• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:55
kazuka schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:47:
[...]

Die aansturing is toch niet exclusief voor batterijen met een subsidie? Volgens mij is dit al actief voor iedereen met een Nexus. Je kunt deze maand in de stats heel goed zien dat laden bij overschot tijdens de piekuren pas weer begint na 21.00u. Op zich logisch dat partijen die actief meeregelen op aFFR hier voorrang krijgen op passieve meelifters zoals ZP.
Ik kan het niet beoordelen, jullie eigenaren wel :) maar ik kan me voorstellen dat ze de batterij al zo laten werken? En dus voldoen aan de voorwaarden. Maar inderdaad dubbel checken en laten vastleggen is een goed advies! Zeker gezien ze op hun website nog aangeven dat er geen subsidie is voor thuisbatterijen. Nou, ze zeggen zelf van wel. :) Ik ben overigens vest benieuwd of op dit moment provincie Flevoland hierin uniek en of er al andere provincies/gemeenten zijn die subsidies verstrekken.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:55
Wolly schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Je post hier een verhaal over subsidies, met één regel dat het ook stekkerbatterijen mogen zijn. De andere 30 regels (ik heb ze niet geteld) gaan over ZP. Logisch, het is immers een ZP topic.
Ik reageer dat je dan wel met een voorwaarde te maken heeft waar ZP volgens mij nu nog geen faciliteit voor biedt. En dan ga jij ervan uit dat ik het heb over je stekkerbatterij?
Zucht. Weer een typisch gevalletje van 'ik moet gelijk krijgen'. Je hebt gewoon niet goed gelezen. Punt.

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-01 07:27
kazuka schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:41:
Dus nu maar default op huisoptimalisatie en tijdens het duurste epex uur van de dag (mits 0.30 EUR of meer) automatisch ontladen in zelfconsumptie.
En just to be sure, dit doe je zonder enige modificaties aan de aansturing van de batterij (waveshare/modbus)?
kazuka schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:41:

Met 2.5kW ondersteuning dek ik ook een flink gedeelte van het WP verbruik af. De eerste week van januari resulteert dit tot nu toe in een energierekening van 6 EUR en een Powerplay opbrengst van 32 EUR.
Wat een verschil, ik sta op 389 (laden) 347 kwh (ontladen), met een opbrengst van 59 EUR. Maar januari heeft me ook 58 euro gekost.

Ik had de aansturing vast op Huisoptimalisatie staan met 0 opslaan en tot 10 kW ontladen.

Toch maar eens wat gaan inregelen in home assistant. Zou jij je setup kunnen delen?

Edit: inmiddels de blueprint van @Jasper79 gepakt. (https://github.com/Dutchy...huisoptimalisatie_V3.yaml om precies te zijn, leek me de meest recente). Ik ga eens even monitoren wat dit doet. @Jasper79 wat is de reden voor deze change geweest?

"Bij prijs < drempel: GEEN laden/ontladen (beide 0) en modus blijft home_optimization."

[ Voor 16% gewijzigd door EvtK op 10-01-2026 21:51 . Reden: In gebruik name blueprint ]

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:32
Klopt het dat de demo Nexus van de site gehaald is? Ik kijk vaak via de site (en een extra zonneplan app) wat die aan het doen is om te vergelijken maar sinds vandaag is dat geheel weg lijkt het..

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

WouteruitTB schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:12:
Klopt het dat de demo Nexus van de site gehaald is? Ik kijk vaak via de site (en een extra zonneplan app) wat die aan het doen is om te vergelijken maar sinds vandaag is dat geheel weg lijkt het..
Ja, hij lijkt foetsie van de site. Ik zie hem nog wel in de app.
EvtK schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:08:
[...]

En just to be sure, dit doe je zonder enige modificaties aan de aansturing van de batterij (waveshare/modbus)?
Dit is wel met modbus aansturing samen met de Solis en Zonneplan integraties. Voor het zelf handmatig ontladen/laden heb je die wel nodig voor zover ik weet.

• Jurbo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:48
WouteruitTB schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:12:
Ik zie hem nog wel staan op de app. Opbrengst €50,60 so far..

• TjappieW
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-01 18:57
EvtK schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:08:
[...]

"Bij prijs < drempel: GEEN laden/ontladen (beide 0) en modus blijft home_optimization."
Waarschijnlijk zoiets als:
Wanneer de stroomprijs kleiner is dan jouw ingestelde drempel en laden en ontladen op 0 staan dan blijft de modus van de accu in huis optimalisatie en schakelt ie niet naar een modus

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-01 07:45
Meer mensen sinds vannacht 02.00 offline met de accu?

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
-Colossalman- schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:44:
Nee, minuut geleden nog een sync.

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:21
Sinds 0600 niet meer inderdaad...

Edit: op onbalansmarkt staan er ook meer batterijen op een uur of meer laatste update.

[ Voor 17% gewijzigd door OxyDrokz op 16-01-2026 08:13 ]

• A. Werner
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-01 14:44
Hier vanaf 3:30 wel jammer stroom was vanaf 5 uur negatief op onze geliefde onbalansmarkt.

[ Voor 16% gewijzigd door A. Werner op 16-01-2026 08:20 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Lijkt inderdaad een storing te zijn, Hier sinds 04.50 offline.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omfR0ccnZu-g1JrL9KpKyRsDL-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nI8ErvULudsr6wf1IzWxCFrV.png?f=fotoalbum_large

• OxyDrokz
kazuka schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:29:
Lijkt inderdaad een storing te zijn, Hier sinds 04.50 offline.

[Afbeelding]
Ze hebben het bij ZP ook net door, want die melding in de app stond er een half uur geleden nog niet.

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-01 23:03
Teken van leven! :P
Bij mij knipperen de dongels niet meer, ze branden weer continu groen.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:06

thido

Tilburg

TKroon schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:11:
Mijn resultaten zijn steeds prima in vergelijking met anderen sinds ik de aansturing via Homey gebruik. Onder de 30% alleen Powerplay en daarboven huisoptimalisatie met 0 W opladen en 2000 W ontladen. Over het algemeen wordt er dan goedkope of zelfs bijbetaalde stroom geladen via powerplay en gebruik ik het of zelf, of Zonneplan verkoopt het voor een hoger tarief :) ben er blij mee!
Toch wel briljant dit, goedkoop laden op onbalans en zelf verbruiken op EPEX als de prijs interessant is.
Maar je mist dan wel eventuele hoge onbalansprijzen. Vooralsnog middelt het in jouw voordeel uit begrijp ik.
Ik heb ook een Waveshare liggen, zal die toch eens gaan gebruiken ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
thido schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:45:
[...]

Toch wel briljant dit, goedkoop laden op onbalans en zelf verbruiken op EPEX als de prijs interessant is.
Maar je mist dan wel eventuele hoge onbalansprijzen. Vooralsnog middelt het in jouw voordeel uit begrijp ik.
Ik heb ook een Waveshare liggen, zal die toch eens gaan gebruiken ;-)
Bevalt prima inderdaad. Natuurlijk kun je naar eigen wens tweaken, maar voor mij waren dit bewuste keuzes.

Met 2000W ontladen kan ik vele uren het huis ondersteunen, zonder dat deze te snel leeg is (zoals met auto opladen). En er blijven altijd enkele kWh’s over voor onbalanspieken.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-01 17:00
Weet iemand toevallig hoeveel de verliezen zijn van de nexus thuis accu 20 Kwh? Wat ik hiermee bedoel is hoeveel lading (kwh) heeft hij nodig om van 10% -> 100% en hoeveel lading geeft hij als hij van 100 -> 10% gaat? Heb helaas geen 3 fase meter er tussen zitten waardoor dit lastig te meten is.

Reden waarom ik het vraag is omdat ik namelijk een ander victron systeem heb met een oude accu en om die op te laden kost 5.6 Kwh en ontladen is het 3.8 Kwh. Accu capaciteit zou 5.8 Kwh moeten zijn, maar ik vind de verliezen redelijk hoog en misschien wordt het wel tijd om hem te vervangen. Zijn er hier gebruikers die hier meer zicht op hebben?

• OxyDrokz
Gilbert-1980 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:27:
Weet iemand toevallig hoeveel de verliezen zijn van de nexus thuis accu 20 Kwh? Wat ik hiermee bedoel is hoeveel lading (kwh) heeft hij nodig om van 10% -> 100% en hoeveel lading geeft hij als hij van 100 -> 10% gaat? Heb helaas geen 3 fase meter er tussen zitten waardoor dit lastig te meten is.

Reden waarom ik het vraag is omdat ik namelijk een ander victron systeem heb met een oude accu en om die op te laden kost 5.6 Kwh en ontladen is het 3.8 Kwh. Accu capaciteit zou 5.8 Kwh moeten zijn, maar ik vind de verliezen redelijk hoog en misschien wordt het wel tijd om hem te vervangen. Zijn er hier gebruikers die hier meer zicht op hebben?
Dit is wat er door mijn Shelly driefasen meter is gegaan.
Het is geen gecertificeerde meter, maar geeft wel een beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_NV_6JBmfvc-740j3e2whGdAKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hvdpVxMHn3IYUCBSZDLCKRPe.png?f=fotoalbum_large

• Gilbert-1980
Bedankt voor het delen, maar dat ziet er inderdaad een stuk beter uit. Zoals ik het kan uitrekenen heb je hier +/- 15 verlies en in mijn geval > 30%.

• OxyDrokz
Gilbert-1980 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:50:
Bedankt voor het delen, maar dat ziet er inderdaad een stuk beter uit. Zoals ik het kan uitrekenen heb je hier +/- 15 verlies en in mijn geval > 30%.
Je bent op zoek naar de round trip efficiency.
Als je hier op RTE in dit topic zoekt kom je berekeningen tegen. Consensus is 85-88% dacht ik

• thido

thido

Tilburg

TKroon schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Bevalt prima inderdaad. Natuurlijk kun je naar eigen wens tweaken, maar voor mij waren dit bewuste keuzes.

Met 2000W ontladen kan ik vele uren het huis ondersteunen, zonder dat deze te snel leeg is (zoals met auto opladen). En er blijven altijd enkele kWh’s over voor onbalanspieken.
Ja, zoiets zal ik ook wel gaan doen denk ik.
Ik heb zojuist de waveshare ingesteld en verbonden volgens de aanwijzingen van @Dominic-070. 482 entiteiten gevonden, zal ze eens rustig doornemen ;-).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

TKroon schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Het werkt zeker goed. Toch wel hilarisch dat mijn energierekening voor januari op dit moment gewoon negatief is :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOFooPKVlLoJ_-8JmAMIalxsVXQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8htfGDkagZ2LoVcDipRVCaiC.png?f=user_large

• thido

thido

Tilburg

kazuka schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:59:
[...]

Het werkt zeker goed. Toch wel hilarisch dat mijn energierekening voor januari op dit moment gewoon negatief is :D

[Afbeelding]
Jij doet hetzelfde als @TKroon ? Of wat anders?

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

thido schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Jij doet hetzelfde als @TKroon ? Of wat anders?
Ik doe min of meer 3 dingen:

- 2.5kW huisondersteuning (vooral de WP profiteert daarvan bij koude dagen).
- Altijd ontladen tijdens het duurste epex uur van de dag
- Als de batterij 100% vol zit altijd ontladen tot 75%, ongeacht epex prijs.

• TKroon
  • Niet online
@kazuka het ontladen doe je met de waveshare dan denk ik? Die ligt hier nog te wachten op mijn ooit beschikbare vrije tijd :+

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:20
TKroon schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:25:
@kazuka het ontladen doe je met de waveshare dan denk ik? Die ligt hier nog te wachten op mijn ooit beschikbare vrije tijd :+
Haha, hier ook dezelfde situatie :+

M3P - M3LR - 6320Wp

• thido

thido

Tilburg

kazuka schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:03:
[...]

Ik doe min of meer 3 dingen:

- 2.5kW huisondersteuning (vooral de WP profiteert daarvan bij koude dagen).
- Altijd ontladen tijdens het duurste epex uur van de dag
- Als de batterij 100% vol zit altijd ontladen tot 75%, ongeacht epex prijs.
Waarom doe je dat laatste?
En het opladen laat je verder aan zonneplan over ook dus.

Edit: ik heb ze alvast klaar gezet :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ihll1V1eGIbLDt6OnA4FoUi6d_I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/afOTXRLtv72a8oC5HWuJku0e.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door thido op 16-01-2026 22:16 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

thido schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Waarom doe je dat laatste?
En het opladen laat je verder aan zonneplan over ook dus.
Omdat het zonde is als de batterij helemaal vol zit maar dan niets kan doen terwijl er op dat moment onbalans overschot is. Het opladen laat ik idd geheel aan ZP over.

• Gilbert-1980
kazuka schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Omdat het zonde is als de batterij helemaal vol zit maar dan niets kan doen terwijl er op dat moment onbalans overschot is. Het opladen laat ik idd geheel aan ZP over.
En hoeveel staat nu de opbrengst van je accu voor januari? Bij mij is het namelijk 68.22 en de kosten voor elektriciteit is 64.44 dus onderaan de streep krijg ik ongeveer 4,- terug.

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-01 22:13
foutje...

[ Voor 99% gewijzigd door burlapp op 19-01-2026 19:37 ]

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:58
Vraagje voor de huis ondersteuning gebruikers

Stel je stelt in 2 kWh huis ondersteuning dat er geleverd mag worden aan je huis. Wat gebeurt er met de andere 8 kWh van wat de omvormer aankan?
Zelfde andersom, stel 2 kWh uit zonne energie opslaan. Wat gebeurt er met de overige 8 kWh wat de omvormer aan kan?

Gezien de resultaten iets wat tegen vallen, en ik zie ook gebruikers op onbalans die 50% hoger scoren dan ik van zonneplan maar dan met huis ondersteuning. Dus dacht daar moet ik ook eens aan beginnen!
Reden van de vraag is, als ik een automatisering maak is het handig om rekening te houden met het overige capaciteit van de omvormer. Zo zou je powerplay reacties kunnen opvangen, dus mocht de ontlading hoger zijn dan 2 kW zou je huis ondersteuning uit kunnen zetten. Even als voorbeeld

• TKroon
  • Niet online
@erikfw De omvormer kan moduleren en hoeft niet 100% te laden of te ontladen. Zoals je met je auto ook een beetje gas kunt geven, kan de omvormer dat ook. Powerplay acties overrulen huisoptimalisatie. Dus als de Nexus rustig 2 kW teruglevert om mijn meter op 0 te houden met huisoptimalisatie en Powerplay wilt vol opladen, schakelt de omvormer direct over van 2 kW ontladen naar 10 kW opladen.

• erikfw
TKroon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:39:
@erikfw De omvormer kan moduleren en hoeft niet 100% te laden of te ontladen. Zoals je met je auto ook een beetje gas kunt geven, kan de omvormer dat ook. Powerplay acties overrulen huisoptimalisatie. Dus als de Nexus rustig 2 kW teruglevert om mijn meter op 0 te houden met huisoptimalisatie en Powerplay wilt vol opladen, schakelt de omvormer direct over van 2 kW ontladen naar 10 kW opladen.
Ahh top! Goed om te weten dat powerplay overruled, dan hoef ik daar geen rekening mee te houden (of juist wel)

Zat aan zo iets te denken.
Zonnestroom opslaan als terugleververgoeding minder dan stroomprijs hoog tarief plus 20%
20% is even grof de omvormer verlies, dus met die actie zorg je er voor dat je minimaal dezelfde prijs er voor "terug krijgt" als het bij hoog verkocht of gebruikt wordt - vanaf 2027 is de trigger incl btw bij hoog tarief, nu nog zonder vanwege het salderen en meer opwekken dan verbruiken
En dan tijdens hoog tarief ontladen tot maximaal 75% (?) van de accu, en vermogen mag max zijn. Zodat je tijdens hoog tarief een 0 op de meter probeert te behalen en nog genoeg hebt voor een goede onbalans
En dan onbalans pakt hij uit zichzelf dus
Trigger voor de automation is wanneer de EPEX/zonneplan prijs veranderd, of wanneer omvormer verbruik minder dan +150 of -150 watt is gaan gebruiken. Zodat als er tijdens het uur powerplay is geweest en gestopt is, dat hij weer terug oppakt waarmee hij bezig was met de automation

Mis ik zo nog iets? Of nog goede feedback

Edit. Hoe gaat de "accu winst" hier eigenlijk mee om? Want wanneer ziet hij winst als je huis ondersteuning aan hebt staan? Of als je eigen zonnestroom opslaat?

Edit 2. Nog een additionele regel. Als powerplay aangaat bij tarief hoog en onbalans prijs is lager dan de EPEX prijs, dan weer terug zetten naar huis ondersteuning

[ Voor 8% gewijzigd door erikfw op 19-01-2026 09:00 ]

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Hoe zie je vermeden energieverbruik door huisoptimalisatie terug in de app (en op de factuur)?
Als lager stroomverbruik of als hogere Powerplayvergoeding?

• TKroon
  • Niet online
erikfw schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:37:
[...]

Ahh top! Goed om te weten dat powerplay overruled, dan hoef ik daar geen rekening mee te houden (of juist wel)

Zat aan zo iets te denken.
Zonnestroom opslaan als terugleververgoeding minder dan stroomprijs hoog tarief plus 20%
20% is even grof de omvormer verlies, dus met die actie zorg je er voor dat je minimaal dezelfde prijs er voor "terug krijgt" als het bij hoog verkocht of gebruikt wordt - vanaf 2027 is de trigger incl btw bij hoog tarief, nu nog zonder vanwege het salderen en meer opwekken dan verbruiken
En dan tijdens hoog tarief ontladen tot maximaal 75% (?) van de accu, en vermogen mag max zijn. Zodat je tijdens hoog tarief een 0 op de meter probeert te behalen en nog genoeg hebt voor een goede onbalans
En dan onbalans pakt hij uit zichzelf dus
Trigger voor de automation is wanneer de EPEX/zonneplan prijs veranderd, of wanneer omvormer verbruik minder dan +150 of -150 watt is gaan gebruiken. Zodat als er tijdens het uur powerplay is geweest en gestopt is, dat hij weer terug oppakt waarmee hij bezig was met de automation

Mis ik zo nog iets? Of nog goede feedback

Edit. Hoe gaat de "accu winst" hier eigenlijk mee om? Want wanneer ziet hij winst als je huis ondersteuning aan hebt staan? Of als je eigen zonnestroom opslaat?

Edit 2. Nog een additionele regel. Als powerplay aangaat bij tarief hoog en onbalans prijs is lager dan de EPEX prijs, dan weer terug zetten naar huis ondersteuning
Zolang je kunt salderen zou ik geen zonnestroom opslaan.

• erikfw
TKroon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Zolang je kunt salderen zou ik geen zonnestroom opslaan.
Waarom niet?
Je salderen gaat op belasting bij dynamisch. Dus wat je nu teruglevert krijg je de kWh prijs voor excl btw, en neem je weer af dan betaal je de kWh prijs van dat moment excl btw. Als het prijs verschil in de kale prijs groot genoeg is, dan is het toch interessant om het op te slaan?
Zelfde is, als bij de teruglevering de energieprijs negatief is dan gaan mijn zonnepanelen ook automatisch uit. Anders betaal je er zelfs voor om later ergens de btw weg te mogen strepen. Doe het in 2 stappen overigens, tot -12 cent (uitmn hoofd) op max 300W vanuit de panelen om sluimer verbruik op te vangen en daaronder volledig uit

• TKroon
  • Niet online
@erikfw Dan krijg je juist ook de omzetverliezen en afschrijving van de batterij erbij. €8000 / 6000 cycles = €1,33 afschrijving per cycle. 83% RTE = €1,60 per ±20 kWh die je erin stopt. Dat kost dan al €0,08 per kWh. Laden op onbalans is meestal ongeveer gratis. Die stroom krijg je dus voor niets! En die stroom kun je gebruiken voor je eigen huis en/of Powerplay. Enige wat ik me voor kan stellen is dat je bij lage EPEX-tarieven je accu niet leeg wilt hebben, maar minimaal 20-25% vol om voorbereid te zijn op onbalans. Die zou je met zonnestroom op kunnen laden. Maar verder zie ik het opladen met zonnestroom echt pas over een jaar gebeuren :)

• burlapp
M.Koers schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:19:
[...]

De settings zijn gelijk aan die @Dominic-070 beschreef. TCP Server, baudrate die dingen.
Het ding zelf gekoppeld aan mijn dedicated 2.4Ghz Wifi voor IOT spullen. Gewoon om gezeur te voorkomen.
Plug & play. De waardes in de config moet ik nog aanpassen.

Voor de koppeling vanaf de omvormer naar de EW11 heb ik een bestaande UTP kabel afgeknipt om die blauwe aders vervolgens te voorzien van wat ferrels voordat ik ze in de stekke rheb geschroeft.
Voor de stroom een USB kabekl doorgeknipt voor de 5v. Ook hier wat ferrels op.

Daarna in HACS de integration inladen, IP invullen en met 10 seconden zie je alles.
Elke 10-30 Seconden een update is stukken beter dan elke 10 tot 20 minuten.
Ik heb mijn EW11 ook op deze manier gekoppeld, maar krijg hem nog niet werkend met Home Assistant. De Solis integratie geeft geen feedback / blijft doof. Ik heb de volgende settings gebruikt,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tecLD5UToodGZXpPgd0OmlQZ6cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqaA5ZvmZsw7YD1tyWj0z2Ge.jpg?f=fotoalbum_large

Kijkend naar de serial port state worden er packages heen en weer gestuurd tussen de nexus en EW11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQIYYNcwXZFczaQOCmGIb8t1WHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6FNJMdYwn5nJskrWf7ATQSX.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat tussen de EW11 en Home assistant de packages niet goed aankomen. Ik heb de volgende communication settings gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNuRk_9rkrjb5Rijsm4aJDfnwMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uotk49plNhZ9o4wLF70MUb3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet alleen niet wat ik hier zou moeten veranderen?

[ Voor 27% gewijzigd door burlapp op 19-01-2026 20:16 ]

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-01 23:18
@burlapp ik heb het nooit werkend gekregen met de EW11. Ook niet heel veel tijd in gestoken en over gestapt op een waveshare. Dat is direct functioneel en stabiel. En als voordeel bedraad.

• burlapp
M.Koers schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:34:
@burlapp ik heb het nooit werkend gekregen met de EW11. Ook niet heel veel tijd in gestoken en over gestapt op een waveshare. Dat is direct functioneel en stabiel. En als voordeel bedraad.
ah thnx. ik kreeg het gevoel dat je hem wel aan de praat had gekregen. Dan gaat de EW11 in de kast voor mijn volgende projectje en ga ik met een waveshare aan de slag. Morgen ligt hij in de bus :-)

• erikfw
TKroon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:38:
@erikfw Dan krijg je juist ook de omzetverliezen en afschrijving van de batterij erbij. €8000 / 6000 cycles = €1,33 afschrijving per cycle. 83% RTE = €1,60 per ±20 kWh die je erin stopt. Dat kost dan al €0,08 per kWh. Laden op onbalans is meestal ongeveer gratis. Die stroom krijg je dus voor niets! En die stroom kun je gebruiken voor je eigen huis en/of Powerplay. Enige wat ik me voor kan stellen is dat je bij lage EPEX-tarieven je accu niet leeg wilt hebben, maar minimaal 20-25% vol om voorbereid te zijn op onbalans. Die zou je met zonnestroom op kunnen laden. Maar verder zie ik het opladen met zonnestroom echt pas over een jaar gebeuren :)
Dan zou ik nog de regel kunnen maken, onder 25% laden met zonnestroom (powerplay neemt het over als die wilt laden) en boven de 25% de regel zoals ik al zei. Omvormer verlies op prijs verschil plus die 8 cent voor afschrijving batterij. Komt misschien niet vaak voor maar dan is hij compleet dat zn situatie ook afgedekt is

• erikfw
Meen je niet... Is er eindelijk aardige onbalans, is de batterij offline

Edit. Wel mooi om te zien dat bij elk nieuwe kwartiers prijs de onbalans prijs omhoog schiet

[ Voor 40% gewijzigd door erikfw op 20-01-2026 08:20 ]

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
@TKroon
Ik kan de batterij alleen aansturen via home assistant. Ik heb een tijdje geleden je advies opgevolgd: automatisering gemaakt met daarin batterij<30% dan sturing naar powerplay en batterij >29% sturing naar huisoptimalisatie geavanceerd : 0% opladen zonnestroom en 2,5 kw max eigen gebruik ( iets meer dan 2.0 kw ivm warmtepomp en andere gebruikers.
Sindsdien sta ik op onbalansmarkt.com/live ( bij gebruikers zonneplan) steeds In de top 40 van de resultaten.👌.
Nu dit openbaar is ga ik denk ik binnenkort weer iets zakken 😏Maar de resultaten doen ertoe.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:24
burlapp schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Ik heb mijn EW11 ook op deze manier gekoppeld, maar krijg hem nog niet werkend met Home Assistant. De Solis integratie geeft geen feedback / blijft doof. Ik heb de volgende settings gebruikt,

<knip>

Ik weet alleen niet wat ik hier zou moeten veranderen?
Ik draai hier al een paar maanden probleemloos met een EW11 module. Wat mij opvalt in jouw screenshots is dat Communication Stae netp 0 bytes sent rapporteert.

Mijn module draait firmware 1.44.1

In de configuratie heb ik alleen een verschil onder Cli Settings. Voor zover ik mij kan herinneren heb ik deze laten staan zoals ze af fabriek stonden. Misschien maakt dat een verschil?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5Fy9k7vx_z3HqvMzejiwUQquNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rKfq9obp4rlr95g2aEVkDK8H.png?f=fotoalbum_large

Mijn configuratie export:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
<!--SYS Config-->
<SYS key='User' value='admin'>
<SYS key='Password' value='<REDACTED>'>
<SYS key='DHCP' value='Enable'>
<SYS key='Ip Address' value='10.10.100.10'>
<SYS key='GateWay' value='10.10.100.254'>
<SYS key='Mask' value='255.255.255.0'>
<SYS key='Host Name' value='EW11-Nexus'>
<SYS key='DNS' value='192.168.1.1'>
<SYS key='Telnet' value='Disable'>
<SYS key='Telnet Port' value='23'>
<SYS key='Echo' value='Enable'>
<SYS key='Web' value='Enable'>
<SYS key='Web Port' value='80'>
<SYS key='Ipv6' value='Disable'>
<SYS key='Ipv6 address' value=''>
<SYS key='Ipv6 DHCP' value='Disable'>
<SYS key='NTP' value='Enable'>
<SYS key='NTP Server' value='192.168.1.1'>
<SYS key='NTP Port' value='123'>
<SYS key='NTP GMT' value='2'>
<SYS key='Customer ID' value='EW11'>
<SYS key='Config Version' value='0'>
<SYS key='NetworkMode' value='Router'>
<SYS key='WiFiMode' value='STA'>
<SYS key='WiFiAPSSID' value='EW11_711C'>
<SYS key='WiFiAPKey' value=''>
<SYS key='WiFiSTASSID' value='<REDACTED>'>
<SYS key='WiFiSTAKey' value='<REDACTED>'>
<SYS key='WiFiAPCH' value='0'>
<SYS key='WiFiHideSSID' value='0'>
<SYS key='WiFiRoamingEn' value='0'>
<SYS key='ScanRSSIThreshold' value='0'>
<SYS key='ConnectRSSIThreshold' value='0'>
<SYS key='LanIpAddress' value='10.10.100.254'>
<SYS key='LanMarsk' value='255.255.255.0'>
<SYS key='LanDhcpEn' value='Enable'>
<SYS key='EthernetMode' value='WAN'>
<SYS key='Longitude' value='0.000000'>
<SYS key='Latitude' value='0.000000'>
<SYS key='SmartConfig' value='SmartLink'>
<SYS key='ModbusTime' value='0'>

<!--UART Config-->
<UART key='Baudrate' value='9600'>
<UART key='Databits' value='8'>
<UART key='Stopbits' value='1'>
<UART key='Parity' value='NONE'>
<UART key='FlowCtrl' value='Disable'>
<UART key='Software FlowCtrl' value='Disable'>
<UART key='Xon' value='11'>
<UART key='Xoff' value='13'>
<UART key='Protocol' value='Modbus'>
<UART key='Frame Length' value='16'>
<UART key='Frame Time' value='100'>
<UART key='Tag Enable' value='Disable'>
<UART key='Tag Head' value='00'>
<UART key='Tag Tail' value='00'>
<UART key='Buffer Size' value='512'>
<UART key='gapTime Size' value='50'>
<UART key='cliGetin' value='1'>
<UART key='serialStr' value='+++'>
<UART key='waitTime' value='300'>

<!--SOCK Config-->
<SOCK name='netp' key='Name' value='netp'>
<SOCK name='netp' key='Protocol' value='TCP-SERVER'>
<SOCK name='netp' key='Server Addr' value='0.0.0.0'>
<SOCK name='netp' key='Remote Port' value='0'>
<SOCK name='netp' key='Local Port' value='502'>
<SOCK name='netp' key='Buffer Size' value='512'>
<SOCK name='netp' key='KeepAlive' value='60'>
<SOCK name='netp' key='Timeout' value='0'>
<SOCK name='netp' key='Security' value='NONE'>
<SOCK name='netp' key='Connect Mode' value='Always'>
<SOCK name='netp' key='VcomEn' value='0'>
<SOCK name='netp' key='Rout' value='uart'>
<SOCK name='netp' key='maxAccept' value='3'>

<!--CRC Config-->
<CRC key='CheckNum' value='<REDACTED>'>

[ Voor 58% gewijzigd door aritmeester op 20-01-2026 11:45 . Reden: mijn configuratie toegevoegd ]

Pagina: 1 ... 69 70 Laatste