RikHa schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:31:
Goedemorgen mensen, ik heb een idee in mijn hoofd. In de meterkast hebben we hier een SAP waar een Tibber abo op zit. Daar draait mijn hele huis op, de PV (veel) zit erop en mijn Victron ESS. Dat Victron spul kan dit: 11 kW laden, 17 kW ontladen en er zit 75 kWh batterij capaciteit op aangesloten. Dit systeem wordt aangestuurd met Victron DESS en draait naar volle tevredenheid. Tibber betaalt mij elke maand ca. € 250,-. Dit wil ik verder dus zo laten.
Maar er is ook nog het primaire allocatiepunt. Daar zit een Greenchoice abonnement op met nog 11,5 ct TLV. De bedoeling was om e.e.a. dusdanig te automatiseren dat teveel PV door de Greenchoice meter zou gaan bij lagere prijzen van Tibber maar dat is eige
nlijk zelden het geval. Die meter heb ik dus in principe over.
Het idee: Greenchoice opzeggen en ZP op die meter. Vervolgens een Nexus daar op zetten, verder niks. Dan kan de Nexus ongestoord doen wat hij wil. Kunnen we mooi bekijken hoe dat ding werkt en zijn de afrekeningen dus zuiver en alleen van wat de Nexus doet. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Zaken om rekening meet te houden:
- Greenchoice abo opzeggen. (Boete?)
- DLB
- Financiën
Nou dat Greenchoice boete verhaal kost € 131,55 zie ik nadat ik een indicatie heb opgevraagd. Dus dat is niet onoverkomelijk en zal sowieso wel ongeveer wegvallen tegen wat ik nog van ze tegoed heb.
Dan de DLB. Er is hier een 3x25A aansluiting en PAP en SAP delen die uiteraard. Als nu het Victron systeem 17 kW gaat terugduwen dan zijn de hoofdzekeringen maximaal belast. Als dan de Nexus besluit om ook 10 kW terug te gaan leveren dan gaat dat niet dus er moet wel load balancing zijn. Die laat ik uitvoeren door het Victron systeem. Dat werkt met de huidige situatie prima.
Dan de financiën. BTW terugvragen gaat helaas niet dus het grapje gaat € 7.990,- x 1,21 = € 9.668,- kosten. Dat gaat wel een flinke moet in de reserves slaan hier dus ik heb het idee om daar zo'n warmtefonds lening voor aan te vragen. Dat gaat bij een looptijd van 7 jaar € 130,- per maand kosten. Daar kan ik de opbrengsten van de Nexus tegen wegstrepen en ik hou naar verwachting aan het eind van het jaar nog wel wat over. Dat kan dan gebruikt worden om die lening versneld af te lossen.
Deze opsomming is wat mij even snel te binnen schiet. Hebben jullie nog punten die ik over het hoofd zie?
Dit hele project is zuiver ter leering ende vermaeck er zit dus niet echt een verdienmodel of verduurzamingsgedachte achter. Door nieuwsgierigheid gedreven zal ik maar zeggen.
Mijn hoop is dat er flink wordt geschoten op dit plan. Daarmee kom ik wellicht tot andere gedachten.