Renovatie van een Stolpboerderij

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• R0D1NZ
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-05 22:47
Aangezien ik veel op dit forum zit en het zelf leuk vind om het eea te lezen mbt ervaringen van mede-tweakers een draad over de komende verbouwing die wij onszelf 'aandoen'. Hier een kort overzicht van het denkproces welke wij door zijn gegaan bij de aankoop van het object.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-Q0w_pWGdXAXN8jAGNr1E-yIU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QXEpy1mTS7xPLRpN9hRFMZqF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnakEswtZHaPd2uEQaWy594xAOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eh90q4LmrVbsx3EB8LXL9KSW.png?f=fotoalbum_large
Huidige situatie
BG (er is geen 1e verdieping momenteel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NUiG5iKVwfiv8l3v0NvJhmGDwk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/djS6b0WMWFLdlLAEno7m2l6a.png?f=fotoalbum_large

Dakconstructie (1e verdieping/hooizolder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBwAu1tv9xrxGvN9oALWY8PUqFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ti1NlXeFjJCCe4cYwOfuAyvG.png?f=fotoalbum_large

-Levering object is dec ’24.
-Gemeentelijk monument
- Benedenverdieping op plekken 1.90 hoog, geen 1e verdieping, ‘originele hooizolder’ aanwezig.
-Modernisering nodig, overal b.v. enkel glas, volledige sloop (intern) en nieuwe indeling.
-Schuur in matige staat, wel nog te redden.

Ik heb wel wat ervaring met verbouwingen en ben zelf vrij handig en heb er wel 'kijk op' (pretendeer ik zelf dan..).
Ok dus, wij hebben een monumentale boerderij gekocht uit 1862, die in matige staat is.

Waarom hebben we dit dan gekocht?
Staat, toegevoegde waarde, woongenot en basis.
Staat:
Door de staat, is de prijs, zelfs in deze markt 'aangenaam'. Als ik dit vergelijk met b.v. een rijtjeshuis (af) in de buurt, moet ik even proesten. Daarintegen neem je natuurlijk wel wat risico, waar ik later op terugkom.
Toegevoegde waarde:
De staat is matig, de indeling en woonvertrekken zeer onaangenaam, waardoor het onaantrekkelijk is voor kopers.

Wel zien we een mogelijkheid om;
1) woonoppervlak toe te voegen, door een 1e verdieping te creeren, en
2) de woning naar 2025 te tillen dmv isolatie, dubbel glas etc..

Het woonoppervlak gaat van 120 m2 naar ongeveer 180 m2.

BG (WiP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHSLKQo9nwmz987txE1c4XpXb84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z89tJF66pBtsY8FX7Qc8NPhR.png?f=fotoalbum_large

1e Verdieping (WiP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgNNvW8DWZ3JQ10P9EVoFwGhd7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ykVl4cFZn2xp8kMq7drsmaLk.png?f=fotoalbum_large
Woongenot:
Het is een perceel van 2000 M2, met mooi uitzicht, en als het af is, kan je er heerlijk wonen. Tevens staat er een goede schuur op (matige staat, basis is goed). Waar ik enkele projecten kwijt kan, samen met een werkplaats. Later zou het dienst kunnen doen als appartement/huisje voor onze 2 jonge dochters.

Wij wonen nu in de stad en zijn eigenlijk wel klaar met de drukte.

Nog even terugkomend op de staat; Deze is matig maar....
Basis
: De basis daarintegen is zeer goed. Bij een rietgedekte stolpboerderij, zoals uit onze streek, zijn een aantal voorwaarden belangrijk, om te kijken 'of het wat is’. Weet dat ik hierbij wat 'adviseurs' in mijn directe omgeving heb, ik weet natuurlijk niet alles.

1)Rieten kap (staat)
2)Vierkant, houten verbinten (staat en mate van houtworm)
3)Fundering

Deze 3 componenten zijn belangrijk omdat het extreem duur/lastig is een object op te knappen met mankementen. Een rieten kap bijvoorbeeld, kan je tussen de 100.000 en 200.000 euro kosten. (afhankelijk van de grootte van de dakvlakken). Voor een vervangend structureel deel van de houten gebinten, dien je b.v. een eiken stam te vinden en deze ‘op ambachtelijk wijze’ in de bestaande structuur te verbinden. Dit soort grappen wil je graag vermijden.

Kap: De kap is geheel vervangen 15 jaar geleden, met OSB eronder, en ziet er als nieuw uit. Ook zijn er sparren vervangen (verticale ronde balkjes) die toen niet goed meer waren. Dit scheelt, zonder deze voorwaarde was ik hier met een ruime bood omheen gelopen. Een kap gaat tussen de 25-40 jaar mee.

Gebinten: Het vierkant is structureel goed. (bouwkundig rapport in bezit)

Fundering: Geen (zichtbare) rariteiten mbt de fundering.
Uitgangspunten;
1) Monumentale status/vergunningen
2) Woongenot
3) Mileu/0-op-de-meter (luchtdicht)  verwarming dmv Grabencollector
4) Kosten verbouwing
Weet dat punt 1 momenteel gaande is, de oplevering van het object is dec 2024.
1) Monumentale status/vergunningen.
Ik heb allereerst een check gedaan op ‘omgevingsloket.nl’. Waarbij er enkele actiepunten uit kwamen. Als actie daarop heb ik de gemeente een email gestuurd en ben ik in gesprek gegaan.

Het betreft een gemeentelijk monument. Hieronder valt ‘alles wat nagelvast zit’. Ik heb hierover telefonisch heerschap van de gemeente gesproken. Het volgende dient te worden ingeleverd;

-Tekeningen bestaande situatie 1:100
-Tekeningen nieuwe situatie 1:100
-Plattegronden bestaande situatie 1:100
-Plattegronden nieuwe situatie 1:100
-Bouwhistorisch rapport
-Motivatie van verbouwing
-Foto’s van omgeving ter verduidelijking

Elke ‘gespreksronde’ kost je ongeveer 600 euro aan leges, exclusief het re-work van de technisch tekenaar. Uitgangspunt is zo min mogelijk te veranderen aan het uiterlijk, maar er zullen toch dakramen/dakkapel moeten worden geplaatst in de kap, aangezien deze nu geen ramen heeft en wij een leefbare eerste verdieping willen toevoegen ipv de huidige ‘originele’ hooizolder.
Tevens zijn alle ramen in op de BG nu enkel glas, welke natuurlijk HR++ of triple glas worden. Onze verwachting is hierbij dat ‘dit wel losloopt’ aanzien de gemeente heeft aangegeven dat zij dit object graag ‘toekomstbestendig en leefbaar’ voor de toekomst willen houden, en hierin wel willen meewerken.
2) Woongenot
Het woongenot is natuurlijk het einddoel dit avontuur. Uitgangspunt hierbij is, gebruik maken van de hoogte van de kap, grote open leefruimtes, en zeer goed isolatie.
3) 0-op-de-meter
Aangezien er een grote schuur naast staat (Zuid en Noord dakvlakken), waar 21 panelen per kant op kunnen en goede isolatie als uitgangspunt 2 genoemd is, willen we graag van het gas af, en eigenlijk 0-op-de-meter bewerkstelligen. Hierbij denk ik aan een ‘grabencollector’ W/W warmtepomp en een open haard als back-up optie voor extreme koude dagen (of voor de sfeer).
4) Kosten verbouwing
Tjsa, dit is natuurlijk het minst leuke uitgangspunt, maar we mikken op tussen de 2 en 3 ton aan verbouwingskosten. Weet dat ik veel ervaring heb met verbouwen, aannemer spelen en connecties in de bouw, zodat ik ‘goedkoop’ kan bouwen in vergelijking met anderen, toch is dit ‘ambitieus’ te noemen.

Ik verwacht eind augustus de eerste gespreksronde mbt de tekeningen te kunnen starten met de gemeente alhier.
Na goedkeuring plannen, komt de volgende ronde ‘uitzoekwerk’.
-Rietdekker + plaatsing dakramen. (Prio1 )
-Type W/W Brine Warmtepomp bekijken + buffervat + actieve koeling etc.. (Prio 2)

Voor nu is dit even wat ik kan delen, to be continued.... 😊 (foto's volgen binnenkort even)

[ Voor 15% gewijzigd door R0D1NZ op 06-08-2024 14:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:34
Ben zelf vorig jaar in een traditionele langgevelboerderij getrokken uit 1850/1860.
Ik denk dat je kosteninschatting realistisch is. Warmtepomp is zeker haalbaar (werkt hier ook, 12kW) zolang je de isolatie op orde hebt. Vergeet niet de vloer goed te isoleren.
Hier is overigens alles scheef, zowel de muren als het dak. Heeft zijn charme maar het vergt ook veel compromissen tijdens de verbouwing.
Veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0D1NZ
JivZ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:57:
Ben zelf vorig jaar in een traditionele langgevelboerderij getrokken uit 1850/1860.
Ik denk dat je kosteninschatting realistisch is. Warmtepomp is zeker haalbaar (werkt hier ook, 12kW) zolang je de isolatie op orde hebt. Vergeet niet de vloer goed te isoleren.
Hier is overigens alles scheef, zowel de muren als het dak. Heeft zijn charme maar het vergt ook veel compromissen tijdens de verbouwing.
Veel succes!
Dank :)

Goed om te weten dat het kan!

Dit aspect moet ik nog even heel goed uitzoeken. Ik zit al een tijdje te kijken naar de 'Grabencollectors' via het forum (en de duitse website), maar heb daar wel wat vragen over, alvorens een keuze te maken..

Hoe ben jij tot jou keuze gekomen en hoe bevalt deze?

[ Voor 9% gewijzigd door R0D1NZ op 06-08-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:29
Gaaf project, ga ik volgen. Zelf enkel ervaring met het verbouwen van een "gewoon" huis uit 1990, met een object als deze ga je zoals je zelf stelt vast van alles tegenkomen. Ben erg benieuwd wanneer je aan de slag kan/mag en wat je er van gaat maken :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het is een (gemeentelijk) monument en dus erfgoed voor de hele maatschappij.
Dan lijkt het mij dat je toch ook enige verantwoording zou moeten hebben voor het nageslacht en het aanzicht van dit prachtige gebouw zo min mogelijk wil verpesten door modernistische frutsels.
Een dakkapel willen bouwen op een originele stolpboerderij, het moet niet gekker worden.
Ga je d'r ook nog kunststof kozijnen in zetten? 8)7

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:32:
Dan lijkt het mij dat je toch ook enige verantwoording zou moeten hebben voor het nageslacht en het aanzicht van dit prachtige gebouw zo min mogelijk wil verpesten door modernistische frutsels.
Een dakkapel willen bouwen op een originele stolpboerderij, het moet niet gekker worden.
Je hoeft niet te reageren hoor!

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:38
Yaksa schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:32:
Als ik het plan zo lees dan is TS echt niet van plan om met zaken als kunstof kozijnen te werken maar het degelijk en grondig binnen de wet (lees alle vergunningen) te gaan doen. Dit soort renovaties zit met allerlei regels aan elkaar dus misschien wat beter lezen voor je begint met "pooping on someones parade". Om de ruimte boven beter leefbaar te maken snap ik de wens voor een dakkapel ook. Het is juist mooi dat de gemeente wel mee wil werken om het toekomstbestendig te maken zodat het er nog 100 jaar kan staan i.p.v. over 40 jaar uit elkaar dondert omdat niemand erin wil investeren.

Ik vind het ongelofelijk gaaf dat er mensen zijn zoals @R0D1NZ die dit soort projecten durven aan te pakken en daar ook de nodige investeringen kunnen doen. Onze volgende droom zou ook een dergelijke woning zijn, enorm vet! Kijk uit naar alle voortgang. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mauritio op 06-08-2024 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Mauritio schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:50:
[...]Als ik het plan zo lees dan is TS echt niet van plan om met zaken als kunstof kozijnen te werken maar het degelijk en grondig binnen de wet (lees alle vergunningen) te gaan doen. Dit soort renovaties zit met allerlei regels aan elkaar dus misschien wat beter lezen voor je begint met "pooping on someones parade". Om de ruimte boven beter leefbaar te maken snap ik de wens voor een dakkapel ook. Het is juist mooi dat de gemeente wel mee wil werken om het toekomstbestendig te maken zodat het er nog 100 jaar kan staan i.p.v. over 40 jaar uit elkaar dondert omdat niemand erin wil investeren.

Ik vind het ongelofelijk gaaf dat er mensen zijn zoals @R0D1NZ die dit soort projecten durven aan te pakken en daar ook de nodige investeringen kunnen doen. Onze volgende droom zou ook een dergelijke woning zijn, enorm vet! Kijk uit naar alle voortgang. :)
Je hoeft mij niet te vertellen welke regels er zijn voor gemeentelijke monumenten. Ik werk op een plek waar al 2 jaar een restauratie van een rijksmonument aan de gang is.
Maar wanneer ik TS zie schrijven: "Dat zal wel loslopen" , wil verbouwen alleen voor het woongenot en het feit dat er een beperkt financieel budget is, dan ben ik bang dat de historische uitstraling van dit gebouw er aan gaat. En dan gaat het o.a. om kleine details die die uitstraling bepalen maar die prijzig zijn om te restaureren in de oorspronkelijke staat.
Er kan bijvoorbeeld ook gekozen worden voor monumentenglas in plaats van HR+++. Monumentenglas isoleert bijna net zo goed, is alleen wat duurder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 16:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is een monument dus extreme dingen wordt (gelukkig) een moeilijk verhaal, er zijn honderden stolpboederijen met dakramen/dakkapelen zolang het op een juiste manier wordt ingepast (als het goed is zorgt de monuent status daar indirect voor) geeft het het gebouw denk ik een goede kans in de toekomst.

exact houden zoals het nu is (bevriezen in de tijd) is wat ze in de UK graag doen/deden. en daar plukken ze nu de "vruchten" van.. niemand wil het onderhoud nog betalen, omdat niemand fatsoenlijk gebruik van de gebouwen kan maken.

Laten we de uitwerking afwachten voor we oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbemd
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-05 10:07
Tof project, ga ik ook zeker volgen!

Met de bijgevoegde foto's is het trouwens vrij eenvoudig de Funda advertentie, en daarmee het adres, te achterhalen. Weet niet of je daar bij stil hebt gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Plafonds van 1.90 hoog, ga je nog een oplossing zoeken daarvoor? Ik bedoel, een op de vijf mannelijke bezoekers gaat langer zijn dat dat (laat staan de lampen die her en der hangen)

[ Voor 47% gewijzigd door pagani op 06-08-2024 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:34
R0D1NZ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:01:
[...]
Hoe ben jij tot jou keuze gekomen en hoe bevalt deze?
De boerderij was al "gemoderniseerd" in 1970 en daarna in 2008 met dakisolatie (onder het riet), spauwmuur isolatie en HR++ glas, waardoor het al energielabel B had. Met de vloerisolatie en vloerverwarming daarna voelde het veilig genoeg om een loodgieter met kennis te vragen. Die adviseerde een 12kW warmtepomp en 200l warmwater vat (is uiteindelijk 300l geworden, maar dat is een verhaal op zich...).

Maar zolang de isolatie op orde is kan elk huis verwarmt worden met een warmtepomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:18
Wat leuk, deze stolp hadden wij ook op het oog maar we vonden net wat anders wat ons beter paste. We woonden wel aan dezelfde weg als waar deze staat.
Voor wat betreft het monumentale gedeelte, in overeg met de erfgoed ambtenaar van de gemeente kom je veelal tot goede oplossingen maar dakkapellen op stolpen zijn wel echt een dingetje, dat is gewoon nooit zo gebouwd. Wellicht aan de achterzijde. Heb je ook mooi uitzicht op je riante perceel.
Die stahoogte beneden is ook wel een dingetje, mag je de verdiepingsvloer verhogen? een heleboel werk maar uiteindelijk de enige werkbare.

Leuk dit, ik blijf deze volgen.

edit: even verderop aan deze weg staat ook een gemeentelijk monument stolp, daar zit al heel lang een dakkapel op aan de voorzijde en er is pas een foeilelijke nieuwbouw dakkapel aan de zijkant gezet met toestemming van de gemeente.

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 06-08-2024 17:24 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
twain4me schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:08:
Het is een monument dus extreme dingen wordt (gelukkig) een moeilijk verhaal, er zijn honderden stolpboederijen met dakramen/dakkapelen zolang het op een juiste manier wordt ingepast (als het goed is zorgt de monuent status daar indirect voor) geeft het het gebouw denk ik een goede kans in de toekomst.

exact houden zoals het nu is (bevriezen in de tijd) is wat ze in de UK graag doen/deden. en daar plukken ze nu de "vruchten" van.. niemand wil het onderhoud nog betalen, omdat niemand fatsoenlijk gebruik van de gebouwen kan maken.
Laten we de uitwerking afwachten voor we oordelen.
De rijksoverheid geeft tips voor verduurzaming van een monument: https://www.cultureelerfgoed.nl/onderwerpen/duurzaamheid
Lijkt mij een goed vertrekpunt voor eenieder die aan een dergelijk project wil beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Nog even voor als je het niet weet, er is een stolpenwaarderingskaart van de provincie noord holland, https://geoapps.noord-hol...445ae4653ab4268162e0186ad

en in bijna elke gemeente in noord holland waar nog geen beleid is wordt speciaal stolpenbeleid ontwikkeld, de provincie heeft daar ook de aanzet toe gegeven en een handreiking uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:37
@R0D1NZ Rietdekkers zijn er genoeg rond Gemeente Schagen.😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-05 14:34

sanzut

It's always christmas time

Mooie plannen.

Ik zag je voorgenomen plattegrond. Ga je dat kantoor gebruiken als thuiswerkkantoor/studeerkamer, of is het de bedoeling daar een bedrijf aan huis te vestigen? In het laatste geval zou ik het toilet en de badkamer omdraaien, zodat eventuele klanten/bezoekers niet door de woonkamer naar het toilet hoeven.

De slaapkamer zou ik ook niet ik de woonkamer aansluiten, maar op de hal. Ivm mogelijk geluidshinder.

Dat raam inde hal naar de woonkamer, bij de badkamer zou ik ook heroverwegen. Kom je half aangekleed uit de douche, sta je vol in het zicht van het bezoek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:50
Mooi project. Ik ga je volgen. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 21:07
Als je de erfgoedambtenaar 'heerschap van de gemeente' noemt in dit stadium, dat moet je denk ik vooral investeren in die relatie om te zorgen dat de rest van de verbouwing soepel en niet voor jou heel duur verloopt.

Dat 'heerschap' kan je plannen maken en breken. En als hij ze breekt, of nog erger, stillegt (want dat kan die ook), dan ben je veel verder van huis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R0D1NZ
Goedemorgen,

Leuk om de reacties te lezen.

Hier een kleine inkijk in het werk van een bouwhistoricus. Op deze manier kan je het gesprek aangaan met de gemeente/monumentencommissie, en de bouwplannen aanpassen waar nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_LmCYurZHaVfIeEqRbMV1LSL6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7e0I9dcoX2d8wI3aD0gcMRpg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97hoW2c8iI1uU9Uk-atDTdtr_uk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/12RyyJMslLolleatdIgabApP.png?f=fotoalbum_large

Deze tekeningen zijn onderdeel van een 42 tellend (onafhankelijk) rapport, welke het startpunt vormt voor de motivatie en plattegronden. Meest in het (blauwe) oog springend is de balklaag in de voorkamer, die er uit moet (op 1.9 M hoogte). Ikzelf ben bijna 2 meter.

Dit zal dmv een motivatie en nieuwe situatie tekeningen worden 'verdedigd'. Een van de aanbevelingen van de meneer is het benutten van de kap en houten gebinten.
mrbemd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:10:
Tof project, ga ik ook zeker volgen!

Met de bijgevoegde foto's is het trouwens vrij eenvoudig de Funda advertentie, en daarmee het adres, te achterhalen. Weet niet of je daar bij stil hebt gestaan?
Had ik bij stilgestaan, dat vind ik prima hoor, niets te verbergen...
No Hands schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:19:
Wat leuk, deze stolp hadden wij ook op het oog maar we vonden net wat anders wat ons beter paste. We woonden wel aan dezelfde weg als waar deze staat.
Voor wat betreft het monumentale gedeelte, in overeg met de erfgoed ambtenaar van de gemeente kom je veelal tot goede oplossingen maar dakkapellen op stolpen zijn wel echt een dingetje, dat is gewoon nooit zo gebouwd. Wellicht aan de achterzijde. Heb je ook mooi uitzicht op je riante perceel.
Die stahoogte beneden is ook wel een dingetje, mag je de verdiepingsvloer verhogen? een heleboel werk maar uiteindelijk de enige werkbare.

Leuk dit, ik blijf deze volgen.

edit: even verderop aan deze weg staat ook een gemeentelijk monument stolp, daar zit al heel lang een dakkapel op aan de voorzijde en er is pas een foeilelijke nieuwbouw dakkapel aan de zijkant gezet met toestemming van de gemeente.
Grappig om te lezen zeg! (nog bedankt voor de stolpenwaarderingskaart, ik ga eens kijken). Wat betreft de zijdes van de stolp, ik zal nog wel eens wat tekeningen delen in september. De voorkant van het geheel mag je niet aankomen met de originele spiegel. Het betreft de zijkanten (dakramen) en de achterkant (rietgedekte dakkapel/dakramen). De verdiepingsvloer zal worden opgehoogd, waar er even dient te worden gekeken naar de beste verdeling van bruto vloeroppervlakte boven/hoogte beneden. Maar dit alles komt over een paar weken.

Onze technische tekenaar is er nu mee bezig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39
R0D1NZ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:40:
De verdiepingsvloer zal worden opgehoogd, waar er even dient te worden gekeken naar de beste verdeling van bruto vloeroppervlakte boven/hoogte beneden.
Mooi project! Is het niet mogelijk de begane grondvloer te verdiepen om meer stahoogte te krijgen? Zit er een echte fundering onder of staan de gebinten op hele grote poeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
sanzut schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:08:
Mooie plannen.

Ik zag je voorgenomen plattegrond. Ga je dat kantoor gebruiken als thuiswerkkantoor/studeerkamer, of is het de bedoeling daar een bedrijf aan huis te vestigen? In het laatste geval zou ik het toilet en de badkamer omdraaien, zodat eventuele klanten/bezoekers niet door de woonkamer naar het toilet hoeven.

De slaapkamer zou ik ook niet ik de woonkamer aansluiten, maar op de hal. Ivm mogelijk geluidshinder.

Dat raam inde hal naar de woonkamer, bij de badkamer zou ik ook heroverwegen. Kom je half aangekleed uit de douche, sta je vol in het zicht van het bezoek..
Goede opmerkingen.

Ik heb geen bedrijf aan huis, maar een thuiswerkplek nodig. De slaapkamer beneden zal een speelkamer voor de kinderen worden (dan sta ik niet de hele tijd op playmobil).

De badkamer en het zicht is inderdaad een punt. Hier dienen we nog naar te kijken... Aan de ene kant wil je zichtlijnen door je open ruimte, aan de andere kant wat privacy. Helaas is de bovenverdieping te klein voor een lekkere badkamer en zal het schipperen worden.

Andere mogelijkheid is het vergroten van de hal, zodat deze ook de trap bevat, maar daar zijn we over aan het nadenken. To be continued.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0D1NZ
Nielson schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:53:
[...]
Mooi project! Is het niet mogelijk de begane grondvloer te verdiepen om meer stahoogte te krijgen? Zit er een echte fundering onder of staan de gebinten op hele grote poeren?
Goede vraag! Uitdiepen is niet (meer) mogelijk. Dit is al gedaan, je kan niet dieper. "c'est ca".

Het zal ophogen worden. Ook vraag ik mij af hoe diep je wil/kan ivm grondwaterpeil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 23:05
Mooi project om mee aan de gang te gaan hoor!

Zou zelf als ik naar je plattegronden kijk toch wel wat zaken anders doen. Ik denk namelijk dat je spijt gaat krijgen van de badkamer op de begane grond (mijn ouders hadden dit vroeger ook en hebben toch zsm verbouwd om boven ook een badkamer te krijgen).

Maar als je hem echt beneden wil dan zou ik kijken dat je hem koppelt aan een halletje onderaan de trap, zodat je in ieder geval niet langs de woonkamer hoeft (en de eventuele visite). Vervolgens zou ik het halletje bij de entree wat kleiner maken en vervolgens daar de toilet aan koppelen, nu komt deze uit in de eetkamer en dat is met de geluiden/geuren niet heel plezant, wederom ook niet als je gasten hebt.

Verder mis ik wel een ruimte als bijkeuken (waar je met je vieze schoenen vanuit je tuin binnenkomt) en ruimte voor wasmachine, stofzuiger e.d. en al je installaties.

Overigens denk ik dat je boven best ruimte hebt voor een mooie badkamer hoor, je slaapkamers zijn allemaal best ruim getekend. De ruimte onder zo'n schuine kap kun je vaak nog best nuttig gebruiken (kledingkast/bed voor kinderen).

Ik ben benieuwd naar de tekeningen van de technisch tekenaar, zodat ook de schuine kappen er boven duidelijk opstaan en je goed beeld krijgt van de ruimtes!

P.s. een trap van 1500mm breed is wel heel riant voor woningbouw begrippen hoor ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Laatst online: 21-05 23:33
Leuke uitdaging om een dergelijk object te verbouwen en naar 2025 te brengen!

Je hebt al wat advies gekregen, ik wil mijn ervaring ook even delen, doe er je voordeel mee ;)

Zelf hebben we 8 jaar geleden een voormalig boerdertije gekocht uit 1900 die we naar het jaar 2020 hebben gebracht door een huis-in-huis principe te volgen (dus nieuwbouw in oudbouw). Het is geen monument, maar we hebben buiten en binnen alles naar oude stijl teruggebracht. D.w.z. oude balkenlagen en oude elementen terug zichtbaar gemaakt in zoverre dat mogelijk was. Geeft een heel speels effect en maakt dat je woning uniek is.
Een dergelijk historisch en karakteristiek pand zou ik met al haar elementen (gebinten, balkenlagen), raampartijen, proberen te behouden of in ere te herstellen al dan niet deels als je bv. een vide of doorkijk aanbrengt. De poeren en constructie van de voormalige hooiberging zijn zeer karakteristiek, doe daar iets moois mee. I.p.v. dakkapellen zou ik kiezen voor dakramen.

Wij hebben een "achterom" waarmee je vieze schoenen/kleding kan achterlaten en eventueel meteen de douche in loopt. Dit is zeer pretting omdat je hiermee voorkomt dat je door de woning heen moet. Je houdt viezigheid op één plek (zeker in de herfst/winter). Je zou daar mogelijk de voormalige dars kunnen gebruiken en een klein halletje kunnen maken zodat je daar ook de badkamer in kan en de bijkeuken.

Ten aanzien van duurzaamheid hebben we veel geïnvesteerd. De isolatie is in orde (niet volgens de huidige norm, maar je moet keuzes maken). Wij verwarmen ~270 m2 met een 12KW warmtepomp (lucht/water) en hebben 28 zonnepanelen op zuid-west liggen. Dat dekt ons verbruik min-of-meer af. We hebben sinds een aantal maanden geen gasaansluiting meer. 12 KW is meer dan voldoende voor ons. Bij vorst moeten we wel 24 uur verwarmen om ervoor te zorgen dat de woning niet teveel afkoelt. Op andere momenten passen we verlaging toe. Daarnaast hebben we nog een houtkachel, maar die is meer voor de gezelligheid of als we snel even willen opwarmen. Mijn laatste advies is om een technische ruimte te maken waarin je alle apparatuur kwijt kan. Tegenwoordig neemt toch wel e.e.a. veel plaats in beslag, zeker als je er later ook nog fatsoenlijk bij wilt kunnen. We hebben hierzelf een ruimte van 2,5 x 2,5 voor waarbij we nog ruimte hebben voor bv. een accu-installatie in de toekomst.

Heel veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-05 00:07
Zou maar eens beginnen bij de Monumentenwacht.
Vervolgens gaat het balletje rollen (heel langzaam) en zul je vooral de nadelen van een gemeentelijk monumenten te weten komen.
Rijksmonjmenten zijn vaak leuke subsidies mee te behalen, gemeentelijk niet (zeer weinig). En toch alle zelfde geboden.
Als de gemeente al kenbaar maakt van; alles wat nagelvast zit dan hoef je niet heel veel plannen qua indelingen enzo te malen. Dat scheelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
Ennu, zoals eerder reed vermeld zal hr++ of hr+++ niet mogen.
Een achterzetbeglazing of dun vacuum beglazing wel. Vacüm isoleert beter dan hr+++ alleen kom je in het armenhuis zo duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Dwaalboy schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:58:
Zou maar eens beginnen bij de Monumentenwacht.
Vervolgens gaat het balletje rollen (heel langzaam) en zul je vooral de nadelen van een gemeentelijk monumenten te weten komen.
Rijksmonjmenten zijn vaak leuke subsidies mee te behalen, gemeentelijk niet (zeer weinig). En toch alle zelfde geboden.
Als de gemeente al kenbaar maakt van; alles wat nagelvast zit dan hoef je niet heel veel plannen qua indelingen enzo te malen. Dat scheelt
De monumentenwacht heeft hier niets over te zegen, de gemeente heeft een erfgoedambtenaar en werkt samen met een onafhankelijke commissie om plannen te beoordelen. Die bepalen uiteindelijk wat er wel en niet mag gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
No Hands schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:28:
[...]

De monumentenwacht heeft hier niets over te zegen, de gemeente heeft een erfgoedambtenaar en werkt samen met een onafhankelijke commissie om plannen te beoordelen. Die bepalen uiteindelijk wat er wel en niet mag gebeuren.
Klopt, alleen is vaak een rapport nodig waar de gemeente en commissie hun door laten leiden.
En raad eens wie dat doet? Juist de monumentenwacht. Wanneer geld nodig is vanuit restauratiefonds (boven de 70k) is ook inspectie Monumentenwacht noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dwaalboy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:17:
[...]

Klopt, alleen is vaak een rapport nodig waar de gemeente en commissie hun door laten leiden.
En raad eens wie dat doet? Juist de monumentenwacht. Wanneer geld nodig is vanuit restauratiefonds (boven de 70k) is ook inspectie Monumentenwacht noodzakelijk.
Ik zit wekelijks bij deze commissies en daar is nog nooit een inspectierapport van de monumentenwacht voorbij gekomen of nodig geweest. De commissie staat ook los van het restauratiefonds.
Maar misschien is dit verschillend per gemeente.

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 09-08-2024 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0D1NZ
No Hands schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:28:
[...]

Hey No Hands,

Dit klopt. Men krijgt (bij deze gemeente iig) een case manager van de omgevingsdienst, die een lijntje heeft met de erfgoedambtenaar. Ik heb haar al een aantal maal telefonisch gesproken, om een beetje gevoel te krijgen bij de zachte kant van het geheel. Dit zit volgens mij wel snor, ze woont zelf ook in een stolp en vond het een leuk project om aan te pakken. Tevens al een paar keer voor-voor overleg gehad ;) waarin ze wat tips and tricks gaf.

Wat betreft de eisen qua indienen, dit staat in het begin van het topic, een lijstje van documenten, die we nu klaarmaken.

Deze week wordt de laatste hand aan alle tekeningen gelegd (na wat geschuif en gepriegel aan de plattegronden) en het schrijven van een motivatie voor de verbouwing. Dan kan het online worden ingedient, waarna de omgevingsdienst het oppakt. Zij streven na binnen 6 weken een antwoord te geven op de plannen.

Inmiddels komt september al in zicht, begint stil aan toch krap te worden qua tijdsplanning (1/12/24).

We verwachten toch wel minimaal twee maal in gesprek te moeten gaan met de plannen....

We gaan het meemaken!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R0D1NZ
Een korte update met betrekking tot het project.

Het gehele pakket aan documenten is een week of 2 geleden ingeleverd bij de gemeente. De responstijd is 6-8 weken, al gaf de verantwoordelijke dame aan dat het (goedkopere) vooroverleg een over het algemene snellere doorlooptijd heeft.

Voor op de schuur heb ik onderzoek gedaan naar zonnepanelen, dit wordt een SE10K SolarStore hybride omvormer ( al aangeschaft tijdens een goeie deal ergens), met S400/S500/S500B optimizers, met in eerste instantie 14 zonnepanelen, gelegen op het zuiden. Dit systeem kan later uitgebreid worden naar 30-35 panelen (13700 kwh max) en verrijkt worden met opslag dmv batterijen + autolader.

Daarnaast ben ik al op pad geweest om mooie stompe deuren te scoren via MP met wat charme. Voor de omlijsting heb ik ook een mooi idee, uit een eerder huis, simpel maar erg mooi.

Tevens zijn we (om de kosten te drukken) aan het kijken naar een mooie epoxy (matte) verf voor op de vloer, dan hoeft er geen vloer gelegd te worden. Het is onderhoudsvrij en ik vindt het persoonlijk ook mooi als het slijt. Daarnaast is het in 1 dag klaar. Een win-win-win situatie dacht ik zo. Dit gaan we eerst 'testen' in de grote stenen schuur, alvorens dit op de BG te maken binnen.

De schuur zal als eerste worden aangepakt, omdat dit het 'logistieke hub' wordt. Daar worden twee garagedeuren in geplaatst, zodat daar al het bouwmateriaal kan worden opgeslagen en het niet in de weg staat tijdens de verbouwing in de boerderij zelf.

Ook heb ik onderzoek gedaan naar de warmtepomp, ik twijfel nu toch wel erg tussen een ring grabencollector en een 'gewone' NIBE warmtepomp, mijn zwager heeft er net een laten installeren, waarbij er aangegeven wordt dat het tot -20 graden buitentemperatuur zou werken. Dit moet ik even laten bezinken. Wel zag ik dat warmtepompen, buffervatten en dergelijke 30-40% goedkoper zijn in Belgie dan hier, bij bijvoorbeeld va-shop.be, scheelt een slok op een borrel.

Daarnaast ben ik ook aan het kijken naar de beschikbare subsidies voor PIR isolatie, om te kijken of ik daar aanspraak op maak bij aankoop via b.v. Isolatieshop.nl

Als laatste heb ik een aantal aanvragen voor offertes de deur uitgedaan adhv de voor- en na
situatietekeningen voor de rietdekkers. Via-via heb ik een prijsopgaaf gekregen, welke mij niet meeviel. Het was zeer prijzig te noemen.. Mocht je een goede partij weten, ik hoor het graag!

Dat was het voor nu!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• R0D1NZ
Het is enige tijd geleden dat ik wat heb gepost.

Enkele vorderingen; (29/11 sleutel overdracht)

1) Vergunning: Na 7,5 weken heb ik de casemanager van de gemeente te pakken gekregen. 6 november bij de welstandscommissie. Bij goedkeuring moeten de plannen dan definitief worden ingeleverd, dat duurt nog 4 weken. Dit betekent in essentie dat het een vergunningsvrije verbouwing is, wat erg fijn is. Sloop binnen kan alvast plaatsvinden zonder goedkeuring.

Zij dienen wel akkoord te gaan met onze totale verbouwplannen, aangezien het aanzicht kan worden veranderd, dit komt wel goed, aangezien we minimale wijzigingen aanbrengen.

Inpressie van de voor en na (buitenkant)

VOOR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mx1JpzflP_B24RXfUl_VW-TqXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AmplAtfDu9OSZowbNRpUEEp9.png?f=fotoalbum_large

NA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bY9R3DMcDKI2wty9uM_dQLUqzig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lWpizCtIxqCQ7f4GlolMGCZ.png?f=fotoalbum_large

Mazzeltje met de rietdekker gehad, ik heb 6 offertes uitgezet met een werkomschrijving. 2 offertes aangevraagd van buiten Noord-Holland om eens te kijken of dat scheelt qua prijs, 4 reacties;

19500 euro
13000 euro
*1 persoon wees af, gepensioneerd
*1 persoon gaf aan, te ver buiten werkgebied

Wat mij altijd verbaasd, 2 bedrijven GEEN REACTIE, zelfs na nabellen van de opdracht door mijzelf...heel bijzonder.

Uiteindelijk heb ik het werk kunnen opknippen, en de gepensioneerde meneer wil het graag doen, hij doet alleen nog 'kleine klusjes'. Dus: timmerwerk wordt in eigen beheer uitgevoerd. Het weghalen en aansluiten van het riet wilde hij nog wel doen. Ik kan aangeven dat dit aanzienlijk (!) goedkoper is dan de 2 andere offertes.

2) Verbouwing en voorbereidingen
Nog meer deuren gekocht van marktplaats en al aan de gang met 2 nieuwe buitendeuren, 1 voor de schuur en 1 voor de boerderij. De voorste is voor de schuur, de achterste (4 ruitjes) voor de boerderij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uKFaJ_sfXoUJ8iRuD_m-IUXt4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zepQflqvD4OE6n0QErQP9tHB.jpg?f=fotoalbum_large

Keuze verwarming gemaakt:

WP Valliant

Dit aan de hand van tabellen van Valliant, daarbij kwam ik uit op dit vermogen. Tevens een 500L buffervat en aansluitset erbij.

Daarbij moet ik nog wel goed uitzoeken mbt het slim gebruiken ervan icm een thuisbatterij en een laadpaal voor een EV, plus slim schakelen. Ik ben er niet helemaal uit, net met Bliq aan de lijn gehangen en begrepen dat je accu dan echt 'door hun wordt geowned' en niet meer kan werken in mijn eigen ecosysteem/slim schakel opzet.

Wel uitgezocht set-up en opzet van PV systeem op de schuur, met Esdec EVO railsysteem, bedrading en SOLAREDGE SE10K hybrid converter, plus bedrading naar de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceqGfGOetNH5U566SyPzA2Tmndk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KpGf7sPRltnhSonQ45lYcSv3.png?f=fotoalbum_large

Verder is het afwachten naar de sleuteloverdracht, meer kan ik nu niet doen!

To be continued.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baskos
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:06
Heel tof project! Wij zijn zelf druk bezig met een soortgelijke verbouwing, waarbij we 1 stolp ombouwen naar twee woningen. Het is een provinciaal monument, in de nabijheid van Hoorn. De diverse commissies waren voor ons echt een moeizame tijd, waar we in totaal 21 maanden over hebben gedaan vanaf het eerste ontwerp tot uiteindelijke goedkeuring.

Over 5 maanden hopen wij het af te hebben, 3,5 jaar na aankoop. Compleet verduurzaamd, geïsoleerd en dubbel bewoonbaar. Mocht je meer achtergronden willen weten, stuur me gerust een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 23:29
Wauw wat een gave deur. Zag hij er al zo goed uit of moest je nog houtrot repareren?

Inmiddels ook al heel wat offertes gevraagd, niet onnodig veel en altijd met de intentie om ook uiteindelijk zaken te doen mocht het contact en prijs goed zijn. Het viel mij ook al op dat er soms helemaal geen reactie kwam ook na een belletje. Soms zelf op inspectie geweest maar blijft het gewoon stil.

Overigens, meld ik de offertes wel altijd af als ik een beter aanbod heb. Dat wordt soms wel gewaardeerd.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
Baskos schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:17:
Heel tof project! Wij zijn zelf druk bezig met een soortgelijke verbouwing, waarbij we 1 stolp ombouwen naar twee woningen. Het is een provinciaal monument, in de nabijheid van Hoorn. De diverse commissies waren voor ons echt een moeizame tijd, waar we in totaal 21 maanden over hebben gedaan vanaf het eerste ontwerp tot uiteindelijke goedkeuring.

Over 5 maanden hopen wij het af te hebben, 3,5 jaar na aankoop. Compleet verduurzaamd, geïsoleerd en dubbel bewoonbaar. Mocht je meer achtergronden willen weten, stuur me gerust een DM.
Leuk om te lezen zeg, daar kom ik met een DM'etje nog wel eens op terug, dat aanbod neem ik graag aan. Vooral mbt praktische leerpunten en valkuilen. Heel veel succes nog met de laatste loodjes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0D1NZ
Refrag schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:31:
Wauw wat een gave deur. Zag hij er al zo goed uit of moest je nog houtrot repareren?

Inmiddels ook al heel wat offertes gevraagd, niet onnodig veel en altijd met de intentie om ook uiteindelijk zaken te doen mocht het contact en prijs goed zijn. Het viel mij ook al op dat er soms helemaal geen reactie kwam ook na een belletje. Soms zelf op inspectie geweest maar blijft het gewoon stil.

Overigens, meld ik de offertes wel altijd af als ik een beter aanbod heb. Dat wordt soms wel gewaardeerd.
Alleen deze 2 deuren, daar spendeer ik ongeveer 20 uur aan, voor de 'restauratie'. Ik vindt dit erg leuk en hou er van on dit 'als rustgevend werkje' te doen. BIj eentje zat wat houtrot, maar dat doe ik altijd eerst met Alabastine houtrotstop en dan 3x vullen en schuren met TCX polyester plamuur off-white (Action, 5 euri).

Beide hadden veel aandacht nodig, maar dat is juist het leuke ervan. Schrok wel een beetje van de prijs van het HR++ glas wat ik ervoor heb besteld, ik heb het idee dat het toch ietsje duurder geworden is in de afgelopen 1-2 jaar.. :(

Mbt het afmelden van de offertes, dat heb ik al gedaan, wel zo netjes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R0D1NZ
Tijd voor een korte update.

Eerste indruk van schuur 'nieuw'. Dit is even een schetsje met plattegrond en aangezichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IftYJWazVs46MK0CwXw2Knvk6-0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RxsuohSJmprs7LxTf8lYVlXc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQ499HKiVgzexzoyImHzRjH6ukA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A6xck9uFQ8kbyJwhZ5WpNFTn.png?f=fotoalbum_large

Er zal tussen het huis en de schuur een greppel worden gegraven met 3 rode buizen (50mm) voor

1) Elektra (Meterkastje in de schuur)
2) Water
3) Internet

Daarnaast nog een 110 mm buis, voor riolering. Er komt (ooit) een wasbak te hangen in het werkhok (westkant).

Als de boel toch open wordt gemaakt, leggen we dit meteen aan.

Ronde ramen, via MP gevonden. Dubbel HR++ glas 70 cm in diameter.

Openslaande deuren, via MP, 'Mara' heet deze meneer, heeft zeer goedkoop meranti kozijnen, ongeveer 50% van normale NL prijs. Ik heb er in de loop van de jaren toch al een stuk of wat gekocht. Hem laat ik ook een quote maken voor alle kozijnen van het gehele project met glas.

Sectionaaldeuren via MP, iemand verkoopt nieuwe hormann sectionaaldeuren voor 50% van de prijs.

Last but not least, de oude bakstenen die eruit worden gehaald voor de garagedeuren en kozijnen, zullen schoongebikt worden (door ondergetekende) en hergebruikt voor het opvullen van de weg te halen kozijnen.

Ook zal het geheel worden gevoegd, schoongespoten en geimpregneerd door de aannemer, is nu zeer slecht.

Zo rommel ik alles alvast een beetje bij elkaar... om het budget een beetje schappelijk te houden.

Daarnaast heb ik ter overzicht een excel met begroting, welke ik steeds aanvul.

Niet alleen wat ik nodig heb, maar ook waar de beste prijs is, en hoeveel stuks ik er van nodig heb. Dit zodat ik straks, midden in de verbouwstress alleen maar iets hoef over te nemen ipv alles te bedenken.

Enkele punten waar ik nog iets mee moet;

Het wel/niet isoleren van de schuur in deze opknapronde, of dat ik het erg simpel laat dichtsmeren aan de binnenkant met cement oid en wit latex 'for the time being'.

Daarnaast moet ik overleggen met de aannemer over de stalen balken/leggers voor het opvangen van de gevels.

Zijn advies over het pannendak. Zag er goed uit, maar dat moeten we samen tzt bekijken.

Boeidelen vernieuwen of niet, ik moet kijken of ze nog te redden zijn of dat er toch een keraliet/red cedar vervanging moet worden gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:07
Vwb die Hörmann deuren, deze heb ik zelf ook in mijn loods en zeer tevreden mee, al zou ik wel even kijken naar de hoogte. Die is met 2,25 als ik het goed zie toch wel erg beperkt, mocht je in de toekomst een caravan, camper of iets anders binnen willen zetten zou die hoogte zomaar eens een zeer beperkende factor kunnen zijn.

Ik ben daarom zelf voor 3,50 (erg hoog) gegaan maar zo weet ik zeker dat ik nooit in de knoop kom qua hoogte.

Verder super gaaf project en een topic wat ik zal blijven volgen!

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-05 21:12
Prachtige deuren zeg! Heel gaaf project ook, ik lees je topic mee :)

Als je nog deuren/ramen/beslag nodig hebt, wij hebben antieke binnendeuren gekocht via oudedeur.nl. De website laat een deel zien, maar ze hebben daar in die loods echt onwijs veel staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:12
R0D1NZ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:35:
[...]

Er zal tussen het huis en de schuur een greppel worden gegraven met 3 rode buizen (50mm) voor

1) Elektra (Meterkastje in de schuur)
2) Water
3) Internet

Daarnaast nog een 110 mm buis, voor riolering. Er komt (ooit) een wasbak te hangen in het werkhok (westkant).

Als de boel toch open wordt gemaakt, leggen we dit meteen aan.

[...]
Leuk project om te volgen. :+

Verdiep je in de benodigde aderdiameter van de elektrakabel zeker i.c.m. PV of mogelijk laadpaal. Zijn al hele topics over geschreven.
Leg een (grote) loze buis mee met trektouw voor toekomstige wensen, zeker als het later een appartement/huisje gaat worden voor de kinderen.

Is er nog zoiets als een bliksembeveiliging aanwezig of benodigd?

[ Voor 10% gewijzigd door Simpel360 op 27-10-2024 09:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:26
Heeft iemand al het advies gegeven om de WC niet rechtstreeks in de keuken te plaatsen. Zelf zou ik dat nooit willen, deze zou ik altijd op de gang plaatsen. En als je een beetje buiten hebt en wel eens een feestje geeft is een achterom met bijkeuken en WC wel enorm praktisch.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 22:21
In de horeca mag dat voor zover ik weet al helemaal niet, minimaal 2 deuren tussen keuken en wc. Of dat in een huis ook een regel is weet ik niet maar dat lijkt me wel zo hygiënisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:28
EdwinC schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:55:
Vwb die Hörmann deuren, deze heb ik zelf ook in mijn loods en zeer tevreden mee, al zou ik wel even kijken naar de hoogte. Die is met 2,25 als ik het goed zie toch wel erg beperkt, mocht je in de toekomst een caravan, camper of iets anders binnen willen zetten zou die hoogte zomaar eens een zeer beperkende factor kunnen zijn.

Ik ben daarom zelf voor 3,50 (erg hoog) gegaan maar zo weet ik zeker dat ik nooit in de knoop kom qua hoogte.

Zo'n project mag eigenlijk wel en mooie houten sectionaal deur van different Doors in. Die kunnen echt alles naar wens maken.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

pman63 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:55:
In de horeca mag dat voor zover ik weet al helemaal niet, minimaal 2 deuren tussen keuken en wc. Of dat in een huis ook een regel is weet ik niet maar dat lijkt me wel zo hygiënisch.
Niet alleen qua geur, maar ook qua geluid. Als iemand een scheet laat dan is het wel prettig dat niet iedereen in de woonkamer/keuken dit heeft kunnen horen.

Ik zou er zelf altijd voor zorgen dat er minstens twee deuren tussen een leefruimte en een toiletpot zijn.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
EdwinC schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:55:

Dank voor de tip, mbt de deuren, de huidige afmetingen geven mij de flexibiliteit die ik wil. Ook qua kosten is het zeer aantrekkelijk als ik naar het totaal budget kijk. Tevens heb ik voor stalling, als ik echt een camper wil, een vriend met een enorme loods.

Daarnaast zou het aangezicht van de schuur, vind ik niet meer 'visually pleasing' zijn met zulke hoge deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0D1NZ
WeerNsKlussers schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:00:
Prachtige deuren zeg! Heel gaaf project ook, ik lees je topic mee :)

Als je nog deuren/ramen/beslag nodig hebt, wij hebben antieke binnendeuren gekocht via oudedeur.nl. De website laat een deel zien, maar ze hebben daar in die loods echt onwijs veel staan.
Yes, deze website stond al op de radar voor de 'Ton' modellen idd :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0D1NZ
fenrir schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:32:
[...]

Niet alleen qua geur, maar ook qua geluid. Als iemand een scheet laat dan is het wel prettig dat niet iedereen in de woonkamer/keuken dit heeft kunnen horen.

Ik zou er zelf altijd voor zorgen dat er minstens twee deuren tussen een leefruimte en een toiletpot zijn.
Dank voor de tip, was al eens eerder aangehaald. Weet dat de plattegrond alweer veranderd is bij het aanleveren van de vergunningen. Dit is nog steeds aan verandering onderhevig, en zal misschien zelfs pas na leeghalen van de boerderij 'echt' worden ingedeelt. Hetzelfde voor de 1e verdieping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0D1NZ
Even een korte update;

6 november de erfgoedcommissie meeting gehad. Het viel mij allemaal een beetje rauw op mijn dak, aangezien ik in EuroDisney was heb ik mijn voorbereiding niet optimaal kunnen doen daar.
Enkele van de commissieleden hadden niet alle stukken gelezen en gaven ‘wollig’ feedback op de plannen, zoals het maar iets lager plaatsen van de dakramen (voor een gording), dat vond hij ‘wel leuk’. Het ‘stond anders wat hoog op ‘zijn poten’..(?)

Iets wat natuurlijk vreemd is, aangezien die ramen vluchtroutes vormen voor degenen die er slapen/wonen bij een calamiteit. Door de gording wordt deze mogelijkheid ze ontnomen.
Onacceptabel in mijn optiek...deze feedback heb ik op dat moment niet gegeven, maar stond wel al in de aangeleverde motivatie van 4 pagina’s met dakraamtypes en reden van plaatsing. Deze moet ik dus even ‘aanstippen’ in de volgende bijeenkomst.
.
Nu in een hogere versnelling geschoten hier, mijn technisch tekenaar, tevens bouwkundig ING werderom ingeschakeld. Nu ik weet wat ik kan verwachten voor meeting 2 ga ik samen met mijn tekenaar en adviseur de boel he-le-maal dichttimmeren (niet letterlijk he) om het er doorheen te krijgen bij poging 2 of 3.
Ook heb ik ter morele ondersteuning met mijn oom gesproken, die mij ook even wat tips en tricks gaf tav van dit soort procedures...

Enkele andere punten heb ik tijdens het gesprek wel meteen kunnen wegnemen.

De lijst van ‘aanbevelingen’ krijg ik deze week. Dan over 3 weken een aangepast plan + tekeningen aanleveren, voor de zitting van begin December.

To be continued...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
R0D1NZ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:47:
Even een korte update;

6 november de erfgoedcommissie meeting gehad. Het viel mij allemaal een beetje rauw op mijn dak, aangezien ik in EuroDisney was heb ik mijn voorbereiding niet optimaal kunnen doen daar.
Enkele van de commissieleden hadden niet alle stukken gelezen en gaven ‘wollig’ feedback op de plannen, zoals het maar iets lager plaatsen van de dakramen (voor een gording), dat vond hij ‘wel leuk’. Het ‘stond anders wat hoog op ‘zijn poten’..(?)

Iets wat natuurlijk vreemd is, aangezien die ramen vluchtroutes vormen voor degenen die er slapen/wonen bij een calamiteit. Door de gording wordt deze mogelijkheid ze ontnomen.
Onacceptabel in mijn optiek...deze feedback heb ik op dat moment niet gegeven, maar stond wel al in de aangeleverde motivatie van 4 pagina’s met dakraamtypes en reden van plaatsing. Deze moet ik dus even ‘aanstippen’ in de volgende bijeenkomst.
.
Nu in een hogere versnelling geschoten hier, mijn technisch tekenaar, tevens bouwkundig ING werderom ingeschakeld. Nu ik weet wat ik kan verwachten voor meeting 2 ga ik samen met mijn tekenaar en adviseur de boel he-le-maal dichttimmeren (niet letterlijk he) om het er doorheen te krijgen bij poging 2 of 3.
Ook heb ik ter morele ondersteuning met mijn oom gesproken, die mij ook even wat tips en tricks gaf tav van dit soort procedures...

Enkele andere punten heb ik tijdens het gesprek wel meteen kunnen wegnemen.

De lijst van ‘aanbevelingen’ krijg ik deze week. Dan over 3 weken een aangepast plan + tekeningen aanleveren, voor de zitting van begin December.

To be continued...
Deze commissies zijn soms wat moeilijk te doorgronden maar zijn wel altijd betrokken bij het monument. Ze bekijken het alleen wel van kanten die je zelf soms niet kan bedenken. Wat onverwachte resultaten(positief of negatief) kan opleveren. Een gording doorzagen voor een raam is eigenlijk iets wat nooit goedgekeurd wordt. Ramen moeten altijd zo geplaatst worden dat gordingen onbeschadigd blijven. Uitgangspunt is namelijk dat de aanpassing weer ongedaan moet kunnen worden gemaakt. Dan is een stukje dakbeschot vervangen eenvoudiger dan een gording.
Ik snap je opmerking over de vluchtweg en de gording maar het monument heeft er niet voor gekozen dat jullie daar willen gaan slapen/verblijven. Die vluchtweg wordt ze niet ontnomen door de gording, jij wil die gording ontnemen voor een vluchtweg. Neem de feedback die je krijgt aandachtig in je op als je opnieuw gaat tekenen. Hou het behoud van het monument in je achterhoofd want dat zal altijd voor gaan bij de commissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0D1NZ
No Hands schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:58:
[...]
Ik snap je opmerking over de vluchtweg en de gording maar het monument heeft er niet voor gekozen dat jullie daar willen gaan slapen/verblijven. Die vluchtweg wordt ze niet ontnomen door de gording, jij wil die gording ontnemen voor een vluchtweg. Neem de feedback die je krijgt aandachtig in je op als je opnieuw gaat tekenen. Hou het behoud van het monument in je achterhoofd want dat zal altijd voor gaan bij de commissie.
Ah ik denk dat mijn uitleg niet helder is geweest. De gording wegnemen is geen optie, het is dragend EN onderdeel van de kap, deze raak ik niet aan natuurlijk. Het commissielid gaf aan het dakraam ACHTER de gording te plaatsen, een vreemde opmerking.

Ik snap natuurlijk dat deze commissie er is dat er niets gemutileerd wordt, maar in alle redelijkheid en billijkheid, een grote modernisatie van een woning (monument of niet) noopt natuurlijk tot aanpassingen, om het aan te passen aan de woonstandaarden van het moment.

Tussen het ideaalbeeld van mijn kant en de commissie is er vast een gemeenschappelijke oplossing te vinden. We komen er wel uit, maar mocht er een aanbeveling zijn, dan dient deze natuurlijk onderbouwd te worden.

Ik had bijvoorbeeld wat tegengas gegeven op een opmerking van een ander commissielid, die zich 'er dan wel in kon vinden' er is dus wel degelijk ruimte voor onderhandeling en handjeklap, om zo tot een gezamenlijk plan te komen.

We gaan rustig verder na ontvangst van de lijst met aanbevelingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 20:38
Wat een te gek project!

Wij hebben net iets vergelijkbaars gekocht. Super waardevol deze thread.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0D1NZ
De laatste (pre) verbouwing update;

Allereest wil ik @harmster bedanken, hij had aangeboden zijn ervaringen mbt de erfgoedcommissie van zijn project te delen. Alhoewel het een 'realistisch' verhaal was met veel tegenslagen, geeft het mij wel enkele handvatten zoals onderbouwen van keuzes en bij tegenargumenten verwijzen naar bouwhistorisch rapport en wetten/regels.

Hier de aanbevelingen 'in vol ornaat'.

Advies Erfgoed

Beschrijving
Het plan betreft een preadvies voor het verbouwen van een gemeentelijk monument; een stolpboerderij. De stolp bevat volgens de bouwhistorische verkenning een gaaf bewaarde hoofdvorm. De gevels zijn in het verleden al eens vernieuwd, maar bevatten monumentale waarden. Hoewel het interieur al een aantal keer is gewijzigd, is de vierkantsconstructie nog gaaf bewaard gebleven, net als enkele balklagen.

De stolp is een Noord-Hollands type, waarbij het vroegere woongedeelte van de stolp zich aan de voorzijde bevond en de darsdeuren in de achtergevel zijn gepositioneerd. De gevels zijn gemetseld en de kap is bedekt met riet. Aan de voorzijde is een pannenspiegel aanwezig. In voorliggend plan wordt de indeling van de stolp geheel gewijzigd, waarbij de balklaag aan de voorzijde van de stolp wordt verwijderd. Ook wordt de stolp aan de binnenzijde geïsoleerd. In de noord- en westgevel wordt een kozijn vervangen en de kap wordt voorzien van dakramen en een dakkapel. De erfinrichting blijft hetzelfde en op het bijgebouw worden zonnepanelen geplaatst.

De eigenaren hebben nog twee wensen die niet op de tekeningen staan: het stucen van de gevels en het aanpassen van de kleuren van de kozijnen. Aan de commissie wordt gevraagd of zij ook wil reageren op deze twee wensen in haar advies.

Bevindingen
De commissie geeft op voorhand mee dat zij van tevoren de stukken heeft ingezien, maar dat het tekenwerk op een aantal punten niet kloppend is. Dit maakt een beoordeling ook lastig. Op de tekening staan verschillende kleuren en lijndiktes geprint, waardoor deze grotendeels over elkaar heen vallen. Daarnaast is o.a. de dakkapel in het achtergeveldakvlak niet zichtbaar in de aanzichtstekeningen van de noord- en zuidgevel, en bevat de plattegrond van de eerste verdieping nog wanden met kozijnen, terwijl je het onderste gedeelte van het dak hoort te zien in aanzicht. De commissie verzoekt daarom de volgende keer kloppend tekenwerk aan te leveren en een situatietekening bestaand en nieuw aan te geven, waarop ook wordt aangegeven waar de zonnepanelen worden geplaatst.

Omdat het tekenwerk nog niet kloppend is, kan het zijn dat de commissie nog niet volledig is geweest. De punten die de eigenaar heeft toegelicht, zijn in ieder geval wel besproken. Als reactie daarop heeft de commissie aangegeven dat zij een interne verbouwing voorstelbaar acht, omdat het interieur grotendeels van indifferente waarde is. Hetzelfde geldt voor het verwijderen van de balklaag in de voorste kamer; dit is niet gebruikelijk, maar de balklaag is in het verleden al eens vernieuwd. Wel vraagt de commissie zich af of het constructief mogelijk is om de balklaag te verwijderen. Wanneer er extra constructieve ingrepen nodig zijn, verzoekt zij dit op tekening aan te leveren. Ook adviseert de commissie de verduurzaming van het pand (na-isoleren van de wanden, installaties, etc.) nader uit te werken en een bouwfysisch adviseur bij de plannen te betrekken. Daarnaast is het voor de commissie niet duidelijk wat er gaat gebeuren met de bestaande kozijnen en het glas.

De voorgestelde ingrepen in de dakvlakken zijn volgens de commissie te grof vormgegeven, waardoor de dakramen en dakkapel onvoldoende ondergeschikt zijn ten opzichte van het dakvlak. De commissie adviseert een kleinere dakkapel en dakramen toe te passen, en in de opbouw/positionering een hiërarchie aan te brengen.

Wat betreft van de twee extra wensen van de eigenaren die nog niet op tekening zijn aangegeven; de commissie acht het stucen van de gevels niet voorstelbaar, omdat daarmee de bestaande karakteristieken van de monumentale stolp worden aangetast. De stolp kenmerkt zich namelijk aan de gemetselde gevels. Het wijzigen van de kleurstellingen van de kozijnen is wel voorstelbaar, zolang de nieuwe kleuren zich voegen binnen het bestaande kleurenpalet (wit-crèmekleurige, richting Bentheimer of oker, en groentinten).

Conclusie
De commissie acht een interne verbouwing van de monumentale stolpboerderij voorstelbaar, maar het tekenwerk roept nog veel vragen op. In het kader van goede omgevingskwaliteit adviseert zij de gemeente daarom vooralsnog niet akkoord te gaan met het plan. De commissie ziet een aangepast ontwerp met belangstelling tegemoet en nodigt de ontwerper uit voor een toelichting en collegiaal overleg.

Vanuit dit verhaal heb ik actiepunten gemaakt met 'oplossingen' en deze naar mijn technisch tekenaar/adviseur gestuurd.

Dit puntenplan werken we af, zodat we bereid zijn voor de 2e ronde op 4 december.

1 Tekeningen moeten leesbaar zijn, plus omgevingstekening schuur en zonnepanelen
2 Aanpassingen gewenst in dakramen kap
3 Vraag omtrent vervanging ramen
4 Onze extra vraag: voorbereidingen treffen op de verbouwing

1 Tekeningen moeten leesbaar zijn, plus extra omgevingstekening.

AANBEVELING: Op de tekening staan verschillende kleuren en lijndiktes geprint, waardoor deze grotendeels over elkaar heen vallen. Daarnaast is o.a. de dakkapel in het achtergeveldakvlak niet zichtbaar in de aanzichtstekeningen van de noord- en zuidgevel, en bevat de plattegrond van de eerste verdieping nog wanden met kozijnen, terwijl je het onderste gedeelte van het dak hoort te zien in aanzicht. De commissie verzoekt daarom de volgende keer kloppend tekenwerk aan te leveren en een situatietekening bestaand en nieuw aan te geven, waarop ook wordt aangegeven waar de zonnepanelen worden geplaatst.

OPLOSSING:
Nieuwe tekeningen, goed aanleveren
Extra situatietekening met zonnepanelen op schuur. Maten etc kan ik aanleveren mits nodig.

AANBEVELING:
De voorgestelde ingrepen in de dakvlakken zijn volgens de commissie te grof vormgegeven, waardoor de dakramen en dakkapel onvoldoende ondergeschikt zijn ten opzichte van het dakvlak. De commissie adviseert een kleinere dakkapel en dakramen toe te passen, en in de opbouw/positionering een hiërarchie aan te brengen.

UITGANGSPUNT BEWONERS --> MET BEHOUD VAN VLUCHTROUTES (!) Bouwbesluit minimale eis is 0,6*0,8 M als vluchtroute, kleinere dakramen dan 78*98 die hieraan voldoen zijn er niet, praktisch gezien ook niet handig als vlucht....

OPLOSSING:
Nieuwe tekeningen met andere hiërarchie en minder glas, dakkapel achter nader te bepalen.

AANBEVELING:
Daarnaast is het voor de commissie niet duidelijk wat er gaat gebeuren met de bestaande kozijnen en het glas.

Uitgangspunt: ALLES NIEUW (behalve zuidkant, dit is nieuw).
Zie meegeleverde foto’s van bouwkundig rapport ter verduidelijking;

BESTANDEN “Foto's Bouwkundig rapport staat van kozijnen zeer matig” en “Foto's Bouwkundig rapport staat van kozijnen zeer matig2”

ONDERBOUWING BOUWHISTORISCH RAPPORT:

Daarbij een verwijzing naar pagina 37, alinea’s 2,3,4 en 5.
GEEN van de kozijnen zijn origineel, monumentale waarde is indifferent.
Voorkant “De schuifvensters (H-vensters) dateren uit het eerste kwart van de twintigste eeuw en zijn waarschijnlijk (deels) ter vervanging van de oorspronkelijke schuifvensters met roedeverdeling ingebracht.
De linker zijgevel (ter plaatse van de lage wand) is rond 2000 opnieuw opgemetseld en voorzien van herplaatste hedendaagse houten kozijnen.
De rechter zijgevel is in een onbekende laat negentiende of vroeg twintigste-eeuwse bouwfase in zijn geheel vernieuwd en op een enigzins onbeholpen wijze met een grove vertanding aan de voorgevel verbonden. Ter hoogte van de voormalige dars bevinden zich nog twee gietijzeren getoogde stalraampjes met rechts daarvan een opgeklampte houten staldeur met kozijn voorzien van een vellingsprofiel. Bijzondere vermelding behoeven nog de sierlijke gietijzeren muurankers (XIXd). Vanwege de afleesbaarheid van het historische agrarisch gebruik hebben de zijgevel, de stalraampjes en staldeur een positieve monumentwaarde. Het hedendaagse tweelichtkozijn ter hoogte van de slaapkamer (1975) heeft een indifferente waarde.
Achtergevel: Het hedendaagse venster ter hoogte van de voormalige korte regel heeft een indifferente monumentwaarde. De entreedeur is in zijn geheel vernieuwd binnen de oorspronkelijke gevelopening, en heeft als los element een indifferente monumentwaarde.

Wij willen voorbereidingen treffen op de verbouwing, kan dit?

AANBEVELING:

Als reactie daarop heeft de commissie aangegeven dat zij een interne verbouwing voorstelbaar acht, omdat het interieur grotendeels van indifferente waarde is. Hetzelfde geldt voor het verwijderen van de balklaag in de voorste kamer; dit is niet gebruikelijk, maar de balklaag is in het verleden al eens vernieuwd. Wel vraagt de commissie zich af of het constructief mogelijk is om de balklaag te verwijderen. Wanneer er extra constructieve ingrepen nodig zijn, verzoekt zij dit op tekening aan te leveren. Ook adviseert de commissie de verduurzaming van het pand (na-isoleren van de wanden, installaties, etc.) nader uit te werken en een bouwfysisch adviseur bij de plannen te betrekken. Daarnaast is het voor de commissie niet duidelijk wat er gaat gebeuren met de bestaande kozijnen en het glas.

OPLOSSING:
Samen rondje door pand lopen, onderbouwing neerleggen en presenteren, zodat sloop kan beginnen.

SAMENVATTING:

Kort samengevat, pak ik het eigenlijk aan als een soort scriptie met verdediging en verwijzing naar voetnoten (=bouwkundige keuring, bouwhistorische keuring en regels/wetten).

Daarbij werken we extra detailstekeningen uit mbt constructie en isolatie om deze wedervragen voor te zijn in de 2e ronde bij de commissie op 4 december. Tevens is mijn adviseur ook aanwezig, zodat hij wat tegengas kan geven op vragen mbt constructie/plattegronden etc....

Het dakkapel aan de achterkant krijgt 2 versies op de tekeningen, 1 lokale versie met punt, en een 'simpele' gewoon platte versie. De breedte is ook helaas wat beperkter gemaakt om de commissie tegemoet te komen.

Kijkend naar het advies en conclusie is er wel ruimte om tot een schappelijk ontwerp te komen, ik heb het gevoel dat ze er zeker van willen zijn dat er geen rare dingen gebeuren...

DIt dient volgende week ingeleverd te worden, ik zal hier vast nog wel op terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
R0D1NZ schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:25:

Allereest wil ik @harmster bedanken, hij had aangeboden zijn ervaringen mbt de erfgoedcommissie van zijn project te delen. Alhoewel het een 'realistisch' verhaal was met veel tegenslagen, geeft het mij wel enkele handvatten zoals onderbouwen van keuzes en bij tegenargumenten verwijzen naar bouwhistorisch rapport en wetten/regels.

Hier de aanbevelingen 'in vol ornaat'.

Advies Erfgoed

Beschrijving
Het plan betreft een preadvies voor het verbouwen van een gemeentelijk monument; een stolpboerderij. De stolp bevat volgens de bouwhistorische verkenning een gaaf bewaarde hoofdvorm. De gevels zijn in het verleden al eens vernieuwd, maar bevatten monumentale waarden. Hoewel het interieur al een aantal keer is gewijzigd, is de vierkantsconstructie nog gaaf bewaard gebleven, net als enkele balklagen.

De stolp is een Noord-Hollands type, waarbij het vroegere woongedeelte van de stolp zich aan de voorzijde bevond en de darsdeuren in de achtergevel zijn gepositioneerd. De gevels zijn gemetseld en de kap is bedekt met riet. Aan de voorzijde is een pannenspiegel aanwezig. In voorliggend plan wordt de indeling van de stolp geheel gewijzigd, waarbij de balklaag aan de voorzijde van de stolp wordt verwijderd. Ook wordt de stolp aan de binnenzijde geïsoleerd. In de noord- en westgevel wordt een kozijn vervangen en de kap wordt voorzien van dakramen en een dakkapel. De erfinrichting blijft hetzelfde en op het bijgebouw worden zonnepanelen geplaatst.

De eigenaren hebben nog twee wensen die niet op de tekeningen staan: het stucen van de gevels en het aanpassen van de kleuren van de kozijnen. Aan de commissie wordt gevraagd of zij ook wil reageren op deze twee wensen in haar advies.

Bevindingen
De commissie geeft op voorhand mee dat zij van tevoren de stukken heeft ingezien, maar dat het tekenwerk op een aantal punten niet kloppend is. Dit maakt een beoordeling ook lastig. Op de tekening staan verschillende kleuren en lijndiktes geprint, waardoor deze grotendeels over elkaar heen vallen. Daarnaast is o.a. de dakkapel in het achtergeveldakvlak niet zichtbaar in de aanzichtstekeningen van de noord- en zuidgevel, en bevat de plattegrond van de eerste verdieping nog wanden met kozijnen, terwijl je het onderste gedeelte van het dak hoort te zien in aanzicht. De commissie verzoekt daarom de volgende keer kloppend tekenwerk aan te leveren en een situatietekening bestaand en nieuw aan te geven, waarop ook wordt aangegeven waar de zonnepanelen worden geplaatst.

Omdat het tekenwerk nog niet kloppend is, kan het zijn dat de commissie nog niet volledig is geweest. De punten die de eigenaar heeft toegelicht, zijn in ieder geval wel besproken. Als reactie daarop heeft de commissie aangegeven dat zij een interne verbouwing voorstelbaar acht, omdat het interieur grotendeels van indifferente waarde is. Hetzelfde geldt voor het verwijderen van de balklaag in de voorste kamer; dit is niet gebruikelijk, maar de balklaag is in het verleden al eens vernieuwd. Wel vraagt de commissie zich af of het constructief mogelijk is om de balklaag te verwijderen. Wanneer er extra constructieve ingrepen nodig zijn, verzoekt zij dit op tekening aan te leveren. Ook adviseert de commissie de verduurzaming van het pand (na-isoleren van de wanden, installaties, etc.) nader uit te werken en een bouwfysisch adviseur bij de plannen te betrekken. Daarnaast is het voor de commissie niet duidelijk wat er gaat gebeuren met de bestaande kozijnen en het glas.

Wat betreft van de twee extra wensen van de eigenaren die nog niet op tekening zijn aangegeven; de commissie acht het stucen van de gevels niet voorstelbaar, omdat daarmee de bestaande karakteristieken van de monumentale stolp worden aangetast. De stolp kenmerkt zich namelijk aan de gemetselde gevels. Het wijzigen van de kleurstellingen van de kozijnen is wel voorstelbaar, zolang de nieuwe kleuren zich voegen binnen het bestaande kleurenpalet (wit-crèmekleurige, richting Bentheimer of oker, en groentinten).

Conclusie
De commissie acht een interne verbouwing van de monumentale stolpboerderij voorstelbaar, maar het tekenwerk roept nog veel vragen op. In het kader van goede omgevingskwaliteit adviseert zij de gemeente daarom vooralsnog niet akkoord te gaan met het plan. De commissie ziet een aangepast ontwerp met belangstelling tegemoet en nodigt de ontwerper uit voor een toelichting en collegiaal overleg.

Vanuit dit verhaal heb ik actiepunten gemaakt met 'oplossingen' en deze naar mijn technisch tekenaar/adviseur gestuurd.

Dit puntenplan werken we af, zodat we bereid zijn voor de 2e ronde op 4 december.

1 Tekeningen moeten leesbaar zijn, plus omgevingstekening schuur en zonnepanelen

1 Tekeningen moeten leesbaar zijn, plus extra omgevingstekening.

AANBEVELING: Op de tekening staan verschillende kleuren en lijndiktes geprint, waardoor deze grotendeels over elkaar heen vallen. Daarnaast is o.a. de dakkapel in het achtergeveldakvlak niet zichtbaar in de aanzichtstekeningen van de noord- en zuidgevel, en bevat de plattegrond van de eerste verdieping nog wanden met kozijnen, terwijl je het onderste gedeelte van het dak hoort te zien in aanzicht. De commissie verzoekt daarom de volgende keer kloppend tekenwerk aan te leveren en een situatietekening bestaand en nieuw aan te geven, waarop ook wordt aangegeven waar de zonnepanelen worden geplaatst.

OPLOSSING:
Nieuwe tekeningen, goed aanleveren
Extra situatietekening met zonnepanelen op schuur. Maten etc kan ik aanleveren mits nodig.

AANBEVELING:

UITGANGSPUNT BEWONERS --> MET BEHOUD VAN VLUCHTROUTES (!) Bouwbesluit minimale eis is 0,6*0,8 M als vluchtroute, kleinere dakramen dan 78*98 die hieraan voldoen zijn er niet, praktisch gezien ook niet handig als vlucht....

OPLOSSING:
Nieuwe tekeningen met andere hiërarchie en minder glas, dakkapel achter nader te bepalen.

AANBEVELING:
Daarnaast is het voor de commissie niet duidelijk wat er gaat gebeuren met de bestaande kozijnen en het glas.

Uitgangspunt: ALLES NIEUW (behalve zuidkant, dit is nieuw).
Zie meegeleverde foto’s van bouwkundig rapport ter verduidelijking;

BESTANDEN “Foto's Bouwkundig rapport staat van kozijnen zeer matig” en “Foto's Bouwkundig rapport staat van kozijnen zeer matig2”

ONDERBOUWING BOUWHISTORISCH RAPPORT:

Daarbij een verwijzing naar pagina 37, alinea’s 2,3,4 en 5.
GEEN van de kozijnen zijn origineel, monumentale waarde is indifferent.
Voorkant “De schuifvensters (H-vensters) dateren uit het eerste kwart van de twintigste eeuw en zijn waarschijnlijk (deels) ter vervanging van de oorspronkelijke schuifvensters met roedeverdeling ingebracht.
De linker zijgevel (ter plaatse van de lage wand) is rond 2000 opnieuw opgemetseld en voorzien van herplaatste hedendaagse houten kozijnen.
De rechter zijgevel is in een onbekende laat negentiende of vroeg twintigste-eeuwse bouwfase in zijn geheel vernieuwd en op een enigzins onbeholpen wijze met een grove vertanding aan de voorgevel verbonden. Ter hoogte van de voormalige dars bevinden zich nog twee gietijzeren getoogde stalraampjes met rechts daarvan een opgeklampte houten staldeur met kozijn voorzien van een vellingsprofiel. Bijzondere vermelding behoeven nog de sierlijke gietijzeren muurankers (XIXd). Vanwege de afleesbaarheid van het historische agrarisch gebruik hebben de zijgevel, de stalraampjes en staldeur een positieve monumentwaarde. Het hedendaagse tweelichtkozijn ter hoogte van de slaapkamer (1975) heeft een indifferente waarde.
Achtergevel: Het hedendaagse venster ter hoogte van de voormalige korte regel heeft een indifferente monumentwaarde. De entreedeur is in zijn geheel vernieuwd binnen de oorspronkelijke gevelopening, en heeft als los element een indifferente monumentwaarde.

Wij willen voorbereidingen treffen op de verbouwing, kan dit?

AANBEVELING:

Als reactie daarop heeft de commissie aangegeven dat zij een interne verbouwing voorstelbaar acht, omdat het interieur grotendeels van indifferente waarde is. Hetzelfde geldt voor het verwijderen van de balklaag in de voorste kamer; dit is niet gebruikelijk, maar de balklaag is in het verleden al eens vernieuwd. Wel vraagt de commissie zich af of het constructief mogelijk is om de balklaag te verwijderen. Wanneer er extra constructieve ingrepen nodig zijn, verzoekt zij dit op tekening aan te leveren. Ook adviseert de commissie de verduurzaming van het pand (na-isoleren van de wanden, installaties, etc.) nader uit te werken en een bouwfysisch adviseur bij de plannen te betrekken. Daarnaast is het voor de commissie niet duidelijk wat er gaat gebeuren met de bestaande kozijnen en het glas.

OPLOSSING:
Samen rondje door pand lopen, onderbouwing neerleggen en presenteren, zodat sloop kan beginnen.

SAMENVATTING:

Kort samengevat, pak ik het eigenlijk aan als een soort scriptie met verdediging en verwijzing naar voetnoten (=bouwkundige keuring, bouwhistorische keuring en regels/wetten).

Daarbij werken we extra detailstekeningen uit mbt constructie en isolatie om deze wedervragen voor te zijn in de 2e ronde bij de commissie op 4 december. Tevens is mijn adviseur ook aanwezig, zodat hij wat tegengas kan geven op vragen mbt constructie/plattegronden etc....

Het dakkapel aan de achterkant krijgt 2 versies op de tekeningen, 1 lokale versie met punt, en een 'simpele' gewoon platte versie. De breedte is ook helaas wat beperkter gemaakt om de commissie tegemoet te komen.

Kijkend naar het advies en conclusie is er wel ruimte om tot een schappelijk ontwerp te komen, ik heb het gevoel dat ze er zeker van willen zijn dat er geen rare dingen gebeuren...

DIt dient volgende week ingeleverd te worden, ik zal hier vast nog wel op terugkomen.
Misschien wel handig om in deze post de tekst van de commissie in cursief te zetten. Nu is het mij niet duidelijk wat jullie antwoorden/aanpassingen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:56
Ben je bekend met het restauratiefonds? Hier is een lening met lage rente te krijgen. Zij stimuleren ook een verduurzaming advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
lothar schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:18:
Ben je bekend met het restauratiefonds? Hier is een lening met lage rente te krijgen. Zij stimuleren ook een verduurzaming advies.
Dank voor de aanbeveling, ik zal er eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
Yaksa schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:34:
[...]

Misschien wel handig om in deze post de tekst van de commissie in cursief te zetten. Nu is het mij niet duidelijk wat jullie antwoorden/aanpassingen zijn
Goeie, dit is aangepast in dik cursief ter verduidelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baskos
Succes, volgens mij zet je de juiste stappen qua scriptie-aanpak.
Ik zag dat je bij de zonnepanelen twijfelde over het aanleveren van maatvoering, ik zou dit, als het niet te veel werk is, altijd doen. Hiermee laat je bij de commissie zien er goed en serieus over na te hebben gedacht, en maakt het voor hen makkelijker om je keuze te begrijpen. Daarnaast scoor je goodwill-punten die je nooit te kort kan komen in dit proces ;-)

Afhankelijk van de gemeente waar de stolp staat is er ook nog veel qua extra financieringen mogelijk met Duurzaam Bouwloket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Laatst online: 13:56
R0D1NZ schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:52:
[...]

Dank voor de aanbeveling, ik zal er eens naar kijken!
Laat maar weten als je nog info nodig hebt. Ik heb er ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 20:38
R0D1NZ schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:25:

Veel dank voor deze eervolle vermelding maar ik denk dat je mij verward met iemand anders. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0D1NZ
harmster schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:18:
[...]

Veel dank voor deze eervolle vermelding maar ik denk dat je mij verward met iemand anders. :D
Oei, bij deze @Baskos bedankt! 8)

[ Voor 10% gewijzigd door R0D1NZ op 28-11-2024 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baskos
Happy to help!
Ik was even bang voor je dat je iemand met nog slechtere ervaringen had gesproken, maar dat valt dan weer mee. Hopelijk gaat het lukken om beter door de commissie-hoepels te springen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R0D1NZ
De stilte was oorverdovend...

Inmiddels zijn we exact 3 weken bezig en verwacht ik vandaag op 'slopershoogte te zijn'.

Hoe zijn we hier gekomen? Omdat we nog geen toestemming hadden van gemeente en commissie;

Allereerst zijn we begonnen met het repareren van het dak van de schuur, nieuwe boeidelen, uithalen van voegen en opnieuw voegen van 3 kanten van het stenen gebouw.

Op maandag 9 december heb ik bezoek gehad, met de Beleidsmedewerker erfgoed en een meneer van bouwtoezicht. Dit was een formaliteit en betrof het bekijken van de binnenmuren van de boerderij. Aangezien deze later zijn gemaakt (want een vierkant is zelfdragend), kreeg ik al snel een plattegrond in mijn hand gedrukt met 'wat eruit mocht'.

Dit was in essentie alles behalve de balklaag van de oude voorkamer, plus de aangrendende muur (noord-zuidlijn).

Dit zou verder worden besproken met 2 leden van de commissie op locatie.

Donderdag 19 december zijn 2 leden van de commissie komen kijken. Zeer spannend, want het niet kunnen ophogen van de balklaag zou voor ons een beslismoment worden, doorgaan, or verkopen?

Eigenlijk ging het gesprek erg goed, wij hebben in de tussentijd onze plattegronden in samenspraak met mijn Oom aangepast, de orientatie van het pand wordt nu zuid/west in plaats van oost. Hierdoor verplaatsen we de vide naar de zuidkant, waardoor het constructief en historisch beter is.

Wij plaatsen de oude balklaag terug op 2.30 (dit is op locatie onderhandeld) op dezelfde plek, iets waar de commissie erg blij mee was. Zodoende behouden we de historische waarde, terwijl we het pand wel 'future proof' maken. Kort gezegd, een plafond van 187 hoog is niet meer van deze tijd..

Het gesprek verliep vervolgens zeer goed, wij mochten de vloer uitgraven, na plaatsen van enkele schorren, plus het aanleggen van de gehele vloer (isolatie, vloerverwarming, beton etc...).

Ook gaf een commissielid aan de interne verbouwing in houtskelet te doen, constructief met CLS'jes en OSB 18MM, waardoor er geen staalconstructie nodig is (wat weer geld scheelt). Ook tips gehad tav dakkapel achter en dakramen in de kap.

Eigenlijk zijn we er helemaal uit, nu rest ons nog de tekeningen aan te passen en deze officieel te presenteren met doorsnedes, dit wordt in februari. :)

Dit is even snel de voortgang, ik zal hier ook foto's aan toevoegen ter verduidelijking!

[ Voor 14% gewijzigd door R0D1NZ op 23-12-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
Hier wat foto's van de huidige stand van zaken

[ Voor 95% gewijzigd door R0D1NZ op 23-12-2024 09:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R0D1NZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptgphzlS_wKQqvq1x0Ri6GmgcgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMmQjA0WZBAzYLEuQVazR7Xo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB1zPwiBUBuI73vYsqb2qG1ym98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SksmvnXNgsKGTrdJW1Yxhd57.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opR8D5_VjOCGKtlooIS1-6KxmAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYjm6y7v9RdoK5XgetBZ1fq0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XX_QJxOQ4hL9vi2A0XTfjNv3BWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5TZJG57om8vuycn0YaZIxwT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0D1NZ
Hier de schetsjes die we tijdens het bezoek van de commissie hebben laten zien. De vide zit nu aan de zuidkant in plaats van de oostkant. Dit betekent dat de originele balklaag van de voorkamer (oostkant) nu teruggeplaatst kan worden (in het zicht), iets wat de commissie erg beviel..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLwRQLpLcKywyaWIUq1cN70L0i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g70tlNkWCDPncUckljH5Ssx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUveWJkQhK4_QYYMIQDf0Xw-4hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3UYvaeEFtN2b9i2NBozgLqE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door R0D1NZ op 23-12-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0D1NZ
Morgen beginnen we met het leggen van rioolleidingen en mantelbuizen, na de kerst gaat de vloer erin.

Dit gebeurd in enkele lagen.

Eerst zal er zeer goedkope ondervloer worden gelegd (folie met schuim). Aangezien vloerverwarming stralingswarmte is, zal dit zeer effectief werken. Daarbovenop PIR plaat met verschillende diktes om de vloer te levelen, met aan beide kanten reflecterende folie. Daarbovenop tackerplaat. Dit is BY FAR de goedkoopste en meest flexibele manier om voerverwarming te leggen...

Om de stromingssnelheid van het water in de vloerverwarming laag te houden en de inhoud van de waterbuffer hoog te maken zal er geen 16 MM maar 20 MM PERT buis in worden geplaatst. Dit worden 2x 7 groepenverdelers =14 groepen voor 145 M2.We beginnen met 1200 meter buis van uit de TR (technische ruimte), dit zal waarschijnlijk wel genoeg zijn...

Daarbovenop de bewapening en 5 CM zandcementvloer. Ik zal hier de komende dagen wat foto's van sturen als we bezig zijn..

[ Voor 12% gewijzigd door R0D1NZ op 23-12-2024 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-05 21:12
Mooie mijlpalen! En fijn dat jullie toch een voorzichtig groen licht krijgen voor alle plannen. Kunnen jullie vast met een goed gevoel het nieuwe jaar in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
WeerNsKlussers schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:23:
Mooie mijlpalen! En fijn dat jullie toch een voorzichtig groen licht krijgen voor alle plannen. Kunnen jullie vast met een goed gevoel het nieuwe jaar in ;)
Zeker!

Enige nadeel is dat ik de tekenaar weer ettelijke 1000nden euro's zal moeten overmaken om de tekeningen te laten aanpassen, maar als dat het enige is, heb ik daar vrede mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 14:19
R0D1NZ schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:19:
Morgen beginnen we met het leggen van rioolleidingen en mantelbuizen, na de kerst gaat de vloer erin.

Dit gebeurd in enkele lagen.

Eerst zal er zeer goedkope ondervloer worden gelegd (folie met schuim). Aangezien vloerverwarming stralingswarmte is, zal dit zeer effectief werken. Daarbovenop PIR plaat met verschillende diktes om de vloer te levelen, met aan beide kanten reflecterende folie. Daarbovenop tackerplaat. Dit is BY FAR de goedkoopste en meest flexibele manier om voerverwarming te leggen...

Om de stromingssnelheid van het water in de vloerverwarming laag te houden en de inhoud van de waterbuffer hoog te maken zal er geen 16 MM maar 20 MM PERT buis in worden geplaatst. Dit worden 2x 7 groepenverdelers =14 groepen voor 145 M2.We beginnen met 1200 meter buis van uit de TR (technische ruimte), dit zal waarschijnlijk wel genoeg zijn...

Daarbovenop de bewapening en 5 CM zandcementvloer. Ik zal hier de komende dagen wat foto's van sturen als we bezig zijn..
Kun je meer vertellen over die keuze om voor 20mm te gaan? Wat zijn de redenen om een lagere stromingssnelheid te willen? Ik heb nooit iets anders dan 16mm vvw gezien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0D1NZ
Muldert schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:47:
[...]

Kun je meer vertellen over die keuze om voor 20mm te gaan? Wat zijn de redenen om een lagere stromingssnelheid te willen? Ik heb nooit iets anders dan 16mm vvw gezien :)
16 MM wordt alleen gebruikt in woonhuizen, alle andere oppervlaktes (hallen, industrie, etc..) gebruiken minimaal 20 MM. Je pomp heeft minder weerstand, je warmteafgifte is groter en effectiever. Het lastige is dat je het minder goed kan buigen (vandaar dat in woonhuizen 16 MM wordt gebruikt) :*)

Dit is van

https://www.123installati...r%20van%2020%20millimeter.

Over het algemeen gebruikt men een diameter van 16 millimeter voor woonhuizen. Deze diameter buis is geschikt voor een oppervlakte tot circa 100 vierkante meter.

Als u een groter oppervlak wilt verwarmen, dan kunt u beter kiezen voor een vloerverwarmingsbuis met een diameter van 20 millimeter. Deze diameter buis is geschikt voor oppervlaktes vanaf 100 tot 150 vierkante meter.

Als u de keuze maakt voor een vloerverwarmingsbuis met een kleine diameter, zal dit zorgen voor een hogere watertemperatuur. Dit komt doordat er minder watervolume door de buis kan stromen. Een hogere watertemperatuur betekent echter ook een hoger energieverbruik wat de energie-efficiëntie van uw systeem weer verlaagt.

Het nadeel van een vloerverwarmingsbuis met een grote diameter is juist dat er minder warmwaterdebiet is en dit van invloed is op de warmteoverdracht. Er kan namelijk lucht in de buis komen zitten omdat het water te langzaam stroomt, wat kan leiden tot geluidsoverlast en een ongelijke warmteverdeling.

Groet!

[ Voor 20% gewijzigd door R0D1NZ op 23-12-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 14:19
R0D1NZ schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:56:
[...]

16 MM wordt alleen gebruikt in woonhuizen, alle andere oppervlaktes (hallen, industrie, etc..) gebruiken minimaal 20 MM. Je pomp heeft minder weerstand, je warmteafgifte is groter en effectiever. Het lastige is dat je het minder goed kan buigen (vandaar dat in woonhuizen 16 MM wordt gebruikt) :*)

[…]

Het nadeel van een vloerverwarmingsbuis met een grote diameter is juist dat er minder warmwaterdebiet is en dit van invloed is op de warmteoverdracht. Er kan namelijk lucht in de buis komen zitten omdat het water te langzaam stroomt, wat kan leiden tot geluidsoverlast en een ongelijke warmteverdeling.

Groet!
Heel erg bedankt! We hebben net een bouwval van bijna 600m2 gekocht dus dat is voor ons super relevant, ik had geen idee.

Ik begrijp dat laatste niet helemaal wat het je daar dan van merkt, meer geluidsoverlast dus? Dat is misschien iets voor een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
Muldert schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:29:
[...]

Heel erg bedankt! We hebben net een bouwval van bijna 600m2 gekocht dus dat is voor ons super relevant, ik had geen idee.

Ik begrijp dat laatste niet helemaal wat het je daar dan van merkt, meer geluidsoverlast dus? Dat is misschien iets voor een ander topic.
Water kan demineraliseren in je verwarmingssysteem, je moet je systeem bijhouden/ontluchten e.d maar 'overlast' is een groot woord. ;) . Mijn oom heeft 400 M2 en het werkt als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:56

jjust

Het leven is een strijd

Wat een gaaf project. Ik ben jaloers. Veel succes met de verbouwing, ben erg benieuwd hoe het gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waldemar
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-05 21:20
Heel gaaf project, mooi dat je de uitdaging aangaat.

Nog een vraag over de kap. Ik las dat deze 15 jaar terug is vervangen. Is er buiten het riet ook nog extra isolatie toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskos
Wat goed om te horen dat het met de commissie goed lijkt te komen, das echt top nieuws! Succes met de volgende stappen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0D1NZ
Baskos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:15:
Wat goed om te horen dat het met de commissie goed lijkt te komen, das echt top nieuws! Succes met de volgende stappen!
Dank, we zijn er ook erg blij mee. De meest spannende 'brandende hoepels' zijn we door.

We zijn er nog niet (helemaal) maar we komen er echt uit. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R0D1NZ
Update: (foto's volgen later even)

De afgelopen weken zijn we bezig geweest met het afmaken van de schuur. Dit heeft nogal wat voeten in de aarde gehad, maar het is bijna af, dat zal volgende week zijn. (hier kom ik nog op terug!)

Op aanraden van de timmerman heb ik nieuwe mooie garagedeuren gekocht en geen gebruikte MP deuren, een deukje in het budget maar volgens mij heeft hij wel gelijk (op de lange termijn).

Verder hebben we de gehele vloer in de boerderij uitgegraven, de riolering, internet, water en elektriciteitmantelbuizen en draden welke in de vloer dienen te worden gelegd hebben we compleet.

Vanmorgen vroeg heb ik op de tackerplaten een plattegrond gespoten met Action spuitbussen. Hierdoor kan de loodgieter welke de vloerverwarming gaat leggen vrijdag zijn gang gaan, zonder al te veel gevaar op miscommunicaties. (ik zal nog wel even checken hoor...)

Vrijdag en zaterdag zal dit worden afgemaakt. Na leggen van de 20 MM vloerverwarmingsbuizen zal ik de potentiaalvereffeningsdraden neerleggen van aardepunt naar keuken, badkamer en technische ruimte. Daarna komt er bewapening op!

Hier op wordt er een zandcementvloer gestort van 8-9 CM.

13/1 (maandag) komt er een gespecialiseerd bedrijf om dit te realiseren, zij werken dat meteen netjes af, en doen er vezels in ter versterking.

14/1 uitharden van vloer (niet op lopen!)

15/1 een rondje met de technisch tekenaar en constructeur om het verdere plan te bespreken.

Daarna kan de houtconstructie fase beginnen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0D1NZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQKGG7MfFVkc-dHaaSWcFGdID9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcDlpIuIMEtrBoq1GEBNn7Cf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVAJBKILnty0-wf6XYoIphG95E8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w11JjFpmurJdAMFUsdKazUvY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOxxarCkXA9-L5QHbMN-JRtOBlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXvE6LrV70mgiwnEDik7ITEc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:56

jjust

Het leven is een strijd

Mooie stap weer gezet! Wat een gaaf project.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fcs
  • Laatst online: 21-05 07:58

fcs

@R0D1NZ feli met je project.
Ik zit in een soort gelijke situatie, ander land, andere project.

Maar wel met verbouwing. Gelukkig minder regels en wetten waar rekening mee gehouden dient te worden (Portugal).

Snap je helemaal dat je uit de stad en de drukte weg wilt.
Dit is ook een van de reden van waarom ik een ruine heb gekocht om te verbouwen, op het plate land.

Nogmaals, success! en hou rekening met evnt datas die niet gehaalt gaan worden.
Heel vaak is het zo dat dit soort projecten uitlopen.
Dat is helaas gebruikelijk in de bouw wereld, al moet ik toegeven dat in Nederland dit soort zaken waarschijnlijk beter geregeld zijn dan in Portugal :p

Fijne verbouwingen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:01
Ha @fcs ja, die volg ik ook: Verbouwing van een oude ruine in Portugal, costa Vincentina Erg leuk om de verschillen te zien. :Y

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs

fcs

Helemaal mee eens.
zelfde reden, andere constructie, benadering, land, regels ect ect ect.
Idd zeer leuk.
Welkom bij de clubje :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0D1NZ
fcs schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:01:
@R0D1NZ feli met je project.
Ik zit in een soort gelijke situatie, ander land, andere project.

Maar wel met verbouwing. Gelukkig minder regels en wetten waar rekening mee gehouden dient te worden (Portugal).

Snap je helemaal dat je uit de stad en de drukte weg wilt.
Dit is ook een van de reden van waarom ik een ruine heb gekocht om te verbouwen, op het plate land.

Nogmaals, success! en hou rekening met evnt datas die niet gehaalt gaan worden.
Heel vaak is het zo dat dit soort projecten uitlopen.
Dat is helaas gebruikelijk in de bouw wereld, al moet ik toegeven dat in Nederland dit soort zaken waarschijnlijk beter geregeld zijn dan in Portugal :p

Fijne verbouwingen!
Dank, ik had je topic al in de smiezen hoor, erg leuk om te zien :*)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• R0D1NZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L-K8isowFaPiSRgZqYKy81KE6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X1BNoOnUwg529gpbmwd9ZGI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIAvvKCKTvT7FVtnqDfq0-UcaJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6hvL0c374Re2h7gg8zFyiBm.jpg?f=fotoalbum_large

Vloer zit erin!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• R0D1NZ
Tevens ook enkele stadia van opknappen van de schuur..
Beginnen met weghalen stenen voor 2 garagedeuren;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVRHeHljoB6by9ThCuj6VEMtfAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IELAIxRdy56UhPEWFFghfA1C.jpg?f=fotoalbum_large

Er achter komen dat de muur heel erg slecht is... :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1PwRvG-b43GkRzMlvOvwfjEX-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoAyS1ReSIONPv3w74XtGY3T.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_large

Alweer enkele dagen opmetselen en deuren erin. De stenen zijn geschoond en hergebruikt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW-jNy6al_Rytguw8AUyiMyzq28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQ2cGVPVrYm3AxyfovWn5Mtl.jpg?f=fotoalbum_large

(bijna) ready :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyE1wIn-1a8lW4CoXRzUt-zZdHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aNHBaP1s6fh2gVoEbYk9qBf.jpg?f=fotoalbum_large

Het kozijntje boven heb ik in de schuur liggen en heb ik opgeknapt, (het is een gereclaimed kozijn op zijn kant) deze gaat erin als het dubbel glas binnen is. Dit heb ik 2 maal gedaan, 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant, scheelt toch weer ettelijke honderden euro's :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YthEHVfMrOMV4p4rxRnBBxYRCgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVqF0Qquw28U2iKtrhSWQqpi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door R0D1NZ op 13-01-2025 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52

pistole

Frutter

R0D1NZ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:22:
Er achter komen dat de muur heel erg slecht is... :X
Allememaggies! Na die eerste foto vond ik het er al erg spannend uitzien! Gaaf project om te volgen, en die nieuwe vloer ziet er fantastisch uit!

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs

fcs

Yep. Hoop werk zeg.
En slim aangepakt om material te herbruiken.
Probeer ik ook te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:01
pistole schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:45:
[...]
Allememaggies! Na die eerste foto vond ik het er al erg spannend uitzien! Gaaf project om te volgen, en die nieuwe vloer ziet er fantastisch uit!
Inderdaad, dit kon toch ook niet anders dan instorten, zonder stempels.
Gelukkig dat er niets vervelends is gebeurd met iemand die aan het werk was. En het nieuwe resultaat ziet er erg goed uit.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

pentaw1nz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 00:25:
[...]

Inderdaad, dit kon toch ook niet anders dan instorten, zonder stempels.
Gelukkig dat er niets vervelends is gebeurd met iemand die aan het werk was. En het nieuwe resultaat ziet er erg goed uit.
Ik denk dat dit instorten ook wel een beetje een educated guess was. Een hele zijgevel leunend op een kozijntje :D
Als ik vervolgens kijk hoe snel het keurig wordt opgemetseld, had het ook om moeten vallen.

Top werk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd met die gevel die instortte, was dit een soort van stiekem de bedoeling? Wij hebben vorig jaar een soortgelijke actie laten uitvoeren waarbij een latei van ruim 4 meter vervangen werd, de aannemer wilde geen enkel risico nemen en gaf geen vaste prijs voor het vervangen van de latei omdat de kans bestond dat de gevel (zoals hier) naar beneden zou komen.
Voordat ze begonnen met het verwijderen van de latei hebben zij 5 of 6 'stut-alone' stempels geplaatst om dit te voorkomen. Met succes ook - al ziet zo'n nieuw gemetselde gevel er ook wel mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 14:47

JT

VETAK y0

Wat een leuk project, ook erg leuk om te zien hoe je hier en daar improviseert mede om kosten te besparen of om bepaalde zaken mooi of passend te houden. Disclaimer voor onderstaande: ik heb geenzins ervaring met een verbouwing van deze schaal :P Wel doe ik zelf in/om het huis het een en ander zelf. En met aannemertje spelen heb ik ook veel geld uitgespaard in ons nieuwboushuis :)
R0D1NZ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:00:
Daarbij moet ik nog wel goed uitzoeken mbt het slim gebruiken ervan icm een thuisbatterij en een laadpaal voor een EV, plus slim schakelen. Ik ben er niet helemaal uit, net met Bliq aan de lijn gehangen en begrepen dat je accu dan echt 'door hun wordt geowned' en niet meer kan werken in mijn eigen ecosysteem/slim schakel opzet.

Wel uitgezocht set-up en opzet van PV systeem op de schuur, met Esdec EVO railsysteem, bedrading en SOLAREDGE SE10K hybrid converter, plus bedrading naar de meterkast.

[Afbeelding]
Die accu's die slim werken worden allemaal aangestuurd door software die voor de leverancier handelt op de onbalansmarkt. Dat brengt meer geld om dan op de dynamische markt maar jij als consument kunt niet bij de onbalansmarkt komen. Ik ben bezig met zaken automatiseren, zonnepanelen worden inmiddels automatisch uitgeschakeld wanneer energieprijzen negatief zijn. Volgende stap is warmtepomp verbinden en automatisch laten beslissen wanneer het huis en water te verwarmen. Hier is naar mijn weten nog niet echt een slim systeem voor beschikbaar. Behalve misschien iets dat uitschakelt bij te hoge prijzen ofzo.

Eigenlijk komt het erop neer dat je zelf wat in elkaar moet klussen, al dan niet met hulp van de community voor thuisautomatisering. Ik doe het met Home Assistant. Daar kun je echt leuke dingen in doen met een beetje it-kennis. Tijd kost het wel om het ecosysteem en de manier van aansturen middels HA te leren kennen (templating met lambda's, YAML, Ninja, Node-Red en daaraan gekoppeld JSONata of eventueel losse Pythonscripts, ESPHome enzovoort). Als je er eens over wilt bomen dan moet je dat maar even laten weten.
R0D1NZ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:35:
Het wel/niet isoleren van de schuur in deze opknapronde, of dat ik het erg simpel laat dichtsmeren aan de binnenkant met cement oid en wit latex 'for the time being'.
Typisch zoiets van, niet nodig maar wel heel fijn. En als je het dan laat liggen dan kom je na de verbouwing in de rustmodus, gebeurt het leven en gebeurt het nooit meer :) Ik zou het nu doen als het past. Met nadruk op dat laatste want het moet allemaal wel haalbaar zijn natuurlijk en het is al een megaproject.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 14:47

JT

VETAK y0

Tieske88 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:12:
Mooi project om mee aan de gang te gaan hoor!

Zou zelf als ik naar je plattegronden kijk toch wel wat zaken anders doen. Ik denk namelijk dat je spijt gaat krijgen van de badkamer op de begane grond (mijn ouders hadden dit vroeger ook en hebben toch zsm verbouwd om boven ook een badkamer te krijgen).

Maar als je hem echt beneden wil dan zou ik kijken dat je hem koppelt aan een halletje onderaan de trap, zodat je in ieder geval niet langs de woonkamer hoeft (en de eventuele visite). Vervolgens zou ik het halletje bij de entree wat kleiner maken en vervolgens daar de toilet aan koppelen, nu komt deze uit in de eetkamer en dat is met de geluiden/geuren niet heel plezant, wederom ook niet als je gasten hebt.

Verder mis ik wel een ruimte als bijkeuken (waar je met je vieze schoenen vanuit je tuin binnenkomt) en ruimte voor wasmachine, stofzuiger e.d. en al je installaties.

Overigens denk ik dat je boven best ruimte hebt voor een mooie badkamer hoor, je slaapkamers zijn allemaal best ruim getekend. De ruimte onder zo'n schuine kap kun je vaak nog best nuttig gebruiken (kledingkast/bed voor kinderen).

Ik ben benieuwd naar de tekeningen van de technisch tekenaar, zodat ook de schuine kappen er boven duidelijk opstaan en je goed beeld krijgt van de ruimtes!

P.s. een trap van 1500mm breed is wel heel riant voor woningbouw begrippen hoor ;)
Waarom zou je spijt krijgen van de badkamer beneden? Wij hebben in een oud arbeiderswoninkje gewoond, met badkamer beneden. Slaapkamers boven. Ik vond het eigenlijk wel relaxt, als er iemand in bed lag 's avonds of 's nachts ofzo maar je moest nog douchen dan kon je lekker lawaaien en doen. Ik zou wél een wc boven willen hebben uiteraard.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Laatst online: 14:59
R0D1NZ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:52:
Update: (foto's volgen later even)

De afgelopen weken zijn we bezig geweest met het afmaken van de schuur. Dit heeft nogal wat voeten in de aarde gehad, maar het is bijna af, dat zal volgende week zijn. (hier kom ik nog op terug!)

Op aanraden van de timmerman heb ik nieuwe mooie garagedeuren gekocht en geen gebruikte MP deuren, een deukje in het budget maar volgens mij heeft hij wel gelijk (op de lange termijn).

Verder hebben we de gehele vloer in de boerderij uitgegraven, de riolering, internet, water en elektriciteitmantelbuizen en draden welke in de vloer dienen te worden gelegd hebben we compleet.

Vanmorgen vroeg heb ik op de tackerplaten een plattegrond gespoten met Action spuitbussen. Hierdoor kan de loodgieter welke de vloerverwarming gaat leggen vrijdag zijn gang gaan, zonder al te veel gevaar op miscommunicaties. (ik zal nog wel even checken hoor...)

Vrijdag en zaterdag zal dit worden afgemaakt. Na leggen van de 20 MM vloerverwarmingsbuizen zal ik de potentiaalvereffeningsdraden neerleggen van aardepunt naar keuken, badkamer en technische ruimte. Daarna komt er bewapening op!

Hier op wordt er een zandcementvloer gestort van 8-9 CM.

13/1 (maandag) komt er een gespecialiseerd bedrijf om dit te realiseren, zij werken dat meteen netjes af, en doen er vezels in ter versterking.

14/1 uitharden van vloer (niet op lopen!)

15/1 een rondje met de technisch tekenaar en constructeur om het verdere plan te bespreken.

Daarna kan de houtconstructie fase beginnen!
Ik zit nu naar je opbouw te kijken, en klopt het dat je geen constuctieve vloer onder je isolatie hebt? Je opbouw is dan:
- Zand
- Leidingwerk
- Folie
- Isolatie
- Vloerverwarming
- Dekvloer

Wij gaan binnenkort ook verbouwen, en was benieuwd naar je opbouw en wat dan de eventuele beweegredenen zijn geweest om geen constructieve vloer te plaatsen

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0D1NZ
Gdzr schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Ik zit nu naar je opbouw te kijken, en klopt het dat je geen constuctieve vloer onder je isolatie hebt? Je opbouw is dan:
- Zand
- Leidingwerk
- Folie
- Isolatie
- Vloerverwarming
- Dekvloer

Wij gaan binnenkort ook verbouwen, en was benieuwd naar je opbouw en wat dan de eventuele beweegredenen zijn geweest om geen constructieve vloer te plaatsen
Goede vraag! Ongeveer 2/3 had al beton. 1/3 niet, dat is wat afgegraven. Wij hebben geen beton gestort maar zandcement 9 cm met vezels aangezien we houtskelet gaan bouwen zal dat genoeg zijn.

In principe bouwen we een houten huis op een plaat zandcement.

De buitenmuren hebben hun eigen fundering en de het vierkant staat op een gemetselde fundering.

Aangezien we de vloer gaan verfen met epoxy, is deze vloer perfect, omdat deze superstrak is. Alleen gronden en afwerken straks.

Met een betonvloer had er weer meer werk in gezeten.

We plakken we vloer eerst af met stucloper, dan bouwen!

[ Voor 20% gewijzigd door R0D1NZ op 16-01-2025 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
R0D1NZ schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:41:
[...]

Goede vraag! Ongeveer 2/3 had al beton. 1/3 niet, dat is wat afgegraven. Wij hebben geen beton gestort maar zandcement 9 cm met vezels aangezien we houtskelet gaan bouwen zal dat genoeg zijn.

Aangezien we de vloer gaan verfen met epoxy, is deze vloer perfect, omdat deze superstrak is. Alleen gronden en afwerken straks.

Met een betonvloer had er weer meer werk in gezeten om dat te doen.

Dat is wel een interessante opbouw, is je vloer dan straks ook ergens dragend voor iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:23
R0D1NZ schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:41:
[...]

De buitenmuren hebben hun eigen fundering en de het vierkant staat op een gemetselde fundering.

Met een betonvloer had er weer meer werk in gezeten.

Je hebt dus een gedeelte waarbij beton de ondergrond is en een gedeelte waar zandcement (op zand) de ondergrond is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
De vloer is niet dragend, het gebouw is zelfdragend. De vloer ligt er alleen in voor bereiken van een bepaald niveau.

[ Voor 11% gewijzigd door R0D1NZ op 16-01-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Laatst online: 14:59
R0D1NZ schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:39:
De vloer is niet dragend, het gebouw is zelfdragend. De vloer ligt er alleen in voor bereiken van een bepaald niveau.
Heb je die 2/3e betonvloer eruit gebutst? Of is die blijven liggen?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
R0D1NZ schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:39:
Maar je gaat toch wandjes zetten of blijft het een grote open ruimte? Die wandjes zullen op de vloer komen, die vloer is daar sterk genoeg voor?

Pagina: 1 2 Laatste