Wat stijgt meer in waarde: modale of dure woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2127716

Topicstarter
Wij hebben nu een modale woning uit jaren 70, geschakelde twee onder een kap met waarde 550k. Het is een energie neutraal huis, helemaal gerenoveerd met veel zonnepanelen, verwarming airco's, geen gas, eigen oprit en alles geïsoleerd met nieuwe kozijnen en hr++glas. 140+ m2 in het midden van Nederland.

Nu overweeg ik met de overwaarde van €125k, wat te doen. Wij kunnen nu bijvoorbeeld per maand €2000 gaan sparen/beleggen. We zouden ook kunnen kijken om te verhuizen naar een duurdere woning van rond de miljoen. Onze hypotheek zou dan stijgen van ongeveer €1500 naar €3800 per maand. Dit kunnen wij betalen.

Wat is nou slimmer, hier blijven wonen en zelf sparen/beleggen of juist sparen via je huis dmv hogere hypotheek met waardestijging huis? Ik wil geen morele discussie starten, overigens.

Ik wil graag verhuizen naar iets vrijstaands, maar mijn idee was altijd dat meer mensen mee kunnen bieden bij normale gemiddelde prijzen, en dat heel dure woningen voor minder mensen haalbaar zijn en dus minder, relatief, in waarde stijgen omdat er minder concurrentie is. Dus als mijn woning nu in waarde stijgt, is dat meer dan dat een duurder woning in waarde stijgt. Maar ik weet niet of deze aanname klopt.

Ik wil graag weten wat financieel waarschijnlijk slimmer is, hier blijven wonen en sparen/beleggen, of een flink duurdere vrijstaande woning kopen en dan die woning meer waard zien worden en dan bijv. over 10 jaar weer verkopen en dan iets kleiners kopen bijv.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:02

ErA

https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/ lijkt antwoord te kunnen geven op een gedeelte van je vraag

[ Voor 9% gewijzigd door ErA op 02-08-2024 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 2127716 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:41:
Wij hebben nu een modale woning uit jaren 70, geschakelde twee onder een kap met waarde 550k. Het is een energie neutraal huis, helemaal gerenoveerd met veel zonnepanelen, verwarming airco's, geen gas, eigen oprit en alles geïsoleerd met nieuwe kozijnen en hr++glas. 140+ m2 in het midden van Nederland.

Nu overweeg ik met de overwaarde van €125k, wat te doen. Wij kunnen nu bijvoorbeeld per maand €2000 gaan sparen/beleggen. We zouden ook kunnen kijken om te verhuizen naar een duurdere woning van rond de miljoen. Onze hypotheek zou dan stijgen van ongeveer €1500 naar €3800 per maand. Dit kunnen wij betalen.

Wat is nou slimmer, hier blijven wonen en zelf sparen/beleggen of juist sparen via je huis dmv hogere hypotheek met waardestijging huis? Ik wil geen morele discussie starten, overigens.

Ik wil graag verhuizen naar iets vrijstaands, maar mijn idee was altijd dat meer mensen mee kunnen bieden bij normale gemiddelde prijzen, en dat heel dure woningen voor minder mensen haalbaar zijn en dus minder, relatief, in waarde stijgen omdat er minder concurrentie is. Dus als mijn woning nu in waarde stijgt, is dat meer dan dat een duurder woning in waarde stijgt. Maar ik weet niet of deze aanname klopt.

Ik wil graag weten wat financieel waarschijnlijk slimmer is, hier blijven wonen en sparen/beleggen, of een flink duurdere vrijstaande woning kopen en dan die woning meer waard zien worden en dan bijv. over 10 jaar weer verkopen en dan iets kleiners kopen bijv.
Je kunt nu die 3800€ betalen maar over 5 jaar ook nog? Ik kan niet in je portemonnaie kijken maar ondanks dat wij dit ook wel kwijt kunnen zou ik dit stevige vaste lasten vinden.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
In NL is vastgoed voor particulieren de meest praktische manier om de balans maximaal te vergroten (leverage). In de meeste gevallen levert dat het meeste op. Moet je natuurlijk wel het inkomen hebben.

Door het duurste huis te kopen en maximaal te financieren zul je op termijn typisch daar financieel goed mee wegkomen.

Door maximaal te financieren heb je tevens vrij belegbaar vermogen over om te belegggen. Wederom met op termijn een goede verwachtingswaarde.

Een iets behoudender insteek is om zo snel mogelijk naar de gewenste eindwoning te bewegen. Nog duurder kopen met het oog om te verkopen in 10 jaar is speculatiever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-05 12:09
Je hebt ook meerdere onderdelen waar je mee te maken hebt:
- Courantheid: De groep mensen die huizen zoeken rond de 550k (of waardestijging) is veel groter dan in de klasse van 1 miljoen, die groep wordt steeds groter maar is nog steeds kleiner.

- Het object zelf, nieuw versus oud, locatie (midden in het land zal alleen maar drukker worden). Waar oud (tenzij jaren 30) minder gewild is dan nieuw.

- Hogere prijsklasse stijgen langzamer dan de lagere prijsklasse's maar ook met grotere objecten kan je flinke klappers maken (naar boven en naar beneden), afhankelijk van wat je koopt. Een ton op 1.1 miljoen is toch minder dan op 5 ton, hoe gek dat ook klinkt.

- Qua lasten, heb je veel meer kosten (gemiddeld gezien bij een duurder huis in veel opzichten (belasting (grens van villa tax), onderhoud etc.) dus zal sparen/beleggen meer rendement maken is mijn gevoel als je het eerlijk vergelijkt en doe je het vooral voor jezelf.

Ware het niet, dat je met slim aankopen, waarde toevoegen, leverage van hypotheken, ook met vastgoed leuk kan verdienen.

Het simpele antwoordt is dus: Het ligt aan de situatie & locatie en je eigen wensen.

Als ik je verhaal zo lees, zou ik zeggen probeer een groter huis, verkopen kan altijd nog.

[ Voor 7% gewijzigd door wm1234 op 02-08-2024 11:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Nu online
- Je kunt nu 2000 euro per maand sparen/beleggen maar je zegt een hypotheekverhoging van 2300 euro (1500-3800) te kunnen betalen. Die volg ik niet?

- Je zegt het liefst vrijstaand te willen wonen. In een ander topic deze week had je ook vragen over hoe rustig een bepaalde kavel was. Waarom laat je je woongeluk niet prevaleren boven rendementdenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-05 21:28
interessant vraagstuk, alhoewel een (hoofdverblijf) primair is bedoeld om een thuis te zijn, is uit het verleden wel bewezen dat het een goede investering is. De uiteindelijke uitkomst hangt wel af van een aantal vrij grote onzekerheden en/of keuzes.

- Duurdere woning, vergeet niet hoeveel je aan rente moet betalen in je maandelijkse hypotheekbedrag. Even hoogover een aantal bedragen. Hypotheek 8 ton, tegen nu 10 jaar vast rentepercentage á 3,7% is over een looptijd van 30 jaar. afhankelijk van annuïtair of lineair tussen de 580k of 530k aan rente. Meer vaste lasten door duurdere woning en meer onderhoudskosten over het algemeen.

- beleggen van 2k per maand over een looptijd van 10 jaar met gemiddeld jaarlijks 7% rendement levert een eindvermogen op van 332k. + je eigen huidige woning wordt ook meer waard. Hierin heb je natuurlijk wel keus in je soort belegging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
kan je me uitleggen hoe je die overwaarde uit je huidige huis denkt te halen? als je dat voor 4% rente moet lenen bij je bank en dan op een spaarrekening zet dan is het natuurlijk niet rendabel.

slimmer is om te wonen waar je langere tijd fijn kan en wil wonen, en je primaire woning niet als primaire beleggingsobject te zien.

als je een courante woning koopt dan win/verlies je met de markt mee. fictief: je verliest 10% maar je volgende huis is ook 10% goedkoper.
zelf wacht ik op een goeie dikke crisis om naar een duurder huis te gaan. met verlies verkopen maar onder de streep meer rendement. die luxe heb ik omdat ik hier oud kan worden (50jaar horizon), en als t nooit voorbij komt dan zit ik ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-05 07:09

Hangt ook enorm van de regio af.

Hier zijn er legio woningen van 400k-600k of vervolgens meteen 1.5mio+ te koop. De tussencategorie van 750k-1,1mio, de range waar je naartoe zou willen verhuizen als 'maatje meer' met je overwaarde, wordt vrijwel niet aangeboden.

Resultaat is dat er op die tussencategorie enorm wordt overboden. Volgens Funda is de gemiddelde doorlooptijd hier voor dergelijke woningen 24 dagen tussen "live" en "koop gesloten". Heb jij een vrijstaand huis in die categorie in deze regio dan ben je op dit moment al snel spekkoper. Men weet dat ze 'moeten toeslaan' omdat er in de nabije toekomst niet snel een vergelijkbare woning voorbij komt.

Ik zou het in een nieuwe woning waar je winst op wilt maken vooral zoeken in de mogelijkheid daar, los van inflatie, zelf overwaarde te kunnen creëren. Een wat verouderde woning slim verbouwen naar een instapklare en wat meer energiezuinige woning met een neutraal interieur doet wonderen.

En los daarvan, zorg dat je die hyptoheek kunt blijven betalen. Nu zet je de rente vast, maar vast niet voor de gehele looptijd. Kun je de hypotheek ook nog betalen als je na je rentevaste periode van 5/10/20 jaar in worst case opeens 6 of 7% rente moet betalen als de rentestand op dat moment per ongeluk enorm ongunstig is? Je verkoopt de woning dan vervolgens ook niet zomaar, want een potentiële koper zit ook tegen die rentestand aan te kijken.

Het slimste is wat mij betreft wonen in het huis waar je gelukkig bent en waar je de hypotheek kunt betalen zonder al te grote zorgen. Of dat nu een boomhutje van 45m2 is in de Amsterdamse binnenstad of een 300m2 grote villa in Wassenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn probleem is dat ik graag weg wil waar ik nu zit. Ik wil meer rust en stilte en privacy, dat gaat niet lukken waar ik nu zit en met een groter perceel in een rustiger buurt wel. Ik kan mijn huidige hypotheek van rond de 4 ton mee verhuizen met rentepercentage van 2%.

Ik hoef ook niet morgen weg maar binnen nu en drie jaar ofzo zou leuk zijn.

Woongenot is juist de reden dat ik vrijstaand wil gaan wonen met niet buren op 1 meter met constant visite in de tuin of klussen.

Ik vraag me alleen af of dit financieel ook verstandig is. Over 10 jaar ga ik dan weer kleiner wonen waarschijnlijk. Ik ben niet alleen bezig met geld maar wil het aangename (fijn wonen) met het noodzakelijke (verstandig financieel beleid) combineren. Of hoe ging dat spreekwoord...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 2127716 op 02-08-2024 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06:52
Afhankelijk van je gezamenlijke inkomen zou ik persoonlijk niet meer dan 25% uitgeven aan maandelijkse hypotheeklasten. Wij hebben destijds een vrijstaand huis laten bouwen en de financiering voor de helft aflossingsvrij genomen. Door de inflatie wordt de waarde van dit bedrag ieder jaar minder. Helemaal als je het geld met een leuk rendement kan investeren i.p.v. aflossen. Dan kan je altijd aan het eind nog bepalen of je dit wil aflossen of verlengen.

In mijn geval is het woongenot en plezier er flink op vooruit gegaan, en als de financiële ruimte er is ook wel adviseren. De extra maandlasten vallen daarnaast relatief gezien mee als de woning ook nog eens energiezuinig is gebouwd. Succes met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Anoniem: 2127716 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:59:
Mijn probleem is dat ik graag weg wil waar ik nu zit. Ik wil meer rust en stilte en privacy, dat gaat niet lukken waar ik nu zit en met een groter perceel in een rustiger buurt wel. Ik kan mijn huidige hypotheek van rond de 4 ton mee verhuizen met rentepercentage van 2%.

Woongenot is juist de reden dat ik vrijstaand wil gaan wonen met niet buren op 1 meter met constant visite in de tuin of klussen.

Ik vraag me alleen af of dit financieel ook verstandig is. Over 10 jaar ga ik dan weer kleiner wonen waarschijnlijk. Ik ben niet alleen bezig met geld maar wil het aangename (fijn wonen) met het noodzakelijke (verstandig financieel beleid) combineren. Of hoe ging dat spreekwoord...
als je niet vast zit aan een 'verplicht' verkoopmoment dan kan je een eventuele storm toch (deels) uitzitten over 10 jaar(?).
als je comfortabel kan blijven leven (zelfde uitgavepatroon vasthouden) dan is het een goeie stap, zelfs als je er (inflatie gecorrigeerd) zonder winst/verlies uit zou komen dan heb je wel al die tijd een significant hoger woongenot genoten.
risicoloos is het leven niet, maar hoog risico klinkt je plan ook niet. lekker doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:45
Of een huis over tien jaar in waarde is gestegen of gezakt weet je pas over tien jaar. Iedereen die denkt het te weten kun je niet serieus nemen. Er zijn perioden geweest waarbij mensen hun hele leven blij waren als het huis in ieder geval niet in waarde daalde. Ik zou je eigen huis niet kopen op basis van de (foute) aanname dat huizenprijzen alleen maar stijgen. Wat doe je als je maximaal geleend hebt voor een duur huis, en over tien jaar je goedbetaalde baan kwijt bent en de huizenprijzen zijn gehalveerd? Dan zit ik toch liever in een prima/goed huis wat nu de helft waard is met flinke overwaarde, maar dat is een persoonlijke afweging. Zelfde geld voor aandelen/beleggen natuurlijk.

Je zit behoorlijk ruim in je middelen zoals ik het lees. Ik zou het daarom vrij simpel houden. Kies een leuk huis, op een leuke plek, waar je de komende jaren naar tevredenheid kunt wonen. Of dat dan 500k of het dubbele is, maakt voor jou niet zo veel uit.

Zie je het puur als investering? Over langere perioden leveren aandelen/beleggen meer op. Gemiddeld iets van 7% na inflatie, terwijl huizen gemiddeld 4% vóór inflatie opleveren. Of te wel, de waardestijging van een huis is net iets boven de inflatie, terwijl beleggen fors meer oplevert. Maar goed, of dat voor de komende tien jaar geld weet je pas over tien jaar. Maak je de keus voor de komende 50 jaar, dan zou ik een huis uitzoeken die je met gemak kunt betalen en waar je naar tevredenheid kunt blijven wonen. En wat je dan nog overhoud beleggen.

Wat je ook kunt overwegen is om een kavel te kopen en zelf te gaan (laten) bouwen. We komen er nu zelf achter dat het huis wat we laten bouwen bij oplevering al een behoorlijk overwaarde heeft. Je kunt momenteel goedkoper bouwen dan recente bestaande bouw kopen. Maar moet je wel een kavel (kunnen) krijgen, en een bouwer die niet de hoofdprijs vraagt.

[ Voor 24% gewijzigd door barbarbar op 02-08-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:51
Hou wel rekening mee dat een huis zeker een valide investeringsobject is in goede jaren toch al gauw 10/15% rendement en in 'okay' jaren rond de 7% na ff snelle google. In slechte markt zal het 0-3% zijn of milde daling maar zal uiteindelijk wel weer opkrabbelen of we hebben een groter probleem wat woning overstijgend is.

Er zijn geen spaarrekeningen die dit rendement geven, en met beleggen zal je ongeveer dezelfde percentages halen alleen heb je het geld wel altijd tot je beschikking, in het geval van woning kopen niet.

Hoe het belasting technisch is kan ik je helaas niet vertellen vermogenbelasting vs box 3 enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:38
Een moeilijke en persoonlijke keuze.
Zelf zou ik eerder naar "woning" geneigd zijn.
Reden daarvoor is dat het je levenskwaliteit wel ten goede zal komen.
En zoals iemand me ooit zei : al is de huizenmarkt gekelderd, en is je huis maar 1 euro meer waard, je hebt nog altijd een dak boven je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:00
Bijzondere vraag, als de maandlasten niet zo belangrijk zijn zou ik altijd kiezen voor een huis naar mijn zin of dat nou 500k kost of 900k, niemand heeft een glazen bol met daarin de toekomstige waarde maar je hebt ondertussen wel heerlijk gewoond ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:31

Als ik het zo lees dan koppel jij vrijstaand en met ruimte direct aan groot. Dat hoeft natuurlijk niet per se, er zijn ook kleinere huizen op grote percelen. Bedenk je ook dat een groot perceel altijd geld waard is, ruimte is maar beperkt aanwezig en wordt niet meer op de wereld. Er blijft evenveel ruimte maar de hoeveelheid mensen die die ruimte willen groot redelijk vlot.
En waarom zou je dan over tien jaar weer gaan verhuizen, als je lekker in je kleine huis op een riant perceel woont dan hoeft je toch niet weg?

Dat spreekwoord? Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.

Of bedoel je het nuttige met het aangename verenigen? Het nuttige is dat als je niet zoveel geld in hypotheek steekt je over een paar jaar dat kleinere huis afbetaald heb, dan hou je pas geld over. En dat laatste is het aangename.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05

Misschien heb je het al meegenomen. Maar je zegt stiller en met meer privacy te willen gaan wonen. Dat betekent eigenlijk min of meer afgelegen(?).
Houd er ook rekening mee dat het qua locatie ook wat zal doen met de prijs. Ongeacht modaal of luxe uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-05 11:23
Tja, het blijft gokken, niemand die het weet. En vergeet niet dat hoe duurder het huis hoe groter je verlies kan zijn.

Je verdient boven de 2 ton per jaar anders zou je dit niet bedenken, dus op dit moment zou je van die 2.000,- meer per maand al 49,5% terug krijgen. Maar hoeveel jaren HRA heb je nog? Dan heb je dus een minimale prijsstijging nodig van 12K per jaar voor de hogere rente, dan de hogere kosten voor onderhoud/belastingen e.d. nog. Puur als investering zou ik het niet doen, dan zijn er wel betere oplossingen, goedkopere objecten kopen en huurder(s) erin.

Maar als je zelf graag in het huis wilt wonen en je kunt het betalen dan gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het blijft een beetje gokken, in een crisis (huizen, economische) schuift alles op en zul je een modale woning eerder verkopen. Maar van de andere kant is het de grond die meer waard wordt (de woning zelf schrijft af). Dus meer grond of betere locatie van grond kan meer opbrengen.

Maar als je genoeg geld hebt om dit te overwegen zou ik gewoon in het huis gaan wonen dat je tof vindt :p

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 02-08-2024 20:53 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:12
wij hebben vlak voor de corana ellende diezelfde keus gemaakt, ook vetrokken uit die groeigemeente in het midden des lands naar iets noordelijker/oostelijker. Niet vanwege het geld maar vanwege rust en ruimte. En ik moet er niet aan denken dat we de thuis-zit tijd daar door hadden moeten brengen, hutje-mutje, veel krijsende kinderen en weinig ruimte.
En de huizenprijs is natuurlijk meer gestegen dan rente op je spaarrekening, dus finaincieel slim, maar kies altijd voor wat je echt wilt, geld is niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Kan je echt een huis tot 1 miljoen kopen?de bank vraagt ruim 150000 aan jaarinkomen voor een €3800 maandelijks aan hypotheek.

Je lijkt namelijk te suggereren dat je het met jullie huidige inkomen kan betalen en jullie huidige budget, bank kan daarin strenger zijn.

Verder betaal je maandelijks hypotheekrente laat dat met HRA netto 2% zijn. Moeten de huizenprijzen dus altijd meer dan 2% stijgen om dat eruit te halen.

Een heel groot deel van je investering zit in 1 grote pot, je huis, dus slechte risico spreiding.

Wil je ergens anders wonen of leuker,doe dat als dat mogelijk is. Maar persoonlijk in jou situatie zou ik het niet voor de investering doen en het geld ergens anders investeren als je overhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:41
N=1

Jaren 70 huis gekocht in 2018 voor 260k, huidige waarde 450k

Destijds ook gekeken bij nieuwbouw, vergelijkbare m2. 310k zonder keuken, vloer, tuin etcetera. Zijn nu 600k waard.

Wat is slim?
Tja, wat zijn je plannen? Ik heb ook 2 ton overwaarde en we hebben leuk gespaard + belegd. Wat ga je dan doen ? Nog meer sparen? Misschien met als doel eerder te stoppen met werken?
Of ga je een volgende stap maken omdat je in de bloei van je leven zit en ook die vervolgstap graag wilt?

Ik droom van een gerenoveerde boerderij met een leuk stukje grond. Voor mij is de vervolgstap echter niet gunstig.

200k overwaarde verdampt als sneeuw voor de zon in de huidige markt. Voor een half miljoen koop ik mijn eigen huis weer terug.
De hoge prijs icm de veel hogere rente (ik heb nu <2÷) zorgt voor maandlasten x2 of meer (bruto dan)

Mij (voorlopig) niet gezien. Ik stop wat meer geld in mijn beleggingen en houdt ondertussen in de gaten of mijn droom voorbij komt. Dat mag over 2 jaar zijn, maar ook over 10.
Ik zal deze keuze echter nooit maken op basis van wat dit me financieel potentieel oplevert.

Het moet goed voelen, het moet te onderbouwen zijn, en het moet niet zo zijn dat ik in magere tijden geen nagel meer heb om aan de kont te krabben, zoals ze dat hier in het oosten zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 03-08-2024 08:17 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:02
Dit is exact het probleem waar wij 2 jaar geleden tegenaan liepen, we wonen leuk in een woning waar we 7.5 jaar geleden 500k voor betaald hebben. Toen was dat nog oneindig veel geld voor een huis leek het.

Door een vervelende, erg oude, buurman wilden we hier dus toch nog weg (alhoewel dit huis aan 'bijna' alle voorwaarden voldoet). Twee jaar geleden een leuk huis gespot wat voor 1.2m te koop stond. Met de bank gepraat en een taxatie laten doen. Huis ondertussen (na renovatie maar ook huizenprijzen stijging) ongeveer 900 - 950k waard.

Geld bijlenen zou ons 2000+ per maand gaan kosten, wat we prima konden bekostigen (we betalen nu 775 per maand), uiteindelijk een bod van 1.050.000 gedaan en overboden door iemand anders.

Ondertussen zijn we 2 jaar verder dus, en zijn we ook wel blij dat niet gelukt is. Financieel had het nog steeds makkelijk gekund (in die tijd nog wel wat vooruit gegaan in salaris), maar sommige dingen zijn toch wel erg fijn als je niet de zware last van een enorme hypotheek hebt.

Mijn kids hebben de leeftijd dat ze gaan studeren. Dingen als studieschuld hoeven gewoon niet.

Helaas is de buurman nog niet vertrokken (je mag dit lezen op welke manier dan ook: ander huis, eeuwige jachtvelden, etc) en is nog bijna wekelijks een enorme zak. Alleen ik heb er mee leren leven en hij maakt zich tegenwoordig vooral druk om mij, ipv dat het een twee-richting weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:41
Die vraag is niet te beantwoorden zonder glazen bol. Optie drie: huidig huis blijven en ieder twee dagen minder gaan werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37

TheDudez

Usenet stofzuiger!

ik denk dat het niet verstandig is om nog een groter huis te kopen. Want die raak je lastiger kwijt dan een huis van 550k. Ik denk dat je dan beter kan kijken voor een vakantiehuis of zo. Dan kan je er zelf ook nog plezier van hebben.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een dure vrijstaande woning kopen en over 10 jaar verkopen zou ik niet doen, die termijn is te kort. Zeker omdat je relatief weinig overwaarde hebt.
Daarbij nemen je lasten behoorlijk toe.

Bij beleggen is het jaarlijks rendement hoger, maar een woning 'beleg' je met geleend geld , dus de waardestijging loopt vanaf jaar 1, bij maandelijks beleggen bouw je veel langzamer op . Daarbij is een eigen woning fiscaal veel gunstiger. Uiteindelijk zal het elkaar daardoor niet veel ontlopen, maar zoals altijd bij beleggen vind ik de termijn van 10 jaar veel te kort.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2024 10:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 21:14

backupdevice

Boeh!

Exact de reden waarom wij ons fijne huis verkocht hebben om in het buitengebied te gaan wonen.

Je leeft nu ook en als je niet het hele bedrag voor huis/grond hoeft te financieren is het een no brainer , zeker kijkend naar jouw motivatie

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:49
Wij hebben voor exact dezelfde keuze gestaan. Van een 2-kapper met een lage maandelijkste hypotheeklast naar een vrijstaande woning met een 3* zo hoge hypotheeklast. Wij hebben ook lang getwijfeld omdat het zo ontzettend relaxt is om een lage maandelijkste verplichting te hebben. Daarom hebben we er ook voor gekozen om wel de stap te maken, maar financieel niet all-in te gaan. En aankomende 2 jaar gaan we dat verder verlagen; juist omdat we die maandelijkse last omlaag willen hebben (en uiteindelijk de kosten) tot een niveau dat we dit ook realistisch op 1 salaris kunnen betalen. Grotendeels mentaal gedreven overigens.

Heel lang hadden we echter het idee om te blijven zitten. Puur omdat dit al een heel prettig huis is en we in principe niet meer nodig hebben. Maar met name omdat het financieel zo vrij voelt, niet die verplichting om in de ratrace te zitten om je hypotheek te betalen. Maar het idee dat we sowieso in salaris gaan stijgen, niet maximaal financieren, we nog relatief jong zijn en toch ook wel dat we verwachten dat de huizenprijzen toch wel gaan stijgen lange termijn hebben ons toch doen besluiten de stap te nemen.

En uiteindelijk leidend was uiteraard toch het woonplezier. We wilden heel graag de stap naar vrijstaand maken. Net iets meer ruimte, nieuwer en mooier huis, maar vooral minder geluid (en geen contactgeluiden!!) vinden wij zeer prettig. Qua locatie zitten we hetzelfde, want de nieuwe woning staat 100m verderop. En dit moet in principe de eindwoning worden. We zijn nog geen 40 en willen binnen 10 jaar weer hetzelfde vrijheid gevoel hebben dat we nu hebben. Relatief lage maandlasten door aflossingen en salarisstijgingen en/of vermogen dat minimaal gelijk is aan de openstaande hypotheek.

Persoonlijke conclusie: laat het geen financieel gedreven keuze zijn, maar zorg er wel voor dat het een financieel verantwoorde keuze is. Ik zou nooit aan mijn financiële max gaan zitten qua hypotheek.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Nog een laatste ding wat ik de TS wil meegeven. Wij zijn ook een paar keer verhuisd vanwege rust en stilte . Dit ga je bijna nergens krijgen in Nederland. Je hebt altijd buren of mensen dichtbij die anders leven .

Houdt dat in jouw achterhoofd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-05 18:28
Wij hebben nu een modale woning uit jaren 70, geschakelde twee onder een kap met waarde 550k.

Ik wil graag verhuizen naar iets vrijstaands

Over 10 jaar ga ik dan weer kleiner wonen waarschijnlijk.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je precies wilt en kunt en van welk geld.
Want je hebt een hypotheek van 4 ton, de woning is zo'n 5,5ton waard, dus je hebt een overwaarde van zo'n 1,25/1,5 ton.

Als je die overwaarde wilt gaan benutten om te sparen/beleggen, moet je dus je huis verkopen.
Maar je zult een nieuwe huis moeten kopen. En als je daar dan alleen die 4ton voor wilt gebruiken, ga je er zeker niet op voorruit.

Als je, zoals jij eigenlijk steeds aangeeft het liefste wilt, om groter/anders, in ieder geval met meer rust, stilte en privacy wilt wonen, dan heb je die hypotheek van 4ton nodig, plus je huidige overwaarde, plus nog een extra hypotheek van zo'n 5ton (in ieder geval om aan 1miljoen te komen).
Krijg je die? Of weet je dat niet zeker, maar kun je wel die lasten dragen?

En komt daar wellicht ook het idee van sparen/beleggen vandaan, je hebt nu maandelijks meer geld te besteden dan wat je kwijt bent aan hypotheek en wilt dat daarvoor apart inzetten? (Die €2000/2300.)

Dan komt behoorlijk stellig dat je over 10 jaar weer kleiner wilt gaan wonen.
Die mag je me eigenlijk het meest uitleggen. Want de reden van meer rust, stilte en privacy lijkt mij niet na 10jr te verdwijnen. Zelfs als je nu kinderen zou hebben, die over 10jr het huis uit zijn, dan wil je nu een groter huis en dan misschien weer een kleiner, maar dat lijkt mij dan los te staan van 'rust, stilte en privacy'.
Ik denk zelfs dat naarmate je ouder wordt je hang naar rust, stilte en privacy alleen maar groter wordt. En als je het dan al 10 jaar gewend bent, wil jij echt niet terug naar een kleinere woning in de drukte...

In ieder geval, ik zat eerst ook te denken aan wellicht een vakantiewoning op zo'n rustige plek. Maar als jij je huis niet verkoopt, komt er ook geen overwaarde vrij. Dus lijken me dat soort dingen niet gewenst.
Ander idee, misschien, een camper? Dan kun je in je vrije tijd overal die rust, stilte en privacy op gaan zoeken. Of misschien weet je ergens een vast plek te vinden en maak je van je camper toch een soort tweede (vakantie-)woning.
Maar al met al denk ik niet dat dat is wat je zoekt.

Het beste advies, wat al meermaals is gegeven, ga voor je woongenot.
Blijf nu sparen/beleggen met die €2300 die je maandelijks 'extra' hebt.
Blijf zoeken naar kavels of vrijstaande woningen. Blijf dan hier op Tweakers vragen of die inderdaad voldoen aan jouw idee daarbij (er zit hier veel verzamelde kennis en vaak ook wel iemand die ergens in de buurt woont en net dit of dat weet (tenminste dat haal ik uit dit topic: Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2024 Al denk ik dat dit beter voor je is om te volgen: Ervaring met huis kopen - Deel 8).
Zorg dat je het 'makkelijk' kunt betalen. Als er ook maar iets gebeurd met het gezamenlijke inkomen, dan kan het heel snel heel lastig worden! Probeer bv zsm af te lossen, zodat er maandelijks toch steeds wat meer speelruimte komt. Leg wat je tot dan hebt weten te sparen direct in. (Of 50/50, dat je een deel blijft beleggen/sparen.)
Zorg wel ook dat je iets achter de hand hebt. Vooral als bijna heel het inkomen op gaat aan hypotheek, wordt het anders lastig. (Wat zeggen ze meestal, 10% van de woningwaarde achter de hand hebben voor allerlei zaken als onderhoud en onverwachte dingen? Weet dit even niet zeker wat de 'stelregel' is.)

En ga dan genieten!
Wat er dan over 10jr is, dat zie je dan wel weer. Dan heb je in ieder geval 10 jaar wel het woongenot gehad.

Overigens, ik heb een heel klein beetje gelezen over FIRE. Dat is dan bijna het tegenovergestelde. Zo goedkoop mogelijk gaan wonen en leven en zoveel mogelijk slim gaan beleggen. (Althans, zo heb ik het nu, zonder er echt verder in te duiken, begrepen.) Heel wat anders dan jouw vraag, maar geeft mi wel aan waar financieel het rendement zou zitten, als dat echt je einddoel zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@Truus01 Wij hebben op dit moment ook nog €100k vrij te besteden spaargeld en over een jaar of 10 willen wij de woning van de ouders van mijn partner overnemen die ook vrijstaand wonen in rust en ruimte en geschikt is voor 2 mensen als "eindwoning", dit hebben we al besproken met hen. Nu moeten onze drie kinderen nog maar de middelbare school dus ik zoek iets voor de komende 10 jaar. Daarna mogen we met wat geluk woning ouders overnemen welke nu ongeveer 7 ton kost.

Over woongenot: na onze zomervakantie had ik geen zin om naar huis te gaan omdat ik me bij voorbaat alweer erger aan onze constant klussende buurman. Ik hoef ook niet eens perse vrijstaand te wonen maar met 2 onder 1 kap zit je altijd met meer mensen op een klein stukje dus altijd meer risico dat je iemand hebt die gewoon heel erg akoestisch aanwezig is, laat staan contact geluiden. Gezamenlijk inkomen is rond de 185k per jaar.

Tenslotte: als mijn buurman morgen dood neervalt en er komt een gezellig stel of leuk gezin dan zou ik hier gewoon nog 5-10 jaar blijven wonen, geld wat we overhebben indexbeleggen en dan gewoon woning ouders overnemen, want verder voldoet huis prima.
Onze woningwaarde potentiële stijging zijn echter beperkt omdat we een ouder huis hebben waar gewoon een max op zit. Als de prijs gaat stijgen gaan mensen dit huis niet kopen voor later zeg 7 ton omdat het een ouder type huis is. Denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 2127716 op 03-08-2024 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
wat slim is is nogal subjectief. ik zou het slim vinden als de woonlasten ook individueel gedragen kunnen worden.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Met dat inkomen is het een no-brainer: de hypotheek last van 3800 is (veel) te hoog. (Ervan uitgaande dat die 100k ook in de woning gaat).
Hier ongeveer hetzelfde inkomen obv fulltime, dus ik weet ongeveer wat je dan over houdt bij een degelijke hypotheek last (vrij weinig als je kinderen hebt).

Tegelijkertijd zou ik ook niet gaan azen/wachten op de woning van je schoonouders..

Ik zou op zoek gaan naar een tussenweg, 2 kapper op een groot perceel of een vrijstaande woning in een minder duur gebied.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2024 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:49
Sport_Life schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:50:
Met dat inkomen is het een no-brainer: de hypotheek last van 3800 is (veel) te hoog. (Ervan uitgaande dat die 100k ook in de woning gaat).
Hier ongeveer hetzelfde inkomen obv fulltime, dus ik weet ongeveer wat je dan over houdt bij een degelijke hypotheek last (vrij weinig als je kinderen hebt).

Tegelijkertijd zou ik ook niet gaan azen/wachten op de woning van je schoonouders..

Ik zou op zoek gaan naar een tussenweg, 2 kapper op een groot perceel of een vrijstaande woning in een minder duur gebied.
Daar ben ik het mee eens.
Wellicht dat het theoretisch mag en kan volgens de leennormen, maar in de praktijk is het zo ontzettend veel geld. Je zal ook nog fatsoenlijk willen blijven sparen lijkt me. Dus je hele maandelijkse (vrijwillige) spaarbedrag omzetten naar een (verplichte) hypotheek zou ik nooit doen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:41
Met 185k brutto zou ik persoonlijk nooit 3800 hypo gaan betalen. Maar goed, iedereen leeft anders. Wij zitten op een woonlast van nog geen 10%.

Puur vanuit vermogensmaximalisatie hadden wij al lang veel groter ‘moeten’ gaan wonen. Soms voelt het bijna alsof het zo hoort. Dat is echter de valkuil om permanent in de ratrace te blijven.

Rijkdom is voor mij de vrijheid om morgen mijn baan op te kunnen zeggen en mij geen zorgen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Johan Bogle schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:53:
Met 185k brutto zou ik persoonlijk nooit 3800 hypo gaan betalen. Maar goed, iedereen leeft anders. Wij zitten op een woonlast van nog geen 10%.

Puur vanuit vermogensmaximalisatie hadden wij al lang veel groter ‘moeten’ gaan wonen. Soms voelt het bijna alsof het zo hoort. Dat is echter de valkuil om permanent in de ratrace te blijven.

Rijkdom is voor mij de vrijheid om morgen mijn baan op te kunnen zeggen en mij geen zorgen maken.
Dat werkt alleen als je geen last hebt van geen rust kunnen vinden qua omgeving.

Rationeel klopt alles wat je zegt , maar als je je gaat ergeren aan buren/ omgeving kan dat je leven flink bepalen en snap ik de TS wel.

Echter …. Ik zou nooit 100% financieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 17:33

Barrycade

Through the...

En gewoon horizontaal oversteken: opzoek naar een recente 2 onder 1 kapper. Als je een recent huis hebt >2009 ofzo dat is de akoestische scheiding prima.

Zal iets duurder zijn dan wat je hebt maar blijft de financiële impact bescheiden.

Dan kan je gewoon door met sparen en heb je woonvreugde terug.

Je wil nu je zakken leeg kloppen en je financieel ophangen om je irritatie aan je buurman weg te nemen.

Je kinderen gaan nog meer kosten tenzij je ze niet financieel wil onder steunen. Als ze alle 3 gaan studeren ben je je spaarruimte zo kwijt.

En waar moeten je schoonouders trouwens wonen als jij ze uit hun huis koopt? In een aanleun in de achtertuin of verwacht je dat ze ergens een flatje kunnen vinden. Wat dus niet zo is, meeste doorstroom stokt omdat er niet voldoende aanbod luxe appartementen zijn waarin de boomers kunnen doorschuiven.

[ Voor 21% gewijzigd door Barrycade op 03-08-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online

Het sommetje is heel simple: rente + sparen + waarde stijging huidige woning ≠ waarde stijging nwe woning

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:56

EiT

Bij een duurder huis krijg je vaak ook meer m2. Buiten de extra hypotheek lasten schieten je onderhouds kosten ook vlink omhoog.

Mijn vrouw linkt ook wel eens huizen op Funda die wij kunnen betalen, maar dan lopen we leeg op hypotheek kosten en onderhoud.

Dan liever meer overhouden en minder stress hebben, heb dat al genoeg van het werk. ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
backupdevice schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:05:
[...]

Dat werkt alleen als je geen last hebt van geen rust kunnen vinden qua omgeving.

Rationeel klopt alles wat je zegt , maar als je je gaat ergeren aan buren/ omgeving kan dat je leven flink bepalen en snap ik de TS wel.

Echter …. Ik zou nooit 100% financieren.
Rust is subjectief. Wat jij al zegt, als je je eraan gaat ergeren...

Je kunt je huis zo maken dat je zo goed als niks meer hoort van (klussende) buren. Je kunt ook oordoppen in gaan doen. Je kunt zelf de TV of radio een tandje harder zetten en het al bijna niet meer horen. Of je kunt je erbij neerleggen en het geluid negeren. (En in ieder geval eens in overleg of het bv 's avonds en/of in de weekenden /bepaalde uren wat minder kan.)

Ik heb buren en die 'hoor' ik geregeld met vanalles. Klussen, stofzuigen, de wasmachine, muziek, vrienden over de vloer, etc. Maar echt horen doe ik het niet, want ik focus me niet op dat geluid. Ik negeer het.
Ik woon naast een speelveldje. Als ik dan eindelijk net lekker buiten van de stilte zit te genieten, 'hoor' ik alleen maar spelende, lachende en gillende kinderen. Maar echt horen doe ik het niet. Ik zet een radiootje aan (en zelfs maar op zo'n stand dat die buiten mijn tuin (zelfs een paar meter verder in mijn tuin) al niet meer te horen is), en ik bedenk 'ach net als op ed camping' en krijg dus zelfs een vakantiegevoel.
En andersom, als ik ergens in een natuurgebied wandel, hoor ik in de verte het monotone geluid van een snelweg. Maar dichtbij, god wat irritant, allemaal vogels, krekels, zoembeestjes en weet ik wat voor herrie. Denk je dat ik dat echt hoor? Of het negeer en geniet van de 'stille' wandeling...

Vraag iemand met tinnitus maar eens waar hij/zij meer last van heeft; een klussende buurman of stilte...
Rust (en stilte) is subjectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Johan Bogle schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:53:

Er zit natuurlijk heel wat tussen 10% woonlasten en maximale hypotheek..... Een hypotheek last van ca 50-60% van je max hypotheek (op 1 inkomen en een beetje) is gewoon dikke prima als je daarvoor goed woongenot hebt, maandelijks ruim voldoende over houdt èn je vermogen ziet toenemen (handig als je ooit kleiner gaat wonen en je je kinderen iets wil helpen). En als bonus ga je ieder jaar relatief minder betalen door inflatie. Win, win, win dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Truus01 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:02:
[...]

Rust is subjectief. Wat jij al zegt, als je je eraan gaat ergeren...

Je kunt je huis zo maken dat je zo goed als niks meer hoort van (klussende) buren. Je kunt ook oordoppen in gaan doen. Je kunt zelf de TV of radio een tandje harder zetten en het al bijna niet meer horen. Of je kunt je erbij neerleggen en het geluid negeren. (En in ieder geval eens in overleg of het bv 's avonds en/of in de weekenden /bepaalde uren wat minder kan.)

Ik heb buren en die 'hoor' ik geregeld met vanalles. Klussen, stofzuigen, de wasmachine, muziek, vrienden over de vloer, etc. Maar echt horen doe ik het niet, want ik focus me niet op dat geluid. Ik negeer het.
Ik woon naast een speelveldje. Als ik dan eindelijk net lekker buiten van de stilte zit te genieten, 'hoor' ik alleen maar spelende, lachende en gillende kinderen. Maar echt horen doe ik het niet. Ik zet een radiootje aan (en zelfs maar op zo'n stand dat die buiten mijn tuin (zelfs een paar meter verder in mijn tuin) al niet meer te horen is), en ik bedenk 'ach net als op ed camping' en krijg dus zelfs een vakantiegevoel.
En andersom, als ik ergens in een natuurgebied wandel, hoor ik in de verte het monotone geluid van een snelweg. Maar dichtbij, god wat irritant, allemaal vogels, krekels, zoembeestjes en weet ik wat voor herrie. Denk je dat ik dat echt hoor? Of het negeer en geniet van de 'stille' wandeling...

Vraag iemand met tinnitus maar eens waar hij/zij meer last van heeft; een klussende buurman of stilte...
Rust (en stilte) is objectief.
Ja voor jou. Voor anderen niet .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Anoniem: 2127716 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:41:
Onze woningwaarde potentiële stijging zijn echter beperkt omdat we een ouder huis hebben waar gewoon een max op zit. Als de prijs gaat stijgen gaan mensen dit huis niet kopen voor later zeg 7 ton omdat het een ouder type huis is. Denk ik.
Overigens denk ik niet dat een (jaren 70) woning nu op zijn max zal zitten en niet relatief mee zal stijgen met de rest van de woningmarkt. Zeker in de komende 10 jaar zal die vwb waarde hetzelfde doen als de rest van de markt.
Er is een woningtekort en die is (vooral met de huidige snelheid tov de groei van de bevolking) niet over 10jr opgelost.
De leeftijd van een woning maakt wel wat uit, maar als die goed onderhouden is en blijft en duurzaam is (en blijft volgens de nieuwere 'trends'), dus de staat van de woning is goed en enigszins modern, zal de leeftijd niet uitmaken.
Er staan nog altijd genoeg (veel) oudere woningen te koop die ook gewoon in de prijs zijn gestegen.
Er is ook niet de mogelijkheid om oudere woningen te slopen en er nieuwe voor te plaatsen. Er is te veel vraag en oudere woningen worden net zo goed gekocht. De prijs is iets lager, maar die was toen ook lager. Jullie hebben toen jullie die woning kochten zeer waarschijnlijk ook minder hoeven betalen dan voor een vergelijkbaar nieuwbouwhuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
https://www.funda.nl/deta.../huis-singel-18/43549938/

Ik vind het fijn/leuk dat er wordt meegedacht en ik lees alles en neem het in overweging. Rust en geluid en gevoeligheid daarvoor is genetisch bepaald. Zonder herrie geniet ik veel meer van het leven. Helaas wil partner niet hutje op de hei dus blijft het een compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
backupdevice schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Ja voor jou. Voor anderen niet .
Ja, dat is inderdaad wat subjectief betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Truus01 helemaal waar dat wij ons huis ook kochten voor minder dan nieuwere woningen. Dat scheelde toen ongeveer ruim een ton. Toch zijn die huizen nu, denk ik, zo lijkt het, iets harder gestegen dan die van ons, terwijl ons huis nu compleet duurzaam is gemaakt. Wij hebben ook geen derde verdieping, ik denk dat dat ook wat doet met de waarde van een huis? Ik denk dat een huis met hetzelfde aantal vierkante meters, maar met een derde ipv twee verdiepingen, uit zeg 2010 ipv 1970, gewoon relatief meer stijgt en oplevert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 2127716 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:12:

Ik vind het fijn/leuk dat er wordt meegedacht en ik lees alles en neem het in overweging. Rust en geluid en gevoeligheid daarvoor is genetisch bepaald. Zonder herrie geniet ik veel meer van het leven. Helaas wil partner niet hutje op de hei dus blijft het een compromis.
Daar moet nog best wat geld in om het op te knappen.
En zo'n tuin moet een hobby zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik hou inderdaad niet van tuinieren, integendeel.

Misschien dat als de woningmarkt of de prijzen zouden zakken dat zo'n vrijstaande woning dan harder zakt dan modale(re) woningen en haalbaar(der) zou worden.

Ik vind overigens wel dat als wij een max hypotheek nemen, hebben we nu inderdaad met ons huidige huis niet hoeven doen, maar wel bijna, dat dat toch niet zo gek is. Ipv 2000 sparen/beleggen per maand stop je zoiets dan in je huis, wat vaak waarde behoudt. Je hebt dan wel woongenot wat mij heel veel waard is en de inkomens stijgen en inflatie helpt ook mee...

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 2127716 op 03-08-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Man daar moet je helemaal los voor een bedrag waar je een tussenwoning voor kan kopen.
Plus als je niet van tuinieren houdt ben je veel geld kwijt aan een tuinman.

Denk dat je beter wat aan je irritatie kan werken. Als je dit soort optisch overweegt om puur van je buurman weg te raken. Wat vinden de rest van je huisgenoten van de "overlast"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Anoniem: 2127716 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:37:Ik hou inderdaad niet van tuinieren, integendeel.
Is deze woning jullie niet dan op het lijf geschreven?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 12:52
Anoniem: 2127716 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:12:

Ik deel je mening wat betreft meer genieten van het leven bij rust en ruimte. Mijn ouders gaan amper op vakantie, maar als ze vrij zijn kunnen ze genieten van rust en een mooie tuin. Dan heb je de noodzaak niet om weg te moeten en weet je dat je goed zit.

Maar ik schrik wel van de link die je stuurt. De gemiddelde m2 prijs is Odijk vrij stevig, maar de woning die je linkt is gemiddeld dubbel zo duur. 8500+ per m2 is bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Zenomyscus Ja je kan het ook uitleggen dat privacy en relatieve rust en stilte gewoon heel veel (geld) waard is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Anoniem: 2127716 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:50:
@Zenomyscus Ja je kan het ook uitleggen dat privacy en relatieve rust en stilte gewoon heel veel (geld) waard is?
In mijn geval heb ik een drukke baan met veel prikkels en heb ik het liefst een woon omgeving waar ik de dag kan verwerken en de batterij weer kan opladen . Waar ik nu zit heb ik een verzameling buren die bestaat uit kleine kinderen, babies , tieners met housemuziek in de tuin , tot elke avond in de zomer buren in de tuin die de gehele familie uitnodigen tot diep in de nacht. Hartstikke leuk voor die mensen en zij moeten vooral doen wat zij willen, maar voor mij niet fijn.

Dat is overal , dat realiseer ik mij . Maar het is mij veel geld waard om het iets rustiger om mij heen te hebben .

[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 03-08-2024 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 12:52
Anoniem: 2127716 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:50:
Helemaal mee eens hoor, maar er zijn genoeg vrijstaande woningen die ver onder 8500 per m2 zitten. Ik heb niet de indruk dat die woning waardevast is, maar wellicht vergis ik me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

backupdevice schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:50:
[...]

In mijn geval heb ik een drukke baan met veel prikkels en heb ik het liefst een woon omgeving waar ik de dag kan verwerken en de batterij weer kan opladen . Waar ik nu zit heb ik een verzameling buren die bestaat uit kleine kinderen, babies , tieners met housemuziek in de tuin , tot elke avond in de zomer buren in de tuin die de gehele familie uitnodigen tot diep in de nacht. Hartstikke leuk voor die mensen en zij moeten vooral doen wat zij willen, maar voor mij niet fijn.

Dat is overal , dat realiseer ik mij . Maar het is mij veel geld waard om het iets rustiger om mij heen te hebben .
Of iets aan je werkomgeving doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Daar moet nog best wat geld in om het op te knappen.
En zo'n tuin moet een hobby zijn ;).
badkamer vervangen, keuken vervangen, vloer vervangen, toilet beneden zal ook wel gerenoveerd moeten worden. en vast nog wel wat achterstallig onderhoud hier en daar.

al met al een flink doorgeleefde woning. voor een miljoen k.k. verwacht je toch meer een klein paleisje.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
backupdevice schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:50:
[...]
Dat is zeker niet overal. Ik heb in extreme rustige wijken gewoond, middelmatige wijken en halve volksbuurten zoals nu.
Het is maar net wat voor soort mensen een bepaald soort wijk trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Barrycade schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

Kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Barrycade schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

Ik wil graag beide .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Caelorum schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:55:
[...]

Dat is zeker niet overal. Ik heb in extreme rustige wijken gewoond, middelmatige wijken en halve volksbuurten zoals nu.
Het is maar net wat voor soort mensen een bepaald soort wijk trekt.
Geluid is overal. Vooral als je daar gevoelig voor bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
backupdevice schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:35:
[...]

Geluid is overal. Vooral als je daar gevoelig voor bent
Zeker, maar waar ik nu woon hoor je tot half 11 in de avond de kinderen spelen in de speeltuin. (En soms ook iemand die nog even een cirkelzaag door hout trekt om 22:00). Voorheen ook wel op plekken gewoond waar je de hele zomerse dag niets dan vogels hoorde en hooguit twee keer per dag een iets luidruchtigere fietser.
Daar kan je gevoelig voor zijn inderdaad, maar als het zo erg is moet je sowieso een stilte cabine maken in huis en dan maakt het niet uit waar je woont.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 03-08-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Caelorum schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:59:
[...]

Zeker, maar waar ik nu woon hoor je tot half 11 in de avond de kinderen spelen in de speeltuin. (En soms ook iemand die nog even een cirkelzaag door hout trekt om 22:00). Voorheen ook wel op plekken gewoond waar je de hele zomerse dag niets dan vogels hoorde en hooguit twee keer per dag een iets luidruchtigere fietser.
Daar kan je gevoelig voor zijn inderdaad, maar als het zo erg is moet je sowieso een stilte cabine maken in huis en dan maakt het niet uit waar je woont.
Nee die snap en idd , daarom waarschuwde ik de TS al.

En ik hoef geen soundproof cabine te hebben. Vind het wel fijn als het wat rustiger is

Pagina: 1