Goedemorgen, een hele fijne update.
De oorzaak is bekend, ik heb zondag er aan opgeofferd en de zaak aanschouwd. Als eerste heb ik de hele dag onn-grid gedraaid, en de omvormer de accu laten laden. Ik wilde zeker weten of dat goed ging, en of na het laden de zaak goed opstart. Tijdens het laden een laadstroom van 10-11 A, in de middag werd dat minder 4-5 A.
Om 19.00 uur toen de zon achter de bergen verdween vond ik het welletjes, tijd om op te starten en off-grid.
De koelkast stond uit, dus dat was een mooi ijkpunt. 12,5 volt en geen warmte ontwikkelingen bij de omvormer, gewoon zoals het hoort.
Wachten op de koelkast die ook zou starten, en dat deed ie. Geen centje pijn, de accu spanning daalde iets, naar 12,4V. De koelkast bleef in dit geval 20 min. aanstaan en de omvormer werd niet warm, dus op dat moment werkte de accu goed. Maar hoelang zij dit kan volhouden heb ik niet getest, wel zag ik dat na enige tijd de spanning naar 12,3 V ging.
Conclusie is hiermee gezegd, de koelkast zal best een aanloop stroom hebben, maar is niet relevant geweest bij de eerste test. Later zal het steeds minder worden want het vermogen neemt af van de accu, de staat van de accu speelt hier ook een rol in.
Dus..! bij het draaien overdag via de panelen, zou de accu dan niet voldoende opgeladen worden, om in de avond capaciteit te hebben voor andere gebruikers.? Ligt dat aan de tijdsduur van het laden van dit soort accu's? Of de accu is gewoon niet meer helemaaal topfit, en de cellen uit balans of zoiets? Een vuistregel 10% laden van de capaciteit, wat ik mij nog herinnerd.
Gaat dat met een lifepo4 anders, is daar de laadtijd veel sneller van? In de avond wil je natuurlijk als het kan, een lekker gevulde accu hebben, die bijv. je koelkastje koel kan houden en de lampjes laat branden.