenCorsair 6500X RGB Zwart€ 272,95€ 272,95
1WaterkoelingCorsair iCUE LINK H150i RGB, Zwart€ 199,-€ 199,-
2VentilatorsCorsair iCUE LINK QX120 RGB, Zwart (3-pack), 120mm€ 109,-€ 218,-
1VentilatorsCorsair iCUE LINK QX120 RGB, Zwart (per stuk), 120mm€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6400C32€ 209,90€ 209,90
1VoedingenMSI MPG A1000G PCIE5€ 154,90€ 154,90
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 299,-€ 299,-
Totaal€ 4.272,17

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:06
Ik zou voor de reguliere 7950X gaan. de 3D versie heeft de extra cache maar op 8 van de 16 cores zitten en daar gaat de windows scheduler nog altijd slecht mee om.

Heel veel geld aan fans en waterkoeling. Ziet er leuk uit, maar weet je zeker dat je dat je 500 euro aan pure looks uit wil geven?
Het kan zo veel goedkoper en voor de matige iCue software van Corsair hoef je het niet te doen.
uitvoering: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Zwart
uitvoering: Arctic P12 PWM PST A-RGB 0dB 3-pack Zwart, 120mm
uitvoering: Arctic P12 PWM PST A-RGB 0dB 1-pack Zwart, 120mm

6400MT/s RAM is niet ideaal voor Ryzen. Je kunt beter voor 6000 gaan. Hogere clock is niet altijd beter
Neem liever een Ryzen optimized kit met lage latency
uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6000Z30

[ Voor 14% gewijzigd door youridv1 op 07-08-2024 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 22:46

Bouwer21000

Bigger number better

Je hebt geld tegen het probleem aangegooid, dat is een oplossing.
"Future-proof" betekent over het algemeen "hoog budget". De enige future proof-pc is die van een gebruiker wiens eisen niet veranderen. Een PC wordt niet langzamer, maar je eisen zullen mogelijk hoger worden. Dat bepaalt hoe lang je pc "meegaat", behalve als je altijd de beste onderdelen wil hebben en dus zal blijven upgraden.

Ik zou in elk geval een aantal aanbevelingen doen om wat kostenefficiënter te zijn.

Een uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray in plaats van 7950X3D.
Dit hangt er een beetje vanaf hoeveel video rendering je daadwerkelijk gaat doen vergeleken met. Als dat niet meerdere uren per week is, zou ik voor de 7800X3D gaan en deze misschien upgraden wanneer de 9XXX3D-processors uitkomen. Gezien je op 4K zit zal de X3D misschien niet heel veel uitmaken, dus je kan ook de release van de 9000-serie afwachten.

Het moederbord is nogal duur en niet veel beter dan veel goedkopere alternatieven zoals de uitvoering: Gigabyte B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x). Het enige wat je dan mist is een PCIe 5.0 slot, die is in theorie "future proof" voor upgrades maar in de praktijk zijn er nog geen videokaarten die dit vereisen. Veel huidige videokaarten draaien nog prima op PCIe 3.0, dus ik verwacht zelf niet dat 5.0 snel nodig gaat zijn.

Ik zou de goedkoopste 4090 nemen, qua koeling is die al prima en qua prestaties zal het vrijwel niets uitmaken: uitvoering: MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Slim 24G, deze staat vrij goed bekend uit gebruikersreviews.

De fans vind ik zelf vrij bizar duur, zie ook het bericht van youri.

Ik zou de uitvoering: Phanteks NV5 Zwart aanraden als goedkoper / vergelijkbaar alternatief voor de behuizing.

De uitvoering: FSP Hydro G PRO ATX3.0 (PCIe5.0) 1000W is nog een alternatief voor de voeding. Deze lijkt mij net iets beter als ik de reviews van hardwarebusters vergelijk.
https://hwbusters.com/bes...picks-hardware-busters/5/

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:14
Of 700-800 euro bovenop een RX 7900 XTX of RTX 4080 Super het waard is voor de 4090 zou ik ook nog even naar kijken.
uitvoering: PNY GeForce RTX 4080 SUPER 16GB OC ARGB TF VERTO
uitvoering: XFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XTX Black Edition
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0N2LdGVkIe602zk_8rqCdnmtKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Uif3Eqc61A2pHSjeLryAiOfG.png?f=user_large

Eventueel nog andere behuizingen die interessant kunnen zijn
uitvoering: Phanteks NV5 Zwart
uitvoering: Phanteks NV7 Zwart
uitvoering: NZXT H6 Flow RGB Zwart
uitvoering: NZXT H9 Flow Zwart

Alternatief moederbord
uitvoering: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI
Betere VRM's, alleen geen PCIe 5.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe lang wil je doen met de PC? Future proof willen zijn is echt een buzzword, het is ook op meerdere manieren op te vatten. Je kunt immers ook een deel uitsparen (bijvoorbeeld door voor de RX 7900 XTX te gaan) en met een 2-4 jaar upgraden, ik denk dat je dan veel meer performance krijgt mettertijd.

Ook als je nu een zak goud er tegenaan gooit, is de performance die je nu krijgt immers aan een soort inflatie onderhevig (omdat de software wel meer gaat eisen, maar de PC niet mee veranderd). Door dan nu een goedkopere GPU te nemen die 4K an sich ook prima kan, kan je over een paar jaar bijvoorbeeld de GPU upgraden en heb je weer state of the art performance. Eventueel met een BIOS upgrade om de nieuwste CPU te kunnen gebruiken.

In dat licht zou ik dan ook voor de uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X3D Boxed gaan, dan heb je sowieso de aparte Windows scheduler drivers niet nodig en hebben alle cores de beschikking over even veel cache.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 07-08-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xondox
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-08-2024
Super bedankt voor de snelle antwoorden en voorstellen! Zal trachten op alles wat te antwoorden en mijn feedback te geven.

Bedoeling is wel 4-6 jaar met deze samenstelling verder te gaan. Dat het onmogelijk volledig futureproof is dat begrijp ik uiteraard ook. Maar ben niet iemand die jaarlijks onderdelen zit te vervangen.

De reden waarom ik de 7950X3D had genomen is omdat er bepaalde games die ik speel, 3D Cache heavy zijn. Aangezien deze meer cache had, leek me dat de beste keuze. Het video rendering zal inderdaad maar enkele uren per week zijn, dus dat zal niet per definitie de doorslag zijn. Is dan de 7950X3D, 7900X3D, 7800X3D of 7950X de betere optie?

De Look van de case in combinatie met de corsair icue fans / waterkoeling was ik een beetje aan verkocht naar aanleiding van een Pre-Build die ik gezien had op Alternate. Doch de onderdelen kunnen ze niet garanderen, daarom dat ik zelf wil samenstellen. Ik heb dus ook wel meer budget over, puur voor de looks.

Ik had de 4090 genomen omdat deze gewoonweg momenteel het langst zal meegaan. Ik gebruik ook verschillende monitors in 4K, dit in combinatie met beste settings op 4K, leek me dat het beste.
Het specifieke model had ook een RGB aan de zijkant die wel mooi staat in combinatie met alle andere RGB elementen.

DDR en Voeding heb ik aangepast op aanraden.

Het moederbord heb ik geen 5.0 PCIe nodig als ik in de 4-6 jaar geen wijziging doe dan waarschijnlijk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Xondox schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:22:
Ik had de 4090 genomen omdat deze gewoonweg momenteel het langst zal meegaan. Ik gebruik ook verschillende monitors in 4K, dit in combinatie met beste settings op 4K, leek me dat het beste.
Het specifieke model had ook een RGB aan de zijkant die wel mooi staat in combinatie met alle andere RGB elementen.
Ik vind de meerprijs van ~900-1000 euro (op het moment van schrijven) tov de performance gain (zo'n 20 FPS, dus zeg 50 euro per 1FPS in het ergste geval) wel een beetje erg veel. Wellicht is het dan interessanter om dat geld in de zak te houden en te gebruiken bij een GPU upgrade over 2 jaar en dan wederom dus een high end GPU te scoren. Dan maak je denk ik een grotere sprong in performance dan nu 800 euro meer uit te geven en een top of the bill GPU te hebben en er aan vast te zitten.
Het moederbord heb ik geen 5.0 PCIe nodig als ik in de 4-6 jaar geen wijziging doe dan waarschijnlijk?
Ik denk dat zelfs het verschil in performance van NVMe SSDs onmerkbaar is in de praktijk ten op zichte van PCIe 4.0. :)
Wat wellicht misschien wat toevallig is: review: AMD Ryzen 5 9600X en Ryzen 7 9700X - Zen 5 in desktops - Snel samengevat lijkt dit vooral wat goedkopere CPU's die nagenoeg gelijk en soms beter presteren, maar wel weer een lager stroomverbruik hebben. Dat lijkt me wel het wachten waard, aangezien de Ryzen 9000 serie ook "gewoon" een AM5 stoeltje wilt.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 07-08-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M25703
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-08-2024
Bouwer21000 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:55:
Het moederbord is nogal duur en niet veel beter dan veel goedkopere alternatieven zoals de uitvoering: Gigabyte B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x). Het enige wat je dan mist is een PCIe 5.0 slot, die is in theorie "future proof" voor upgrades maar in de praktijk zijn er nog geen videokaarten die dit vereisen. Veel huidige videokaarten draaien nog prima op PCIe 3.0, dus ik verwacht zelf niet dat 5.0 snel nodig gaat zijn.
uitvoering: Gigabyte B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x) is inderdaad wel een mooi moederbord en het overwegen waard. Maar er zijn wel wat meer verschillen met de uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI dan enkel PCIe 5.0 slot.
  • Andere audio codec: ALC897 ipv ALC4080
  • Geen extra DAC (SV3H712)
  • Andere NIC: Realtek ipv Intel
  • Andere VRM opstelling (60A ipv 80A)
  • Wat minder (snelle) usb poorten op de rear IO
Of dit het prijsverschil kan verantwoorden, en of het ene objectief beter -of slechter- is dan het andere, dat weet ik niet. Gevoelsmatig zeg ik dat een VRM van 80A iets meer toekomstbestendig is voor latere -misschien meer power hungry- CPU's. De ALC4080 is nieuwer, maar denk niet dat dit veel verschil uitmaakt en een SV3H712 DAC op het mobo is leuk, maar vaak niet nodig (en externe DAC is meestal handiger als je dit zou nodig hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 18:39
Ik had een tijdje geleden dezelfde vraag: Ultieme 4K gaming build 4-5k EUR budget

Uiteindelijk net iets minder dan 4K besteed aan 4090 build, geen seconde spijt van gehad. Tevens met hetzelfde beeldscherm als jij
Pagina: 1