KM-heffing Vanaf 2030 betalen automobilisten naar gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 13:44
Zojuist kwam ik dit artikel tegen op de site van de rijksoverheid, blijkbaar moet in 2030 de kogel door de kerk zijn m.b.t. betalen per gereden kilometer.

https://www.rijksoverheid...tomobilisten-naar-gebruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AhvrhX2hJ3oMe4wXtmLitrLHT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4eBT99Oq3RS5zHefqtj2bSUN.png?f=fotoalbum_large

Ben bang dat het juist nog duurder gaat worden om een auto te bezitten en tevens schrijven ze:

"Ook kilometers die in het buitenland gereden zijn, tellen mee. Voor het heffen van de belasting hoeft alleen te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. De overheid hoeft niet te weten waar en wanneer deze kilometers zijn gereden en dit waarborgt de privacy. "

Geen idee hoe het eruit gaat zien of hoe ze dit willen gaan handhaven, tevens nogal vreemd dat er voor in het buitenland gereden kilometers ook betaald moet worden, dat zou betekenen wanneer je een ritje naar Spanje hebt gereden dat je ook al Tol hebt moeten betalen en dan nog eens aan de Belastingdienst mag aftikken, belasting op belasting dus. Lijkt me ook nogal on eerlijk voor de grensarbeiders die in het buitenland werken, waarvan de auto 95% van de kilometers over de grens rijdt.

Tevens zou ik dan als het toch niet meer uitmaakt een grote SUV op diesel kopen, met nog geen 10,000km per jaar maakt dat dan ook niet meer uit wat je rijdt als het toch hetzelfde kost van een boodschappen auto per gereden kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Die dikke diesel suv zal dan wel een hoger tarief per kilometer af mogen tikken denk je ook niet?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Eigenlijk betaal je nu toch ook al voor gebruik in het buitenland? Volgens mij is dat straks niet veel anders - los van de discussie of het eerlijk is of niet.

Ik ben benieuwd hoe ze de KM-prijs zullen gaan bepalen. Een en ander zal ook afhankelijk moeten worden van het type auto. Daarnaast had ik nog gehoopt dat ze misschien zouden gaan stimuleren om buiten de spitstijden te rijden, maar dat is natuurlijk weer lastig qua bijhouden/privacy enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Het artikel is al twee jaar oud. Bij de val van het kabinet is het onderwerp controversieel verklaard. Het nieuwe kabinet mag er (al dan niet) weer mee aan de slag gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossinkje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-09 14:36
Ben benieuwd wat dit uiteindelijk onder aan de streep gaat betekenen. Ben in principe wel een voorstander van betalen op basis van gebruik, want in het huidige systeem betaal je als je 5.000 km per jaar rijdt net zoveel als wanneer je 50.000 km per jaar rijdt. Maar ben bang dat je uiteindelijk hoe dan ook duurder uit bent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:01
@targaryanwolf Tsja dit uitgekleede voorstel is natuurlijk het resultaat van jaren lang polderen over de manier van registratie. Real-time registratie heeft namelijk teveel inbreuk op de privacy vind de meerderheid dus echt KM-heffen kan dan niet. Je kan niet spitsheffen, je kunt geef onderscheid maken tussen A- en N-wegen. Maar het is wel een redelijk eenvoudig systeem.

KM-stand controle kun je uitvoeren op basis van de NAP gegevens. Elke keer als jouw auto bij een garage staat wordt de KM-stand genoteerd en op basis hiervan kan de Belastingdienst controleren of de door jouw ingevulde KM stand logisch te verklaren is.

Maar goed ik heb niet het idee dat die plan heel veel prioriteit heeft voor het nieuwe kabinet en 2030 zelf zit nog niet eens in deze beleidsperiode. Dus IMHO weinig zin om hier je teveel over druk te maken. Pas als er een wetsvoorstel met concrete ingangsdatum is aangenomen in zowel 2e als 1e kamer zou ik mij er pas druk over gaan maken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 19:33
Bossinkje schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:10:
in het huidige systeem betaal je als je 5.000 km per jaar rijdt net zoveel als wanneer je 50.000 km per jaar rijdt. Maar ben bang dat je uiteindelijk hoe dan ook duurder uit bent..
De accijns op brandstof kan ook een beetje als betalen naar gebruik gezien worden. Alleen als je zelf je eigen EV oplaad gaat dat wat mank, maar voor vele..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:34
Je hebt ook gelezen wat er bovenaan dat artikel staat??

"Door de val van het kabinet is het betalen naar gebruik op 12 september 2023 controversieel verklaard. Dit betekent dat de ontwikkeling van de plannen is gestopt. Na de verkiezingen bepaalt het nieuwe kabinet of het een vervolg krijgt en zo ja, hoe. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Razr schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:05:
Eigenlijk betaal je nu toch ook al voor gebruik in het buitenland?
Nu betaal me MRB in Nederland als je in het buitenland rijdt. Maar als je 2 weken naar het buitenland gaat per jaar, is dat 4% van wat je aan MRB kwijt bent. Als je daarentegen 50% van je kilometers in die 2 weken rijdt, is het opeens 50%. 25x meer dus.

Een kilometerteller is helemaal niet eens verplicht in een auto, dus ik ben erg benieuwd hoe ze dat gaan controleren. Een snelheidsmeter is wel verplicht, maar dat kan via GPS. Kabeltje los dus?
Mijn huidige snelheidsmeter geeft 7% meer aan dan er daadwerkelijk gereden wordt. Dat is nogal wat als daar een prijskaartje aan komt te hangen. Nog veel zotter wordt het als je bedenkt dat alle buitenlanders in Nederland rondrijden zonder (nu) belasting te betalen, en straks dus ook, terwijl Nederlanders in het buitenland nu al op steeds meer plaatsen tol betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Davidshadow13 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:11:
KM-stand controle kun je uitvoeren op basis van de NAP gegevens. Elke keer als jouw auto bij een garage staat wordt de KM-stand genoteerd en op basis hiervan kan de Belastingdienst controleren of de door jouw ingevulde KM stand logisch te verklaren is.
En dan maakt de garage een typefout en staat er opeens 40.000 km meer op de bon als je 4 nieuwe banden koopt. Dit is vragen om problemen, maar verklaart wel waarom het terugdraaien van tellers opeens verboden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:59

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Aangezien dit artikel oud ( Nieuwsbericht | 01-07-2022 | 17:15) is en ook al besproken is in 'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk' ga ik dit topic sluiten

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.