Nieuwbouw - home networking from scratch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadimvt
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-03 12:32
Hallo,

Ik ben net verhuisd naar een nieuwbouw alleenstaand huis (zelf gebouwd).

Nu zoek ik naar een ideaal systeem om het huis te voorzien van wifi.
User experience moet goed zitten, want al ben ik een gadget/'tech' persoon, ken ik weinig van netwerken.

Info:
- Bouwjaar: 2024 alles in beton; 250m² met één verdiep en kelder
- Héél landelijke omgeving
- Modem zit in de kelder
- Geen interference van andere wifi's/huizen
- 26 UTP contacten voorzien (+ stopcontacten) in bijna elke kamer van het huis (ik denk cat6, to confirm met elektrieker)
- Desktop PC in bureau (2 UTP's voorzien); TV met Sonos installatie in woonkamer (6 UTP's voorzien)
- ik ben een middelmatige tot zware gebruiker: Plex server, gaming, ... Momenteel nog geen kinderen.

Ik heb al gekeken naar de TP Link Eco XE75 Pro samen met de TP Link TL-SG1016PE Switch.
Ik zou ze in Access Point configuration zetten, aangezien er toch overal ethernetports zijn.

Wat denken jullie van deze producten?
Zijn er betere alternatieven?
Andere tips?

Alvast bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door vadimvt op 05-08-2024 14:03 ]

Beste antwoord (via vadimvt op 06-08-2024 09:25)

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:27
Beste resultaat ga je krijgen door:
  • indien mogelijk bedraad aansluiten
  • Accespoints bedraad aansluiten
  • moderne wifi standaarden gebruiken
Het is het meest praktisch om alle netwerkkabels op een centrale plaats samen te laten komen.
Dan kan je daar 1 of meerdere switches neerzetten.
De kabels aansluiten op een patchpaneel is een pre, geen gedoe met connectors of kabels die kapot gaan.
Er is een heel topic hiervoor zie Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Je hebt waarschijnlijk een of meerdere switches nodig.
Mijn advies neem 1Gbps switches.
Je hebt snellere switches, echter het stroomverbruik hiervan ligt hoger net als de aanschafkosten.
Er zijn weinig valide scenario's waar dit nut heeft.

Dan de accespoints.
(klein)zakelijke modellen worden veelal op een plafond geplaatst en gevoed met PoE (stroom via netwerkkabel).
Er zijn ook exemplaren die je op de muur plaats.

Voorbeelden van (klein)zakelijke apparatuur, TP-Link Omada, HP Aruba, Ubuquti Unifi.
Voorbeelden van pro-consumer apparatuur TP-Link Orbi, Google Nest, Asus AI, AVM Fritzbox.
Je kan eventueel ook via je provider extra apparatuur krijgen, bijvoorbeeld KPN SuperWifi.

Meest gebruiksvriendelijk is:
  1. Apparatuur verkregen via provider
  2. Kant en klare wifi sets
  3. Fritzbox mesh
  4. Asus AI mesh
Voordelen van klein(zakelijke) apparatuur:
  • VLAN
  • PoE
  • IDS/IPS/WAF
Dan de wifi standaard:
Wifi5 is een standaard uit 2013 mijn advies is hier niet in te investeren.
Wifi7 is een nieuwe standaard, echter momenteel is deze duur en het aanbod beperkt.
Dus Wifi6 is wat mij betreft op dit moment het best om in te investeren.

Leukste oplossing als tweaker vindt ik kleinzakelijke apparatuur, echter je moet wel bereidt zijn hier tijd en moeite in te steken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Ik zou eerst kijken naar je bekabeld netwerk.
Welke plekken in je huis bevatten naar verhouding veel niet mobiele apparaten met netwerk aansluiting.
Zelf heb ik zo'n plek in mijn woonkamer, voor al mijn media apparatuur
en een 2e locatie op zolder waar mijn "thuis werkplek" is.
Deze locaties moeten een (eigenlijk) een directe aansluiting richting je router / modem van je ISP krijgen.

Daarnaast kan je proberen te identificeren waar je dan nog (naar verhouding) veel mobiele apparaten gebruikt.
Bij mij is dat in mijn woonkamer.
Ik heb daarom een AP in mijn woonkamer om al mijn draadloze apparaten daar van internet te voorzien.

Dan maak je van dat alles een overzicht en publiceer je dat hier in dit topic.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:34

DropjesLover

Dit dus ->

Aangezien het 1 verdieping is, je kan op de plattegrond van Funda bijv. alle UTP outlet locaties markeren, en dan wat puzzelen hoe goed je dekking is met 3/4/5 access points om een idee te krijgen.

Wat hierboven al staat, op plaatsen waar je (toekomstig) veel draadloos verkeer verwacht zoals de woonkamer zou ik sowieso een AP plaatsen.
Werkkamer / tv-hoek zou ik sowieso bedraad bekabelen, desnoods met een extra switch er bij. Op die switch kan je natuurlijk ook je AP in prikken.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadimvt
DropjesLover schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:31:
Aangezien het 1 verdieping is, je kan op de plattegrond van Funda bijv. alle UTP outlet locaties markeren, en dan wat puzzelen hoe goed je dekking is met 3/4/5 access points om een idee te krijgen.

Wat hierboven al staat, op plaatsen waar je (toekomstig) veel draadloos verkeer verwacht zoals de woonkamer zou ik sowieso een AP plaatsen.
Werkkamer / tv-hoek zou ik sowieso bedraad bekabelen, desnoods met een extra switch er bij. Op die switch kan je natuurlijk ook je AP in prikken.
Bedankt alvast voor de antwoorden.

In de woonkamer (tv) heb ik 6 Ethernet ports en 4 in mijn bureau. Dus daar kan ik rechstreeks verschillende toestellen op aansluiten. Ook een goed idee om mijn desktop wel rechtstreeks in de router te steken ipv via de switch.

Ik dacht aan Mesh zodat de wifi constant blijft. Er vertelde iemand mij dat Access Points elk hun eigen wifi uitzenden, waardoor het niet perfect seamless is. Klopt dit?
In ieder geval kan ik blijkbaar die TP Link Deco's ook als AP inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadimvt
Om welke redenen zou je eerder de Netgear Orbi's aanraden?
Ze zijn extreem duur..

Aangezien ik landelijk woon, hoop ik om 200mbps/s te krijgen. Daarom lijkt dit me misschien overkill?
Het voornaamste is dat ik zo weinig mogelijk snelheid verlies via wifi, want het internet dat binnenkomt zal al niet de snelste zijn spijtig genoeg.
Momenteel zitten we op een oude Proximus kabel, maar binnenkort komt Telenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
vadimvt schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

Ze zijn extreem duur..

Aangezien ik landelijk woon, hoop ik om 200mbps/s te krijgen. Daarom lijkt dit me misschien overkill?
Het voornaamste is dat ik zo weinig mogelijk snelheid verlies via wifi, want het internet dat binnenkomt zal al niet de snelste zijn spijtig genoeg.
Je kan ook 700 of 800 series Orbi kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 13:02
vadimvt schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

Ze zijn extreem duur..

Je kan de post van @wvkreg wel negeren. Hij raadt je namelijk ook aan om een switch van 2000+ euro te kopen.

Los daarvan zou ik je post even iets verduidelijken. Wat voor huis is het (bouwjaar, beton/hout, drukte omgeving etc...), hoeveel UTP poorten wil je totaal, heb je PoE nodig etc...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Saeverix schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

Je kan de post van @wvkreg wel negeren. Hij raadt je namelijk ook aan om een switch van 2000+ euro te kopen.

Los daarvan zou ik je post even iets verduidelijken. Wat voor huis is het (bouwjaar, beton/hout, drukte omgeving etc...), hoeveel UTP poorten wil je totaal, heb je PoE nodig etc...
Sorry, deze switch: https://www.netgear.com/n...d/switches/plus/gs308epp/
En Orbi deze als budget een kwestie is: https://www.netgear.com/home/wifi/mesh/rbk852/

https://www.netgear.com/h...isting-filter/ax-wifi6-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadimvt
Maar wat zijn jouw grootste redenen om Netgear boven TP Link te verkiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Ik ben geen TP Link fan :-)
Budget wise is t slimmer, maar ik weet niet hoe t zit met duurzaamheid en garantie.

[ Voor 61% gewijzigd door wvkreg op 05-08-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Ik maak zelf al flink wat jaren gebruik van een uitvoering: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit L2 Managed Switch with 4 SFP Slots. Erg stabiel, dus ik ben er erg tevreden mee.

Die verbruikt echter nogal wat stroom vergeleken met nieuwere alternatieven: categorie: Netwerk switches. Voor mij echter nog geen reden om mijn huidige TP-Link te vervangen.

Bovenaan zie je een aantal switches van Aruba Networks (hoort bij HP) staan. Je zou je daar even in kunnen verdiepen met een aantal reviews.

Feit is dat je net twee poorten extra nodig hebt. Dat is zonde, want voor een 48 poort switch kon je direct in een heel andere prijsklasse. Maar wellicht is dat op te lossen met de WiFi access points die ik je ga aanbevelen.

Gezien het nieuwbouw is met (gewapend) beton, en veel isolatie heb je vermoedelijk wel een aantal access points nodig. Ik neem aan dat je geen loze leidingen naar het plafond hebt lopen, want dan kon je namelijk van die onopvallende plafond access points gebruiken. Ik ga er vanuit dat dat niet mogelijk is, dus dan zou ik denk ik aanbevelen om eens naar een aantal uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall te kijken.

Ze zijn niet goedkoop, maar je kunt hiermee wel een aantal UTP kabels minder leggen. Iedere access point heeft namelijk een ingebouwde switch met 4 poorten. Als je daar een paar van verdeelt in het huis heb je mogelijk overal bereik, en heb je voldoende aan een 24 poort switch.

Ze zijn niet goedkoop, maar het is vooral de vraag of de voordelen (onopvallend, ingebouwde 4 poort switch) opwegen tegen de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Saeverix schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:17:
Ik maak zelf al flink wat jaren gebruik van een uitvoering: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit L2 Managed Switch with 4 SFP Slots. Erg stabiel, dus ik ben er erg tevreden mee.

Die verbruikt echter nogal wat stroom vergeleken met nieuwere alternatieven: categorie: Netwerk switches. Voor mij echter nog geen reden om mijn huidige TP-Link te vervangen.

Bovenaan zie je een aantal switches van Aruba Networks (hoort bij HP) staan. Je zou je daar even in kunnen verdiepen met een aantal reviews.

Feit is dat je net twee poorten extra nodig hebt. Dat is zonde, want voor een 48 poort switch kon je direct in een heel andere prijsklasse. Maar wellicht is dat op te lossen met de WiFi access points die ik je ga aanbevelen.

Gezien het nieuwbouw is met (gewapend) beton, en veel isolatie heb je vermoedelijk wel een aantal access points nodig. Ik neem aan dat je geen loze leidingen naar het plafond hebt lopen, want dan kon je namelijk van die onopvallende plafond access points gebruiken. Ik ga er vanuit dat dat niet mogelijk is, dus dan zou ik denk ik aanbevelen om eens naar een aantal uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall te kijken.

Ze zijn niet goedkoop, maar je kunt hiermee wel een aantal UTP kabels minder leggen. Iedere access point heeft namelijk een ingebouwde switch met 4 poorten. Als je daar een paar van verdeelt in het huis heb je mogelijk overal bereik, en heb je voldoende aan een 24 poort switch.

Ze zijn niet goedkoop, maar het is vooral de vraag of de voordelen (onopvallend, ingebouwde 4 poort switch) opwegen tegen de prijs.
Ik heb deze ook in gebruik gehad. Was prima, maar NG heeft meer features en betere garanties: uitvoering: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit L2+ Managed Switch with 4 10GE ...

Ubiquity is ook mooi spul, prijzig ook. Dream Machine Pro plus switches en AP zit je ook al snel op 1000+ euro.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• DVX73
Beste resultaat ga je krijgen door:
  • indien mogelijk bedraad aansluiten
  • Accespoints bedraad aansluiten
  • moderne wifi standaarden gebruiken
Het is het meest praktisch om alle netwerkkabels op een centrale plaats samen te laten komen.
Dan kan je daar 1 of meerdere switches neerzetten.
De kabels aansluiten op een patchpaneel is een pre, geen gedoe met connectors of kabels die kapot gaan.
Er is een heel topic hiervoor zie Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Je hebt waarschijnlijk een of meerdere switches nodig.
Mijn advies neem 1Gbps switches.
Je hebt snellere switches, echter het stroomverbruik hiervan ligt hoger net als de aanschafkosten.
Er zijn weinig valide scenario's waar dit nut heeft.

Dan de accespoints.
(klein)zakelijke modellen worden veelal op een plafond geplaatst en gevoed met PoE (stroom via netwerkkabel).
Er zijn ook exemplaren die je op de muur plaats.

Voorbeelden van (klein)zakelijke apparatuur, TP-Link Omada, HP Aruba, Ubuquti Unifi.
Voorbeelden van pro-consumer apparatuur TP-Link Orbi, Google Nest, Asus AI, AVM Fritzbox.
Je kan eventueel ook via je provider extra apparatuur krijgen, bijvoorbeeld KPN SuperWifi.

Meest gebruiksvriendelijk is:
  1. Apparatuur verkregen via provider
  2. Kant en klare wifi sets
  3. Fritzbox mesh
  4. Asus AI mesh
Voordelen van klein(zakelijke) apparatuur:
  • VLAN
  • PoE
  • IDS/IPS/WAF
Dan de wifi standaard:
Wifi5 is een standaard uit 2013 mijn advies is hier niet in te investeren.
Wifi7 is een nieuwe standaard, echter momenteel is deze duur en het aanbod beperkt.
Dus Wifi6 is wat mij betreft op dit moment het best om in te investeren.

Leukste oplossing als tweaker vindt ik kleinzakelijke apparatuur, echter je moet wel bereidt zijn hier tijd en moeite in te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
wvkreg schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

Ik heb deze ook in gebruik gehad. Was prima, maar NG heeft meer features en betere garanties: uitvoering: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit L2+ Managed Switch with 4 10GE ...

Ubiquity is ook mooi spul, prijzig ook. Dream Machine Pro plus switches en AP zit je ook al snel op 1000+ euro.
De vraag is echter of die extra rekenkracht (die hij als thuisgebruiker zeer waarschijnlijk niet gaat gebruiken) en 10 Gbps SFP+ sloten die 80 euro verschil waard zijn. Maar dat moet @vadimvt zelf beslissen.

@vadimvt ik zou ook zeker Vraag & Aanbod (of Marktplaats) even in de gaten houden, daar kun je ook regelmatig goede Enterprise switches kopen voor een prikkie: categorie: Netwerk switches

[ Voor 18% gewijzigd door Saeverix op 05-08-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
vadimvt schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:11:
....
Ik heb al gekeken naar de TP Link Eco XE75 Pro samen met de TP Link TL-SG1016PE Switch.
...
Wat is de reden dat je naar een managed switch aan het kijken ben?

twee uitvoering: TP-Link TL-SG116 voldoen ook voor het beschreven doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadimvt
DVX73 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Wat is de reden dat je naar een managed switch aan het kijken ben?

twee uitvoering: TP-Link TL-SG116 voldoen ook voor het beschreven doel.
To be honest, geen idee. Ik zag het aantal poorten en de prijs :+

Na deze thread is het eerlijk gezegd nog meer overweldigend geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadimvt
Saeverix schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:17:

Ik vrees een beetje dat Ubiquiti net boven mijn tech-grens zal liggen.
De kabels liggen er allemaal al btw, ik had dit allemaal al veel eerder moeten posten, but oh well.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
vadimvt schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

Ik vrees een beetje dat Ubiquiti net boven mijn tech-grens zal liggen.
De kabels liggen er allemaal al btw, ik had dit allemaal al veel eerder moeten posten, but oh well.
Ubiquiti is best simpel met de bijhorende Unifi Network applicatie. Je kunt die applicatie zelf hosten (net als je Plex Server), of installeren op je eigen PC en alleen starten wanneer nodig. Het voordeel in in ieder geval dat er genoeg informatie en hulp over te vinden is.

En dat de kabels er al liggen wil niet zeggen dat je ze allemaal moet gebruiken. Maar uiteindelijk is het je eigen beslissing, en waar je het beste gevoel bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadimvt
Saeverix schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:33:
[...]

Ubiquiti is best simpel met de bijhorende Unifi Network applicatie. Je kunt die applicatie zelf hosten (net als je Plex Server), of installeren op je eigen PC en alleen starten wanneer nodig. Het voordeel in in ieder geval dat er genoeg informatie en hulp over te vinden is.

En dat de kabels er al liggen wil niet zeggen dat je ze allemaal moet gebruiken. Maar uiteindelijk is het je eigen beslissing, en waar je het beste gevoel bij hebt.
Ok good to know! Inderdaad, er zijn zeker een aantal kabels dat we niet moeten activeren.
Het was allemaal gewoon voorziening, voor het geval dat het ooit nodig zou zijn.

In ieder geval bedankt voor alle tips!
Super vriendelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
vadimvt schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

To be honest, geen idee. Ik zag het aantal poorten en de prijs :+

Na deze thread is het eerlijk gezegd nog meer overweldigend geworden.
Mijn advies plaats een patchpaneel en een of meerdere unmanged gigabit switches.
Mocht je de ruimte hebben plaats dit dan in een 19" rack.

Dan voor wifi:
Als je geen behoefte hebt aan VLAN's PoE e.d. kies een wifi6 proconsumer oplossing.
Zelf heb ik goede ervaring met AVM Fritzbox, ook uit reviews hier op tweakers blijkt dat dit een gebruiksvriendelijke oplossing is.
Andere zeggen weer hetzelfde over Google Nest / Tp_Link Orbi etc.

Alternatief is voor nu een 5 tot 8 poorts gigabit switch i.c.m. een tweedehands wifi5 mesh set en dan goed onderzoeken hoe het uiteindelijk moet worden en voor je het weet heb je vervolgens een compleet homelab met alles erop en eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadimvt
Saeverix schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:33:
[...]

OK, dus waar ik momenteel naar kijk zijn de Unify U6+ (4-pack) met de Switch 24 PoE
https://eu.store.ui.com/e...cts/u6-plus?variant=U6%2B
https://eu.store.ui.com/e...poe?variant=USW-24-POE-EU

Hiermee ben ik toch vertrokken, niet?
Of heb ik toch die Cloud Gateway nodig?

OF, eventueel enkel werken met Unify Express units, zodat ik ze allemaal in kasten kan verbergen..

[ Voor 4% gewijzigd door vadimvt op 06-08-2024 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
vadimvt schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

OK, dus waar ik momenteel naar kijk zijn de Unify U6+ (4-pack) met de Switch 24 PoE
https://eu.store.ui.com/e...cts/u6-plus?variant=U6%2B
https://eu.store.ui.com/e...poe?variant=USW-24-POE-EU

Hiermee ben ik toch vertrokken, niet?
Of heb ik toch die Cloud Gateway nodig?

OF, eventueel enkel werken met Unify Express units, zodat ik ze allemaal in kasten kan verbergen..
Lijkt mij prima set. Voordeel van de AP's in de vorm van "schotels" zoals deze U6+ is dat je ze handig kan verstoppen, achter gordijnen, in kasten, onder tafels oid. Natuurlijk is dit theoretische ongunstig voor de functionaliteit maar mijn ervaring is dat het in een woonhuis prima werkt en het mooi is als je die AP niet kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadimvt
Prisma16 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

Lijkt mij prima set. Voordeel van de AP's in de vorm van "schotels" zoals deze U6+ is dat je ze handig kan verstoppen, achter gordijnen, in kasten, onder tafels oid. Natuurlijk is dit theoretische ongunstig voor de functionaliteit maar mijn ervaring is dat het in een woonhuis prima werkt en het mooi is als je die AP niet kan zien.
Ok. Even voor de zekerheid, ik heb geen gateway nodig hé?
Ik versta gateway als Modem-vervanger, klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
vadimvt schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Ok. Even voor de zekerheid, ik heb geen gateway nodig hé?
Ik versta gateway als Modem-vervanger, klopt dit?
Nee hoor gewoon de switch aan de modem koppelen.
Wat je wel zou kunnen doen is de wifi van je modem/router uitzetten en alle wifi via de U6+-en laten lopen. Geeft , in inder geval theoretisch, een meer stabiel wifi systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadimvt
Prisma16 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:43:
[...]

Nee hoor gewoon de switch aan de modem koppelen.
Wat je wel zou kunnen doen is de wifi van je modem/router uitzetten en alle wifi via de U6+-en laten lopen. Geeft , in inder geval theoretisch, een meer stabiel wifi systeem.
Ik ben nu net naar een video aan het kijken voor de setup.
Hierin zegt hij dat het eerste dat je moet doen voor een Unifi netwerk op te zetten is het connecteren van de gateway. Dus is een Gateway toch een vereiste voor Unifi home networking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@vadimvt Als je dan toch voor Ubiquiti ga, doe het dan gelijk goed en schaf er dan een UDM Pro of SE bij aan. Dan is je set compleet en kan je eventueel ook nog in camera's en een deurbel investeren.

Heb destijds zelf deze guide gebruikt, werkte perfect.

[ Voor 56% gewijzigd door Greatsword op 08-08-2024 11:26 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:51
vadimvt schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Ik ben nu net naar een video aan het kijken voor de setup.
Hierin zegt hij dat het eerste dat je moet doen voor een Unifi netwerk op te zetten is het connecteren van de gateway. Dus is een Gateway toch een vereiste voor Unifi home networking?
De meeste video's gaan uit van een compleet Unifi netwerk met alleen maar Unifi producten. Over mixen met andere merken kom je weinig video's tegen.
Het is echter wel mogelijk om een accesspoint te gebruiken zonder een Uniti gateway. Je kunt alleen niet gebruik maken van alle functionaliteiten.
Meer info: https://help.ui.com/hc/en...cess-Points-without-UniFi

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Pagina: 1