Welke nieuwe elektrische boiler voor tapwater en douchen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik wil graag een elektrische boiler bestellen voor warm tapwater en douchen.

N.a.v. mijn vorige topic (Oude keukengeiser vervangen) ben ik offertes gaan aanvragen. Een van de bedrijven vraagt ons een keuze te maken voor een boiler, het maakt voor hun niet uit welke het is. Nu is er aardig wat keuze. Hij heeft wel advies gegeven maar laat de keus bij ons. Dus dat geeft mij keuzestress. :P

We kiezen in ieder geval voor een inhoud van 80 liter.

Waar ik van weet waar we rekening mee moeten houden is dat er verschillende soorten ketels zijn: RVS, koper, en geëmailleerd staal. Sommige boilers maken gebruik van een Magnesium Anode, welke je elke 2-5 jaar moet vervangen (a ~100 euro?) en andere, duurdere boilers hebben een Vreemdstroom Anode, welke je niet hoeft te vervangen.

Ook is het belangrijk rekening te houden dat de onderdelen in Nederland beschikbaar zijn (dus niet enkel via import).

Handig zou zijn is als de ketel van de nachtstroom gebruik kan maken. Ook voorbereiding op zonnepanelen is een pré omdat dat de verkoopwaarde (van het huis) verbetert.

Een app vind ik geen must (of liever zelfs niet), omdat je daarvoor meestal toch van clouddiensten afhankelijk bent en daar heb ik geen vertrouwen in. HASS-ondersteuning is wel leuk.

De adviesen
- De boiler die de installateur aanraadde is: Itho Daalderop Smart-upp boiler 80L
- Een andere boiler, die we via Essent zouden kunnen huren is de Itho Daalderop Green Energy Smartboiler 80L (terwijl de installateur bij de schouwing zei dat ze Inventum zouden plaatsen).

Maar ze zijn er ook een stuk goedkoper, zoals de Bosch Tronic 6000T elektrische boiler 80 liter of Inventum EDR 80 liter hoogvermogen elektrische boiler 2400 W, of zelfs nog goedkoper.

We proberen de kosten binnen de perken te houden maar ik vind het echt moeilijk hier een goed besluit te nemen. Waar moet ik verder nog op letten? Iemand ervaring met de goedkopere ketels of juist de duurdere?

Alvast bedankt voor jullie inzichten! _/-\o_

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op verzoek een titelfix :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-06 06:26
Ook aan een warmtepompboiler gedacht?
Deze zal wellicht goedkoper zijn met subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:25

ericplan

5180 Wp PV

Daalderop en Inventum hebben een koperen ketel en daarom is er geen anode nodig. Deze boilers zijn daarmee vrijwel onderhoudsvrij en gaan zeer lang mee. (daarom staan ze ook tweedehands op Marktplaats)

Beschikbaar als (relatief) laag vermogen, zodat het opwarmen langt duurt of hoog vermogen zodat de boiler snel is opgewarmd. Daalderop heeft ook een duo-versie die beide kan. Ik zie weinig in de slimme versies, het gaat alleen eerder kapot.
Hoe groter de inhoud, hoe meer stilstandsverlies. Reken op 1kWh per dag bij de 80l-versie.

Een e-boiler werkt met een (veel) hogere watertemperatuur dan een warmtepompboiler. Om net zo lang te kunnen douchen met een warmtepompboiler heb je daarom een grotere warmtepompboiler nodig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:23
Je zou ook een kleine (hot fil) keukenboiler kunnen nemen en een warmtepomp boiler voor het douchen.

Even afhankelijk of je daar allemaal ruimte voor hebt natuurlijk. Maar een warmtepomp boiler staat meestal niet ingesteld op 65 graden (ja voor een legionelle run misschien heel even). Ik heb al van meerdere mensen in mijn omgeving gehoord dat ze get tapwater van de warmtepomp boiler in de keuken te koud vinden. Vandaar een elektrische hot fill boiler in de keuken.

[ Voor 6% gewijzigd door Flappie op 04-08-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-06 18:38
ericplan schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:42:
Daalderop en Inventum hebben een koperen ketel en daarom is er geen anode nodig. Deze boilers zijn daarmee vrijwel onderhoudsvrij en gaan zeer lang mee. (daarom staan ze ook tweedehands op Marktplaats)

Beschikbaar als (relatief) laag vermogen, zodat het opwarmen langt duurt of hoog vermogen zodat de boiler snel is opgewarmd. Daalderop heeft ook een duo-versie die beide kan. Ik zie weinig in de slimme versies, het gaat alleen eerder kapot.
Hoe groter de inhoud, hoe meer stilstandsverlies. Reken op 1kWh per dag bij de 80l-versie.

Een e-boiler werkt met een (veel) hogere watertemperatuur dan een warmtepompboiler. Om net zo lang te kunnen douchen met een warmtepompboiler heb je daarom een grotere warmtepompboiler nodig.
De gelinkte boiler van ts heeft een RVS vat.

@Room42
Als je wat handig bent met isolatie materiaal zou je nog die 80 liter boiler extra kunnen isoleren, heb ik gedaan met de 30 liter Daalderop; 7cm pir isolatie er omheen (aan de onderzijde eenvoudig verwijderbaar)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Hier eea nog goedkoper: https://www.boilers.shop/...trische-boilers/80-liter/
Maar dit zijn dan boilers die je waarschijnlijk iedere 5 tot 10 jaar moet vervangen.
Maar ja, met dat prijsverschil... Ik heb deze: https://www.boilers.shop/...er-boiler-manual-control/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:27
Qua "slimheid":

Een domme boiler kan je makkelijk schakelen met een slimme stekker van 2 tientjes. Daarmee heb je al genoeg om bijvoorbeeld PV-overschot te kunnen verstoken. Als je dan ook nog een temperatuursensor achter de isolatie weet te krijgen, dan kan je helemaal maken wat je maar wilt.

Een boiler die van zichzelf al "slim" is, is vaak lastig slimmer te maken. Wij hadden een Itho Daalderop met een algoritme die het energieverbruik zou minimaliseren op basis van een schatting wanneer je water gaat afnemen. Maar die mocht je volgens de handleiding niet zelf ook nog spanningsloos schakelen. En dan is het lastig om functies toe te voegen (bv PV-overschot, sturing op basis van dynamische energieprijzen, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26
ericplan schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:42:

Die koperen boilers van Daalderop (uitgezonderd de plintboilers) zijn idd onverwoestbaar. Je ziet ze nog werkend van de jaren 90 aangeboden worden op Marktplaats.

Voordeel is ook dat het vat onderdeel is van de warmte opwekking. Je hebt geen element dat verkalkt en ruimte inneemt. Een Daalderop boiler van 80 liter is netto ook gewoon 80 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Thanks voor de reacties, allemaal! Wauw!

Een warmtepompboiler ging inderdaad niet werken vanwege de ruimte en de leidingen die dan moeten leggen, de boiler komt redelijk midden in het huisje en we hebben eigenlijk te weinig ruimte. Er zou dan inderdaad wel subsidie op zitten, dat lopen we nu mis.

Zit er in de kwaliteit een groot verschil tussen de verschillende type vaten? Of is het puur wel of niet een anode?

En zou het aan te raden zijn er een 2e-hands van Marktplaats te halen? :?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
80 liter daalderop zou ik zo van marktplaats plukken. Zijn ook handelaren die ze gewoon in een webshop verkopen. Aan het serienummer kan je het bouwjaar achterhalen.

Voordeel van die Daalderop dingen is dat ze redelijk waardevast zijn: zelfs al gaan ze na jaren alsnog kapot, brengen ze als oud koper ook nog een bult geld op.

Ik heb mijn 10 liter keukenboiler van Marktplaats, 5 jaar oud al met nieuwe Itho logo. Waarom 300 euro betalen als 65 ook kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Interessant! Ik ga eens overleggen met de installateur of ze dat ook accepteren. Ik vrees het niet, omdat ze ook garantie willen kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Room42 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:59:
[...]

Interessant! Ik ga eens overleggen met de installateur of ze dat ook accepteren. Ik vrees het niet, omdat ze ook garantie willen kunnen leveren.
Die garantie gaan ze dan alleen geven op het spul wat ze zelf leveren.

Vraag de installateur om een nieuwe aansluitset, dat geeft al een stuk meer zekerheid. Kost een paar euro meer dan hergebruik, maar dan weet je zeker dat de inlaatcombinatie goed is en de slangen niet lekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Room42 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:59:
[...]
Altijd een nieuwe inlaatcombinatie plaatsen, dat zijn de kosten ook niet (circa €20). Verder is zo’n 80l-boiler een simpel en redelijk universeel apparaat en is het uitwisselen van zo’n ding kinderspel, dus erg veel risico loop je niet met een tweedehandse.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW-PV-vergelijk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 18:11
Inventum heeft een nieuwe boileraansturing, de Sunsmart. Deze is nog niet genoemd in dit toppic.
ze geven aan:
Modulerend vermogen opslaan tussen 150W en 2950W (vermogen ook
te begrenzen)
• Inclusief Home Energy Management app voor de eindgebruiker
• Universele oplossing voor alle merken zonnepanelen en omvormers
https://www.inventum.com/producten/sunsmart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 14:37
wbt de Inventum Sunsmart, wat heeft Itho daar tegenover ? Is dat soms de Green Energy Smartboiler, zoals in het topic genoemd (bovenaan)?
Op zich kan dit wel interessant zijn .
dank voor de link

[ Voor 12% gewijzigd door DolphS op 05-11-2024 11:37 ]

Pagina: 1