Huis gekocht: luchtverwarming, WTW, ventilatie, warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-03 10:32
Goedemorgen allemaal,

Twee weken geleden heb ik een huis gekocht. Aangezien we in september beginnen met verbouwen en ik nog met wat vragen zit m.b.t. luchtverwarming, WTW, mechanische ventilatie en warmtepomp en het bouwvak is en ik weinig mensen te pakken krijg, ben ik afhankelijk van jullie uitgebreide kennis.

In het kort:
- Het huis heeft een direct gestookte luchtverwarmingsketel uit 2005;
- Het is niet perfect geïsoleerd, maar wel luchtdicht;
- Het huis is een bungalow. Het plaatje is de woonverdieping, daarboven zit het dak en daaronder een kelder van 90m2. Genoeg ruimte in de kelder voor de apparatuur dus;
- Op het plaatje heeft het groene deel luchtverwarming en dus kanalen, het rode deel niet. Dit willen we graag uitbreiden;
- Het rode deel wordt nu verwarmd door een CV en radiatoren;
- Het rode deel heeft nu een houten ondervloer, deze zal vervangen worden door een geïsoleerde betonvloer (wellicht handig voor het plaatsen van nieuwe kanalen).

Het idee van een combinatie van luchtverwarming met een indirect hybride gestookte ketel met mechanische ventilatie, WTW en een warmtepomp spreekt mij zeer aan. Niet alleen vanwege de duurzaamheid en het comfort (snelle opwarming), maar ook vanwege het feit dat de lucht goed gefilterd wordt.

Mijn vragen aan jullie:
1) Valt het huidige kanalensysteem uit te breiden door kanalen aan te leggen naar het rode deel? Wellicht is dit makkelijker nu de vloer daar toch open gaat?
2) Ik las dat dergelijke systemen ook voorzien kunnen worden van zones. Rood zal het slaapdeel worden, groen het woondeel. Kan zo'n zonesysteem ook op de huidige kanalen aangebracht worden?
3) De huidige ketel is van Brink. Volgens mij is het prima om een nieuwe Brink ketel te nemen. Zijn de ventilatiesystemen met WTW van Brink ook goed of zijn er betere merken?
4) Zonnepanelen: wij willen ook (nu of later) zonnepanelen op ons platte dak (ruimte genoeg), maar is een warmtepomp zonder zonnepanelen ook een slim idee of kan je dan beter alleen op gas stoken?
5) En de vraag of jullie een schatting zouden kunnen geven wat bovengenoemde zou kosten :D?
6) Valt dit systeem ook uit te breiden met een airco, of zijn losse units dan handiger i.v.m. condensatie/schimmel in de ventilatiekanelen?

Alvast ontzettend bedankt. Zoals gezegd kan ik op dit moment zeer weinig bedrijven bereiken en de bedrijven die ik kan bereiken zijn niet echt behulpzaam. En helaas ben ik geen expert op dit gebied ;).

Groet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pp0ZFuwvc3AmJolo_WZTno9q8_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iH2SBdTzffuofJ1cHwtwohbp.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Klinkt haast alsof je hier een offerteaanvraag neer plempt. Dat kunnen we natuurlijk niet geven, wel wat technisch advies.

1. WTW's van Brink zijn prima apparaten in mijn ervaring.
2. Via Brink zijn er nieuwe luchtverwarmers te krijgen in combinatie met een warmtepomp. Ook in combinatie met een zoneregeling voor de waterleidingen zodat je één warmtepomp (of hybride opstelling of cv ketel) kunt krijgen voor zowel de luchtverwarming als voor de vloerverwarming. Misschien ook wel met een zoneregeling voor de luchtkanalen, daar weet ik weinig van af. Via een luchtverwarmer kun je heel erg goed koelen, je hebt dan geen losse airco nodig.
3. Een all electric of hybride warmtepomp zonder zonnepanelen kan prima. Ze hebben in feite niks van doen met elkaar en kunnen dus los van elkaar functioneren. Je energierekening zal normaal gesproken lager zijn dan wanneer je met een cv ketel stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
Insert12 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:06:
Klinkt haast alsof je hier een offerteaanvraag neer plempt. Dat kunnen we natuurlijk niet geven, wel wat technisch advies.

1. WTW's van Brink zijn prima apparaten in mijn ervaring.
2. Via Brink zijn er nieuwe luchtverwarmers te krijgen in combinatie met een warmtepomp. Ook in combinatie met een zoneregeling voor de waterleidingen zodat je één warmtepomp (of hybride opstelling of cv ketel) kunt krijgen voor zowel de luchtverwarming als voor de vloerverwarming. Misschien ook wel met een zoneregeling voor de luchtkanalen, daar weet ik weinig van af. Via een luchtverwarmer kun je heel erg goed koelen, je hebt dan geen losse airco nodig.
3. Een all electric of hybride warmtepomp zonder zonnepanelen kan prima. Ze hebben in feite niks van doen met elkaar en kunnen dus los van elkaar functioneren. Je energierekening zal normaal gesproken lager zijn dan wanneer je met een cv ketel stookt.
Dank voor je antwoord. En zoals gezegd, ben ik nog zeer onbekend met dit alles. Uiteraard heb ik meerdere topics hier gelezen, maar die gingen vaak veel dieper in de materie dan ik op dit moment nodig heb, haha. Ook is elke situatie weer anders. Vandaar dat ik nu een beetje basis informatie zoek.

Overigens heeft de aannemer in zijn offerte wel vloerverwarming voor het rode opgenomen, aangezien de vloer daar toch open gaat. Prima voor verwarmen, maar dan mis je wel het ventilatie- en koelaspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Arbi1337 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

Dank voor je antwoord. En zoals gezegd, ben ik nog zeer onbekend met dit alles. Uiteraard heb ik meerdere topics hier gelezen, maar die gingen vaak veel dieper in de materie dan ik op dit moment nodig heb, haha. Ook is elke situatie weer anders. Vandaar dat ik nu een beetje basis informatie zoek.

Overigens heeft de aannemer in zijn offerte wel vloerverwarming voor het rode opgenomen, aangezien de vloer daar toch open gaat. Prima voor verwarmen, maar dan mis je wel het ventilatie- en koelaspect.
Het rode deel wordt nu verwarmd met radiatoren begrijp ik? Dan is dat alleen een aanpassing aan het verwarmingssysteem, niet aan het ventilatiesysteem. Dat zou dan via de bestaande kanalen kunnen indien die aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
Insert12 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:42:
[...]

Het rode deel wordt nu verwarmd met radiatoren begrijp ik? Dan is dat alleen een aanpassing aan het verwarmingssysteem, niet aan het ventilatiesysteem. Dat zou dan via de bestaande kanalen kunnen indien die aanwezig zijn.
Dat is het probleem. In het rode deel zijn nu nog geen kanalen. Die zouden aangelegd moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Alles kan... maar waarom wil je dit zo graag? Ik ken weinig mensen die positief zijn over luchtverwarming.

Nadelen:
- Inefficient (veer distributieverliezen, beperkt regelbaar, de luchtstroom zorgt voor extra luchtlekkage)
- Constant gesuis, veel meer dan bij enkel WTW.
- Lastig te verduurzamen (meestal op hoge temperaturen uitgelegd en daardoor niet geschikt voor warmtepomp)

Voordelen:
- Sommige claimen dat je snel warmte hebt en dat dit een voordeel is. Dat is enkel een voordeel als je een slecht geïsoleerd huis hebt, wat je uit zuinigheid laat afkoelen, want enkel als het afgekoeld is wil je het snel opwarmen. Een geïsoleerd huis wat je op temperatuur houd wint het natuurlijk altijd op comfort van een huis dat je snel kunt opwarmen. Imho dus symptoombestrijding.
- Je kunt er ook mee koelen. Dit is alleen een voordeel als je die investering daadwerkelijk doet. Dit is wel de reden dat luchtverwarming in de utiliteitsbouw veel voorkomt.
- Geen radiatoren in het zicht. >> Neem dan vloerverwarming, dan heb je ook geen roosters in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
Paul C schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:02:
Alles kan... maar waarom wil je dit zo graag? Ik ken weinig mensen die positief zijn over luchtverwarming.

Nadelen:
- Inefficient (veer distributieverliezen, beperkt regelbaar, de luchtstroom zorgt voor extra luchtlekkage)
- Constant gesuis, veel meer dan bij enkel WTW.
- Lastig te verduurzamen (meestal op hoge temperaturen uitgelegd en daardoor niet geschikt voor warmtepomp)

Voordelen:
- Sommige claimen dat je snel warmte hebt en dat dit een voordeel is. Dat is enkel een voordeel als je een slecht geïsoleerd huis hebt, wat je uit zuinigheid laat afkoelen, want enkel als het afgekoeld is wil je het snel opwarmen. Een geïsoleerd huis wat je op temperatuur houd wint het natuurlijk altijd op comfort van een huis dat je snel kunt opwarmen. Imho dus symptoombestrijding.
- Je kunt er ook mee koelen. Dit is alleen een voordeel als je die investering daadwerkelijk doet. Dit is wel de reden dat luchtverwarming in de utiliteitsbouw veel voorkomt.
- Geen radiatoren in het zicht. >> Neem dan vloerverwarming, dan heb je ook geen roosters in het zicht.
Dank voor jouw antwoord :).

Ben me zeker ook bewust van de nadelen, maar aangezien het systeem met kanalen er toch al ligt en ik groot fan ben van verse buitenlucht, maar dan gefilterd, wilde ik dit systeem combineren met een ventilatie- en WTW-systeem :).

Zou het een optie zijn om twee installaties te hebben? Een, het bestaande systeem, in het groene deel aangevuld met ventilatie- en WTW. En in het andere deel vloerverwarming of de bestaande radiatoren houden maar een apart ventilatiesysteem met WTW aan te leggen? Of wordt dat allemaal te omslachtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:01
Arbi1337 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:13:
[...]
Zou het een optie zijn om twee installaties te hebben? Een, het bestaande systeem, in het groene deel aangevuld met ventilatie- en WTW. En in het andere deel vloerverwarming of de bestaande radiatoren houden maar een apart ventilatiesysteem met WTW aan te leggen? Of wordt dat allemaal te omslachtig?
Alles kan, als je genoeg geld hebt.

Maar houd er in ieder geval rekening mee dat:
- de bestaand luchtkanalen waarschijnlijk niet goed genoeg geisoleerd zijn om er later een airco aan vast te kunnen koppelen
- Brink ontzettend duur is, en ook niet echt technisch hoogstaand. Zo hebben ze bijvoorbeeld geen communicatie-protocol tussen hun luchtverwarmers en hun WTW-units. Dus je kan een WTW gewoon laten inblazen in het kanaal van je luchtverwarming, maar ze gaan niet met elkaar praten, dus je luchtverwarmer zal altijd op stand ventileren moeten staan.
- als je dan ook nog een deel van je WTW naar het andere deel van het huis wil voeren wordt het helemaal een ingewikkeld verhaal, je moet dan alles goed inregelen
- de kanalen voor een luchtverwarming zijn qua afmeting overkill voor alleen ventilatie en WTW, Bovendien zitten de warmelucht roosters vaak laag, terwijl je koeling of WTW juist bovenin wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
[...]

Ben me zeker ook bewust van de nadelen, maar aangezien het systeem met kanalen er toch al ligt en ik groot fan ben van verse buitenlucht, maar dan gefilterd, wilde ik dit systeem combineren met een ventilatie- en WTW-systeem :).

Ventilatiesysteem apart aanleggen van de verwarming is waarschijnlijk de beste oplossing. Wat @dj1981 ook aangeeft; WTW en luchtverwarming mixen in dezelfde kanalen kan wel, maar is niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

[...]

Ik ben niet heel bekend met luchtverwarming systemen. Ik lees uit jouw bericht dat je verse lucht heel belangrijk vindt. En dat dat dus een voordeel van luchtverwarming is.

Maar ik denk dat je je daar dan deels in vergist. De lucht die de luchtverwarming verplaatst is maar deels verse buitenlucht. En ik vermoed grotendeels recirculatieluct uit de woning (niet vers dus).

Let wel, wel gebaseerd op een aantal aannames!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
dj1981 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Alles kan, als je genoeg geld hebt.

Maar houd er in ieder geval rekening mee dat:
- de bestaand luchtkanalen waarschijnlijk niet goed genoeg geisoleerd zijn om er later een airco aan vast te kunnen koppelen
- Brink ontzettend duur is, en ook niet echt technisch hoogstaand. Zo hebben ze bijvoorbeeld geen communicatie-protocol tussen hun luchtverwarmers en hun WTW-units. Dus je kan een WTW gewoon laten inblazen in het kanaal van je luchtverwarming, maar ze gaan niet met elkaar praten, dus je luchtverwarmer zal altijd op stand ventileren moeten staan.
- als je dan ook nog een deel van je WTW naar het andere deel van het huis wil voeren wordt het helemaal een ingewikkeld verhaal, je moet dan alles goed inregelen
- de kanalen voor een luchtverwarming zijn qua afmeting overkill voor alleen ventilatie en WTW, Bovendien zitten de warmelucht roosters vaak laag, terwijl je koeling of WTW juist bovenin wil hebben.
Hmmm... aangezien de Brink ketel toch vervangen moet worden (en dit is nu toch de enige "hardware"?), zou ik ook voor een ander merk kunnen gaan. Weet jij wel merken voor indirecte hybride ketels er nog meer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
bartvl schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Ik ben niet heel bekend met luchtverwarming systemen. Ik lees uit jouw bericht dat je verse lucht heel belangrijk vindt. En dat dat dus een voordeel van luchtverwarming is.

Maar ik denk dat je je daar dan deels in vergist. De lucht die de luchtverwarming verplaatst is maar deels verse buitenlucht. En ik vermoed grotendeels recirculatieluct uit de woning (niet vers dus).

Let wel, wel gebaseerd op een aantal aannames!
Haha, ik dacht dat dat het idee van luchtverwarming was: aanvoer van buiten en afzuigen naar buiten? Maar nu begin ik zelf ook te twijfelen, haha. Maar inderdaad: lage CO2 en een lage PM2.5 in huis vind ik erg belangrijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:01
Arbi1337 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

Hmmm... aangezien de Brink ketel toch vervangen moet worden (en dit is nu toch de enige "hardware"?), zou ik ook voor een ander merk kunnen gaan. Weet jij wel merken voor indirecte hybride ketels er nog meer zijn?
Waarom zou de Brink per se nu vervangen moeten worden?
Die dingen zijn immers schreeuwend duur, maar aan de andere kant gaat er ook niet veel aan kapot door de jaren heen.

Als je nu kiest voor vloerverwarming in het te verbouwen deel (deel links), plus een warmwater-leverancier (cv, warmtepomp, hybride) die groot genoeg is voor het hele huis, dan kan je nog even wachten met het verbouwen van deel rechts?

alternatieven: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2061220
Arbi1337 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Haha, ik dacht dat dat het idee van luchtverwarming was: aanvoer van buiten en afzuigen naar buiten? Maar nu begin ik zelf ook te twijfelen, haha. Maar inderdaad: lage CO2 en een lage PM2.5 in huis vind ik erg belangrijk :).
De standaard bij Brink is dat alle luchtaanvoer uit het huis zelf komt. Er is wel een optie om een verselucht-toevoer aan te sluiten, maar ook dat haalt natuurlijk niet alle lucht van buiten (dan zou je ook een flinke dakdoorvoer nodig hebben, en het is zonde van de warmte die je dan verliest).

[ Voor 3% gewijzigd door dj1981 op 02-08-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Arbi1337 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Nee dat is niet zo. Luchtverwarming werkt o.b.v. recirculatie. In verhouding tot ventilatie heb je gigantische volumes nodig. Ordegrootte 10x. Als je er een WTW aan toevoegt kun je ~10% verse lucht bijmengen ieder rondje dat de lucht maakt door je huis.

Het rondpompen van al die lucht kost ook best veel elektriciteit. Paar honderd Watt. Dat is ook een factor 10x hoger dan een WTW unit. Ook een reden voor de inefficiëntie.

En wat @dj1981 ook al zei; als je de WTW op je luchtverwarming wil aansluiten moet je hem eigenlijk continu laten draaien (misschien op een laag pitje als je een geschikte regeling hebt).

• Arbi1337
Paul C schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:05:
[...]

Nee dat is niet zo. Luchtverwarming werkt o.b.v. recirculatie. In verhouding tot ventilatie heb je gigantische volumes nodig. Ordegrootte 10x. Als je er een WTW aan toevoegt kun je ~10% verse lucht bijmengen ieder rondje dat de lucht maakt door je huis.

Het rondpompen van al die lucht kost ook best veel elektriciteit. Paar honderd Watt. Dat is ook een factor 10x hoger dan een WTW unit. Ook een reden voor de inefficiëntie.

En wat @dj1981 ook al zei; als je de WTW op je luchtverwarming wil aansluiten moet je hem eigenlijk continu laten draaien (misschien op een laag pitje als je een geschikte regeling hebt).
Inmiddels een stuk verder met de aannemer en in lijn met wat iedereen hier aanraadde, komt er door het hele huis vloerverwarming. Hopelijk is dat voldoende aangezien het huis niet erg goed geïsoleerd is (onder de vloer komt folie met een RC waarde van 4).

Nu rest mij alleen nog het ventilatie-vraagstuk. Aangezien alle muren en plafonds opnieuw gestuct gaan worden, dacht ik dat een ventilatiesysteem D met WTW wel makkelijk geplaatst zou kunnen worden. Dat blijkt helaas toch niet zo te zijn. De loodgieter schreef er het volgende over:

Ventilatie type D houdt in elke kamer een toe en afvoer punten. Met dit systeem komen er in de
woonkamer meerdere ventilatie punten in het plafond en in de keuken ook meerder afzuigpunten.
Ook komt er een WTW-unit van 1m breed ruimte moet hebben, ook onder en boven vrijen ruimte.
Aan de WTW-unit komen ook buizen van doorsnede van 23cm. Deze moeten uitmonden op het dak
en 3m uit elkaar daar moet wel ruimte voor zijn.
Onder het plafond heb ik minimaal 10cm ruimte nodig om de slangen te leggen van de naar elke
afzuig ventiel toe.
Als de keuze wordt gemaakt voor ventilatie Type D, dan moeten we straks op de bouw kijken of het
wel echt toegepast kan worden i.v.m. de ruimte van de toe en afvoerkanalen.

De geschatte kosten zijn E 13.000,-. Helaas is dit net te veel bovenop de complete renovatie van het huis.

Kunnen jullie nog goede alternatieven aanraden. Wellicht i.p.v. een centraal systeem met WTW, losse aan- en afvoerkanalen creëren per ruimte of in sommige ruimtes? De loodgieter had het over een bepaalde box die zowel aan als af kon voeren. Heb je ook dergelijke systemen met luchtfilters?

Hoewel het huis niet goed geïsoleerd is, is het wel redelijk luchtdicht. De kozijnen hebben geen ventilatieroosters. Ik geloof dat er vanwege de oude luchtverwarming één kanaal van buiten naar de woonkamer (centrale plek in het huis) gaat voor natuurlijke ventilatie. De lucht komt dan uit het ventilatiekanaal op de vloer. Zou daar nog een mechanische ventilatie-unit met filters opgeplaatst kunnen worden met vervolgens afvoeren in de 2 uitersten van het huis? Of gaat dat teveel tochten?

Nogmaals dank voor het meedenken :)!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:41
Arbi1337 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:26:
[...]

Inmiddels een stuk verder met de aannemer en in lijn met wat iedereen hier aanraadde, komt er door het hele huis vloerverwarming. Hopelijk is dat voldoende aangezien het huis niet erg goed geïsoleerd is (onder de vloer komt folie met een RC waarde van 4).

Nu rest mij alleen nog het ventilatie-vraagstuk. Aangezien alle muren en plafonds opnieuw gestuct gaan worden, dacht ik dat een ventilatiesysteem D met WTW wel makkelijk geplaatst zou kunnen worden. Dat blijkt helaas toch niet zo te zijn. De loodgieter schreef er het volgende over:

Ventilatie type D houdt in elke kamer een toe en afvoer punten. Met dit systeem komen er in de
woonkamer meerdere ventilatie punten in het plafond en in de keuken ook meerder afzuigpunten.
Ook komt er een WTW-unit van 1m breed ruimte moet hebben, ook onder en boven vrijen ruimte.
Aan de WTW-unit komen ook buizen van doorsnede van 23cm. Deze moeten uitmonden op het dak
en 3m uit elkaar daar moet wel ruimte voor zijn.
Onder het plafond heb ik minimaal 10cm ruimte nodig om de slangen te leggen van de naar elke
afzuig ventiel toe.
Als de keuze wordt gemaakt voor ventilatie Type D, dan moeten we straks op de bouw kijken of het
wel echt toegepast kan worden i.v.m. de ruimte van de toe en afvoerkanalen.

De geschatte kosten zijn E 13.000,-. Helaas is dit net te veel bovenop de complete renovatie van het huis.

Kunnen jullie nog goede alternatieven aanraden. Wellicht i.p.v. een centraal systeem met WTW, losse aan- en afvoerkanalen creëren per ruimte of in sommige ruimtes? De loodgieter had het over een bepaalde box die zowel aan als af kon voeren. Heb je ook dergelijke systemen met luchtfilters?

Hoewel het huis niet goed geïsoleerd is, is het wel redelijk luchtdicht. De kozijnen hebben geen ventilatieroosters. Ik geloof dat er vanwege de oude luchtverwarming één kanaal van buiten naar de woonkamer (centrale plek in het huis) gaat voor natuurlijke ventilatie. De lucht komt dan uit het ventilatiekanaal op de vloer. Zou daar nog een mechanische ventilatie-unit met filters opgeplaatst kunnen worden met vervolgens afvoeren in de 2 uitersten van het huis? Of gaat dat teveel tochten?

Nogmaals dank voor het meedenken :)!
Je kunt Brink Mixfans toepassen, dus wel een centrale WTW aanleggen en het trappenhuis gebruiken om lucht in te blazen met de mixfans blaas je lucht de kamers. Moet er wel een flinke spleet onder de deuren zitten om lucht af te kunnen voeren.

• Arbi1337
Vaevictis_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:33:
[...]

Je kunt Brink Mixfans toepassen, dus wel een centrale WTW aanleggen en het trappenhuis gebruiken om lucht in te blazen met de mixfans blaas je lucht de kamers. Moet er wel een flinke spleet onder de deuren zitten om lucht af te kunnen voeren.
Dank voor je reactie. Mooi systeem inderdaad!

Twee dingen: 1) wij hebben geen trapgat; het huis is een bungalow met 1 leefverdieping en 1 grote kelder. Kortom er is geen trappengat waar de lucht ingeblazen kan worden 2) hoe werkt de afvoer bij dit systeem? Wordt dat ook naar het trappengat terug geblazen en daar direct door de WTW opgezogen? Of heb je alsnog afvoerbuizen nodig per ruimte waar afvoer is?

• Vaevictis_
Arbi1337 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:10:
[...]

Dank voor je reactie. Mooi systeem inderdaad!

Twee dingen: 1) wij hebben geen trapgat; het huis is een bungalow met 1 leefverdieping en 1 grote kelder. Kortom er is geen trappengat waar de lucht ingeblazen kan worden 2) hoe werkt de afvoer bij dit systeem? Wordt dat ook naar het trappengat terug geblazen en daar direct door de WTW opgezogen? Of heb je alsnog afvoerbuizen nodig per ruimte waar afvoer is?
Dat maakt niet uit als je maar een centrale gang hebt waar leefruimte op uitkomen. Afvoer is dus met bestaande MV ventilatie kanalen en onder spleet van de deur door. Je krijgt dan vermenging van schone/vuile lucht in de centrale hal dus je moet wel voldoende afzuigen. Je hebt geen extra kanalen nodig. Je kunt het beste in onbalans ventileren dus iets meer lucht toevoeren dan afzuigen. En natuurlijk goed inregelen en meten met een CO2 meter per leefruimte.

Heb dit zelf aangelegd en werkt prima. Op 1 kamer met een L-vorm moet ik wel nog een extra ventilator plaatsen want met ramen dicht is CO2 niveau in de slaapkamer soms te hoog.

• Paul C
Vaevictis_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:42:
[...]
Je kunt het beste in onbalans ventileren dus iets meer lucht toevoeren dan afzuigen.
Absoluut niet! Onbalans is prima, maar dan op onderdruk. Iets meer afzuigen dan inblazen dan! Als je dit niet doe veroorzaak je vochtproblemen. De lucht in je huis is 's winters namelijk veel vochtiger dan buiten. Als je deze door naden en kieren naar buiten drukt (met overdruk), dan gaat het vocht uit de lucht in de constructie condenseren en krijg je vochtophoping.

Het is juist een van de weinige voordelen van systeem C ventilatie (mechanische afzuiging) dat het goed is in het voorkomen/verminderen van vochtproblemen in je constructie.

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-05 22:05
Ik begrijp dat het een uitdaging wordt om nieuwe ventilatiekanalen onder het plafond te leggen. Is boven het dak geen optie?
Aangezien het huis niet echt goed geïsoleerd is kan ik me voorstellen dat je hier toch een nieuw dak met nieuwe isolatie op wil. Als je de oude isolatie weggehaald hebt kan ik me voorstellen dat je dan vrij makkelijk je ventielen en leidingen kan leggen. Nieuwe isolatie en dakbedekking er over en klaar.

• Vaevictis_
Paul C schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:31:
[...]

Absoluut niet! Onbalans is prima, maar dan op onderdruk. Iets meer afzuigen dan inblazen dan! Als je dit niet doe veroorzaak je vochtproblemen. De lucht in je huis is 's winters namelijk veel vochtiger dan buiten. Als je deze door naden en kieren naar buiten drukt (met overdruk), dan gaat het vocht uit de lucht in de constructie condenseren en krijg je vochtophoping.

Het is juist een van de weinige voordelen van systeem C ventilatie (mechanische afzuiging) dat het goed is in het voorkomen/verminderen van vochtproblemen in je constructie.
Nee dat klopt echt niet, in de winter is het juist droger in de woning dan in de zomer. Uiteraard moet je de RH per vertrek meten maar co2 concentratie maak ik me veel meer zorgen om. Dus ook dat goed meten en gebruik maken van sensors die met de wtw samenwerken.

• Paul C
Vaevictis_ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:04:
[...]

Nee dat klopt echt niet, in de winter is het juist droger in de woning dan in de zomer.
Je haalt twee dingen door elkaar. Het verschil tussen seizoenen is natuurlijk iets anders dan tussen binnen en buiten. Beide stellingen zijn waar. Dat laat onverlet dat overdruk echt niet wenselijk is in een woning.

• Vaevictis_
Paul C schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:19:
[...]

Je haalt twee dingen door elkaar. Het verschil tussen seizoenen is natuurlijk iets anders dan tussen binnen en buiten. Beide stellingen zijn waar. Dat laat onverlet dat overdruk echt niet wenselijk is in een woning.
Nieuwbouw huizen worden redelijk luchtdicht gebouwd en als je RH op orde houd (40-60%) kan een beetje overdruk geen kwaad en als je een enthalpiewisselaar hebt heeft dat nog meer een dempend effect op de vochtbalans. Dus ik snap echt niet waar je je druk om maakt.

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:50
Het eerste wat je zou moeten doen is een heel dik pak isolatie op het dak leggen, dat gaat je zoveel minder energieverbruik en comfortwinst opleveren. Zowel in zomer als winter.
Ik ben eens gaan kijken naar een huis met luchtverwarming, en warmtepomp. En die hadden een elektrische ketel er nog bij. Maar hun jaargebruik was toch wel heel fors. Ondanks zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
Hi allemaal,

Inmiddels zijn we een stuk verder en is de sloop klaar en kan het opbouwen beginnen. Graag zou ik nog een keer jullie hulp willen vragen :).

Isolatie:
- op het dak ligt al 10 cm. dik isolatie
- vloerisolatie: een deel van het huis heeft een nieuwe betonbodem gekregen met daaronder isolatie met een waarde van 4 rc. Het andere deel zou isolatiefolie op de vloer krijgen, maar dat is helaas niet nodig. Nu zullen ze PIR-platen tegen het kelderplafond plaatsen met een rc-waarde van 4 / 4,5.
- Gevelisolatie: we willen graag nog de spouwmuren isoleren (glaswol) voor de isolatie, maar ook voor de subsidie-verdubbelaar.

Nu mijn vraag: ventilatie.

De loodgieter stelt een Zehnder Comfoair q450 met enthalpiewisselaar voor. Zal dit voldoende zijn? Tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat ik niet de exacte inhoud van de woonverdieping ken. Betekent 450 dat deze max 450m3 op de hoogste stand aan kan? Zo ja, is het dan niet verstandig om altijd een model groter (qua kosten verschilt het niet veel) te kiezen?

Daarnaast zie ik op de tekening een hoop ventielen naast elkaar geplaatst. Is dit qua 'flow' een goede? En zal dit dus betekenen dat er meerdere (in dit geval 5) ventielen naast elkaar komen te hangen?

EDIT: Ik vind schone, gezuiverde lucht met een lage CO2-waarde belangrijker dan hoe efficiënt de warmte behouden blijft...

Hoor graag van jullie en als jullie een betere suggestie hebben, hoor ik die uiteraard ook bijzonder graag.

Wederom ontzettend bedankt!

GroetAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STSXeXHi_hQX46QcWnvSxLNtXIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q2Hcti8OLJ5expFNyGT6Q9P2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Arbi1337 op 28-10-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Michiel__
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-05 21:09
Hoi Arbi1337, ik heb niet het hele topic gevolgd, maar hopelijk heb je hier toch wat aan.

De '450' in de naam staat voor 450 m3/uur, dus 450 kuub lucht per uur kan door dat ding heen. Dat heeft niet per se direct iets met de inhoud van het huis te maken! Uit de datasheet haal ik inderdaad dat 450 m3/u het maximale debiet is. Als ik alle blauwe (of gele) pijlen uit het figuurtje optel kom ik op 415 m3/u inblazen en ook op 415 m3/u afzuigen. Als je erg veel geeft om schone lucht, kun je wellicht even kijken naar deze getallen.

De waardes die in de figuur zijn aangegeven voor de toevoer zijn niet heel ruim genomen. Als je zoekt naar hoeveel luchtverversing je wilt hebben, krijg ik bijvoorbeeld 1 dm3/s per m2 slaapkamer, dus voor de grote slaapkamer is dan 19.6 dm3/s (omgerekend: 1 dm3/s == 3.6 m3/u) of 70.5 m3/uur nodig.

Ook voor de andere plekken in huis is de ventilatie voldoende, maar niet al te ruim ingedeeld denk ik zo, misschien kun je dat overleggen met de installateur. Misschien is in de praktijk de ventilatie wel hoger als er zones zijn ingesteld en niet alles tegelijk aan hoeft te staan?
Daarnaast kun je kijken naar de filterklasses, uit de specificaties haal ik klasse G4 (toevoer en afvoer), maar ik ben zelf niet heel bekend met hoe goed dat daadwerkelijk is.

Als laatste staan er geen groottes van de ventilatieschachten aangegeven, als die niet groot genoeg zijn, kun je dit gaan horen. Als Q het debiet is (in m3/s!!, dus m3/uur delen door 3600) en D de diameter (in meter) van de schacht, kun je de snelheid van de lucht in (m/s) als volgt berekenen:
v = Q*4/(3.1415*D^2)
Hoe lager, hoe minder last je hiervan zult hebben, maar dit is ook persoonlijk, dus probeer te vinden wat je een acceptabele snelheid vindt, daar zijn als het goed is ook wel wat standaarden voor.

Over de plaatsing van de 5 ventielen naast elkaar durf ik niet veel te zeggen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Meerdere ventielen naast elkaar is vrij gebruikelijk maar 5 is best veel. Zo’n Q450 is ook al best een flinke unit.

Er is een apart WTW topic, ik zou je ontwerp daar ook even delen dan krijg je nog meer feedback .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
Die ventielen komen niet per se ook op de plek waar ze getekend zijn, het is een indicatie van het aantal ventielen in die ruimte en hoeveel ze moeten toevoeren of afzuigen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:32
Ik heb zelf 2 Q450's staan. De ene 'doet' de beneden verdieping en de andere de 1e verdieping en zolder.

Op de unit van de benedenverdieping heb ik een CO2 regeling toegevoegd. Dat werkt heel goed, als er niemand thuis is gaat die langzaam draaien, maar zodra er mensen beneden zijn gaat het sneller.

De unit van de 1e en zolder laat ik een programma draaien. Overdag laag, in de nacht hoog.

Als je de unit op 450m3/h laat draaien maakt ie best wel wat geluid. Zorg in dat geval voor goede dempers!

De Q600 van Zehnder is volgens mij identiek aan de Q450. De reserveonderelen zijn vaak generiek voor Q450 en Q600. De software laat gewoon de ventilatoren harder draaien, met meer luchtstroming, maar ook meer herrie en energieverbruik tot gevolg.

Je kan kiezen tussen G4 (grof) of F7 (fijn) filter. Ik heb op de toevoer de fijn filters geplaatst, op de afvoer het G4 filter.

Ik heb met een fijnstof meter (Sensirion SPS30) gemeten wat het verschil is tussen de PM2.5 voor en na het filter. Bij een nieuw filter en lage luchtstroom is het verschil groot, bijvoorbeeld van 30ug/m3 naar 2ug/m3. Maar naarmate het filter ouder (vuiler) wordt en/of de luchtstroom toeneemt gaat het minder goed werken. Ik heb zelfs gezien dat de lucht vuiler werd dan de buitenlucht. Ik vervang die F7 filters nu 3x per jaar. Dat is best een kostenpost dus ik gebruik nu niet meer de officiële Zehnder filters, maar een generiek merk. Volgens mijn PM2.5 meter doen die het net zo goed.

Verder heb ik achter de WtW nog een extra filter geplaatst: de Brink pure induct. Dat helpt nog een extra als het Zehnder filter het minder begint te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
Wederom allen weer hartelijk dank voor de uitgebreide en waardevolle reacties! Daar is deze leek erg blij mee!
__Michiel__ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:50:
Als je erg veel geeft om schone lucht, kun je wellicht even kijken naar deze getallen.

De waardes die in de figuur zijn aangegeven voor de toevoer zijn niet heel ruim genomen. Als je zoekt naar hoeveel luchtverversing je wilt hebben, krijg ik bijvoorbeeld 1 dm3/s per m2 slaapkamer, dus voor de grote slaapkamer is dan 19.6 dm3/s (omgerekend: 1 dm3/s == 3.6 m3/u) of 70.5 m3/uur nodig.

Ook voor de andere plekken in huis is de ventilatie voldoende, maar niet al te ruim ingedeeld denk ik zo, misschien kun je dat overleggen met de installateur. Misschien is in de praktijk de ventilatie wel hoger als er zones zijn ingesteld en niet alles tegelijk aan hoeft te staan?

Als laatste staan er geen groottes van de ventilatieschachten aangegeven, als die niet groot genoeg zijn, kun je dit gaan horen. Als Q het debiet is (in m3/s!!, dus m3/uur delen door 3600) en D de diameter (in meter) van de schacht, kun je de snelheid van de lucht in (m/s) als volgt berekenen:
v = Q*4/(3.1415*D^2)
Hoe lager, hoe minder last je hiervan zult hebben, maar dit is ook persoonlijk, dus probeer te vinden wat je een acceptabele snelheid vindt, daar zijn als het goed is ook wel wat standaarden voor.
Dank, Michiel! Als ik het goed begrijp, zou dus een (logische) oplossing zijn om te kiezen voor de Q600 en een paar extra ventielen te plaatsen. Dan hoeft de machine minder hard te werken.

Er komen twee CO2-gestuurde sensoren te hangen in de grote slaapkamer en in de keuken. Volgens mij is het systeem niet in zones verdeeld.

De kanalen weet ik niet precies, zal ik donderdag horen. Ik geloof dat de installateur heeft gekozen voor ovale kanalen met een diameter van 12,5cm. Dit omdat ik niet teveel hoogte wilde verliezen met valse plafonds.
fabudop schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:40:

Als je de unit op 450m3/h laat draaien maakt ie best wel wat geluid. Zorg in dat geval voor goede dempers!

Je kan kiezen tussen G4 (grof) of F7 (fijn) filter. Ik heb op de toevoer de fijn filters geplaatst, op de afvoer het G4 filter.

Ik heb met een fijnstof meter (Sensirion SPS30) gemeten wat het verschil is tussen de PM2.5 voor en na het filter. Bij een nieuw filter en lage luchtstroom is het verschil groot, bijvoorbeeld van 30ug/m3 naar 2ug/m3. Maar naarmate het filter ouder (vuiler) wordt en/of de luchtstroom toeneemt gaat het minder goed werken. Ik heb zelfs gezien dat de lucht vuiler werd dan de buitenlucht. Ik vervang die F7 filters nu 3x per jaar. Dat is best een kostenpost dus ik gebruik nu niet meer de officiële Zehnder filters, maar een generiek merk. Volgens mijn PM2.5 meter doen die het net zo goed.

Verder heb ik achter de WtW nog een extra filter geplaatst: de Brink pure induct. Dat helpt nog een extra als het Zehnder filter het minder begint te doen.
Dank, Fabudop! Dempers zijn een hele goede en heb ik gelijk opgenomen in mijn lijstje met vragen voor de installateur. Zoals hierboven vermeld, denk ik dat een Q600 met extra ventielen een goede oplossing kan zijn, ook qua geluid.

Die filters zijn een goede tip en ben ook erg benieuwd naar de Brink Pure Induct. Even snel gekeken en dat lijkt echt een goede toevoeging voor filtering. Ik schrok even toen ik ionisatie las, maar Brink claimt dat er geen ozon vrijkomt. Heb jij toevallig enig idee of deze claim ook echt waar is?

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:32
Die filters zijn een goede tip en ben ook erg benieuwd naar de Brink Pure Induct. Even snel gekeken en dat lijkt echt een goede toevoeging voor filtering. Ik schrok even toen ik ionisatie las, maar Brink claimt dat er geen ozon vrijkomt. Heb jij toevallig enig idee of deze claim ook echt waar is?

Groet
Nee, of die claim echt klopt weet ik niet. Ik vond wel wat informatie in deze discussie:
Goed gefilterde WTW installeren
Pagina: 1