Aangezien ik veel op dit forum zit en het zelf leuk vind om het eea te lezen mbt ervaringen van mede-tweakers een draad over de komende verbouwing die wij onszelf 'aandoen'. Hier een kort overzicht van het denkproces welke wij door zijn gegaan bij de aankoop van het object.
/f/image/QXEpy1mTS7xPLRpN9hRFMZqF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Eh90q4LmrVbsx3EB8LXL9KSW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/djS6b0WMWFLdlLAEno7m2l6a.png?f=fotoalbum_large)
Dakconstructie (1e verdieping/hooizolder)
/f/image/ti1NlXeFjJCCe4cYwOfuAyvG.png?f=fotoalbum_large)
-Levering object is dec ’24.
-Gemeentelijk monument
- Benedenverdieping op plekken 1.90 hoog, geen 1e verdieping, ‘originele hooizolder’ aanwezig.
-Modernisering nodig, overal b.v. enkel glas, volledige sloop (intern) en nieuwe indeling.
-Schuur in matige staat, wel nog te redden.
Ik heb wel wat ervaring met verbouwingen en ben zelf vrij handig en heb er wel 'kijk op' (pretendeer ik zelf dan..).
Ok dus, wij hebben een monumentale boerderij gekocht uit 1862, die in matige staat is.
Waarom hebben we dit dan gekocht?
Wel zien we een mogelijkheid om;
1) woonoppervlak toe te voegen, door een 1e verdieping te creeren, en
2) de woning naar 2025 te tillen dmv isolatie, dubbel glas etc..
Het woonoppervlak gaat van 120 m2 naar ongeveer 180 m2.
BG (WiP)
/f/image/Z89tJF66pBtsY8FX7Qc8NPhR.png?f=fotoalbum_large)
1e Verdieping (WiP)
/f/image/ykVl4cFZn2xp8kMq7drsmaLk.png?f=fotoalbum_large)
Wij wonen nu in de stad en zijn eigenlijk wel klaar met de drukte.
Nog even terugkomend op de staat; Deze is matig maar....
1)Rieten kap (staat)
2)Vierkant, houten verbinten (staat en mate van houtworm)
3)Fundering
Deze 3 componenten zijn belangrijk omdat het extreem duur/lastig is een object op te knappen met mankementen. Een rieten kap bijvoorbeeld, kan je tussen de 100.000 en 200.000 euro kosten. (afhankelijk van de grootte van de dakvlakken). Voor een vervangend structureel deel van de houten gebinten, dien je b.v. een eiken stam te vinden en deze ‘op ambachtelijk wijze’ in de bestaande structuur te verbinden. Dit soort grappen wil je graag vermijden.
Kap: De kap is geheel vervangen 15 jaar geleden, met OSB eronder, en ziet er als nieuw uit. Ook zijn er sparren vervangen (verticale ronde balkjes) die toen niet goed meer waren. Dit scheelt, zonder deze voorwaarde was ik hier met een ruime bood omheen gelopen. Een kap gaat tussen de 25-40 jaar mee.
Gebinten: Het vierkant is structureel goed. (bouwkundig rapport in bezit)
Fundering: Geen (zichtbare) rariteiten mbt de fundering.
2) Woongenot
3) Mileu/0-op-de-meter (luchtdicht) verwarming dmv Grabencollector
4) Kosten verbouwing
Weet dat punt 1 momenteel gaande is, de oplevering van het object is dec 2024.
Het betreft een gemeentelijk monument. Hieronder valt ‘alles wat nagelvast zit’. Ik heb hierover telefonisch heerschap van de gemeente gesproken. Het volgende dient te worden ingeleverd;
-Tekeningen bestaande situatie 1:100
-Tekeningen nieuwe situatie 1:100
-Plattegronden bestaande situatie 1:100
-Plattegronden nieuwe situatie 1:100
-Bouwhistorisch rapport
-Motivatie van verbouwing
-Foto’s van omgeving ter verduidelijking
Elke ‘gespreksronde’ kost je ongeveer 600 euro aan leges, exclusief het re-work van de technisch tekenaar. Uitgangspunt is zo min mogelijk te veranderen aan het uiterlijk, maar er zullen toch dakramen/dakkapel moeten worden geplaatst in de kap, aangezien deze nu geen ramen heeft en wij een leefbare eerste verdieping willen toevoegen ipv de huidige ‘originele’ hooizolder.
Tevens zijn alle ramen in op de BG nu enkel glas, welke natuurlijk HR++ of triple glas worden. Onze verwachting is hierbij dat ‘dit wel losloopt’ aanzien de gemeente heeft aangegeven dat zij dit object graag ‘toekomstbestendig en leefbaar’ voor de toekomst willen houden, en hierin wel willen meewerken.
Ik verwacht eind augustus de eerste gespreksronde mbt de tekeningen te kunnen starten met de gemeente alhier.
Na goedkeuring plannen, komt de volgende ronde ‘uitzoekwerk’.
-Rietdekker + plaatsing dakramen. (Prio1 )
-Type W/W Brine Warmtepomp bekijken + buffervat + actieve koeling etc.. (Prio 2)
Voor nu is dit even wat ik kan delen, to be continued.... 😊 (foto's volgen binnenkort even)
/f/image/QXEpy1mTS7xPLRpN9hRFMZqF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Eh90q4LmrVbsx3EB8LXL9KSW.png?f=fotoalbum_large)
Huidige situatie
BG (er is geen 1e verdieping momenteel)/f/image/djS6b0WMWFLdlLAEno7m2l6a.png?f=fotoalbum_large)
Dakconstructie (1e verdieping/hooizolder)
/f/image/ti1NlXeFjJCCe4cYwOfuAyvG.png?f=fotoalbum_large)
-Levering object is dec ’24.
-Gemeentelijk monument
- Benedenverdieping op plekken 1.90 hoog, geen 1e verdieping, ‘originele hooizolder’ aanwezig.
-Modernisering nodig, overal b.v. enkel glas, volledige sloop (intern) en nieuwe indeling.
-Schuur in matige staat, wel nog te redden.
Ik heb wel wat ervaring met verbouwingen en ben zelf vrij handig en heb er wel 'kijk op' (pretendeer ik zelf dan..).
Ok dus, wij hebben een monumentale boerderij gekocht uit 1862, die in matige staat is.
Waarom hebben we dit dan gekocht?
Staat, toegevoegde waarde, woongenot en basis.
Staat:
Door de staat, is de prijs, zelfs in deze markt 'aangenaam'. Als ik dit vergelijk met b.v. een rijtjeshuis (af) in de buurt, moet ik even proesten. Daarintegen neem je natuurlijk wel wat risico, waar ik later op terugkom.Toegevoegde waarde:
De staat is matig, de indeling en woonvertrekken zeer onaangenaam, waardoor het onaantrekkelijk is voor kopers.Wel zien we een mogelijkheid om;
1) woonoppervlak toe te voegen, door een 1e verdieping te creeren, en
2) de woning naar 2025 te tillen dmv isolatie, dubbel glas etc..
Het woonoppervlak gaat van 120 m2 naar ongeveer 180 m2.
BG (WiP)
/f/image/Z89tJF66pBtsY8FX7Qc8NPhR.png?f=fotoalbum_large)
1e Verdieping (WiP)
/f/image/ykVl4cFZn2xp8kMq7drsmaLk.png?f=fotoalbum_large)
Woongenot:
Het is een perceel van 2000 M2, met mooi uitzicht, en als het af is, kan je er heerlijk wonen. Tevens staat er een goede schuur op (matige staat, basis is goed). Waar ik enkele projecten kwijt kan, samen met een werkplaats. Later zou het dienst kunnen doen als appartement/huisje voor onze 2 jonge dochters.Wij wonen nu in de stad en zijn eigenlijk wel klaar met de drukte.
Nog even terugkomend op de staat; Deze is matig maar....
Basis
: De basis daarintegen is zeer goed. Bij een rietgedekte stolpboerderij, zoals uit onze streek, zijn een aantal voorwaarden belangrijk, om te kijken 'of het wat is’. Weet dat ik hierbij wat 'adviseurs' in mijn directe omgeving heb, ik weet natuurlijk niet alles.1)Rieten kap (staat)
2)Vierkant, houten verbinten (staat en mate van houtworm)
3)Fundering
Deze 3 componenten zijn belangrijk omdat het extreem duur/lastig is een object op te knappen met mankementen. Een rieten kap bijvoorbeeld, kan je tussen de 100.000 en 200.000 euro kosten. (afhankelijk van de grootte van de dakvlakken). Voor een vervangend structureel deel van de houten gebinten, dien je b.v. een eiken stam te vinden en deze ‘op ambachtelijk wijze’ in de bestaande structuur te verbinden. Dit soort grappen wil je graag vermijden.
Kap: De kap is geheel vervangen 15 jaar geleden, met OSB eronder, en ziet er als nieuw uit. Ook zijn er sparren vervangen (verticale ronde balkjes) die toen niet goed meer waren. Dit scheelt, zonder deze voorwaarde was ik hier met een ruime bood omheen gelopen. Een kap gaat tussen de 25-40 jaar mee.
Gebinten: Het vierkant is structureel goed. (bouwkundig rapport in bezit)
Fundering: Geen (zichtbare) rariteiten mbt de fundering.
Uitgangspunten;
1) Monumentale status/vergunningen2) Woongenot
3) Mileu/0-op-de-meter (luchtdicht) verwarming dmv Grabencollector
4) Kosten verbouwing
Weet dat punt 1 momenteel gaande is, de oplevering van het object is dec 2024.
1) Monumentale status/vergunningen.
Ik heb allereerst een check gedaan op ‘omgevingsloket.nl’. Waarbij er enkele actiepunten uit kwamen. Als actie daarop heb ik de gemeente een email gestuurd en ben ik in gesprek gegaan.Het betreft een gemeentelijk monument. Hieronder valt ‘alles wat nagelvast zit’. Ik heb hierover telefonisch heerschap van de gemeente gesproken. Het volgende dient te worden ingeleverd;
-Tekeningen bestaande situatie 1:100
-Tekeningen nieuwe situatie 1:100
-Plattegronden bestaande situatie 1:100
-Plattegronden nieuwe situatie 1:100
-Bouwhistorisch rapport
-Motivatie van verbouwing
-Foto’s van omgeving ter verduidelijking
Elke ‘gespreksronde’ kost je ongeveer 600 euro aan leges, exclusief het re-work van de technisch tekenaar. Uitgangspunt is zo min mogelijk te veranderen aan het uiterlijk, maar er zullen toch dakramen/dakkapel moeten worden geplaatst in de kap, aangezien deze nu geen ramen heeft en wij een leefbare eerste verdieping willen toevoegen ipv de huidige ‘originele’ hooizolder.
Tevens zijn alle ramen in op de BG nu enkel glas, welke natuurlijk HR++ of triple glas worden. Onze verwachting is hierbij dat ‘dit wel losloopt’ aanzien de gemeente heeft aangegeven dat zij dit object graag ‘toekomstbestendig en leefbaar’ voor de toekomst willen houden, en hierin wel willen meewerken.
2) Woongenot
Het woongenot is natuurlijk het einddoel dit avontuur. Uitgangspunt hierbij is, gebruik maken van de hoogte van de kap, grote open leefruimtes, en zeer goed isolatie.3) 0-op-de-meter
Aangezien er een grote schuur naast staat (Zuid en Noord dakvlakken), waar 21 panelen per kant op kunnen en goede isolatie als uitgangspunt 2 genoemd is, willen we graag van het gas af, en eigenlijk 0-op-de-meter bewerkstelligen. Hierbij denk ik aan een ‘grabencollector’ W/W warmtepomp en een open haard als back-up optie voor extreme koude dagen (of voor de sfeer).4) Kosten verbouwing
Tjsa, dit is natuurlijk het minst leuke uitgangspunt, maar we mikken op tussen de 2 en 3 ton aan verbouwingskosten. Weet dat ik veel ervaring heb met verbouwen, aannemer spelen en connecties in de bouw, zodat ik ‘goedkoop’ kan bouwen in vergelijking met anderen, toch is dit ‘ambitieus’ te noemen.Ik verwacht eind augustus de eerste gespreksronde mbt de tekeningen te kunnen starten met de gemeente alhier.
Na goedkeuring plannen, komt de volgende ronde ‘uitzoekwerk’.
-Rietdekker + plaatsing dakramen. (Prio1 )
-Type W/W Brine Warmtepomp bekijken + buffervat + actieve koeling etc.. (Prio 2)
Voor nu is dit even wat ik kan delen, to be continued.... 😊 (foto's volgen binnenkort even)
[ Voor 15% gewijzigd door R0D1NZ op 06-08-2024 14:07 ]