Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
M'n vriendin heeft een koopappartement uit de jaren 70 met daarin nog een keukengeiser boven de kraan. Deze is nu defect gegaan en is echt nodig aan vervanging toe. Maar wat zijn de opties hierin. Ze heeft niet veel ruimte.

Situatieschets
Het keukenkastje waar de geiser nu in hangt is 88x56x36 cm (HxBxD). Links van het kastje staat een muurtje van 15cm dik en daarnaast zou ruimte zijn om een platte boiler van 100 liter op te hangen (even de koelkast iets verplaatsen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS95jHRcDHiV9D7H3nZS5Y46dF8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7q1WVderbuhDdj0VdaMIlE8s.png?f=user_large

Mijn hulpvraag
Wat zou in haar situatie de beste, en tevens betaalbare optie zijn om deze te vervangen? Ik denk dat het gewoon 1:1 vervangen door een nieuwe(re) open geiser geen optie zal zijn? De opties die ik tot nu toe gevonden had zijn de volgende.

Note: De geiser wordt alleen gebruikt voor warm water in de keuken en de badkamer (douche). Voor de verwarming heeft ze blokverwarming.

Elektrische boiler
We hadden enkele platte elektrische boilers gevonden, zoals de Ariston Velis EVO Design PLUS ECO 100 liter. Die zou prima links van het muurtje passen. De aansluitingen uit het keukenkastje kunnen dan relatief makkelijk verlegd worden, denk ik.

Ik heb geen (grotere) boiler gevonden die in dat kastje zou passen. Die zijn meestal maar 15 liter.

Doorstroomboiler
Een andere optie zou een doorstroomboiler kunnen zijn maar daarvoor zou de elektrische installatie ook geupgrade moeten worden. Dat zal de kosten waarschijnlijk flink opdrijven.

Andere suggesties
Wat zouden verder nog realistische opties zijn? Een CV-installatie zal, vrees ik, teveel ruimte kosten of een nieuwe afvoer nodig hebben en ik begreep dat daar de VVE voor ging liggen. Is er een andere slimme optie?
En hoe zit het met de energiekostenverschil tussen een elektrische boiler en de geiser? Ze heeft helaas geen zonnepanelen.

Disclaimer
Dit is verre van mijn vakgebied en comfort zone. Ook met VVE's heb ik geen eigen ervaring. Alle hulp en aanvullende vragen zal ik proberen te beantwoorden. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 28-06-2024 11:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 08:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

100 liter is veel te veel joh. Een electrische boiler heeft inderdaad stilstandverlies en is in verbruik normaliter duurder dan een geiser. Hoeveel duurder kan je berekenen; je haalt ongeveer 8kwh uit 1 kuub gas.

Dit kan je, afhankelijk van het verbruik, weer terugverdienen als je daarmee je vastrecht voor het gas kan opzeggen; maar dan zal je wellicht een nieuwe kookplaat moeten aanschaffen.

[ Voor 30% gewijzigd door silverball op 28-06-2024 11:29 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ja, dat is inderdaad ook nog een goed punt. Ik had berekend dat haar douche nu op zo'n 3 l/min loopt. Dus met 80l zou ze ruim 25 minuten kunnen douchen (of een half uur met 100l). We zijn wel regelmatig samen dus dan is het al de helft. :)
Maar nu had ik ook gelezen dat die 100 liter in werkelijkheid minder is (netto inhoud zou kleiner zijn). Dat wordt echter vaak niet gespecificeerd dus daar zit ik me nog op in te lezen.
Een electrische boiler heeft inderdaad stilstandverlies en is in verbruik normaliter duurder dan een geiser. Hoeveel duurder kan je berekenen; je haalt ongeveer 8kwh uit 1 kuub gas.
Thanks, dat ga ik uitrekenen.
Dit kan je, afhankelijk van het verbruik, weer terugverdienen als je daarmee je vastrecht voor het gas kan opzeggen; maar dan zal je wellicht een nieuwe kookplaat moeten aanschaffen.
Ze kookt inderdaad nog op gas, maar daar staat ze misschien wel voor open. Ook dan zal echter, verwacht ik, de elektrische installatie aangepast moeten worden. Maar goed, dan moet het gas sowieso afgesloten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 28-06-2024 11:37 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:25
Room42 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Ja, dat is inderdaad ook nog een goed punt. Ik had berekend dat haar douche nu op zo'n 3 l/min loopt. Dus met 80l zou ze ruim 25 minuten kunnen douchen (of een half uur met 100l). We zijn wel regelmatig samen dus dan is het al de helft. :)
Zo werkt dat niet. Het warme water van 65 a 75 graden in de boiler wordt gemengd met koud water in de mengkraan tijdens het douchen. Vuistregel is dat je 2 a 2,5 maal de boiler inhoud aan douche water hebt. E.e.a. afhankelijk van boiler temperatuur, koud water aanvoertemperatuur en gewenste douche water temperatuur.
Er zijn ook wel meer exacte rekentools te vinden bij de diverse boiler leveranciers/fabrikanten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:51:
[...]

Zo werkt dat niet. Het warme water van 65 a 75 graden in de boiler wordt gemengd met koud water in de mengkraan tijdens het douchen. Vuistregel is dat je 2 a 2,5 maal de boiler inhoud aan douche water hebt. E.e.a. afhankelijk van boiler temperatuur, koud water aanvoertemperatuur en gewenste douche water temperatuur.
Er zijn ook wel meer exacte rekentools te vinden bij de diverse boiler leveranciers/fabrikanten.
Hmm, dat is interessant, inderdaad. Nu is ze er wel een die echt belachelijk heet doucht (bijna maximaal op de thermostaatkraan :o) maar wellicht dat de geiser nu relatief koud water geeft t.o.v. de boiler. Ik heb geen thermometer bij de hand, denk ik maar wel een goeie om te onderzoeken. :)

Maar dat zou kunnen betekenen dat een 50l boiler ook al een aardige douchetijd kan leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 28-06-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:05

Wuursj

want worst is al bezet

Room42 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:20:
[...]

Maar dat zou kunnen betekenen dat een 50l boiler ook al een aardige douchetijd kan leveren.
Zeker. We hadden hier in een gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen tijdelijk (2 jaar lang) een boiler van 50 liter. En dat werkte prima (met een spaardouchekop met 6l/min). Zelfs op de koudste stand om stilstandverliezen zo klein mogelijk te houden.
Ja, mijn vriendin douchte hem wel eens helemaal leeg maar dan was ie ook wel redelijk snel weer opgewarmd.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Room42 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:20:
[...]

Hmm, dat is interessant, inderdaad. Nu is ze er wel een die echt belachelijk heet doucht (bijna maximaal op de thermostaatkraan :o) maar wellicht dat de geiser nu relatief koud water geeft t.o.v. de boiler. Ik heb geen thermometer bij de hand, denk ik maar wel een goeie om te onderzoeken. :)

normaal douchen mensen rond de 38 graden water, en ja soms wat warmer voor de wat meer koudbloedige onder ons (doet iets maar er moet toch een marge zijn dus is niet heel belangrijk.).

normaal komt er grofweg 10 graden koud water binnen, en in theorie kun je met wat wiskunde het dan precies uit rekenen hoeveel warm en koud water je dan moet mixen.
(5l@65 + 5l@10 = 10l@38, dus ja grofweg even 100liter boiler op 65graden aan houden is 200l douche water van 38 graden.)

de douche meten, daar heb je niet veel apparatuur voor nodig.
metten is weten, gokken is brokken.
hang er een emmer onder, gebruik een stopwatch(telefoon) voor 30 seconde.
en meet het aantal liter in de emmer.
oke 30sec dus dan x2 voor 60sec of 1 min.
je weet nu het getal 3l/m@38 bijvoorbeeld.

praat graag wel in 100l@65 dus 100 liter in een boiler op 65 graden.
en graag in 3l/m@38 dus 3 liter per minuut op 38 graden uit een kraan of douche kop.
als je dat niet doet maak je te snel fouten die een factor 2 of meer naast het gewenste resultaat is.
of te wel ook hier maak je dan gokken en brokken.

zoek de douche even uit, en kom met cijfers, dan kijken we wel verder wat nodig is. ;)

(om je een idee te geven een 9l/m@38 is vrij normaal getal van een douche kop.
spaardouche zitten lager regendouche zitten hoger. etc etc..)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 28-06-2024 13:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Room42 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:35:
[...]
Ze kookt inderdaad nog op gas, maar daar staat ze misschien wel voor open. Ook dan zal echter, verwacht ik, de elektrische installatie aangepast moeten worden. Maar goed, dan moet het gas sowieso afgesloten worden.
ik zelf gebruik een 45m3 gas per jaar voor koken.
300m3 gas voor koken en douche (warmtapwater)
geeft je een idee van de verhouding, maar jouw gebruik kan anders zijn.

warm water elektrische maken kost grofweg 2,5x zo duur als met gas.
er is een maar, een flinke.

om een gas te kunnen gebruiken, heb je ook een gasleiding nodig.
voor die leiding betaal je grofweg per jaar een 200€.
voor gas te gebruiken heb je ook een contract nodig met een leverancier, hier betaal je grofweg 100€ per jaar voor.
dus je bent al 300€ kwijt zonder ook maar iets van gas te hebben gebruikt.
voor de 300€ (300€ / 0,25€/kWh) koop je ook 1200kWh elektra voor.

dus kun je gas er uit gooien, je hebt dan voor de zelfde kosten de eerste 1200kWh "gratis".
vergeet die niet. ;)

(zoek eens de prijzen op die voor jouw gelden, het wisselt per huis regio netbeheerder en leverancier. etc etc)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 28-06-2024 13:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik heb nog wat metingen gedaan. De huidige geiser levert, met de instellingen die mijn vriendin gebruikt, zo'n 3l/m@43˚C. De capaciteit van de douchekop lijkt zo'n 6l/m. Maar bij de 43°C hoeft dus niet veel koud water meer bij.

Ze heeft niet direct behoefte aan een sterkere straal dus met 65°C water uit de boiler kan deze flink geknepen worden om met koud water weer op ~43°C te komen. Ik kan de wiskunde daarvoor helaas niet volgen en ik kon geen online calculator hiervoor vinden, dus ik moet het even met aannames doen.

Wat ik nog moet onderzoeken is wat ze nu aan kosten kwijt is. Ik heb nog niet naar haar energierekening gevraagd. Wel zag ik dat er mogelijk wat subsidies beschikbaar zijn die kunnen helpen om de stappen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Room42 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:33:
Ik heb nog wat metingen gedaan. De huidige geiser levert, met de instellingen die mijn vriendin gebruikt, zo'n 3l/m@43˚C. De capaciteit van de douchekop lijkt zo'n 6l/m. Maar bij de 43°C hoeft dus niet veel koud water meer bij.
ik heb vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef) ook zo een !@#$ ding gehad, ai ai wat heb ik daar op gevloekt.
en eigenlijk mag dat niet meer, water moet gewoon minimaal 60 graden worden, om irritante(dodelijke) beestjes in het water te doden. (eigenlijk een iets langer verhaal.)

maar goed je wil een 6l/m@38 wel kunnen bereiken als ik het goed begrijp.
Ze heeft niet direct behoefte aan een sterkere straal dus met 65°C water uit de boiler kan deze flink geknepen worden om met koud water weer op ~43°C te komen. Ik kan de wiskunde daarvoor helaas niet volgen en ik kon geen online calculator hiervoor vinden, dus ik moet het even met aannames doen.
ik kan hem uit het hoofd ook niet zo even oplepelen, maar is niet zo heel ingewikkeld.
met 50l@65 kun je voor 90% leeg tappen (op een gegeven moment vermengt het nieuwe koude water met het warme water in de boiler)
dus heb je 45l@65 deze meng je bij met 50% koud water, dus kun je 90l@38 uit de douche halen.
90l@38 / 6l/m@38 = 15 minuten douche tijd.

boiler heeft een opwarm tijd: 50l@65 is soms een uur (met stevige verwarming element) tot een uur of 4.
is 15 min douchen genoeg per uur of 4 uur.
(misschien samen onder de douche gaan, kan ook gezellig zijn. >:) )

misschien grotere boiler misschien kleinere boiler, misschien een boiler met zwaar verwarming element maar misschien kan dat niet?
dat zijn nu je keuzes.
Wat ik nog moet onderzoeken is wat ze nu aan kosten kwijt is. Ik heb nog niet naar haar energierekening gevraagd. Wel zag ik dat er mogelijk wat subsidies beschikbaar zijn die kunnen helpen om de stappen te maken.
er zijn geen subsidies zover ik weet.

maar een 50l boiler die erg snel opwarmt, echt heel duur is het niet.
https://www.warmteservice...tijd-1%3A12%29/p/18254405
(deze boiler heeft wel een eigen groep nodig in de meter kast, dat kan een probleem zijn, kan ik niet over zien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Opzich zou je een elektrische kookplaat ook prima kunnen (laten) plaatsen zonder al te veel ingrijpende verbouwingen, het hoeft niet per se op 3-fase.
Combineer dat met een elektrische boiler en je bespaart honderden euro's per jaar aan vastrecht.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 17:37

Jan2023

KISS

oh ja , blokverwarming zag ik over het hoofd.

[ Voor 69% gewijzigd door Jan2023 op 03-07-2024 14:48 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jan2023 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:46:
En dan vergeten we voor het gemak maar dat de toko ook nog verwarmd moet worden?
;)
nop dan vergeet iemand te lezen. >:)

ik quote:
Note: De geiser wordt alleen gebruikt voor warm water in de keuken en de badkamer (douche). Voor de verwarming heeft ze blokverwarming.
lol. ;)

lol, je had hem al gezien. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 03-07-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:33:
Opzich zou je een elektrische kookplaat ook prima kunnen (laten) plaatsen zonder al te veel ingrijpende verbouwingen, het hoeft niet per se op 3-fase.
Maar een eigen groep zal ie waarschijnlijk wel nodig hebben.
Combineer dat met een elektrische boiler en je bespaart honderden euro's per jaar aan vastrecht.
Dat kan mogelijk wel interessant en de investering waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:49:
[...]

ik heb vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef) ook zo een !@#$ ding gehad, ai ai wat heb ik daar op gevloekt.
en eigenlijk mag dat niet meer, water moet gewoon minimaal 60 graden worden, om irritante(dodelijke) beestjes in het water te doden. (eigenlijk een iets langer verhaal.)
Dat zal ook mede de reden zijn dat deze installaties niet meer zo mogen.
maar goed je wil een 6l/m@38 wel kunnen bereiken als ik het goed begrijp.

[...]

ik kan hem uit het hoofd ook niet zo even oplepelen, maar is niet zo heel ingewikkeld.
met 50l@65 kun je voor 90% leeg tappen (op een gegeven moment vermengt het nieuwe koude water met het warme water in de boiler)
dus heb je 45l@65 deze meng je bij met 50% koud water, dus kun je 90l@38 uit de douche halen.
90l@38 / 6l/m@38 = 15 minuten douche tijd.
Voor haar is 3l/m@~40 al voldoende. Dus dan reken ik, op basis van jouw cijfers, met ongeveer 25 minuten. Dat is ruim voldoende voor 2 personen.
[...]
misschien grotere boiler misschien kleinere boiler, misschien een boiler met zwaar verwarming element maar misschien kan dat niet?
dat zijn nu je keuzes.
Ja, dan wordt het shoppen en offertes vragen!
er zijn geen subsidies zover ik weet.
Er loopt een actie die 50% met een max van 500 euro vergoedt van de aanschaf van een inductiekookplaat.
maar een 50l boiler die erg snel opwarmt, echt heel duur is het niet.
https://www.warmteservice...tijd-1%3A12%29/p/18254405
(deze boiler heeft wel een eigen groep nodig in de meter kast, dat kan een probleem zijn, kan ik niet over zien.)
Thanks!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Room42 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:26:
[...]
Dat zal ook mede de reden zijn dat deze installaties niet meer zo mogen.
elke keer als ik de afwas wou doen, en de warme kraan open draaide.
moest ik dat doen als mijn hoofd meer als 50cm van de geiser af was, anders branden die mijn haar weg met de steek vlam die daar uit kwam. ;)
dus ja blij dat ik daar van af ben.
Voor haar is 3l/m@~40 al voldoende. Dus dan reken ik, op basis van jouw cijfers, met ongeveer 25 minuten. Dat is ruim voldoende voor 2 personen.
jep, er is alleen een probleem (misschien hoeft niet).
je hebt niks te vertellen hoeveel l/m@40 er uit het systeem komt.
het systeem verteld dat, helaas.
(is later altijd nog oplosbaar door een spaar douche kop te kopen van een paar 10tjes.)
Ja, dan wordt het shoppen en offertes vragen!
jep, echt heel duur hoeft het niet te zijn.
want dit is niet speciaal moeilijk nog dat het heel lang de tijd kost om aan te leggen.
Er loopt een actie die 50% met een max van 500 euro vergoedt van de aanschaf van een inductiekookplaat.
ik ken hem niet, maar schep wat je kunt scheppen.
Thanks!!
no prob.

wat heb je nodig:
meterkast :
1x16A speciaal voor de boiler. (dit hoeft niet, is eigenlijk luxe, andere boilers die langzamer opwarmen hebben geen eigen groep nodig.)
2x16A kookgroep. (dit kan op 1 fase of op 2 fase.) is ruim voldoende voor een simpele kookplaat van 4 pitten.

boiler: de grote daar heb je nu wel een aardig idee over wat je wil.
hier heb je nog wel een klein probleem wat je voor je gaat zoeken wil weten.
water zet uit als het warm word, en water mag nooit terug de leiding in lopen.
daarom heeft een boiler een terugslag klep(stroomt het niet terug) en drukbeveiliging.
de drukbeveiliging laat dan een beetje water (denk een theelepeltje) water ontsnappen.
en dat water moet je afvoeren.
dus zoek even uit hoe en waar dat makkelijk kan in je keuken.

en dan nog een tip:
we hebben hier een topic: hoe zeg je GRATIS(g.v.d.) de gasleiding op.
lees die ook even, je hebt geen zin om daar ook nog voor te moeten betalen. ;)

kookplaten hoeven helemaal niet de hoofdprijs te zijn:
b.v. : https://www.bol.com/nl/nl...hL2w_0_16.18.ProductTitle
het is meer, hoeveel klussen durf je aan.

persoonlijk: al de dingen die ik hier heb verteld, ik leg dit allemaal zelf aan.
de elektra is niet heel moeilijk, een een beetje koper buigen/solderen of snel koppelingen gebruiken met flex slangen, het stelt allemaal niet veel voor.
maar snap ook wel dit is een beetje persoonlijk. (hoewel ik dan ook denk, doe het even en wat niet zo. >:) )

edit:
@Raven is sneller als ik. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

migjes schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:02:
en dan nog een tip:
@Room42 Gas de deur uit doen: Gratis!

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Apart, ik dacht ergens te lezen dat het sowieso gratis zou zijn. Ga ik me verder in verdiepen, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Room42 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:19:
[...]

Maar een eigen groep zal ie waarschijnlijk wel nodig hebben.
Eigen groepje is zo aangelegd in de meterkast. Wellicht zit er nu al een aparte groep voor de oven bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:02:
[...]

elke keer als ik de afwas wou doen, en de warme kraan open draaide.
moest ik dat doen als mijn hoofd meer als 50cm van de geiser af was, anders branden die mijn haar weg met de steek vlam die daar uit kwam. ;)
dus ja blij dat ik daar van af ben.
Helemaal leuk met van die brandbare haarlak :D
jep, er is alleen een probleem (misschien hoeft niet).
je hebt niks te vertellen hoeveel l/m@40 er uit het systeem komt.
het systeem verteld dat, helaas.
(is later altijd nog oplosbaar door een spaar douche kop te kopen van een paar 10tjes.)
De spaarkop of een ringetje was inderdaad waar ik aan dacht. d:)b
[...]

wat heb je nodig:
meterkast :
1x16A speciaal voor de boiler. (dit hoeft niet, is eigenlijk luxe, andere boilers die langzamer opwarmen hebben geen eigen groep nodig.)
2x16A kookgroep. (dit kan op 1 fase of op 2 fase.) is ruim voldoende voor een simpele kookplaat van 4 pitten.

boiler: de grote daar heb je nu wel een aardig idee over wat je wil.
hier heb je nog wel een klein probleem wat je voor je gaat zoeken wil weten.
water zet uit als het warm word, en water mag nooit terug de leiding in lopen.
daarom heeft een boiler een terugslag klep(stroomt het niet terug) en drukbeveiliging.
de drukbeveiliging laat dan een beetje water (denk een theelepeltje) water ontsnappen.
en dat water moet je afvoeren.
dus zoek even uit hoe en waar dat makkelijk kan in je keuken.
Thanks! Dat ga ik uitzoeken!
en dan nog een tip:

kookplaten hoeven helemaal niet de hoofdprijs te zijn:
b.v. : https://www.bol.com/nl/nl...hL2w_0_16.18.ProductTitle
het is meer, hoeveel klussen durf je aan.

persoonlijk: al de dingen die ik hier heb verteld, ik leg dit allemaal zelf aan.
de elektra is niet heel moeilijk, een een beetje koper buigen/solderen of snel koppelingen gebruiken met flex slangen, het stelt allemaal niet veel voor.
maar snap ook wel dit is een beetje persoonlijk. (hoewel ik dan ook denk, doe het even en wat niet zo. >:) )

edit:
@Raven is sneller als ik. d:)b
Thanks voor je uitgebreide hulp!! Waardeer ik enorm. Veel stof tot nadenken. Het zelf doen, vrees ik, is niet aan mij besteedt. Voor jou misschien gesneden koek, maar het is stiekem best specialistisch werk. Respect voor mensen de dat zo even doen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Eigen groepje is zo aangelegd in de meterkast. Wellicht zit er nu al een aparte groep voor de oven bv?
Nee, ze heeft geen oven, haha. :F :o Maar de meterkast is ook verouderd, begreep ik, dus die zal waarschijnlijk dan ook vervangen moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oud als in met ouderwetse stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Room42 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:57:
Thanks voor je uitgebreide hulp!! Waardeer ik enorm. Veel stof tot nadenken. Het zelf doen, vrees ik, is niet aan mij besteedt. Voor jou misschien gesneden koek, maar het is stiekem best specialistisch werk. Respect voor mensen de dat zo even doen! _/-\o_
no prob..

het is allemaal echt niet moeilijk.
(oke ik heb heel mijn badkamer gedaan inc 4 douchekoppen bad wc etc etc etc...
het heeft me alleen 7 maanden gekost om voor elkaar te krijgen, dus het koste de vrouw meer problemen als ik had. douchen zittend in een bad was wel wat behelpen in een half afgebouwde badkamer, maar ik heb een stoere vrouw, dus geen probleem.)

maar misschien een vader/schoonvader/broer neef etc etc...
die wat werk wat lastig is even kan over nemen?
(mijn schoonvader kan tegelen, mijn vader kan stuken, etc etc... hulp is vaak maar een vraag weg. ;) )

(snap ook wel dat het kopen van een huis, dat dan het geld een beetje op is.
dat had ik destijds ook wel een beetje.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixit
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 20:50
Het is wat vloeken in de duurzame kerk ;-)

Maar de simpelste optie is om daar gewoon een moderne open geiser te plaatsen.
Ben je (excl installatie ) voor 840 euro klaar.

https://www.warmteservice...L)-open-geiser/p/17250120

Als er nu al een Valliant hangt (bijna 50% kans) kan je die nieuwe met een beetje mazzel zo 1 op 1 omwisselen qua aansluitingen etc.
Zo'n moderne geiser heeft ook geen waakvlam meer en werkt eigenlijk heel behoorlijk, ook qua rendement vergeleken met warm water uit een CV. Ik vind een gesloten geiser wel een betere optie, maar dat is in een appartement vaak een probleem qua aan en afvoer , terwijl je die geiser hierboven zo op de huidige afvoer aansluit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
ixit schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:08:

Als er nu al een Valliant hangt (bijna 50% kans) kan je die nieuwe met een beetje mazzel zo 1 op 1 omwisselen qua aansluitingen etc.
Zo'n moderne geiser heeft ook geen waakvlam meer en werkt eigenlijk heel behoorlijk, ook qua rendement vergeleken met warm water uit een CV. Ik vind een gesloten geiser wel een betere optie, maar dat is in een appartement vaak een probleem qua aan en afvoer , terwijl je die geiser hierboven zo op de huidige afvoer aansluit..
mag van mij gerust, vind het geen vloeken. ;)

probleem hier is: vastrecht gas, dit is al snel 300€ per jaar.
of na 10 jaar 3k€.
en dit voor maar een heel klein beetje gas gebruik.
dit maakt de totaal prijs per m3 gas gewoon heel erg dure oplossing op de langere termijn.

op de korte termijn lopen de prijzen wel minder uit elkaar.

edit:
ik gebruik maar 129m3 gas vorig jaar en dat kosten mij een inc alles 405€. ;)
dus inc alles is het 3,10€/m3 wat ik betaalde, hier kan ik weer makkelijk 12kWh/m3 voor kopen, lol kWh's heb ik nu gratis van de zonnepanelen (al lang geTVTed).
de nadelen van weinig gas gebruiken. :-(
ach ja, dit pas ik vast nog wel een keer aan, heb geen haast. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 04-07-2024 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixit
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 20:50
migjes schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:13:
[...]

probleem hier is: vastrecht gas, dit is al snel 300€ per jaar.
of na 10 jaar 3k€.
en dit voor maar een heel klein beetje gas gebruik.
dit maakt de totaal prijs per m3 gas gewoon heel erg dure oplossing op de langere termijn.
Helemaal mee eens,
maar als ik de poster hoor moet alles betaald door iemand anders gebeuren,
en blijkt de elektra ook niet te voldoen. Als ik dan de kosten van electricien, installateur voor verleggen water, nieuwe groepenkast aanleggen etc meereken vraag ik me af hoe snel je dat terug verdient hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Room42 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Apart, ik dacht ergens te lezen dat het sowieso gratis zou zijn. Ga ik me verder in verdiepen, thanks!
Als het goed is tegenwoordig wel, de meningen zijn echter verdeeld / regels anders geïnterpreteerd.

Maar de hele korte versie van dat topic: Als de netbeheerder op eigen initiatief en dus zonder opdracht van eindgebruiker een gasaansluiting weghaalt, hoef je niet te dokken. Helaas resulteert dat soms in incassobureau, maar zolang zij geen opdracht kunnen tonen met een handtekening eronder (of een stemopname van telefoongesprek) valt er niets te innen.

Daarbij is er sprake van VVE, dus mogelijk mag je vriendin de aansluiting niet eens laten verwijderen(?).

Maar lees dat topic maar eens, er staan her en der dossiers met alle communicatie wat heeft plaatsgevonden, daar kun je wel uithalen wat voor streken uit worden gehaald om mensen te overtuigen te laten dokken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
ixit schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Helemaal mee eens,
maar als ik de poster hoor moet alles betaald door iemand anders gebeuren,
en blijkt de elektra ook niet te voldoen. Als ik dan de kosten van electricien, installateur voor verleggen water, nieuwe groepenkast aanleggen etc meereken vraag ik me af hoe snel je dat terug verdient hebt.
dat is een lastig stukje en ook heel persoonlijk.

kijk ik naar me zelf: dan gebruik ik 45m3 gas voor koken (ben aardige kok, ik kook veel.).
gas gebruik douche zat rond de 250m3 (zuinige douche, ik stink misschien wel, lol)
maar ik weet ook hoe weinig gas die open geisers gebruiken, zeker als <3l/m@65 maar nodig is voor de douche.
dus ik durf wel te gokken op dat ze minder als 300m3 gas gaan gebruiken.

het hangt dan wel af, van hoeveel durft iemand zelf aan te leggen, en hoeveel word uit besteed.
zelf een kookplaat kopen, bij een timmerman een plaat bestellen en die in de keuken schroeven, en de kookplaat zelf even vast maken aan de perilex. doe je dat zelf, dan bespaar je ook erg veel kosten, verzus ik laat een hele keuken zetten door bedrijf.

alles zelf doen, dat hoeft niet.
en luxe is een keuze.
dus het hoeft niet super duur te zijn.

ook bedenken, nieuwe meterkast, het zal vast nodig zijn, maar waarde stijging van woning is ook leuk bij evt verkoop.
dit geld ook voor geen gas meer nodig hebben.

dus ja ook ik zeg, het is allemaal kantje boord.
maar met een beetje goede wil, armen opstropen en wat lef.
dit kan dit veel beter als gewoon vervangen van de gasbrander. ;)

ik kan @Room42 wel aanraden een inventum/itho als boiler te nemen.
(liever geen goedkopere boiler, liefst een echte degelijke zoals ik noem)
die zijn niet duurder als jouw oplossing.
misschien dan nog geen elektrische kookplaat, dat kan later ook nog wel eens een keer. (of als nu echt ook nodig is, dan wel natuurlijk)
maar als de meter kast moet worden aangepast, dan meteen ook aanpassen voor elektrisch koken.
dus van mij uit gezien, zijn er ook langzamere wegen mogenlijk. ;)

edit:
daar zegt @Reptile209 ook nog een aardig puntje.
gas toestellen moeten eens in de x tijd gecheckt worden.
brander schoonmaken en zo, gasblok afstellen en zo.
kun je dat niet zelf, dan kost dat ook nog eens geld, en dit heb je met een boiler niet/minder.
(ook boilers hebben een onderhoud, zoals alles. een huis hebben kost gewoon geld.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 04-07-2024 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Als de boiler niet boven de gootsteen past, past ie dan niet misschien eronder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:02

Reptile209

- gers -

ixit schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:08:

Ik vraag me hard af of dat nog kan. Werkzaamheden aan een verbrandingstoestel mogen alleen nog door gecertificeerde monteurs worden uitgevoerd. Ik *denk* dat met het CO-veilig keurmerk open verbrandingstoestellen niet meer geplaatst mogen worden. Het is sowieso niet de veiligste oplossing, hoewel dat met een nieuw toestel, jaarlijks onderhoud en een werkende CO-meter aardig in de hand te houden moet zijn.
Dus als bovenstaande klopt, dan zit je vast aan een nieuwe rookgasafvoer en wordt het (ook) een dure oplossing.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
NESFreak schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:58:
Als de boiler niet boven de gootsteen past, past ie dan niet misschien eronder?
Nee, helaas, daar lopen de afvoeren in de weg. Hadden we inderdaad bekeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Reptile209 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:01:
[...]

Ik vraag me hard af of dat nog kan. Werkzaamheden aan een verbrandingstoestel mogen alleen nog door gecertificeerde monteurs worden uitgevoerd. Ik *denk* dat met het CO-veilig keurmerk open verbrandingstoestellen niet meer geplaatst mogen worden. Het is sowieso niet de veiligste oplossing, hoewel dat met een nieuw toestel, jaarlijks onderhoud en een werkende CO-meter aardig in de hand te houden moet zijn.
Dus als bovenstaande klopt, dan zit je vast aan een nieuwe rookgasafvoer en wordt het (ook) een dure oplossing.
Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn dat ze het tot nu toe nog niet voor mekaar gekregen had om een vervanging te regelen. Ik ga dit verder onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:02

Reptile209

- gers -

Room42 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:56:
[...]

Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn dat ze het tot nu toe nog niet voor mekaar gekregen had om een vervanging te regelen. Ik ga dit verder onderzoeken.
Ik kon er geen duidelijk uitsluitsel over vinden. Eén partij die zegt dat het niet meer mag, en meerdere bedrijven of organisaties die het sterk afraden. Maar niet iets van de overheid dat duidelijkheid geeft.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Iedereen nogmaals heel erg bedankt voor de hulp in dit topic! Heeft me echt enorm geholpen. We zijn offertes gaan vragen voor het plaatsen van een boiler van 80L. _/-\o_
Welke het wordt, ga ik hier uitzoeken: [Aankoopadvies] Nieuwe elektrische boiler.

Pagina: 1