Welke SSD is geschikt voor mijn oude Toshiba L500-1ZP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dusk
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-01 13:21
Hallo allemaal,

Eerder ben ik geweldig geholpen met de laptop van mijn vriendin, die nu met SSD een nieuw leven heeft gekregen. Fantastisch. De tips van iedereen waren de sleutel voor mij als gemiddeld gebruiker. Nu is de vraag of jullie me met mijn eigen oude laptop (HDD) ook kunnen helpen:

Toshiba L500-1ZP / i3-330m processor/ 4GB RAM

Hij doet het nog en ik kan er op werken en wat oudere of lichte games op draaien. Voor mij oke dus. Als ik zie wat de SSD heeft gedaan bij de laptop van mijn vriendin, lijkt het de moeite. Het advies was toen begin eerst met een SSD om te kijken wat het verschil is. Later misschien extra RAM-geheugen indien nodig. Maar hij werkte met de SSD weer naar behoren.

Welke of wat voor SSD moet ik hebben en maakt het merk veel uit? Moet ik SATA II hebben of SATA III? Als ik het goed lees ondersteunt de laptop enkel SATA II? SATA III zal geen nut hebben? En mocht ik op een moment later nog RAM geheugen willen toevoegen, waar moet ik dan naar kijken? Op internet vind ik de laptop ondersteund maximaal 8 GB RAM. En dan staat er iets van "installeren van modules in paren wordt aanbevolen". Dus ik moet nog een extra 4GB RAM module kiezen als ik upgrade? 2x4 totaal i.p.v. 1 module van 8? Zoals je ziet is mijn kennis "Basic" en vandaar alle vragen die wellicht voor de kenners heel simpel zijn.

Als iemand me advies kan geven.
Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:24

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Iedere 2,5" SATA SSD kan daar in.

Houd er wel rekening mee dat als er nu nog windows 10 op staat deze vanaf oktober niet meer ondersteund wordt, voor windows 11 moet je wat truukjes uithalen om het erop te krijgen voor TPM, CPU en geheugen.
Geheugen moet je kijken naar DDR3 SODIMM 1066.

Maar om heel eerlijk te zijn zou ik er geen geld meer instoppen, als je naar een nieuwe laptop moet omdat deze na 15 jaar het loodje legt kan je niets meer met die SSD en geheugen.

[ Voor 40% gewijzigd door DukeBox op 31-07-2024 23:10 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dusk
Bedankt, dat maakt het meteen een stuk duidelijker. Ik heb wat liggen experimenteren met Linux Mint. So far so good en het werkt aardig is mijn ervaring. Ook al moet ik bijleren en wennen aan deze OS. Dus waarschijnlijk op de SSD ook deze OS.

[ Voor 9% gewijzigd door The Dusk op 31-07-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:17
DukeBox schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:59:
Maar om heel eerlijk te zijn zou ik er geen geld meer instoppen, als je naar een nieuwe laptop moet omdat deze na 15 jaar het loodje legt kan je niets meer met die SSD en geheugen.
Veel uitgeven aan zo'n oude laptop is natuurlijk helemaal niet meer de moeite waard, maar dan toch is het vervangen van een HDD door een SSD gewoon altijd leuk/nuttig/leerzaam. :)
Met een HDD is Windows 10/11 nu zo onwerkbaar traag, dat wil je echt niemand meer aandoen!.
Geheugen is minder urgent als je er nu je dingen mee kan doen.
Eventueel nog uit de V/A?
The_Doman schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:16:
Voor dit soort oudere laptops/pc's heb ik dan ook een stapeltje SSD's liggen uit V/A. :)
Eigenlijk geldt dus precies hetzelfde als voor je andere SSD upgrade topic:
"schone" Lenovo G50 altijd traag. Oud model win 10 te zwaar?

[ Voor 10% gewijzigd door The_Doman op 01-08-2024 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dusk
hmmm maar voor 25/30 euro is de SSD toch nooit voor niks? Mocht het beestje eropeens mee stoppen is de SSD of eventueel geheugen toch herbruikbaar? Oh wait, I see your point. Het is een geringe investering. Veel geld erin stoppen is inderdaad niet redelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door The Dusk op 01-08-2024 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:36
Hou er rekening mee dat je voor 50 tot 100 euro tweedehands een stuk snellere laptop met ssd vindt ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:59
DukeBox schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:59:
(...) Houd er wel rekening mee dat als er nu nog windows 10 op staat deze vanaf oktober niet meer ondersteund wordt (...)
Windows 10 is EOL op 14 oktober 2025, dus @The Dusk heeft nog een jaar om te kijken of hij Windows 11 erop krijgt. Kan W11 niet geïnstalleerd worden, dan is een Linux-distro misschien ook een optie.

Ik heb pas geleden een oude Acer-laptop voorzien van een SSD en 4GB extra RAM en er Linux Mint op geïnstalleerd. Die laptop is minstens zo oud als die van The Dusk en Mint draait er heel goed op. Natuurlijk is het wennen omdat het een ander OS is, maar de overstap is goed te doen. Internetten, officewerk, mailen en oude games spelen lukt er nog prima op.

edit: Over de reactie waarin hij aangeeft dat hij al met Mint aan het experimenteren is heen gelezen. Sorry 7(8)7

[ Voor 7% gewijzigd door PCG2020 op 01-08-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:24

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ Ah.. jaartje in de war :)
offtopic:
gelukkig, dan heb ik ook wat meer speling hier op de zaak..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dusk
Sorry peeps, one final time. Werken deze ram modules met mijn laptop? En maakt het uit dat ze 1333mhz zijn ipv ik geloof dat de originelen als ik het goed begrijp 1066 MHz zijn. Volgens chatGTP zal hij automatisch omlaag klokken dan, I've no clue..lol

Kuesuny 8GB Kit (2X4GB) DDR3 1333MHz Sodimm Ram PC3-10600 PC3-10600S 1.5V CL9 204 Pin 2RX8 Dual Rank niet-ECC niet-gebufferd geheugen Ram Ideaal voor notebook-laptop-upgrade

Men zegt chatgtp moet je niet vertrouwen dus daarom hier nog eens haha. Maar €15,- op Amazon so... btw de ai zegt het zou moeten werken maar just to be sure.
Pagina: 1