Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 18:32
Over een half jaartje gaan wij verhuizen naar een 2 onder 1 kap uit 1987 (normaal energielabel B maar vanwege de zonnepanelen nu A). We willen hier slim investeren in isolatie/warmtepomp/airco en of zonneboiler en vragen ons af wat we het beste kunnen doen. We gaan zelf naar zolder toe. Op de begane grond hebben we vloerverwarming (met leidingen) en een qooker. Op het dak liggen 15 wat oudere zonnepanelen (op de garage kunnen we er evt meer kwijt). De investering maakt me niet zoveel uit, als het maar slimme investeringen zijn die zich snel terugverdienen.

Zolderisolatie. We willen, mocht dit goed zelf te doen is en het rendabel is, tussen de balken isoleren, gaan we zelf doen. Daar hebben we denk ik zo'n 17cm ruimte. Ik dacht aan pirplaten van 15cm. Hoe moet ik dat monteren ivm vocht/schimmel etc?

Vloerisolatie. Ik heb een foto bijgevoegd. Ik vroeg me af of het rendabel is en wat voor materiaal ik het beste kan plaatsen in de kruipruimte.

Warmtepomp/zonneboiler. Het is een gasgestookt huis. Is het rendabel om ze beide te plaatsen of zou ik voor 1 moeten kiezen? En welke zou dat dan moeten zijn? En welk type, hybride of volledig elektrisch? Indien elektrisch, welke soort warmtepomp zou ik moeten nemen?

Ik twijfel even tussen meerdere oplossingen qua warmtepomp/airco. Ik zou, indien rendabel, een warmtepomp (hybride/elek.) kunnen laten plaatsen. dan moet ik denk ik boven de radiatoren vervangen voor lage temperatuur-radiatoren. hoe goed koelen die warmtepompen in de zomer (goed genoeg om een airco overbodig te maken?). Of ik kan de radiatoren boven weghalen en daar airco's neerhangen voor koelen en verwarmen.

Wie kan mij helpen met advies zodat ik niet de verkeerde keuze maak?

Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7oMgfYV5BR4YSVZUFNoCDDnB5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ornj54ChP9H2wWJmFWfc7Jnc.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STg3mqDi6bz0RXKbKCsN9RIIQgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CYQTp36dE4FOUpQLzaN1s9zm.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpBEsRYt1rVnnD8zB8EYddjmU6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eBDZNOFJBKhxLY5ZLhGbfvK2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni5YvAQoePDF99F2kQLwfyG03uI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kIvJzP5OtrHkNHZmg2FwouHv.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:45
Je vraagt een hoop, wat elders op het forum best uitvoerig is beschreven. Er is zelfs een heel topic over zolderisolatie. Welke kennis trof je daar niet aan 😉?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:35

tijmeng

Panasonic 7J

Begin eerst maar eens met isoleren. En voordat je heel de zolder vol.met glaswol of pir gooit. Kijk eens naar biobased zoals bv gutex thermoflex. Die heeft bij deze dikte een 12uur fase verschuiving waardoor je ooknde warmte in de zomer buiten houdt. Met glaswol wordt t alsnog heet op zolder. Met biobased heb je allicht geen lompe airco nodig en voldoet een jaga icm warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:37
1. Zolder isolatie (zo goed als redelijkerwijs kan). Liefst biobased/lange fase-verschuiving.
2. Airco op zolder (zeker als je er gaat slapen...)
3. (Kleine)Fe-warmtepomp inkoppelen op je vloerverwarming, radiatoren als "slave" mee laten draaien 1 winter, is het in een van de kamers te koud --> daar de radiator upgraden.
4. Warmtepompboiler op zolder. (Doorvoer cv hergebruiken).
5. Vloer lijken geïsoleerde broodjes te zijn? Even de dikte van de eps opmeten, eventueel opdikken (maar levert weinig op).

Eventueel airco weglaten (warmtepompboiler in zomer de zolder laten mee-koelen).

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-07 19:10
Begin met een doordacht plan. Veel zaken "grijpen in elkaar".
De basis voor een goed plan is een warmteverlies berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:37
Lange Herman schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:23:
Dit dus :)

Iets betere isolatie / toch die wtw etc kan ertoe leiden dat je een kleinere WP nodig hebt of die bestaande leidingen toch voldoen...

En vergeet de zonwering ook zeker niet! (Aan de buitenzijde van de ramen...)

Geen tegeltuin, geen betonnen schuttingen etc. Zorgen ook voor minder warmte in de zomer..

[ Voor 18% gewijzigd door BjornHero op 04-08-2024 19:31 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Lange Herman schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:23:
Dat is wel interessant. Hoe werkt dat precies, moet ik dan bepaalde gegevens aanleveren? Ik woon er namelijk nog niet dus wat het verbruik zal zijn kan ik alleen maar inschatten.

Zodra je de berekening hebt, staat daar dan ook een advies in of moet je daar zelf je conclusies uit trekken?

Overigens zie ik dat mijn gemeente een gratis warmtescan aanbiedt. Is dat ongeveer hetzelfde of weer totaal iets anders?

[ Voor 10% gewijzigd door stefan212 op 05-08-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:04
stefan212 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:20:
Warmtepomp/zonneboiler. Het is een gasgestookt huis. Is het rendabel om ze beide te plaatsen of zou ik voor 1 moeten kiezen? En welke zou dat dan moeten zijn? En welk type, hybride of volledig elektrisch? Indien elektrisch, welke soort warmtepomp zou ik moeten nemen?

Ik twijfel even tussen meerdere oplossingen qua warmtepomp/airco. Ik zou, indien rendabel, een warmtepomp (hybride/elek.) kunnen laten plaatsen. dan moet ik denk ik boven de radiatoren vervangen voor lage temperatuur-radiatoren. hoe goed koelen die warmtepompen in de zomer (goed genoeg om een airco overbodig te maken?). Of ik kan de radiatoren boven weghalen en daar airco's neerhangen voor koelen en verwarmen.

Wie kan mij helpen met advies zodat ik niet de verkeerde keuze maak?
De isolatie zou ik sowieso doen.
En die gratis warmtescan ook. Zelfs al zou dat niet direct heel veel zeggen.

Maar daarna...
Is het je doel om direct van het gas af te gaan? Het gas verwarmd nu alleen nog de bovenverdieping met radiatoren, of ook de vloerverwarming van de benedenverdieping? en het SWW, neem ik aan.
Bij vloerverwarming is het over het algemeen wel mogelijk om naar een warmtepomp over te stappen. Bij radiatoren soms ook.
Meer info over warmtepomp: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic (En dan de specifieke L/L en L/W topics).

Is het mogelijk om eerst een jaar/een winterseizoen af te wachten? Er zijn genoeg mensen die ervoor kiezen om alleen de benedenverdieping te verwarmen, vooral in een goed geïsoleerde woning. Als nood, mocht het echt te koud zijn, wordt dan gekozen voor elektrische radiatoren (of andere oplossingen. Ik heb zelf bv aan een elektrisch deken voldoende op de echt koude dagen).

Voor SWW zou je kunnen kijken of dat icm de mogelijke warmtepomp kan. Of een aparte warmtepompboiler. Of andere oplossingen.
Een zonneboiler zou ik zelf niet voor gaan. Dat is eigenlijk een dure elektrische boiler, die alleen aangaat als er zonne-energie is. Dit is ook op te lossen met ander schakelapparatuur of Home Assistant of zo. Of zelfs handmatig: zelf de boiler aanzetten als de zon schijnt en weer uit, zodra de zon weg is. Daar is in ieder geval vanalles voor te verzinnen wat icm met een gewone elektrische boiler veel goedkoper kan dan een zonneboiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan212
Truus01 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

De isolatie zou ik sowieso doen.
En die gratis warmtescan ook. Zelfs al zou dat niet direct heel veel zeggen.

Maar daarna...
Is het je doel om direct van het gas af te gaan? Het gas verwarmd nu alleen nog de bovenverdieping met radiatoren, of ook de vloerverwarming van de benedenverdieping? en het SWW, neem ik aan.
Bij vloerverwarming is het over het algemeen wel mogelijk om naar een warmtepomp over te stappen. Bij radiatoren soms ook.
Meer info over warmtepomp: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic (En dan de specifieke L/L en L/W topics).

Is het mogelijk om eerst een jaar/een winterseizoen af te wachten? Er zijn genoeg mensen die ervoor kiezen om alleen de benedenverdieping te verwarmen, vooral in een goed geïsoleerde woning. Als nood, mocht het echt te koud zijn, wordt dan gekozen voor elektrische radiatoren (of andere oplossingen. Ik heb zelf bv aan een elektrisch deken voldoende op de echt koude dagen).

Voor SWW zou je kunnen kijken of dat icm de mogelijke warmtepomp kan. Of een aparte warmtepompboiler. Of andere oplossingen.
Een zonneboiler zou ik zelf niet voor gaan. Dat is eigenlijk een dure elektrische boiler, die alleen aangaat als er zonne-energie is. Dit is ook op te lossen met ander schakelapparatuur of Home Assistant of zo. Of zelfs handmatig: zelf de boiler aanzetten als de zon schijnt en weer uit, zodra de zon weg is. Daar is in ieder geval vanalles voor te verzinnen wat icm met een gewone elektrische boiler veel goedkoper kan dan een zonneboiler.
Mijn doel is vooral het rendement. Het geld wat ik kan investeren is afkomstig uit de toekomstige verkoop van mijn huidige woning. Ik heb voor mijn nieuwe woning natuurlijk ook geld moeten lenen, dus als ik het beste mijn leningdeel wat verder af moet lossen is dat ook prima.

We hebben nu nog 2 jonge kinderen (hoop op een 3e) dus de kosten zijn nu nog niet zo groot, we verwarmen boven nog niet. Zodra ze wat ouder zijn en verwarming op hun kamer willen en gaan douchen zal het verbruik een stuk toenemen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-07 19:10
stefan212 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:19:
[...]

Dat is wel interessant. Hoe werkt dat precies, moet ik dan bepaalde gegevens aanleveren? Ik woon er namelijk nog niet dus wat het verbruik zal zijn kan ik alleen maar inschatten.

Zodra je de berekening hebt, staat daar dan ook een advies in of moet je daar zelf je conclusies uit trekken?
Daar kun je het beste een deskundige of adviseur voor inhuren. Er zijn zeker ook installateurs die die expertise in huis hebben. (Maar zeker niet allemaal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
In het label rapport staan de isolatieaardes en adviezen waar makkelijk op te winnen valt.

Als het dak al een rd van >4 heeft, zou ik eerder zoldervloer isoleren dan dakisolatie vervangen.

In het rapport kan je ook snel zien waar quick wins te halen zijn.
Pagina: 1