Devke schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:10:
[...]
Als ik jou reactie dus lees dan laad en ontlaad Zonneplan dus volle bak. Nog steeds. Dan ga je mijn inziens wel als Zonneplan met je geloofwaardigheid spelen. Het doel was toch netstabilisatie? Door geen gehoor te geven aan Tennet laat je dus duidelijk zien dat het niet gaat om netstabiliteit maar winstmaximalisatie. Dan snap ik waarom Tennet dan dus hiermee komt. Ben benieuwd wat dit gaat brengen. Dat gefasserd laden en ontladen is niet iets van gister. Het is al eens voorbij gekomen in het topic.
Zonneplan heeft klanten een verdienmodel gepresenteerd en daar een terugverdientijd van de investering aan gekoppeld, weliswaar zonder keiharde garanties te geven, maar toch. Op basis daarvan hebben mensen het product aangeschaft. Ze zetten vol in op zoveel mogelijk extra Nexus'en verkopen en kunnen niet anders dan de business case relevant houden. Als hun verdienmodel wegvalt zullen ze veel boze mensen achter zich aankrijgen. Nu terugkrabbelen is geen optie, maar ik vermoed ook dat ze hun credits bij andere partijen in de markt inmiddels wel verspeeld/verspild hebben. Heb je het apparaat al sinds de eerste maand staan dan zal mogelijk de businesscase nog wel rondkomen, moet je hem nu nog aanschaffen dan betwijfel ik of het geschetste rendement en terugverdientijd nog gehaald kunnen worden.
Maar goed, in het ergste geval zet je hem in voor het opslaan van je eigen zonnestroom. Echter heb je dan ook andere opties voor 10-20 kWh met betere aansturing.
Zonneplan wordt op LinkedIn regelmatig flink bekritiseerd om hun handelen en waar ze er bij veel standaard consumenten berichten (bijv. Facebook) als de kippen bij zijn om uit te leggen hoe het zit, schitteren ze bij kritische geluiden van ambassadeurs en experts binnen de branche door afwezigheid.
Slim product, fijn om te zien dat bedrijven als Zonneplan pionieren en nieuwe dingen proberen, maar we hebben met zijn allen wel een flinke uitdaging en het zou fijn zijn als iedereen wel zijn best doet om die uitdaging gezame
nlijk op te lossen, in plaats van die uitdaging voor marketingdoeleinden in te zetten met als doel zelf zoveel mogelijk producten te verkopen en ondertussen de situatie mogelijk zelfs te verslechteren.