Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radres
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-06 01:45
Wij zijn verhuisd naar een nieuwe appartement en die heeft geen gas .. alles electrisch.

Nu moeten we een electrische fornuis kopen maar die hebben fases of zo.

Is mijn meterkast geschikt voor electrische fornuis? Zie afbeelding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJB4nOjy3Oo5OXehdYNqHCelAsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXJ8ORL3Ysw0fL0gX1oDkatb.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hebben we een handleiding over koken gekregen van de woning. Zien screenshot.

Volgens mij is volgens handleiding fase 2 en meterkast fase 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdQTIjvhzTfyORv9kglBcomtci0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OE5tL94i1JEwQxXDcpmEXXKu.png?f=fotoalbum_large

Meer (technische) installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 06-08-2024 10:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 20:33

Mauzer

Wololoo

Je hebt een meterkast met 3 fases, getuigen de hoofdschakelaar, en dat het artikelnummer van ABB een 3-fase groepenkast is.

Je hebt in je keuken reeds een perilex-aansluiting zitten. Hierop kan je je kookplaat aansluiten. Deze aansluiting zit op (kook)groep 6+7.

Wel even de aders (laten) controleren, dat je niet per abuis je nieuwe kookplaat verkeerd aansluit en direct sloopt. Er zit een aansluitschema bij elke kookplaat, vaak wordt een perilex-stekker los meegeleverd.

Wololoo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:00
Wat ik me dan wel weer verbaasd, waarom een kookgroep als er drie fasen beschikbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Groep 6 & 7 zijn een kookgroep van 2x16=32A @ 230V = 7360W, afgerond 7,2 kW zoals de handleiding van je appartement vermeldt.

De hoofdschakelaar schakelt wel drie fasen. Aparte inrichting inderdaad.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dat er een 4p hoofdautomaat zit zegt niet dat dit een 3F aansluiting is.

Een zekere methode is door naar de meter te kijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAEqX7kd6UgtV9DDYJAGyCThKs8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c0BlvYU7z4YuokrfboUyVekY.png?f=user_large
Staan beide "symbolen op de meter? Kijk dan naar het display, deze zal fase-indicatoren bevatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 09:29
Als je toch 3 fases hebt zou ik zeker overwegen om alle 3 de fases naar de keuken te brengen. Dan ben je van dat gedrocht genaamd kookgroep af.

Hier een 11kW kookplaat achter een 3 x 16A krachtgroep op een 3x 25A aansluiting. Heb ik het vaak nodig, nee maar het is verdomd pretting om 3 zones op boost te hebben zonder dat ik de aansluiting eruit blaas.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Welke hoofdzekeringen heb je eigenlijk? Met 25A ben je met een kookgroep beperkt tot nog geen 6kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
hcQd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:09:
Welke hoofdzekeringen heb je eigenlijk? Met 25A ben je met een kookgroep beperkt tot nog geen 6kW.
Ik zie 3 x 40A , is dat de hoofdzekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
nodri2000 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:16:
[...]

Ik zie 3 x 40A , is dat de hoofdzekering?
Dat is de hoofdschakelaar, maar ook bij 3x25 hoort deze 40A te zijn, dus daar kun je geen conclusies uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-10 15:17
Ik hoop toch dat er 3x25A aangesloten zit en niet 3x40 want de kast is gerate op maximaal 3x32A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
hcQd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:18:
[...]

Dat is de hoofdschakelaar, maar ook bij 3x25 hoort deze 40A te zijn, dus daar kun je geen conclusies uit trekken.
Dit zijn toch de hoofdzekeringen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiTW21dVTQGck07e9zZc4M4WeE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtpRgVvYWZUV99hpYAXods6p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@nodri2000 nee dat zijn aardlekschakelaars.

Hoofdzekeringen zitten onder de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
jeroen3 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:21:
@nodri2000 nee dat zijn aardlekschakelaars.

Hoofdzekeringen zitten onder de meter.
Oh ja, stom van me. Zat ff niet op te letten.

@radres kun je een foto plaatsen van je gehele kast dus incl. meter en hoofdzekering(en)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:58

BCC

hcQd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:31:
Wat ik me dan wel weer verbaasd, waarom een kookgroep als er drie fasen beschikbaar zijn?
Net bij een nieuwbouwhuis van een vriend van me een bora aangesloten. 3 fase naar de schuur, 3 fase naar de zolder... en een kookgroep in de keuken. Ik weet het ook niet, maar het is blijkbaar standaard.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:20
BCC schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Net bij een nieuwbouwhuis van een vriend van me een bora aangesloten. 3 fase naar de schuur, 3 fase naar de zolder... en een kookgroep in de keuken. Ik weet het ook niet, maar het is blijkbaar standaard.
Het is eerder puur gemakzucht en goedkoper voor de installateur.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:03

mjl

Ugh

In het kader van niet snappen dat een 3fase groep beter is en meer compatible.

Qua hoeveelheid aders maakt het niet uit, het is dan 2x bruin plus 2x blauw of Bruin, zwart, grijs, blauw en in beide gevallen randaarde. Vaak zit gewoon de 5 kleuren variant in het voorbereide buisje. Het is vooral hoe het afgemonteerd is in de meterkast en de perilex (welke dan weer vele varianten heeft) die er toe doen.

Een krachtgroep neemt 3 automaat plekken in en kookgroep maar 2, dat scheelt kosten en eventueel de ruimte. En de aansluiting moet natuurlijk wel de juiste fases hebben :)

[ Voor 11% gewijzigd door mjl op 06-08-2024 12:11 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
BCC schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Ik weet het ook niet, maar het is blijkbaar standaard goedkoper.

Geld verdienen is kennelijk belangrijker als goed werk leveren, en dat is met kookgroepen dan dus de standaard geworden, helaas!

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dark_angel1969
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:06
Wat bedoel je hiermee? Dat er niet meteen 3 fase gebruikt worden voor de kookgroep?

[ Voor 11% gewijzigd door dark_angel1969 op 06-08-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-09 19:09
Is er geen tendens in de apparatuur dat er kookgroep spullen (2x230V) geleverd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:31
yalerta schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:42:
Is er geen tendens in de apparatuur dat er kookgroep spullen (2x230V) geleverd wordt?
Het gekke is dat de Bora Puru (bijvoorbeeld) gewoon 3-fasen aangesloten kan worden dus waarom men dan inderdaad 2-fase als standaard kiest. Gebeurd ook vanuit de keukenboer hoor.
Ik heb zelf moeten zeggen bij de keukeboer dat ik gewoon 3 fase aansluiting heb en daar graag gebruik van wil maken. Standaard tekenen ze een Bora in op 2-f.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:16

Theo

moederbord

@radres Wat voor aansluiting je hebt is onbekend. Je meterkast lijkt voor zowel enkelfase als driefase geschikt te zijn.
Onder de meterkast hangt de stroommeter. Hieronder zit een zwart kastje. Deze kast kan mogelijk één of drie automaten hebben. Ook kan dit kastje mogelijk een transparant venster hebben waarachter je één of drie zekeringen/stoppen ziet zitten. Dit kastje kan echter ook gewoon homogeen zwart zijn.

Indien je stoppen/zekeringen, of automaten kunt zien in dit kastje onder je energiemeter dan kun je zien of je er één of drie hebt zitten. Dit bevestigt dan dat je een enkelfase of een driefase aansluiting hebt.

Is het kastje homogeen zwart en kun je niks zien? Dan wordt het lastig om verder zo te zien, je meterkast en stroommeter zijn beide geschikt voor enkel en driefase. De enige manier om het dan te zien je je meterkast openen om te kijken hoeveel draden er vanuit onder komen. Maar wanneer je geen ervaring hebt met het openen van een meterkast wil je dit niet doen..

Een andere manier is er niet om echt duidelijkheid te krijgen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Maak eens een foto van je meter. Dat een groepenkast een 3 fase hoofdschakelaar heeft zegt niets.
Veel groepenkasten zijn 1 fase maar voorbereid op 3 fase, kan hier ook zijn. Zeker omdat je een kookgroep hebt en niet een 3 fase automaat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:16
CodeCaster schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:32:
Groep 6 & 7 zijn een kookgroep van 2x16=32A @ 230V = 7360W, afgerond 7,2 kW zoals de handleiding van je appartement vermeldt.

De hoofdschakelaar schakelt wel drie fasen. Aparte inrichting inderdaad.
Dat werkt alleen bij een aansluiting met minimaal 35A op de hoofdgroep. Met één fase is het bijna altijd 35/40A. Maar de gebruikelijke 3-fase aansluiting is 3x25A. En in deze config is het dus waarschijnlijk aangesloten op 1-fase van de drie die afgezekerd is op 25A.
Gevolg is dat je geen 7,2kW, maar maximaal ~6,2kW kan gebruiken en daar bovenop zit er nog een derde groep op deze fase.

Conclusie was al getrokken, het is zo goedkoop mogelijk aangelegd.
Beste oplossing is de groep te wisselen voor een 3-fase groep.

Maar inderdaad wat @LED-Maniak zegt, de meter of de hoofzekering(en) geven uitsluitsel.

[ Voor 5% gewijzigd door PROnline op 06-08-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Zie ook: Het grote kookplaat aansluiten topic en de afbeelding die daar te vinden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
Een ander probleem met kookgroepen is dat bij de kookplaat de twee nuldraden vaak op dezelfde klem worden aangesloten waardoor de automaten niet correct werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-09 19:09
DonJunior schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:55:
[...]

Het gekke is dat de Bora Puru (bijvoorbeeld) gewoon 3-fasen aangesloten kan worden dus waarom men dan inderdaad 2-fase als standaard kiest. Gebeurd ook vanuit de keukenboer hoor.
Ik heb zelf moeten zeggen bij de keukeboer dat ik gewoon 3 fase aansluiting heb en daar graag gebruik van wil maken. Standaard tekenen ze een Bora in op 2-f.
Ja, de Bora kan idd op 3 fasen aangesloten worden. (Ik heb hem zelf op 3 fase) Maar laatst nog een kookplaatansluiting gezien (BSH? apparaat waar het alleen mogelijk was op 2x230 aan te sluiten.
hcQd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:10:
Een ander probleem met kookgroepen is dat bij de kookplaat de twee nuldraden vaak op dezelfde klem worden aangesloten waardoor de automaten niet correct werken
En dat was dus het probleem bij de kookplaat die ik hierboven vermeldde. De automaten wilden niet in blijven. NUL verbinding in de kookplaat verwijderd zodat er 2x een NUL ontstond en toen werkte het.

En dat alles opgelost via Whatsapp en telefoon. Lang leve de smartfoon. De keuken, de apparatuur en ook de monteurs kwamen uit Duitsland en die kregen het ook niet aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene_db
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08-2024
Denk dat de 1e reactie van @Mauzer de beste is. het is een 3 fase groepenkast, Kijk naar de verschillende kleuren onder de groepen
Op de groepen 6-7 (die zijn gecombineerd) kun je een kookplaat op 2*220V aan laten sluiten.

niets tegen de andere mensen die reageerde, maar word voor een leek bijna niet meer te volgen zoveel verschillende info er is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radres
Bedankt voor alle berichten. Kan niet snel reageren ivm verhuizing momenteel.
Ik heb geen conclusie kunnen uittrekken... te technisch voor mij. Maar het is vooral belangrijk of ik een electrische fornuis kan gebruiken.

Heb wat meer afbeeldingen van onder de meterkast en lag ook tekst bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-JxR6Xuv1qYxP8e24V97iEZXy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTOvyb5uaIg9ET4xBxCBuGhe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kthetfq6bPU1IukxODLoW_Npgws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSd9lYk35i8x7KN2eecdJqkz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7dSnqoOZQ9s_oKotQPFSvljedI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6ZZ7s0zL8IhmmGWULjx9co3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZNqHaGraB0HsbcPogY8GGY30dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfikP2Em1JkUaY4J7tv4VW3k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWcyUfFl8MKKbKIMHO4QNZnqyzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShNtC2irLywix9fzdLKDatCg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRMjyJQ9eF-EGyriGsIY2b2sFso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ncjZWSmnUwQg7NHFVrwJLtx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36XyRMn_H-iY_XYtBWzUMDfHEsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/832PXT2Cdh6YcmykymfCyjAp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:58

BCC

Je hebt een 3 fasen meterkast (drie automaten onderin) en een kookgroep naar je keuken (2xN 2xL)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Je hebt 3x25A, dat betekent dat je de kookgroep niet met de volledige 7,2kW kunt belasten. Ik zou eens navragen hoe ze dit denken op te lossen.

Overigens 3x40A is zijn zo'n €900 per jaar duurder, dat lijkt me geen acceptabele oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door hcQd op 07-08-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
radres schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:43:
Bedankt voor alle berichten. Kan niet snel reageren ivm verhuizing momenteel.
Ik heb geen conclusie kunnen uittrekken... te technisch voor mij. Maar het is vooral belangrijk of ik een electrische fornuis kan gebruiken.

Heb wat meer afbeeldingen van onder de meterkast en lag ook tekst bij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
oke, maakt meer duidelijk.

er komt het huis binnen 3x25A (foto 2), dat is dus krachtstroom, netjes je hebt stap 1 gevonden.
maar helaas dit hoeft nog niet 100% te betekenen dat je ook krachtstroom hebt in huis.
(het is in veel huizen normaal dat er 3x25A aansluiting is, maar dan kun je nog steeds op maar 1x25A of 1x35A zijn aangesloten. een aanname is de moeder van de fout.)

helaas is foto 1, iets te slecht om de (slimme)meter te kunnen lezen, daar staat onmiskenbaar op dat je ook echt krachtstroom 3x25A hebt, dus ik geef je nog geen 100% zekerheid.
dus het wittige block in het midden, daar een detail foto van maken, of de gegevens van die meter opzoeken.
dat geeft je pas 100% duidelijkheid wat je echt hebt.
(alles wijst er wel op dat het 3x25A is, maar gokken is brokken en dat wil je niet met dit soort dingen.
zoals @jeroen3 ook al aan gaf, dat is wat je echt wil weten.)

kookgroep?
ehhh, ik kan hem nergens vinden in je meter kast?
dit kan een 3x16A kracht groep zijn (dit zie je meer in 60+cm kookplaten) of een 2x16A (dit zie je meer tot de 60cm kook platen).
maar in beide gevallen, moet als 1 van de 2 (of 3) groepen reageert, de andere ook mee trekken.
dus dan heb je 2(of 3) groepen met een brug aan elkaar (misschien heeft iemand de brug verwijderd?).
een voorbeeld van een abb kook groep zo :
https://www.elektramat.nl...oSq1NdRJUupQaArYAEALw_wcB
dan heb je een idee hoe dat er uit ziet.

(denk verder niet dat je echt problemen hebt, maar foutjes zijn zo gemaakt, dus misschien wel verstandig om er iemand met echt verstand naar het systeem te laten kijken.
deze meterkast ziet er wel naar uit dat je naar 3x16A kookgroep zou kunnen als je dat wil.
en dan kun je helle deftige kookplaten aansluiten, maar vaak is 2x16A al meer als genoeg voor de gewone mens.)

edit:
ik zeg het op deze manier, omdat ik een afdek plaatje mis op de plek waar ik eerder een kookgroep zou verwachten?
daar heb je een plek om 2x16A op 2 verschillende fase te hebben met een speciale kookgroep.
dan heb je de volle 2x16A dus 7,2kW ipv de 1 fase oplossing van 5,5kW die je nu lijkt te hebben.
maar er is iets veranderd aan je meterkast, en ik weet niet waarom dat gedaan is. :?
en wat is er dan nog meer veranderd wat problemen kan geven?
onzekerheid is niet tof als je met kracht stroom wil werken. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 07-08-2024 12:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1984
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-09 22:14
Om het zeker te weten, is het het gemakklijkst om in te loggen bij je netbeheerder (bijv, Stedin, etc). Daar zie je wat je aansluiting is (1x40A) = 1 fase of (3x 25A) = 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Je hebt 100% een 3-fase hoofdaansluiting.

Het enige vreemde is die fornuisgroep. Want 2x16A is groter dan 25A, dus dat gaat niet helemaal uit.
Maar het is geen gevaardlijke fout. Gewoon slecht doordacht.

Nu is het aan jouw of je genoegen neemt met een 5.5kW fornuis. Je kunt ze vaak begrenzen, dus als je een grotere koopt kan je die wel aansluiten, maar dan met begrenzing.
Wil je echter meer, je hebt bijvoorbeeld een 11kw model op het oog, dan moet je de boel ombedraden naar 3fase met een nieuwe aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:44
mb1984 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:55:
Om het zeker te weten, is het het gemakklijkst om in te loggen bij je netbeheerder (bijv, Stedin, etc). Daar zie je wat je aansluiting is (1x40A) = 1 fase of (3x 25A) = 3 fase.
Vaak staat het ook op de jaarrrekening.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:21

timovd

Voorsprong door techniek

yalerta schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:54:
[...]

Ja, de Bora kan idd op 3 fasen aangesloten worden. (Ik heb hem zelf op 3 fase) Maar laatst nog een kookplaatansluiting gezien (BSH? apparaat waar het alleen mogelijk was op 2x230 aan te sluiten.

[...]

...
De meeste kookplaten (4 pits zonder afzuiging) zijn 2x 230V (er zijn uitzonderingen, zoals wel eens te zien bij AEG). Als je een 3 fase hoofdaansluiting hebt, moet je die verdelen over 2 fasen. Brug op N1 en N2 en vervolgens L1 en L2 verdelen over 2 fasen. Een 4e ader blijft dan ongebruikt. Je hebt maar één N nodig.
Je sluit de plaat dan aan op 2x 230V, maar je verdeelt het wel over verschillende fasen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radres
Is dit misschien slimme meterkast?

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOq3UpUGNaS38iZNjHAQVej6c2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sGSPgfCXh5XrWvzfPETfpta.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door radres op 07-08-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dit haalt de laatste 0,1% onzekerheid weg, dit is 3x25A. ;)

dan nog de groepen die er boven zitten.
ik zie geen kookgroep, die doorverbonden met een brug is zo als ik al aangaf in mijn vorige post.
wel zie ik dat er 1 plaatje weg is.

dus iemand heeft iets aangepast aan de kast en nu is het onduidelijk of je aansluiting in de keuken nu op 1 fase of op 2 fase hangt?
op 2 fase, dan kun je tot de 7,2kW kookplaat gaan.
op 1 fase, dan kun je tot de 5,5kW kookplaat gaan.
(wil je een hogere kookplaat, dan moet de meterkast aangepast worden. is niet al te duur, maar moet dan wel.)
deze zou je nog uit kunnen zoeken, maar dan moet je de meterkast open schroeven, en checken wat en hoe het is aan gesloten.

(ik heb geen idee of je dit zelf wil doen, of dit wil laten doen.
moeilijk is het allemaal niet, maar snap ook wel als je iets hebt van, nee laat dat aan een pro over. ;)
als je er een pro voor inschakelt, dan weet je nu vast dat je een 7,2kW kookplaat kunt gebruiken.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
migjes schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:40:
[...]

dit haalt de laatste 0,1% onzekerheid weg, dit is 3x25A. ;)

dan nog de groepen die er boven zitten.
ik zie geen kookgroep, die doorverbonden met een brug is zo als ik al aangaf in mijn vorige post.
wel zie ik dat er 1 plaatje weg is.

dus iemand heeft iets aangepast aan de kast en nu is het onduidelijk of je aansluiting in de keuken nu op 1 fase of op 2 fase hangt?
op 2 fase, dan kun je tot de 7,2kW kookplaat gaan.
op 1 fase, dan kun je tot de 5,5kW kookplaat gaan.
(wil je een hogere kookplaat, dan moet de meterkast aangepast worden. is niet al te duur, maar moet dan wel.)
deze zou je nog uit kunnen zoeken, maar dan moet je de meterkast open schroeven, en checken wat en hoe het is aan gesloten.

(ik heb geen idee of je dit zelf wil doen, of dit wil laten doen.
moeilijk is het allemaal niet, maar snap ook wel als je iets hebt van, nee laat dat aan een pro over. ;)
als je er een pro voor inschakelt, dan weet je nu vast dat je een 7,2kW kookplaat kunt gebruiken.)
Ik zie wel een kookgroep, groep 6 en 7 zijn verbonden met een brug (toegegeven wit op wit dus slecht te zien)

MAW kan TS probleemloos een 2 fase kookplaat aansluiten op huidige installatie (even aansluitschema van plaat checken)
Of een 3 fase perliex laten installeren door een installateur en een 3 fase kookplaat gaan gebruiken.

@radres Je kan het beste even de EAN code van je slimme meter blurren of de foto verwijderen. Nu kunnen mensen op afstand jouw meter aflezen.

[ Voor 4% gewijzigd door sebastiaan89 op 07-08-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

sebastiaan89 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:43:
[...]

Ik zie wel een kookgroep, groep 6 en 7 zijn verbonden met een brug (toegegeven wit op wit dus slecht te zien)

MAW kan TS probleemloos een 2 fase kookplaat aansluiten op huidige installatie (even aansluitschema van plaat checken)
Of een 3 fase perliex laten installeren door een installateur en een 3 fase kookplaat gaan gebruiken.
Wat is volgens jou een 2 fase kookplaat? Met de huidige groepenkast wordt dit op 1 fase aangesloten namelijk. Dat je 2x L en 2x N aansluit wil niet zeggen dat je dan een 2 fase aansluiting hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
Je hebt helemaal gelijk, maar zo word dat ding in de volksmond nou eenmaal genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een fornuisgroep op 3x 25A is niet echt optimaal als het hele spul op 1 fase zit. 2x 16 = immers 32 en 25 is minder dan 32. Dan zou ik zeker kijken voor een oven die niet ook z'n stroom uit diezelfde kookgroep moet halen, maar gewoon in een normaal stopcontact op een andere fase gaat.

Zo op het eerste oog, lijkt de fornuisgroep helaas wel op 1 fase te zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sebastiaan89 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:43:
[...]

knelle, die is slecht te zien. ;)
je hebt gelijk, niet gezien maar op eerste foto is het iets duidelijker.
mmm, dat zou ik dan weer niet zeggen, probleemloos is iets anders.
normaal met een backplane zoals een ABB kast, zijn plaats 6 en 7 dus 1 fase van de 3 (dit zie je aan de groen/blauw/geel.).
alleen intern kan hij anders bedraad zijn ?
die durf ik niet te zeggen aan de hand van de info die ik nu heb.
dit is max 5,5 tot bewezen is dat dit 2 fase zijn en dan pas 7,2kW. ;)

dit is simpel aan te passen, alleen waarom dit nu zo is, mmm vreemd aangelegd en wat was de reden om dit zo te doen?

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 07-08-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

sebastiaan89 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:47:
Je hebt helemaal gelijk, maar zo word dat ding in de volksmond nou eenmaal genoemd.
Je geeft dus een slecht advies door 2x 16A op één fase aan te sluiten. De TS heeft dan wel automaten als hoofdzekering, dus is de impact kleiner dan met smeltzekeringen, maar het advies is nog steeds niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:51:
Zo op het eerste oog, lijkt de fornuisgroep helaas wel op 1 fase te zitten.
jep ook mijn vermoeden.

oplossing (check even mee ook ik maak fouten, en werk met beperkte info.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBUVYUX5E1IT9cV5yggI4MPV0hE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TxtFmPLAWQNjvMEGqNh5T42G.webp?f=user_large
groep 9 en 10 -> 1 stapje verplaatsen naar rechts.
groep 6 en 7 -> 2 stapje verplaatsen naar rechts.

dan nog de vraag: komt er ook een pittige elektrische oven?, dan die graag op groep 1 of 2.

dan nog de vraag of @radres dat leuk vind om te doen, of dat over laat aan een ander. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
@migjes dat kan niet zo maar wat jij zegt. Als dit een busboard is dan valt er weinig te schuiven.
Dat is ook exact de reden waarom er zo vaak een fornuisgroep in een driefasenkast zit, als je hier een driefasen aardlekschakelaar plus automaat (=8 modules breed) of zelfs alleen maar een driefasen aardlekautomaat (=4 modules breed) voor in de plaats moet komen is die hele kast gewoon te klein.

In de nieuwbouw krijg je een hoofdschakelaar, drie aardleks en wat groepen en klaar.
Omdat er duizenden kookgroepen in driefasenkasten in Nederland zitten gemonteerd en dat vrijwel altijd wel goed gaat wordt dat gewoon als goedkope, niet correcte standaard lekker toch zo afgeleverd.

Het hier op de juiste manier doen heeft gelijk een extra kast tot gevolg. En kookgroepen kunnen niet op twee fasen, want de nul zit dan bij elkaar gebrugd in de kookplaat, dat werkt niet met twee losse automaten achter twee verschillende aardlekschakelaars.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Kookplaat achter 2 ALS's zetten kan wel, maar zou ik zelf nooit doen. Het is wel het meest eenvoudige om te doen, omdat je geen draden hoeft los te maken (zeker met een busboard). Als toch één van de ALS's klapt bij gebruik van de oven, moet je toch naar een er (aardlek) automaat en die moet dan vervolgens in een losse kast. Mijns inziens is dat wel de beste oplossing.
De brug is meestal los te halen, dus die hoeft niet gebrugd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radres
Een electricien was gisteren even kijken, was eigenlijk voor me buurman gekomen.
Hij vertelde dat de meterkast een fase 3 kast is, maar momenteel ingesteld staat op fase 2. Als ik een fase 3 fornuis zou kopen, zouden er dingen veranderd moeten worden . En ikke maar knikken ja ja ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

radres schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:31:
Een electricien was gisteren even kijken, was eigenlijk voor me buurman gekomen.
Hij vertelde dat de meterkast een fase 3 kast is, maar momenteel ingesteld staat op fase 2. Als ik een fase 3 fornuis zou kopen, zouden er dingen veranderd moeten worden . En ikke maar knikken ja ja ja
Simpelweg komt het erop neer dat als jouw nieuwe kookplaat niet per se 3 fasen nodig heeft je hem waarschijnlijk wel op die kookgroep die er nu in zit kan aansluiten. (Is een kookgroep op maar één fase trouwens dmv twee gekoppelde 16A automaten wat heel verwarrend vaak 2 fasen wordt genoemd)
Is eigenlijk een totaal onwenselijke situatie maar komt helaas heel veel voor. :|

Je heb nog net wel ruimte in je groepenkast voor een krachtgroep aardlekautomaat voor je kookplaat maar omdat het een busboard kast is is aanpassen erg lastig.
Zou er zelf een complete kast naast zetten, geen los klein kastje enkel voor een krachtgroep. Je lijkt de ruimte te hebben en ben je gelijk voorbereid op de toekomst.
Maar ook dat is geen hele kleine aanpassing helaas, ook al kost het wel veel minder moeite dan de huidige verbouwen.
Als je het zelf kan of iemand kent zou ik daarvoor opteren, dan is het wel een klein klusje, niet al te duur en zo gedaan (buis met aarde verplaatsen, kast er links naast zetten, aftakking van HS naar nieuwe kast), het gedoe zit in de mensen het bewegen te doen en de hoge kosten die ze daarvoor waarschijnlijk zullen rekenen.

Ik adviseer je eens hier te kijken: Het grote kookplaat aansluiten topic

Hopelijk kan je de bouwer/eigenaar (weet niet of het koop of huur is) bewegen om het kosteloos aan te passen want eigenlijk is een dergelijke kookgroep in een 3 fase kast niet conform hoe het zou moeten zijn. Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 20-08-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:35
yalerta schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:54:
[...]

[...]

En dat was dus het probleem bij de kookplaat die ik hierboven vermeldde. De automaten wilden niet in blijven. NUL verbinding in de kookplaat verwijderd zodat er 2x een NUL ontstond en toen werkte het.

En dat alles opgelost via Whatsapp en telefoon. Lang leve de smartfoon. De keuken, de apparatuur en ook de monteurs kwamen uit Duitsland en die kregen het ook niet aan het werk.
Snap ik niet. Dan zijn ze de hele dag bezig met keukens verkopen en aansluiten en snappen nog steeds niets van 1, 2x1 en 3 fasen. Al die keuken boeren niet.
Pagina: 1