Burengeschil over grond

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jafa
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-01 21:38
Ik heb een aantal jaren geleden een stuk grond gekocht waarop ik een nieuwbouw heb gezet en die nu aan het finaliseren ben. Na de aankoop van het grond bleek dat een stukje van het perceel in de tuin vanachter door de buur ingepalmd is geweest. De buur beweert dat het stukje grond (rood aangeduid) altijd al bij haar woning heeft gehoord. Volgens de landmeter en de plannen van het kadaster hoort het stukje grond gewoon bij mijn perceel. En dat is heel logisch als je het plan bekijkt aangezien de buur een rijwoning heeft en haar stuk grond rechtdoor loopt.

Het stukje grond is interessant voor de buur omdat ze daar een deurtje heeft en zo de vrienden van haar zoon langs de achtertuin hem kunnen komen bezoeken. Nu, Ik was oorspronkelijk van plan om haar doorgang te geven tot een klein gedeelte (3 m2) van de grond in kwestie om de burenrelatie goed te houden. Maar heb tijdens het bouwproces zodanig veel problemen met haar gehad dat ik dat helemaal niet meer wil doen.

Mijn vraag is hoe ik het beste kan omgaan met deze situatie. Ik heb aan de volgende opties nagedacht:

Het stukje innemen en riskeren dat de burenrelatie nog meer verzuurd maar dan heb ik wel mijn recht
Het stukje verkopen aan de buur aan een eerlijke prijs, zo krijgen beide partijen iets.
Het stukje innemen maar de buur wel voorwaardelijke toegang verlenen en dit op papier zetten

Wat is jullie advies ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6eR2A5k0Kyr8y-5SwfaZBTNRO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9k5gXvGT9baxkARWmSy8iQoC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Hoe is jouw perceel ingedeeld? Heb je je huis helemaal achterin staan? Of is het een verwaarloosbaar stukje tuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jafa
S-te-fan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:13:
Hoe is jouw perceel ingedeeld? Heb je je huis helemaal achterin staan? Of is het een verwaarloosbaar stukje tuin?
Mijn huis is vooraan gebouwd... parallel met het huis van de buur. Het stukje waar het over gaat is helemaal vanachter in de tuin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:07

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou toch nog eens het gesprek aangaan. Duidelijk aangeven dat de grond echt van jou is maar je de intentie hebt om de situatie zoals deze nu is niet aan te passen. Als ze dan moeilijk blijven doen dan houdt het gewoon op.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:31
DukeBox schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:16:
Ik zou toch nog eens het gesprek aangaan. Duidelijk aangeven dat de grond echt van jou is maar je de intentie hebt om de situatie zoals deze nu is niet aan te passen. Als ze dan moeilijk blijven doen dan houdt het gewoon op.
Met deze weg moet je ze wel xx aantal jaar een brief blijven sturen dat het jouw grond is en niets aan de situatie blijft doen en ze overrecht heeft. Voor je het weet claimt ze het.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:41
Jafa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:11:
Mijn vraag is hoe ik het beste kan omgaan met deze situatie. Ik heb aan de volgende opties nagedacht:

Het stukje innemen en riskeren dat de burenrelatie nog meer verzuurd maar dan heb ik wel mijn recht
Het stukje verkopen aan de buur aan een eerlijke prijs, zo krijgen beide partijen iets.
Het stukje innemen maar de buur wel voorwaardelijke toegang verlenen en dit op papier zetten

Wat is jullie advies ?

[Afbeelding]
Hoe lang is de situatie al zo dat ze dat stukje grond zo gebruikt?

En denk je dat ze dat kan aantonen dat deze situatie al zo lang het geval is? (Of jij kan ontkrachten?)

En idd .. de vraag is .. hoeveel "gezeik" is je dat kleine stukje grond waard. Ga je echt gelukkiger worden van dat stukje grond?

En als je het wel wil overdragen/verkopen .. neem dat ook in je achterhoofd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Misschien kan je de insteek geven dat het recht van overpad was en dat hiervan niets bekend is. Je gaat deze grond gebruiken voor eigen gebruik en doordat er niets bekend is, kan je helaas niets meer betekenen en verzoek je bij deze de deur te verwijderen. Dat is wel netjes maar als je zoveel discussie hebt, dan zou ik doen alsof je neus bloedt en gaat het bebouwen zo snel mogelijk. Immers is het jouw grond en jij weet van niets.
Is er wel iets van een pad of is het gras? Kijk misschien in de oude streetview/archief of er iets over bekend is voordat je zelf in je vingers gaat snijden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:29
Tja, welke kant wil je op? Als jij het hebt laten nameten (dus niet alleen op een kaart gekeken) en is het jouw grond. Ik weet niet hoe lang ze die grind heeft kunnen gebruiken, misschien heeft ze inmiddels wel rechten opgebouwd (verjaring). Mocht dat niet het geval zijn dan moet je kijken of ze die rechten niet gaat krijgen over een aantal jaar omdat je haar toestaat de grond te gebruiken.

Als er geen verjaring is dan is het nog even belangrijk om te kijken of er nergens in de stukken iets staat over recht van overpad.

Is er geen verjaring, geen recht van overpad en is het jouw grond dan kan je er gewoon een hek/schutting op jouw grond zetten waardoor zij haar toegang verliest.

Maakt het je echt niks uit en wil je dat ze die grind gewonnen kan gebruiken dan zou ik een hek of schutting ervoor neerzetten zodat jij niet constant daar mensen ziet lopen... Maar dat betekent wel dat je meer geluid hebt.

In jouw geval zou ik de grond door haar laten gebruiken, maar op papier laten vastzetten dat het jouw grond is en dat je het recht behoud om een ieder de toegang te ontzeggen of kan afsluiten als dat jouw uitkomt. Op die manier houd jij een stuk macht wat je altijd kan gebruiken mocht de relatie ooit verslechteren.

[ Voor 14% gewijzigd door President op 31-07-2024 21:28 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:10
Even voor de zekerheid, is dit België of NL?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:55

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:52
Waarom kunnen die vrienden van haar zoon niet via de voordeur van de woning naar binnen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Gewoon meteen de toegang ontzeggen..... als ze nu al zeurt is er toch weinig meer in de relatie te winnen en waarom zou je niet gewoon je eigendomsrecht opeisen? Als je het zonder recht van overpad hebt gekocht is het gewoon klaar. Geen problemen jezelf toe eigenen die er niet zijn.

Hek eromheen en verder niet moeilijk doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Tweaker_BE op 31-07-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:53
Hangt veel van de situatie af. Bijvoorbeeld voor hoelang heeft de buur het stukje grond al in gebruik? Na X aantal jaren kan de buur er in sommige gevallen aanspraak op maken. Moet dit echter wel onomstotelijk kunnen worden aangetoond door de buur?

Kan dit niet, dan heb je nog een aantal opties. Maar wat ik zou doen om de relatie goed te houden een contract op stellen: een gebruiksovereenkomst / persoonlijk recht om precies te zijn. Daarmee leg je onderling de afspraken en duur van het contract vast. En mocht de buur de woning verkopen, vervalt het contract want persoonlijk recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:07

DukeBox

loves wheat smoothies

LED-Maniak schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:23:
[...]

Met deze weg moet je ze wel xx aantal jaar een brief blijven sturen dat het jouw grond is en niets aan de situatie blijft doen en ze overrecht heeft. Voor je het weet claimt ze het.
Bedoel je erfdienstbaarheid? Zo ja, dan is dat zeker verstandig om verjaring te voorkomen.
Volgens mij kan het ook beperkt worden door deze af te sluiten en een sleutel in bruikleen te geven maar dat weet ik niet zeker.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
Ik heb zo'n vermoeden dat dit over België gaat, dus juridisch weet ik even wat minder hoe zaken dan uit zouden kunnen pakken, maar praktisch zou ik kiezen voor de variant dat de buur het kan kopen en dat anders de toegang ontzegd wordt.

Maar zoals ook al door anderen aangegeven; kijk even na hoe lang dit al zo is en of daar niet een verjaring speelt.

In Nederland kan zoiets na 20 jaar verjaren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:58
Dit gaat over België.
https://www.livios.be/nl/...organg-niet-meer-gebruik/ is geldig in België.

Oftewel, recht van uitweg is enkel voor ingesloten perceel. Dit perceel van de buren heeft al een aansluiting aan de openbare weg.

*Natuurlijk ga ik ervanuit dat die cirkel links openbare weg is.

Je kan haar dus vragen de deur dicht te metselen.

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 31-07-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:28
Leg haar dezelfde 3 opties voor die je hier noemt, er daarbij ook de melding dat het jouw grond is en wat je eigen voorkeur is.
Zet er desnoods een poort voor met je eigen sleutel. Bij gezeik kan die dan ook op slot 😛

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Persoonlijk zou ik het eerst gewoon afsluiten en ervoor zorgen dat het fysiek onmogelijk is om er langs te komen.
In je tekst lijkt het alsof jij 'haar een plezier doet', maar zij ziet dat al niet zo. Dus alles wat je wilt regelen (overdracht, kosten etc) is moeilijk doen van jouw kant. Jij kunt dus niks meer winnen.

Dus eerst haar een tijdje laten voelen wat er gebeurd als het niet in haar voordeel wordt opgelost.
En het echt fysiek onmogelijk maken om de barrière te omzeilen. Dus niet een hekje neerzetten dat al omvalt als je er naar kijkt of alleen een draadje oid. Als je een aanhanger hebt kun je die ook pontificaal daar neerzetten. Een stapel bouwmaterialen helpt ook.

En dan over een paar maanden eens kijken of er ruimte is voor aardig gedrag. Is ze dan helemaal verzuurt, dan ging dat sowieso gebeuren, en dan laat je het lekker zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het stukje grond echt in bezit genomen, of zijn er alleen een paar tegels neergelegd? Dat maakt in NL al aardig wat verschil. Alleen wat tegels of planten zorgen dan niet voor overdracht van eigendom.

Wel zou in NL een erfdienstbaarheid door verjaring kunnen ontstaan na 20 jaar. Maar dan mogen er geen afspraken zijn gemaakt over het gebruik. Maar, als ik me niet vergis werkt dit laatste in BE dus anders. Ik meen dat daar erfdienstbaarheden niet zomaar door verjaring kunnen ontstaan. Ik dacht dat ze dat daar meer oplossen door te kijken naar mogelijk misbruik van recht als iemand eist de inbreuk te beëindigen. Dan is het dus ineens belangrijk "waarom" die deur, die er bij voorbeeld al 23 jaar zit, ineens weg zou moeten.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2024 07:58 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-09 08:25
Ik zou er nog wel 2x over nadenken om recht van overpad te geven,
Nu wordt het al gebruikt voor de maatjes van de buurjongen,
Voor je het weet zetten ze de scooters en fietsen bij jouw in de tuin.
Of ze gaan daar staan roken omdat dat bij de buren niet mag.

Als zij de relatie al verpest heeft waarom zou jij dan blijven proberen deze te lijmen.
Laat haar eerst haar goede kant maar eens laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mielemuis schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:14:
Ik zou er nog wel 2x over nadenken om recht van overpad te geven,
Nu wordt het al gebruikt voor de maatjes van de buurjongen,
Voor je het weet zetten ze de scooters en fietsen bij jouw in de tuin.
Of ze gaan daar staan roken omdat dat bij de buren niet mag.

Als zij de relatie al verpest heeft waarom zou jij dan blijven proberen deze te lijmen.
Laat haar eerst haar goede kant maar eens laten zien.
Met het huidige gebruik (volk binnen laten waar de buurvrouw zelf liever geen last van heeft), betekent recht van overpad verlenen eigenlijk gewoon dat je dat stukje grond niet bij je tuin gaat trekken en er dus zelf geen gebruik meer van gaat maken. Je zou er een schutting neer kunnen zetten met een poortje erin en dan de afvalbakken daar achterin bij de ingang van de jeugd neerzetten. Maar dan heb je de bakken wel ver van huis en veel mensen willen dat ook weer niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Mijn advies zou zijn om de balans te houden tussen twee zaken: een goede relatie met je buren én het behoud van dit stukje grond.

Je buurvrouw kan een zeur zijn (geweest). Maar wellicht heeft zij veel overlast gehad van de bouw van jouw woning oid. Haar gedrag hoeven we hier niet goed te praten, maar wellicht kun je door het tonen van goede wil om afspraken te maken over het gebruik van dat stukje grond de relatie lijmen. Ik zou dat vervolgens ook letterlijk zo tegen haar zeggen: "Ik wil de relatie goed houden, prettig samenwonen en daarom ben ik bereid de boel zo te regelen dat je dat stukje van mij kunt gebruiken. Mocht zo'n relatie niet mogelijk zijn dan zit er voor mij ook geen enkele reden meer bij om je te helpen met het gebruik van dat stukje en trek ik de boel weer in".

En dan vervolgens gewoon naar het recht van BE/NL, of waar je ook zit, zorgen dat je de afspraken op papier zet zodat de kavel van jou blijft, er nooit een formeel recht van overpad ontstaat en je dus altijd bij misdragingen van je buurvrouw gewoon de boel dicht kunt zetten zonder juridisch gezeik.

Je kunt heel principieel dit stukje terugpakken en een beetje olie op het vuur gooien. Dan doet zij dat daarna weer met een ander punt, waar jij dan weer op reageert... etc. Je snapt het ;w

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Stom op 01-08-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-09 18:44
Zoek een goeie notaris, die hebben dagelijks met dit soort zaken te maken.
Recht van overpad en/of erfdienstbaarheid moet ook in het koopcontract vermeld staan en/of bij de overdracht vermeld worden (en bij het kadaster geregistreerd worden).
https://sterelnotarissen....gt-uit-erfdienstbaarheid/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-09 09:17
Mr. Stom schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:29:
Mijn advies zou zijn om de balans te houden tussen twee zaken: een goede relatie met je buren én het behoud van dit stukje grond.

Je buurvrouw kan een zeur zijn (geweest). Maar wellicht heeft zij veel overlast gehad van de bouw van jouw woning oid. Haar gedrag hoeven we hier niet goed te praten, maar wellicht kun je door het tonen van goede wil om afspraken te maken over het gebruik van dat stukje grond de relatie lijmen. Ik zou dat vervolgens ook letterlijk zo tegen haar zeggen: "Ik wil de relatie goed houden, prettig samenwonen en daarom ben ik bereid de boel zo te regelen dat je dat stukje van mij kunt gebruiken. Mocht zo'n relatie niet mogelijk zijn dan zit er voor mij ook geen enkele reden meer bij om je te helpen met het gebruik van dat stukje en trek ik de boel weer in".

En dan vervolgens gewoon naar het recht van BE/NL, of waar je ook zit, zorgen dat je de afspraken op papier zet zodat de kavel van jou blijft, er nooit een formeel recht van overpad ontstaat en je dus altijd bij misdragingen van je buurvrouw gewoon de boel dicht kunt zetten zonder juridisch gezeik.

Je kunt heel principieel dit stukje terugpakken en een beetje olie op het vuur gooien. Dan doet zij dat daarna weer met een ander punt, waar jij dan weer op reageert... etc. Je snapt het ;w
Dit zou ik ook doen. Onder het motto "Een goede buur is beter dan een verre vriend" denk ik dat het belangrijk is om de relatie met de buren zo goed mogelijk te houden.
Aangezien het jou (zoals ik opmaak uit de OP) verder niet hindert gewoon toegang blijven geven. Dit zou ik echter wel vast laten leggen en er duidelijke afspraken over maken.

Ik denk dat het dan een win-win is, je creert wat goodwil terwijl je er zelf geen (over)last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Laurensius88 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Dit zou ik ook doen. Onder het motto "Een goede buur is beter dan een verre vriend" denk ik dat het belangrijk is om de relatie met de buren zo goed mogelijk te houden.
Aangezien het jou (zoals ik opmaak uit de OP) verder niet hindert gewoon toegang blijven geven. Dit zou ik echter wel vast laten leggen en er duidelijke afspraken over maken.
Moeten de buren er ook wel zo over denken......
Immers het is en blijft niet een stukje grond van de buren, zeker als er niets is afgesproken of als het verjaard is.

Maar het hangt er vanaf of het NL of BE is en hoelang dit al zo is (of bewezen kan worden).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Laurensius88 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:07:
[...]
Leuk zo'n tegelwijsheidje..... maar je hebt er natuurlijk niets aan. Gewoon lekker vrijstaand wonen op je kavel zonder buren. Blijkbaar is er al tijdens de bouw gezeur met een buurvrouw die denkt dat ze allerlei rechten heeft.

Gewoon gelijk je rechten opeisen, je kavel afzetten en verder nul contact. Werkt beter dan gezeur en pubers die achter je tuin gaan lopen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-09 09:17
Dan moet je er lekker met gestrekt been in gaan. Ik vind het jammer dat de maatschappij zo hard wordt en elkaar niets meer lijkt te gunnen. Alleen maar gefocussed op rechten en plichten.

Natuurlijk moet je je kaas niet van je brood laten eten, maar soms de hand in eigen boezem steken.

Uit eigen ervaring weet ik dat een goede relatie met de buren erg prettig is en daar kom je pas achter als je weet wat een klote relatie met de buren is ;)

Maar nogmaals, dit is mijn mening, doe ermee wat je wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zou het dichtzetten. En dan, als de buurvrouw een keer wat aardiger wordt, overwegen om iets toe te geven.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 21:09

Agent47

I always close my contracts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUb39FAD8H6Z25pZkom7uLyaoJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/mZtMbeyIeAqfZHkkJshlJ44r.gif?f=user_large

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:09
Als je er echt geen last van hebt/krijgt*, zou ik het verkopen.
En anders met een duidelijke grensafscheiding (schutting/hek), innemen.
Het recht om er op een andere (nette) manier blijvend gebruik van te kunnen maken, heeft ze verspeeld (althans, dat concludeer ik uit jouw woorden).

*Langslopende jongeren kunnen behoorlijk overlast verzorgen... En wellicht nog meer als de buurvrouw haar verhaal en mening deelt. En als dat stukje dan haar eigendom is, mogen ze daar in principe ook nog 'rotzooi trappen'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Laurensius88 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:18:
Dan moet je er lekker met gestrekt been in gaan. Ik vind het jammer dat de maatschappij zo hard wordt en elkaar niets meer lijkt te gunnen. Alleen maar gefocussed op rechten en plichten.

Natuurlijk moet je je kaas niet van je brood laten eten, maar soms de hand in eigen boezem steken.

Uit eigen ervaring weet ik dat een goede relatie met de buren erg prettig is en daar kom je pas achter als je weet wat een klote relatie met de buren is ;)

Maar nogmaals, dit is mijn mening, doe ermee wat je wil ;)
Dit is wel een mooie posting om ook de buurvrouw te laten lezen ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:13
Niks toegeven, want dan gaat ze het nog opeisen.
Als ze nog een keer komt zeuren, gelijk aangeven dat alles dicht gaat per x datum.
Besef dat als zij moeilijk doet, jij ook moeilijk kan doen. Dan woon jij met minder plezier daar, maar zij al helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 20:18
Ik snap dat het nu misschien niet veel voorstelt maar kan me indenken dat je zelf misschien ooit daar een caravan wilt neerzetten of voor je eigen kinderen een tuinhuisje.

Zeker nu het zo vaag is zou ik erg terughoudend zijn. Stek dat ze inderdaad daar met scooters doorheen gaan, later misschien auto's.

Moeten ze door jouw tuin lopen? Geen idee wat er achter ligt namelijk. Anders zou je met de achterburen beide 40cm kunnen afstaan, pad neerleggen, schutting ernaast en klaar. Dit alles op kosten van de buren natuurlijk waarna ze elk jaar 1 euro betalen voor het gebruik ervan.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

MrNOnamE schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:55:
Ik snap dat het nu misschien niet veel voorstelt maar kan me indenken dat je zelf misschien ooit daar een caravan wilt neerzetten of voor je eigen kinderen een tuinhuisje.

Zeker nu het zo vaag is zou ik erg terughoudend zijn. Stek dat ze inderdaad daar met scooters doorheen gaan, later misschien auto's.

Moeten ze door jouw tuin lopen? Geen idee wat er achter ligt namelijk. Anders zou je met de achterburen beide 40cm kunnen afstaan, pad neerleggen, schutting ernaast en klaar. Dit alles op kosten van de buren natuurlijk waarna ze elk jaar 1 euro betalen voor het gebruik ervan.
Dit is een recept voor (nog meer) ellende.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dutch_camel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 13:29

dutch_camel

It's Orange!

Voor we het vergeten met alle adviezen die hier gegeven worden. De meters waar het om gaat zijn gewoon betaald door de TS. De TS is, gokje, geen liefdadigheid instelling. De verhouding tussen TS en buurvrouw is, volgens de topicstart, al flink bekoeld (fijn begin van je woonplezier). Kort advies: Laat het in eerste instantie over aan (juridisch)specialisten.

Kijk wat er als advies, of adviezen, uitkomt, en maak dan de afweging of je een of meerdere adviezen gaat opvolgen. Neem zeker ook een stukje emotie mee in je beslissing, ook al is het overwegend zakelijk. Jij wil hier waarschijnlijk lang en plezierig wonen, wat is het stukje je waard?
Misschien is het handig om vooruitlopend op een advies vast een lijstje voor jezelf te maken, tot hoever wil je gaan (actie+mogelijke gevolgen)? Kijk dan wat eventueel matched met de gegeven adviezen.
Daarna is het een keuze maken, beslissingen nemen en de gevolgen accepteren.

~... this doesn't look like Kansas to me, Toto... ~

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Tweaker_BE
dutch_camel schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:24:
Kort advies: Laat het in eerste instantie over aan (juridisch)specialisten.
Nee.... gewoon simpel beginnen met de grond die je hebt gekocht en netjes is ingemeten zelf te gebruiken zoals jij als eigenaar dat goeddunkt.

Geen juridisch gezeik als dat nog helemaal niet van toepassing is. Grond is niet van de buurvrouw en er zal niets over enig gebruik in de koopakte staan anders had TS dat wel gemeld.

Als de buurvrouw iets wil of denkt een recht te hebben dan is het aan haar om te eisen en juridisch advies in te winnen. Je moet de zaak niet omdraaien, grond is gewoon van TS om mee te doen wat hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
De buur beweert dat het stukje grond (rood aangeduid) altijd al bij haar woning heeft gehoord.
Hier zit hem wat mij betreft de crux. Als jullie het niet eens zijn over wat de feiten zijn in dit verhaal, dan wordt het wel heel lastig om elkaar tegemoet te komen waar er ook nog meningen en gevoel bij komen kijken.

Als zij dit blijft beweren zal ze nooit een eerlijke prijs willen betalen als jij het stukje grond zou willen verkopen. Maar zal ze ook nooit redelijk met jouw eventuele klachten over geluidsoverlast van langslopende bezoekers omgaan als je toestemming geeft om over jouw grond te lopen.

Dus het houdt een beetje op denk ik. Helaas, want de beste optie voor alle partijen samen was geweest als je simpelweg toestemming zou geven om er overheen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:50
Simpel voor optie 1 gaan. De buurvrouw heeft de relatie zo te horen al flink verpest, toegeven aan jouw kant lost niks op en zorgt alleen maar voor issues. Als ze het er zelf vervolgens niet mee eens is moet ze zelf met harde bewijzen komen en iemand langs laten komen (die dan jou gelijk gaat geven).

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:34
dutch_camel schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:24:
Voor we het vergeten met alle adviezen die hier gegeven worden. De meters waar het om gaat zijn gewoon betaald door de TS. De TS is, gokje, geen liefdadigheid instelling. De verhouding tussen TS en buurvrouw is, volgens de topicstart, al flink bekoeld (fijn begin van je woonplezier). Kort advies: Laat het in eerste instantie over aan (juridisch)specialisten.

Kijk wat er als advies, of adviezen, uitkomt, en maak dan de afweging of je een of meerdere adviezen gaat opvolgen. Neem zeker ook een stukje emotie mee in je beslissing, ook al is het overwegend zakelijk. Jij wil hier waarschijnlijk lang en plezierig wonen, wat is het stukje je waard?
Misschien is het handig om vooruitlopend op een advies vast een lijstje voor jezelf te maken, tot hoever wil je gaan (actie+mogelijke gevolgen)? Kijk dan wat eventueel matched met de gegeven adviezen.
Daarna is het een keuze maken, beslissingen nemen en de gevolgen accepteren.
Je gaat eraan voorbij dat er misschien wel een recht van overpad is door verjaring.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 11:16

The Zep Man

🏴‍☠️

Volgens de landmeter en de plannen van het kadaster hoort het stukje grond gewoon bij mijn perceel. En dat is heel logisch als je het plan bekijkt aangezien de buur een rijwoning heeft en haar stuk grond rechtdoor loopt.

Het stukje grond is interessant voor de buur omdat ze daar een deurtje heeft en zo de vrienden van haar zoon langs de achtertuin hem kunnen komen bezoeken. Nu, Ik was oorspronkelijk van plan om haar doorgang te geven tot een klein gedeelte (3 m2) van de grond in kwestie om de burenrelatie goed te houden. Maar heb tijdens het bouwproces zodanig veel problemen met haar gehad dat ik dat helemaal niet meer wil doen.

Je geeft zelf hiermee antwoord op je eigen vraag. Innemen en gebruiken. Een grote schutting erop (op je eigen erfdeel en een berichtje aan de buren ter herinnering dat ze daar niets mee mogen doen, uiteraard) en daarmee is de zaak afgerond.

Je bent zelf verantwoordelijk over hoeveel drama je aantrekt in je leven. Die relatie met de buren gaat echt niet warmer worden als je zelf concessies gaat doen waar later veel gezeur over gaat komen als je al veel gezeur hebt gehad in het verleden. Laat het (rechtmatige!) zwaartepunt van het verlies bij de buren liggen en niet bij jou.

Laat maar gerust afkoelen tot het dieptepunt. Kouder dan -273,15 'C kan het niet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 01-08-2024 12:55 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Tweaker_BE
aljooge schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:48:
[...]
Je gaat eraan voorbij dat er misschien wel een recht van overpad is door verjaring.
Daar hoef je als koper natuurlijk helemaal geen rekening mee te houden..... het is aan degene die denkt dat hij/zij rechten heeft die nergens zijn vastgelegd om dan stappen te zetten. En wie eist bewijst....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@Jafa Wat zit er eigenlijk aan de kopse kant van de tuin van de buren (dus helemaal achterin)? Grenst dat aan een andere tuin of komt dat ook uit op gemeentegrond of iets dergelijks? Kan de buurvrouw daar niet zelf een toegang maken die uiteindelijk ook weer naar de weg toe leidt? Kans lijkt mij klein, anders was dit een no-brainer om alle gedoe te voorkomen, maar dacht check het toch even!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 13:53
[...]

Is dat in België ook zo?

(@Jafa heeft het in dit topic zelf niet genoemd, maar gezien Jafa in "Douchegoot aarden verplicht?" denk ik dat we kunnen aannemen dat dit stuk grond in België ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
[...]

Als je het topic had gelezen had je geweten dat dit over België gaat en derhalve is recht van overpad door verjaring in deze situatie een niet bestaand iets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dutch_camel
  • Laatst online: 23-09 13:29

dutch_camel

It's Orange!

Tweaker_BE schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:38:
[...]
Nee.... gewoon simpel beginnen met de grond die je hebt gekocht en netjes is ingemeten zelf te gebruiken zoals jij als eigenaar dat goeddunkt.
etc ...
Dus vooral geen advies inwinnen (bijv. bij rechtsbijstand verzekering), en en geen weet hebben van mogelijke situaties/scenario's?
Waarbij je mogelijk, worst case, alles mag gaan herstellen naar de oorspronkelijke situatie?

Er is nog nooit iemand slechter geworden van vooraf advies inwinnen. Het draagt bij aan de factor Voorspelbaarheid, iets dat wij allemaal graag willen. Misschien is het inderdaad niet nodig, en draait de buurvrouw bij, misschien komen jullie tot een gezamenlijke oplossing, maar misschien ook niet.
Een advies is qua kosten en tijd een beetje, alles herstellen zal significant meer kosten (los van alle mogelijke overige kosten en tijd). Voor mij een no-brainer qua risico afweging.

~... this doesn't look like Kansas to me, Toto... ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Groningerkoek schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Als je het topic had gelezen had je geweten dat dit over België gaat en derhalve is recht van overpad door verjaring in deze situatie een niet bestaand iets.
Het zou helpen als TS dit ook even bevestigt. Er staat nu nergens of het NL of BE betreft, enige aanwijzing is dat iemand anders dan TS aangeeft dat het om BE gaat maar vanuit TS horen we hier niets over waardoor het logisch is dat mensen er nog niet vanuit gaan dát het om BE gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 01-08-2024 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Valorian schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Het zou helpen als TS dit ook even bevestigt. Er staat nu nergens of het NL of BE betreft, enige aanwijzing is dat iemand anders dan TS aangeeft dat het om BE gaat maar vanuit TS horen we hier niets over waardoor het logisch is dat mensen er nog niet vanuit gaan dát het om BE gaat.
TS heeft in andere topic(s) al aangegeven dat zijn woning in België staat.

Dat TS de discussie er niet beter op maakt door dit niet duidelijk opnieuw te benoemen in de OP is hem wel kwalijk te nemen natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Groningerkoek op 01-08-2024 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

<knip> Als dit je enige bijdrage in dit topic is hoef je niet te reageren. We reageren inhoudelijk of we reageren niet.

[ Voor 80% gewijzigd door Septillion op 02-08-2024 08:34 ]

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:43
Zoals @Valorian naar voren brengt : wat is er verder aan de achterzijde, kunnen de buren zelf geen poort maken?

Een tuinpad (80 cm breed oid) aan de achterkant verkopen aan de buren, daar heb je zelf geen last (cq verminderd gebruiksgenot) van. Ikzelf zou dit verzoek ook doen als ik in de woning van de buren zou wonen. Vraag is wel of je geen last gaat krijgen van mensen die rondom je perceel lopen, hoe komen mensen van de voorzijde naar die toegang? Ik zie aan de achterzijde een groenstrook tussen je perceel en de autoweg, ligt daar ook een voetpad?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:10

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Volgens mij betreft het hier een stuk perceel dat in eerste instantie nooit vergeven is geweest. Klopt dat? Hierdoor kon de buurvrouw vrolijk, maar niet rechtmatig, gebruik maken van een (zelfgemaakte) in-/uitgang aan de zijkant.

TS heeft echter de grond gekocht en volgens de papieren het volledige eigendom. Er wordt niets in zijn papieren genoemd over recht van overpad of iets dergelijks (, toch?). Als het stuk grond daadwerkelijk bij het huis van de buurvrouw zou horen, zou zij dit officieel op papier moeten hebben.. en kan de TS het kleine betreffende stukje grond niet bezitten. TS beschikt echter over de eigendomsbewijzen van het volledige perceel.Deze kan hij normaliter niet bezitten als iemand anders (een deel van)dezelfde grond bezit.

Ik zou direct inzetten op het formeel (schriftelijk en aangetekend) duidelijk maken dat jij de eigenaar bent van de grond, dat dit bevestigd wordt door jouw aankooppapieren van makelaar/notaris en de documentatie van het kadaster. Daarnaast ben je, als rechtmatig eigenaar, al geruime tijd geleden overgegaan tot het ingebruiknemen van de betreffende grond, onder andere door het starten van nieuwbouw. Hierbij verleen je de buurvrouw geen toestemming voor het betreden van jouw perceel, daar er geen juridische grond lijkt te zijn voor gemachtigd gebruik hiervan. Als je dit hebt gedaan, zou je kunnen overgaan tot het inzetten van je rechtsbijstandverzekering. Dat is wat ik zou doen. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 12:10

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zullen we het ontopic houden? :)

Graag, dus bezem erdoor gehaald

[ Voor 41% gewijzigd door Septillion op 02-08-2024 08:35 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Michael Knight schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:10:
Zullen we het ontopic houden? :)

[mbr]Graag, dus bezem erdoor gehaald[/mbr]
Ik denk dat het nu sowieso even wachten is op TS, die heeft al een tijdje niet meer gereageerd.
(Is wellicht al een schutting aan het plaatsen. ;) )

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:03
Ik zou juist van die schreeuwers niet hun zin geven. Dit zijn ze waarschijnlijk ook gewend in andere situaties. Wat de feiten zijn boeit ze niet en als je maar lang genoeg hard genoeg schreeuwt, wijst en de kop in het zand steekt dan win je vanzelf. Voor je gevoel dan.

zij heeft jaren lang een stuk gemeentegrond oneigenlijk gebruikt.
Jij hebt het netjes gekocht en het is van jou.
Buurvrouw moet zich aanpassen en er mee leren leven.
Goede relatie met je buren is fijn,maar ook niet ten koste van alles.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jafa
Hoi,

Ik heb een tijdje niet gereageerd, was druk bezig met het finaliseren van de nieuwbouw. Waarvoor mijn excuses.

Om even context te schetsen: het gaat hier over een stuk grond in België en dus onder de Belgische wetgeving.

Ik heb me laten vertellen dat er in Belgie een wet bestaat op verjaring. Indien de buurvrouw kan aantonen dat ze er 30 jaar ongestoord gebruik van gemaakt heeft dan is het mogelijk dat een rechter haar gelijk heeft.

Nu, ik heb geen flauw idee hoe nauw rechters zo'n regels volgen en welke nuanceringen daarin van toepassing zijn etc.. maar dit maakt het wel heel wat complexer dan..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GillisB
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-09 12:08
Indien dit al verjaard zou geweest zijn, waarom hebben ze dat stukje grond dan nog verkocht? Heeft de verkoper van de grond dan niet iets verkocht wat niet van hem is?

Vergeef me, maar ik snap het gedoe er niet rond (autisme).
- Stuk grond is gekocht door TS (minder dan 30 jaar geleden)
- Met de buur valt niet te praten?

-> Rechten/plichten -> Gewoon innemen, en laat ze zelf maar een manier zoeken om het wettelijk te mogen gebruiken. Dit is hetzelfde als klaimen dat het stuk straat voor je deur enkel van jou is voor je wagen te zetten. Ook al staat hij daar misschien al 30 jaar...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Jij kunt bewijzen dat je de grond gekocht hebt, zonder recht van overpad door je buren.
Je buren zullen nu moeten bewijzen dat ze het recht van overpad al meer dan 30 jaar hebben.
Stel dat ze dat kunnen bewijzen en het recht van overpad wordt toegekend kun je diegene van wie je de grond gekocht hebt aanklagen voor het niet leveren wat er is afgesproken: een perceel zonder recht van overpad.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:58
Ik heb al eerder gepost wat de wet in België zegt, die is veel eenvoudiger juist dan in NL.
Recht van overpad bestaat niet in België. Enkel aansluiting aan een weg hebben. Gezien de voordeur aansluiting heeft, hebben ze geen recht met de schuurdeur.

Dus niet te moeilijk maken. Mocht je de wetsartikelen terugzien blader even omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visbhume
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-08 11:44
*knip* niet constructief

[ Voor 91% gewijzigd door twain4me op 16-08-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Je moet echt z.s.m. met een expert contact opnemen. Waarschijnlijk is het z.s.m. sturen van een brief waarbij je de buren verbied over je land te gaan de eerste stap, hiermee stuit de je de teller van de 30 jaar, als het nog geen 30 jaar is. Is het wel al 30+ jaar dan moet je buur het gaan bewijzen, dat ze de rechten hebben, in reactie op de brief. Echter doe dit niet zelf, vraag een expert, ook wat er moet gebeuren als de buren zich er niet aan houden. Ga ook niet (direct) de boel blokkeren, want als de buren gelijk hebben kunnen ze mogelijk schade vergoeding opvragen.

In Nederland is recht van overpad ook niet altijd permanent, ik kan een zaak van de rijdende rechter in Warmond herinneren waarbij het recht van overpad ongedaan werd gemaakt, omdat de situatie inmiddels veranderd was en er een andere weg was ontstaan.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In jouw plaats zou ik toch ook even gedegen juridisch advies inwinnen en daarbij navragen wat de mogelijkheden zijn om het stuk grond terug te claimen, al dan niet met (tijdelijke) gebruiksrechten voor jouw buren als je dat wil.

Wat het burenaspect betreft denk ik niet dat iemand hier goed advies kan geven. Je geeft aan dat er al problemen zijn en enkel jij kan inschatten in welke mate je moeite wil/kan doen om de burenrelatie te herstellen of normaliseren. Dat hangt voor een deel ook af van het karakter van je buur en van jezelf. Ontelbare burenruzies beginnen over iets kleins dat opgelost had kunnen worden maar als één iemand koppig/zuur/onverdraagzaam/... is dan komt het nooit meer goed.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:33
Echt een goed advies ja..
Als je telkens gezeik hebt met de buren moet je je eens afvragen of het niet aan jezelf ligt ipv de nieuwe buren.
En dan zou je ook wel moeten weten wat verhuizen tegenwoordig kost..

[ Voor 34% gewijzigd door tweakduke op 17-08-2024 10:28 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:21
Is er geen ruil mogelijk? En voor "doorgang" is er geen 3m2 nodig, maar zou allicht een aanpassing volstaan.

Verder sta je in je recht, de grond is nu van jou en aan de reactie van je buurvrouw te horen, zou ze het zelf gelijk hebben dichtgemaakt indien de situatie andersom is.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Jafa schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:05:
Ik heb een tijdje niet gereageerd, was druk bezig met het finaliseren van de nieuwbouw. Waarvoor mijn excuses.
Ik snap best dat je ook wat anders te doen hebt.... maar je opent een topic en verder participeer je totaal niet en dan kom je na vele tientallen posts en na 3weken met een paar basale vragen die al lang ter sprake zijn gekomen?

Zo spannend zal je het dan toch niet vinden....

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:22
*knip*

Regels zijn regels en die moeten per direct tot op de letter nageleefd worden want je moet meteen alles hebben waar je recht op hebt.

Ja @Jafa heeft een verkeerde start met de buren maar wil je dat zo houden of zo lang je er naast woont proberen om er toch uit te komen.
Dat @Jafa ondanks alles toch nog wil kijken of er voor beide een uitweg is ondanks alles is te waarderen.

Als je een klein stukje grond voor een beter contact op zou willen offeren dmv 1 van de opties zou mooi zijn.
Willen de buren alsnog niets dan is het jammer voor hen.

Maar diversen hier kiezen liever meteen voor een conflict met de buren ipv een oplossing voor iedereen .
*knip*

Zuur ranten, voegt evengoed niets toe aan een constructieve discussie.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 17-08-2024 11:17 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:53
Ad de Jong schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:18:
Als je een klein stukje grond voor een beter contact op zou willen offeren dmv 1 van de opties zou mooi zijn.
Willen de buren alsnog niets dan is het jammer voor hen.
Blijkbaar willen de buren ook niet 'hun' stukje grond opofferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Pat911 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:08:
[...]

Blijkbaar willen de buren ook niet 'hun' stukje grond opofferen.
Kun je dit toelichten? Ik zie niet echt hoe de buren door een stukje van hun grond op te offeren het probleem op kunnen lossen. Tenzij ze vanuit hun achtertuin op een andere manier een pad kunnen maken, maar op die vraag is TS niet meer teruggekomen. Of zie ik iets over het hoofd? Of bedoel je dat de buren de grond niet meer gebruiken en geen achteruitgang meer hebben? Dat lijkt mij niet echt een 'oplossing'. Maar goed, heb de wijsheid ook niet in pacht ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Valorian op 16-08-2024 14:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:11:
[...]

Kun je dit toelichten? Ik zie niet echt hoe de buren door een stukje van hun grond op te offeren het probleem op kunnen lossen. Tenzij ze vanuit hun achtertuin op een andere manier een pad kunnen maken, maar op die vraag is TS niet meer teruggekomen. Of zie ik iets over het hoofd? Of bedoel je dat de buren de grond niet meer gebruiken en geen achteruitgang meer hebben? Dat lijkt mij niet echt een 'oplossing'. Maar goed, heb de wijsheid ook niet in pacht ;)
@Ad de Jong gebruikt aanhalingstekens voor 'hun', dus ik ga er van uit dat hij de grond van de TS bedoelt die de buren zichzelf hebben 'toegeëigend' en als ' hun' grond zien.

En eigenlijk zie je dat veel bij dit soort topics op GoT die over 'gedoe' met buren gaan. De TS wordt dan nogal eens verweten de sfeer te verpesten of niet flexibel te zijn in het zoeken naar een oplossing. Terwijl dit niet gezegd wordt over de buren die de aanleiding van de draad zijn en de overlast veroorzaken.

Laat onverlet dat het verstandig is om er niet direct met gestrekt been in te gaan, maar als de houding van de buren heel negatief is en een rustige aanpak lijkt geen vruchten af te werpen, dan komt het moment om er strakker op te zitten. Hoe en in welke mate je dat doet is afhankelijk van de hoeveelheid geld, lef, spierkracht, intelligentie van zowel de buren als degene die een probleem ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

jantje112 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:18:
Is er geen ruil mogelijk? En voor "doorgang" is er geen 3m2 nodig, maar zou allicht een aanpassing volstaan.

Verder sta je in je recht, de grond is nu van jou en aan de reactie van je buurvrouw te horen, zou ze het zelf gelijk hebben dichtgemaakt indien de situatie andersom is.
Ruil van wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Valorian schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:11:
[...]

Wat de buren zich in de loop van de tijd toegeigend hebben is niet hetgeen ze recht op hebben.
Daarnaast: stel dat TS t.z.t. zijn huis wil verkopen en er blijkt een vage afspraak met de buren te zijn over het gebruik van een deel van zijn perceel: dat werkt natuurlijk waardeverminderend. TS heeft gewoon recht op zijn eigen tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
jantje112 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:18:

aan de reactie van je buurvrouw te horen, zou ze het zelf gelijk hebben dichtgemaakt indien de situatie andersom is.
Hier ben ik 100% zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
Admiral Freebee schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:59:
In jouw plaats zou ik toch ook even gedegen juridisch advies inwinnen en daarbij navragen wat de mogelijkheden zijn om het stuk grond terug te claimen, al dan niet met (tijdelijke) gebruiksrechten voor jouw buren als je dat wil.

Wat het burenaspect betreft denk ik niet dat iemand hier goed advies kan geven. Je geeft aan dat er al problemen zijn en enkel jij kan inschatten in welke mate je moeite wil/kan doen om de burenrelatie te herstellen of normaliseren. Dat hangt voor een deel ook af van het karakter van je buur en van jezelf. Ontelbare burenruzies beginnen over iets kleins dat opgelost had kunnen worden maar als één iemand koppig/zuur/onverdraagzaam/... is dan komt het nooit meer goed.
Bedankt voor de feedback.

Gisteren met de notaris gesproken hierover. Hij zegt dus ook dat het gewoon mijn recht is. Indien de buur dit wil doordrijven dan zullen we naar de vrederechter moeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Jafa schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:49:
[...]

Gisteren met de notaris gesproken hierover. Hij zegt dus ook dat het gewoon mijn recht is. Indien de buur dit wil doordrijven dan zullen we naar de vrederechter moeten..
En is er ook een mogelijkheid waarbij je geen risico loopt op grondverlies door bijvoorbeeld verjaring maar wel tijdelijk rechten kan verlenen aan je buur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:33
Jafa schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:40:
[...]

Hier ben ik 100% zeker van.
Wanneer je helemaal 100% zeker bent dat jou geen blaam treft in de huidige relatie met de buurvrouw dan zou ik het inderdaad afsluiten. Heb je wellicht zelf ook een stukje schuld (erg vroeg/laat en/of jarenlang veel lawaai maken bijvoorbeeld) dan zou je de relatie nog kunnen proberen te redden.

Ruzie met buren, zeker op zo'n korte afstand, is gewoon onhandig. Met een beetje pech heb je een exemplaar te pakken die jou het bloed onder de nagels vandaan gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Jafa schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:49:
[...]

De vraag is wat jij wil doordrijven : ben je bereid de buren een achterpad te gunnen van 80 cm breed zodat ze daar met een fiets of kruiwagen door kunnen? Dan kan je ze dat strookje verkopen. In bruikleen geven met een contract waarbij je een opzeggingstermijn neemt van drie maanden oid geeft je nog meer "macht". En misschien vindt de buurvrouw 80 cm niet genoeg, wil ze een oprit voor een auto of een caravan. Dan kan, dan moet ze daarvoor naar de rechter. Maar voordeel is dat jij dan al je goede wil hebt getoond, dat zal een rechter mee laten wegen...

En wat ondermeer @delpit zegt : goede buur is belangrijk. Maar niet ten koste van alles. Over wat voor oppervlakte gaat het eigenlijk nu? En hoe is de ontsluiting van die toegang nu?

[ Voor 9% gewijzigd door bvdbos op 16-08-2024 19:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Admiral Freebee schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:04:
[...]

En is er ook een mogelijkheid waarbij je geen risico loopt op grondverlies door bijvoorbeeld verjaring maar wel tijdelijk rechten kan verlenen aan je buur?
Waarom de deur openzetten voor vage afspraken?
Recept voor ellende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 11:13
Los van hoe kut je buren zijn zou ik dit doen:
1x melden dat het stuk van jou is maar tegen bepaalde prijs die redelijk is mogen ze het overnemen. Dan is dit gezeik de wereld uit.

Daarna, mochten ze dat niet willen dan afsluiten en basta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:12

SomerenV

It's something!

Fr33z schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:20:
1x melden dat het stuk van jou is maar tegen bepaalde prijs die redelijk is mogen ze het overnemen. Dan is dit gezeik de wereld uit.

Ik vind dit eigenlijk wel een goede. Als dat stuk grond zó belangrijk is dan mogen ze het kopen. @Jafa heeft het niet perse nodig en de buren maken er graag gebruik van. Het is zijn grond, waar hij mee mag doen wat ie wil. In 2021 kostte een m2 bouwgrond in België ~250 euro. Zal inmiddels wel wat gestegen zijn, maar verkoop dat stukje grond voor 1.000 euro en ben van het gezever af. Buurvrouw haar tuin-ingang en Jafa geen vreemden in de tuin. Ook geen issues in de toekomst, want het is duidelijk van wie dat stukje grond is, waardoor de kans op extra spanningen lager is. Wil ze het niet kopen dan afsluiten want kennelijk is het dus niet zó belangrijk voor haar.

@Ad de Jong Zegt dat we allemaal zo hard zijn geworden en dat iedereen hier liever kiest voor een conflict, maar zoals ik het lees is er al spanning dóór de buurvrouw die graag wat wil van degene waar spanning mee is. Nou weet ik er het fijne niet van natuurlijk, maar als ik al langer gedoe heb met iemand, en die persoon wil vervolgens iets van me dan zal ik ook een keer achter m'n oren krabben. Daarbij is conflict vermijdend gedrag is ook niet altijd goed. Wij hebben ook buren waar we wat minder welwillend naar zullen zijn omdat er wat irritaties zijn. Niet dat we uit zijn op conflict, maar op een gegeven moment is de koek gewoon op. Ja, liever een goede buur dan verre vriend, maar dat moet van twee kanten komen.

[ Voor 4% gewijzigd door SomerenV op 16-08-2024 21:31 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Videopac schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:52:
[...]

Waarom de deur openzetten voor vage afspraken?
Recept voor ellende.
Geen vage afspraken. Duidelijk afgelijnde afspraken die beide partijen tevreden kunnen stellen en waarmee de TS zijn rechten niet verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:45

mjl

Ugh

In Nederland heb je ‘ter goeder trouw’. Als iemand ter goeder trouw >10 jaar een stuk grond gezien en in gebruik heeft als zijn eigendom dan wordt die grond ook zijn eigendom.

Echter zodra je kan aantonen dat de persoon in kwestie wist waar de grens liep (ergens in een akte of koop contract) dan niet. Onze schuur stond met een klein stukje muur op grond van de buren, dit was vermeld bij de verkoop op de beschrijving op funda ik kan dus niet ter goede trouw zeggen dat ik er van uit kon gaan dat die muur op mijn eigen grond staat.

Mijn rechtsbijstand heeft me dat een keer zo uitgelegd toen ik de grond waar is de muur op staat van de buren kocht.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Laatst online: 13:03

odan

The dark side is within all!

SomerenV schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

Ik vind dit eigenlijk wel een goede. Als dat stuk grond zó belangrijk is dan mogen ze het kopen. @Jafa heeft het niet perse nodig en de buren maken er graag gebruik van. Het is zijn grond, waar hij mee mag doen wat ie wil. In 2021 kostte een m2 bouwgrond in België ~250 euro. Zal inmiddels wel wat gestegen zijn, maar verkoop dat stukje grond voor 1.000 euro en ben van het gezever af. Buurvrouw haar tuin-ingang en Jafa geen vreemden in de tuin. Ook geen issues in de toekomst, want het is duidelijk van wie dat stukje grond is, waardoor de kans op extra spanningen lager is. Wil ze het niet kopen dan afsluiten want kennelijk is het dus niet zó belangrijk voor haar.
1 probleem met dat voorstel het is geen bouwgrond maar tuingrond, dus dan gaat de prijs al minimaal 50% omlaag.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MallePietje
  • Laatst online: 14:58
De situatie is volgens mij
  • De relatie met de buren is al slecht
  • Het stukje grond hoort volgens kadaster bij jou
  • Je bent niet direct van plan er iets te bouwen
Dan zou ik zeggen: hek er omheen. Je hebt niets te verliezen. Als de buren dan iets anders willen, kunnen ze naar de rechter gaan.
In het onwaarschijnlijke geval dat ze gelijk krijgen, hoef je alleen het hekje aan te passen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jafa
Fr33z schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:20:

Ik neig ook naar deze benadering eigenlijk. Als ze het echt wil, dan betaalt ze ervoor. Net zoals ik ervoor betaald heb.

Dank alvast iedereen voor de input/ mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
MallePietje schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:54:
De situatie is volgens mij
  • De relatie met de buren is al slecht
  • Het stukje grond hoort volgens kadaster bij jou
  • Je bent niet direct van plan er iets te bouwen
Dan zou ik zeggen: hek er omheen. Je hebt niets te verliezen. Als de buren dan iets anders willen, kunnen ze naar de rechter gaan.
In het onwaarschijnlijke geval dat ze gelijk krijgen, hoef je alleen het hekje aan te passen.
En wat wint TS daarmee dan? Je hoeft niet altijd alles als een zero sum game te zien. Rechters e.d. is zonde van je energie en mentale bandbreedte. TS geeft ook niet aam er veel last van te hebben, enkel dat het een soort machtsmiddel is. Nou leuk zeg, daar heb je wat aan.....

Ga jij lekker om onbenullige zaken naar de rechter, TS heeft vast betere dingen te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MallePietje
Fr33z schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

En wat wint TS daarmee dan? Je hoeft niet altijd alles als een zero sum game te zien. Rechters e.d. is zonde van je energie en mentale bandbreedte. TS geeft ook niet aam er veel last van te hebben, enkel dat het een soort machtsmiddel is. Nou leuk zeg, daar heb je wat aan.....

Ga jij lekker om onbenullige zaken naar de rechter, TS heeft vast betere dingen te doen.
Dat geldt ook voor de buren. Dus het zou me verbazen als ze naar een rechter stappen. Het lijkt me logischer als die buren met een redelijk bod komen om de grond over te nemen. Maar goed, die buren mogen zelf bepalen wat ze doen.

Voor TS is het gewoon zaak om zijn grond te beschermen tegen landjepik. Dus een hek er omheen. Mijn bescheiden mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
MallePietje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Dat geldt ook voor de buren. Dus het zou me verbazen als ze naar een rechter stappen. Het lijkt me logischer als die buren met een redelijk bod komen om de grond over te nemen. Maar goed, die buren mogen zelf bepalen wat ze doen.

Voor TS is het gewoon zaak om zijn grond te beschermen tegen landjepik. Dus een hek er omheen. Mijn bescheiden mening.
Hij hoeft niks te beschermen want hij staat blijkbaar al in zijn recht (aangezien belgie geen recht van overpad kent). Dus ipv te starten met jou versie van 'hek erom en opdonderden' krijg je veel meer kans op normaal resultaat als je gewoon start met een gesprek en een voorstel dat de grond overgenomen kan worden voor bedrag X.

Jouw versie is meteen 2 stapprn overslaan op de escalatieladder en dan proberen weer af te dalen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
Fr33z schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:36:
[...]
Hij hoeft niks te beschermen want hij staat blijkbaar al in zijn recht
...
Jouw versie is meteen 2 stapprn overslaan op de escalatieladder...
Welke escalatieladder? Als hij in zijn recht staat, kan hij gewoon een hek plaatsen. Niets aan de hand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
MallePietje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:40:
[...]

Welke escalatieladder? Als hij in zijn recht staat, kan hij gewoon een hek plaatsen. Niets aan de hand
Ja dat kan.

[ Voor 41% gewijzigd door Fr33z op 18-08-2024 17:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
@Jafa
Ik gaf eerder ook het advies om te kijken of ze dat stukje willen kopen.
Maar hoe meer ik er over na heb gedacht, hoe minder ik voor die optie zou gaan.
Het risico dat ze dan voor overlast gaan zorgen op of via dat stukje, wat dan wettelijk van hun is, zou mij te groot zijn.
Dus nu is mijn advies om het stukje lekker zelf te houden en waarschijnlijk de boel afzetten en duidelijk maken dat het van jou is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:52
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag aan @Jafa waarom die vrienden van de zoon van de buren niet gewoon door de voordeur naar binnen kunnen gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Yaksa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:11:
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag aan @Jafa waarom die vrienden van de zoon van de buren niet gewoon door de voordeur naar binnen kunnen gaan.
Misschien omdat hij dat antwoord niet weet, omdat de buurvrouw hem dat niet verteld heeft?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Het splitsen van een perceel zal ook het nodige kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:21

Vliegvlug

Flight Simple

Yaksa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:11:
Ik vermoed dat de zoon en zijn vrienden achterin de tuin hangen in een hok of schuur.
Dat heb ik ook bij de zoon van mijn buren een paar huizen verderop, die komen altijd laat via de brandgang achter mijn huis daar op bezoek en gaan nog veel later weer weg via dezelfde gang.

Meestal zonder overlast maar soms zijn ze wel wat luidruchtig of blijven ze op de hoek nog wat te enthousiast napraten voordat ieder zijns weegs gaat.

Als die zoon en vrienden van de buren naast TS wat minder rekening houden met anderen zou dat voor mij een goede reden zijn om dat stukje aan het einde af te sluiten om overlast te vermijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
Videopac schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:15:
Het splitsen van een perceel zal ook het nodige kosten.
Die kosten zijn voor de verkrijger van de grond...
Vliegvlug schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

Ik vermoed dat de zoon en zijn vrienden achterin de tuin hangen in een hok of schuur.
Dat heb ik ook bij de zoon van mijn buren een paar huizen verderop, die komen altijd laat via de brandgang achter mijn huis daar op bezoek en gaan nog veel later weer weg via dezelfde gang.

Meestal zonder overlast maar soms zijn ze wel wat luidruchtig of blijven ze op de hoek nog wat te enthousiast napraten voordat ieder zijns weegs gaat.

Als die zoon en vrienden van de buren naast TS wat minder rekening houden met anderen zou dat voor mij een goede reden zijn om dat stukje aan het einde af te sluiten om overlast te vermijden.
Als die jeugd aan de voorkant vertrekt en daar op straat na blijft praten dan zal @Jafa daar meer last van hebben dan als ze dat aan de achterzijde doen...
MallePietje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:40:
[...]

Dat wordt geprobeerd uit te leggen. Simpelweg : "is mijn recht" zonder ook maar na te denken hoe je een goede buur kan zijn, dan krijg je een harde samenleving waar het "ieder voor zich" is... Je leeft juist samen in een buurt / wijk, je maakt die wijk/straat met zijn allen samen...

[ Voor 3% gewijzigd door bvdbos op 21-08-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
dankje @bvdbos , je gaat mensen die "is mijn recht!!" roepen hier niet mee overtuigen helaas. Maar ben toch blij te zien dat er gelukkig ook mensen zijn die meer vanuit samenleving denken dan "mijn recht is mijn recht" :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Fr33z schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:31:
dankje @bvdbos , je gaat mensen die "is mijn recht!!" roepen hier niet mee overtuigen helaas. Maar ben toch blij te zien dat er gelukkig ook mensen zijn die meer vanuit samenleving denken dan "mijn recht is mijn recht" :)
Rekening houden met het onterecht geclaimde recht van een ander individu =/= vanuit de samenleving denken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 26-09 18:17
Hou er rekening mee dat ook jouw mogelijkheid tot achterpoort na verkoop weg is. Dan heb je 1000 euro, maar die ben je zo vergeten. Niet zomaar verkopen om er vanaf te zijn.

Maw, die vierkante meter is - in combinatie met jouw resterende grond - oneindig veel meer waard dan die 1000 euro. Een losse m2 is niets, ligging maakt de waarde.

[ Voor 33% gewijzigd door pennywiser op 21-08-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is geven en nemen in het leven, alleen iedereen heeft meer de instelling om te vechten voor je recht ofwel meer nemen dan geven.
Mijn aanname is dat de buren heus wel weten dat dat stukje niet van hun is en dat ze nu moeten "vechten" ervoor. Met die instelling win je natuurlijk geen vrienden.
Eerlijk het is wel jouw grond en jij hebt ervoor betaald.

Ik zou een vriendelijk brief sturen naar de buren met iets van, de situatie is dat het mijn grond is en dat jij bewust bent van de situatie dat zij er gebruik van maken, alleen er is geen officieel recht van gebruik/overpad. Dat je best hierover wilt praten en mocht je niets vernemen, dat je dan zondermeer vanuit gaat dat er geen interesse is en de doorgang afgesloten gaat worden en de tuin wordt afgeschermd.
Dan heb je geïnformeerd en aan je plicht in principe voldaan door te informeren en toch een deur open te zetten. Als de buren alsnog de deur dicht gooien/niets laten horen dan hoef je ook geen schuldgevoel aan over te houden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:53
bvdbos schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:28:
Dat wordt geprobeerd uit te leggen. Simpelweg : "is mijn recht" zonder ook maar na te denken hoe je een goede buur kan zijn, dan krijg je een harde samenleving waar het "ieder voor zich" is... Je leeft juist samen in een buurt / wijk, je maakt die wijk/straat met zijn allen samen...
Simpelweg andermans grond claimen en roepen "jouw recht boeit me niet en de eigenaar van de grond moe het maar toestaan want de wereld is van ons allemaal" vind ik juist een harde samenleving. Je leeft samen in de maatschappij, maar je komt niet aan de spullen van een ander zonder toestemming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• powerboat
  • Laatst online: 07:22
bvdbos schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

Als de Russen binnenvallen dan denk je er dan ook zo over? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:00

Daniel36

vernieuwde formule

Over escalatieladders gesproken.

Ik zou het niet verkopen.
Eventueel in overleg de buren toegang gunnen maar wel op papier zetten hoe en wat om problemen te voorkomen.

[ Voor 68% gewijzigd door Daniel36 op 21-08-2024 17:06 ]

Pagina: 1 2 Laatste