Bestellen UTP voor aansluiten laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 20:51
Over twee weken komt Coolblue een laadpaal installeren,
om de kosten te drukken ga ik zelf netwerkkabels bestellen, scheelt me 500 euro :)

Ik moet 2x 30 meter kabel hebben, een voor naar mn P1 poort van mn DSMR, en een voor naar mn switch.

Ik ben alleen ff niet zeker welke ik nodig heb. enige wat Coolblue vraagt is Cat6, meer niet.

Welk type kabel heb ik nodig, CCA, CCS, CU ? of is er nog meer ?
nog suggesties waar ik dit het beste kan bestellen ?

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je 30 meter wil overbruggen sowieso voor puur koper gaan, dus CU. Dan weet je zeker dat je goed zit.
Zorg er ook voor dat het stugge kabel is. Soepele kabel is veel lastiger om te trekken dan stugge. En zorg er dan ook voor dat je het juiste aansluitmateriaal hebt. Dus mooie keystones waar je het spul op af kan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
TERW_DAN schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:43:
Als je 30 meter wil overbruggen sowieso voor puur koper gaan, dus CU. Dan weet je zeker dat je goed zit.
Zorg er ook voor dat het stugge kabel is. Soepele kabel is veel lastiger om te trekken dan stugge. En zorg er dan ook voor dat je het juiste aansluitmateriaal hebt. Dus mooie keystones waar je het spul op af kan monteren.
gaat die CU ook in een RJ11/RJ12 connector passen ?

en heeft het nog nut om een buitenkabel aan te schaffen ?

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

theezeefje schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

Buitenkabel is alleen interessant als je ook echt naar buiten gaat.
Je kunt de kabel monteren op een RJ11/12 keystone. Dan gebruik je een paar adertjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
dank ! CU stranded lijkt me dus het beste hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:04

D4NG3R

kiwi

:)

theezeefje schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

Kan ik hier uit opmaken dat je de DSMR meter op 30m afstand aan wil sluiten op de P1 poort?

Ik heb oprecht geen idee of dat wel lekker gaat werken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
D4NG3R schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Kan ik hier uit opmaken dat je de DSMR meter op 30m afstand aan wil sluiten op de P1 poort?

Ik heb oprecht geen idee of dat wel lekker gaat werken.
Er komt een signaal boostertje bij, dit zou volgens Coolblue zonder issues moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theezeefje
TERW_DAN schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:48:
[...]

Buitenkabel is alleen interessant als je ook echt naar buiten gaat.
Je kunt de kabel monteren op een RJ11/12 keystone. Dan gebruik je een paar adertjes niet.
Wat is het voordeel van een keystone er tussen ? ik dacht zelf aan een kabel met daaraan gewoon een connector gemonteerd.
aan de kant van de laadpaal is uberhaupt geen plek voor keystones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou inderdaad stranded (soepel) doen om er direct connectoren op te krimpen.
Verder minimaal F(oil)TP als de kabel zo'n stuk door de grond komt en de kans op interferentie toeneemt. De kabel gaat wel door een mantelbuis?
Waarom heb je 2 kabels nodig? Begrijp ik dat je RJ11/RJ12 (4 aders) nodig hebt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
timovd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:01:
Ik zou inderdaad stranded (soepel) doen om er direct connectoren op te krimpen.
Verder minimaal F(oil)TP als de kabel zo'n stuk door de grond komt en de kans op interferentie toeneemt. De kabel gaat wel door een mantelbuis?
Waarom heb je 2 kabels nodig? Begrijp ik dat je RJ11/RJ12 (4 aders) nodig hebt?
stranded is alleen niet CU toch ? dan CCA nemen ?
kabel gaat 20 meter door een mantelbuis, en een paar meter direct in de grond.
ik heb twee kabels nodig, 1 voor de DLB van mn paal, aangesloten op de P1 van mn meter, en een kabel richting mn netwerk, die gaat van de laadpaal naar mn switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Stranded kan zowel CU als met goedkopere geleiders.
Deels door de grond en deels door een mantelbuis? Dat betekent dat er troep in de mantelbuis komt. Dat kan ik mij niet voorstellen dat dit zo wordt aangelegd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
timovd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:06:
Stranded kan zowel CU als met goedkopere geleiders.
Deels door de grond en deels door een mantelbuis? Dat betekent dat er troep in de mantelbuis komt. Dat kan ik mij niet voorstellen dat dit zo wordt aangelegd.
ik heb toen ik mijn tuin liet aanleggen een mantelbuis tot aan mijn poort laten leggen, zodat de grote keramische tegels er niet meer uit hoeven. vanaf mn poort tot aan de parkeerplaats is geen mantelbuis.

kun je een (web)winkel of product adviseren ? stranded CU buitenkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Dan moet je een grondkabel hebben, maar liever zou ik de mantelbuis verlengen. Kun je wel een kabel trekken door een mantelbuis die al een tijd open onder de grond ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
timovd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:11:
Dan moet je een grondkabel hebben, maar liever zou ik de mantelbuis verlengen. Kun je wel een kabel trekken door een mantelbuis die al een tijd open onder de grond ligt?
ik heb beide uiteinden voorzien van afsluitdop, dus dat is geen probleem.
als ik nog een stuk mantelbuis regel, en deze vast maak aan de bestaande, dan is de grondkabel niet nodig, wat zou je dan adviseren voor kabel ? Stranded CU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je door een buis trekt zou ik solid CU nemen. Stranded trek je mogelijk kapot. (S)FTP is onzin, gewoon U/UTP.

Installatiekabel monteer je bij voorkeur af op een keystone, contactdoos of een fieldplug. Stekkertje aanknijpen kan, maar is storingsgevoeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

100% koper (CU) sowieso
Stranded als je er direct connectors op gaat krimpen.

@_JGC_ ik vermoed dat er een stroomkabel door diezelfde mantelbuis gaat, dus ik zou wel een kabel met afscherming nemen. Shielded kabels lijken mij onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
Ik zou gaan voor een stugge CU kabel met RJ45 en RJ11 stekkers die geschikt zijn voor stugge kabel.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

theezeefje schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:58:
[...]

Wat is het voordeel van een keystone er tussen ? ik dacht zelf aan een kabel met daaraan gewoon een connector gemonteerd.
Connectoren knijpen op stugge kabel is gewoon lastiger. Idealiter knijp je daar een keystone aan, en ga je met een patchkabel naar het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nooit CCA nemen. Dat is een aluminium aders met een dun laagje koper er omheen. Dat is veel minder geschikt voor data dat CU. Laat daarom CCA ook buiten beschouwing in je zoektocht.

Zoek maar eens op CCA (Copper Cladded Aluminum) p op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:11
Ik heb daar zelf deze kabel voor gebruikt:

https://www.sandervunderi...aterdicht-grondkabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sypie schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:10:
Nooit CCA nemen. Dat is een aluminium aders met een dun laagje koper er omheen. Dat is veel minder geschikt voor data dat CU. Laat daarom CCA ook buiten beschouwing in je zoektocht.

Zoek maar eens op CCA (Copper Cladded Aluminum) p op het forum.
Hieraan toevoegend met een bulk aan info: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels
Pagina: 1