Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:49
Beste tweakers,

Ik ben al weken op zoek hoe ik het beste mijn Zehnder Comfoair E400 slim kan maken. Ik heb veel verschillende tweaker topics gelezen, meestal gaat het om andere WTW units (Comfofan, itho, etc.) die niet lijken op de Comfoair.
Ik heb Home Assistant in mijn huis en ik zou hier graag de WTW unit op willen aansluiten om deze te kunnen aansturen (bij voorkeur via zigbee).

Een paar belangrijke overwegingen:
- Graag behoud ik de mogelijkheid om te WTW unit aan te kunnen sturen met de 3 verschillende standen;
- De WTW unit is aangesloten dmv een Perilex stekker in de muur. Helaas is in de wcd niet genoeg ruimte voor een shelly/zigbee controller. Wellicht moet dit op een andere manier worden opgelost?
- Een shelly/controller aansluiten in de wcd van de 3 standen schakelaar in de keuken wordt denk ik ook lastig, er is namelijk geen neutraaldraad aanwezig (zie foto's).

Wie zou mij kunnen helpen om dit op te kunnen lossen? Alvast heel erg bedankt!!

Een paar foto's van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fiq1i2MFbOezYZyD6mCiKTdV3d8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqkvBJzLIGvBKOCs7Cnjpz4M.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant van printplaat waar eventueel een 0-10v dimmer op zou kunnen? Overigens kan ik hiervoor nergens aansluitschema's vinden (ook niet op officiele website van Zehnder)...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJj8h6lHwA8gT6_3O5hiaVdjCLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXIzhj0odrq7lStCNdbeciEx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyTpqwxA9GPsbuXWeHcI-ddLRGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RipeXBB0D5C1Jeh5jebA5r9y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Frietkot op 04-08-2024 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:54
Frietkot schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:52:
Achterkant van printplaat waar eventueel een 0-10v dimmer op zou kunnen? Overigens kan ik hiervoor nergens aansluitschema's vinden (ook niet op officiele website van Zehnder)...
Bij de handleidingen, in de "Handleiding voor de installateur", p 9, staat wat de aansluitingen zijn van de 0-10V ingang linksboven (licht-blauw).

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op github staat ook niks bruikbaars?
https://github.com/search?q=Zehnder&type=repositories

Deze mischien?
https://github.com/yoziru/esphome-zehnder-comfoair

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2024 07:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
Dank voor het meedenken, deze zijn voor de Comfoair Q en lijken helaas niet te zijn voor de Comfoair E (printplaat is anders). Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zover had ik nog niet gekeken.
Communicatie werkt via canbus protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
arnoldniessen schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 00:14:
[...]

Bij de handleidingen, in de "Handleiding voor de installateur", p 9, staat wat de aansluitingen zijn van de 0-10V ingang linksboven (licht-blauw).
Ah dank, dat helpt! Weet je of ik onderstaande dimmer daarop kan aansluiten om zo de 0-10v ingang aan te sturen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Y38vBhQbaeQdmOFDikC4L4UEJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOH6Tuol67xXHWwUFvIKevAF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou iets proberen met een shelly 0-10V
https://kb.shelly.cloud/k.../shelly-plus-0-10v-dimmer
(gegoogled wellicht meer leveranciers)
Kan je die niet voeden bij het apparaat zelf?

Of anders een M5stack DAC2 met Atom S3 lite (al zal het zoeken zijn naar een geschikte library voor de dac2)

Ik zou wel even uitzoeken of de bediening samen werkt
0-10V EN / OF
standenschakelaar

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2024 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietkot
Dank voor je suggestie. Ik zal eens kijken of ik de shelly 0-10v werkend kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-07 05:51
Ik lees even mee; ik heb ook een Zehnder E400 en overweeg hem via een Shelly via 0-10V aan te sturen.

Weet iemand hoe zo'n 0-10V sturing werkt in combinatie met de bestaande CO2 sensor die wij in de woonkamer hebben, en de pulsdrukkers in de badkamers om de ventilatie tijdelijk op maximale stand te zetten? Zal een signaal op de 0-10V ingang de overige sturings-inputs overriden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincent_89
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:26
saturn21 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:57:
Weet iemand hoe zo'n 0-10V sturing werkt in combinatie met de bestaande CO2 sensor die wij in de woonkamer hebben, en de pulsdrukkers in de badkamers om de ventilatie tijdelijk op maximale stand te zetten? Zal een signaal op de 0-10V ingang de overige sturings-inputs overriden?
In de gebruikershandleiding staat het volgende: Als er meerdere schakelaars en/of sensoren beschikbaar zijn in de woning, dan richt het toestel zich naar de hoogste ventilatiestand. Bij het uitschakelen van de badkamerschakelaar blijft de ventilatie nog doorlopen in stand 3 voor 30 minuten. Andere sensoren kunnen dit niet beinvloeden.

In onze toekomstige (project) nieuwbouw woning is ook een Comfoair E400 (variant LP) geinstalleerd zagen we bij een kijkdag. Hier zit niet de RF PCB in. Het aansturen wil ik ook via de Analoge 0-10V ingang realiseren. Voor nu zie ik het toevoegen van de RF PCB nog niet als meerwaarde. Heb niet de wens om de dure Zehnder CO2 sensor te koppelen bijvoorbeeld. De aansturing via RF is overbodig als het ook via 0-10V kan en geeft meer opties voor automatiseren etc.

Daarnaast zou ik graag de data uit de sensoren uit willen lezen en inzichtelijk willen maken in bijv. Home Assistant. Dit zou het automatiseren naar een hoger niveau kunnen brengen :)

Voorgaande modelen van de Comfoair hebben een seriele port (RS232). Hier zijn op Github wel oplossingen voor te vinden om uit te lezen via bijv. ESP8266 voor Zehnder WHR930. Dezelfde PCB zit ook in de Comfoair 350.
De besturingsprint voor de nieuwere Comfoair E300 en E400 heeft geen RJ44 port meer voor RS232 communicatie. Heeft iemand enig idee of er op een andere manier commicatie opgezet kan worden? Via het display zijn alle (relevante) sensor waarden in te zien. Eerdere topics hier en Github afstruinen heeft me nog niet verder gebracht helaas.

[ Voor 23% gewijzigd door Vincent_89 op 29-08-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjepers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-07 18:35
Frietkot schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:52:
Beste tweakers,

Ik ben al weken op zoek hoe ik het beste mijn Zehnder Comfoair E400 slim kan maken. Ik heb veel verschillende tweaker topics gelezen, meestal gaat het om andere WTW units (Comfofan, itho, etc.) die niet lijken op de Comfoair.
Ik heb Home Assistant in mijn huis en ik zou hier graag de WTW unit op willen aansluiten om deze te kunnen aansturen (bij voorkeur via zigbee).

Een paar belangrijke overwegingen:
- Graag behoud ik de mogelijkheid om te WTW unit aan te kunnen sturen met de 3 verschillende standen;
- De WTW unit is aangesloten dmv een Perilex stekker in de muur. Helaas is in de wcd niet genoeg ruimte voor een shelly/zigbee controller. Wellicht moet dit op een andere manier worden opgelost?
- Een shelly/controller aansluiten in de wcd van de 3 standen schakelaar in de keuken wordt denk ik ook lastig, er is namelijk geen neutraaldraad aanwezig (zie foto's).

Wie zou mij kunnen helpen om dit op te kunnen lossen? Alvast heel erg bedankt!!

Een paar foto's van de situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zag net deze topic. Er is een RF printplaat van Zehnder te koop, die op de achterkant van de huidige printplaat kan inklikken. Zie onderstaande link. Printplaat nr. is 655000762. misschien heeft u hier iets aan.
https://www.zehnder.nl/fi...uMTczMDExNjc3NS4wLjAuMA..
Ik heb zelf net zo'n RF printplaat gekocht, samen met een CO2 inbouw sensor van Zehnder. (art.nr. 655000830.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
Dank voor de reacties. Inmiddels is het gelukt de WTW installatie aan te sturen via Home Assistant met behulp van een 0-10v PWM Dimmer: 0-10 dimmer
Hiermee kan ik de WTW unit traploos aansturen via Zigbee. Uitlezen van alle specs kan helaas niet, maar voor nu is het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jm1066
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-07 14:36
Frietkot schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:07:
Dank voor de reacties. Inmiddels is het gelukt de WTW installatie aan te sturen via Home Assistant met behulp van een 0-10v PWM Dimmer: 0-10 dimmer
Zou je misschien iets meer in detail willen aangeven hoe je de dimmer percies hebt aangesloten op je WTW?

Dank bij voorbaat! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
jm1066 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

Zou je misschien iets meer in detail willen aangeven hoe je de dimmer percies hebt aangesloten op je WTW?

Dank bij voorbaat! :D
Zie hierbij de link naar de handleiding en de stroom schema's. De 0/10v Dimmable Power Supply die je in de stroomschema's ziet staan is je WTW unit in dit geval. Stroom uit stopcontact gaat in PWM dimmer -> output PWM dimmer gaat naar 0-10v aansluiting van je WTW unit.
Als je hem hebt aangesloten is het van belang om te checken of je de 0-10v aansluiting ook "aan" hebt staan in de instellingen van je WTW unit. Deze kan je op aan zetten via het uitgebreide menu (code = 4210) en vervolgens zie je een voltage komen als de PWM dimmer aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent_89
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:26
Frietkot schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:07:
Hiermee kan ik de WTW unit traploos aansturen via Zigbee. Uitlezen van alle specs kan helaas niet, maar voor nu is het prima!
Mooi om te horen dat het gelukt is! Vanwaar de keuze voor een 0-10V PWM dimmer? Dit valt ook te realiseren met normale 0-10V dimmer zoals je eerder benoemde lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
Vincent_89 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:58:
[...]

Mooi om te horen dat het gelukt is! Vanwaar de keuze voor een 0-10V PWM dimmer? Dit valt ook te realiseren met normale 0-10V dimmer zoals je eerder benoemde lijkt me?

[...]
Nee dat is helaas niet mogelijk. Je hebt met een normale 0-10v dimmer nog een extra driver nodig. Je moet een specifieke PWM dimmer hebben om te kunnen dimmen zonder extra driver. Daarom werkt een shelly dimmer bijv. ook niet (hier mist ook de driver).
Dat is in ieder geval wat ik heb getest en mij heb laten vertellen, ik ben geen elektricien. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:29

rvk

Even ter info...
Ik heb een Zehnder ComfoAir E300 van 2024 en die kan ik aansturen met een NRF905 (voor RF) op een Wemos met de software van eelcohn. Daar staat wel ComfoFan maar werkt dus wel op de ComfoAir om de fan stand op laag, middel en hoog te zetten (incl. de timer functie). Uitlezen van de sensoren kan helaas niet.

https://github.com/eelcohn/nRF905-API
https://github.com/eelcohn/ZehnderComfoair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderkrist
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-06 16:21
De Shelly RGBW2 heeft wel PWM ondersteuning, dit zou dan toch moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3F
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-07 15:04

D3F

Het is misschien vragen naar de bekende weg, maar de WTW moet hiervoor van de wand af neem ik aan? Of is het mogelijk om de module aan te sluiten als de WTW nog aangesloten is. Uiteraard even de stroom eraf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
Mijn E400 WTW unit zit niet aan de wand maar staat op een soort standaard. Als het goed is hoef je alleen de voorkant (klep waar de filters in zitten), en het scherm/bovenkant los te maken (zie ook foto's in de openingpost). Vervolgens kan je de dimmer op de 0-10v ingang aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Frietkot op 01-04-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 00:26
Frietkot schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:58:
Mijn E400 WTW unit zit niet aan de wand maar staat op een soort standaard. Als het goed is hoef je alleen de voorkant (klep waar de filters in zitten), en het scherm/bovenkant los te maken (zie ook foto's in de openingpost). Vervolgens kan je de dimmer op de 0-10v ingang aansluiten.
Hoi, ik heb ook een comfoair e400 r p en ben benieuwd naar hoe je het voor elkaar hebt gekregen. Je hebt al veel toegelicht maar ik vraag me af hoe dat er dan uit ziet. Zou je een foto kunnen delen van de aangesloten dimmer?

Qua werking: gebruik je de fysieke 3 standen schakelaar nog of loopt de aansturing nu volledig via zigbee alleen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb eerder dit jaar onze WTW geautomatiseerd met CO2 meters, HA en een Shelly dimmer. Je kan mijn post hierover in een andere topic vinden.

https://gathering.tweaker...message/81420540#81420540

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Pagina: 1