Weeknummer Gantt-planner

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiBontkes
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-06 07:53
Goedemiddag allen,

Ik ben bezig met een Gantt-projectplanner! Ik ben al een aardig eind, alleen nu zou ik graag nog de weeknummers onder de data neer willen zetten. Aangezien ik een schuifbalk als manier van scrollen heb toegepast is dit een iets complexer verhaal. Wanneer ik =WEEKNUMMER(bovenstaande datum) toepas, verschijnt het wel, maar scrollt niet mooi mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQy60I02t-LNmej-egVW8DaXSEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hKYDQyle8w3NlvhaUHNYkogt.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via KaiBontkes op 01-08-2024 08:37)

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
KaiBontkes schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:58:
Goedemorgen Dixet,

Ik vind het een mooie manier van werken, alleen deze manier brengt wat lastigere formules met zich mee! Ik ben een heel eind nu! Ik heb een rij met weken gemaakt. Elke cel waar een "w" onder staat wordt nu een 1. de rest van de werkdagen is een 0. op basis van die informatie moet ik een formule bedenken waarbij de 1, gelinkt wordt met de datum van daarboven, en de 0 dus blanco wordt!

Ik heb nu =ALS(Weeknummer=1;(ISOWEEKNUMMER(X$10);0)))

[Afbeelding]
Als het nu goed werkt met scrollen is het voldoende om de 0 uit je ALS te vervangen door "".
code:
1
=ALS(Weeknummer=1;(ISOWEEKNUMMER(X$10);""))

PS. als je graag wilt dat mensen reageren is het handig om ze te taggen met @, of ze te quoten. Nu stond dit draadje toevallig bovenin m'n lijst, anders had ik nooit geweten dat je me aansprak

PPS. als je code opneemt zet het dan aub tussen [code] tags. Dat maakt het een stuk leesbaarder

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Nu online
Wat bedoel je met scrollt niet mooi mee? Wanneer je de juiste rijen en kolommen vastzet via View -> Freeze panes blijven de datums inclusief weeknummer toch netjes staan terwijl de rest scrollt?
Op je plaatje zie ik geen weeknummers, dus lastig te beoordelen wat je precies wilt.

protip: er van uitgaande dat je projectplanner niet voor de VS bedoeld is zou ik ISO.WEEKNUMMER gebruiken in plaats van WEEKNUMMER.

Die eerste gaat (zonder verdere parameters) uit van de USA standaard waarbij week 1 op 1 januari begint. In onze Europese standaard (= de ISO standaard) is week 1 de 1e week waarvan minimaal 4 dagen in het nieuwe jaar vallen (met een start van de week op maandag)

Bijvoorbeeld
code:
1
=WEEKNUMMER("2021-7-31")

geeft week 31

code:
1
=ISO.WEEKNUMMER("2021-7-31")

geeft week 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiBontkes
Hi Dixet!

Ik kan deze formule niet in een cel zetten aangezien ik een schuifbalk heb toegepast. Als ik de formule in een cel zet blijft deze ten alle tijden in deze cel. Wanneer ik dan de schuifbalk gebruik, schuift het niet mee met de bijbehorende data. Zie onderstaande afbeeldingen voor verduidelijking!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKX7mTyIILMPcGNipPIV08BILPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPFrlyRwbskL5TO6YQf3AuDz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ42B0c1D5LtIs6RvpUECkowYkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kelGj4kc5CVX5JVF06CRJr3b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:50

g0tanks

Moderator CSA
KaiBontkes schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:17:
Hi Dixet!

Ik kan deze formule niet in een cel zetten aangezien ik een schuifbalk heb toegepast.
Waarom kan je niet de formule elke week herhalen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiBontkes
Omdat de formule dan nog shttps://gathering.tweakers.net/forum/insert_message/2257772/0teeds niet bij de bijbehorende cel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Nu online
Ik zie geen schuifbalk in je screenshots, maar dat zal aan mij liggen. Bedoel je misschien dat je in de sheet een schuifbalk hebt toegevoegd met de developer tools?

In dat geval zal je net als in alle andere cellen een dynamische verwijzing moeten maken op basis van de cel waar de schuifbalk naar verwijst. Maar dit is een beetje gokken zo zonder volledige informatie. Waarom schuiven de datums wel mee? Als je de weeknummers op dezelfde manier opzet schuiven die ook mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:50

g0tanks

Moderator CSA
dixet schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:48:
Ik zie geen schuifbalk in je screenshots, maar dat zal aan mij liggen. Bedoel je misschien dat je in de sheet een schuifbalk hebt toegevoegd met de developer tools?
Ik ben ook wel benieuwd naar die schuifbalk. Is daar bewust voor gekozen in plaats van freeze panes (Titels blokkeren om rijen en kolommen te vergrendelen - Microsoft Ondersteuning)?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiBontkes
Dag allen,

Ik heb even snel een schermopname gemaakt en deze op youtube geplaatst. Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker wordt! YouTube: Excel planner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Nu online
Ah, je maakt inderdaad gebruik van een eigen geplaatste balk, waarvan de waarde in een cel met de naam "scroll_increment" wordt geplaatst. Er wordt dus helemaal niet gescrold in je werkblad, dat lijkt alleen zo.

Door de schuifbalk te gebruiken verspringen alle waarden 1 cel omdat je in de formule verwijst naar "scroll_increment". Dat zal je dus op dezelfde manier moeten doen als je bij je datums hebt gedaan.
Waarom lukt het je wel bij de datums en niet bij het weeknummer?
code:
1
=WERKDAG(timeline_start, scroll_increment)

Wordt dus voor je weeknummer
code:
1
=ISO.WEEKNUMMER(WERKDAG(timeline_start, scroll_increment))

En nogmaals, waarom zo moeilijk doen. Als je tot en met rij 15 en kolom V vastzet via Freeze panes bereik je het zelfde zonder al je formules ingewikkeld te hoeven maken.

[ Voor 11% gewijzigd door dixet op 01-08-2024 07:58 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiBontkes
Goedemorgen Dixet,

Ik vind het een mooie manier van werken, alleen deze manier brengt wat lastigere formules met zich mee! Ik ben een heel eind nu! Ik heb een rij met weken gemaakt. Elke cel waar een "w" onder staat wordt nu een 1. de rest van de werkdagen is een 0. op basis van die informatie moet ik een formule bedenken waarbij de 1, gelinkt wordt met de datum van daarboven, en de 0 dus blanco wordt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1q8LfYCcp354jGJFTqE9Khx4Cv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jQX4MVpemk6RU6U4fRswjppk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Nu online
KaiBontkes schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:58:
Goedemorgen Dixet,

[Afbeelding]
Als het nu goed werkt met scrollen is het voldoende om de 0 uit je ALS te vervangen door "".
code:
1
=ALS(Weeknummer=1;(ISOWEEKNUMMER(X$10);""))

PS. als je graag wilt dat mensen reageren is het handig om ze te taggen met @, of ze te quoten. Nu stond dit draadje toevallig bovenin m'n lijst, anders had ik nooit geweten dat je me aansprak

PPS. als je code opneemt zet het dan aub tussen [code] tags. Dat maakt het een stuk leesbaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiBontkes
@dixet

Aah dank voor de tips! Eerste paar keren op een forum!

Ik heb inderdaad deze formule ingevuld, alleen blijft er een 1 en 0 staan! Ik denk dat ik de scroll-functie maar laat voor wat het is! Wordt aardig moeilijk op deze manier!
Pagina: 1