Advies gevraagd voor 3d printer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
ik ben op zoek naar een 3d printer om een hobby mee te starten

Wat is je budget?
€750 is wel de max, liever goedkoper als het kan

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar het moet wel van een ''bekend'' merk zijn met goede ondersteuning voor als er iets kapot gaat.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zoek een 3D printer om vooral ''nuttige'' prints mee te maken zoals accu houders, hoek mount voor video deurbel ect.
Daarnaast wil ik ook graag grote objecten printen voor mijn broertje die met Warhammer en D&D bezig houdt.

Dus een goede mix van veel detail en netjes kunnen printen en vooral eenvoudig printen. ik zie de 3-D printer echt als een stuk gereedschap wat het gewoon moet doen (net als de boormachine)

hierdoor kwam ik zelf al uit op een Bambu Lab P1S met eventueel nog een kleinere nozzel om wat naukeuriger te printen voor sommige situaties. Maar er zijn meer opties en mijn ervaring met 3D printen zijn beperkt. Vandaar jullie input gevraagd.

Met mijn werk als ingeinieur ben ik al wel gewend om 3D modellen te maken en hiervoor wil ik de printer ook gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De P1S is een aardige printer voor de prijs die het ook wel een tijdje doet. Zolang je maar niks hoeft te vervangen aan de kernonderdelen (bewegingssysteem, controllerbord, verwamd bed), want dan ben je het bokje.

Ik denk dat je even moet kijken naar wat je voor je geld krijgt bij Bambu Lab. De ondersteuning vanuit Bambu Lab is bijvoorbeeld voor Chinese begrippen aardig, maar het is niet het niveau van wat je bijvoorbeeld bij Prusa kan verwachten. Antwoorden op vragen worden wel beantwoord, maar als er stront aan de knikker is, dan zijn er genoeg verhalen van een weigerachtige ondersteuningsafdeling. De manier waarop BL met de terugroepactie van het verwarmde bed van de A1 zijn omgesprongen is, is een goed voorbeeld van het zo lang mogelijk de verantwoordelijkheid afschuiven. Ook zijn er bepaalde maker YouTubers die negatieve ervaringen hebben met de ondersteuningsafdeling van BL. Dat is dus geen onverdeeld positief verhaal.

Ook is het gesloten ecosysteem iets waar je rekening mee moet houden. Omdat de medewerking van BL nodig is, is het lastig om de printer aan te passen naar je wensen, mocht je daar behoefte aan hebben. Dit is iets waar ik zelf moeite mee heb. Ik wil graag mijn printer kunnen aanpassen naar eigen inzicht. Gebruiksonderdelen zoals spuitmonden, ventilatoren en verwarmingselementen zijn makkelijk verkrijgbaar. Maar bepaalde zaken kan je gewoon niet los krijgen en dan moet je gewoon een nieuwe kopen. Je bent dus beperkt tot wat BL je toestaat.

Ten slotte is er nog het feit dat je alles wat je print met BL deelt als je de printer aansluit op WiFi. Daar is veell om te doen geweest. Men is er achter gekomen dat BL hierover ook niet de waarheid vertelt. Voor sommigen geen probleem. Voor mij een onoverkomelijke drempel.

In het verleden werd gezegd dat een goede printer minimaal €1000 kost en dat alles wat daar onder zit een project is, en geen gereedschap. Wat mij betreft is dat een correcte observatie en is dat eigenlijk nog steeds zo. Dat is mede omdat hetgeen dat we vandaag de dag van printers verwachten anders is dan tien jaar geleden. Dus ondanks dat door schaalvergroting veel zaken goedkoper zijn geworden is het ook zo dat door teogenomen eisen er ook weer noodzakelijke onderdelen bij zijn gekomen. Bambu Lab trekt deze ondergrens wat omlaag als het om de aanschafprijs van een printer gaat, maar het komst ook met een mogelijke kostenpost: als de printer te ver heen is moet je een nieuwe kopen, in tegenstelling tot wat het geval is bij open source printers, waar het vervangen van een onderdeel vaak een kwestie van een printje en een (doorgaans) makkelijk verkrijgbaar vervangend onderdeel is.

TL;DR: P1S is een prima printer voor de prijs, maar de ondersteuning is iets waar je bij die prijs toch je verwachtingen moet bijstellen. Verder is BL niet altijd te vertrouwen als het gaat om je data.

[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 08-08-2024 15:14 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clawness
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:52
Qua plug-and-play staan de printers van Bambu Labs inderdaad denk ik wel het sterkst op het moment.

Zelf ben ik ook erg te spreken over de Creality K1C (niet te verwarren met K1, die wat eh... problemen had in het verleden). Heeft ook redelijk wat overeenkomsten met de Bambu P1S.

Deze printer is iets meer open-source dan Bambu labs, ook meer toegang tot alle mogelijk features van het Klipper besturingssysteem.. maar meer opties betekend ook dat het wat minder gebruiks vriendelijker is.

Als je niet voor volledige behuizingen wilt gaan etc. En features zoals een camera niet zo belangrijk vindt.

Creality Ender 3 v3 of v3 KE (deze twee zijn behoorlijk verbeterd ten opzicht van de andere Ender 3 versies) hoor ik in mijn vriendenkring ook goede geluiden over.

Toevallig veel Creality merken die ik hierboven benoem bedenk ik nu, maar ik heb helaas weinig ervaring met andere merken, dus daar kan ik wat minder over zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Clawness op 08-08-2024 11:34 . Reden: kleine aanvulling over Ender 3 v3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Bij Creality ben je echter wel zelf de supportafdeling.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:48

Umbrah

The Incredible MapMan

Eigenlijk met je wensen/eisenpakket zijn er maar twee merken inderdaad die vrij gangbaar zijn.

Bambu heeft een hoop voordelen, die genoemd zijn, maar er zijn ook een paar nadelen:
- Cloud integratie is niet allemaal 'je van het'
- Chinees, dus ook wat problemen met ondersteuning (historisch én actueel)
- Niet open, dus ook geen 'vrije' onderdelenmarkt, en risico dat áls de firmware ooit stopt vanuit bambu dat je hangt
- Als je multi-material wilt printen vrij veel verspilling als je naar AMS kijkt
- Als je van "open" houdt dan zal sommige diefstal je misschien tegen de haren instrijken bij Bambu

Kijk je echter naar prusa, dan gaat een MK4 eigenlijk over je budget heen, maar in feite werkt hij wel feilloos, en het is een Europees product met een open ecosysteem. De kit uitvoering is betaalbaarder (maar volgens mij ook over je budget heen), maar heeft een belangrijk voordeel (naast dat de instructies van het niveau zijn dat feitelijk iedereen het kan bouwen en de ondersteuning als het niet lukt is ook erg goed): je leert de printer zelf ook erg goed kennen. Er zijn echter ook wel wat nadelen:

- Prusa heeft historisch soms wat gekke beslissingen gemaakt die in de context van "moderne klipperized" 3d printers wat vreemd zijn, als je het echter ziet als werkpaard, dan is dat minder relevant
- Zaken als enclosures e.d. zijn niet standaard, en hebben voor sommige componenten na-prints nodig omdat de standaard PETG componenten niet geschikt zijn voor abstracte materialen als ABS (die je met je bambu eigenlijk ook niet in je werkkamer wilt printen overigens), telt bij de kosten

Want laten we eerlijk zijn, zelfs de meest automatische printer (die zelfs het levelen van offset nozzle/bed voor je doet met lidar/nozzle-sensing), zal soms wat gekkigheden hebben, of wat gespeel met de slicer nodig hebben. Denk aan bijvoorbeeld de vuistregel: "geen self-crossing infill gebruiken bij PETG". Of "pressure advance is bij sommige materialen anders dan anderen"; zelfs bambu en prusa, met alle slicer profielen van hande, hebben daarom af en toe toch wat tuning nodig, en sowieso: periodiek onderhoud (smeren, consumables vervangen, etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de reacties.

Zoals ik het begrijp is bambu lab een vrij nieuw Chinees bedrijf welke 3D printers maakt die super tof zijn als ze goed werken. En voor de prijs vele leuke extra’s heeft. Maar als het kapot gaat zit je met de gebakken peren.

Prusa is een ouder bekender merk dat al een goed verleden heeft met 3D printers en in vergelijking met Bambu lab iets kariger en duurder is. Maar daar in tegen super goede ondersteuning heeft en vele onderdelen goed te repareren zijn.

De Prusa mk4 kit is eigenlijk net buiten mijn budget maar vind ik nog wel erg interessant.
Mede door de verhalen van goede ondersteuning en goede kwaliteit zijn hierbij belangrijke punten

Weer genoeg stof om verder over na te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tegenwoordig zie je dat veel mensen voor de Bambu printers kiezen, omdat je gewoon zonder gedoe kunt printen, hij werkt meteen out of the box, de software heeft al goede presets, de calibratie en software doet het goed voor extra finetunen. En hij is praktisch. Qua reparaties heb ik geen ervaring, maar als je zo nu en dan print gaat er misschien pas echt iets stuk tegen de tijd dat je toch toe bent aan wat nieuws ;)
Wisselen van de nozzle incl. Heater kan vrij snel, wat weer een voordeel is als je wisselt tussen 0.2 en 0.4mm geen gedoe met losse nozzles die je met een tangetje of sleuteltje moet losdraaien.
Ik werk met beide, en als je de Bambu gewend bent, dan voelt de Prusa MK3 wel ouderwets aan. En bij de P1s verbaas ik mij dan vaak toch weer hoe de print mooier in veel minder tijd tevoorschijn komt. Bij de Prusa zit ik nog best wel eens te finetunen om bijvoorbeeld de hoeken goed strak te krijgen.

Denk dat je voor jezelf moet kijken wat je echt zoekt: snelheid, gemak, repareerbaarheid, prijs, look&feel, welke materialen ga je printen (enclosure nodig?) en of je meerdere materialen en/of kleuren veelvuldig wisselt.
Misschien is een A1 al hetgeen je zoekt, en hou je een hoop centen in je zak ;)

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 08-08-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Ik ben relatief nieuw met 3d printen en de materialen.
wel wil ik wat items gaan printen voor buiten gebruik.
wat ik hierover lees is dat ASA een van de beste materialen is, maar dit niet het makkelijkste te printen is.

Volgens mij ben je hiervoor een hardend steel Hotend voor nodig en een een gesloten kast om de temperatuur te houden.

daarom neig ik nog wel naar een P1S met een andere hotend. Maar ik hoor jullie advies ook graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ronald92 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:10:
Ik ben relatief nieuw met 3d printen en de materialen.
wel wil ik wat items gaan printen voor buiten gebruik.
wat ik hierover lees is dat ASA een van de beste materialen is, maar dit niet het makkelijkste te printen is.

Volgens mij ben je hiervoor een hardend steel Hotend voor nodig en een een gesloten kast om de temperatuur te houden.

daarom neig ik nog wel naar een P1S met een andere hotend. Maar ik hoor jullie advies ook graag
ASA (en het 'broertje' ABS) vervormen doordat het krimpt als het afkoelt. Om dat tegen te gaan moet je het printen in een verwarmde kamer, bij voorkeur ergens tussen de 50° C à 60° C.
Een geharde spuitmond is enkel nodig als je met filament gaat printen waar vezels aan zijn toegevoegd , zoals koolstof-, hout- of glasvezels, of waar andere toevoegingen in zitten die voor meer slijtage zorgen, zoals bij Fluorescerende filamenten.
Voor meer info over de verschillende eigenschappen van filamenten zou ik eens hier kijken: [3D Printen] Centraal filament topic
Op zich is het verwisselen van de spuitmond aardig makkelijk op de BL printers.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 09-08-2024 10:26 ]

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1