Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 23:35
Voor een PHEV wil ik een laadpaal maken. Het huis is ca 25 jaar oud.
De meterkast is 1 fase met een automaat van 40A

De PHEV is max 3.7KW dus 1 fase van 16A is prima, maar ik wil het meteen goed doen.
Want ooit komt er een elektrische kookplaat en wellicht een EV van 11KW en dan moet ik naar 3 fase.
Dus een YMVK as 4x4 kabel en waar kan meteen de juiste automaten.

De aardlek automaat moet een type B zijn van 20A
Kan ik meteen een 3 fase automaat kopen dat die maar klaar is?

Zelfde vraag voor de zekering, kan ik die ook vast in 3 fase kopen en dan maar 1 fase gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:58

dragonhaertt

@_'.'

Je kan de hele meterkast voorbereiden op 3-fase en dan (tijdelijk) maar één fase gebruiken.

Nu 3-fase componenten in een 1-fase meterkast gaan hangen lijkt me erg veel dubbel werk.

Er zijn overigens genoeg topics over meterkasten, waaronder Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:35

PeaceNlove

Deugleuter

Woodski schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:14:
Voor een PHEV wil ik een laadpaal maken. Het huis is ca 25 jaar oud.
De meterkast is 1 fase met een automaat van 40A

De PHEV is max 3.7KW dus 1 fase van 16A is prima, maar ik wil het meteen goed doen.
Want ooit komt er een elektrische kookplaat en wellicht een EV van 11KW en dan moet ik naar 3 fase.
Dus een YMVK as 4x4 kabel en waar kan meteen de juiste automaten.

De aardlek automaat moet een type B zijn van 20A
Kan ik meteen een 3 fase automaat kopen dat die maar klaar is?

Zelfde vraag voor de zekering, kan ik die ook vast in 3 fase kopen en dan maar 1 fase gebruiken?
Je moet overigens niks hier hoor. Ik ben er achter gekomen dat 5 jaar lang mijn 1fase auto opladen aan 16A prima gaat, slechts enkele malen voorgekomen dat ik onvoldoende was geladen en onderweg even voor 5 min de snellader bezocht heb. Nu heb ik een 3f auto en een elektrische kookplaat en dat alles nog steeds op een 1f aansluiting. Ook de kookplaat pakt in de praktijk maar weinig stroom en alleen als je alle pitten voluit zet zie ik dat de plaat boven de 4kW gaat. Maar in de praktijk komt dat bij mij weinig voor, wel meerdere pitten actief, maar ik breng niet alles tegelijk aan de kook.
Dus in de praktijk zie ik mijn piek verbruik nog steeds vrijwel niet boven de 4kW komen en kan prima toe met mijn 1f aansluiting.
Of dit voor jou ook zo gaat werken moet je zelf maar beoordelen, maar wellicht kan je jezelf hier nog wat geld besparen als het (nu) nog niet hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
PeaceNlove schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

Je moet overigens niks hier hoor. Ik ben er achter gekomen dat 5 jaar lang mijn 1fase auto opladen aan 16A prima gaat, slechts enkele malen voorgekomen dat ik onvoldoende was geladen en onderweg even voor 5 min de snellader bezocht heb. Nu heb ik een 3f auto en een elektrische kookplaat en dat alles nog steeds op een 1f aansluiting. Ook de kookplaat pakt in de praktijk maar weinig stroom en alleen als je alle pitten voluit zet zie ik dat de plaat boven de 4kW gaat. Maar in de praktijk komt dat bij mij weinig voor, wel meerdere pitten actief, maar ik breng niet alles tegelijk aan de kook.
Dus in de praktijk zie ik mijn piek verbruik nog steeds vrijwel niet boven de 4kW komen en kan prima toe met mijn 1f aansluiting.
Of dit voor jou ook zo gaat werken moet je zelf maar beoordelen, maar wellicht kan je jezelf hier nog wat geld besparen als het (nu) nog niet hoeft.
Hah zo sta ik er ook in. Ik laad meestal met 8A omdat hij toch wel vol komt, geen haast.
Mijn p1 is aangesloten op Home assistant dus ik kan goed de piek inschatten.

Maar dan nog is het wellicht slim om meteen een 3 fase aardlek beveiliging te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
Waarom moet je een B aardlek beveiliging kopen?
Heb je de laadpaal al en zit hier geen DC beveiliging cq detectie in?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 11:29
@Woodski
Wees verstandig en vervang direct heel je groepenkast.
Een complete nieuwe 3-fase groepenkast kost niet heel veel:
https://www.groepenkastbestellen.nl/groepenkasten/3-fase/

Eigenlijk is met een laadpaal het enige echte belangrijkste dat je met 1 kabel van je laadpaal naar je groepenkast gaat. Je gaat namelijk soms vele uren lang constant 8A a 16A trekken. Dat wil je niet via een centraaldoos laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Ik zou geen 3 fase aansluiting in je huidige kast maken. Je kast zal vast nog wel goed zijn, maar je kast is ook 25 jaar oud als je die en om moet bouwen en extra componenten erin zou ik niet meer aan beginnen.

Nu wel de 4x4 leggen, maar slechts 2 aders gebruiken op een 1 fase automaat. En als je dan later 11KW en/of een kookplaat krijgt dan je hele kast eruit en een nieuwe 3 fasen kast erin. (of dat gelijk al doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Jim423 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:30:
Waarom moet je een aardlek beveiliging kopen?
Heb je de laadpaal al en zit hier geen DC beveiliging cq detectie in?
Ik weet nog niet wat ik ga kopen, dus geen idee.

Maar ik snap de hint denk ik :)
Dus als je laadpaal een aardlek heeft dan hoeft dit niet in de meterkast voor deze groep.
chrisborst schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:46:
@Woodski
Wees verstandig en vervang direct heel je groepenkast.
Een complete nieuwe 3-fase groepenkast kost niet heel veel:
https://www.groepenkastbestellen.nl/groepenkasten/3-fase/

Eigenlijk is met een laadpaal het enige echte belangrijkste dat je met 1 kabel van je laadpaal naar je groepenkast gaat. Je gaat namelijk soms vele uren lang constant 8A a 16A trekken. Dat wil je niet via een
centraaldoos laten lopen.
Ik trek een nieuwe YMK As kabel een sluit deze aan emt een nieuwe automaat.
Waarom meteen de hele meterkast vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Groningerkoek schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:55:
Ik zou geen 3 fase aansluiting in je huidige kast maken. Je kast zal vast nog wel goed zijn, maar je kast is ook 25 jaar oud als je die en om moet bouwen en extra componenten erin zou ik niet meer aan beginnen.

Nu wel de 4x4 leggen, maar slechts 2 aders gebruiken op een 1 fase automaat. En als je dan later 11KW en/of een kookplaat krijgt dan je hele kast eruit en een nieuwe 3 fasen kast erin. (of dat gelijk al doen)
Check klinkt logisch. Ik maak het soms te moeilijk :)

Dan dus een laadpaal met aardlek.
En in de meterkast een 20A zekering automaat er bij.
Als ik ooit naar 3 fase ga zien we het dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
Ik zou een aardlekautomaat type A plaatsen, 20A 30mA 2P.
De laadpaal moet voorzien zijn van DC-6mA detectie maar dat is tegenwoordig al snel zo.
Als de laadpaal voorzien is van peakshaving (ook wel loadbalancing in de volksmond) hoef je je nooit zorgen te maken dat de 40A hoofdautomaat eruit klapt. Permanent op 8A laden kan ook natuurlijk maar wie weet komt er in de toekomst een BEV. Ik laad zelf mijn ID4 ook op 15A en dat gaat eigenlijk prima. Je zou dan ook bijv. nog een kookgroep kunnen toevoegen in de toekomst voor een 7,4kW max. kookplaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1