stop killing games Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.900 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alphabravoab
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 31-10-2024
Steeds meer spellen worden na een bepaalde tijd onspeelbaar gemaakt. Servers stoppen waardoor er bijvoorbeeld niet meer kan worden ingelogd, ook al gaat het om een single player game. Altijd online wordt afgesloten aan de uitgevers kant etc.
Er is op dit moment een initiatief gaande in Europa dat dit wilt tegen gaan.
https://citizens-initiati...s/details/2024/000007_en#
https://www.stopkillinggames.com/eci
YouTube: Europeans can save gaming!

Ik zag nog geen forum discussie over dit initiatief. Als er toch een andere thread hierover is of dit is de verkeerde plaats dan zal ik het weg halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik had hier al van gehoord, en heb het ondertekend. Ik hoop dat we hier meer aandacht voor kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter079
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 13:57
Goed initiatief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Sympathiek voorstel, zeker wel. Ik geef het echter weinig kans want er is iets als het auteursrecht. In bepaalde landen kan je een gedeelte of geheel het auteursrecht verliezen als je niet als eigenaar op kan treden van het auteursrecht. Naar mijn weten is dit bijvoorbeeld in de VS het geval maar corrigeer mij als ik ernaast zit.

E.g. als fans zich ‘eigenaar’ maken van een ‘dode’ online game (bijvoorbeeld een reverse engineered fan server) dan kunnen die fans zich in bepaalde landen opeens opwerpen als eigenaar. Dat is natuurlijk lastig als de game dood is maar de franchise daarna nog nieuwe delen heeft gekregen die nog worden verkocht.

Er zijn wel hier en daar wat uitzonderingen waarbij een uitgever of ontwikkelaar dan een overeenkomst tekent met die groep van fans (juist om problemen met auteursrecht te voorkomen) maar dat kost natuurlijk tijd, geld etc etc.

Het zou perfect zijn als dit initiatief kan slagen maar….er spelen meer dynamieken op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-06 11:26
Anoniem: 363533 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:10:
Sympathiek voorstel, zeker wel. Ik geef het echter weinig kans want er is iets als het auteursrecht. In bepaalde landen kan je een gedeelte of geheel het auteursrecht verliezen als je niet als eigenaar op kan treden van het auteursrecht. Naar mijn weten is dit bijvoorbeeld in de VS het geval maar corrigeer mij als ik ernaast zit.

E.g. als fans zich ‘eigenaar’ maken van een ‘dode’ online game (bijvoorbeeld een reverse engineered fan server) dan kunnen die fans zich in bepaalde landen opeens opwerpen als eigenaar. Dat is natuurlijk lastig als de game dood is maar de franchise daarna nog nieuwe delen heeft gekregen die nog worden verkocht.

Er zijn wel hier en daar wat uitzonderingen waarbij een uitgever of ontwikkelaar dan een overeenkomst tekent met die groep van fans (juist om problemen met auteursrecht te voorkomen) maar dat kost natuurlijk tijd, geld etc etc.

Het zou perfect zijn als dit initiatief kan slagen maar….er spelen meer dynamieken op de achtergrond.
Leuk dat je dan eventueel eigenaar van de code zou kunnen worden, je bent dan nog steeds géén eigenaar van het handelsmerk. En de meeste games in bestaande franchises vallen óók onder handelsmerken. Als je die dan ineens gaat gebruiken zit je misschien auteursrechtelijk wel goed, maar krijg je alsnog een rechtszaak op je dak wegens het gebruiken van een handelsmerk waar jij geen rechten op hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Wellicht is het een optie voor uitgevers om de game te patchen zodra de servers offline gaan. Een 'final day' patch waarmee always-online niet meer nodig is. Zou mogelijk moeten zijn lijkt mij? Voor multiplayer games een ander verhaal maar voor singleplayer games moet dit zeker moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Heb je ook op de link geklikt, of heb je zonder dat te doen een reactie neergezet?
  • Fans willen geen eigenaar worden van de game of de broncode
  • Het gaat ook niet om fanservers
  • Dit gaat over de EU, niet de VS

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik mis Battlefield Heroes, was zo een leuk spel =(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Xanthine schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:06:
Ik mis Battlefield Heroes, was zo een leuk spel =(
Dat fluit deuntje zit nog regelmatig in mijn hoofd.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-06 17:24

Grannd

da Granndest

Ik zie het nut hiervan niet echt in, sterker nog ik denk dat het een averechts effect kan hebben.

Ontwikkelaars/uitgevers dwingen om hun games langer te ondersteunen legt meteen een nog hogere druk op de kosten van het ontwikkelen/ondersteunen van een uit te brengen game.

Als je dit af gaat dwingen gaan we alleen maar minder originele en creatieve games zien, want om zeker te weten dat je de nog hogere ontwikkel- en ondersteuningskosten eruit gaat halen zullen er nog minder risico's genomen worden.

In de basis kan je ervan uit gaan dat als een game succesvol genoeg is, er voldoende geld verdiend wordt om het te onderhouden. Als de return of investment (te) negatief is, verdwijnt een game.
Dat is jammer voor de mensen die de game wel leuk (genoeg) vonden, maar blijkbaar zijn er dan simpelweg te weinig mensen die er geld voor over hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Grannd op 01-08-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Een mooi initiatief, maar ik mis een goede topicstart. Schrijf een duidelijke titel: waar gaat dit initiatief over? Wie zit erachter? Wat zijn de doelen? Wat is de huidige status van het initiatief? Wat is er nog nodig? Wat is het initiatief niet? Etc. Ik zie veel potentie in dit initiatief en de discussie eromheen, maar ik zou graag een goed uitgewerkte topicstart zien.

Lees verder: Het plaatsen van topics

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.