Benzineauto op laadplek parkeren. Mag dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.897 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 13:29

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
De gemeente Ede, waar ik woon, heeft een half jaar geleden 2 reguliere parkeerplekken gekaapt en ingericht met een laadpaal met hierbij onderstaand verkeersbord.

De parkeerplekken in de straat zijn al enorm schaars en hiermee wordt de parkeerstress in de straat alleen maar meer.

Nu heb ik mijn benzineauto geregeld op 1 van de 2 plekken staan. Ik weet het, het is niet netjes, maar ik ga mijn auto niet in de andere wijk parkeren zowat. De EV’s die hier komen laden, zijn ook niet van iemand uit de straat en komen dus van verder weg.

Nu is er geen onderbord aanwezig met omschrijving wat wel en niet mag. Vanavond stond handhaving op de stoep en heeft mij een waarschuwing gegeven met de mededeling dat er volgende keer een boete volgt.

Wie heeft het juiste antwoord met eventuele bron erbij? Mag ik hier gewoon met een benzineauto parkeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbY0pCLIyyHUDz5HeJ5W2_WOawM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdTFmg8Nmj8R27k0HSViEHZz.jpg?f=fotoalbum_large

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Alle reacties

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:06
nee, dat mag niet, maar dat had je zelf al bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:20
Wat heb je zelf al gevonden online hierover?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:06
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-190163.pdf hier heb je het Verkeersbesluit laadpalen - Batch 5 - 2024.

https://www.ede.nl/in-de-...18e480efb3d64e60f8bb6d590

in 2013 was de eerste - maar toen nog met onderbord.

[ Voor 46% gewijzigd door 99ruud99 op 30-07-2024 20:56 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Dan had je bezwaar moeten maken toen de gemeente aankondigde 2 parkeerplaatsen als laadplaatsen in te richten. Maar ja, ook daarmee had je het waarschijnlijk niet gered om 'jouw' openbare parkeerplek te behouden. En nu moet je een eindje lopen, of gewoon elke boete betalen, kan ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

freddyathlon schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:48:
Nu is er geen onderbord aanwezig met omschrijving wat wel en niet mag. Vanavond stond handhaving op de stoep en heeft mij een waarschuwing gegeven met de mededeling dat er volgende keer een boete volgt.
Jawel het onderbord beschrijft dat het geldt voor zowel het rechter als het linker parkeervak. Ze zijn ook met één pijl dan mag de andere wel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bord e8c, "Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen"

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2024-07-01#Bijlage1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Google stuk? https://www.anwb.nl/verke.../verkeersborden-nederland

Nee je mag er niet parkeren met een ander voertuig dan een oplaadbare en dan moet de stekker er ook in zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:18

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nee dat mag niet, en nu is de drempel lager voor de rest van je straat om ook een EV te nemen.
Irritante is wel dat je er alleen mag staan tijdens het opladen. Dus EV rijders moeten ook nog eens zorgen dat ze tijdig weer verplaatst worden. Het komt er dus wel op neer dat de parkeerdruk toeneemt.
Ik zou op zoek gaan naar een woning met eigen oprit als een beetje lopen voor een plek je teveel wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-07-2024 21:00 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@freddyathlon Voor jouw gemoedsrust: Een 'EV' rijder mag daar ook niet parkeren. Je mag daar alleen staan om je EV / PHEV auto op te laden en als 'ie 'vol' is dan MOET je weer wieberen.....

Tot zover de theorie :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Of een EV kopen, dan ben je de doelgroep. Verder is het vragen naar de bekende weg en weet je echt wel dat je fout zit.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Will_M schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:00:
@freddyathlon Voor jouw gemoedsrust: Een 'EV' rijder mag daar ook niet parkeren. Je mag daar alleen staan om je auto op te laden en als 'ie 'vol' is dan MOET je weer wieberen.....

Tot zover de theorie :P
en de praktijk is dat ze er zo 3 dagen onafgebroken staan...

oplossingen zijn er wel naast een EV kopen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:23
Nee dat mag niet en hier een duidelijke uitleg. https://www.nhnieuws.nl/n...adpaal-dit-zijn-de-regels

Het is jammer dat dit gebeurd en herkenbaar.
Bij mij in de buurt precies hetzelfde gebeurd.

De laadplekken zijn in avond en nacht overigens wel meestal bezet.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

gambieter schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:01:
Of een EV kopen, dan ben je de doelgroep. Verder is het vragen naar de bekende weg en weet je echt wel dat je fout zit.
Maar dan mag je daar alsnog niet langdurig parkeren, alleen laden. En een beetje EV is met een paar uur wel weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:02:
[...]

Maar dan mag je daar alsnog niet langdurig parkeren, alleen laden. En een beetje EV is met een paar uur wel weer vol.
Behalve mijn buurvrouw met een plugin wat tergend lang duurt.
Buiten dat staat ze gerust daar een dag vol te wezen. Ze zal er vast wel een keer op aangesproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 10:41

Prx

RaRo74 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Buiten dat staat ze gerust daar een dag vol te wezen. Ze zal er vast wel een keer op aangesproken worden.
Gewoon melding maken bij de gemeente, dan sturen zij handhaving wel wat vaker langs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Het is ook een dilemma, want als ze meteen verplaatsen na het laden wordt er dus weer een reguliere plek bezet gehouden. Het wordt vervelend als anderen willen laden en dat dan niet kan. In goede wijken waar men elkaar kent wordt zoiets vaak lokaal wel geregeld.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-07-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Dat aanspreken moet gebeuren door de handhaving (in je gemeente). Zolang het die dame geen geld kost zal ze er waarschijnlijk gewoon lak aan blijven houden?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 16:37

killercow

eth0

"2 reguliere parkeerplekken gekaapt "
nodeloos tendentieus noemen ze dat op een andere site geloof ik. Beetje jammer als je zo in het leven staat dat de gemeente niet eens meer kan/mag besluiten wat zij met de openbare orde doen in het voordeel van iedereen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je kunt je Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200 inruilen voor een Renault Espace 2024 Iconic PHEV 200.

Of een huis kopen met eigen oprit.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 30-07-2024 21:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
Will_M schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:05:
[...]
Dat aanspreken moet gebeuren door de handhaving (in je gemeente). Zolang het die dame geen geld kost zal ze er waarschijnlijk gewoon lak aan blijven houden?
Prx schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:04:
[...]
Gewoon melding maken bij de gemeente, dan sturen zij handhaving wel wat vaker langs. :)
Ik stoor me er aan maar heb er geen last van.
Maar ik zal het terloops wel een keer tegen haar zeggen. Dat lossen we zelf wel op en daar heb ik geen handhaver voor nodig. Vriendelijke gesprekken voeren kunnen nog steeds zonder direct een BOA er op af te sturen.

De plugin gaat er trouwens uit en ze is al een tijdje in afwachting van een nieuwe EV met een hele lange levertijd.
Met een EV gaat ze zelf ervaren wanneer er klevers staan en ze hoognodig wil laden.

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:05:
[...]
In goede wijken waar men elkaar kent wordt zoiets vaak lokaal wel geregeld.
Ja precies en dat lossen we wel met elkaar op. We kunnen het prima met iedereen vinden en dat willen we graag zo houden.

Voor de bewoners die direct aan die parkeervakken wonen en geen EV hebben vind ik het overigens nog steeds zuur.
Voordat de laadplekken er kwamen heb ik de gemeente al op betere plekken gewezen waar niemand er last van heeft. EV rijders zijn gewend een stukje te lopen en hebben dat al meegenomen in hun afweging toen ze zijn overgestapt naar een EV.
Maar uiteraard heeft de gemeente hier niet naar geluisterd waardoor ik op 90 meter lopen nog 2 extra laadplekken tot mijn beschikking heb. Leuk voor bezoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:00
killercow schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:10:
nodeloos tendentieus noemen ze dat op een andere site geloof ik. Beetje jammer als je zo in het leven staat dat de gemeente niet eens meer kan/mag besluiten wat zij met de openbare orde doen in het voordeel van iedereen.
Blijkbaar kijkt / luistert de gemeente ook niet goed aangezien er niemand in die wijk dus een EV heeft..

Je kunt een brief sturen naar de gemeente met de vraag of ze het bord kunnen vervangen zodat het reguliere parkeerplekken worden waar ook ICE auto's kunnen staan en niet alleen EV.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
SgtElPotato schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:25:
[...]

Blijkbaar kijkt / luistert de gemeente ook niet goed aangezien er niemand in die wijk dus een EV heeft..

Je kunt een brief sturen naar de gemeente met de vraag of ze het bord kunnen vervangen zodat het reguliere parkeerplekken worden waar ook ICE auto's kunnen staan en niet alleen EV.
Uiteindelijk kost het helemaal geen plek, die 2 EVs hadden op iets andere plek in de wijk gestaan maar er zijn niet meer auto’s en niet minder plekken.

Daarnaast worden dit soort laadplekken in bijna alle gemeentes obv een aanvraag geplaatst. Dus een van de directe buren zal een EV hebben waar deze plekken voor zijn aangelegd.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 30-07-2024 21:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SgtElPotato schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:25:
Ik zou dat met een korreltje zout nemen, de TS is boos.
Dan weet je zeker dat de plekken altijd geblokkeerd gan worden door bezineblikken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:22

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar Mobiliteit.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Sethro schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:30:
Daarnaast worden dit soort laadplekken in bijna alle gemeentes obv een aanvraag geplaatst. Dus een van de directe buren zal een EV hebben waar deze plekken voor zijn aangelegd.
Toevallig in mijn gemeente niet dan en die hebben afgelopen 2 jaar 200 extra laadpunten her en der geplaatst buiten de aanvragen om.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RaRo74 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:33:
Toevallig in mijn gemeente niet dan en die hebben afgelopen 2 jaar 200 extra laadpunten her en der geplaatst buiten de aanvragen om.
Dat is toekomstgericht beleid, verduurzamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Uiteindelijk kost het helemaal geen plek, die 2 EVs hadden op iets andere plek in de wijk gestaan maar er zijn niet meer auto’s en niet minder plekken.
Het kost wel plek want je mag er geen EV parkeren, alleen opladen. Dus zodra ie vol is moet ie alsnog verplaatst naar een normale parkeerplek.
Hangt wel van de gemeente af mbt hoe strak er gehandhaafd wordt, of ze ook kijken of er nog geladen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-05 13:19

Foamy

Fulltime prutser

[...]

Jawel, er zijn wel degelijk minder plekken. Die 2 EV's mogen er namelijk alleen laden. Daarna nemen ze weer dezelfde parkeerplek in waar ze normaliter ook hadden gestaan. Deze twee plekken die zijn omgezet zijn simpelweg geen parkeerplekken meer.

blub

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
killercow schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:10:
Het is een beetje een gepikeerde uitspraak.... maar een beetje gelijk heeft ie ook wel.

Jouw algemene prietpraat gaat voorbij aan het principe dat de gemeente werkt voor zijn bewoners en dat hij gewoon een bewoner is zonder EV. Zijn persoonlijk belang is dus ondergeschikt gemaakt aan het belang van anderen. En dat geld al helemaal als er 2 plaatsen zijn toegewezen zonder aanvraag vanuit de directe buurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaRo74
gambieter schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:35:
[...]

Dat is toekomstgericht beleid, verduurzamen.
Klopt helemaal. Goed bezig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Sport_Life schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:16:
Je kunt je Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200 inruilen voor een Renault Espace 2024 Iconic PHEV 200.

De PHEV bestaat niet van deze auto ;)

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:16:

of ombouwen
https://goodbuy.ai/produc...-magnetic-gag-gift-black/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

freddyathlon schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:56:
[...]

De PHEV bestaat niet van deze auto ;)
Deze wel: https://www.bochane.nl/re...O6pESZr2H0lhoCOJQQAvD_BwE

Al zou ik zonder eigen oprit/laadpaal op dit moment niet voor een nieuwe (!)(PH)EV kiezen, teveel onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 16:37

killercow

eth0

Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:39:
[...]

Het is een beetje een gepikeerde uitspraak.... maar een beetje gelijk heeft ie ook wel.

Jouw algemene prietpraat gaat voorbij aan het principe dat de gemeente werkt voor zijn bewoners en dat hij gewoon een bewoner is zonder EV. Zijn persoonlijk belang is dus ondergeschikt gemaakt aan het belang van anderen. En dat geld al helemaal als er 2 plaatsen zijn toegewezen zonder aanvraag vanuit de directe buurt.
Jij weet zeker dat TS in een land waar steeds meer EV's zijn en ondertussen een dikke 30% van de nieuwe autos een EV is er absoluut helemaal niemand in zijn straat een EV heeft? Kom op zeg. Maargoed, das maar prietpraat uiteraard.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Sport_Life schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:06:
[...]

Deze wel: https://www.bochane.nl/re...O6pESZr2H0lhoCOJQQAvD_BwE

Al zou ik zonder eigen oprit/laadpaal op dit moment niet voor een nieuwe (!)(PH)EV kiezen, teveel onzekerheid.
Nee hoor, bedankt. Heb voor de Espace gekozen ivm de 7 zitplaatsen, veel ruimte en groot rijbereik.
Heb 3 maanden in een Ioniq 5 gereden en dat is niet goed bevallen. Voor mij is elektrisch op dit moment te vroeg, zeker ook omdat ik geen laadpaal aan mijn huis mag hangen en een kabel over de stoep mag laten lopen van de gemeente, ook niet met een matje er overheen of speciale stoeptegels met kabelgoot. Ede stimuleert EV’s, maar werkt ook tegen om zelf iets aan te leggen terwijl dit makkelijk kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
freddyathlon schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:13:
[...]zeker ook omdat ik geen laadpaal aan mijn huis mag hangen en een kabel over de stoep mag laten lopen van de gemeente, ook niet met een matje er overheen of speciale stoeptegels met kabelgoot. Ede stimuleert EV’s, maar werkt ook tegen om zelf iets aan te leggen terwijl dit makkelijk kan.
Correctie, jij vindt dat het makkelijk kan. Dat is echter iets anders dan wat de gemeente heeft besloten.
Waarschijnlijk willen ze een wildgroei aan kabelophangsystemen of struikel gootjes voorkomen, en dat is niet geheel ten onrechte. Want wat als de stoep weer 'ns open moet voor werkzaamheden? Dan moeten al die privaat in de openbare ruimte aangelegde voorzieningen ook weer terug aangebracht worden. Dat werkt kostenverhogend en daar zit de gemeente niet op te wachten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Yaksa schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:20:
Correctie, jij vindt dat het makkelijk kan. Dat is echter iets anders dan wat de gemeente heeft besloten.
Waarschijnlijk willen ze een wildgroei aan kabelophangsystemen of struikel gootjes voorkomen, en dat is niet geheel ten onrechte. Want wat als de stoep weer 'ns open moet voor werkzaamheden? Dan moeten al die privaat in de openbare ruimte aangelegde voorzieningen ook weer terug aangebracht worden. Dat werkt kostenverhogend en daar zit de gemeente niet op te wachten.
Ook worden stoepen zo een gevaar voor wandelaars EN krijg je dat mensen de plek gaan claimen voor "hun" laadpaal, dwz gaan eisen dat hun auto er mag staan en zo hun grondgebied uitbreiden.

De gemeente heeft groot gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
Yaksa schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:20:
[...]

gambieter schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:23:
[...]

Ook worden stoepen zo een gevaar voor wandelaars EN krijg je dat mensen de plek gaan claimen voor "hun" laadpaal, dwz gaan eisen dat hun auto er mag staan en zo hun grondgebied uitbreiden.

Op eigen grond OVER het trottoir? :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaZWlWMvQKdh1vakVi7-wWI7n1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OTDxXdXz3CKlRU0SvQVMijl0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

freddyathlon schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:13:
[...]

Nee hoor, bedankt. Heb voor de Espace gekozen ivm de 7 zitplaatsen, veel ruimte en groot rijbereik.
Heb 3 maanden in een Ioniq 5 gereden en dat is niet goed bevallen. Voor mij is elektrisch op dit moment te vroeg, zeker ook omdat ik geen laadpaal aan mijn huis mag hangen en een kabel over de stoep mag laten lopen van de gemeente, ook niet met een matje er overheen of speciale stoeptegels met kabelgoot. Ede stimuleert EV’s, maar werkt ook tegen om zelf iets aan te leggen terwijl dit makkelijk kan.
Dat laatste snap ik ook wel want het wordt anders echt een zooitje als iedereen zijn EV kabel over de stoep legt, jij zal het vast netjes wegwerken maar wie zegt dat iedereen dat doet en wie houdt toezicht? ;).

Verder eens vwb EV :). Heb zelf ook de conclusie getrokken dat het nog iets te vroeg is (daarom PHEV, werkt voor mij perfect met laden op de oprit en op kantoor en weekenden/vakanties 1100km op een tank.).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 30-07-2024 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ook worden stoepen zo een gevaar voor wandelaars [..]
Dat is nou precies zijn brood :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Sport_Life schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Dat laatste snap ik ook wel want het wordt anders echt een zooitje als iedereen zijn EV kabel over de stoep legt, jij zal het vast netjes wegwerken maar wie zegt dat iedereen dat doet en wie houdt toezicht? ;).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vvu_hy2GvSRSGBBpv12Gk1uRjLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4pMdV7tZrQUy7W4DpC3aBKkl.png?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RaRo74 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:24:

[Afbeelding]
Creatief ;) , maar deel 2 van mijn opmerking staat nog (dit is MIJN openbare parkeerplek). Beetje zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9x1ZLuXnnp4jJztn5URfJT0Nls8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yvf9yN2RINjUp4okMLc7ZNHw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
gambieter schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:31:
[...]

Creatief ;) , maar deel 2 van mijn opmerking staat nog (dit is MIJN openbare parkeerplek). Beetje zoals dit:
[Afbeelding]
:) Ja precies en zo'n buurvrouw hebben we 15 jaar geleden ook gehad. De enige storende factor in de buurt en die uit vrije wil is vertrokken. Iedereen heeft meegeholpen met de verhuizing :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:04
RaRo74 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:24:
[...]

Voordat de laadplekken er kwamen heb ik de gemeente al op betere plekken gewezen waar niemand er last van heeft. EV rijders zijn gewend een stukje te lopen en hebben dat al meegenomen in hun afweging toen ze zijn overgestapt naar een EV.
Maar uiteraard heeft de gemeente hier niet naar geluisterd waardoor ik op 90 meter lopen nog 2 extra laadplekken tot mijn beschikking heb. Leuk voor bezoekers.
Wat voor reactie heb je gekregen van de gemeente of helemaal geen reactie?
Na mijn aanvraag voor een laadpaal werd er ook bezwaar ingediend door de buren een paar huizen verderop omdat deze bij hun aan de overkant voor de deur zou komen (waar ze zelf nooit staan met de auto)
Die probeerden iedereen in het rijtje te mobiliseren om bezwaar in te dienen inclusief mij waarvoor ik bedankt heb aangezien ik de aanvrager was. Bleken ze zelf net een nieuwe lease auto besteld te hebben (ICE) en afgezien te hebben van EV omdat er geen laadpaal dichtbij was.

Nu ben ik de beroerdste niet dus heb ik ook contact opgenomen met de gemeente en gevraagd waarom nu juist die locatie en niet één van de imho betere opties. Keurig antwoord gekregen in de vorm van een uitleg mbt minimale afstand van gas en water maar ook maximale afstand van elektra waar men aan moet voldoen. Ook nog een kaartje erbij waarop de voorzieningen ingetekend waren en toen was de gekozen locatie ineens heel logisch.

PS
De EV afweging is hier door de werkgever gemaakt, het is een EV of helemaal niks in de lease.
Hier overigens geen tekort aan parkeerplaatsen maar laadpaal toerisme was wel een argument om de plaatsing tegen te werken wat dus mislukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:36
RaRo74 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:24:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Wat doe je als een ander voor jouw deur parkeert?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

aljooge schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:29:
Boos worden om een niet-bestaand onrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

In onze Vinex-wijk woon ik aan het einde van een lange straat. Van ongeveer 35 huizen, weet ik dat ze geen elektrische auto's hebben. Er zijn geen extra parkeervakken en 's avonds is alles vol. Daarom weet ik precies welke auto's in de buurt rijden, omdat ze allemaal wel eens voor ons huis staan. Wij hebben toevallig twee vakken naast ons huis waar geen huis staat, dus die dienen als overloop.

De gemeente wilde daar twee EV-parkeerplekken maken, omdat iemand van de achterliggende straten dat had aangevraagd. Om daar te parkeren, moeten ze meer dan 300 meter omlopen. Ik heb de gemeente op twee andere plekken gewezen, slechts 50 meter van de betreffende straat. Ze waren het daarmee eens.

Die plekken zijn nu bijna nooit bezet, terwijl de twee plekken dichterbij altijd vol zaten. Wat een ellende zou het zijn geweest als de plekken bij ons in de straat waren opgeofferd.

[ Voor 41% gewijzigd door Barrycade op 31-07-2024 00:02 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:58
killercow schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Jij weet zeker dat TS in een land waar steeds meer EV's zijn en ondertussen een dikke 30% van de nieuwe autos een EV is er absoluut helemaal niemand in zijn straat een EV heeft? Kom op zeg. Maar goed, das maar prietpraat uiteraard.
Gemiddeld gaat een auto in Nederland 12 jaar mee. Per jaar vervangen we dus ongeveer 8,33% van onze wagens, daar 30% van (huidig cijfer, was kort geleden nog veel lager) is 2,5%. Van het huidig wagenpark wordt op dit moment per jaar dus 2,5% vervangen voor een EV.

Je kunt dus nog volop straten tegenkomen waar niemand een EV bezit, en zeker in wijken met veel sociale woningbouw is dat heel normaal, want EV's passen voor veel Nederlanders simpelweg niet in het budget of ze nu willen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Groningerkoek schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 00:07:
[...]

Gemiddeld gaat een auto in Nederland 12 jaar mee. Per jaar vervangen we dus ongeveer 8,33% van onze wagens, daar 30% van (huidig cijfer, was kort geleden nog veel lager) is 2,5%. Van het huidig wagenpark wordt op dit moment per jaar dus 2,5% vervangen voor een EV.

Je kunt dus nog volop straten tegenkomen waar niemand een EV bezit, en zeker in wijken met veel sociale woningbouw is dat heel normaal, want EV's passen voor veel Nederlanders simpelweg niet in het budget of ze nu willen of niet.
En dus mogen EV rijders d'r auto niet laden in zo'n wijk (of spelen ze het spel dan andersom?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 15:22

Bezulba

Formerly known as Eendje

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:18:
[...]

Wat voor reactie heb je gekregen van de gemeente of helemaal geen reactie?
Na mijn aanvraag voor een laadpaal werd er ook bezwaar ingediend door de buren een paar huizen verderop omdat deze bij hun aan de overkant voor de deur zou komen (waar ze zelf nooit staan met de auto)
Die probeerden iedereen in het rijtje te mobiliseren om bezwaar in te dienen inclusief mij waarvoor ik bedankt heb aangezien ik de aanvrager was. Bleken ze zelf net een nieuwe lease auto besteld te hebben (ICE) en afgezien te hebben van EV omdat er geen laadpaal dichtbij was.

Nu ben ik de beroerdste niet dus heb ik ook contact opgenomen met de gemeente en gevraagd waarom nu juist die locatie en niet één van de imho betere opties. Keurig antwoord gekregen in de vorm van een uitleg mbt minimale afstand van gas en water maar ook maximale afstand van elektra waar men aan moet voldoen. Ook nog een kaartje erbij waarop de voorzieningen ingetekend waren en toen was de gekozen locatie ineens heel logisch.

PS
De EV afweging is hier door de werkgever gemaakt, het is een EV of helemaal niks in de lease.
Hier overigens geen tekort aan parkeerplaatsen maar laadpaal toerisme was wel een argument om de plaatsing tegen te werken wat dus mislukt is.
En ik heb juist gekozen voor een EV omdat zelfs in mijn "volkswijk" (Lunetten, Utrecht) er genoeg laadpalen zijn in de buurt. De buren van de TS hebben waarschijnlijk geen EV omdat ze niet kunnen laden. Dan kan je dat als argument gebruiken dat het niet nodig is, totdat er opeens wel laadpalen zijn en dan staat er ineens een EV voor de deur. Verrassend dat het zo werkt!

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-05 13:42
[...]
Dat is niet altijd het geval, bij ons heeft iedereen een eigen oprit en is er een openbaar parkeerplaats.
Nu staan zelfs de mensen met een eigen laadpaal op de openbare plek te laden (Wellicht soms goedkoper)?
Dus gevoelsmatig, zijn er wel twee plekken minder om te parkeren.

Parkeren is altijd al drama geweest, en is hierdoor nog iets lastiger geworden.
Hoort er gewoon bij en klaag verder ook niet, maar het is niet per definitie dat ze anders ergens anders openbaar zouden hebben gestaan.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:02
Ik hoor wel vaker van mensen dat ze EV in de gaten houden (ergens wel treurig), waarbij men dan probeert te achterhalen of de eigenaar in de straat woont of niet.

Ik ben zelf ook meerdere keren aangesproken na het parkeren op een laadplek om te laden in een andere straat.

Wat de brandstof auto eigenaar doorgaans niet weet is dat gemeentes en laadpaal partijen er een beleid op na houden, zo zetten ze in eerste instantie palen 200meter van elkaar vandaan.
Het kan dus zijn dat je net in een straat woont, tussen twee palen in waarbij je met je EV iets verder weg moet gaan staan.

Het fenomeen van weerstand vanuit de buurt met ICE rijders om vervolgens binnen 2 jaar opeens meer EV in de straat te zien is mij ook bekend.
Mensen zijn opportuun, janken als het gaat om veranderingen waarbij ze zelf nog niet mee kunnen komen.

[ Voor 5% gewijzigd door GroeneWandelaar op 31-07-2024 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan een haspel in je kofferbak leggen en die erin steken. Misschien geloven ze het ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:09

mrc4nl

Procrastinatie expert

Marzman schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:19:
Je kan een haspel in je kofferbak leggen en die erin steken. Misschien geloven ze het ;)
een snelle kentekencheck prikt daar zo doorheen.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:12
Zo kan het ook:

https://maps.app.goo.gl/KuHA117ZrkNLNgcS8

Dit waren gewone parkeervakken. Gemeente maakte er twee 'alleen opladen' van. De chauffeur van die bus heeft 1 van de pijlen weggehaald en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Hier zijn ze net begonnen met het plaatsen van gootjes in de stoep waar de kabel ingedrukt kan worden. Moeten mensen wel zelf betalen en de gemeente laat het uitvoeren. Al een stuk beter dan losse kabels, matjes en van die gevaarlijk hoge goten die ze dan op de stoep leggen.

Maarja, dat gootje komt natuurlijk gewoon uit op een openbare parkeerplaats, dus de gebruiker heeft alsnog geen garantie op die plek.

Verderop in de wijk schijnen de eerste "fitties" tussen EV/PHEV gebruikers al te ontstaan over " het blokkeren van de laadpaal met een volgeladen EV". De buurman wil namelijk ook laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32
Kalentum schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:35:
Zo kan het ook:

https://maps.app.goo.gl/KuHA117ZrkNLNgcS8

Dit waren gewone parkeervakken. Gemeente maakte er twee 'alleen opladen' van. De chauffeur van die bus heeft 1 van de pijlen weggehaald en klaar.
Waarom denk je dat? Hier in de wijk 'begint' een paal meestal ook met 1 pijl. Als ze daarna zien dat de paal aanslaat (qua gebruik) zetten ze een 2 pijl erbij om de capaciteit te verdubbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-05 13:28
[...]

elders parkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Christoxz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:09:
[...]

Dat is niet altijd het geval, bij ons heeft iedereen een eigen oprit en is er een openbaar parkeerplaats.
Nu staan zelfs de mensen met een eigen laadpaal op de openbare plek te laden (Wellicht soms goedkoper)?
Dus gevoelsmatig, zijn er wel twee plekken minder om te parkeren.

Parkeren is altijd al drama geweest, en is hierdoor nog iets lastiger geworden.
Hoort er gewoon bij en klaag verder ook niet, maar het is niet per definitie dat ze anders ergens anders openbaar zouden hebben gestaan.
Volgens mij benoem je hier een uitzondering. In de regel kost het geen plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:39:
[...]

Daar zijn de meningen duidelijk over verdeeld :)
Ik zie heel veel aannames. Hoezo geen aanvraag vanuit de directe buurt, dat weet jij helemaal niet. Bovendien: de gemeente werkt gewoon voor zijn bewoners, maar je kunt nooit iedereen pleasen. Dan gebeurt er nooit wat. De vraag was toch simpel: mag hij daar parkeren met z'n benzineauto. Het antwoord is net zo simpel: Nee, dat mag niet. Dat handhavers aan z'n deur komen gaf al een aardige hint. Nu kan hij het erop aan laten komen en z'n auto laten staan daar, maar van oplopende boetes wordt het vast niet beter.

Houd een beetje rekening met elkaar. EV-rijders hebben al moeite genoeg om een laadplek te vinden, vooral met PHEV's die na korte tijd hun kleine accu al vol hebben zitten en hem er (deels begrijpelijk) laten staan, omdat alle andere parkeerplekken inmiddels vol zijn.

Maar termen als "gekaapt" en "ik ga mijn auto niet in de andere wijk parkeren" geven al aan hoe de topicstarter erin staat, toch?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 00:41
Sethro schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:52:
[...]

Volgens mij benoem je hier een uitzondering. In de regel kost het geen plek.
Je hebt CyBeRSPiN's reactie gemist?
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:36:
[...]

Het kost wel plek want je mag er geen EV parkeren, alleen opladen. Dus zodra ie vol is moet ie alsnog verplaatst naar een normale parkeerplek.
Hangt wel van de gemeente af mbt hoe strak er gehandhaafd wordt, of ze ook kijken of er nog geladen wordt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

[...]

Ik kan toch niet mijn auto parkeren op de oprit van een andere die nu leeg staat omdat die zijn auto aan het opladen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:12
stylezzz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:42:
[...]

Waarom denk je dat? Hier in de wijk 'begint' een paal meestal ook met 1 pijl. Als ze daarna zien dat de paal aanslaat (qua gebruik) zetten ze een 2 pijl erbij om de capaciteit te verdubbelen.
het was sarcastisch bedoeld.

Ondertussen staat deze bus ergens anders geparkeerd en is de tweede pijl weer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Jaap-Jan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Je hebt CyBeRSPiN's reactie gemist?

[...]
In de praktijk worden auto’s er ‘s avonds na het werk neergezet en laden dan ‘s nachts op. Er is echt niemand die om 2u ‘s nachts z’n auto gaat verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij zijn er ook gemeentes die met een soort zwenkarm meerdere parkeerplaatsen de mogelijkheid geven om een EV op te laden. Nu heb ik er geen, maar zodra het laden voltooid is, wordt de laadkabel vrijgegeven toch? Het zou mooi zijn als je hem dan naar een andere EV dichtbij kon verplaatsen, boven de auto's langs of op een soort laadpaal op rails achter de parkeerplaatsen...

Dan sla je twee vliegen in 1 klap: EV's mogen blijven staan na het laden en je hebt geen speciale EV-parkeerplaatsen meer die mogelijk niet worden gebruikt. Ik meen dat ik dat soort oplossingen wel heb gezien online, maar het zijn nog uitzonderingen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:52
Dit is herkenbaar. Toen ik nog in Roden woonde is er een laadpaal geplaatst zonder dat wij daar iets over te horen kregen van de gemeente. Ik kwam op ene dag om 4 uur in de ochtend thuis uit België en ben gaan slapen, om 13:00 stond het ding er ineens terwijl mijn auto op dat parkeervak stond. Er waren 6 parkeerplekken in een rijtje en die bedienden 6 huizen in rijtje. Geen een heeft een elektrische auto of het geld om er een te kopen. Nu moeten die huizen het met 4 doen, wat niet past.

Het zijn aparte keuzes, maar het is hoe het is. Ik zou gewoon nu naar de gemeente gaan en kijken wat die te zeggen hebben.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:33
Groningerkoek schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 00:07:
[...]

Dat is niet juist. De gemiddelde leeftijd van een auto in Nederland is 12 jaar:

https://www.knac.nl/gemid...rs%20Association%20(ACEA).

Maar een auto gaat in Nederland ongeveer 19 tot 20 jaar mee voordat deze naar de sloop gaat. https://www.change.inc/mo...he-afgedankte-auto-40103#

De vervanging gaat dus een stukje trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Anoniem: 91634 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:04:
[...]

Ik kan toch niet mijn auto parkeren op de oprit van een andere die nu leeg staat omdat die zijn auto aan het opladen is?
Nou...

https://www.rtvdrenthe.nl...en-toegang-mag-dat-zomaar

Laden op privé terrein zonder vragen

Of het sociaal is; dat is een ander verhaal :X

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Grrrrrene schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:09:
Volgens mij zijn er ook gemeentes die met een soort zwenkarm meerdere parkeerplaatsen de mogelijkheid geven om een EV op te laden. Nu heb ik er geen, maar zodra het laden voltooid is, wordt de laadkabel vrijgegeven toch? Het zou mooi zijn als je hem dan naar een andere EV dichtbij kon verplaatsen, boven de auto's langs of op een soort laadpaal op rails achter de parkeerplaatsen...

Dan sla je twee vliegen in 1 klap: EV's mogen blijven staan na het laden en je hebt geen speciale EV-parkeerplaatsen meer die mogelijk niet worden gebruikt. Ik meen dat ik dat soort oplossingen wel heb gezien online, maar het zijn nog uitzonderingen.
Heb dit nog nooit in het wild gezien. Daarnaast wordt de laadkabel normaalgesproken niet vrijgegeven. Die wordt op slot gezet zowel aan de lader kant als aan de auto kant.

Wat ik nog wel is tegenkom op een parkeerterrein is 2 laders op 8 parkeerplekken. Als er aan 2 kanten insteekvakken zijn dan kun je met 1 lader 4 plekken bedienen. Vaak is er dan 1 plek gereserveerd en kunnen de andere 3 plekken ook de laadpaal gebruiken.

Daarnaast zie je ook steeds meer laadpleinen waar er bij ieder parkeervak ook een lader staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 31-07-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Kalentum schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:09:
[...]

het was sarcastisch bedoeld.

Ondertussen staat deze bus ergens anders geparkeerd en is de tweede pijl weer terug :)
Het was me niet duidelijk dat het sarcastisch bedoeld was. :P Ach, burgerlijke rebelsheid zullen we maar zeggen. Ik vind het altijd lachwekkend hoe territoriaal sommigen kunnen worden over een stukje openbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:04:
[...]

Hoe vaak denk je dat dit voorkomt? Op eigen oprit laden is veel praktischer en veel goedkoper. Daarnaast krijgen de meeste leaserijders de lader van de werkgever.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:24

Fanta

FordPerformance™️

Zit je dan in je EV na een lange dag werken. Batterij bijna leeg. Op zoek naar een plekje om te laden. Drie straten verderop is plek, zegt je appje. Fijn, misschien ben ik nog op tijd voor het eten. Kom je aan op dat plekje, staat er weer zo'n verontwaardigd typje met zijn benzineauto, omdat hij boos is dat niet meer voor de deur kan parkeren.

Beetje gechargeerd, ik weet het. Maar dit is hoe ik er over denk. Openbaar parkeren betekent openbaar parkeren. Je hebt dus geen eigen parkeerplaats, en dat geldt ook voor de EV.

Ik ben zelf gelukkig in het bezit van een erf waar met gemak 10 auto's kunnen parkeren, maar hiervoor woonde ik in een drukke woonwijk waar bijna ieder huishouden minimaal 1 en soms zelfs 3 auto's voor de deur probeerde te parkeren. Slechts 1 elektrisch laadplekje in de hele straat, maar hoe druk het ook was, ik ben er nooit gaan staan met mijn benzineauto. Omdat ik dan altijd even denk aan die harde werker die probeert op tijd thuis te zijn voor het eten.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Grrrrrene schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:09:

Of de kabel vrijgegeven wordt is in ieder geval in de e-Niro een instelling/knop en dat heb ik uit staan. Heb er weinig trek in dat de laadkabel verdwenen is na het laden oid. De kabel wordt pas vrijgegeven als ik de deuren van slot haal en niet eerder.
Heb deze oplossing met zwenkarm ook nog nooit gezien in het wild en zeker niet voor de AC palen waar het hier over gaat en waar je ook je eigen kabel gebruikt bij publiek laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Sethro schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:16:
[...]

Hoe vaak denk je dat dit voorkomt? Op eigen oprit laden is veel praktischer en veel goedkoper. Daarnaast krijgen de meeste leaserijders de lader van de werkgever.
Dat laatste betwijfel ik. De meeste leaserijders kunnen niet eens een laadpaal kwijt bij huis. Natuurlijk heb je de mensen die buiten de randstad wonen en daarom dus in een nog redelijk betaalbare woning met een oprit wonen en de selecte club hogerin de organisatie die zoiets ook nog wel in de randstad kunnen betalen als hoogbetaalde tweeverdieners. Maar het meerendeel van mijn collega's heeft helemaal geen oprit en ook helemaal geen laadpaal. Die hebben gewoon een laadpas en maken gebruik van laadpalen bij kantoor, bij de klant, of publieke laders. En ik hoor eigenlijk verder daar ook niemand over klagen. Volgens mij heeft de gemiddelde nieuwe EV tegenwoordig een fors bereik en hoeft die echt niet elke dag aan de lader. Mijn directe collega met net een nieuwe Tesla geeft aan dat hij zijn auto in een wat rustigere week maar 1 keer oplaadt en in een wat drukkere week 2 keer.

Volgens mij zijn het vooral de eigenaren van de "oude barrels" met 10 kilometer bereik of de echte road-warriors die 1200 kilometer per week rijden die vanwege chronische range-anxiety de hele week denken aan het opladen van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 21:52

SeatRider

Hips don't lie

Barrycade schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:57:
Die plekken zijn nu bijna nooit bezet, terwijl de twee plekken dichterbij altijd vol zaten. Wat een ellende zou het zijn geweest als de plekken bij ons in de straat waren opgeofferd.
Tot zover deze aflevering van "Klein leed".

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Barrycade schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:57:

Die ellende komt vanzelf later in tijd als er (meer) tweede, derde of vierde auto's komen bij de 35 huizen die er nu staan of als er meerdere EV rijders komen bij die 35 huizen.
Hoeven maar een paar gezinnen te zijn bij die 35 huizen met opgroeiende kinderen en je hebt al de kans op een 'explosie' van het aantal auto's in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sethro schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:09:
[...]

In de praktijk worden auto’s er ‘s avonds na het werk neergezet en laden dan ‘s nachts op. Er is echt niemand die om 2u ‘s nachts z’n auto gaat verplaatsen.
Nee, dat hoeft ook niet, maar in het weekend mag deze dus niet blijven staan zoals op een normale parkeerplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15
peize9 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:11:
Dit is herkenbaar. Toen ik nog in Roden woonde is er een laadpaal geplaatst zonder dat wij daar iets over te horen kregen van de gemeente. Ik kwam op ene dag om 4 uur in de ochtend thuis uit België en ben gaan slapen, om 13:00 stond het ding er ineens terwijl mijn auto op dat parkeervak stond. Er waren 6 parkeerplekken in een rijtje en die bedienden 6 huizen in rijtje. Geen een heeft een elektrische auto of het geld om er een te kopen. Nu moeten die huizen het met 4 doen, wat niet past.

Het zijn aparte keuzes, maar het is hoe het is. Ik zou gewoon nu naar de gemeente gaan en kijken wat die te zeggen hebben.
Dit wordt aangekondigd via o.a. gemeentebladen en online, zie: https://zoek.officielebek...ant,Gemeenteblad&pagina=1
Tegenwoordig krijg je daar een bericht van van vergunningsplichtige werkzaamheden die in je buurt plaats gaan vinden.
Een paar uit Roden:
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2019-52788.html
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2019-47795.html
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2019-47836.html

Of je ook bericht krijgt wanneer ze daadwerkelijk de werkzaamheden gaan uitvoeren weet ik niet. Maar die krijg je ook niet als je buurman gaat starten met de bouw van een dakkapel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Sethro schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:09:
[...]

Met de huidige wirwar van blokkeertarieven en laadtarieven merk ik lokaal dat vrijwel iedereen wat later op de avond als de auto opgeladen is hem van de laadplek afhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stylezzz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:45:
[...]

Met de huidige wirwar van blokkeertarieven en laadtarieven merk ik lokaal dat vrijwel iedereen wat later op de avond als de auto opgeladen is hem van de laadplek afhaalt.
Dat is ook precies de manier waarop ze dat gaan reguleren. Je auto met volle accu bij een laadpaal geparkeerd laten staan gaat gewoon duur worden. Volgens mij betaal je bij Tesla ook de hoofdprijs als je je auto vol bij de Supercharger laat staan. Veel handiger dan elke week een keer een BOA een rondje laadpalen te laten doen. De parkeermeter gaat gewoon lopen (bijvoorbeeld) 15 minuten nadat het laden gestopt is. En de meter loopt hard en de baas gaat het niet betalen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-05 12:37
Dit is precies de reden dat je als berijder van een elektrisch voertuig een eigen parkeerplek met eigen oplaadpunt wil hebben. Los van de kosten en tarieven; je hebt altijd wel mensen die zich niks aantrekken van elektrische parkeerplakken. Of andere berijders van elektrische voertuigen die het voertuig niet verplaatsen na laden en deze gewoon een volle dag of een paar dagen laten staan.
Het is simpelweg de moeite en ergernissen niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:51:
[...]

Dat is ook precies de manier waarop ze dat gaan reguleren. Je auto met volle accu bij een laadpaal geparkeerd laten staan gaat gewoon duur worden. Volgens mij betaal je bij Tesla ook de hoofdprijs als je je auto vol bij de Supercharger laat staan. Veel handiger dan elke week een keer een BOA een rondje laadpalen te laten doen. De parkeermeter gaat gewoon lopen (bijvoorbeeld) 15 minuten nadat het laden gestopt is. En de meter loopt hard en de baas gaat het niet betalen. :)
Klopt... Je auto aan een supercharger zetten en vervolgens een avondje gaan dineren kan een duur grapje worden. :) Maar daar is die supercharger sowieso niet voor bedoeld.... Ben wel voorstander van die blokkeertarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Dat laatste betwijfel ik. De meeste leaserijders kunnen niet eens een laadpaal kwijt bij huis. Natuurlijk heb je de mensen die buiten de randstad wonen en daarom dus in een nog redelijk betaalbare woning met een oprit wonen en de selecte club hogerin de organisatie die zoiets ook nog wel in de randstad kunnen betalen als hoogbetaalde tweeverdieners. Maar het meerendeel van mijn collega's heeft helemaal geen oprit en ook helemaal geen laadpaal. Die hebben gewoon een laadpas en maken gebruik van laadpalen bij kantoor, bij de klant, of publieke laders. En ik hoor eigenlijk verder daar ook niemand over klagen. Volgens mij heeft de gemiddelde nieuwe EV tegenwoordig een fors bereik en hoeft die echt niet elke dag aan de lader. Mijn directe collega met net een nieuwe Tesla geeft aan dat hij zijn auto in een wat rustigere week maar 1 keer oplaadt en in een wat drukkere week 2 keer.

Volgens mij zijn het vooral de eigenaren van de "oude barrels" met 10 kilometer bereik of de echte road-warriors die 1200 kilometer per week rijden die vanwege chronische range-anxiety de hele week denken aan het opladen van de auto.
We hadden het hier over mensen met een eigen oprit en die dan toch publiek gaan laden. Die zijn er gewoon niet/weinig. Zeker als ze de lader ook nog van de werkgever krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 31-07-2024 10:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 07:11
[...]

Een klaagtopic starten op Tweakers O-)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:42:
[...]

Nee, dat hoeft ook niet, maar in het weekend mag deze dus niet blijven staan zoals op een normale parkeerplek.
Klopt, dan staat er weer een andere auto te laden die anders op een normale plek had gestaan.

En bij weinig gebruikte laadpalen zie je ook vaak dat auto’s langer blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:47

Blokker_1999

Full steam ahead

peize9 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:11:

En dan heb je 6 parkeervakken en 6 huizen op een rijtje en beslists 1 van die gezinnen van een tweede wagen te kopen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Blokker_1999 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:19:
[...]

En dan heb je 6 parkeervakken en 6 huizen op een rijtje en beslists 1 van die gezinnen van een tweede wagen te kopen.
Ik lees net dat er soms 'explosies' van autos voorkomen, met 3e en 4e exemplaren per huishouden. Oweee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Dan wordt het tijd om parkeervergunningen in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Goed, ik geloof dat het antwoord inmiddels wel gegeven is. Voor de rest is dit een discussie die al vele malen gedaan is en gaat he tnu vooral over wat mensen wel of niet eerlijk vinden.

Dit topic gaat nu in ieder geval dicht, voor het verzand in een op-de-man discussie waar we allemaal niet vrolijk van worden :)

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.